Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 264
Offentligt
1987893_0001.png
Talepunkt til brug for ministeren for fiskeri og ligestilling og nordisk
samarbejdes deltagelse i samråd i Miljø- og Fødevareudvalget
onsdag den 12. december 2018 om rådsmøde (landbrug og fiskeri)
for så vidt angår fiskeripunkter den 17. og 18. december 2018
Enhed:
FPK
Sagsbehandler:
FPK
Dato:
12. december 2018
Sagsnummer:
2018
3748
(Det talte ord gælder)
[Samrådsspørgsmål Æ
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den
17. og 18. december 2018 samt eventuelle sager, hvortil der søges
i Europaudvalget.”]
[Svar:]
På dagsordenen for rådsmødet for landbrug og fiskeri den 17. og
18. december 2018 er der kun et punkt til behandling på råds-
mødet. Jeg forelægger alene dette punkt, som er til forhand-
lingsoplæg.
[Dagsordenspunkt 1: Forslag om fiskerimuligheder for 2019 i
Nordsøen m.v.]
Punkt 1 er således fastsættelse af fiskerimuligheder for 2019 i
Nordsøen med videre. Punktet er sat på dagsordenen for
rådsmødet med henblik på politisk enighed.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 264: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet den 12/12-18 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 17. og 18. december
Indledningsvist kan jeg oplyse, at forhandlinger mellem EU og
Norge om fiskerimuligheder for 2019 blev afsluttet i fredags med
en god aftale. Det er meget vigtigt for de danske fiskere, at de kan
fiske i norsk farvand fra 1. januar. Kyststatsforhandlingerne om
makrel, atlanto-skandisk sild og blåhvilling er også afsluttet.
Overordnet er der med det billede, der tegner sig for fiskeri-
mulighederne for 2019, stadig basis for at fastholde den gode
situation for de bestande, som er vigtige for dansk fiskeri. For
eksempel er der en positiv udvikling for sej, rødspætte og
jomfruhummer.
Samlet set er der stadig fremskridt i forhold til MSY-målsæt-
ningerne i den fælles fiskeripolitik.
Kommissionens forslag til kvoter for EU’s egne bestande
er
baseret på den videnskabelige rådgivning, målsætningen om det
maksimalt bæredygtige udbytte og forvaltningsplaner.
Jeg vil fremhæve de væsentligste udestående punkter i
forhandlingerne.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 264: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet den 12/12-18 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 17. og 18. december
1987893_0003.png
For ål har Kommissionen igen i år foreslået en tre-måneders
lukkeperiode for ålefiskeri. I modsætning til i år, hvor lukningen
kun gjaldt for erhvervsmæssigt ålefiskeri i havet, og hvor
glasålsfiskeri og Middelhavet var undtaget, foreslår Kommis-
sionen for 2019 en mere harmoniseret tilgang hvor både
rekreativt og erhvervsmæssigt fiskeri er omfattet i både havet og i
ferskvand. Glasålsfiskeri og fiskeri i Middelhavet er også
omfattet. Det er alt andet lige et vigtigt fremskridt.
Vi anerkender ålebestandens dårlige tilstand. Men vi mener
fortsat, at en tre-måneders lukkeperiode er en dårlig løsning. Den
tager ikke hensyn til de mange andre faktorer for eksempel
spærringer, der påvirker ålebestanden. Fiskeriet efter voksne
vandrende blankål, der bliver berørt væsentligt af den foreslåede
lukkeperiode, spiller en mindre rolle i den sammenhæng. DTU
Aqua har redegjort for, at det marine fiskeri kun bidrager med 3
% til det samlede tab af biomassen.
Vi mener, at den enkelte medlemsstat i større udstrækning selv
bør kunne vælge andre forvaltningstiltag som alternativ til den
foreslåede lukkeperiode.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 264: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet den 12/12-18 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 17. og 18. december
1987893_0004.png
Dette skal ske under nogle betingelser, nemlig:
at medlemsstaten har opfyldt sine forpligtelser i overens-
stemmelse med sin nationale åleforvaltningsplan,
at medlemsstaten kan påvise, at foranstaltningerne har samme
effekt som lukkeperioden, og
at medlemsstaten kan overvåge og kontrollere foranstalt-
ningerne effektivt.
Kommissionen vil også skulle godkende de alternative foranstalt-
ninger.
Vi arbejder således for, at der inkluderes en fleksibilitet i
Kommissionens forslag om ål. Vi mener, at det ville give
mulighed for at regulere på en mere hensigtsmæssig måde. Men
det ser meget vanskeligt ud.
For torsk i Nordsøen og Skagerrak er der mellem Norge og EU
aftalt en reduktion på 33 % i den globale samlede fangstmængde
det vil sige i TAC’en. Det betyder, at gydebiomassen vil stige
med 15 %.
Det skal bemærkes, at med hensyn til nogle af de fælles EU-
Norge bestande vil der i forhold til de aftalte kvoter ske en
reduktion i EU som følge af visse undtagelser fra EU’s
landingsforpligtelse. Det gælder torsk, hvilling og rødspætte i
Nordsøen og hvilling i Skagerrak og Kattegat.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 264: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet den 12/12-18 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 17. og 18. december
1987893_0005.png
Torsk i Kattegat fastsættes som en bifangstkvote. Den fanges i et
blandet fiskeri med især jomfruhummer og tunge. Der er tale om
en bestand hvor man ikke er i stand til at give en MSY-rådgiv-
ning, da der ikke er tilstrækkelige oplysninger. Kommissionen
har foreslået en reduktion i kvoten på 24 %. Vi mener, at kvoten
i lyset af indførelsen af landingsforpligtelsen
bør reduceres
mindre end Kommissionens forslag.
Det er i det hele taget vigtigt, at der findes praktiske løsninger til
håndteringen af særlige udfordringer i lyset af landingsforplig-
telsen, som implementeres fuldt ud fra 1. januar 2019. Vi skal
undgå, at bestande med små kvoter, der er bifangster i andre
fiskerier, risikerer at lukke for store og vigtige fiskerier efter
andre arter. Løsningerne skal tage højde for fordelingen af
kvoterne mellem medlemsstaterne
– det vi kalder ”relativ
stabilitet”.
En af de bestande, der må findes en særlig løsning for, er lange i
Skagerrak og Kattegat. Lange er en uundgåelig bifangst både i
det blandede fiskeri i Skagerrak og i jomfruhummerfiskeri i
Kattegat. Kvoten har de senere år været så lav, at der er lukket for
fiskeriet allerede i sensommeren
og det har været i en situation
uden landingsforpligtelse. Bestanden er en del af den samlede
bestand i Nordsøen, som er vokset markant i en længere årrække.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 264: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet den 12/12-18 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 17. og 18. december
Bifangstmulighederne for sild i fiskeriet efter tobis, sperling og
brisling er fastsat i aftalen med Norge, hvor bifangstkvoten for
sild stiger med 36 % i Nordsøen og er uændret i Skagerrak. Det er
et fornuftigt resultat.
Som I kan høre, er der en hel del løse ender. Men med aftalen
mellem EU og Norge er kvoterne for langt de fleste af de
økonomisk vigtigste kvoter for danske fiskere på plads, og
fiskeriet i norsk farvand vil kunne fortsætte efter nytår. Det ved
jeg, at fiskerne er rigtig glade for.
Fiskeripolitisk kontor, den 10. december 2018
6