Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 330
Offentligt
2002037_0001.png
ERFA-gruppen om forebyggende giftfri indsats mod rotter: Revideret jan 2019:
Kapitel 1
Anvendelsesområder og definitioner
§ 1:
§ 2:
13) Rottespærre: Mekanisk anordning til indsætning i kloakkens brønde samt stik- og hovedledninger, som
har til formål at hindre rotter i at passere opstrøms i kloaksystemet.
17) Rotteattest: En attest der kan forlanges af køber ved huskøb. Rotteattesten dokumenterer resultat af TV-
inspektion af stikledninger, samt at der er opsat en rottespærre til at forhindre rotter i at leve i defekte
stikledninger og indvandre i bygningerne.
Kapitel 3
Kommunalbestyrelsens opgaver
Handlingsplan
§ 5.
Kommunalbestyrelsen
i alle landets kommuner
skal udarbejde
og følge
en handlingsplan
med bindende
mål
om forebyggelse og bekæmpelse af rotter, der som minimum indeholder de i bilag 1 opstillede krav.
Kommunalbestyrelsen skal revidere
og evaluere
handlingsplanen minimum hvert 3. år. Handlingsplanen skal
offentliggøres på kommunens
hjemmeside og indsatsen godkendes af kommunalbestyrelsen og ikke kun af
et fagudvalg. Formålet med handlingsplanen er at kommunens indsats mod rotter medfører et fald i
antal af rottesager.
Bekæmpelse af rotter
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal foretage en effektiv bekæmpelse af rotter
(Rattus norvegicus , den asiatiske
vandrerotte og Rattus rattus, den sorte rotte).
Bekæmpelse af rotter skal foregå i overensstemmelse med de af
Miljøstyrelsen udarbejdede retningslinjer om forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan lade den kommunale bekæmpelse af rotter udføre af kommunens eget
autoriserede personale eller ved at indgå en kontrakt om bekæmpelse af rotter med en R1-autoriseret person.
Stk. 3.
En kommunalbestyrelse, der har indgået kontrakt om kommunal bekæmpelse af rotter med en person som
nævnt i stk. 2, skal føre tilsyn med, at kontrakten overholdes.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at der må udføres privat bekæmpelse af rotter i
kommunen, hvilket kommunen oplyser på kommunens hjemmeside og i den kommunale handlingsplan, jf. § 5. Privat
bekæmpelse af rotter skal følge kommunens handlingsplan.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at privat bekæmpelse overholder kommunens retningslinjer om
privat bekæmpelse og bekendtgørelsens regler.
Stk. 6.
Beslutter kommunalbestyrelsen, at der ikke må udføres privat bekæmpelse efter stk. 4, bevarer en allerede
indgået privat bekæmpelsesaftale sin gyldighed frem til aftalernes ophør, dog højest et år efter kommunalbestyrelsens
beslutning.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 330: Henvendelse af 16/1-19 fra ERFA-gruppen om forebyggende og giftfri indsats mod rotter
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan til enhver tid beslutte at overtage en privat bekæmpelse, hvis det vurderes at
være hensigtsmæssigt for at sikre en effektiv bekæmpelse af rotter på det pågældende område.
§ 7.
Kommunalbestyrelsen skal senest otte dage efter at have modtaget anmeldelse om forekomst af rotter
undersøge anmeldelsen og iværksætte bekæmpelse efter gældende regler, hvis der er forekomst af rotter. Er der
iværksat privat bekæmpelse, skal kommunalbestyrelsen ikke iværksætte bekæmpelse, jf. dog § 6, stk. 7.
Stk. 2.
Ved forekomst af rotter indendørs i beboelser, på fødevarevirksomheder og indendørs i bygninger på
tilsynspligtige ejendomme, hvor rotters tilstedeværelse udgør en særlig sundhedsmæssig risiko, skal
kommunalbestyrelsen uden ugrundet ophold undersøge anmeldelsen og iværksætte bekæmpelse efter gældende
regler. Dette gælder også weekender og helligdage. Er der iværksat privat bekæmpelse, skal kommunalbestyrelsen
ikke iværksætte bekæmpelse, jf. dog § 6, stk. 7.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal efter anmeldelse af forekomst af rotter sikre, at ejer, lejer eller dennes
repræsentant er til stede ved kommunalbestyrelsens første besøg og oplyses om behov for rottesikring og renholdelse
samt eventuel giftudlægning og andre foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Kommunalbestyrelsen kan stille krav om, at ejer, lejer eller dennes repræsentant er til stede ved efterfølgende besøg,
hvis det skønnes nødvendigt for en effektiv forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Stk. 4.
Ved efterfølgende besøg skal ejer, lejer eller dennes repræsentant, hvis vedkommende ikke har været til
stede, umiddelbart efter besøget informeres om behov for rottesikring og renholdelse samt eventuel giftudlægning og
andre foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
§ 8.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og ajourføre en liste over tilsynspligtige ejendomme.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal én gang om året i perioden oktober til og med februar undersøge alle
tilsynspligtige ejendomme for rotter.
Stk. 3.
Den kommunale rottebekæmpelse undersøger sammen med ejer, lejer eller dennes repræsentant, ved en
gennemgang af ejendommen, om der er forekomst af rotter. Ved forekomst af rotter skal der iværksættes
bekæmpelse efter gældende regler.
Stk. 4.
Den kommunale rottebekæmpelse skal på tilsynspligtige ejendomme, hvor der ikke træffes nogen hjemme,
undersøge tilgængelige udendørsarealer for tegn på forekomst af rotter. Ved forekomst af rotter skal der
iværksættelse bekæmpelse efter gældende regler. Konstateres der ikke rotter, afleveres en skriftlig meddelelse
herom, sammen med oplysning om, at en eventuel forekomst af rotter skal anmeldes til kommunalbestyrelsen.
Stk. 5.
Handlingsplanen skal indeholde en oversigt over de bydele eller områder hvor der er særligt
mange rottesager og hvor kommunen med fordel kan foranledige montage af rottespærrer. Indsatsen
med rottespærrer skal fremgå af årsrapporten med angivelse af områder med særligt mange
rotteangreb.
§ 9.
Kommunalbestyrelsen foretager på ejendomme, der ikke er omfattet af § 8, bekæmpelse efter anmeldelse,
medmindre særlige forhold nødvendiggør regelmæssig undersøgelse for rotter.
§ 10. Effekten af kommunens rottebekæmpelsesindsats skal årligt afrapporteres og offentliggøres på
kommunens hjemmeside.
Stk.2.
Statistikgrundlaget for rottesager skal forbedres. Fremover skal kommunen i årets
indsatsrapport kun medtage egentlige rottesager, der medfører en aktiv handling i form af tilsyn og
bekæmpelse af rotter og montage af rottespærrer.
§ 11. Ved hushandler kan køber rekvirere en rotteattest, og sikre køber at kloaktilstanden er
forsvarlig og at der ikke er kloakrotteforekomster, samt at stikledningen er sikret med rottespærrer.
Fødevarevirksomheder
§ 12.
På fødevarevirksomheder foretages undersøgelse for rotter af Fødevarestyrelsen i forbindelse med styrelsens
kontrol efter fødevarelovgivningen.
Stk. 2.
Fødevarestyrelsen skal straks underrette kommunalbestyrelsen om forekomst af rotter.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 330: Henvendelse af 16/1-19 fra ERFA-gruppen om forebyggende og giftfri indsats mod rotter
2002037_0003.png
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal straks underrette Fødevarestyrelsen om, at der er iværksat forebyggelse og
bekæmpelse af rotter på fødevarevirksomheder.
Stk.4. Fødevarevirksomheder skal montere rottespærrer i stikledningerne, således at (gen)
indvandring af kloakrotter fra hovedkloakkerne ikke kan ske.
Kapitel 4
Rottespærrer
§ 13.
Kommunalbestyrelsen skal som grundejer,
hvor det er teknisk muligt,
opsætte rottespærrer på
kloakledninger, der fører ind til kommunale skoler, plejehjem og daginstitutioner.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ligeledes som grundejer i forbindelse med byggemodning af arealer udlagt til
kommunale skoler, plejehjem, daginstitutioner og parcelhusområder,
hvor det er teknisk muligt,
opsætte
rottespærrer på kloakledninger, der fører ind til de pågældende områder.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan undlade at opsætte rottespærrer efter stk. 1 og 2, hvis kloaksystemet på anden
måde er rottesikret, eller opsætningen giver anledning til væsentlige driftsforstyrrelser på kloaksystemet.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for at kommunens kloakforsyningsselskab bekæmper rotter
på forsyningsselskabets ejendom og med rottespærre sikre at kloakrotter ikke løber ind til
forsyningsselskabets kunder der er tilslutte med ledninger for spildevand og regnvand til
forsyningsselskabet.
§ 14.
Kommunalbestyrelsen skal, når der er opnået tilladelse fra grundejeren,
hvor det er teknisk muligt,
opsætte rottespærrer på kloakledninger,
der fører ind til private, regions- og statsligt ejede ejendomme,
skoler, plejehjem, daginstitutioner og hospitaler, samt andre offentlige bygninger med
fødevareproduktion og storkøkkener.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med byggemodning af private, regionale og statslige skoler,
plejehjem, daginstitutioner og hospitaler, når der er opnået tilladelse fra grundejeren, hvor det er teknisk muligt (?)
opsætte rottespærrer på kloakledninger, der fører ind til de pågældende områder.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan undlade at opsætte rottespærrer efter stk. 1 og 2, hvis kloaksystemet på anden
måde er rottesikret, eller opsætningen giver anledning til væsentlige driftsforstyrrelser på kloaksystemet.
Stk 4.
Kommunalbestyrelsen skal ved byggetilladelser for nye kloaktilslutninger medtage passus om
krav om opsætning af rottespærrer.
§ 15.
Kommunalbestyrelsen kan efter aftale med spildevandsforsyningsselskabet opsætte rottespærrer andre
steder end angivet i §§ 13 og 14.
Stk. 2.
Når der ved private byggemodninger af parcelhusgrunde er opsat rottespærrer, afgør
spildevandsforsyningsselskabet i forbindelse med overtagelse af ledningsanlægget, om rottespærrer
fortsat skal anvendes. Tilsvarende gælder ved kommunal byggemodning af parcelhusgrunde, hvor
spildevandsforsyningsselskabet har forsyningspligten.
§ 16. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med opsætning af rottespærrer, jf. §§ 13–15,
undersøge kloakledningen opstrøms for rottespærren og sikre, at den er fri for rotter.
Stk 2. Selve opsætningen skal uføres af en person som nævnt i § 34.
Kapitel 13
Miljøstyrelsens opgaver
§ 54.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at kommunalbestyrelsen opfylder de i bekendtgørelsen nævnte pligter.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 330: Henvendelse af 16/1-19 fra ERFA-gruppen om forebyggende og giftfri indsats mod rotter
Stk. 2.
Miljøstyrelsen kan påbyde kommunalbestyrelsen at foretage hyppigere eller yderligere foranstaltninger end
de allerede trufne.
Stk. 3.
Miljøstyrelsen kan, hvor kommunen er grundejer, meddele kommunalbestyrelsen påbud om at undersøge
for rotter og udføre de fornødne foranstaltninger i forbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af rotter, jf. § 4.
§ 55.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at udbydere af kurser til opnåelse af R2-autorisation og certifikat som rotte-
spærremontør opfylder kravene i §§ 26 og 33.
§ 56.
Miljøstyrelsen rådgiver i samarbejde med kommunalbestyrelsen kommunens borgere om forebyggelse og
bekæmpelse af rotter.
§ 57.
Miljøstyrelsen kan foretage rottebekæmpelse inden for bestemt afgrænsede geografiske områder efter aftale
med de berørte kommuner med det formål at afprøve midler eller fremgangsmåder til forebyggelse og bekæmpelse af
rotter.
§ 58. Miljøstyrelsen skal udstede påbud såfremt kommunalbestyrelsen ikke følger bekendtgørelsens
bestemmelser udarbejdelse af resultatorienteret handlingsplan, samt ikke overholder tidsfrister for
handlingsplanen og de årlige indberetninger, samt ikke følger bekendtgørelsens bestemmelser om en aktiv
rottebekæmpelse, og såfremt handlingsplanen ikke medfører en reduktion i omfanget af rotteangreb.