Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 288
Offentligt
1992422_0001.png
Liste over høringssvar fra organisationer, myndigheder m.v. som blev afgivet vedrørende udkast til
forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljø-
råd)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
CO-Søfart
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
Dansk Arbejdsgiverforening
Danske Maritime
Fagligt Fælles Forbund (3F)
Fiskernes Forbund
Grønlands Selvstyre
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
1992422_0002.png
Fra:
Co-Sea [mailto:[email protected]]
Sendt:
7. november 2018 12:06
Til:
Philippe Bauchy
Cc:
Maritim regulering og jura
Emne:
SV: Høring - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (Sammensætning af
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd) - offentlig høring
Hej
Vi har ingen bemærkninger eller kommentar til Høring vedrørende Udkast til forslag til lov om ændring af
lov om sikker hed til Søs – Sags nr. 2018031786
Med venlig hilsen
Janni Wester-Andersen
Administrativ medarbejder
Metal Maritime/CO-Søfart
Tlf.: 36365585
Dir.: 36365589
[email protected]
Mose Allé 13
2610 Rødovre
www.co-sea.dk
CO-Søfart er et fagligt kartel bestående af
- Metal Maritime
- FOA Søfart
- Dansk El-Forbund
- Serviceforbundet
- Centralforeningen for Stampersonel
Danmarks største Maritime faglige organisation
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
1992422_0003.png
Høringssvar vedrørende ”udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs
(Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd (FAR) blev oprettet af overenskomstparterne i fiskeriets overenskomst
og har med en paritetisk sammensat bestyrelse fra overenskomstparterne fungeret forbilledligt i
mere end de 20 år, rådet har eksisteret.
FAR er dermed et produkt af den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor det er arbejdsmarkedets
parter, som i enighed løser arbejdsmarkedsspørgsmålene.
I høringsskrivelsen står der: ”I forbindelse med forhandlingerne om gennemførelse af
beretningens (Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri) punkt 15 har der i forligskredsen bag
fiskeripakken været udtrykt ønske om, at sammensætningen af rådet ændres, så det i højere grad
afspejler bredden i dansk fiskeri. Konkret er det ønsket, at Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og
eventuelt også Danmarks Pelagiske Producentorganisation får mulighed for at deltage i
beslutninger i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd”.
Som det er Søfartsstyrelsen bekendt har Danmarks Fiskeriforening PO allerede reduceret sin
repræsentation i bestyrelsen i FAR, således at
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO)
de facto allerede har fået sæde i bestyrelsen.
Dette er en naturlig konsekvens af, at Danmarks Pelagiske Producentorganisation er
arbejdgiveroverenskomstpart i fiskerioverenskomsten sammen med Danmarks Fiskeriforening PO.
Kopi af overenskomsten er vedlagt.
(Alt det, der står som
eventuelt
i forbindelse med DPPO i Søfartsstyrelsens høring, er derfor
overflødigt)
Med hensyn til Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri er det vanskeligt at se, hvorledes denne
forening kan foreslås:
For det første er der ikke tale om en overenskomstpart
For det andet findes der ingen oplysninger tilgængelige om hvem og hvad denne forening
repræsenterer.
På foreningen for Skånsomt Kystfiskeris hjemmeside kan man ikke se hvem, der er medlemmer af
forening, man kan ikke se, hvem der sidder i bestyrelsen, bortset fra formanden, og man kan ikke
se vedtægterne for foreningen.
Danmarks Fiskeriforening finder det yderst betænkeligt, hvis erhvervsministeren på så tyndt og
mangelfuldt et grundlag vil ændre bestyrelsessammensætningen.
Der redegøres ikke i Søfartsstyrelsens forslag for, hvorledes ”bredden i dansk fiskeri” i højere grad
bliver afspejlet, når der ikke redegøres for hvem og hvad den foreslåede organisation
repræsenterer.
-
-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
Det foreslås endvidere at udvide bestyrelsen med en repræsentant for organisationen CO-Søfart.
Denne organisation har ej heller status som overenskomstpart og har aldrig ytret ønske om at få
indflydelse på beslutninger i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Danmarks Fiskeriforening PO er forbløffet over, at forslaget om repræsentation af CO-Søfart på
intet tidspunkt har været nævnt i forhandlingerne forud for fremsættelsen af forslaget fra
Søfartsstyrelsen.
Såfremt det bliver praksis fra Erhvervsministeriet at tilbyde bestyrelsespladser til organisationer,
som ikke er overenskomstparter i fiskerioverenskomsten, må Danmarks Fiskeriforening PO gøre
opmærksom på, at de ansatte fiskere er medlemmer af forskellige faglige organisationer, som
måske også kunne have interesse i repræsentation. Det gælder Fiskernes Forbund, Det Faglige Hus
og Krifa. Danmarks Fiskeriforening PO er ikke bekendt med at disse faglige sammenslutninger er
blevet konsulteret i forløbet frem til fremsættelsen af Søfartsstyrelsens forslag.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
15. november 2018
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
1992422_0005.png
Fra:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
Sendt:
18. oktober 2018 15:29
Til:
Helle Düring <[email protected]>
Emne:
Philippe - VS: Høring - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs
(Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd) - offentlig høring
Kære Helle Düring
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi
oplyse, at sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at
afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
1992422_0006.png
Fra:
Valdemar Ehlers [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. oktober 2018 15:02
Til:
Philippe Bauchy
Cc:
Maritim regulering og jura; Helle Düring
Emne:
RE: Høring - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (Sammensætning af
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd) - offentlig høring
Att. Specialkonsulent Philippe Bauchy
Med henvisning til det nedenfor af Helle Düring fremsendte høringsforslag kan jeg hermed oplyse, at dette er
blevet gennemgået af Danske Maritime, og at vi ikke har bemærkninger til forslaget.
Vi vil samtidig benytte lejligheden til at takke for at Danske Maritime bliver hørt.
Med venlig hilsen
Valdemar Ehlers
Teknisk chef
-----------------------------------------------
DANSKE MARITIME
Symfonivej 18
2730 Herlev
tlf.: +45 33 13 24 16
m.: +45 42 14 95 29
[email protected]
www.danskemaritime.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
3F Fælles Fagligt Forbund
Transportgruppen
Høringssvar til: Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (Sammensætning af
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
Indledningsvist skal 3F udtrykke modstand mod de foreslående ændringer i ovennævnte
lovændring.
Det er 3F’s opfattelse at disse ændringer er et direkte politisk angreb på mere end 100 års
tradition på det danske arbejdsmarked, den danske model, hvor råd og nævn udpeges af
arbejdsmarkedsparter der er (mest) repræsentative på området.
Nedenstående har vi indlagt uddrag fra høringen, som vi vil kommentere på, for sådan at
belyser, hvorfor vi i 3F har ovenstående holdning.
-
Alle arbejdsgivere, som beskæftiger personer ombord i fiskeskibe skal være tilsluttet
arbejdsmiljøtjenesten
Da FSK på opfordring ikke ønsker at dokumentere deres medlemsgrundlag, kan det ikke
konstateres at organisationens medlemmer beskæftiger personer i fiskerskibe.
-
Det er besluttet, at erhvervet skal have den størst mulige indflydelse på den
arbejdsmiljømæssige indsats, der ydes af arbejdsmiljørådet og arbejdsmiljøtjenesten.
Det fremgår således af § 27, stk. 1, i lov om sikkerhed til søs, at arbejdsmiljørådet skal
sammensættes med et ligeligt antal repræsentanter for arbejdstagere om bord og
arbejdsgivere for disse. Skibstilsynsrådet fastlægger proceduren for udvælgelse af
medlemmerne til arbejdsmiljørådet.
FSK har ikke dokumenteret at være arbejdsgivere.
CO søfart er på trods af at være en reel overenskomstbærende arbejdsmarkedspart ikke
overenskomstbærende på fiskeriområdet.
-
For at imødekomme ønsket om, at Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og eventuelt
også Danmarks Pelagiske Producentorganisation får mulighed for at deltage i
beslutninger i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, har Søfartsstyrelsen ved flere lejligheder
drøftet forskellige løsningsmuligheder med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation og 3F.
DPPO er anerkendt overenskomstbærende og repræsentativ arbejdsgiverorganisation på
fiskeriområdet, på lige fod med DFPO.
-
Det foreslås samtidig, at Danmarks Pelagiske Producentorganisation også opnår
mulighed for at indstille 1 medlem til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Herved foreslås
arbejdsgiversiden i Fiskeriets Arbejdsmiljøråds bestyrelse udvidet med en plads og
sammensat efter indstilling fra tre organisationer. For at opretholde pariteten foreslås
arbejdstagersiden udvidet tilsvarende med en plads. I denne forbindelse har
Erhvervsministeriet vurderet, at CO-Søfart som ny organisation bør berettiges til at
indstille 1 medlem. Baggrunden herfor er, at CO-Søfart også repræsenterer
arbejdstagere ansat i større fiskeskibe.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
3F anerkender fuldt CO-Søfart som anerkendt arbejdsmarkedspart – dog er man ikke
overenskomstbærende på fiskeriområdet.
-
Udvidelsen giver plads til de nye organisationer (Danmarks Pelagiske
Producentorganisation, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og CO-Søfart) samtidig
med, at ordningen opretholder princippet i loven om, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd skal
bestå af et ligeligt antal arbejdsgivere og arbejdstagere.
FSK er efter 3F’s opfattelse ikke en reel arbejdsmarkedspart alene af den grund at man
ikke er overenskomstbærende organisation.
-
Det fremgår endvidere, at repræsentanter og stedfortrædere til bestyrelsen udnævnes
af Søfartsstyrelsen efter indstilling fra de mest repræsentative fiskeriorganisationer
efter en af Skibstilsynsrådet udarbejdet særlig udvælgelsesprocedure.
Det foreslås, at Skibstilsynsrådet ikke længere skal fastsætte regler om udvælgelse af
medlemmer til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Det foreslås således med forslaget til § 27,
stk. 1, 4. pkt., i lov om sikkerhed til søs, at for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd gælder dog,
at det består af 10 medlemmer, som udnævnes af erhvervsministeren på følgende
måde:
1) 3 medlemmer udnævnes efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation.
2) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra Danmarks Pelagiske Producentorganisation.
3) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri.
4) 4 medlemmer udnævnes efter indstilling fra 3F.
5) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra CO-Søfart.
-
-
-
-
-
-
Samlet betyder ovennævnte kommentarer at man polisk må sikre at FSK er repræsentativ
arbejdsmarkedspart – hvilket man som forening kan opfylde eksempelvis ved at tegne
overenskomst for eventuelle ansatte ombord i fiskeskibe med modstående Fagforening eller
ved tiltrædelse til allerede bestående overenskomst for fiskeriområde mellem DFPO, DPPO og
3F.
Ministeren kan efter 3F’s opfattelse ikke udpege repræsentanter efter indstilling fra en
organisation uden at sikre sig at organisationen er repræsentativ.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
Fra:
Erik Flyvholm
Sendt:
15. november 2018 10:38
Til:
Philippe Bauchy
Emne:
Bemærkning til lovforslag om Sammensætningen af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Hr. Specialkonsulent Phillippe Bauchy.
Fiskernes Forbund repræsenterer en stor del af de aktive danske fiskere både som forbund og rent a-
kassemæssigt. Det vil derfor være naturligt, at Forbundet får sæde i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Vores
kandidat kan med sin over fyrreårige erfaring indenfor fiskeriet bidrage med en stor del praktisk erfaring,
ligesom Fiskernes Forbund kan bidrage med erfaring fra et meget stort antal arbejdsskadesager.
Med venlig hilsen
Erik Flyvholm
Forretningsfører, Fiskernes Forbund
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 288: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 131 (Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
1992422_0010.png
Ineqarnermut Attaveqaqatigiinnermullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Boliger og Infrastruktur
Søfartsstyrelsen
Fjordvænget 30
4220 Korsør
Ref: Sag. 2018031786 18.10.2018
Høringssvar
Høringssvar for udkast til forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs
(Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd).
Der er ingen bemærkninger til høringen
12-11-2018
Sags nr.: 2018 - 21837
Dok. nr. 9049942
Postboks 909
3900 Nuuk
Tlf.: (+299) 34 50 00
E-mail: [email protected]
Fax: (+299) 34 63 56
www.naalakkersuisut.gl
Inussiarnersumik inuulluaqqusillunga
Med venlig hilsen
Gorm Nørgaard
Fuldmægtig Søfart
Toqq/direkte 345263
[email protected]