Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 272
Offentligt
1989499_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 14. december 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 1 til KOM (2018) 179 stillet den 16.
november 2018 vedrørende liste med de bestemmelser i forslag til fødevareforordning KOM (2018) 179, hvor
der gælder totalharmonisering.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 272: Kopi af miljø- og fødevareministerens svar på spm. 1 EUU ad KOM (2018) 0179 om fødevareforordning
1989499_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. december 2018
MFVM 735
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af den 16. november 2018 stillet følgende spørgsmål 1
(KOM(2018)179) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren
bedes som opfølgning på Europaudvalgsmødet den 16. november 2018 oversende
en liste med de bestemmelser i forslag til fødevareforordning KOM (2018) 0179, hvor der gælder
totalharmonisering.”
Svar:
Forslaget har til formål at sikre større åbenhed og gennemsigtighed i forhold til risikovurderinger
i fødevarekæden samt øge tilliden til den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). For-
slaget omfatter en revision af fødevareforordningen og en række sektorspecifikke forordninger for
så vidt angår artikler om EFSA's arbejde og om samarbejdet mellem Kommissionen, medlemssta-
terne og EFSA om risikokommunikation.
Fødevareforordningen harmoniserer medlemsstaternes lovgivning på fødevareområdet af hensyn
til det indre markeds funktion, derfor også henvisningen i forslaget til TEUF artikel 114. Der læg-
ges ikke op til, at medlemsstaternes lovgivning harmoniseres yderligere end, hvad der allerede er
gennemført med den eksisterende fødevareforordning og de tilhørende sektorspecifikke EU-
retsakter. Som det fremgår af det oversendte samlenotat, skønnes forslaget generelt ikke at berø-
re beskyttelsesniveauet i Danmark og EU eller at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser
for Danmark.
Det kan fremhæves, at det fremgår af TEUF artikel 114, at EU-lovgivningsforslag inden for sund-
hed, sikkerhed, miljøbeskyttelse og forbrugerbeskyttelse skal bygge på et højt beskyttelsesniveau.
Det fremgår også af TEUF artikel 114, at en medlemsstat kan opretholde eller indføre nationale
bestemmelser på harmoniserede områder, hvis det sker ud fra et berettiget hensyn til miljøbe-
skyttelse (den såkaldte miljøgaranti). Den mulighed har Danmark benyttet flere gange på fødeva-
reområdet (for eksempel i forhold til transfedt, bisphenol A og nitrit).
Forslagets bestemmelser er ikke rettet mod medlemsstaternes markedsførings- og frihandels-
klausuler, som er to elementer, der skal være til stede, før man kan tale om totalharmonisering.
Der er på den baggrund ikke udarbejdet en oversigt over bestemmelsernes harmoniseringsgrad.