Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 337
Offentligt
2004458_0001.png
Reglerne for spildevandsindsatsen
i det åbne land og status for
indsatsen
Åben høring 16. januar 2019
Kontorchef Peter Østergård Have
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0002.png
Baggrund for indsatsen overfor for udledninger fra den spredte bebyggelse
I midten af 1990’erne var vandmiljøplan I gennemført, primært for større renseanlæg
og industrielle udledninger, men tilstanden i vandløb og søer var stadig ikke god
En af de væsentlige årsager hertil var udledninger af urenset spildevand fra den
spredte bebyggelse
Folketinget vedtog i 1997 lov nr. 325 om spildevandsrensning i det åbne land
Loven blev forventet at medføre at ca. 96.000 ejendomme skulle have forbedret
spildevandsrensning, antal er justeret som følge af at færre vandløb i dag er målsat
2 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0003.png
Reglerne for forbedret spildevandsrensning for den spredte bebyggelse
-
-
-
Forbedret spildevandsrensning kan ske enten ved lokal forbedret rensning
eller ved kloakering og afledning til centralt reseanlæg
Kommunerne kan med miljøbeskyttelseslovens påbyde forbedret rensning
Der er 3 betingelser der skal være opfyldt for at der kan meddels påbud:
1) Ejendommens afløbsforhold og udledning skal være fastlagt.
2) Ejendommens udledning skal bidrage til forurening af det omhandlede nedstrøms
liggende vandområde.
3) Der skal være dokumentation for, at det omhandlede nedstrøms liggende
vandområde er forurenet af spildevand i et omfang, der gør, at det miljømål for
vandområdet, der er fastsat i vandplanerne, ikke er opfyldt.
-
Kloakering gennemføres ved at nye oplande optages i kommunens
spildevandsplan. Der er tilslutningspligt for grundejeren, når stikledning er
ført frem til grundgrænsen.
3 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0004.png
1) Ejendommens afløbsforhold og udledning skal være fastlagt.
Kommunalbestyrelsen beslutter metode der anvendes til at fastlægge afløbsforhold
for en ejendom
Oplysninger bør fremgå af BBR registret, derudover kan anvendes eksisterende
kortmateriale og hydrologiske oplandskort med vandskel
Hvis der er tvivl om oplysningernes kvalitet, bør suppleres med selvregistrering af
grundejer
Hvis der fortsat er tvivl om udledning kan det blive nødvendigt med konkret
kortlægning
Ejendomme skal alene bidrage til faktisk forurening af et nedstrøms liggende
vandområde
4 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0005.png
2) Ejendommens udledning skal bidrage til forurening af det omhandlede
nedstrøms liggende vandområde.
Det ikke afgørende for meddelelse af påbud, om ejendommens bidrag til forureningen af et
vandområde er stort eller lille, herunder om forureningen sker gennem lange drænstræk eller
kun en del af året, idet ingen ejendom har krav på en ret til at forurene i et eller andet
ubestemt, mindre omfang*)
Det er alene et krav, at ejendommens udledning påvirker (forurener) et nedstrøms liggende
vandområde, der ikke lever op til målsætningen på grund af spildevandsforurening.
*) jf. bl.a. Vestre Landsretsdom fra 18. maj 1995, der er en stadfæstelse af utrykt dom af 14.
december 1994 fra Retten i Skanderborg
5 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0006.png
3) Der skal være dokumentation for, at det omhandlede nedstrøms liggende
vandområde er forurenet af spildevand i et omfang, der gør, at det miljømål for
vandområdet, der er fastsat i vandplanerne, ikke er opfyldt.
Forureningen af vandområdet skal være dokumenteret ved en bedømmelse af
miljøkvaliteten i relation til den aktuelle målsætning for vandområdet.
Efter fast administrativ praksis er det tilstrækkeligt, at det modtagende vandområde er
udpeget i vandområdeplanerne 2015-2021 som forurenet af spildevand, idet der således
normalt ikke forudsættes at blive foretaget konkrete målinger vedr. spildevands-
belastningen for det konkrete vandområde forud for meddelelsen af det
enkelte påbud.
Det skal bl.a. ses i lyset af Højesterets dom i UfR 2002.1820, hvoraf det
fremgår, at det (blot) er en (af 3) betingelse(-r), at der er fastsat en målsætning for
vandområdet, som er ikke opfyldt. Det er således ikke Miljøstyrelsens hensigt, at
Kommunerne ved meddelelse af påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 30 særskilt skal
dokumentere, at spildevand er årsag eller medvirkende årsag til manglende
målopfyldelse i vandløbet eller søen.
6 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0007.png
Generel udvikling i den økologiske kvalitet i vandløb
Udvikling i Dansk Vandløbs Fauna Indeks i perioden 1994-2016.God tilstand er klasserne FK5-7
Forbedringer skal primært ses i sammenhæng med de reducerede koncentrationer af iltforbrugende organisk stof i
vandløb
7 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0008.png
Status for gennemførelse af indsatsen for den spredte bebyggelse
Den samlede indsats omfang var oprindeligt 96.000 ejendomme, men er reduceret til
ca. 90.000 ejendomme primært som følge af at længden af målsat vandløb er
reduceret fra ca. 28.000 km i de tidligere regionplaner til ca. 19.000 km vandløb i de
gældende vandområdeplaner for 2015-2021.
Seneste opgørelse af gennemførelsen af indsatserne i vandplanerne for 2009-2015
viste at der manglede indsatser for ca. 6.000 ejendomme.
Dertil kommer den indsats på 6.800 ejendomme, der blev udskudt i kommuner med
relativt stor indsats. Denne indsats er under gennemførelse i de gældende
vandområdeplaner for 2015-2021.
Samlet set mangler der altså indsats for af størrelsesorden knap 13.000 ejendomme.
8 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0009.png
Udviklingen i koncentrationen af organisk iltforbrugende stof i udvalgte
vandløb 1976 - 2011
Kilde: Vandløb 2011 videnskabelig rapport fra DCE nr. 32, Aarhus Universitet 2012
9 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0010.png
Væsentlig udbygning med effektive renseanlæg fra 1987 til 2016
10 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0011.png
Opdateret spildevandsvejledning og hyrdebrev til kommunerne i 2018
Kommunerne har efterspurgt en opdatering af spildevandsvejledningen fra 1999, og i
juni 2018 er udsendt en opdateret vejledning
Vejledningen uddyber bl.a. reglerne for at kunne meddele påbud om forbedret
spildevandsrensning til enkeltejendomme og indeholder en oversigt over domme på
området
Samtidig med vejledning udsendte miljø- og fødevareministeren et hyrdebrev til
kommunerne
11 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 337: Præsentationer fra udvalgets høring 16/1-19 om spildevandsindsatsen i det åbne land
2004458_0012.png
Økonomi i forbindelse med krav om forbedret spildevandsrensning
Med lov nr. 325 fra 1997 blev der indført krav om at kommunerne (i dag
forsyningerne) skulle give tilbud om kontraktligt medlemskab af kloakforsyningen og
dermed en ligestilling med øvrige der var tilsluttet kloak.
Kontraktligt medlemskab omfattede at forsyningen etablerer anlæg og driver dette
mod at grundejeren betaler et tilslutningsbidrag og løbende vandafledningsbidrag.
Undtagelse/udskydelse af indsats i områder med saneringsmodne ejendomme (2013)
Mulighed for 20 årig afdragsordning for økonomisk udsatte borgere (regler fra 2015)
Fastsættelse af minimums frist til udførelse af påbudt foranstaltning (2015)
12 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation