Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 269
Offentligt
1989225_0001.png
Analyse af kontrollen af dyretransporter
Forslag til fuldt integreret kontrolkoncept
for dyretransporter
12. december 2018
1
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Indledning .................................................................................................................................................. 3
Problemformulering, analysens opbygning og afgrænsning ..................................................................... 3
Analysens metode ..................................................................................................................................... 4
Beskrivelse af transportforordningens regler og krav til dyretransporter ................................................ 4
Beskrivelse af den nuværende kontrol af dyretransporter ....................................................................... 6
Præsentation af et fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter ................................................. 7
Økonomisk beregning af omkostninger................................................................................................... 16
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1. Indledning
I perioden 2007 til 2017 er udførslen af grise fra Danmark til tredjelande og øvrige EU-lande steget
betragteligt. Således er f.eks. antallet af grise, som transporteres over 8 timer, steget fra ca. 1,9 mio. i 2007
til godt 9,4 mio. i 2017.
I forbindelse med samråd om dyretransporter den 20. juni 2018 og Fødevarestyrelsens redegørelse om
mangelfuld sanktionering i returlogbogskontrollen blev det besluttet at udarbejde en analyse af kontrollen
af dyretransporter. Analysen afdækker på grundlag af et politisk ønske om en betydelig opstramning af
kontrollen med dyretransporter en række forskellige mulige initiativer, herunder en 100 % gebyrfinansieret
indladningskontrol. Formålet med analysen er ud fra denne forudsætning at belyse forslag til tiltag, som
kan indgå i et fuldt integreret kontrolkoncept for transport af grise.
Det nye kontrolkoncept skal styrke den udførte kontrol og forbedre sammenhængen mellem de forskellige
kontrolopgaver med særlig fokus på aktører med mange gentagne overtrædelser (de såkaldte brodne kar)
samt aktører med høj risiko for overtrædelser i øvrigt.
På baggrund af analysen er der udarbejdet et bilag med Fødevarestyrelsens forslag til et fuldt integreret
kontrolkoncept, der indebærer den nødvendige opgradering af kontrollen med dyretransporter, som
samtidig er i overensstemmelse med den kontrol, der i øvrigt kendes på Fødevarestyrelsens
kompetenceområde. Dette forslag vurderes at kunne opnå formålet på en omkostningseffektiv og
administrativt enkel måde.
2. Problemformulering, analysens opbygning og afgrænsning
Analysen af kontrollen af dyretransporter og udviklingen af et fuldt integreret kontrolkoncept kan
sammenfattes i besvarelsen af følgende 3 spørgsmål:
1) Hvordan kan kvaliteten af
den udførte kontrol
og
opfølgning på kontrollen
forbedres?
2) Hvordan kan eksisterende
kontroldata
og data om en dyretransport udnyttes og anvendes i en
sammenhæng, så kontrollen gøres mere effektiv?
3) Hvordan identificeres
”brodne kar”,
og hvordan skal kontrollen øges for denne type operatør
Analysens opbygning
Analysen indledes i afsnit 4 og 5 med en kort beskrivelse af dyretransportreglerne og de dertil knyttede
kontroller, som foretages af hhv. Fødevarestyrelsen og politiet.
Dernæst præsenteres forslaget til et fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter i afsnit 6. Det nye
kontrolkoncept tager afsæt i de tre førnævnte spørgsmål. Oversigten er således udtryk for forslag til
konkrete indsatser/anbefalinger, som skal igangsættes for, at det fuldt integrerede kontrolkoncept
fungerer effektivt. I oversigten er tillige estimeret, hvorvidt der er tale om indsatser, som kan igangsættes
på kort eller langt sigt.
Endelig afsluttes analysen i afsnit 7 med et samlet estimat på omkostningerne af de enkelte anbefalinger.
Afgrænsning af analysens anbefalinger
Analysen og det integrerede kontrolkoncept er i første omgang afgrænset til at omfatte kontrollen med
transporter af grise. Det vil være relevant, at kontrolkonceptet på sigt udvides til alle dyrearter.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0004.png
3. Analysens metode
Til brug for analysens udarbejdelse er der nedsat et projekt med deltagelse af alle enheder i
Fødevarestyrelsen, som er involveret i kontrollen af dyretransporter.
En styregruppe under ledelse af Veterinærdirektøren har haft deltagelse af Kødkontroldirektøren samt
enhedschefer fra Dyresundhed, Kontrol og Data, Det Veterinære Rejsehold, Veterinær Syd/Eksport Kontrol
Centeret, Veterinær Øst og Veterinær Nord, alle fra Fødevarestyrelsen.
En projektgruppe har haft deltagelse af medarbejdere fra førnævnte enheder, politiet samt
Fødevarestyrelsens økonomikontor. Projektgruppen har således bestået af embedsdyrlæger og politi, som
udfører kontrollen til daglig og medarbejdere, som arbejder dagligt med udarbejdelse og fortolkning af
reglerne. Der er afholdt fire workshops og tre styregruppemøder, hvor den nuværende kontrol og det
fremtidige kontrolkoncept er blevet analyseret og udarbejdet. Resultatet af dette arbejde er samlet i denne
rapport.
4. Beskrivelse af transportforordningens regler og krav til
dyretransporter
Reglerne om beskyttelse af dyr under transport findes i transportforordningen
1
, den dertil knyttede
bekendtgørelse
2
samt dyreværnsloven
3
.
Transportforordningen opstiller en række krav og betingelser for personer og virksomheder, der ønsker at
transportere dyr.
Det fremgår således af transportforordningen, at
”I ge dyr å tra sporteres, ed i dre de er eg ede til
den påtænkte forsendelse, og alle dyr skal transporteres under sådanne forhold, at de ikke kommer til skade
eller påføres u ødig lidelse”.
Dyrene skal med andre ord være transportegnede.
Om varigheden af dyretransporter foreskriver transportforordningen, at forsendelsestiden for heste, kvæg,
får, geder og svin som udgangspunkt ikke må overstige 8 timer. Transporttiden kan dog forlænges, såfremt
transportforordningens (og transportbekendtgørelsens) supplerende krav til lange transporter er opfyldt.
Disse supplerende krav til lange transporter følger af transportforordningens bilag I, kapitel VI og rummer
nogle overordnede krav til blandt andet transportmidlets indretning, navigationsudstyr (GPS-udstyr),
vandforsyning og ventilation. Endvidere er der krav til transportpraksis som f.eks. strøelse og fodring.
Såfremt kravene i bilag I, kapitel VI er opfyldt må grise transporteres i op til 24 timer, hvorefter de skal hvile
i 24 timer på et godkendt kontrolsted, før de igen kan transporteres.
Vedrørende arealkrav fremgår det af transportforordningens bilag I, kapitel VII, at svin skal som minimum
kunne ligge ned og stå op i deres naturlige stilling. For at disse minimumskrav kan opfyldes, bør
lastetætheden for svin på ca. 100 kg. under transport ikke overstige 235 kg/m2. I Danmark er arealkravene
præciseret i transportbekendtgørelsen samt vejledning om kontrol af arealkrav ved transport af svin
4
.
1
Rådets Forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport
2
Bekendtgørelse nr. 1729 af 21/12/2006 om beskyttelse af dyr under transport
3
Lovbekendtgørelse nr. 20 af 11/01/2018
4
Vejledning nr. 9041 af 28/01/2016 om kontrol af arealkrav ved transport af svin
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0005.png
Tilsvarende er reglerne for indvendig højde præciseret for grise over 40 kg i transportbekendtgørelsen, da
der i transportforordningen alene er angivet, at
”dyre e skal råde over et gulvareal og e ståhøjde, so er
passe de i forhold til deres størrelse og de pla lagte tra sport”
5
sa t ”I det ru , hvor dyre e er a bragt,
og på alle niveauer heri skal der være tilstrækkelig plads til, at der kan sikres god ventilation oven over
dyrene, når de står oprejst i normal stilling, idet dyrenes naturlige bevægelser under ingen
o stæ digheder å begræ ses”
6
.
Ved lange forsendelser (over 8 timer) stiller transportforordningen krav om, at der skal udfærdiges en
logbog over forsendelsen mellem medlemsstaterne og til og fra tredjelande.
Logbogen skal dække og medbringes
7
under hele forsendelsen fra afgangsstedet til bestemmelsesstedet,
også selvom bestemmelsesstedet ligger i et tredje land. Logbogen består af 5 dele:
Del 1: Planlægning
Del 2: Afgangssted
Del 3: Bestemmelsessted
Del 4: Erklæring fra transportvirksomhed
Del 5: Standardformular til indberetning af afvigelser
Formålet med en logbog er, at virksomhederne overfor myndighederne skal beskrive, at forløbet af en
dyretransport, som varer mere end 8 timer, overholder forordningens og bekendtgørelsens krav.
Der er endvidere en række administrative krav, som virksomhederne skal leve op til, når de skal
transportere dyr i mere end 8 timer. I
lovgiv i ge har ”organisator” e væse tlig juridisk rolle. E
organisator er således en virksomhed, som har givet en del af en transport i underentreprise eller til en
fysisk/juridisk person, som har givet en transport i kontrakt til en transportvirksomhed (transportør).
Af transportforordningen fremgår, at logbogens del 1 skal udfyldes og indsendes af organisator til
Fødevarestyrelsen senest to dage før afgang. Dette er i Danmark i praksis været senest én dag før.
Fødevarestyrelsen forhåndsvaliderer logbogen før afgang, hvor det vurderes, hvorvidt den planlagte
transport er realistisk. Fødevarestyrelsen har i den forbindelse mulighed for at anmode organisator om at
foretage ændringer til planlægningen, hvis f.eks. den angivne transporttid anses for at være urealistisk.
Derudover er det et krav, at transportøren har gyldige transportautorisationer, godkendelsescertifikater for
transportmidler samt gyldige kompetencebeviser for chauffører og ledsagere. Dette bliver kontrolleret i
sammenhæng med forhåndsvalideringen af logbogen.
Efter transporten er gennemført, skal den udfyldte logbog, den såkaldte returlogbog samt evt. GPS-data,
sendes til Fødevarestyrelsen senest én måned efter, at logbogen er blevet udfyldt. For danske
virksomheder gælder, at samtlige logbøger skal returneres til Fødevarestyrelsen. For udenlandske
virksomheder kan der udføres en ikke-diskriminerende kontrol, og det er i Danmark besluttet, at op til 30 %
logbøgerne skal returneres til Fødevarestyrelsen, idet det forudsættes, at de øvrige medlemsstater
kontrollerer logbøger fra transportører registreret i de enkelte medlemsstater. Fødevarestyrelsen
5
6
Transportforordningen art. 3 litra g
Transportforordningen bilag 1, kapitel II, nr. 1, pkt. 1.2
7
Ved transport til 3. land kan logbogen afleveres på udgangsstedet fra EU til 3. landet.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0006.png
kontrollerer de modtagne returlogbøger, og såfremt der konstateres overtrædelse af
dyretransportreglerne, vil der ske sanktionering efter Fødevarestyrelsens kontrolvejledning.
5. Beskrivelse af den nuværende kontrol af dyretransporter
Alle krav nævnt i afsnit 4 er i dag underlagt kontrol af enten Fødevarestyrelsen eller politiet. En grafisk
oversigt over kontrollen fremgår nedenstående figur:
Vurdering af dyrs transportegnethed
Der foretages en 100 % kontrol af, hvorvidt dyrene er transportegnede og i øvrigt er uden tegn på
smitsomsomme husdyrsygdomme. Det sker både ved nationale transporter og ved udførsel fra Danmark.
Ved udførsel foretages kontrollen enten ved ankomst til samlested eller ved afgang fra en besætning. Ved
udførsel af dyr fra Danmark foretager Fødevarestyrelsen syn af alle dyrs transportegnethed, identifikation
samt sundhedsstatus. Dette syn er grundlag for udstedelse af et sundhedscertifikat, som ledsager dyrene til
modtagerlandet.
Ved nationale transporter foretages kontrollen af dyrenes transportegnethed ved ankomst til et slagteri
eller på slagtehuse som udgangspunkt i stalden efter aflæsning, medens der ikke er kontrol med de korte
indenlandske transporter fra en besætning til en anden besætning bortset fra politiets vejkontrol, som også
kan stoppe disse køretøjer.
Kontrol af dyrenes transportegnethed udføres altid af Fødevarestyrelsens embedsdyrlæge.
Fødevarestyrelsens stikprøvekontrol af øvrige dyrevelfærdsregler under transport
Fødevarestyrelsen udfører derudover stikprøvekontroller af dyrenes transportegnethed, transportmidler og
ledsagedokumenter. Der føres således kontrol med blandt andet dyrs transportegnethed, overholdelse af
arealkrav, indvendig højde, indretning af lastbilen
herunder evt. udstyr til fodring og vanding samt
chaufførens kompetencebeviser m.v.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
Fødevarestyrelsens veterinære rejsehold gennemfører ca. 100 planlagte stikprøvekontroller (den såkaldte
indladningskontrol) om året, ved afgang fra enten samlested eller besætning for alle dyrearter.
Stikprøvekontrollerne foretages, når dyrene læsses på transportmidlet, som transporterer dyrene.
Dertil gennemfører Fødevarestyrelsen ca. 750 stikprøvekontroller på slagterierne om året, hvor der
ligeledes foretages kontrol af dyrenes transportegnethed, transportmidler og ledsagedokumenter.
Fødevarestyrelsens logbogskontrol og administration af autorisationer
Kontrollen med logbøger foretages af Eksport Kontrol Center (EKC), som er en del af kontrolenheden
Veterinær Syd i Fødevarestyrelsen. EKC blev etableret i efteråret 2010 med henblik på at samle kontrol og
ekspertise i forbindelse med den administrative kontrol af dyretransporter. Udover kontrol af logbøger
varetager EKC administrationen af transportautorisationer.
Politiets vejkontrol
Politiet udfører også stikprøvekontroller af dyretransporter under transport. Denne kontrol omfatter både
dyrs transportegnethed, og øvrige krav til transportmidlets indretning og ledsagedokumenter. Politiet
udfører derudover traditionel færdselskontrol af transportmidlerne. Det er kun politiet, som har
bemyndigelse til at foretage vejkontrol. Ved udførelsen af en vejkontrol sker dette i over halvdelen af
tilfældene i samarbejde med Fødevarestyrelsens Veterinære Rejsehold. Politiet udfører ca. 900 kontroller
om året.
6. Præsentation af et fuldt integreret kontrolkoncept for dyretransporter
Som nævnt i afsnit 5 består den nuværende kontrol af dyretransporter af en række kontrolindsatser på
enten slagteri/slagtehus, besætning/samlested og ved vejkontrol.
I det følgende behandles og besvares de indledende spørgsmål, som blev stillet i afsnit 2:
1) Hvordan kan kvaliteten af den
udførte kontrol
og
opfølgning på kontrollen
forbedres?
2) Hvordan kan eksisterende
kontroldata
og data om en dyretransport udnyttes og anvendes i en
sammenhæng, så kontrollen gøres mere effektiv?
3) Hvordan identificeres
”brodne kar”,
og hvordan skal kontrollen øges for denne type operatører?
Besvarelsen af spørgsmål 1 kan opsummeres i følgende forslag:
a) Forslag om midlertidig gebyrfinansieret 100 % indladningskontrol af alle grise, som udføres fra
Danmark
b) Styrkelse af Fødevarestyrelsens syn af dyrs transportegnethed
c) Styrkelse af Fødevarestyrelsens kontrol med logbøger
d) Nye regler og fortolkninger af transportforordningen, som styrker kontrollen
e) Præcisering af transportansvaret og styrkelse af ligestillingsprincippet
f) Styrkelse af administrationen af autorisationer
g) Brug af vejesedler til kontrol af arealkrav for brodne kar
h) Øget anvendelse af GPS-data i kontrollen
i) Ændret praksis for opfølgende kontroller ved fund af overtrædelser
j) Øget internationalt samarbejde
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0008.png
Besvarelsen af spørgsmål 2 og 3 kan opsummeres i følgende forslag:
k) Udvikling af model til risikoscoring
l) Brodne kar skal identificeres, og grundlag for øget kontrol skal fastlægges.
I det følgende beskrives de enkelte forslag mere detaljeret.
Ad. a: 100 % gebyrfinansieret midlertidig indladningskontrol
Det foreslås, at alle dyretransporter med grise ud af Danmark bliver kontrolleret ved afgang fra samlested
eller besætning. Denne kontrol skal omfatte kontrol med grisenes transportegnethed, overholdelse af
arealkrav, indvendig højde, indretning af lastbilen, mulighed for fodring og vanding m.v. samt chaufførens
kompetencebeviser og øvrige ledsagedokumenter. Endvidere skal der ved lange transporter foretages tjek
af, om den forhåndsvaliderede logbog svarer de faktiske forhold på afgangsstedet. Endelig skal alle grise
tælles ved pålæsning, så grundlaget for at vurdere evt. overlæs styrkes.
Kontrollen udføres, når grisene læsses på transportmidlet enten på samlestedet eller ved afgang fra
besætning. Kontrollen skal omfatte både korte og lange transporter. Dermed sikres det, at alle korte som
lange dyretransporter med grise ud af Danmark kontrolleres for blandt andet overlæs og dyrenes
transportegnethed.
På samlesteder indebærer en 100 % indladningskontrol, at dyrenes transportegnethed både vurderes ved
ankomst til samlestedet og i forbindelse med afgang fra samlestedet. Sidstnævnte kontrol skal dog primært
fange eventuelle skader opstået på samlestedet. Andre faggrupper end dyrlæger vurderes at kunne udføre
visse dele af indladningskontrollen under supervision af en embedsdyrlæge, men omfanget skal afklares
nærmere.
Det forventes, at man efter en passende periode med 100 pct. indladningskontrol vil kunne konstatere,
hvor problemerne er, og dermed målrette kontrollen mod de transportører, hvor der er størst risiko for
regelovertrædelse, hvorefter det anbefales at indføre en risikobaseret indladningskontrol. Det vil sige, at
indladningskontrollen målrettes de transportører og transporter, hvor der er størst risiko for
regelovertrædelse. Det vil gøre indladningskontrollen ressourcemæssigt mindre omkostningsfuld, ligesom
virksomhederne får et kraftigt økonomisk incitament for at efterleve reglerne, da de får betydelig reduktion
af deres kontrolomkostninger.
Ad. b: Styrkelse af Fødevarestyrelsens gebyrfinansierede kontrol af dyrs transportegnethed
Samlestedernes og besætningernes indretning samt en stigende eksportmængde og dertil øget tidspres
betyder, at embedsdyrlægens mulighed for at vurdere dyrenes transportegnethed i stadig større grad
besværliggøres.
Det foreslås at løfte kvaliteten af det udførte syn af dyrs transportegnethed ved, at Fødevarestyrelsens
embedsdyrlæge sikres tilstrækkelig tid til at inspicere det enkelte dyr i bevægelse og fra begge sider, så
både smertefuld halthed, brok, bylder og lignende kan konstateres. Det indebærer, at fremdrivningen af
grise skal begrænses til et bestemt antal dyr (f.eks. 10-15 grise ad gangen). Endvidere kan det indebære, at
op til flere dyrlæger skal foretage inspektionen ved af- og pålæsning for at sikre et tilstrækkeligt flow
gennem samlestedet, men det vil være afhængig af det enkelte samlesteds indretning, drift og ønsker.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0009.png
Såfremt der konstateres ikke-transportegnede dyr, skal der udarbejdes en digital kontrolrapport på stedet
og samme dag med henblik på dokumentation og sanktionering.
Det foreslås, at besætningers og samlesteders godkendelser og registreringer til eksport revurderes med
faste intervaller, og at evt. mangler i fysiske og hygiejniske forhold udbedres. Det foreslås endvidere, at der
udarbejdes en klarere instruks til embedsdyrlægerne på, hvad der skal kontrolleres og sanktioneres samt
hvordan.
Endelig skal det undersøges, om der kan indføres krav om, at besætninger, samlesteder og slagterier skal
være online og have det fornødne IT-udstyr, så det nemt og konsekvent kan udarbejdes kontrolrapporter
på stedet.
Ad. c: Styrkelse af Fødevarestyrelsens kontrol med logbøger
Fødevarestyrelsen foreslår, at logbogskontrollen styrkes ved at forbedre rammerne for Fødevarestyrelsens
kontrol af logbogen, så der sikres tilstrækkelig tid til at vurdere alle forhold i den planlagte transport.
Ændring af frist for indsendelse af logbog til forhåndskontrol
Det foreslås at ændre praksis, således at logbogen skal indsendes af organisator senest to dage inden
afgang for en transport for alle dyrearter, hvilket vil være i overensstemmelse med transportforordningen. I
den forbindelse skal det ikke være muligt for operatøren at foretage ændringer til logbogens del 1
(planlægning)
herunder oplysninger om transportmidlet, antallet af f.eks. grise, transportvirksomheden
eller bestemmelsesstedet. Baggrunden herfor er, at Fødevarestyrelsen skal have den fornødne tid til at
foretage forhåndsvalideringen af logbogens oplysninger (f.eks. om den anmeldte transportbil og antal grise
opfylder arealkrav) og til at forberede sin fysiske kontrol inklusiv udregning af evt. risikoscore.
Såfremt organisator ønsker at foretage ændringer til logbogen, skal der indsendes en ny logbog med en ny
todages frist til Fødevarestyrelsens kontrol. Denne nye praksis kan nødvendiggøre en præcisering i
transportbekendtgørelsen.
Med indførelse af den forordningsbestemte to-døgns frist og konsekvent håndhævelse sikres tilstrækkelig
tid til en effektiv kontrol forud for den planlagte transport. Det kan dog have betydelige ulemper for
erhvervet, idet mange organisatorer i dag løbende anmoder om ændringer helt op til tidspunktet for
afgangen med deraf følgende vanskeliggørelse af en effektiv kontrol. Dette skyldes i mange tilfælde
udbredelsen af handelsmønstre som spot-markeder, hvor grise handles og leveres på dagen. I visse tilfælde
kan ønsket om ændring skyldes uforudsete og uforskyldte hændelser som f.eks. nedbrud af
transportmidler. Der skal udarbejdes en vejledning til transportbranchen, så det tydeligt fremgår under
hvilke hændelser (f.eks. nedbrud af køretøj), der ikke kræves indsendelse af ny logbog, men alene
indsendelse af korrigerede oplysninger så hurtigt som muligt med angivelse af ny frist inden planlagt
afgang. Fødevarestyrelsen skal sikre sig, at der ikke i transportvirksomhederne forekommer så mange
nedbrud af køretøjer og lignende, at effektiv kontrol umuliggøres.
Såfre t der i forbi delse ed de fysiske ko trol ko stateres, at der f.eks. se des et ”forkert”
transportmiddel (et andet transportmiddel end det, som er angivet i logbogens del 1) skal det sikres, at
urigtige oplysninger i logbogens del 1 kan sanktioneres samt, at det sikres, at det nye køretøj ikke vil få
overlæs. Det skal undersøges nærmere, om dette nødvendiggør en ændring i transportbekendtgørelsen.
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0010.png
Øget mulighed for at tilbagevise urealistiske logbøger
Det foreslås, at det juridiske grundlag for at tilbagevise urealistiske logbøger undersøges med henblik på at
styrke muligheden for at undlade at forhåndsvalidere transporter, der ikke anses for at være realistiske.
I den forbindelse foreslås det, at ikke-forhåndsvaliderede logbøger markeres med
Not Valid,
således det
tydeligt fremgår, at ikke-forhåndsvaliderede logbøger fortsat er under kontrol.
Det anbefales videre, at operatørerne opfordres til at anvende samme ruteberegningssystem som
Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen anvender betalingssystemet Map&Guide
8
, mens de fleste
virksomheder anvender gratis tjenester som f.eks. Google Maps, som er mere upræcist. Såfremt der er
forskel mellem den beregnede transporttid i Map&Guide og Google Maps m.v., vil det alene være
Fødevarestyrelsens beregnede tid, som lægges til grund i forhåndsvalideringen. I forlængelse heraf foreslås
det, at der på logbogen påføres oplysning om Fødevarestyrelsens beregnede transporttid. Transportøren
og chaufføren får ikke denne oplysning i dag.
Endelig foreslås det, at det undersøges, om der kan udvikles en automatisering af logbogskontrollen,
således at der indledningsvist foretages en systemmæssig validering af f.eks. transporttid og risiko for
overbelægning (arealkrav). Det vil kunne frigøre ressourcer til at manuelt sagsbehandle de logbogsbøger,
som der umiddelbart er problemer med.
Returlogbogskontrol
Det bør undersøges, om dele af returlogbogskontrollen er egnet til en automatiseret kontrol. Det kan f.eks.
være kontrol af transporttid. Returlogbogskontrollen kan endvidere styrkes ved at skaffe et bedre grundlag
for at dokumentere eventuelle overtrædelser af transportreglerne. Det kan f.eks. være ved at få mulighed
for at indhente dokumentation for transportmidlets lastede vægt (vejesedler) eller konsekvent indhente
GPS-udtræk (se forslag g og h). Endelig foreslås der tilført øgede ressourcer til sagsbehandlingen af
logbøger.
Administrative bøder
Fødevarestyrelsen har ikke på nuværende tidspunkt mulighed for udstedelse af administrative bøder på
transportområdet. Det skal overvejes, hvorvidt det er muligt at indføre administrative bøder på objektive
og målbare krav som f.eks. manglende indsendelse af returlogbog og areal per gris, da bøder forventes at
have en væsentlig effekt på regelefterlevelsen samtidig med, at det aflaster politi og anklagemyndighed.
Forhold som skader på dyr baseres på et veterinærfagligt skøn, hvorfor disse skader stadig bør
politianmeldes.
Ad. d: Nye regler og fortolkninger af transportforordningen, som styrker kontrollen
Fødevarestyrelsen har som nævnt i afsnit 4 præciseret transportforordningens krav til areal samt til
indvendig højde for grise over 40 kg i en bekendtgørelse.
Det foreslås, at interpolationstabellen for arealkrav for alle vægtklasser af grise, som i dag fremgår af
vejledningen om kontrol af arealkrav ved transport af svin, indføres i bekendtgørelsen, således at tabellen
har direkte retsvirkning, når det ved den konkrete vurdering konstateres, at transportforordningens
bestemmelser om, at dyrenes skal kunne ligge ned og stå op i deres naturlige stilling, er overtrådt.
Det foreslås endvidere, at den nuværende tabel for krav til indvendig højde udvides til også at gælde grise
8
Nederlandenes myndigheder og branche anvender også Map&Guide
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0011.png
med en gennemsnitsvægt under 40 kg, da eksporten af grise under 40 kg er blevet meget udbredt de
senere år.
Det foreslås, at køre-hviletidsregler indgår ved tidsberegning af transporttid ved forhåndsvalidering og
returkontrol af logbogen. Ved at inkludere køre-hviletid i forhåndsvalideringen er der bedre mulighed for at
vurdere, hvorvidt en planlagt tur og transporttid er realistisk, hvis der kun er anført én chauffør på den
planlagte tur.
Endelig foreslås det, at der igangsættes en juridisk analyse af muligheden for at benytte
transportforordningens muligheder for at iværksætte modforanstaltninger
herunder nedlægge
midlertidige forbud mod, at transportvirksomheder eller udpegede transportmidler, som gentagne gange
har overtrådt reglerne eller har gjort sig skyldig i meget alvorlige overtrædelser, må køre med dyr
9
.
Ad. e) Præcisering af transportansvaret og styrkelse af ligestillingsprincippet
Med det nye kontrolkoncept bliver der øget fokus på virksomhedsansvaret i relation til at beskytte dyrene
under transport fremfor den enkelte medarbejder i virksomheden. Dette svarer til kontrollen på andre
områder i øvrigt.
Det foreslås på den baggrund, at den eksisterende sanktioneringspraksis i transportegnethedssager
ændres, således at det enten er transportvirksomheden og/eller landmanden der i udgangspunktet og efter
en konkret vurdering sanktioneres. Fødevarestyrelsen vil derfor fremadrettet i sin vurdering af chaufførens
ansvar lægge vægt på, at chaufføren alene har handlet selvstændigt ansvarspådragende, når der er tale om
åbenbare og grove tilfælde af mishandling, som chaufføren kan gøres personlig ansvarlig for. Denne
praksisændring vurderes at være i fuld overensstemmelse med transportforordningen og er lig praksis i
Nederlandene.
Som en konsekvens heraf foreslås det, at den rent nationale klippekortordning for dyretransporter af heste,
kvæg, svin, får, geder og fjerkræ ophæves. Fødevarestyrelsen vurderer, at dyrevelfærden under transport
sikres gennem det fuldt integrerede kontrolkoncept bl.a. gennem den styrkede indladningskontrol samt
den almindelige adgang i dyreværnsloven til betinget og ubetinget frakendelse af retten til at beskæftige sig
med erhvervsmæssig transport af dyr.
Klippekortordningen indebærer, at personer, der erhvervsmæssigt beskæftiger sig med dyretransporter, og
som inden for en periode på tre år har gjort sig skyldig i tre overtrædelser af nærmere angivne regler om
transport, betinget frakendes retten til at beskæftige sig med erhvervsmæssig transport af dyr. Efter
yderligere én overtrædelse inden for en treårig periode skal der ske ubetinget frakendelse af retten til at
transportere dyr. Der kan tildeles klip til både danske og udenlandske chauffører/ledsagere og
transportører på baggrund af enten politiets vejkontrol eller på baggrund af Fødevarestyrelsens kontrol af
dyretransporter.
Det er i tidligere evalueringer af ordningen konkluderet, at klippekortordningen medfører en
uhensigtsmæssig forskelsbehandling af danske versus udenlandske chauffører og transportører, da
ordningen i sit grunddesign rammer danske aktører hårdere end udenlandske. Således vil frakendelse af
kompetencebevis eller autorisation hos en dansk chauffør eller transportør medføre tab af erhvervsretten
til transport af dyr i hele EU. Udenlandske chauffører og transportører vil kun miste retten til transport af
dyr i Danmark.
9
Jf. transportforordningens art. 26 stk. 1-7.
11
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0012.png
Den uhensigtsmæssige forskelsbehandling kan medføre et potentielt tab af kvalifikationer som følge af, at
danske chauffører og transportører, der generelt set har et højt kompetenceniveau i forhold til
udenlandske transportører og chauffører, frivilligt forlader branchen.
Ad. f) Styrkelse af administrationen af autorisationer
Fødevarestyrelsen har i dag mulighed for at tilbagekalde autorisationen i tilfælde af alvorlige overtrædelser
af transportforordningen og transportbekendtgørelsen.
Administrationen af autorisationer bør dog styrkes.
Det foreslås, at der udarbejdes klare retningslinjer for udstedelse, re-autorisering samt suspendering og
tilbagekaldelse af autorisationer til transport af dyr. I den forbindelse er det relevant at fortsætte
samarbejdet med Rigsadvokaten om, at datagrundlaget i form af afgørelser og domme fra det
strafferetslige system konsekvent oversendes til Fødevarestyrelsen.
Endvidere foreslås det, at autorisationsansøgninger oprettes i Fødevarestyrelsens IT-platform
Eksportportalen, og at data automatisk overføres til Fødevarestyrelsens relevante kontroldatabaser og til
EU’s sporbarhedssystem
TRACES. Herved undgås manuel indtastning.
Endelig skal det undersøges, hvorvidt gyldigheden for en autorisation skal nedsættes fra de nuværende 5 år
til f.eks. 3 år, således at antallet af tidligere sanktioner får større betydning for, hvor længe den udstedte
autorisation er gyldig, samt hvorvidt transportører med mange overtrædelser kan blive re-autoriseret til at
transportere dyr.
Ad. g) Brug af vejesedler til kontrol af arealkrav for brodne kar
Nuværende praksis er, at transportbilen vejes ved ankomst til samlestedet og efter pålæsning af grisene.
Vejesedlen bruges alene til afregning mellem samlested/eksportør/besætningsejer og udleveres ikke til
Fødevarestyrelsen. Ved direkte eksport fra besætningerne, dvs. hvor transportvognen kommer ud på selve
besætningen for at hente grisene, sker der oftest ikke vejning af transportvognen.
For at kunne kontrollere arealkrav foretager Fødevarestyrelsen i dag en visuel kontrol og vurdering af, om
grisene kan ligge ned og stå op i deres naturlige stilling. Det vil fortsat være en meget vigtig del af
kontrollen. Som et hjælpemiddel til at vurdere en eventuel overskridelse af arealkravet kan
embedsdyrlægen støtte sig op af interpolationstabellen for arealkrav for alle vægtklasser af svin.
Det foreslås, at der indføres hjemmel til at kræve vejning eller udlevering af vejesedler til
Fødevarestyrelsen. Dette vil være en støtte til Fødevarestyrelsens dokumentation af en mulig overskridelse
af arealkravet. Det foreslås dog, at dette krav kun gælder for virksomheder med mange overtrædelser, dvs.
de brodne kar, således at kravet rammer de virksomheder, der gentagende gange har været med overlæs.
Ad. h) Øget anvendelse af GPS-data i kontrollen
Alle transportbiler til de lange transporter (dvs. over 8 timer) skal have navigationssystem.
Navigationssystemet indeholder oplysninger om transporttiden samt f.eks. registrering af åbning af
transportvognens aflæsningslad.
12
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0013.png
På nuværende tidspunkt beder Fødevarestyrelsen kun om GPS-oplysninger ved returlogbogskontrollen,
såfremt transporten vurderes at være i risiko for at overtræde reglerne.
Det foreslås, at der indføres et krav om, at transportøren automatisk indsender GPS-oplysninger for
transporter med en planlagt tur over 20 timer. Disse oplysninger vil Fødevarestyrelsen fremadrettet få
hjemkaldt automatisk, og som dermed indgår automatisk i returlogbogskontrollen.
Ad. i) Ændret praksis for opfølgende kontroller ved fund af overtrædelser
Transportvirksomheder, der overtræder reglerne i Danmark, skal have opfølgende kontrol. Denne kontrol
kan udføres af alle enheder i Fødevarestyrelsen i forbindelse med ovenfor beskrevne stikprøvekontrol af
transportforordningens regler.
Det foreslås at forlænge fristen for udførelse af opfølgende tilsyn forlænget fra 3 mdr. op til 12 mdr.. Det vil
øge mulighederne for at få kontrolleret virksomheder, der ikke kører så ofte. Kontrollen skal dog fortsat
foretages så hurtigt som praktisk gennemførbart.
Ad. j: Øget internationalt samarbejde
Det foreslås, at det internationale samarbejde styrkes med afholdelse af samarbejdsmøder med de
samhandelslande, hvor Danmark udfører flest grise til. I første omgang vil det sige Tyskland og Polen.
Formålet er at udveksle erfaringer om effektivt at sanktionere konstaterede overtrædelser og indgå i en
dialog om, hvorledes de danske og relevante udenlandske myndigheder kan samarbejde om at imødegå
overtrædelser.
Besvarelsen af spørgsmål 2 og 3 kan opsummeres i følgende forslag:
Ad. k) Udvikling af model til risikoscoring
Et andet centralt element i det fuldt integrerede kontrolkoncept er at udnytte eksport- og kontroldata til at
risikoscore
de aktører, som er involveret i transport af levende dyr. Det vil sige risikoscoring af organisator,
transportører og besætningsejer og indirekte af chauffør samt af selve transporten på grundlag af f.eks.
sanktionshistorik, antal dyr etc. En risikoscoring muliggør, at stikprøvekontrollen på slagterierne og evt. på
sigt indladningskontrollen kan målrettes de transporter, hvor der er størst risiko for, at reglerne
overtrædes.
Det foreslås derfor, at der udvikles en risikoscoringsmodel for organisator, transportør, besætningsejer og
af den enkelte transport.
Der er flere områder, hvor data kan forbedre kontrollen, både som udpegningsredskab og som sikring af
korrekt sanktionering.
Fødevarestyrelsen har i dag adgang til forhåndsviden om en planlagt udførsel af dyr via Fødevarestyrelsens
IT-platform Eksportportalen og EU-sporbarhedssystemet TRACES.
Endvidere er Fødevarestyrelsens kontrolobjekter og kontrolresultater samlet i egne databaser.
13
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0014.png
Hvis de eksisterende data sammenkøres i Fødevarestyrelsen, giver det grundlaget for at risikoscore en
transport og transportør, ligesom de nuværende kontrolopgaver kan effektiveres, da der ville være
umiddelbar adgang til de nødvendige kontroldata ét sted.
Det foreslås derfor, at alle relevante data samkøres i Fødevarestyrelsen, og det vil bidrage til risikoscoring
og kontrollen af en aktør eller dyretransport.
Der eksisterer også data, som kan kvalificere Fødevarestyrelsens kontrol og risikoscoring yderligere, men
hvor der ikke i dag er direkte adgang, da der er tale om data fra andre myndigheder.
Det skal undersøges, hvorvidt det er muligt at få adgang til AMU-centrenes database over udstedte
kompetencebeviser, Færdselsstyrelsens database over synsgodkendte transportmidler samt politiets
kontrolresultater fra vejkontrollen.
Det foreslås endvidere, at der udvikles en webbaseret løsning, hvor risikoscoren for en given transport,
transportør m.v. gøres let tilgængeligt for
alle
kontroludførende personer i Fødevarestyrelsen og i politiet.
Den webbaserede løsning skal vise om en given transportør har fået en kategori grøn (sandsynligvis ok), gul
(middel risiko for overtrædelse) eller rød (høj risiko for overtrædelser), svarende til deres risikoscore.
Den webbaserede løsning skal være tilgængelig for Fødevarestyrelsen og politiet og kunne benyttes på en
mobiltelefon.
Det er en forudsætning, at f.eks. databeskyttelseshensyn (GDPR) respekteres, hvorfor det skal undersøges,
om der er behov for at indgå databehandleraftaler ift. udveksling af data mellem myndigheder.
Det foreslås, at det samlede antal af Kødkontrollens stikprøvekontrol på slagterierne bibeholdes, men
kontrollerne udpeges også ud fra føromtalte risikoscoremodel. Antallet af stikprøvekontroller bibeholdes,
da der er tale om korte transporter, hvor risikoen for at dyrene lider overlast er mindre, end når dyrenes
eksporteres. Antallet af kontroller på hvert slagteri fordeles efter antallet af transporter.
For at sikre, at der fortsat foretages en tilfældig stikprøvekontrol anbefales det, at politiets kontrol på
vejene bibeholdes. I dag kontrollerer politiet både korte og lange forsendelser af dyr. En delmængde af
politiets kontroller bør reserveres til at sikre et stort kontroltryk på lange forsendelser af grise.
Det foreslås derudover, at politiets tungtvognscentre anmodes om at sikre deltagelse af det veterinære
rejsehold i alle deres planlagte kontroller. Således at en veterinærfaglig vurdering sker i forhold til alle
transporter med dyr, som kontrolleres ved tungtvognscentrenes planlagte vejkontroller. I dag sker det ved
de fleste men ikke alle
Ad. l) Brodne kar skal identificeres, og grundlag for øget kontrol skal fastlægges.
Brodne kar er virksomheder eller personer, der gentagne gange overtræder reglerne, og som ved den
almindelige risikobaserede kontrol ikke ændrer adfærd. De brodne kar er de virksomheder, der har den
højeste risiko for at overtræde reglerne for transport af dyr.
Det foreslås, at kategorisering af brodne kar
det vil sige transportører med mange overtrædelser
defineres.
14
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0015.png
Et forslag til kategorisering kunne være, at aktører, der har mere end et vist procentdel bøder indenfor en
given periode for overtrædelse af reglerne om transport af dyr kategoriseres som
brodne kar.
Procentdellen skal fastsættes politisk.
En særlig problemstilling består i, at såfremt brodne kar defineres ud fra f.eks. en procentdel bøder
vil
store transportvirksomheder hurtigt blive kategoriseret som et brodent kar på grund af, at det
gennemfører mange transporter pr. år, mens mindre transportvirksomheder nemmere kan undgå at blive
kategoriseret som et brodnet kar.
Disse brodne kar får et øget kontroltryk i stikprøvekontrollen gennem en høj risikoscore. Endvidere kan det
veterinære rejsehold i samarbejde med de veterinære enheder og andre myndigheder gennemføre særlige
målrettede indsatser eller kontroller mod disse brodne kar. Det kan være informationsindsatser, krav om
revidering af transportørernes procedurer
herunder instruktioner til chauffører eller deciderede
målrettede kontroller mod f.eks. transportmidler. De præcise tiltag skal dog undersøges nærmere i
implementeringsfasen.
En grafisk oversigt over kontrollerne i det fuldt integrerede kontrolkoncept fremgår af følgende figur 1:
Slagteri
750
risikobasere
de kontroller
Brodne kar
Højt kontroltryk
Veterinærrejsehol
det
Besætning
Risikobaseret
indladnings
kontroller ved
afgang
Eksport
Automatisk
validering af
logbog
Retur
Returlogbog
Politiets
900
vejkontroller
Samlested
Risikobaseret
indladnings
kontroller ved
afgang
15
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
1989225_0016.png
7. Økonomisk beregning af omkostninger
De forslag, som er nævnt i afsnit 6 samt øvrige aktiviteter som forventes at medføre øgede
omkostninger på grund af det nye kontrolkoncept, præsenteres i dette afsnit.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser det første år, i mio. kr., i 2019-pl
Udgifter for Fødevarestyrelsen til politianmeldelser
Øget gebyrbetaling for erhvervet
- Heraf øget kontrol af transportegnethed (forslag 1)
- Heraf 100 % indladningskontrol (forslag 2)
- Heraf styrket kontrol af logbøger
- IT-udgifter, risikoscoring
Øgede efterlevelsesomkostninger og administrative byrder for erhvervet
Erhvervsøkonomiske konsekvenser i alt
6,0
64,8
30,7
29,9
2,5
1,7
23,9
88,7
100 % gebyrfinansieret indladningskontrol
Det foreslås, at den 100 % indladningskontrol bliver fuldt gebyrfinansieret af erhvervet. Den samlede udgift
er beregnet til 29,9 mio. kr. pr. år.
Styrkelse af Fødevarestyrelsens gebyrfinansierede kontrol af dyrs transportegnethed
En styrkelse af Fødevarestyrelsens gebyrfinansierede kontrol af dyrs transportegnethed er beregnet til at
øge gebyrudgifterne for erhvervet med 30,7 mio. kr. årligt.
Styrkelse af Fødevarestyrelsens kontrol med logbøger
Det har i sommeren 2018 vist sig, at der ikke har været afsat tiltrækkeligt med ressourcer til at foretage den
efterfølgende kontrol og sanktionering ved overtrædelser. Det er derfor vurderet, at det har været
nødvendigt at afsætte flere ressourcer til kontrollen. Der er dels tale om en midlertidig ekstraindsats i 2019
med henblik på at nedbringe en sagspukkel vedrørende efterkontrol af logbøger fra tidligere år og dels en
styrket kontrol herefter fra 2020.
En styrket kontrol af logbøger medfører øget gebyrbetaling på 2,5 mio. kr. i 2019. 5,4 mio. kr. i 2020, 3,8
mio. kr. i 2021 og herefter 2,1 mio. kr. årligt.
Samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser
Virksomhederne vil få øgede omkostninger, da både chauffører og staldfolk skal bruge mere tid, når
kontrollen tager længere tid. Endvidere vil behovet for bedre planlægning samt udgifter til f.eks.
indsendelse af GPS-udtræk medføre omkostninger. Dette beløb er samlet opgjort til 23,9 mio. kr. årligt.
Fødevarestyrelsen vurderer, at den styrkede kontrol vil have samlede årlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser for transportvirksomheder, besætningsejer og samlestedsejere på ca. 88,7 mio. kr. det første
år. Heraf vedrører de 64,8 mio. kr. øget gebyrbetaling og de 23,9 mio. kr. er øvrige
efterlevelsesomkostninger og administrative byrder i form af øget tidsforbrug for chauffører, medarbejdere
på samlesteder, administrativt personale og besætningsejere.
Øvrige omkostninger for Fødevarestyrelsen
Den øgede mængde indladningskontroller m.v., vil medføre øgede omkostninger for Fødevarestyrelsen,
som gebyrfinansieres. Hertil kommer øgede udgifter for både Fødevarestyrelsen, politiet,
16
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 269: Fødevarestyrelsens analyse af kontrollen af dyretransporter
anklagemyndigheden og domstolene i forbindelse med behandling af flere politianmeldelser og klagesager
som følge af det øgede antal kontroller.
For Fødevarestyrelsen medfører det ekstraomkostninger på 6 mio. kr. pr. år.
17