Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 262
Offentligt
1987635_0001.png
KOMMENTAR TIL PLASTIKHANDLINGSPLAN
Mindre plastik - mere gen-
brug og genanvendelse
Dansk Affaldsforening vil gerne kvittere for den nyligt fremlagte plasthandlings-
plan. Det er positivt, at regeringen og Folketinget tager fat i de både store, kom-
plekse og vanskelige problemer, som forbruget af plast afstedkommer.
Planen indeholder flere gode initiativer, om end de afsatte 50 mio. kr. er begræn-
sede midler set i forhold til problemernes omfang og rækkevidde. Vi støtter op
om og bidrager gerne til øget samarbejde på tværs af værdikæden og en styrket
EU-indsats på området er helt afgørende. Vi deler også ønsket om at indsamle
mere plast og gøre sorteringen enklere og bedre. Her er kommuner og kommu-
nale affaldsselskaber allerede i fuld gang.
Dansk Affaldsforening kan også støtte oprettelsen af et nationalt plastikcenter,
hvor det er essentielt, at kommunerne både ses som en aktør i centret og som
en del af målgruppen. Det er fortsat kommunerne, som har den primære dialog
med både virksomheder og borgere her i landet, og derfor er de naturlige videns-
bærere og -formidlere.
Dog ser vi også klare mangler i planen. Vi savner konkrete mål og initiativer i tråd
med affaldshierarkiet. Regeringen anfører, at plast skal bruges smartere, men
sætter ikke et mål for at nedbringe forbruget og mængderne af plastaffald. Dansk
Affaldsforening mener, at der er et stort behov for at reducere mængden af affald
herunder plastaffald, hvor mængden fortsat stiger og stiger.
Dansk Affaldsforening savner også ambitiøse initiativer målrettet plastproducen-
ter og -produkter. Det er helt afgørende, at plast, der bliver til affald, også (kan)
genbruges og genanvendes
så nemt som muligt, i så høj kvalitet som muligt og
til så lave omkostninger som muligt. Her er meget store udfordringer.
Vi kan øge indsamlingen og styrke sorteringen, men det har begrænset effekt,
hvis affaldet ikke er designet til en cirkulær økonomi. At forbyde visse typer af
plastikposer kan være fornuftigt, men løser ikke det generelle problem, vi har
med stigende mængder plast i samfundet og sammensatte plastprodukter, hvor
de mange forskellige plasttyper er svejset sammen med hinanden og andre ma-
terialer såsom pap, papir og metal. Det fremgår af plasthandlingsplanen, at der
skal gennemføres en analyse af Danmarks plastikforbrug og -håndtering. Den
analyse ser vi frem til.
11-12-2018
Side 1 af 5
J.nr. 4.31
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 Københvan V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Konkrete kommentarer og indspil
Producentansvar skal give incitament til bedre design
Dansk Affaldsforening så gerne initiativ 7 om udvidet producentansvar for embal-
lager uddybet og konkretiseret. Det er en bunden opgave at indføre
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 12/12-18 fra Dansk Affaldsforening om kommentar og indspil til regeringens plasthandlingsplan
1987635_0002.png
producentansvar,
da det som følge af EU’s nye affaldsdirektiver skal implemente-
res i alle medlemsstater inden 2025.
Producentansvaret er en oplagt mulighed for at sikre, at de emballager, produ-
centerne sætter på markedet og som borgerne køber, også rent faktisk kan gen-
bruges eller genanvendes. Afgifter, driftsgebyr, pantordninger eller hvilke syste-
mer vi må kigge ind i, skal være differentieret så genbrugs- og genanvendelig
emballage fremmes med økonomiske incitamenter. Plasthandlingsplanen bør
sende et utvetydigt signal om differentiering.
Størstedelen af et produkts miljøbelastning bestemmes allerede i design og pro-
duktionsfasen. Faktisk har det stået i emballagedirektivet
1
(bilag 2) siden 1994, at
emballager skal designes til genbrug og genanvendelse. Men det er helt tydeligt
ikke blevet håndhævet. Masser emballager er i dag ikke egnet til genanvendelse.
På globalt plan anslås det, at ca. 30% af emballagerne ikke kan genanvendes.
Det fremgår af handlingsplanen, at vi genanvender (dvs. indsamler til genanven-
delse) 36% af emballagerne, men at vi med den nye målemetode fra EU kun
genanvender ca. 18%. Det er tankevækkende, at plastemballagerne er af en så
ringebeskaffenhed, at Danmarks
og formentlig resten af medlemslandenes -
eksisterende genanvendelsesprocent ifølge plasthandlingsplanen halveres, når
vi skal til at måle på reel genanvendelse og ikke kun udsorterede mængder.
Erfaringerne fra producentansvar på elektronik (WEEE) viser, at producentan-
svaret ikke i sig selv har ført til mere reparation eller genbrug eller cirkulære pro-
dukter og forretningsmodeller. Derfor er der behov for at sætte ind med stærke
økonomiske virkemidler på design og produktionsniveau, hvis producentansvaret
skal blive til andet og mere end en ændret finansieringsmodel. Udgangspunktet
for at differentiere ved hjælp af eksempelvis emballageafgifterne findes allerede,
da Plastindustrien har lavet en
designguide,
ligesom et EU Life projekt fra 2015
har udviklet en kategorisering.
Kommuner og kommunale affaldsselskaber betaler i dag priser fra ca. 2200
kr./ton for at afsætte borgernes plastaffald til genanvendelse. Det skyldes - ud-
over at ny plast er for billigt pga. den lave oliepris - også, at det er omkostnings-
tungt at sortere, vaske og oparbejde de mange forskellige plasttyper og kom-
plekse emballager og produkter. Enklere plastemballager og produkter er såle-
des ikke kun afgørende for miljøet
det vil også bidrage til at nedsætte borger-
nes omkostninger.
Side 2 af 5
Mere plast indsamling og enklere og bedre affaldssortering
Kommuner og kommunale affaldsselskaber er helt med på at gøre affaldssorte-
ring
herunder plastaffald
nemmere og enklere. Siden ressourcestrategien har
kommunerne lagt sig i selen for at levere på de genanvendelsesmål, de har an-
svaret for. Derfor er der også rullet nye spande og ordninger ud, så knap 5 mio.
danskere i løbet af 2019 kan sortere plastik derhjemme.
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:01994L0062-20150526
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 12/12-18 fra Dansk Affaldsforening om kommentar og indspil til regeringens plasthandlingsplan
1987635_0003.png
For at gøre sorteringen enklere for borgerne og for at sikre ensartet kvalitet har
Dansk Affaldsforening i samarbejde med KL og Miljøstyrelsen desuden udviklet
et fælles nationalt piktogramsystem og fælles nationale sorteringskriterier, så
kommunikationen om plast og andet affald samt indholdet i spanden harmonise-
res.
Vores ønske er, at erhvervslivet
særligt detailhandlen - i samarbejde med os
sætter piktogrammerne på deres emballager som sorteringsvejledning og der-
med hjælper borgerne med at sortere endnu bedre. Der bør være sammenhæng
mellem ikonet på affaldsbeholderen og sorteringsvejledningen på emballagen,
som borgerne skal sortere hjemme i køkkenet.
At sætte piktogrammer på emballagerne kan have effekter hele vejen rundt i
værdikæden
bl.a. hos emballageproducenten, der bliver opmærksom på, om
det er et plast- eller et restaffaldspiktogram, der kommer på emballagen, og hos
forbrugeren, der endnu engang bliver gjort opmærksom på den rette affaldssorte-
ring. Affaldet vandrer ikke af sig selv i de rette beholdere. Vi bliver nødt til at have
borgerne med.
Borgerne bevæger sig ikke kun på tværs af kommuner, men også på tværs af
den offentlige og private sfære, hvor der også er behov for indsamling og sorte-
ring. Plasthandlingsplanen kan med fordel sikre, at piktogrammerne og sorte-
ringskriterierne bredes yderligere ud, så der kommer på affaldsbeholdere hos
virksomhederne, på offentligt arbejdspladser og i naturen
eksempelvis i skove
og på strande. Disse tiltag kan bidrage til, at mere plast indsamles separat, at
styrke kvaliteten af sorteringen
og ikke mindst til at plast ikke spredes i miljøet.
Indsamlingen skal være åben for innovation og lokal tilpasning
Indsamling og sortering er ikke det samme. Affaldsbeholderens udseende har
selvsagt begrænset indflydelse på indholdet i selve beholderen
det er jo det
samme affald. Når det gælder indsamlingen, mener vi, man bør være varsom
med at detailregulere antallet af affaldsbeholdere, der skal stå ved den enkelte
husstand, og om beholderen må have et, to eller fire run mm.
Det er vigtigt at undgå at lukke ned for innovation i indsamlingsleddet, ligesom
der kan være forholdsvis store lokale forskelle
ikke kun mellem enfamilieshuse,
etagebyggeri eller mellem landområder, bykerner mv, men også ift. adgangsfor-
hold. Op til ca. 40% af borgernes affaldsgebyr går til indsamling, så et nationalt
krav om, at plast skal have sin egen spand vil blot føre til øget transport og mar-
kante ekstraomkostninger for borgerne i visse områder
særligt hvor der er langt
mellem husene.
Dansk Affaldsforening har lavet et samlet udspil
Den Grønne Tråd
med kon-
krete forslag til at gøre affaldssorteringen enklere og bedre
2
.
Side 3 af 5
Erhvervslivet skal op i gear
Selvom det siden 2010 har været et generelt krav, at virksomhederne skal kilde-
sortere deres genanvendelige affald, er der ifølge planen udfordringer med at få
2
https://www.danskaffaldsforening.dk/politik/affaldssortering
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 12/12-18 fra Dansk Affaldsforening om kommentar og indspil til regeringens plasthandlingsplan
1987635_0004.png
genanvendt plast i hhv. bygnings- og byggesektoren, landbrugssektoren, restau-
rationsbranchen samt detailbranchen.
Dansk Affaldsforening ser derfor gerne, at der stilles konkrete krav til virksomhe-
dernes sortering af bl.a. plastaffald. I erhvervslivet findes plastaffald i større og
mere ensartede mængder end hos borgerne - plastaffald som kan bane vejen for
nye genanvendelsesløsninger, som husholdningernes affald også kan få gavn af
efterfølgende
både kvalitetsmæssigt og økonomisk.
Man kunne overveje at fastsætte en kilogrænse, så virksomheder producerer
mere end x kg plastaffald om ugen, skal det udsorteres til genanvendelse
i
nogle brancher med husholdningslignede affald med brug af de piktogrammer og
sorteringskriterier, der er udviklet til husholdningernes affald.
For mindre erhvervsvirksomheder i handel og servicesegmentet vil det derudover
være hensigtsmæssigt at give dem mulighed for frit at tilvælge de kommunale
ordninger. Deres affaldsmængder kan have en størrelse og sammensætning, der
ligner affaldet fra husholdninger, og som der kan fås langt bedre økonomi i at ud-
sortere til genanvendelse, hvis spanden kan tømmes som led i kommunernes ru-
teindsamling af affald. Det erhvervsaffald, der ligner husholdningsaffald, tæller i
øvrigt med i EU-målene for husholdningsaffald, da det hører under kategorien
municipal waste.
Derfor er det vigtigt også at tænke denne del af affaldet, hvis
Danmark skal realisere de pålagte genanvendelsesmål.
I forhold til erhvervslivet plastikaffald undrer det os, at initiativ 17 om engangspla-
stikservice ikke har en bredere målsætning om at nedbringe engangsservice ge-
nerelt. Det er vigtigt at undgå affald
ikke kun plastaffald, og i udlandet ser man
ofte fx opvaskevogne, der kan fjerne dele af engangsservicen.
Side 4 af 5
Forsyningsstrategien skaber ikke udvikling
Planen fremhæver også regeringens forsyningsstrategi og ønske om at privati-
sere og liberalisere affaldssektoren som vejen til bedre affaldshåndtering
her-
under nye storskalasorteringsanlæg. Det er vi helt uenige i.
Hvis vi ikke har kommunerne til at styre affaldet, vil affaldet søge mod billigste
håndtering og behandling. For plastaffald betyder det, at plastaffaldet vil blive
sendt til udlandet, hvor der bl.a. findes store mere eller mindre afskrevne sorte-
rings- og genanvendelsesanlæg.
Generelt er der negative priser på husholdningsaffald. Det betyder, at det økono-
miske incitament er at undlade at genanvende affaldet. Det gælder i høj grad for
plastaffaldet. Dansk Affaldsforenings vurdering er ikke, at en konkurrenceudsæt-
telse resulterer
i ”nye, store sorteringsanlæg” og arbejdspladser i Danmark, men
det modsatte: Alt affald vil blive eksporteret ud af landet
noget til de udenland-
ske anlæg, andet til en uvis skæbne
herunder cementproduktion eller deponi.
Implementering af producentansvar for emballager medfører i øvrigt yderligere
usikkerhed i markedet - også for de kommunale aktører. Der etableres derfor
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 262: Henvendelse af 12/12-18 fra Dansk Affaldsforening om kommentar og indspil til regeringens plasthandlingsplan
1987635_0005.png
heller ikke anlæg til forsortering af plast eller andre materialer, der vil være om-
fattet af producentansvar.
Systemeksport
planlægning og styring er en styrkeposition
Initiativ 26 handler om at opprioritere Danmarks internationale engagement ved
at vi i øget omfang deltager, hvor vi med baggrund af danske styrkepositioner
kan bidrage til løsninger.
Dansk Affaldsforening mener, at en af de største danske styrkepositioner netop
er planlægning og styring af affaldsstrømmene med stærke kommuner i spidsen.
Det nytter ikke noget at etablere anlæg, hvis affaldet ikke finder vej til disse, og
da betalingen for affaldsbehandling hovedsageligt er negativ, er det vigtigt at
sætte det offentlige i spidsen for at løse denne opgave i tæt samarbejde med er-
hvervsliv og borgerne. Her kunne vi i øvrigt også lære af andre lande, hvor det i
øget omfang er lykkedes at etablere offentlig-privat ejede anlæg (OPP). Dansk
Affaldsforening har præsenteret et konkret oplæg
– ”Grøn
Kickstart”,
der kan
danne udgangspunkt.
3
. Vi indgår også gerne i dialog om et pilotprojekt.
Side 5 af 5
Danmark fri for fossil plastik
På den lange bane bør målet være at udfase nyproduktion af fossil plast. Fossil
plast kan og bør indsamles og genanvendes, hvilket kan ske et begrænset antal
gange. Før eller siden bliver plasten til affald, hvorefter det udleder CO2, når det
nedbrydes. Derfor er det vigtigt at plasthandlingsplanen har fokus på, hvordan vi
sikrer viden om, øget udvikling af og omstilling til biobaseret plast
såkaldt bio-
plast. I forhold til netop bioplast savner vi i planen fokus på fremstilling af dette af
sekundære (biprodukter) og tertiære (affaldsprodukter) ressourcer.
Bioplast bør ligesom fossil plast indsamles og genanvendes, så længe som mu-
ligt. Men i det helt lange perspektiv er det nødvendigt at udfase fossil plast og
bruge vores biologiske ressourcer til endnu mere, hvis klima og cirkulær økonomi
skal gå hånd i hånd.
Dansk Affaldsforening har i sin plastikpolitik
4
en række mål, der med fordel kan
indgå i Folketingets drøftelser. Mest centralt er:
2025: Al plastikemballage skal være designet til genanvendelse
Allerede i dag kender vi cirkulære alternativer til ny plastikemballage, der
ikke kan genanvendes. Derfor bør al plastikemballage gøres cirkulært.
2050: Danmark fri for fossil plastik
Danmark har et mål om at være uafhængig af fossile brændsler i 2050.
Derfor bør al nyproduktion af fossil plast være udfaset, så olien hverken
bruges til energi eller plastik.
3
https://www.danskaffaldsforening.dk/politik/offentligt-privat-samarbejde
https://www.danskaffaldsforening.dk/politik/plastik
4