Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 314
Offentligt
1999642_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. januar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 109 (EUU alm. del) stillet den 19.
december 2018 vedrørende eksportforbud for spædekalve.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 314: Kopi af miljø- og fødevareministerens svar på EUU alm. del - spm. 109 om eksportforbud for spædekalve
1999642_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. januar 2019
MFVM 749
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 109 (EUU alm. del) stillet 19. december
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 109
”Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten
kan indføre et eksportfor-
bud for spædekalve fra Danmark til andre EU-lande som fx Holland, hvor de anvendes i produktion af
såkaldte sødmælkskalve, hvilket er en produktionsmetode,
som er ulovlig i Danmark.”
Svar
Spørgsmålet er forelagt Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende:
”Det EU-retlige
grundlag for dyrevelfærd for dyr under transport findes i transportforordningen
1
.
Samhandelsdirektivet
2
regulerer de sundhedsmæssige krav i forbindelse med samhandlen med kvæg
og svin mellem EU-medlemslande.
Der er ikke hjemmel i hverken transportforordningen eller samhandelsdirektivet til at indføre et for-
bud mod udførsel af dyr til særlige produktionsformer. Transportforordningen regulerer ikke bestem-
melsesstedets produktionsform. Samhandelsdirektivet indeholder kun krav i forbindelse med dyre-
sundhed, hvilket falder udenfor området for produktionsmetode.
Varernes fri bevægelighed inden for EU må som udgangspunkt ikke hindres
3
. Forbud eller restriktio-
ner kan dog ske såfremt dette er proportionalt og kan begrundes
i ”
beskyttelse af menneskers og dyrs
liv og sundhed
” jf. TEUF artikel
36.
4
Et generelt forbud mod udførsel til den nævnte produktionsform
vurderes ikke at kunne begrundes i de nævnte hensyn.
Det kan derudover tilføjes, at et generelt forbud mod lange transporter af kalve med begrundelsen om,
at kalve ikke anses som transportegnede som udgangspunkt ikke vil være i strid med transportforord-
ningen, men forudsætter solid forskningsmæssig dokumentation for, at dyrene som gruppe ikke kan
regnes for egnede til transport. Fødevarestyrelsen er ikke bekendt med, at en sådan forskning forelig-
ger for så vidt angår kalve.”
1
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktivite-
ter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF og forordning (EF) nr. 1255/97 (med senere ændringer).
2
Rådets direktiv af 26. juni 1964 om veterinærpolitimæssige problemer ved handel inden for Fællesskabet med kvæg og svin
(64/432/EØF) (med senere ændringer).
3
Jf. Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 35.
4
Jf. Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 36.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk