Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 259
Offentligt
1986603_0001.png
Den 14. november 2018
Status på risikostyring af sagsområderne ifm. udflytningen
Miljøstyrelsen (MST) udarbejdede efter udmeldingen om Bedre Balance II en risikoliste over områder
med særlige risici i forbindelse med udflytning af
MST’s hovedkvarter
til Odense. Risikolisten er et
internt arbejdsredskab, som siden er blevet systematisk fulgt op i MST og på jævnlige møder i
Følgegruppen mellem MST og departementet (DEP).
Forud for samrådet om udflytning 23. maj 2018 havde MST en risikoliste med 156 risici. Idet flere
risici er blevet håndteret, at worst-case er udeblevet eller at risikoen på andre måder ikke længere er
aktuel er der aktuelt 93 risici på risikolisten. 29 risici
bliver fulgt tæt af MST’s
direktion og der er
udarbejdet ekstraordinære handlingsplaner på 17 af disse risici. Heraf følges 12 handlingsplaner stadig
aktivt i Følgegruppen mellem MST og DEP. De resterende risici håndteres i
MST’s
enheder og
overvåges af direktionen. Risikolisten bliver løbende opdateret i dialog med enhederne.
Risikovurderingerne revideres i takt med ændringer i ex. bemandingssituationen og eksterne
beslutninger, herunder om nye eller ændrede opgaver.
Nedenfor gennemgås status på de 12 aktuelle handlingsplaner pr. 1. november 2018. Gennemgangen
viser, at alle tiltag er gennemført og pt fungerer planmæssigt. MST vurderer derfor, at opfølgningen
ikke giver anledning til nye handlinger ud over det, der er iværksat og planlagt, jf. nedenfor. MST har
endvidere taget stilling til, at der ikke har været en udvikling på andre sagsområder på risikolisten, der
medfører behov for at udarbejde nye ekstraordinære handlingsplaner.
Vedlagte bilag 1 er en oversigt over alle risikoområder, der har været omfattet af en ekstraordinær
handlingsplan eller har en middel til høj risikoscore på 6-9. For de 12 aktuelle handlingsplaner er
angivet en status quo-prognose for, hvornår sagsbehandlingstiden - alt andet lige - forventes at være
tilbage på 2017-niveau. I skemaet findes endvidere en vurdering af, hvorvidt sagsproduktionen og
sagsmængden vurderes at være hhv. normal, afvigende eller kritisk afvigende som følge af
udflytningen.
Risikoområder, der er omfattet af en ekstraordinær handleplan, men ikke længere er i høj risiko, er i
overensstemmelse flyttet til en kategori af for nuværende 17 risikoområder under særlig observation
fra Miljøstyrelsens direktions side. Alle risikoområder, der har været omfattet af en handlingsplan eller
har en relativ høj risikoscore på 6-9, er omfattet af oversigten og følges tæt. MST vurderer løbende, om
områder udvikler sig på en måde, hvor der er grund til at udarbejde eller opdatere ekstraordinære
handlingsplaner, til godkendelse og løbende opfølgning i Følgegruppen mellem DEP og MST.
Opfølgning på handlingsplaner pr. 1. november 2018, jf. skemaet i bilag 1:
1.
Import/eksport af affald
sagsbehandling
Gebyrfinansieret sagsbehandling af ansøgninger om tilladelse til import/eksport af affald har ophæng i
at virksomheder efter fælles EU-regler har pligt til at anmelde import/eksport vedr. såkaldt
"anmeldepligtigt affald". Produktionen er stadig udfordret af, at der mangler erfarne medarbejdere, og
at nye medarbejdere skal læres op. Nye sagsbehandlere, AC-teknikere, studenter og jurister er ansat,
så teamet igen er fuldtalligt. Der ydes en særlig indsats for at fastholde flest mulige medarbejdere
Miljøstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100
København Ø
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 259: Mødemateriale i forbindelse med udflytningen af Miljøstyrelsen til Odense, fra miljø- og fødevareministeriet
længst muligt. Der er indgået aftaler med rådgivningsvirksomhederne NIRAS og COWI, som pt har
indstationeret 4 tekniske konsulenter til sagsbehandling året ud. Der er afsat budget til, at der fortsat
vil være konsulentbistand i samme omfang i 2019 og EU-udbud er igangsat med højeste prioritet i
MST's juraenhed. Rutineprægede og ukomplicerede sager behandles efter en "fast track" procedure.
Hertil kommer, at muligheden for mere vejledning og kommunikation til virksomhederne
i tillæg til
MST’s hjemmeside –
drøftes med DI/ARI med henblik på, at flere sager er korrekte og fuldt oplyst ved
modtagelsen i MST, idet virksomhedernes anmeldelser fortsat ofte indeholder fejl og mangler, som
forsinker sagsbehandlingen. Status for udviklingen i sagsmængder er at 406 sager er modtaget
hvoraf46 sager ikke-påbegyndt pr. 26. oktober 2018 (men de har modtaget kvitteringsskrivelse).
Antallet af indkomne sager ligger væsentlig højere i 2018 end i 2017 hvor 348 var modtaget samme
tidspunkt. Sagspuklen forventes i december 2018 at være reduceret til niveauet fra januar 2018 og
sagsbehandlingstiden forventes medio 2019 - alt andet lige - at være på samme niveau som før
udflytningen.
2. Bilskrot
godkendelser
Miljøstyrelsen varetager visse dele af de opgaver, der er forbundet med udbetalingen af godtgørelse for
skrottede biler. Skrotningsgodtgørelsen for hver bil er på 2200 kr. Miljøstyrelsen forestår
sagsbehandling af de komplicerede sager, hvor der skal gives dispensation til udbetaling af
skrotningsgodtgørelse. De øvrige ca. 115.000 sager, der ikke kræver dispensation, behandles af
Miljøordning for Biler (MfB), der er en del af Dansk Producentansvarssystem. Produktionen er stadig
udfordret af, at der mangler erfarne medarbejdere, og at nye medarbejdere skal læres op. På baggrund
af den af MST bestilte forretningsgangsanalyse udført af Deloitte i juli og august 2018 har MST
iværksat en række konkrete handlinger, der skal afvikle sagspuklen hurtigst muligt. På kort sigt
forventes produktionen at være stigende på lettere sager, mens situationen er uændret kritisk for
tungere sager. Der er ansat yderligere to sagsbehandlere, så området har tre sagsbehandlere mod
tidligere en. I uge 43 2018 ansatte MST 4 vikarer, som frem mod årsskiftet skal hjælpe med at reducere
sagsbunken. Status for udviklingen i sagsmængder: Åbne sager 3826 (ultimo oktober 2018). Til
sammenligning var der 4771 åbne sager medio juli 2018 mod 2326 åbne sager medio juli 2017.
Forklaringen på stigningen fra juli 2017 til juli 2018 er, at skrotningsgodtgørelsen er steget fra 1750 kr.
til 2200 kr. pr. 1. januar 2017. Samtidig er bekendtgørelsen ændret, således at MST skulle lave flere
afgørelser end hidtil. Antallet af åbne sager er faldet betydeligt fra medio juli til ultimo oktober, som
følge af en ekstraordinær indsats og de nye sagsbehandlingsmetoder.
3. Biocidafgørelser og aktivstofvurderinger
Miljøstyrelsen skal på EU’s vegne frem mod 2025 godkende en række aktivstoffer og biocidprodukter,
hvor en stor del ikke tidligere har været omfattet af godkendelse. Miljøstyrelsen kommenterer desuden
på andre landes EU-produktgodkendelser (hidtil ca. 25 -40 pr. år). Produktionen er stadig udfordret
af, at der mangler erfarne medarbejdere, og at nye medarbejdere skal læres op. Enheden har ansat 4
nye toksikologer (6 toksikologer har sagt op) og der mangler to økotoksikologer, der er i
rekrutteringsproces sammen med en yderligere toksikolog. Muligheden for sidemandsoplæring af nye
toksikologer er meget begrænset, og det prioriteres derfor at ansætte nye medarbejdere med nogen
erfaring, samt trække på kollegaer fra pesticid-området i det omfang, det er muligt. Enkelte
toksikologi-opgaver sendes i udbud fra november måned og frem. Status for udviklingen i
sagsmængder: 50 produktgodkendelser afsluttet pr. 1. november 2018 mod 31 produktgodkendelser
afsluttet i hele 2017. 34 produkt-godkendelser er modtaget pr. 1. november 2018 mod 86 sager i hele
2017. Der er ingen aktuel sagspukkel. Da behandlingen af større ansøgninger er en proces, der tager op
til 3 år, er de ansøgninger, MST behandler i år, generelt modtaget i 2015 og 2016
I 2018 har Miljøstyrelsen generelt sagt nej til at modtage de mest ressourcekrævende ansøgninger, og
derfor forventes ingen sagspukkel. I det omfang sagsbehandlingstider bliver påvirket, forventes dette
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 259: Mødemateriale i forbindelse med udflytningen af Miljøstyrelsen til Odense, fra miljø- og fødevareministeriet
kun at dreje sig om kortere forsinkelser på op til et par måneder. De fleste ansøgninger som MST
behandler er kommenteringer på vurderinger foretaget af andre EU-lande. Disse kommenteringer
foregår efter stramme tidsfrister, hvor der kun er begrænset vindue for at påpege uenigheder med
vurderinger af produkter som efterfølgende kan sælges i Danmark. Ressourcemangel eller manglende
erfaring medfører ikke her risiko for en sagspukkel, men at MST ikke i samme omfang kan bidrage til
at sikre at miljø- og sundhedsvurderinger er korrekte, og at godkendelserne tager hensyn til danske
forhold. Forholdet vurderes ikke kritisk i forhold til miljø og sundhed.
Hvert år arbejdes der tillige på 2-3 aktivstofvurderinger. Da der ikke er tilstrækkeligt med erfarne
medarbejdere til at håndtere de vurderinger, der skal færdiggøres i 2019 og 2020, er der en risiko for,
at EU-afleveringsfristen overskrides på nogle af dem. Derfor er der en risiko for, at eksisterende
potentielt problematiske produkter med de pågældende aktivstoffer bliver tilsvarende længere tid på
markedet.
4. Pesticidafgørelser og aktivstofvurderinger
Miljøstyrelsen skal på EU’s vegne frem mod 2025 godkende en række aktivstoffer
og
pesticidprodukter, hvor en stor del ikke tidligere har været omfattet af godkendelse. Miljøstyrelsen
kommenterer desuden på andre landes EU-aktivstofgodkendelser (hidtil ca. 25 -40 pr. år). Der er
ingen aktuel sagspukkel. Behandlingen af større ansøgninger er en proces, der kan tage flere år,
hvorfor nogle af de ansøgninger, som MST behandler i 2018, er modtaget i 2015-2017.
Sagsbehandlingstiden forventes delvist overholdt i 2018 for de sager, som MST er hovedansvarlig for.
Der kan dog forekomme relativt begrænsede forsinkelser. MST arbejder på 3-10 aktivstofvurderinger
per år og forventer i 2018 at kunne kommentere på andre landes EU-aktivstofvurderinger i
nogenlunde samme grad som normalt.
5. Jordforurening og Grund-Risk
MST bidrager fagligt til statens forhandlinger med Regionerne om økonomien på
jordforureningsområdet der skal forhandles i 2019. Grund-Risk er en model der skal driftes fra MST,
som er i stand til at simulere mulig forurening i grundvandet. Grund-Risk-systemet skal udbygges
digitalt og implementeres i såvel lovgivningen som regionernes arbejde. Produktionen er i stigende
grad udfordret og i risiko for forsinkelser. Rekruttering har været en udfordring og området har derfor
været stærkt underbemandet siden april 2018. Sagsområdet håndteres af to nyansatte (pr. 1. oktober)
og en erfaren medarbejder. Grund-Risk opgaverne overdrages løbende fra DEP til MST frem mod
årsskiftet. Området vil derfor være overbemandet med en person frem til april 2019, hvor områdets
erfarne medarbejder fratræder. Der blev ansat en jurist til området pr. 1.august 2018 og 2 nye
medarbejdere blev ansat pr. 1.oktober 2018. Ekstern konsulent er hyret i perioden september-
december til at bistå med opgaveløsningen således, at der frigøres tid fra områdets erfarne
medarbejder til at oplære de nye medarbejdere inden denne fratræder.
6. Jagttegnsadministration
Jagttegnsekspeditionen betjener de ca. 180.000 jægere, som hvert år indløser dansk jagttegn.
Ligeledes yder ekspeditionen løbende service til ca. 10.000 prøveaspiranter, jagttegnskursuslærere og
til NST’s vildtkonsulenter.
Produktionen er stabil, men i nogen grad stadig i risiko for forsinkelser som
følge af potentielle opsigelser inden april 2019 og oplæring af nye medarbejdere, især i forbindelse
med jagtsæsonen i foråret 2019, hvor sagsbehandlingen bliver mest presset. Der skal sideløbende
gennemføres et udbud af selve IT-systemet Jagtportalen med de risici for opretholdelse af sikker drift,
som et evt. skift af leverandør vil medføre. Risikoen herfor øges af den nye bemanding på opgaven.
Der er hyret ekstern udbudsrådgivning i forbindelse med håndtering af udbuddet. Sagsområdet er
overbooket med to medarbejdere (fra medio september) og der ydes ekstra assistance fra en anden
medarbejder i enheden. Der rekrutteres yderligere en student i Miljøstyrelsens Informationscenter til
at bistå jagttegnsteamet med at supportere jagttegnsbrugerne.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 259: Mødemateriale i forbindelse med udflytningen af Miljøstyrelsen til Odense, fra miljø- og fødevareministeriet
7.
Vandrådsarbejdet
To ud af 3 hovedopgaver fra vandrådsarbejdet 2017 om at undtage mindre vandløb fra
indsatsbekendtgørelsen samt spørgsmålet om at udtage indsatser der har været videreført fra 1.
generations vandområdeplaner er behandlet og afrapporteret af MST. Den politiske proces er under
planlægning i DEP. Den resterende hovedopgave med vurdering af kunstige og stærkt modificerede
vandløb skal vurderes af konsulenter og resultatet heraf leveres efter aftale med DEP medio 2019. Der
er udarbejdet en ny handlingsplan for vandløbsarbejdet i samarbejde med DEP. Heraf fremgår, at der
skal afsættes yderligere midler til vandløbsarbejdet i 2019. Det betyder, at der vil blive ansat 2
yderligere medarbejdere inden udgangen af 2018.
8. 3. generations vandområdeplaner (VP3)
Produktionen af MST’s bidrag til
3. generations vandområdeplaner (VP3) er stabil, men i nogen grad
stadig i risiko for forsinkelser som følge af potentielle opsigelser samt, at nye medarbejdere skal læres
op. De to kontorchefstillinger er besat pr. 1. august 2018. Hertil kommer en ansættelse af en jurist
inden udgangen af 2018. Endvidere er der opmærksomhed på, at arbejdet fortsat til dels påvirkes af, at
grænsedragningen af ansvar og opgavevaretagelse mellem MST og DEP fortsat afklares i konkrete
sager.
9. VVM-sager (VVM-screeninger og miljøvurderinger)
Miljøstyrelsen behandler de VVM-sager, hvor staten er bygherre, såvel som en række konkret
afgrænsede projekttyper, som er nærmere specificeret i VVM-bekendtgørelsen. Interessenterne er
derfor primært de større statslige bygherrer Energinet.dk og Naturstyrelsen. Produktionen er i
stigende grad udfordret af mangel på erfarne medarbejdere og oplæring af nye medarbejdere, samt en
tiltagende sagspukkel med flere tunge sager. Sagsområdet er fuldt bemandet. Der er én ledig stilling
efter at en medarbejder har sagt op. Stillingen er under besættelse. Muligheden for periodisk
indstationering af en eller flere eksterne tekniske rådgivere med erfaring i VVM-sagsbehandling
afsøges konkret og rammebevilling er godkendt. 2 nye medarbejdere er tiltrådt hhv. 1. august og
1.september 2018 og et fokuseret introduktionsforløb forløber planmæssigt. Desuden indgår erfaren
medarbejder fra et andet team i løsningen af VVM-sager. Status for udviklingen i sagsmængde: 27
sager under behandling primo november, herunder 4 sager som følge af udmøntning af
kystsikringsmilliarden. De foregående år har sagsmængden svinget mellem 7 og 21 sager.
10. Økonomi, regnskab og HR
Enhedens produktivitet er udfordret af, at der mangler mange erfarne medarbejdere, og at mange nye
medarbejdere skal læres op. Hertil kommer, at det store antal nyansættelser i hele Miljøstyrelsens
organisation øger antallet af opgaver/transaktioner i HR og regnskab, herunder til administrative
aktiviteter, rekruttering, onboarding og oplæring af nye medarbejdere i de administrative sagsgange,
og at udflytning fylder meget i service, der håndterer de mange store praktiske og logistiske aktiviteter
i forbindelse med flytningen. Sagsområderne mangler 4 medarbejdere, som forventes ansat inden
årets udgang. Et udlån fra DEP er aftalt året ud og tre konsulenter er indlånt til at håndtere
økonomiopgaver og aftalerne forlænges året ud. Der er fokus på sikker drift og ingen kapacitet til
yderligere opgaver.
11. DANCEA projekter
Opgaven består i at administrere en tilskudsordning og føre tilsyn på igangværende projekter på både
Grønland og Færøerne, der understøtter det Arktiske samarbejde, herunder Danmarks indflydelse i
Arktisk Råd. Produktionen ift. uddelingen af midler er stabil og kun i mindre grad stadig i risiko for
forsinkelser. Opgaven varetages af to medarbejdere rokeret internt i enheden, og som fortsat løser
deres tidligere opgaver. MST medarbejderne oplæres af en medarbejder fra DEP, der indtil 1.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 259: Mødemateriale i forbindelse med udflytningen af Miljøstyrelsen til Odense, fra miljø- og fødevareministeriet
december bidrager til opgaveløsningen en dag om ugen samtidigt med, at vedkomne løser øvrige
opgaver i DEP. Rulningen af ydelsesaftalen med AU vedr. Arktis, herunder arbejdsprogram for 2019,
er forsinket.
12. Erhvervsdigitale systemer (DMA og BOM)
Når virksomheder ansøger om miljøgodkendelse eller miljøanmelder, sker det via virksomhedsmiljø-
modulet i BOM (Byg og Miljø), der ejes af kommunerne. Miljøstyrelsen har ansvaret for
Virksomhedsmiljø-modulet. Miljøgodkendelser, som indgives gennem BOM og gennemførte
miljøtilsyn m.m. offentliggøres på DMA, som MST har det fulde ansvar for. DMA anvendes også til
EU-indberetning af IED–virksomheder. EU har i juni 2018 vedtaget et nyt indberetningsformat, der
skal virke fra 2019, hvorfor Miljøstyrelsen senest inden udgangen af 2018 skal have justeret formatet i
DMA. Som en service har virksomheder og kommuner mulighed for at kontakte Miljøstyrelsen ved
spørgsmål til brug af systemet. Produktiviteten i håndteringen af henvendelser, systemvedligehold og
gennemførelse af indberetninger vedr. de erhvervsdigitale systemer DMA (digital miljøadministration)
og BOM (Byg og Miljø til virksomheders miljøanmeldelser og ansøgninger om miljøgodkendelse) er
udfordret pga. tab af nøglemedarbejdere, og at det har været vanskeligt at tiltrække en erstatning.
Virksomheder og kommuner oplever pt længere svartider ved systemsupport-henvendelser, og der er
risiko for forsinkelser i EU-indberetningen af data. To nye medarbejdere er ansat pr. 1.oktober 2018 og
der er indgået aftale med eksterne konsulenter (KOMBIT) om oplæring i brug af BOM medio
november. Miljøministeriets Informationscenter ansætter og specialoplærer ekstra student for at
støtte enheden ekstraordinært med at håndtere henvendelser vedr. DMA og BOM fra januar 2019.
Forventningen er, at indberetningsforpligtelsen kan ske rettidigt, og at understøttelsen af de to
systemer vil være normaliseret inden udgangen af 2. kvartal 2019.
5