Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 337
Offentligt
2004461_0001.png
Spildevand i det åbne land
Forvaltning af reglerne i Kalundborg Kommune
Kalundborg
ud til vandet,
midt i landet
Side 1
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004461_0002.png
Oversigt over påbud
År
2012
2015
2016
2017
2018-2019
I alt
2019-2021
Antal påbud
(Ejendomme)
100
297
135
174
230
936
ca. 500
Store geografiske områder, svært at formidle begrundelsen for
hvilke områder der er udvalgt og hvilke der er undtaget fra
spildevandsrensning i det åbne land.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004461_0003.png
Dokumentation før påbud
Kommunen har kortlagt afløbsforhold igennem BBR,
materiale fra byggesager, spørgeskema udfyldt af
ejer eller ved tilsyn.
Bedømmelse af vandløbs tilstand sker via
Miljøstyrelsens overvågningsprogram.
Der er ikke foretaget sporstofundersøgelse, det
bliver meget omkostningsfuldt med 950 ejendomme
(ca. 10.000 kr. pr ejendom
urealistisk i forhold til
DUT for opgaven).
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004461_0004.png
Hvordan har Kalundborg Kommune
tilgået opgaven
Stor udgift for den enkelte borger, derfor har Kalundborg
Kommune og Kalundborg Forsyning i fællesskab undersøgt
flere forskellige løsningsmuligheder.
Kalundborg Forsyning har en ejerstrategi hvor langsigtede
prioriteringer er i fokus. Det betyder bl.a. Kalundborg
Forsyning i højere grad tager et aktivt ansvar for det samlede
vandkredsløb, og bidrager til en bæredygtig udvikling.
Forudsætning for bæredygtig udvikling er lokal forankring
og samarbejde med borgere.
Mål, at sikre et tæt samarbejde mellem kommunen og
forsyningen.
Forsyningen har rolle som vandoperatør, og tager et aktivt
ansvar for det samlede vandkredsløb.
Ejerstrategien er en forudsætning for at samarbejdet mellem
kommune og forsyning kan forblive en succes.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004461_0005.png
Kalundborg Modellen
Udover lånemuligheden i lovgivningen, tilbyder
Kalundborg Forsyning en ekstra lånemulighed,
hvor udgiften kan afdrages over 5 år
Kalundborg Forsyning undersøger muligheden
for at gennemføre fælles løsninger i
landsbylignende bebyggelser i stedet for at hver
enkelt ejendom skal gennemføre sin egen
løsning.
Kalundborg Kommune giver lang frist (3 år) til
at opfylde påbud om forbedret
spildevandsrensning - for at give borgeren
mulighed for at spare op.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004461_0006.png
Borgeren i centrum
Kommunen og forsyningen afholder walk-in møde for borgerne, her har
man mulighed for at komme ind og få personlig dialog og vejledning
fra medarbejdere i Kalundborg Kommune og Kalundborg Forsyning,
omkring sin egen situation.
På mødet orienteres også om:
Mulige renseløsninger - både individuelle og fælles.
Medlemskab af Kalundborg Forsyning A/S - hvor forsyningen
anlægger og driver spildevandsrensningen på din ejendom.
Kalundborg Forsynings mulighed for at tilbyde eventuel
afdragsordning.
Derudover bliver der mulighed for at stille spørgsmål og for at tale om
de enkelte lokalområder med fokus på dialog, gode idéer og lokale
samarbejder.
Når det er muligt, forsøger kommunen og forsyningen at sætte folk fra
samme lokalområde sammen for at se om det kan skabe grobund for
lokale samarbejder om fx en fælles renseløsning.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004461_0007.png
Gennemskuelighed for borgeren
Nemt at finde information på hjemmesiden
7