Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 269
Offentligt
1989226_0001.png
Forslag til et
omkostningseffektivt fuldt
integreret kontrolkoncept
for dyretransporter
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0002.png
Forslag til et omkostningseffektivt
fuldt integreret kontrolkoncept for
dyretransporter
I forbindelse med Fødevarestyrelsens analyse af et fuldt integreret kontrolkoncept for dyre-
transporter har Fødevarestyrelsen udarbejdet dette forslag til styrkelse af Fødevarestyrelsens
kontrol af dyretransporter, som indebærer den nødvendige opgradering af kontrollen med
dyretransporter, der samtidig er i overensstemmelse med Fødevarestyrelsens øvrige kontrol.
Forslagene er mere kosteffektive alternativer til f.eks. en 100 % indladningskontrol, som sam-
tidig sikrer effektiv kontrol af dyrevelfærden under transport. Fokus for forslagene er kontrollen
af de grise, som udføres af Danmark.
Der er fra politisk side fremsat forslag om at indføre 100 % indladningskontrol af grise, som
udføres fra Danmark. Det vil sige kontrol med grisenes transportegnethed, transportmidlets
indretning samt ledsagedokumenter.
100 % indladningskontrol vil svare til ca. 29.000 kontroller om året og vil være en forøgelse
med faktor 290 i forhold til i dag. Hermed ville alle dyretransporter med grise ud af Danmark
blive kontrolleret for blandt andet overlæs. Indførsel af en 100 % indladningskontrol vil således
også omfatte de transportører, som ikke i dag har problemer med regelefterlevelsen. Det vil
derfor ikke være den optimale udnyttelse af kontrolressourcerne, ligesom det ikke vil blive
opfattet som proportionalt.
En 100 % indladningskontrol vil udgøre en kontrolomkostning på 29,9 mio. kr. om året samt en
årlig erhvervsøkonomisk byrde på 6,7 mio. kr. vedrørende øget ventetid m.v.
2
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0003.png
1. Risikobaseret indladningskontrol
Et centralt element i det fuldt integrerede kontrolkoncept er at udnytte eksport- og kontroldata
til at
risikoscore
de aktører, som er involveret i transport af levende dyr. Det vil sige risiko-
scoring af organisator, transportør og besætningsejer og indirekte af chauffør samt af selve
transporten på grundlag af f.eks. sanktionshistorik, antal dyr etc. En risikoscoring muliggør, at
stikprøvekontrollen på slagterierne og indladningskontrollen kan målrettes de transporter, hvor
der er størst risiko for, at reglerne overtrædes.
Det foreslås, at antallet af risikobaserede indladningskontroller på samlesteder og besætnin-
ger øges fra de eksisterende 100 kontroller pr. år til 10 % af alle transporter, som udfører grise
fra Danmark.
Det svarer til ca. 2.900 kontroller årligt med det nuværende antal transporter og vil være en
forøgelse af indladningskontroltrykket med faktor 29. En kontrolprocent på 10 svarer til det
forhøjede kontroltryk i velfærdskontrollen i svinebesætninger i 2019, hvor der i en periode er
konstateret problemer med regelefterlevelsen. Kontrollen skal udføres af Fødevarestyrelsens
veterinære enheder.
Det forventes, at man efter en passende periode med 10 % indladningskontrol vil kunne kon-
statere, hvor problemerne er, og dermed i højere grad kan målrette kontrollen mod de trans-
portører, hvor der er størst risiko for regelovertrædelse. I den forbindelse kan kontrolprocenten
nedsættes til 5 %, som svarer til det normale kontroltryk i den øvrige dyrevelfærdskontrol i
besætningerne.
På samlesteder indebærer en øget indladningskontrol, at dyrenes transportegnethed både
vurderes ved ankomst til samlestedet og i forbindelse med afgang fra samlestedet og væsent-
ligst, at køretøjets indretning, chaufførens papirer m.v. kontrolleres, således at de transporteg-
nede dyrs vilkår kontrolleres inden afrejse, herunder om der er overlæs.
I forhold til en totalkontrol på 100 % vil 10 % indladningskontroller, og dermed 2.900 kontroller
årligt, give et tilstrækkeligt grundlag for at lave en operationel risikoscore, og vil dermed være
kontrolfagligt fuldt forsvarlig. Desuden anses 100 % kontrol sædvanligvis ikke at være nød-
vendigt for at opnå en generalpræventiv virkning af kontrollen.
Omkostningen ved en 10 % indladningskontrol er estimeret til 1,5 mio. kr. i Fødevarestyrelsen
i 2019. Beløbet omfatter ansættelse af dyrlæger i Fødevarestyrelsen fra 1. juli 2019 og resten
af året. De erhvervsøkonomiske omkostninger er beregnet til 0,3 mio. kr. for 2. halvår 2019.
De erhvervsøkonomiske omkostninger omfatter øget ventetid m.v.
Omkostningen ved en 5 % indladningskontrol er estimeret til 1,5 mio. kr. i Fødevarestyrelsen
om året og erhvervsøkonomiske omkostninger på 0,3 mio. kr. om året.
Initiativet igangsættes 1. juli 2019, og der foretages en evaluering af 10 % kontrollen ved ud-
gangen af 2019.
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0004.png
2. Skærpelse af Fødevarestyrelsens kontrol af dyrs transport-
egnethed
Samlestedernes og besætningernes indretning samt en stigende eksportmængde og dertil
øget tidspres betyder, at embedsdyrlægernes mulighed for at vurdere dyrenes transporteg-
nethed opleves som udfordret.
Det foreslås at løfte kvaliteten af det udførte syn af dyrs transportegnethed ved, at Fødevare-
styrelsens embedsdyrlæger sikres tilstrækkelig tid til at inspicere de enkelte dyr i bevægelse
og fra begge sider, så både smertefuld halthed, brok, bylder og lignende kan konstateres. Det
indebærer, at fremdrivningen af grise skal begrænses til et bestemt antal dyr (f.eks. 10-15
grise ad gangen), hvorved dyrlægerne i gennemsnit får 11 sekunder i stedet for 7 sekunder pr.
gris. Endvidere kan det indebære, at op til flere dyrlæger skal foretage inspektionen ved af- og
pålæsning for at sikre et tilstrækkeligt flow gennem samlestedet, men det vil være afhængig af
det enkelte samlesteds indretning, drift og ønsker.
Dette forslag vil øge omkostningerne for samlesteder og direkte besætninger, idet kontrollen
vil tage længere tid end i dag.
En styrket kontrol af transportegnethed estimeres at udgøre en ekstraudgift på 15,4 mio. kr. i
Fødevarestyrelsen i andet halvår af 2019. Dertil kommer øgede erhvervsøkonomiske konse-
kvenser på 4,2 mio. kr. som følge af det skærpede transportegnethedssyn i ca. 3 måneder.
Initiativet igangsættes juli 2019 med ansættelse af ekstra personale og oplæring m.v.
Det foreslås, at der foretages en evaluering af det skærpede transportegnethedssyn efter 3
måneder. Det skærpede transportegnethedssyn vil løbe fra den medio august 2019 til medio
november 2019
svarende til kontrol af 3,5 til 4 mio. grise. Herefter inddeles virksomhederne i
to grupper, hvor samlesteder og besætninger med tilfredsstillende performance (kun håndterer
transportegnede grise) m.v. vil få et normalt transportegnethedssyn igen (7.sek), mens samle-
steder og besætninger med fortsat behov for mere synstid vil blive underlagt det skærpede
transportegnethedssyn (11.sek).
Det foreslås endvidere, at besætningers og samlesteders godkendelser og registreringer til
eksport revurderes med faste intervaller, og at evt. mangler i fysiske og hygiejniske forhold
udbedres, mhp. at forbedre forholdene for dyrlægernes kontrol.
Endelig foreslås det, at der udarbejdes en klarere instruks til embedsdyrlægerne på, hvad der
skal kontrolleres og sanktioneres samt hvordan.
Det skal undersøges, om der kan indføres krav om, at besætninger, samlesteder og slagterier
skal være online og have det fornødne IT-udstyr, så det nemt og konsekvent kan udarbejdes
kontrolrapporter på stedet.
4
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0005.png
3. Udvikling af model til risikoscoring
Som nævnt i afsnit 1 skal en risikobaseret kontrol bero på udvikling af en model til risikosco-
ring af de aktører, som er involveret i transport af levende dyr.
Det foreslås derfor, at der udvikles en risikoscoringsmodel for organisator, transportør, besæt-
ningsejer og af den enkelte transport. Der er flere områder, hvor data kan forbedre kontrollen,
både som udpegningsredskab og som sikring af korrekt sanktionering.
Det foreslås endvidere, at der udvikles en webbaseret løsning, hvor risikoscoren for en given
transport, transportør m.v. gøres let tilgængeligt for alle kontroludførende personer i Føde-
varestyrelsen og i politiet.
Den webbaserede løsning skal vise om en given transportør har fået en kategori grøn (sand-
synligvis ok), gul (middel risiko for overtrædelse) eller rød (høj risiko for overtrædelser), sva-
rende til deres risikoscore. Den webbaserede løsning skal være tilgængelig for Fødevaresty-
relsen og politiet og kunne benyttes på en mobiltelefon.
Udover indladningskontroller skal risikoscoringen anvendes i Kødkontrollens stikprøvekontrol
på slagterierne.
Udvikling af en risikoscoringsmodel forventes at medføre omkostninger på 2,3 mio. kr. i 2019
og herefter 0,3 mio. kr. årligt.
Initiativet igangsættes i 2019 og forventes færdiggjort med udgangen af 2019.
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0006.png
4. Nye regler og fortolkninger af transportforordningen, som
styrker kontrollen
Fødevarestyrelsen har præciseret transportforordningens krav til areal samt til indvendig højde
for grise over 40 kg i en bekendtgørelse.
Det foreslås, at interpolationstabellen for arealkrav for alle vægtklasser af grise, som i dag
fremgår af vejledningen om kontrol af arealkrav ved transport af svin, indføres i bekendtgørel-
sen.
Det foreslås endvidere, at den nuværende tabel for krav til indvendig højde udvides til også at
gælde grise med en gennemsnitsvægt under 40 kg, da eksporten af grise under 40 kg er ble-
vet meget udbredt de senere år.
Initiativet træder i kraft 1. juli 2019.
5. Præcisering af transportansvaret og styrkelse af
ligestillingsprincippet
Med det nye kontrolkoncept bliver der øget fokus på virksomhedsansvaret i relation til at be-
skytte dyrene under transport fremfor den enkelte medarbejder i virksomheden. Dette svarer til
kontrollen på andre områder i øvrigt.
Det foreslås på den baggrund, at den eksisterende sanktioneringspraksis i transporteg-
nethedssager ændres, således at det enten er transportvirksomheden og/eller landmanden
der i udgangspunktet og efter en konkret vurdering sanktioneres.
Desuden foreslås det, at den rent nationale klippekortordning for dyretransporter af heste,
kvæg, svin, får, geder og fjerkræ ophæves. Fødevarestyrelsen vurderer, at dyrevelfærden
under transport sikres gennem det fuldt integrerede kontrolkoncept. Tidligere evalueringer af
ordningen har endvidere konkluderet, at klippekortsordningen medfører en uhensigtsmæssig
forskelsbehandling af danske versus udenlandske transportører og chauffører.
Initiativet iværksættes i 1. kvartal 2019.
6
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0007.png
6. Styrkelse af administrationen af autorisationer
Fødevarestyrelsen har i dag mulighed for at tilbagekalde autorisationen i tilfælde af alvorlige
overtrædelser af transportforordningen og transportbekendtgørelsen.
Det foreslås, at der udarbejdes klare retningslinjer for udstedelse, re-autorisering samt su-
spendering og tilbagekaldelse af autorisationer til transport af dyr.
Initiativet iværksættes 1. januar 2020.
7. Brug af vejesedler til kontrol af arealkrav for brodne kar
Nuværende praksis er, at transportbilen vejes ved ankomst til samlestedet og efter pålæsning
af grisene. Ved direkte eksport fra besætningerne, dvs. hvor transportvognen kommer ud på
selve besætningen for at hente grisene, sker der oftest ikke vejning af transportvognen.
Det foreslås, at der indføres hjemmel til at kræve vejning eller udlevering af vejesedler af en-
ten transportbilen eller af grise. Dette vil være en støtte til Fødevarestyrelsens dokumentation
af en mulig overskridelse af arealkravet. Det foreslås dog, at dette krav kun gælder for virk-
somheder med mange overtrædelser, dvs. de brodne kar, således at kravet rammer de virk-
somheder, der gentagne gange har overtrådt reglerne med overlæs.
Initiativet iværksættes 1. januar 2020.
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0008.png
8. Øget anvendelse af GPS-data i kontrollen
Alle transportbiler til de lange transporter (dvs. over 8 timer) skal have navigationssystem.
Navigationssystemet indeholder oplysninger om transporttiden samt f.eks. registrering af åb-
ning af transportvognens aflæsningslad.
Det foreslås, at der indføres et krav om, at transportøren automatisk indsender GPS-
oplysninger for transporter med en planlagt tur over 20 timer. Disse oplysninger vil Fødevare-
styrelsen fremadrettet få hjemkaldt automatisk.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser er beregnet til 0,6 mio. kr. pr. år.
Initiativet iværksættes i 3. kvartal 2019.
9. Ændret praksis for opfølgende kontroller ved fund af
overtrædelser
Transportvirksomheder, der overtræder reglerne i Danmark, skal have opfølgende kontrol.
Denne kontrol kan udføres af alle enheder i Fødevarestyrelsen i forbindelse med ovenfor be-
skrevne stikprøvekontrol af transportforordningens regler.
Det foreslås at forlænge fristen for udførelse af opfølgende tilsyn forlænget fra 3 mdr. op til 12
mdr.. Forlængelsen af fristen vil give forbedrede muligheder for at få kontrolleret f.eks. uden-
landske virksomheder, der ikke kører så ofte i Danmark. Kontrollen skal dog fortsat foretages
så hurtigt som praktisk gennemførbart.
Initiativet iværksættes medio 2019.
8
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0009.png
10. Øget internationalt samarbejde
Det foreslås, at det internationale samarbejde styrkes med afholdelse af samarbejdsmøder
med de samhandelslande, hvor Danmark udfører flest grise til. I første omgang vil det sige
Tyskland og Polen. Formålet er at udveksle erfaringer om effektivt at sanktionere konstaterede
overtrædelser og indgå i en dialog om, hvorledes de danske og relevante udenlandske myn-
digheder kan samarbejde om at imødegå overtrædelser.
Initiativet iværksættes i 2. halvår 2019.
11. Brodne kar skal identificeres, og grundlag for øget kontrol
skal fastlægges.
Brodne kar er virksomheder eller personer, der gentagne gange overtræder reglerne, og som
ved den almindelige risikobaserede kontrol ikke ændrer adfærd. De brodne kar er de virksom-
heder, der har den højeste risiko for at overtræde reglerne for transport af dyr.
Det foreslås, at kategorisering af brodne kar
det vil sige transportører med mange overtræ-
delser defineres.
Et forslag til kategorisering kunne være, at aktører, der har mere end et vist procentdel bøder
indenfor en given periode for overtrædelse af reglerne om transport af dyr kategoriseres som
brodne kar.
Procentdelen skal fastsættes politisk.
Disse brodne kar får et øget kontroltryk i stikprøvekontrollen gennem en høj risikoscore. End-
videre kan det veterinære rejsehold i samarbejde med de veterinære enheder og andre myn-
digheder gennemføre særlige målrettede indsatser eller kontroller mod disse brodne kar. Det
kan være informationsindsatser, krav om revidering af transportørernes procedurer
herunder
instruktioner til chauffører eller deciderede målrettede kontroller mod f.eks. transportmidler. De
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0010.png
præcise tiltag skal dog undersøges nærmere i implementeringsfasen.
Initiativet iværksættes ultimo 2019.
12. Administrative bøder
Fødevarestyrelsen har ikke på nuværende tidspunkt mulighed for udstedelse af administrative
bøder på transportområdet. Det skal overvejes, hvorvidt det er muligt at indføre administrative
bøder på objektive og målbare krav som f.eks. manglende indsendelse af returlogbog og areal
per gris, da bøder forventes at have en væsentlig effekt på regelefterlevelsen samtidig med, at
det aflaster politi og anklagemyndighed. Forhold som skader på dyr baseres på et veterinær-
fagligt skøn, hvorfor disse skader stadig bør politianmeldes.
Initiativet igangsættes i 2. kvartal 2019.
10
Fødevarestyrelsen / Forslag til et omkostningseffektivt fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989226_0012.png
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
www.fvst.dk