Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 267
Offentligt
1988406_0001.png
NOVEMBER 2018
MILJØ- OG FØDEVAREMINISTERIET
OMKOSTNINGER VED
MILJØZONEKRAV PÅ TUNGE
KØRETØJER
Rapport
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser) MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
NOVEMBER 2018
MILJØ- OG FØDEVAREMINISTERIET
OMKOSTNINGER VED
MILJØZONEKRAV PÅ TUNGE
KØRETØJER
Rapport
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A110320
21
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
3
5. NOVEMBER
2018
JJD
JJE/MBI
JJD
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser) MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0005.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
5
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
3
3.1
3.2
Baggrund
Metode
Scenarier
Antal lastbiler og turistbusser
Priser for brugte lastbiler og turistbusser
Markedseffekter af miljøzonen
Resultater
Lastbiler
Turistbusser
7
8
8
9
10
12
16
16
19
BILAG
Bilag A
Kapitalomkostninger for vognmænd
22
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser) MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0007.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
7
1
Baggrund
En eventuel skærpelse af miljøzonen for tunge køretøjer i København og Frede-
riksberg kommuner vil betyde, at flere ældre lastbiler og turistbusser ikke læn-
gere må køre inden for miljøzonen eller skal forsynes med forbedret rensnings-
udstyr. Det vil medføre et fald i værdien af de berørte ældre lastbiler og turist-
busser i København.
De lastbiler og turistbusser, der rammes mest, er selvsagt de ældre biler, der i
dag kører inden for miljøzonen, da de ikke længere vil kunne anvendes til at kø-
re i København og Frederiksberg efter miljøzoneændringen. I resten af landet
kan bilerne stadig anvendes som hidtil.
For busser medtages alene turistbusser, idet det antages, at bybusserne regule-
res af udbuddene til busdrift i København, hvor der allerede i dag stilles krav,
der som minimum er på linje med det, der kræves i en skærpet miljøzone.
Miljøstyrelsen har bedt COWI om assistance til at vurdere omkostningerne ved
at indføre skærpede miljøzonekrav til lastbiler og turistbusser.
Denne rapport præsenterer resultaterne fra undersøgelsen.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0008.png
8
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
2
2.1
denfor.
Metode
Scenarier
Det er valgt at belyse effekterne ved de tre scenarierne, som er beskrevet ne-
Krav til tunge køretøjer i de tre scenarier:
Scenarie A: Der kræves partikelfilter på alle lastbiler og turistbusser til og
med Euro IV. Ændringen antages at træde i kraft fra den 1/1 2021.
Scenarie B:
Fase 1: Som Scenarie A, i kraft fra 2021
Fase 2: Derudover kræves partikelfilter på Euro V-biler fra den 1/1
2023
Scenarie C: Der kræves partikelfilter og SCR på alle tunge køretøjer til og
med Euro V. Der regnes på tre ikrafttrædelsesdatoer: Den 1/1 2021, den
1/1 2022 og den 1/1 2023.
Scenarium A kræver, at der monteres partikelfilter på alle lastbiler og turistbus-
ser med Euro IV eller ældre. Alternativt kan vognmanden udskifte til en bil med
Euro V eller VI.
Scenarium B kræver ligesom scenarium A, at der monteres partikelfilter på alle
lastbiler og turistbusser med Euro IV eller ældre. Derudover kræves partikelfilter
på alle Euro V-biler fra og med den 1/1 2023.
Scenarium C er det mest restriktive, idet det omfatter forbud mod kørsel i miljø-
zoner for flest mulige af de ældre lastbiler og turistbusser uden SCR (Selective
Catalytic Reduction) og partikelfilter, hvilket er relativt dyrt at montere. Dette
scenarie er beregnet med tre forskellige ikrafttrædelsesdatoer: Den 1/1-2021,
den 1/1-2022 og den 1/1-2023.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0009.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
9
2.2
Antal lastbiler og turistbusser
Det første skridt i vurderingen af omkostningen af miljøzonekravene er at skøn-
ne, hvor mange lastbiler og turistbusser der kører i Københavns og Frederiks-
bergs kommune. Med sådanne data fås et skøn for, hvor mange biler der mak-
simalt berøres af de fremtidige luftemissionskrav.
Andelen af lastbiler og turistbusser, der kører indenfor miljøzonen, er skønnet til
22,5 %
i DMU’s miljøprojekt 620 fra 2001. Det er antaget,
at denne andel stadig
er gældende.
Da de fem scenarier først træder i kraft i hhv. 2021, 2022 og 2023, er der behov
for en prognose, der kan angive fordelingen på euronorm i disse år. Til det for-
mål er det valgt at anvende den officielle prognose for bestanden af køretøjer fra
DTU transport, som anvendes i forbindelse med de nationale fremskrivninger af
CO₂-emissioner
i Danmark.
Tabel 2-1 og Tabel 2-2 viser fordelingen af lastbiler (inklusive trækkere) og tu-
ristbusser ifølge denne prognose. Senere i rapporten i Tabel 3-2 og Tabel 3-5 er
det beregnet hvor mange af disse køretøjer der er berørt af skærpelsen af miljø-
zonen.
Tabel 2-1
Samlet antal lastbiler og trækkere i hele landet
2021
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
Euro VI
I alt
929
251
837
2.078
2.753
6.174
29.815
42.837
2022
829
216
686
1.669
2.249
5.177
32.301
43.127
2023
740
187
568
1.341
1.822
4.314
34.440
43.411
Som det fremgår af tabellerne, vil langt den største andel af lastbiler opfylde
Euro VI i de tre år. I 2021 forventes der at være 29.815 lastbiler, der opfylder
Euro VI, svarende til 70 % af den samlede lastbilpark. I 2023 vil denne andel
være steget til 80 % af den samlede lastbilpark.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0010.png
10
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
Tabel 2-2
Samlet antal turistbusser i hele landet
2021
2022
497
154
663
791
691
673
3.310
6.778
428
131
544
675
630
657
3.857
6.922
2023
368
114
444
570
563
629
4.266
6.954
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
Euro VI
I alt
Også for turistbusser vil en stor andel opfylde Euro VI i de tre år. I 2021 forven-
tes der at være 3.310 turistbusser, der opfylder Euro VI, svarende til 49 % af
den samlede turistbuspark. I 2023 vil denne andel være steget til 61 % af den
samlede turistbuspark.
2.3
Priser for brugte lastbiler og turistbusser
Priser på brugte lastbiler varierer meget efter opbygning og udstyr. Det er ikke
umiddelbart muligt at beregne prisen på en konkret lastbil på baggrund af de
oplysninger, der findes i det centrale motorregister, på samme måde som det
kan gøres for personbiler. I stedet er der opstillet model, der kan beregne den
gennemsnitlige pris på lastbiler og turistbusser af en given størrelse, alder, ki-
lometertal og type. Modellen er baseret på de brugtbilpriser, der er gældende i
dag.
For lastbiler er modellen baseret på hjemmesiden Mascus.dk, der indeholder an-
noncer for brugte lastbiler
1
. Der indgår 6.500 lastbiler fra Tyskland, Holland,
Belgien, Sverige, Danmark og Polen.
For turistbusserne er prismodellen baseret på priser fra en international data-
base over brugte turistbusser til salg fra en større international forhandler af
brugte turistbusser
2
. I modellen indgår 500 brugte turistbusser fra hele Europa.
1
2
https://www.mascus.dk/transport/lastbiler.
Kilde turistbusser: http://vbi-group.eu/dk/turistbusser,30.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0011.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
11
De tunge køretøjer er opdelt i følgende typer:
Tabel 2-3
Opdeling af tunge køretøjer
Toakslet 7,5 ton lastbiler
Toakslet 12 ton lastbiler
Toakslet 20 ton lastbiler
Treakslet 26 ton lastbiler
Fireakslet 32 ton lastbiler
Sættevognstrækker, kan være toakslet
eller treakslet
Turistbus, kan være to- eller treakslet
Figuren nedenfor viser de beregnede priser for lastbiler i forskellige størrelser,
sættevognstrækkere og turistbusser.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0012.png
12
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
Figur 2-1
Anvendte priser for tunge køretøjer som funktion af alder.
1.600.000
1.400.000
1.200.000
Lastbil 7,5t
Lastbil 12t
Lastbil 14t
Lastbil 20t
Lastbil 26t
Lastbil 32t
Trækker
Turistbusser
0
5
10
15
20
Pris, Kr.
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
0
Alder, år
Turistbusser er væsentligt dyrere end lastbiler. Derfor er det absolutte prisfald
for turistbusser højere end for lastbiler. Det relative prisfald for turistbusserne
ligger på samme niveau som for lastbiler. For sættevognstrækkere er det relati-
ve prisfald højere end for lastbiler. Det skyldes, at sættevognstrækkere kører
flere kilometer og derfor har kortere levetid.
2.4
Markedseffekter af miljøzonen
Luftemissionskrav til lastbiler og turistbusser i miljøzonen i København og Frede-
riksberg kommuner vil både påvirke mængden og fordelingen af lastbiler og tu-
ristbusser på euronormkategorier. Når mængden/efterspørgslen efter brugte
biler ændres, vil dette også påvirke brugtbilpriserne.
Ved at skærpe miljøzonen i København påvirkes en række vognmænd på kort
sigt, idet flere vil opleve, at deres biler ikke opfylder kravene og derfor skal ud-
skiftes. På lang sigt vil der ske en naturlig udskiftning af bilparken til biler, der
opfylder en højere euronorm, så om nogle år vil alle biler alt andet lige leve op
til de krav, der foreslås indført i miljøzonen.
Effekten af miljøzonen er derfor alene at fremskynde udskiftning af visse lastbi-
ler og turistbusser, så det sker hurtigere, end det ellers ville være sket. Den
primære effekt vil finde sted i København ved etablering af en miljøzone her.
Biler, der ikke opfylder kravet i dag, kan forventes at blive solgt og anvendt af
vognmænd, der ikke har behov for at køre i miljøzonen, eller eksporteres til ste-
der i udlandet, hvor der ikke indføres miljøzoner.
Som følge af at visse biler ikke længere er godkendt til at køre i miljøzonen, vil
disse biler miste noget af deres værdi. Det betyder, at prisen på disse biler vil
falde. Hvor meget prisen falder afhænger af, i hvor høj grad de kan anvendes
andre steder i Danmark og andre lande (dvs. hvor stort restmarkedet for disse
biler er).
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0013.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
13
Der findes ikke umiddelbart en kvantitativ model for estimering af mængde- og
priseffekter på bilmarkedet ved en regulering på emissioner baseret på euro-
normer. Vurderingen af bilskiftet samt effekten på priserne er derfor foretaget
ved interview med fem bilforhandlere.
På baggrund af data om dagens brugtbilmarked samt interviewdata om fordeling
og priser i de forskellige miljøzonescenarier kan det herefter beregnes, hvor
stort et pristab den enkelte lastbil og turistbus vil få, og hvor stort det samlede
pristab vil være.
Omkostningerne ved ændringen af emissionskravene i miljøzonen beregnes ud
fra det mest fordelagtige alternativ for vognmændene. Enten kan lastbilen eller
turistbussen udskiftes til en nyere lastbil eller turistbus, der opfylder kravene,
eller der kan monteres rensningsudstyr, således at den nuværende lastbil eller
turistbus opfylder kravene.
2.4.1 Pristab
Værditabet ved udskiftning er skønnet ud fra interview med fem forhandlere af
lastbiler og turistbusser. Med hensyn til lastbiler vurderer forhandlerne, at der vil
være et tab på mellem 10 % og 20 %. To forhandlere har angivet 20 %, og en
har angivet 10 %. Det giver et gennemsnitligt tab på 16,7 % for lastbiler. En del
af grunden til dette tab er, at en del af lastbilerne er tilpasset opgaver, der løses
i miljøzonen og derfor mindre omsættelige.
Dette gælder ikke for trækkere og turistbusser, der er langt mere omsættelige
på det internationale marked. For turistbusser er det oplyst, at prisreduktionen
for en Euro 4-turistbus vil være i størrelsesordenen 25.000 kr. For en Euro 5-
turistbus oplyses prisreduktionen til størrelsesordenen 45.000 kr. Når disse tal
sammenholdes med gennemsnitsprisen for Euro 4- hhv. Euro 5-turistbusser,
svarer det til en prisreduktion på 4.5 %. Der er antaget den samme prisredukti-
on for trækkerne, der også er let omsættelige på det internationale marked.
Tabel 2-4
Prisreduktion på berørte lastbiler, sættevognstrækkere og turistbusser. Ba-
seret på interview med forhandlere.
Lastbiler
%-reduktion af bilpris på
det danske marked
16,7 %
Sættevogns-
trækkere
4,5 %
4,5 %
Turistbusser
Priser for tunge køretøjer er baseret på annoncerede priser på internettet fra
hjemmesiden Marcus.dk. De faktiske priser er lavere end de, der annonceres på
internettet, idet der ofte gives en rabat, således at køretøjet sælges til en lavere
pris end annonceret. På baggrund af interview med brugtbilforhandlere er det
oplyst, at den faktiske pris vil ligge 5 til 10 % under den annoncerede pris. Der-
for er de priser, der er fundet på internettet, reduceret med 7,5 % for derved at
give et mere retvisende billede af de faktiske salgspriser.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0014.png
14
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
Tabet som følge af prisreduktionen vedrører alene de direkte berørte lastbiler og
busser. Ud over tabet på de direkte lastbiler og busser vil der også være et tab
for de ikke direkte berørte lastbiler og busser, som ikke kører i miljøzonen. Det-
te tab anses imidlertid for en omfordeling og medregnes ikke i det samlede tab i
forbindelse med skærpelsen af miljøzonekravene.
2.4.2 Skiftetab
Ud over tabet som følge af prisfaldet på de direkte berørte lastbiler og busser vil
der også være en omkostning, fordi nogle vognmænd må udskifte deres lastbil
tidligere end planlagt. Denne udgift er baseret på forskellen mellem købsprisen
og salgsprisen på brugte lastbiler. På baggrund af interview med lastbilforhand-
lere er forskellen mellem købs- og salgsprisen på brugte lastbiler skønnet til
12,5 %. Det er dog kun en del af denne forskel, der kan betragtes som et
egentligt tab. En del af forskellen skyldes, at der er en del omkostninger forbun-
det med at bringe en slidt brugt lastbil op på en standard, så den kan sælges på
ny. I lighed med undersøgelsen for lette køretøjer er det antaget, at denne an-
del udgør 75 % af forskellen mellem købs- og salgsprisen
3
. Denne andel er ikke
et egentlig tab, men blot en betaling for den slitage af køretøjet, der har været,
siden det blev anskaffet. De resterende 25 % anses for et tab, som ikke ville
være der, hvis vognmanden ikke var blevet tvunget til at udskifte lastbilen.
Det er dog kun en del af lastbilerne, der bliver pålagt dette tab. Det antages, at
de nye krav annonceres et år inden ikrafttrædelsen. Derudover skønnes det, at
vognmanden i gennemsnit har sin lastbil i fire år, inden den udskiftes. I 2017
var der samlet set en udskiftning på 7.199 lastbiler
4
. Med en samlet lastbilpark
på 28.266 svarer det til en udskiftningsrate på 3,92 år.
Det betyder, at der er 25 % af lastbilerne, der under alle omstændigheder ville
blive udskiftet, inden de nye krav træder i kraft. For disse lastbiler vil der ikke
være nogen skiftetab, men stadig et tab som følge af prisreduktionen.
De næste 25 % ville skifte deres lastbil ud et år efter, at de nye krav er trådt i
kraft. Disse lastbiler får tillagt en fjerdedel af skiftetabet, idet de har kørt tre år i
lastbilen inden de nye krav. Da det er rimeligt at dele skiftetabet ud på alle åre-
ne, udgør deres andel af skiftetabet for disse lastbiler (4-3)/4 = 25 %. Samlet
set udgør deres skiftetab således 25 % * 25 % = 6.25 %.
De næste 25 % ville skifte deres lastbil ud to år efter, at de nye krav er trådt i
kraft. Disse lastbiler får tillagt halvdelen af skiftetabet, idet de har kørt to år i
lastbilen inden de nye krav. Samlet set udgør deres skiftetab således 25 % * 50
% = 12,5 %.
De sidste 25 % ville skifte deres lastbil ud tre år efter, at de nye krav er trådt i
kraft. Disse lastbiler får tillagt trefjerdedele af skiftetabet, idet de har kørt et år i
3
Da skiftetabet kun udgør en lille andel af det samlede tab, er det ikke vurderet
nødvendigt at foretage en mere grundig undersøgelse af, hvor præcist denne
antagelse kan overføres til tunge køretøjer.
4
Kilde: Danmarks Statistik, BIL6.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0015.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
15
lastbilen inden de nye krav. Samlet set udgør deres skiftetab således 75 % * 25
% = 18,75 %.
Beregningen af den gennemsnitlige andel af skiftetabet er illustreret i figuren
nedenfor.
Figur 2-2
år 1
Beregning af andel af skiftetab for lastbiler og turistbusser
år 2
år 3
år 4
Skiftetab
25%
25%
25%
25%
Andel af
skiftetab
0%
25%
50%
75%
Gennemsnit:
Miljø krav træder i kraft
Samlet skiftetab
0,00%
6,25%
12,50%
18,75%
9,38%
Det samlede gennemsnitlige skiftetab for alle lastbiler kan herefter beregnes
som gennemsnittet for de fire grupper og beløber sig til 9.38 % af forskellen
mellem købs- og salgsprisen på brugte lastbiler.
2.4.3 Filterpriser
Det antages, at vognmændene vælger den billigste løsning, dvs. at de enten
vælger at skifte lastbilen og tage pristabet plus skiftetabet eller beholde lastbilen
og forsyne den med filter.
Ved beregning af den billigste løsning er anvendt følgende filterpriser.
Omkostning til montering af partikelfilter: 50.000 kr. inklusive montering
Omkostning til montering af SCR + partikelfilter: 120.000 kr. inklusive
montering
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0016.png
16
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
3
lyse.
Resultater
Resultaterne for tunge køretøjer er opdelt på lastbiler og turistbusser. Bybusser
antages reguleret via udbud til busdrift i København og indgår ikke i denne ana-
3.1
Lastbiler
3.1.1 Antal berørte lastbiler
Berørte lastbiler er karakteriseret ved, at de ikke opfylder de skærpede krav og
samtidig færdes i København. Berørte lastbiler beregnes i to trin. Først beregnes
det, hvilke lastbiler der ikke længere kan køre i miljøzonen efter en skærpelse.
Derefter vurderes det, hvor mange af disse lastbiler der kommer til København,
og som derfor vil være berørt af de skærpede krav i miljøzonen.
Tabellen nedenfor viser den samlede lastbilpark opdelt på euronorm. Derudover
er det markeret, hvilke af disse der ikke længere kan køre i miljøzonen, hvis der
bliver gennemført en skærpelse af miljøkravene til lastbilerne.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0017.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
17
Tabel 3-1
Prognose for lastbiler fordelt på euronorm
A
(2021)
B1
(2021)
929
251
837
2.078
2.753
6.174
29.815
42.837
B2
(2023)
740
187
568
1.341
1.822
4.314
34.440
43.411
C
(2021)
929
251
837
2.078
2.753
6.174
29.815
42.837
C
(2022)
829
216
686
1.669
2.249
5.177
32.301
43.127
C
(2023)
740
187
568
1.341
1.822
4.314
34.440
43.411
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
Euro VI
I alt
929
251
837
2.078
2.753
6.174
29.815
42.837
Skravering angiver hvilke lastbiler der berøres af skærpelserne.
Som tidligere nævnt er det antaget, at 22.5 % af lastbilerne i Danmark ville bli-
ve berørt, hvis der kommer en skærpelse af miljøzonen.
Tabellen nedenfor viser, hvor mange lastbiler der vil blive berørt i de fem for-
skellige scenarier. Tabellen er beregnet ved at gange de skraverede felter oven-
for med 22,5 %.
Tabel 3-2
Antal berørte lastbiler i scenarierne
A
(2021)
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
I alt
% af alle
lastbiler i
Danmark
1,4%
1,4%
2,3%
6,8%
5,7%
4,7%
620
620
620
620
971
971
B1
(2021)
B2
(2023)
C
(2021)
209
57
188
468
620
1.390
2.932
C
(2022)
187
49
154
376
506
1.166
2.438
C
(2023)
167
42
128
302
410
971
2.021
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0018.png
18
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
3.1.2 Omkostninger
Resultaterne fra undersøgelserne har vist, at priserne på de berørte lastbiler i
2021 til 2023 er så tilpas lave, at det ikke vil kunne betale sig for vognmændene
at montere filter og evt. SCR katalysator for derved at få tilladelse til at køre i
miljøzonen. Der kan være enkelte tilfælde, hvor der er tale om meget specialise-
rede lastbiler, som kun kører få kilometer om året, og hvor det muligvis kan be-
tale sig at eftermontere et filter, idet det kan være dyrt at producere en tilsva-
rende specialiseret lastbil. Sådanne tilfælde er ikke medregnet i beregningerne.
Den følgende tabel viser de omkostninger, som vognmændene må bære ved de
fem scenarier. Omkostningerne omfatter tab som følge af fremskyndet udskift-
ning af vognpark, det såkaldte skiftetab, og tab som følge af fald i priser på
brugte lastbiler.
Tabel 3-3 Omkostninger for lastbiler ved den foreslåede miljøzone. 1.000. kr. i 2018-
priser eksklusiv moms.
A
(2021)
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
I alt
14.080
14.080
14.080
14.080
26.710
26.710
B1
(2021)
B2
(2023)
C
(2021)
2.870
850
3.000
8.100
14.080
44.600
73.500
C
(2022)
2.550
730
2.460
6.350
10.470
34.890
57.450
C
(2023)
2.270
630
2.030
5.040
7.800
27.210
44.980
Omkostningerne i Tabel 3-3 medregner alene pristabet og skiftetabet på den
lastbil, der udskiftes. Når der skiftes fra en ældre lastbil til en nyere lastbil, vil
der være en betydelig omkostning, fordi en nyere lastbil er dyrere end den æl-
dre lastbil, der udskiftes. Men samtidig vil vognmanden også få en nyere lastbil,
der er mere værd end den gamle. Værdien af den nyere lastbil opvejer den ge-
nerelle prisforskel, der er mellem den ældre lastbil og den nyere lastbil, der skif-
tes til.
Den samlede omkostning for scenarie A udgør 14.080.000 kr. målt i 2018-
priser. Dette scenarie er det billigste, idet det også er det scenarie, der er
mindst omfattende.
Scenarie C er beregnet i tre forskellige versioner. Det bemærkes, at omkostnin-
gen ved dette scenarie reduceres fra 73,5 mio. kr. til 45 mio. kr. ved at forsinke
indførelsen af miljøzonekravene med to år.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0019.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
19
Generelt er omkostningerne ved pristab og skiftetab ikke tilstrækkeligt høje, til
at det kan betale sig at montere filter. Det betyder, at det ikke vælges at efter-
montere filter for nogen af lastbilerne.
3.2
Turistbusser
3.2.1 Antal berørte turistbusser
Berørte turistbusser er karakteriseret ved, at de ikke opfylder de skærpede krav
og samtidig har behov for at færdes i København. Berørte turistbusser beregnes
ligesom lastbilerne i to trin. Først beregnes det, hvilke turistbusser der ikke læn-
gere kan køre i miljøzonen efter en skærpelse. Derefter vurderes det, hvor man-
ge af disse turistbusser der har behov for at køre i København.
Tabellen nedenfor viser den samlede turistbuspark opdelt på euronorm. Derud-
over er det markeret, hvilke af disse der ikke længere kan køre i miljøzonen,
hvis der bliver gennemført en skærpelse af miljøkravene til tunge køretøjer.
Tabel 3-4
Prognose for turistbusser fordelt på euronorm
A
(2021)
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
Euro VI
I alt
497
154
663
791
691
673
3.310
6.778
B1
(2021)
497
154
663
791
691
673
3.310
6.778
B2
(2023)
368
114
444
570
563
629
4.266
6.954
C
(2021)
497
154
663
791
691
673
3.310
6.778
C
(2022)
428
131
544
675
630
657
3.857
6.922
C
(2023)
368
114
444
570
563
629
4.266
6.954
Som tidligere nævnt er det antaget, at 22.5 % af de tunge køretøjer i Danmark
ville blive berørt, hvis der kommer en skærpelse af miljøzonen. Denne andel er
baseret på undersøgelsen fra 2001, som medregner både lastbiler og turistbus-
ser. Det er muligt, at denne andel er højere for turistbusser end for lastbiler,
men der foreligger ikke data, som kan belyse denne forskel. Derfor har vi valgt
at fastholde de 22,5 % også for turistbusser.
Tabellen nedenfor viser, hvor mange turistbusser der vil blive berørt i de fem
forskellige scenarier. Tabellen er beregnet ved at gange de skraverede felter
ovenfor med 22,5 %.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0020.png
20
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
Tabel 3-5
Antal berørte turistbusser i scenarierne
A
(2021)
B1
(2021)
-
-
-
-
156
-
156
156
-
-
-
-
156
142
142
B2
(2023)
-
-
-
-
C
(2021)
112
35
149
178
156
152
781
C
(2022)
96
29
123
152
142
148
690
C
(2023)
83
26
100
128
127
142
605
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
I alt
% af alle
turistbus-
ser i Dan-
mark
2,3%
2,3%
2,5%
11,5%
10,0%
8,7%
3.2.2 Beregning af omkostninger
Resultaterne fra undersøgelserne har, ligesom for lastbilerne, vist, at priserne på
de berørte turistbusser i 2021 til 2023 er så tilpas lave, at det ikke vil kunne be-
tale sig for vognmændene at eftermontere filter og evt. SCR-katalysator for der-
ved at få tilladelse til at køre i miljøzonen.
Den følgende tabel viser de omkostninger, som vognmændene må bære ved de
fem scenarier. Omkostningerne omfatter tab som følge af fremskyndet udskift-
ning af vognpark, det såkaldte skiftetab, og tab som følge af fald i priser på
brugte lastbiler.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0021.png
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
21
Tabel 3-6
Omkostninger for turistbusser ved den foreslåede miljøzone. 1.000. kr. i
2018-priser eksklusiv moms
A
(2021)
B1
(2021)
B2
(2023)
C
(2021)
1.395
431
1.861
2.413
3.153
3.153
3.771
3.153
3.153
3.771
3.153
5.157
14.410
C
(2022)
1.202
368
1.528
1.966
2.602
4.482
12.148
C
(2023)
1.033
320
1.248
1.633
2.163
3.771
10.168
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
I alt
Den samlede omkostning for scenarie A udgør 3.153.000 kr. målt i 2018-priser.
Dette scenarie er det billigste, idet det også er det scenarie, der er mindst om-
fattende.
Scenarie C er beregnet i tre forskellige versioner. Det bemærkes, at omkostnin-
gen ved dette scenarie reduceres fra 14,4 mio. kr. til 10 mio. kr. ved at forsinke
indførelsen af miljøzonekravene med to år.
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: COWI-rapporter, der opgør de erhvervsøkonomiske omkostninger ved forskellige scenarier for opdatering af regler om miljøzoner for henholdsvis lette køretøjer (varebiler og personbiler) og tunge køretøjer (lastbiler og busser)
1988406_0022.png
22
MILJØZONE LASTBILER OG TURISTBUSSER
Bilag A
Kapitalomkostninger for
vognmænd
I dette bilag beregnes de kapitalomkostninger, som vognmændene har i forbin-
delse med at de udskifter ældre lastbiler med nyere lastbiler.
I scenarie A1 er det antaget, at Euro IV lastbiler/busser udskiftes med den billig-
ste Euro V lastbil/bus af samme type og vægtklasse. I scenarie B1, B2, C1, C2
og C3 er det antaget, at de ældre lastbiler og turistbusser udskiftes til den billig-
ste Euro VI lastbil/turistbus af samme type og vægtklasse.
Kapitalomkostningen er beregnet som forskellen mellem den pris vognmanden
skal betale for den nye brugte lastbil/turistbus fratrukket den pris vognmanden
kan få for sin brugte lastbil/turistbus.
Tabel 3-7 Kapitalomkostninger lastbiler og sættevognstrækkere, 1.000 kr. i 2018 priser,
eksklusiv moms
A
(2021)
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
I alt
B1
(2021)
B2
(2023)
C
(2021)
C
(2022)
C
(2023)
36.620
10.510
35.910
86.630
30.240
96.070
69.510
30.240
96.070
69.510
96.070
143.890
409.630
26.840
7.470
24.540
58.570
68.440
101.410
287.270
19.350
5.280
16.680
39.030
47.760
69.510
197.610
Tabel 3-8 Kapitalomkostninger turistbusser, 1.000 kr. i 2018 priser, eksklusiv moms
A
(2021)
Før Euro
Euro I
Euro II
Euro III
Euro IV
Euro V
I alt
B1
(2021)
B2
(2023)
C
(2021)
C
(2022)
C
(2023)
73.997
22.867
98.700
114.548
28.583
83.112
33.761
28.583
83.112
33.761
83.112
47.121
440.345
54.058
16.530
68.706
83.954
65.949
40.011
329.209
38.835
12.018
46.885
59.663
49.955
33.761
241.117
C:\Users\b004599\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\GJPXG20W\RapportLastbiler 2018 11 05.docx