Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 288
Offentligt
1992423_0001.png
NOTAT
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om sik-
kerhed til søs (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre sammensætningen af Fiskeriets Ar-
bejdsmiljøråd.
Forslaget er en opfølgning på Vækst- og Udviklingspakken for dansk
fiskeri og fremsættes på baggrund af et ønske fra partierne bag fiskeri-
pakken om, at sammensætningen af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd ændres, så
det i højere grad afspejler bredden i dansk fiskeri. Konkret er ønsket, at
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og eventuelt også Danmarks Pelagi-
ske Producentorganisation får mulighed for at deltage i beslutninger i
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd er oprettet for at styrke den arbejdsmiljømæs-
sige indsats for fiskere, der arbejder på danske fiskeskibe. Efter den gæl-
dende procedure, er det Danmarks Fiskeriforening Producent Organisati-
on og 3F, som indstiller medlemmer til udnævnelse i Fiskeriets Arbejds-
miljøråd.
Forskellige løsningsmuligheder vedrørende en ændret sammensætning
har ved flere lejligheder været drøftet med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd,
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation og 3F. Det har dog
ikke været muligt at finde frem til en brugbar løsning i fælles forståelse
med arbejdsmarkedets parter.
På den baggrund foreslås en ændring af lov om sikkerhed til søs, som
indebærer, at det ved lov fastsættes, hvem der indstiller medlemmer til
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, og at medlemmerne udnævnes af erhvervsmi-
nisteren. Konkret foreslås, at Danmarks Fiskeriforening Producentorgani-
sation, Danmarks Pelagiske Producentorganisation og Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri bliver indstillingsberettigede for arbejdsgiversiden,
og at 3F og CO-Søfart bliver indstillingsberettigede for arbejdstagersiden.
De tre nye organisationer foreslås indstillingsberettiget med hver 1 med-
lem. For fortsat at sikre at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd består af et ligeligt
antal repræsentanter for arbejdstagere om bord og arbejdsgivere for disse
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
1992423_0002.png
2/5
foreslås endvidere, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd udvides fra 8 til 10 med-
lemmer.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende således, at der snarest muligt vil kunne udnævnes et nyt arbejdsmil-
jøråd.
Et udkast til lovforslag har været i høring fra den 18. oktober 2018 til den
15. november 2018 til i alt 19 organisationer, foreninger m.v. Der er mod-
taget høringssvar fra 7 organisationer, foreninger m.v., hvoraf 3 har haft
bemærkninger til lovforslaget.
I det følgende gennemgås høringssvarene til lovforslaget. Kommentarer
hertil er anført i kursiv.
Der er foretaget en række mindre tekniske justeringer af lovforslaget.
2. Bemærkninger til lovforslaget
Dansk Arbejdsgiverforening ønsker ikke at afgive bemærkninger, da sa-
gen falder uden for DA’s virkefelt.
Danske Maritime og CO-Søfart, har
ingen bemærkninger til forslaget.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation bemærker, at Fiskeri-
ets Arbejdsmiljøråd er et produkt af den danske arbejdsmarkedsmodel,
hvor det er arbejdsmarkedets parter, som i enighed løser arbejdsmarkeds-
spørgsmålene. Organisationen bemærker også, at Fiskeriets Arbejdsmiljø-
råd i mere end de 20 år, rådet har eksisteret, har fungeret forbilledligt med
en paritetisk sammensat bestyrelse fra overenskomstparterne.
Organisationen oplyser, at Danmarks Pelagiske Producentorganisation er
arbejdsgiveroverenskomstpart i fiskerioverenskomsten sammen med
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation. Danmarks Fiskerifor-
ening Producent Organisation har som konsekvens heraf allerede reduce-
ret sin repræsentation i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, således at Danmarks
Pelagiske Producentorganisation de facto allerede har fået sæde i besty-
relsen.
Organisationen savner endvidere en begrundelse for forslaget om at in-
kludere Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri i Fiskeriets Arbejdsmiljør-
åd, da foreningen ikke er overenskomstpart, og der i øvrigt ikke findes
tilgængelige oplysninger om ”hvem og hvad denne forening repræsente-
rer”. Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation finder det derfor
betænkeligt, at bestyrelsessammensætningen i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
foreslås ændret, når grundlaget er så mangelfuldt. Herudover savner orga-
nisationen en begrundelse for, hvorledes ”bredden i dansk fiskeri” i højere
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
1992423_0003.png
3/5
grad bliver afspejlet, når der ikke redegøres for, hvem og hvad den fore-
slåede organisation repræsenterer.
Endelig undrer organisationen sig over forslaget om, at CO-Søfart også
skal have ret til at indstille et medlem til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, idet
CO-Søfart heller ikke har status som overenskomstpart. I denne forbin-
delse gør organisationen opmærksom på, at ansatte fiskere er medlemmer
af forskellige faglige organisationer, som måske også kunne have interes-
se i repræsentation. Det gælder Fiskernes Forbund, Det Faglige Hus og
Krifa.
Fagligt Fælles Forbund (3F) udtrykker modstand mod de foreslående æn-
dringer i lovforslaget. Det er 3F’s opfattelse, at disse ændringer er et di-
rekte politisk angreb på mere end 100 års tradition på det danske ar-
bejdsmarked og den danske model, hvor råd og nævn udpeges af ar-
bejdsmarkedsparter, der er (mest) repræsentative på området.
3F oplyser, at Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri på opfordring ikke
har ønsket at dokumentere deres medlemsgrundlag. Herved kan det efter
3F’s opfattelse ikke konstateres, at organisationens medlemmer beskæfti-
ger personer i fiskeskibe. 3F peger videre på, at Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri ikke har dokumenteret at være arbejdsgivere. Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri
er efter 3F’s opfattelse ikke en reel arbejdsmar-
kedspart alene af den grund, at foreningen ikke er overenskomstbærende
organisation.
3F bemærker også, at CO-Søfart på trods af at være en reel overens-
komstbærende arbejdsmarkedspart ikke er overenskomstbærende på fi-
skeriområdet. 3F finder, at den foreslåede måde til udnævnelse af rådets
medlemmer samlet betyder, at det politisk må sikres, at Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri er repræsentativ arbejdsmarkedspart
hvilket man
som forening kan opfylde eksempelvis ved at tegne overenskomst for
eventuelle ansatte om bord i fiskeskibe med modstående fagforening eller
ved tiltrædelse til allerede bestående overenskomst for fiskeriområdet
mellem Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks
Pelagiske
Producentorganisation og 3F. Efter 3F’s opfattelse kan ministe-
ren ikke udpege repræsentanter efter indstilling fra en organisation uden
at sikre sig, at organisationen er repræsentativ.
Fiskernes Forbund finder det naturligt, at forbundet også får plads i Fiske-
riets Arbejdsmiljøråd, da forbundet repræsenterer en stor del af de aktive
danske fiskere både som forbund og rent a-kassemæssigt. Fiskernes For-
bund vil kunne bidrage med bl.a. med erfaring fra et meget stort antal
arbejdsskadesager.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
4/5
Kommentar
Høringssvarene vurderes at være udtryk for, at der blandt de to hovedor-
ganisationer på fiskeriområdet ikke er støtte til forslaget om at lade For-
eningen for Skånsomt Kystfiskeri indstille 1 medlem til Fiskeriets Ar-
bejdsmiljøråd. Dette svarer til, hvad begge organisationer tidligere har
tilkendegivet under forsøg på at finde en løsning i spørgsmålet om ændret
sammensætning af rådet uden at foretage en lovændring.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation og 3F peger især på
den danske arbejdsmarkedsmodel som baggrund for deres modstand mod
at medtage Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri. Efter organisationernes
opfattelse bør alene de organisationer, der er overenskomstparter på det
pågældende område, kunne indstille medlemmer til Fiskeriets Arbejdsmil-
jøråd og lignende råd og nævn.
3F nævner, at det skal være en betingelse for at blive indstillingsberetti-
get, at der er tale om en repræsentativ arbejdsmarkedspart. Det kan efter
3F’s opfattelse sikres ved, at organisationen eksempelvis tegner
overens-
komst eller tiltræder allerede bestående overenskomst.
Det bør ikke være et krav, at en organisation har indgået overenskomst
eller tiltrådt en overenskomst for at være indstillingsberettiget. Det vil
dels være at blande sig i arbejdsmarkedsforhold, dels udelukke de nævnte
organisationer fra at indstille medlemmer til rådet, hvis overenskomstsi-
tuationen måtte ændre sig. Fiskeriets Arbejdsmiljøråd skal kunne fungere
uanset, om der er overenskomster på området. Erhvervsministeriet er
heller ikke bekendt med fortilfælde, hvor der i forbindelse med udnævnel-
se til råd eller nævn stilles krav om tiltræden til en given overenskomst.
Partierne bag fiskeripakken har udtrykt ønske om at inddrage Foreningen
for Skånsomt Kystfiskeri i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. CO-Søfart er her-
udover foreslået som ny indstillingsberettiget organisation, idet CO-
Søfart repræsenterer medlemmer, der er beskæftiget i de større fiskeskibe,
og deres adgang til at foretage indstilling til rådet bidrager til ligevægt
mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer i arbejdsmiljørådets
bestyrelse.
Fiskernes Forbund har i sit høringssvar udtrykt ønske om også at optræ-
de som indstillingsberettiget organisation. Danmarks Fiskeriforening
Producent Organisation har også i deres høringssvar peget på, at ansatte
fiskere er medlemmer af forskellige faglige organisationer, som måske
også kunne have interesse i repræsentation. Der er imidlertid ikke i kred-
sen af partier bag Fiskeripakken udtrykt ønske om at udvide Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd med Fiskernes Forbund.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
5/5
Lovforslaget opretholdes derfor i uændret form.
3. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
CO-Søfart, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks
Pelagiske Producentorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri, Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre, Landsorgani-
sation i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Metals Maritime Afdeling
og Skibstilsynsrådet.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Fagligt Fælles For-
bund (3F) og Fiskernes Forbund.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har afgivet høringssvar
uden bemærkninger:
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Maritime, CO-Søfart og Grønlands
Selvstyre.