Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 297
Offentligt
1996754_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den4. januar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1305/2013 og (EU) nr. 1307/2013 for så vidt angår
visse regler for direkte betalinger og støtte til udvikling af landdistrikterne for årene 2019 og 2020.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Grundnotat om regler for direkte betalinger og støtte til udvikling af landdistrikterne for årene 2019 og 2020
1996754_0002.png
Den 3. januar 2018
MFVM 740
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EU) nr. 1305/2013 og (EU) nr. 1307/2013 for så vidt an-
går visse regler for direkte betalinger og støtte til udvikling af landdistrikterne
for årene 2019 og 2020
KOM (2018) 817
Resumé
Kommissionen har fremsendt et forslag om ændring af forordningerne (EU) nr. 1305/2013 og (EU)
1307/2013 for at sikre finansieringen af visse elementer i forbindelse med overgangen fra den nuvæ-
rende til den kommende budgetperiode. Vedrørende direkte betalinger åbnes der mulighed for også
at kunne overføre midler mellem søjle I og søjle II i 2020. Endvidere vil det fortsat være muligt at
overføre provenuet fra reduktion af direkte betalinger (capping) til budgettet til landdistriktsudvik-
ling, idet der åbnes mulighed for, at denne overførsel af budgetmidler finder sted for 2020, ligesom
det var tilfældet for årene 2015-2019. På landdistriktsområdet vedrører det en overgangsordning for
landbrugere i bjergområder og andre områder med naturbetingede begrænsninger for støttemodta-
gere i områder, som ikke længere er støtteberettiget. Ligeledes udvides muligheden for anvendelse af
teknisk bistand på Kommissionens initiativ, finansieret af Landdistriktsfonden, til også at omfatte
foranstaltninger i forbindelse med forberedelsen af den fremtidige fælles landbrugspolitik.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 817 den 7. december 2018 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1305/2013 og (EU) nr.
1307/2013 for så vidt angår visse regler for direkte betalinger og støtte til udvikling af landdistrikterne
for årene 2019 og 2020. Forslaget er oversendt til Rådet den 7. december 2018 i en dansk sprogudga-
ve.
Forslaget er fremsat med hjemmel TEUF Artikel 42 og artikel 43, stk.2, og skal behandles efter proce-
duren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Formål og indhold
Forslaget indeholder ændring af visse regler i forordning (EU) nr. 1305/2013 om støtte til landdi-
striktsudvikling og forordning (EU) nr. 1307/2013 vedrørende visse regler for direkte betalinger i rela-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Grundnotat om regler for direkte betalinger og støtte til udvikling af landdistrikterne for årene 2019 og 2020
tion til årene 2019 og 2020 for at sikre fortsat finansiering af nogle bestemmelser i overgangsperioden
fra indeværende reformperiode (2014-2020) til den kommende reformperiode (2021-2027). Der er 4
ændringer i Kommissionens forslag:
Direkte betalinger
1. Kommissionen foreslår, at den nuværende ordning med fleksibilitet mellem søjlerne fortsætter i
den kommende reformperiode. Når landmændene ansøger om støtte for kalenderåret 2020 vil det
således ske i forhold til de nuværende regler og støttebetingelser, men når støtten udbetales fra de-
cember 2020 vil det være en udgift, som falder under finansåret 2021. Det er ifølge de gældende
regler ikke muligt at anvende fleksibilitet mellem søjlerne i 2020/2021, idet 2021 er omfattet af den
kommende budgetperiode.
Formålet med forslaget om at lade fleksibiliteten mellem søjlerne fortsætte i den kommende perio-
de er at skabe kontinuitet i tildelingen af støtte til de europæiske landbrugere i 2019 og 2020, såle-
des at lande kan fortsætte deres fleksibilitetspraksis fra 2015-2019 til 2020/21. Danmark har an-
vendt muligheden for overførsel af midler fra direkte betalinger i søjle I for årene 2015-2019 til
landdistriktsprogrammet i søjle II for årene 2016-2020. Ifølge forslaget kan indtil 15 % af det nati-
onale budgetloft for søjle I eller II i kalenderåret 2020 overføres til den anden søjle i 2021 (det fi-
nansielle år dvs. fra 16. oktober 2020 til 15. oktober 2021). For visse medlemsstater er det op til 25
% af søjle II i 2020, der kan overføres til søjle I i 2021 og for visse medlemsstater 25 %. Medlems-
staten skal meddele Kommissionen beslutningen herom senest 31. december 2019.
2. Kommissionen foreslår endvidere, at medlemsstaterne fortsat i 2020 som minimum skal anvende
støtteloftet på 5 % af støtte til modtagere, som modtager mere end 150.000 €. Midlerne overføres
til anvendelse i søjle II i 2021, og ifølge forslaget skal medlemsstaterne meddele deres beslutning og
forventet provenu.
Danmark har i perioden 2015-2019 årligt overført provenuet fra den obligatoriske capping fra søjle
I til søjle II. Det overførte beløb har været faldende over perioden og er i 2019 anslået til 453.000 €.
Hvis forslaget vedtages kan et beløb svarende til capping provenuet i 2020 overføres fra søjle I til
søjle II og stilles til rådighed for søjle II i 2021.
Landdistriktsudvikling
3. Kommissionen foreslår en ændring af reglen om udfasning af betalingerne til landbrugere i bjerg-
områder (og andre områder med naturbetingede begrænsninger), som ikke længere kan modtage
den særlige støtte. Den eksisterende regel er, at landmænd, som ikke længere vil kunne modtage
den særlige "bjerg-støtte", kan modtage den i højst 4 år alligevel. Støtten må dog maksimalt være
80 % af den gennemsnitlige støtte fra 2007-2013 og i 2020 skal støtten højst svare til 20 % af start-
niveauet for støtten.
Ændringen består i, at såfremt den 4-årige udfasning begynder i 2019, kan den ikke overstige 80 %
af den gennemsnitlige støtte i 2014-2020, og i 2020 skal støtten svare til 50 % af startniveauet for
støtten. Der er altså tale om en lempelse for de mange lande, hvor nogle landmænd ikke længere vil
være berettigede til bjerg-støtte. Danmark har ikke anvendt denne ordning i perioden 2014-2020.
4. Kommissionen foreslår endelig en udvidelse af muligheden for teknisk bistand (administrativ støt-
te) fra denne budgetperiode til også at omfatte forberedelsen af den fremtidige fælles landbrugspo-
litik 2021-2027. Forslaget vedrører kun anvendelsesområdet for den tekniske bistand, der finansie-
res af Landdistriktsfonden og ændrer ikke den finansielle støtte. Ændringen skal sikre, at Kommis-
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Grundnotat om regler for direkte betalinger og støtte til udvikling af landdistrikterne for årene 2019 og 2020
1996754_0004.png
sionen kan yde bistand til medlemsstater og interessenter i forbindelse med forberedelsen af den
kommende reform og dermed sikre en smidig overgang.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget forventes behandlet i Europa-
Parlamentets Landbrugsudvalg i en hasteprocedure.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det skal sikre finansiering
af visse udgifter i overgangsperioden fra den nuværende til den kommende reform af den fælles land-
brugspolitik.
Gældende dansk ret
Gældende dansk ret omfatter lov om Landdistriktsfonden, jf. lovbekendtgørelse nr. 766 af 19. juni
2017, og lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om ordninger under Den
Fælles Landbrugspolitik finansieret af Den Europæiske Garantifond for Landbruget m.v. (landbrugs-
støtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 231 af 22. marts 2018. Dertil kommer en række bekendtgørelser
for de enkelte støtteordninger under landdistriktsprogrammet og direkte betalinger.
Konsekvenser
Forslaget skal afklare visse elementer i den fælles landbrugspolitik i overgangsperioden mellem den
nuværende og den kommende reformperiode. Det er bl.a. frivilligt for medlemsstaten at anvende mu-
ligheden for at overføre midler mellem søjle I (direkte betalinger) og søjle II (landdistriktsudvikling) i
2020. Forslaget har ikke umiddelbart statsfinansielle, erhvervsøkonomiske, lovgivnings- og admini-
strative konsekvenser samt konsekvenser for udmøntningen af EU´s budget for miljøet og beskyttel-
sesniveauet.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer undrer sig helt generelt over behovet for, at Kommissionen fremsætter forsla-
get på nuværende tidspunkt, idet forslaget bør ses og vurderes som en del af en samlet pakke med
overgangsbestemmelse mellem den nuværende og kommende budgetperiode og landbrugspolitik.
I forhold til forslaget om at overføre midler fra søjle 1 til søjle 2, så er Landbrug & Fødevarer generelt
modstander af dette instrument og arbejder for, at denne mulighed ikke skal fortsætte i den kommen-
de periode. Baggrunden er, dels at udnyttelse af denne mulighed vil medføre en voldsom forvridning
og forskelsbehandling mellem landmændene i de forskellige EU-lande, og dels at det vil have negative
indkomstmæssige konsekvenser for landmændene i de lande, hvor støtten flyttes til søjle 2.
I forhold til det konkrete forslag er Landbrug & Fødevarer modstander af, at medlemslandene skal
have mulighed for at træffe en ny beslutning om at overføre midler fra søjle 1 til søjle 2 inden 31. de-
cember 2019. Modstanden skyldes for det første den generelle modstand mod fleksibilitetsinstrumen-
tet. For det andet giver forslaget mandat til at overføre en procentandel fra et søjle 1-budget, der ikke
er kendt på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at det drejer sig om landbrugsbudgettet for EU-
finansåret 2021, der først vedtages på et senere tidspunkt som en del af den kommende flerårige finan-
sielle ramme
måske først i 2020. Men da meget på nuværende tidspunkt tyder på et reduceret land-
brugsbudget, så vil anvendelse af fleksibilitet bidrage til en yderligere negativ indkomstudvikling hos
landmændene ud over den reduktion, der stammer fra den generelle budgetreduktion.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 297: Grundnotat om regler for direkte betalinger og støtte til udvikling af landdistrikterne for årene 2019 og 2020
I forhold til forslaget om at forlænge den nuværende sats for degressivitet på 5 %, så noterer Landbrug
& Fødevarer sig forslaget. Med henvisning til organisationens generelle holdning om, at overgangsbe-
stemmelserne skal ses som et samlet hele, anser Landbrug og Fødevarer forslaget som præmaturt.
Landbrug & Fødevarer har ingen bemærkninger til ændringerne til den særlige ”bjergstøtte”,
der ikke anvendes i Danmark.
Landbrug & Fødevarer har ingen bemærkninger til muligheden for at teknisk bistand fra den nuvæ-
rende budgetperiode også kan omfatte forberedelsen af den fremtidige fælles landbrugspolitik,
så længe de administrative udgifter begrænses mest muligt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Mange medlemsstater har efterspurgt muligheden for fleksibilitet mellem søjle I (direkte betalinger)
og søjle II (landdistriktsudvikling) i 2020/2021. Der forventes generelt opbakning til forslaget blandt
medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, der er nødvendigt for at skabe overgang fra den nuværende til den kom-
mende reformperiode på de foreslåede områder.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4