Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 259
Offentligt
Den 14. november 2018
Status på risikostyring af sagsområderne ifm. udflytningen
Miljøstyrelsen (MST) udarbejdede efter udmeldingen om Bedre Balance II en risikoliste over områder
med særlige risici i forbindelse med udflytning af
MST’s hovedkvarter
til Odense. Risikolisten er et
internt arbejdsredskab, som siden er blevet systematisk fulgt op i MST og på jævnlige møder i
Følgegruppen mellem MST og departementet (DEP).
Forud for samrådet om udflytning 23. maj 2018 havde MST en risikoliste med 156 risici. Idet flere
risici er blevet håndteret, at worst-case er udeblevet eller at risikoen på andre måder ikke længere er
aktuel er der aktuelt 93 risici på risikolisten. 29 risici
bliver fulgt tæt af MST’s
direktion og der er
udarbejdet ekstraordinære handlingsplaner på 17 af disse risici. Heraf følges 12 handlingsplaner stadig
aktivt i Følgegruppen mellem MST og DEP. De resterende risici håndteres i
MST’s
enheder og
overvåges af direktionen. Risikolisten bliver løbende opdateret i dialog med enhederne.
Risikovurderingerne revideres i takt med ændringer i ex. bemandingssituationen og eksterne
beslutninger, herunder om nye eller ændrede opgaver.
Nedenfor gennemgås status på de 12 aktuelle handlingsplaner pr. 1. november 2018. Gennemgangen
viser, at alle tiltag er gennemført og pt fungerer planmæssigt. MST vurderer derfor, at opfølgningen
ikke giver anledning til nye handlinger ud over det, der er iværksat og planlagt, jf. nedenfor. MST har
endvidere taget stilling til, at der ikke har været en udvikling på andre sagsområder på risikolisten, der
medfører behov for at udarbejde nye ekstraordinære handlingsplaner.
Vedlagte bilag 1 er en oversigt over alle risikoområder, der har været omfattet af en ekstraordinær
handlingsplan eller har en middel til høj risikoscore på 6-9. For de 12 aktuelle handlingsplaner er
angivet en status quo-prognose for, hvornår sagsbehandlingstiden - alt andet lige - forventes at være
tilbage på 2017-niveau. I skemaet findes endvidere en vurdering af, hvorvidt sagsproduktionen og
sagsmængden vurderes at være hhv. normal, afvigende eller kritisk afvigende som følge af
udflytningen.
Risikoområder, der er omfattet af en ekstraordinær handleplan, men ikke længere er i høj risiko, er i
overensstemmelse flyttet til en kategori af for nuværende 17 risikoområder under særlig observation
fra Miljøstyrelsens direktions side. Alle risikoområder, der har været omfattet af en handlingsplan eller
har en relativ høj risikoscore på 6-9, er omfattet af oversigten og følges tæt. MST vurderer løbende, om
områder udvikler sig på en måde, hvor der er grund til at udarbejde eller opdatere ekstraordinære
handlingsplaner, til godkendelse og løbende opfølgning i Følgegruppen mellem DEP og MST.
Opfølgning på handlingsplaner pr. 1. november 2018, jf. skemaet i bilag 1:
1.
Import/eksport af affald
–
sagsbehandling
Gebyrfinansieret sagsbehandling af ansøgninger om tilladelse til import/eksport af affald har ophæng i
at virksomheder efter fælles EU-regler har pligt til at anmelde import/eksport vedr. såkaldt
"anmeldepligtigt affald". Produktionen er stadig udfordret af, at der mangler erfarne medarbejdere, og
at nye medarbejdere skal læres op. Nye sagsbehandlere, AC-teknikere, studenter og jurister er ansat,
så teamet igen er fuldtalligt. Der ydes en særlig indsats for at fastholde flest mulige medarbejdere
Miljøstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100
København Ø
Tlf. 72 54 40 00