Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 337
Offentligt
2004462_0001.png
Rens dit spildevand
Fordi det skal du bare!
www.slagelse.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0002.png
Ordentlighed og sund fornuft i
myndighedsarbejdet
Officialprincippet
Pligten til at undersøge og belyse sagen tilstrækkeligt for at kunne
træffe en afgørelse…
Kan vi have tillid til grundlaget i vandområde-planerne og er DVFI-
målinger et tilstrækkeligt grundlag?
Proportionalitetsprincippet
At der skal være et rimeligt forhold mellem det passerede og sagens
udfald…
Vi mødes med mistillid til at det nytter,- og hvad med
grænseværdier, som bruges andre steder i miljølovgivningen?
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0003.png
Spildevandsbekendtgørelsens §35
1) Ejendommens udledning skal være
fastlagt
2) Ejendommen skal bidrage til
forureningen
3) Vandområdet skal være forurenet
med spildevand
i et omfang, så
miljømålet ikke er opfyldt
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0004.png
Administrationsgrundlag
”Det
lokal-politiske
fingeraftryk på myndighedens arbejde”
Byrådets krav om supplerende målinger, der ligger ud over
statens DVFI-målinger, som er givet med vandplanerne, er
helt ekstraordinære. Det er ikke forudsat med spildevands-
bekendtgørelsen, at miljømyndigheden gennemfører denne
form for meget dyre undersøgelser, før der kan træffes en
afgørelse.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0005.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0006.png
Omfang svarer til vandløb med rensekrav
iht. vandområdeplanen
Bemærk at rensekrav
er
taget ud af
vandplanen
i den
sydlige del af
Slagelse Kommune =
Tidligere
hjemmelsgrundlag er
fjernet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0007.png
Inspektion af vandløb (med fotodokumentation)
Knap 400 analyser fordelt på vandløb, dræn og udvalgte brønde
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0008.png
Konklusioner - vandkvalitet
Organisk stof
<700 m: spredt bebyggelse kan bidrage væsentligt til den organiske
belastning af vandløbene
>700 m: Fortynding => i de fleste vandløb ingen hindring for mål
opfyldelse
dog mulig effekt i små vandløb
Ingen omsætning i dræn indenfor typisk transport tid.
Fosfor
<600 m: spredt bebyggelse kan bidrage væsentligt til en P-
belastning af vandløb
>600 m: Fortynding => betydelig fortynding til max 0,250 mg P/l
dog ikke til baggrundsniveauet på 0,120 mg P/l
Sikker afstand for fortynding til baggrundsniveau kunne ikke
fastsættes.
Hygiejne (Bakterier)
<700 m: spredt bebyggelse væsentlig risiko for ikke at overholde
badevandskrav i udløb
>700 m: badevandskrav overholdes i de fleste tilfælde
der kan dog
ikke fastlægges en sikker afstand, da bidrag fra bebyggelse i mere
end 800-900 m´s afstand også kunne give overskridelse.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0009.png
Hvornår er faunaen i vores vandløb mest
udfordret
Når vinter bliver til vår
Når sommer sin ende når
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0010.png
Koncentrationsberegning i den kritiske periode kan
beregnes vha. kendte data
Vi ved:
- hvilke opland der
føder vand til vores
vandløb
- Nedbørsmængder
- Mængder af
spildevand fra
ejendommene
- Mange flowserier fra
vores vandløb
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0011.png
Beregnede BI5 over-koncentrationer
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0012.png
Politisk beslutning om, hvor der gives
påbud på baggrund af undersøgelser
Ejendomme inden for 750 meter til ”rødt
vandløb”
Tilsvarende til ejendomme med udløb til ”gule
vandløb” med en overkoncentration af BI5 på
0,4 mg/l
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0013.png
Slagelse Kommunes øvrige tjekliste og
overvejelser før der træffes afgørelse
Grundejers egne oplysninger
Om spildevandet allerede ledes til godkendt renseløsning
BBR-oplysninger
Byggesager/ tegninger
Om spildevandet sives ned i jorden på stedet
Om recipient har krav om målopfyldelse
Om spildevandet ledes til en sekundær recipient uden forbindelse til en
recipient med manglende målopfyldelse
Om spildevandet ledes gennem åbne grøfter, der til tider er tørlagte,
inden det kan nå frem til recipient med målsætning. Det skal være
overvejende sandsynligt, at næringsstoffer og organisk stof i
spildevandet ikke vil nå ned til recipienten med den manglende
målopfyldelse (eventuel tjek med sporstofundersøgelse)
Ledningsanlægs beskaffenhed
Terrænforhold
Ejendommen har ikke indlagt vand
Ejendommen har en meget lille spildevandsafledning
Vandforbruget er meget beskedent
Boligen er kondemnabel
Boligen er i så ringe stand, at det må antages, at den bliver opgivet som
beboelse, når de nuværende beboere ophører med at bo på stedet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0014.png
Vi opgiver ikke arbejdet trods alle udfordringerne
Af i alt ca. 800 sager i Slagelse Kommune er,
ca. halvdelen er gennemført
Vi forventer at være færdige i slutningen af
2021,- og måske endda grundejerne gør, hvad
de skal inden for den 3 års påbudsfrist de får
iht. vores administrationsgrundlag
Kun få sager ender med en politianmeldelse. I
Slagelse er det foreløbigt 2 af 400 sager.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004462_0015.png
Til slut og for egen
regning…kunne
det
gøres lettere?
Fx en enklere lovgivning,
Rens dit spildevand, for det
skal
du bare = grundejerne
inden for de kloakerede oplande, som allerede
er tvunget
til
at være tilsluttet spildevandsforsyningen. Slagelse
Kommune har udstedt flere tusinde af den slags påbud,
stort set uden problemer.
Eller
At staten gennemfører specifikke målinger af
spildevandsbelastningen i de vandløb, hvor indsats ønskes,
så myndighederne har et solidt grundlag for deres
behandling af sagerne i det åbne land.