Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 324
Offentligt
2001110_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 15. januar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 101 (MOF alm. del) stillet 19.
december 2018 vedrørende forbud mod salg, import og produktion af engangsprodukter af plast, som f.eks.
bestik, vatpinde, tallerkener, sugerør og rørepinde, inden udgangen af 2019.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 324: Kopi af miljø- og fødevareministerens svar på EUU alm. del – spm. 101 om forbud mod engangsplast
2001110_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. januar 2019
MFVM 751
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 101 (MOF alm. del) stillet 19.december 2018
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 101
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan beslutte at forbyde
salg, import og produktion af engangsprodukter af plast, som f.eks. bestik, vatpinde, tallerkener, suge-
rør og rørepinde, inden udgangen af 2019.”
Svar
Direktivforslaget om reduktion af visse plastikprodukters miljøpåvirkning (engangsplastik-direktivet)
blev færdigforhandlet den 19. december 2018 mellem Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Direktivforslaget, der indeholder et forbud mod en række engangsplastikprodukter, forventes endeligt
vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet i løbet af foråret 2019. Efter ikrafttrædelsen har medlems-
staterne to år til at implementere direktivets forpligtelser. Træder direktivet i kraft som forventet, kan
Danmark efter EU-retten inden udgangen af 2019 implementere det forbud mod engangsplastikpro-
dukter, der er indeholdt i direktivet.
Medlemsstaternes muligheder for at forbyde engangsplastikprodukter, som ikke er omfattet af EU-
retsakter, er generelt reguleret af traktatens regler om fri bevægelighed for varer. Som udgangspunkt
er sådanne handelshindringer forbudte, men de kan dog efter omstændighederne begrundes i blandt
andet miljøhensyn. Handelshindrende foranstaltninger skal dog overholde det såkaldte proportionali-
tetsprincip. Heri ligger, at et forbud skal være egnet til at varetage hensynet til eksempelvis miljøet og
være den mindst indgribende foranstaltning til opnåelse af dette formål. Hertil kommer, at et eventu-
elt dansk forbud mod salg, import og produktion af engangsprodukter vil skulle notificeres til Kom-
missionen efter reglerne i det såkaldte informationsproceduredirektiv,
Der er ikke hermed taget stilling til, hvorvidt REACH-forordningen vil kunne have betydning for et
eventuelt nationalt forbud.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk