Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 224
Offentligt
1982313_0001.png
Plastik uden spild
– Regeringens plastikhandlingsplan
Miljø- og Fødevareministeriet
DECEMBER 2018
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0002.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
Indhold
MINISTERENS FORORD .....................................................................................................2
PLASTIK - BÅDE FANTASTISK OG PROBLEMATISK ......................................................4
REGERINGENS VISION: ET CIRKULÆRT PLASTIKFORBRUG ................................... 12
LØSNINGER SKAL FINDES PÅ TVÆRS AF VÆRDIKÆDEN ....................................... 18
ANSVAR FRA VUGGE TIL GRAV ...................................................................................... 24
ØG GENANVENDELSEN AF PLASTIK FRA HUSHOLDNINGER .............................. 30
DANSKERNE SKAL RAMME SKRALDESPANDEN ...................................................... 36
BRUG PLASTIK MED OMTANKE .................................................................................... 42
TRÆF BESLUTNINGER PÅ ET OPLYST GRUNDLAG .................................................... 50
ET INDRE MARKED FOR CIRKULÆR PLASTIK ............................................................ 56
GLOBAL UDFORDRING KRÆVER FÆLLES LØSNINGER ........................................... 64
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0004.png
2
FORORD
Vi er på en fælles
mission
Vi kan ikke undvære plastik.
Det er både holdbart og
billigt at producere, og vi
bruger det til et utal af formål
i industrien og i de produkter,
vi omgiver os med i hver-
dagen. Plastik er et nyttigt
materiale, men den stigende
globale plastikforurening og
manglende genanvendelse
er alarmerende. Vi skal bruge
plastik med omtanke og
genanvende det igen og igen
til nye produkter.
Vi skal ramme den rigtige skralde-
spand med vores plastikaffald, sådan
at plastik bliver genanvendt og ikke
brændt af. Det er spild af ressourcer
at brænde noget af, som i stedet kan
bruges igen til nye produkter.
Plastik er ikke bare plastik. Det er en
væsentlig del af vores udfordring, at
produkter laves af et væld af forskellige
plastiktyper og i alle farver og former.
Det gør det sværere at genanvende,
og der mangler viden og teknologiske
løsninger.
Derfor er der ikke bare én nem løsning
på udfordringerne med plastik. Det
afgørende er at sikre, at der alle steder
i plastikkens rejse fra ny vare og til den
ender som affald, bidrages til at finde
løsninger. Det er min oplevelse, at
mange danskere – både virksomheder
og borgere - er enige i dette og gerne vil
bidrage. Og det er vigtigt, fordi hvis vi skal
lykkes med det her projekt, så skal vi alle
gøre en indsats. Det er en fælles mission.
Plastikhandlingsplanen sætter
fokus på alle væsentlige dele af udfor-
dringen: mindre plastik i naturen,
smartere produktion og forbrug,
mere samarbejde i værdikæden,
bedre affaldshåndtering, et styrket
vidensgrundlag og langt mere
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0005.png
FORORD
3
FN‘s verdensmål
FN har i 2015 vedtaget 17 verdensmål
for en bæredygtig udvikling inden 2030.
Denne plastikhandlingsplan bidrager til
en bæredygtig udvikling inden for 10 af
verdensmålene.
genanvendelse. Virksomheder, grønne
organisationer, kommuner og forbru-
gere er allerede i gang. Det er vigtigt,
at alle fortsat er med til at udvikle og
tage ejerskab til løsninger, så vi sikrer,
at de nye ting, vi sætter i søen, skaber
synergi og bygger videre på det.
Vi kommer ikke uden om udfordrin-
gerne med plastik. Derfor vil rege-
ringen afsætte 50 millioner kr. over fire
år til Danmarks første plastikhand-
lingsplan. Det vil sikre en målrettet og
fokuseret indsats.
Jakob Ellemann-Jensen
Miljø- og fødevareminister
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0006.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0007.png
Plastik – både
fantastisk og
problematisk
Plastik er et meget anvendeligt materiale
– i mange tilfælde uundværligt.
En plastikbeholder beskytter sit indhold og
forlænger f.eks. fødevarers holdbarhed, så vi
ikke smider så meget mad ud. Dermed undgår
vi madspild. Plastik er også let at transportere
og derved sparer vi brændstof i forbindelse
med fragt af varer.
Plastik gør hverdagen lettere og indgår i stort
set alle dele af danskernes hverdag – lige fra
elektronik til beklædning og legetøj.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0008.png
6
PLASTIK – BÅDE FANTASTISK OG PROBLEMATISK
Det er svært at forestille sig en
dagligdag uden plastik. Vi har ikke
noget andet materiale med de samme
egenskaber og med alle de fordele,
som plastikken tilbyder.
Med de mange positive kvaliteter
plastik har, er det ikke en målsætning
at stoppe med at bruge plastik, men vi
skal bruge det smartere. Problemerne
med plastik opstår, når det overfor-
bruges, designes på en måde, der ikke
er hensigtsmæssig, ender som forure-
ning i naturen, ryger til forbrænding
i stedet for at blive genanvendt eller
ikke kan genanvendes på grund af
indhold af problematiske stoffer.
Plastik er ikke bare plastik
Der findes mange forskellige typer af
plastik, som er blandet sammen med
andre materialer og udviklet til hvert
sit unikke formål. Plastik kan bruges
til alt lige fra en vindmøllevinge til en
tandstik. Plastik kan også produceres
af biologiske materialer, som f.eks.
sukkerrør og majs. Noget kan kompo-
steres og nedbrydes under særlige
forhold. Andet indeholder så mange
problematiske stoffer til farvning og
blødgøring, at det skal deponeres, når
det bliver til affald.
Der mangler specifik viden om hvilke
plastiktyper, vi primært bruger i
Danmark, i hvilke sektorer, der bliver
brugt mest og hvilke mængder, der
bruges. En del af plastikhandlings-
planens fokus er derfor at sikre mere
viden for at kunne pege på de rette og
mest effektfulde løsninger.
Overordnet findes der 2 hovedgrupper
af plastik:
Termoplastik
- som bliver blødt, når
det opvarmes og hårdt når det afkøles.
Hærdeplastik
- som ikke bliver blødt
igen, når det først er formet.
Nogle af de mest almindelige
Stort forbrug af fossile ressourcer
I 1950 blev der produceret 1,7 mio.
tons plastik. I 2014 var det tal steget
til 311 mio. tons, og i 2050 forventes
produktionen at nå hele 1,2 mia.
tons plastik. Plastik er primært et
oliebaseret produkt, og den stigende
produktion af plastik er derfor en
stigende belastning af klodens fossile
ressourcer. Det er anslået, at 6 pct. af
verdens olieforbrug går til produktion
af plastik. Dette tal forventes at stige til
20 pct. i 2050.
Produktion, forbrug og afbrænding
af plastik medfører udledning af ca.
400 mio. tons CO
2
globalt hvert år.
For hver 1 mio. tons plastik der bliver
genanvendt, svarer det til at tage 1 mio.
biler af vejen målt på CO
2
-udledning.
Plastik bidrager dog også positivt til
CO
2
-regnskabet ved f.eks. at bidrage
til reduktion af madspild og reducere
brugen af brændstof til transport af
varer på grund af plastiks lave vægt
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0009.png
PLASTIK – BÅDE FANTASTISK OG PROBLEMATISK
7
1,2 mia.
311 mio.
1950
Bioplastik dækker
over to typer plastik:
plastiktyper og anvendelser er:
Polyethylenterephthalat (PET)
F.eks. plastikflasker,
fødevare-emballage
Polyethylen (PE)
F.eks. kødbakker,
øl/sodavandskasser
Polypropylen (PP)
F.eks. tøj, sportsundertøj,
emballage til færdigretter
Polystyren (PS)
F.eks flamingo, legetøj,
engangskopper
Polyvinylchlorid (PVC)
Hård PVC:
F.eks. tagrender, nedløbsrør
Blød PVC:
F.eks.medicinsk udstyr, regntøj, bolde
Polyamid (nylon)
F.eks. nylonstrømper, telte, sportsud-
styr, medicinske artikler
Biobaseret plastik
Biobaseret plastik kan sammen-
lignes med oliebaseret plastik,
men plastikken er produceret af
biomasse som f.eks. majs eller
sukkerrør og dermed uden brug
af fossile ressourcer. Biobaseret
plastik bliver dog i visse tilfælde
produceret af fødevarer til dyr
og mennesker, hvilket ikke
nødvendigvis er en miljømæssig
fordel.
Bionedbrydeligt plastik
Bionedbrydeligt plastik er
plastik, der under meget speci-
fikke forhold kan nedbrydes til
CO
2
og vand.
Der er på nuværende tidspunkt
ikke dokumentation for, at
bioplastik under danske natur-
forhold er bedre end plastik
produceret af fossile materialer.
F.eks. kan det bionedbrydelige
plastik kun nedbrydes i industri-
elle komposteringsanlæg under
helt særlige forhold, samtidig
med at bionedbrydeligt plastik
kan hindre genanvendelse, hvis
det blandes med andre typer
plastik.
1,7 mio.
Global produktion
af plastik
2050
2014
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0010.png
8
PLASTIK – BÅDE FANTASTISK OG PROBLEMATISK
Plastikaffald forbrændes
og genanvendes ikke
Plastikaffald er svært at genanvende,
fordi affaldet ofte er en blanding af
mange forskellige plastiktyper, som
indeholder forskellige tilsætnings-
stoffer og ofte kan være ’forurenet’
med for eksempel madrester og andre
typer affald, som ikke er plastik.
Dette gælder især plastikaffald fra
husholdninger.
Det varierer meget fra kommune til
kommune hvor meget plastikaffald,
man indsamler fra husholdningerne. I
2015 lå de indsamlede mængder imel-
lem 1,4 og 33,0 kg/husstand/år. Den
store variation imellem de forskellige
kommuner kan bl.a. skyldes forskelle
i sorteringskriterierne (hård/blød
plast), hvor ofte der indsamles og
forskellige boligtyper (parcelhuse
eller etageboliger). I seneste embal-
lagestatistik fra 2016 fremgår det,
at den samlede forsyning af plasti-
kemballage i Danmark er 215.000
tons, samt at Danmark genanvender
36 pct. af plastikemballageaffaldet.
Nye ambitiøse målsætninger i EU
forpligter medlemslandende til at
genanvende 50 pct. og 55 pct. af al
plastikemballage i hhv. 2025 og 2030.
Opgørelsesmetoden ændres desuden,
så blandt andet tab i genanvendelses-
processen skal fratrækkes. Med den
nye opgørelsesmetode estimeres det,
at Danmark i dag genanvender ca. 18
pct. af plastikemballagen.
Som virkeligheden ser ud i dag, er det
svært at få indsamlet plastik-
affald af høj nok kvalitet, til at det kan
blive til ny plastik af høj kvalitet. Den
plastik, som i dag bliver til genanvendt
plastik, er af svingende kvalitet, og efter-
spørgslen på genanvendt plastik som
råvare er derfor også lav. Det vurderes,
at efterspørgslen på genanvendt
plastik som råvare kun udgør 6 pct. af
den samlede efterspørgsel på plastik i
Europa.
340.000 tons
plastikaffald
Årligt produceres ca. 340.000 tons plastikaffald
i danske husholdninger og virksomheder.
36% genanvendes
Kun omkring 36% af plastikaffaldet fra
husholdninger og virksomheder genanvendes.
63% forbrændes
63% af plastikaffaldet fra husholdninger og
virksomheder går til forbrænding.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0011.png
PLASTIK – BÅDE FANTASTISK OG PROBLEMATISK
9
Plastik i naturen
nedbrydes langsomt og
kan blive til mikroplast
Plastik i naturen
Plastik er et stort problem, når det
ender i naturen. Det nedbrydes meget
langsomt. Plastikaffald er også et
stigende problem i havmiljøet, hvor
plastikken bl.a. er en trussel mod
dyrelivet. Havdyrene forveksler små
og store stykker plastik med føde.
Når vi taler om, at plastik bliver
nedbrudt i naturen, så betyder det
ikke, at det forsvinder. Men plastikken
bliver langsomt neddelt til mindre
og mindre stykker, som i sidste
ende bliver til mikroplast. Ud af den
samlede mængde henkastet affald
i Danmarks natur, udgør plastik
omkring 39%.
2 år
Mælkekartoner,
som indeholder plastik,
har en nedbrydningstid på ca. 2 år
30-40 år
Nylon
nedbrydes på ca. 30–40 år
500 år
Plastikposer og flasker
nedbrydes på
ca. 500 år i naturen. I havet tager det op
til 20 år for plastikposer og op til 450 år
for plastikflasker at blive nedbrudt.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0012.png
10
PLASTIK – BÅDE FANTASTISK OG PROBLEMATISK
Plastik i Skagerak
Naturstyrelsen har i 2015 gennemført en optælling
af affald på fem udvalgte kyststrækninger. De højeste
niveauer af affald blev registeret på Skagerrak-
stranden ved Skagen. Plastik var gennemgående den
dominerende materialetype af alt affald fundet i
denne optælling.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0013.png
PLASTIK – BÅDE FANTASTISK OG PROBLEMATISK
11
Mikroplast
Mikroplast er små plastikstykker
under 5 millimeter, som enten er
anvendt direkte i produkter (såkaldt
primær mikroplast), eller som
dannes ved nedslidning af større
plastikstykker eller plastikmaterialer
(såkaldt sekundær mikroplast).
Miljøstyrelsen udgav i november
2015 den første danske undersøgelse
af mikroplast. Rapporten peger på, at
de vigtigste kilder er den sekundære
mikroplast, der udgør omkring 89% af
det samlede udslip. Slitage af bildæk er
den største enkeltkilde med ca. 63% af
de totale mængder, men også tekstiler,
skosåler, vejstriber og anden maling
medfører udledning af mikroplast.
Den primære mikroplast bliver bl.a.
brugt i kosmetiske produkter, til
kunstgræsbaner og som blæse-
midler i industrien.
Mikroplast ender i miljøet og kan
dermed påvirke jord- og vand-
miljø, herunder større havdyr.
Erkendelsen af mikroplast som
potentielt miljøproblem er ret
ny, og det betyder at vores viden
endnu er begrænset. Derfor er der
fuld gang i forskning nationalt og
internationalt, hvor man forsøger
at forstå mere om de effekter, som
mikroplasten kan have i miljøet og
på mennesker.
Spredning af mikroplast
i miljøet
89%
kommer fra slitage af plastik
(sekundær mikroplast)
11%
kommer fra tilsat mikroplast
(primær mikroplast)
Kilder til spredning af
sekundær mikroplast
i miljøet
63%
af sekundær mikroplast kommer
fra slitage af bildæk
37%
af sekundær mikroplast kommer
fra andre kilder, som f.eks. tekstiler,
skosåler og maling
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0014.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0015.png
Regeringens
vision:
et cirkulært
plastikforbrug
Danmark skal have et mere cirkulært forbrug
af plastik. Det betyder, at plastikprodukter
designes til genbrug og genanvendelse og ikke
indeholder skadelige kemikalier. Det betyder, at
vi kun skal bruge plastik, hvor det er nødvendigt,
og at det er slut med plastikaffald i naturen.
Det betyder, at plastikaffald indsamles og
genanvendes til nye produkter igen og igen.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0016.png
14
REGERINGENS VISION: ET CIRKULÆRT PLASTIKFORBRUG
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0017.png
REGERINGENS VISION: ET CIRKULÆRT PLASTIKFORBRUG
15
Vi skal have et
velfungerende dansk
marked for genanvendt
plastik.
Regeringens vision
Designere, producenter, forbrugere,
kommuner og genanvendelsesvirk-
somheder spiller alle en vigtig rolle i
at få skabt et lukket, cirkulært plastik-
kredsløb, hvor plastikken bruges igen
og igen. Producenterne skal sørge for,
at der bliver færre plastiktyper og gøre
dem mere ens, så de bliver nemmere at
genanvende.
Vi skal have et velfungerende marked for
affald og genanvendte råvarer med lige
konkurrencevilkår for virksomheder på
tværs af landet. En konkurrenceudsat
affaldssektor med en mere standardi-
seret indsamling skal gøre det nemt for
danskerne at sortere plastikaffald.
Løsninger skal findes i dialog i værdi-
kæden, så f.eks. affaldshåndteringen
matcher de plastiktyper, der er på
markedet, og de genanvendelses-
teknologier, som giver den bedste
genanvendelse.
Der findes ikke én løsning, som kan
løse det hele på en gang. Der er behov
for at sætte bredt ind: fra produktion
og design af plastikprodukter og helt
til plastikken ender som affald, der
skal indsamles og genanvendes.
Danske virksomheder skal på land-
kortet og være kendt for at gå forrest
i udviklingen af bæredygtige plastik-
løsninger inden for design, genbrug,
genanvendelse, cirkulære forretnings-
modeller og genanvendelsesteknologi.
Regeringen vil derfor gennemføre 27
initiativer, der skal bevæge Danmark i
den rigtige retning.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0018.png
16
REGERINGENS VISION: ET CIRKULÆRT PLASTIKFORBRUG
Initiativer
9
Danmark støtter
EU-Kommissionens
engangsplastik-direktiv
1
Nationalt plastikcenter
– samlingspunkt for den
danske plastikindsats
5
Sektorsamarbejder
indenfor f.eks. landbrug,
byggeri, restauration
og detailbranchen
10
National informations-
kampagne for at re-
ducere affald i naturen
2
Analyse af Danmarks
plastikforbrug og hånd-
tering
6
Pant- og retursystemet
udvides med pant på
juice og saft fra 1. januar
2020
11
Pulje for lokale initi-
ativer til rengøring af
de danske strande for
plastik
3
Kortlægning af udvik-
lings- og forretnings-
potentialer for danske
plastikvirksomheder
7
Udvidet producent-
ansvar for emballage
12
Forbud mod ikke-ned-
brydelige haglskåle
4
Prioritering af forsk-
nings- og teknologi-
udviklingsmidler
8
Standarder for sortering
og indsamling af plastik-
affald
13
Undersøgelse af spøgel-
sesnet i danske farvande
og metoder til oprens-
ning
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0019.png
REGERINGENS VISION: ET CIRKULÆRT PLASTIKFORBRUG
17
14
Forbud mod uddeling
af gratis bæreposer med
hank
19
Forbud mod tilsætning
af mikroplast i kosme-
tiske produkter
24
Kortlægning af PVC-
produkter på det
danske marked og sub-
stitutionsmuligheder
15
Forbud mod tynde
plastikbæreposer med
hank
20
Nationalt forsknings- og
innovationsnetværk om
mikroplast
25
Fælles europæiske
krav til design for
genanvendelse
16
Danskernes bærepose-
forbrug skal halveres
inden 2023
21
Vidensopbygning om
mikroplast i spilde-
vandsslam
26
Opprioritering af
Danmarks inter-
nationale engagement
17
Udvikling af krav om
reduktion af engangs-
plastikforbrug ved større
arrangementer
22
Vidensopbygning om
mikroplastudledning
fra kunstgræsbaner og
mulige alternativer
27
Styrket indsats i de nære
havområder
18
Analyse af emballage-
afgiften på engang-
service for at reducere
plastikforbrug
23
Vidensopbygning om
fordele og ulemper ved
biobaseret og bioned-
brydelig plastik
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0020.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0021.png
Løsninger skal
findes på tværs
af værdikæden
Værdikæden for plastik fra vugge til grav er lang
og består bl.a. af plastikproducenter, produkt-
udviklere, designere, detailhandel, forbrugere,
kommunale affaldsselskaber, private affald-
sindsamlere, affaldsbehandlere og køberne af
genanvendt plastik til nye produkter.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0022.png
20
LØSNINGER SKAL FINDES PÅ TVÆRS AF VÆRDIKÆDEN
Initiativer
1
Nationalt plastikcenter -
samlingspunkt for den danske
plastikindsats, som:
– Igangsætter værdikæde-samarbejder
og vejleder virksomheder i omstilling
til cirkulært plastikforbrug.
– Opbygger viden om plastik og
formidler til borgere og virksomheder.
– Kortlægger barrierer for genbrug og
genanvendelse af plastik i Danmark.
– Udvikler designmanualer for plastik,
så plastikprodukter designes til
genbrug og genanvendelse.
– Bidrager til udvikling og etablering af
fælles europæiske designmanualer.
2
Analyse af Danmarks plastik-
forbrug og håndtering
Plastikmængderne i Danmark kort-
lægges mere detaljeret med overblik
over forskellige plastiktyper og sektorer,
samt hvad der sker med de forskellige
typer plastik, når det bliver til affald.
Kortlægningen anvendes bl.a. til at prio-
ritere fokusområder for det nationale
plastikcenter.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0023.png
LØSNINGER SKAL FINDES PÅ TVÆRS AF VÆRDIKÆDEN
21
3
Kortlægning af udviklings- og
forretningspotentialer for
danske plastikvirksomheder
Det danske, de europæiske og globale
markeder for plastik, plastikaffald
og genanvendt plastik kortlægges.
Desuden kortlægges status for udvik-
ling og efterspørgsel på sorteringstek-
nologier for plastikaffald. Kortlægningen
anvendes bl.a. til at udpege danske
virksomheders styrkepositioner, samt
prioritere fokusområder for det natio-
nale plastikcenter.
4
Prioritering af forsknings- og
teknologiudviklingsmidler
Teknologiudviklingsprojekter i forhold
til genanvendelse og mere cirkulært
forbrug af plastik skal prioriteres i offent-
lige tilskudspuljer til teknologiudvikling
f.eks. i regi af Det Miljøteknologiske
Udviklings- og Demonstrationsprogram.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0024.png
22
LØSNINGER SKAL FINDES PÅ TVÆRS AF VÆRDIKÆDEN
Materialestrøm
for plastik
Ny råvare
Design og produktion
Detail og Forbrug
Produktion,
forbrug og genbrug
af plastik
Råvare af
genanvendt plastik
Kildesortering
Plastik
Rest-
a ald
Pant
Indsamling
A aldsbehandlere
Marked for
genanvendt plastik
Bringeordning(er)
Henteordning(er)
Forbrænding
Forbrænding
Finsortering(er)
Forsortering(er)
Forbrænding
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0025.png
LØSNINGER SKAL FINDES PÅ TVÆRS AF VÆRDIKÆDEN
23
Der er et stort forretningspotentiale til at
omlægge den måde, vi designer, producerer
og forbruger plastik på.
En mere cirkulær plastikøkonomi
indeholder både et stort potentiale
for miljøet og potentielt også forret-
ningsmæssige potentialer for danske
virksomheder.
Et estimat fra erhvervet lyder, at
for hver 1.000 ton plastikaffald, der
genanvendes i stedet for at blive
forbrændt eller eksporteret, vil der
kunne skabes 3-4 arbejdspladser i
Danmark og en omsætning på mindst
6 mio. kr. På globalt plan anslås det,
at 95 % af plastikemballagens værdi
bliver tabt efter at være brugt én gang,
hvilket betyder et værditab på mellem
500-780 mia. kr. om året. Dette viser,
at der er et stort forretningspotentiale
i at omlægge den måde, vi designer,
producerer og forbruger plastikembal-
lage på.
For at kunne lykkes med omstilling
til mere cirkulær økonomi, er det
nødvendigt at opbygge mere viden
i værdikæden om typer af plastik,
mængder af plastikaffald i Danmark,
teknologier, værdier i affaldet, samt
erfaringer med løsninger og barrierer.
Indsatser og aktiviteter skal desuden
målrettes de værdikæder, hvor der vil
være størst effekt og mest potentiale
for f.eks. teknologiudvikling hos
danske virksomheder og eksport af
løsninger.
Det kan være vanskeligt for især små
og mellemstore virksomheder at
omstille sig til mere cirkulær økonomi
og udvikle mere cirkulære forretnings-
modeller. Det kan bl.a. skyldes mang-
lende viden, tid og ressourcer til at få
etableret de nødvendige samarbejder
på tværs af værdikæden.
Samtidig er der mange ubesva-
rede spørgsmål i forhold til hvilke
plastiktyper, der er de miljømæssigt
bedste og hvilke designvalg, der egner
sig bedst til genbrug og genanvendelse.
Der er derfor brug for et nationalt
samlingspunkt for den danske plasti-
kindsats. Et samlingspunkt, der kan
igangsætte konkrete samarbejder i
værdikæden, opbygge og dele viden,
hvor den mangler og udarbejde
fælles designmanualer for plastik-
produkter, så de designes til genbrug
og genanvendelse. Et samlingspunkt,
der sagligt, fagligt og neutralt rådgiver
både borgere og virksomheder om et
bæredygtigt plastikforbrug.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0026.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0027.png
Ansvar fra vugge
til grav
Der er en voksende bevidsthed om plastik i
danske virksomheder, som bør udnyttes til at
finde mere cirkulære løsninger, der øger genbrug
og genanvendelse og mindsker unødvendigt
forbrug af plastik.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0028.png
26
ANSVAR FRA VUGGE TIL GRAV
Der er flere eksempler på, at virksom-
heder allerede tager ansvar for, at de
produkter, de markedsfører, også kan
genbruges og genanvendes i lukkede
kredsløb. Dette ses f.eks. i pant- og
retursystemet for drikkevareembal-
lager, hvor drikkevareproducenterne
igennem mange år har sørget for
tilbagetagning og genanvendelse af
egne produkter. Fremadrettet skal
alle emballage-producenterne tage
ansvar for at sørge for indsamling og
genanvendelse af alle emballagetyper,
herunder plastikemballage.
En række sektorer (f.eks. restaurations-
branchen, byggebranchen, landbruget
og handel- og transportsektoren)har
fokus på løsninger, der øger genanven-
delse og mindsker forbruget af plastik.
De kan mærke efterspørgslen fra
kunderne, men de kan også se forret-
ningspotentialer i en mere effektiv
udnyttelse af ressourcerne.
De enkelte sektorer ønsker bedre
dialog for at kunne tilrettelægge og
målrette indsatserne. Plastindustrien
har taget initiativ til et Forum for
cirkulær plastikemballage, hvor der
er lavet forsøg med tilbagetagning
og genanvendelse i grossistledet af
plastikbøjler, blomsterspande og
blomsterbakker. Dansk Erhverv har
i konsortiet Rethink Plastic udviklet
en designguide for emballage for at
øge genanvendelsen af fødevareem-
ballager. Disse eksisterende tiltag skal
udbygges og styrkes med fokus på
at afprøve f.eks. tilbagetagningsord-
ninger, som øger genbrug og genan-
vendelse af plastik.
Pant- og retursystemet
Pant- og retursystemet er et eksempel på et system, hvor
producenterne tager ansvar for de varer som de sælger.
I 2017 afleverede danskerne 1,9 mia. dåser og flasker til
genanvendelse. Hver gang 100 plastikflasker afleveres til
retursystemet, så sparer det ca. 6 kg ny plastik.
Kilder til
plastikaffald
i Europa
37%
27%
16%
9%
9%
2%
Industri
Husholdninger
Servicesektoren
Bygge og anlæg
Landbrug, jagt og skovbrug
Andre kilder
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0029.png
ANSVAR FRA VUGGE TIL GRAV
27
Initiativer
5
Sektorsamarbejder indenfor
f.eks. landbrug, byggeri,
restauration og detailbranchen
Det nationale plastikcenter igangsætter
en række frivillige sektorsamarbejder i
udvalgte sektorer med fokus på at reali-
sere potentialer for mere genbrug og
genanvendelse af plastik igennem aktivt
samarbejde i værdikæden.
6
Pant- og retursystemet udvides
med pant på juice og saft fra
1. januar 2020
Pant- og retursystemet udvides, så også
juice og saftprodukter i bl.a. plastik-
flasker indsamles og genanvendes til
ny fødevareemballage. Udvidelsen vil
medføre, at yderligere 52 mio. embal-
lager om året genanvendes via pant- og
retursystemet. Størstedelen af disse er
plastikemballager.
7
Udvidet producentansvar for
emballage
Der indføres udvidet producentansvar
for emballage fra 1. januar 2025. Produ-
centansvaret skal fremme miljørigtigt
design af emballager, herunder plasti-
kemballage, samt sikre at emballage
genbruges og genanvendes.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0030.png
28
ANSVAR FRA VUGGE TIL GRAV
Virksomheder tager allerede ansvar
Som en del af EU’s plastikstrategi fra 2018 er euro-
pæiske virksomheder blevet opfordret til at forplig-
tige sig til at bruge mere genanvendt plastik i 2025.
EU-kommissionens samlede mål er at øge efter-
spørgslen efter genanvendt plastik i EU med 10 mio.
ton i 2025.
På opfordring af Dansk Industri har en række danske
virksomheder meldt mere end 200.000 tons ind. Det
er dobbelt så meget, som Danmarks befolknings-
mæssige andel i forhold til at nå EU-målet.
Regeringens Strategi for
cirkulær økonomi
Regeringen har i september 2018 lanceret sin Stra-
tegi for cirkulær økonomi og i oktober 2018 indgået
en politisk aftale med Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om at sætte skub i omstillingen til en mere
cirkulær økonomi. Tilsammen er der afsat 116 mio.
kr. til 16 initiativer, der skal bidrage til et mere bære-
dygtigt samfund, hvor man recirkulerer materialer
og produkter, udnytter deres værdi til fulde og mini-
merer spildet. Omstillingen rummer potentielt store
gevinster for både miljø og økonomi.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0031.png
ANSVAR FRA VUGGE TIL GRAV
29
Bygnings- og byggesektoren
Bygnings- og byggesektoren i Europa bruger hvert år ca. 10 mio. tons plastik
i både produktion af byggevarer og til emballage, hvilket svarer til ca. 9 pct.
af det samlede europæiske plastikforbrug.
Dette er det næststørste forbrug
af plastik – efter emballage. Selvom plastik ikke altid er synligt i bygninger,
anvendes plastik bredt, f.eks. til isolering, rørsystemer, vinduesrammer og indret-
ning. Graden af genbrug og genanvendelse er meget lille, eftersom plastikmateri-
alet ofte er tæt integreret med andre materialetyper. Samtidig kan det indeholde
problematiske stoffer, især hvis der er tale om gamle bygninger.
Landbrugssektoren
Landbruget er en sektor, hvor der bruges større mængder ensartet plastik i
produktionen.
Det estimeres, at 5 pct. af alt indsamlet plastikaffald i Danmark
stammer fra landbruget, det svarer til 5.000-6.000 tons årligt. Plastik i landbruget
anvendes f.eks. til afdækning af jord, ensilage mv. En af udfordringerne for
genanvendelse er, at plastikken skal renses for jord og andet organisk materiale,
inden det kan genanvendes. Afdækningsplastik ender derfor typisk med at blive
brændt af, fordi omkostningerne til rengøring overstiger gevinsten ved at afle-
vere til genanvendelse.
Restaurationsbranchen
I restaurationsbranchen er der et stort forbrug af engangsplastik og
engangsemballage, som stort set ikke bliver genanvendt.
F.eks. har festivaler
og koncerter et stort forbrug af engangsplastik, som ofte ender i naturen eller på
gaden. Hele take-away-branchen er desuden i vækst, hvilket medfører et øget
forbrug af engangsemballage, som ikke kildesorteres og derfor ender med at
blive brændt af.
Detailbranchen
I detailbranchen bruges store mængder plastik i hele værdikæden, herunder
som transportemballage og indpakning af varer m.m.
Der er mange muligheder
for at se på disse anvendelser for evt. at kunne nedbringe forbruget og øge genan-
vendelsen. Der er allerede tiltag i gang fra store dele af branchen, f.eks. med at
udarbejde designmanualer og stoppe salget af visse plastikvarer.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0032.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0033.png
Øg gen-
anvendelsen
af plastik fra
husholdninger
Genanvendelsen af plastikaffald fra hushold-
ninger skal øges markant. Vi skal indsamle mere
plastik til genanvendelse og sikre, at både kvalitet
og volumen for den genanvendte plastik øges.
Nye EU-regler skærper målsætninger for genan-
vendelse af plastikemballageaffald og kravene til
indsamlingsordninger for plastikaffald.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0034.png
32
ØG GENANVENDELSE AF PLASTIKAFFALD FRA HUSHOLDNINGER
Genanvendelse af plastikaffald fra
husholdninger har særlige udfor-
dringer set i forhold til de øvrige
affaldsfraktioner. Affaldet består
typisk af mange forskellige typer af
plastik med forskellige tilsætnings-
stoffer til f.eks. farvning og blødgøring
af plastik. Det betyder, at der skal ske
en større eftersortering af plastikaf-
faldet efter indsamlingen end f.eks.
glas og metal, som kan sendes mere
eller mindre direkte til omsmeltning
efter indsamling. Plastikaffald er
desuden en meget let fraktion, som
til gengæld fylder meget og derved
har høje indsamlingsomkostninger.
Samlet set er det derfor sværere at få
etableret rentabel genanvendelse af
plastikaffald fra husholdninger.
Den økonomiske regulering af
affaldssektoren medfører et incita-
ment til forbrænding fremfor genan-
vendelse. Derudover er der i dag et
uensartet indsamlingssystem, hvor
Der i dag et uensartet
indsamlingssystem,
hvor hver kommune
selv sammensætter
indsamlingsordninger-
ne for plastikaffaldet
fra husholdninger
og fastsætter egne
sorteringskriterier.
hver kommune selv sammensætter
indsamlingsordningerne for plastikaf-
faldet fra husholdninger og fastsætter
egne sorteringskriterier. Det medfører,
at affaldsbranchen skal tilpasse sig
forskellige lokale løsninger, hvilket
hæmmer skalafordele og fordyrer
indsamlingen.
En konkurrenceudsat affaldssektor
med mere standardiseret indsamling
af plastikaffald vil sikre en omkost-
ningseffektiv og miljømæssigt bedre
affaldshåndtering gennem et større og
mere velfungerende marked.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0035.png
ØG GENANVENDELSE AF PLASTIKAFFALD FRA HUSHOLDNINGER
33
Initiativer
8
Standarder for sortering og
indsamling af plastikaffald
Indsamlingsordninger og sorteringskri-
terier for plastikaffald fra husholdninger
standardiseres i hele landet for at under-
støtte et mere velfungerende marked
for genanvendelse af plastikaffald i stor
skala, samtidig med at det gøres enkelt
for danskerne at sortere deres plastik-
affald.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0036.png
34
ØG GENANVENDELSE AF PLASTIKAFFALD FRA HUSHOLDNINGER
Regeringens
forsyningsstrategi
Regeringen har med Forsyningsstrategien fra
september 2016 foreslået at konkurrenceudsætte
affaldsforbrænding og håndtering af genanvendeligt
affald fra husholdninger. Regeringen ønsker at give
forbrugere og virksomheder frihed til at bidrage til
den cirkulære omstilling og at sikre en mere effektiv
affaldshåndtering til gavn for husholdninger og virk-
somheder.
En fuld konkurrenceudsættelse vil skabe sikkerhed
i markedet og skabe større volumen i affaldsstrøm-
mene. Dermed kan det betale sig at etablere nye,
store sorteringsanlæg, der kan udsortere en større del
af affaldet til genanvendelse.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0037.png
ØG GENANVENDELSE AF PLASTIKAFFALD FRA HUSHOLDNINGER
35
Indsamling
Ca. ¾ af de danske kommuner har
indført husstandsindsamling af
plastikaffald, mens den sidste ¼ af
kommunerne kun har indsamling af
plastikaffald på genbrugspladserne.
Det varierer desuden, hvorvidt
hustandsindsamlingen tilbydes alle
boligtyper.
Sortering
Der er ofte forskel på kommunernes
sorteringskriterier og indsamlingsord-
ninger af plastikaffald, herunder om
plastikaffald skal indsamles sammen
med f.eks. metal og glas. Det skaber
forvirring og gør det også sværere at
genanvende plastikken effektivt.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0038.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0039.png
Danskerne
skal ramme
skraldespanden
Plastikforurening af hav- og landmiljø er et
globalt problem, som danskerne skal bidrage til
at løse. At smide affald i naturen er dyrt – både
for naturen og for fællesskabet. Det er helt
uacceptabelt at efterlade sit affald andre steder
end i skraldespanden og efterlade regningen for
oprydning til andre. Mængden af affald i naturen
og udgifterne til at holde rent skal reduceres
markant.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0040.png
38
DANSKERNE SKAL RAMME SKRALDESPANDEN
Der er flere måder at gribe problem-
stillingen an på. Man kan forbyde de
typer af plastik, som oftest smides i
naturen eller udvikle alternativer, som
nemmere kan nedbrydes, når de først
er endt i naturen.
Et ambitiøst forslag fra EU retter fokus
mod de ti engangsprodukter af plastik,
som oftest findes på de europæiske
strande. EU vil forbyde disse engangs-
produkter, hvis der eksisterer alterna-
tiver. Det gælder vatpinde, engangs-
bestik, engangstallerkener, sugerør,
rørepinde og ballonpinde af plastik.
For f.eks. cigaretskodder, vådservietter
og balloner foreslås desuden udvidet
producentansvar, som også betyder,
at producenterne bidrager til at betale
regningen for oprydning, når deres
produkter ender i naturen.
Vi skal holde op med
at efterlade affald i
naturen og sørge for at
rydde op efter os selv.
Der er behov for en
kulturændring, hvor
danskerne får lagt de
dårlige vaner på hylden.
I nogle tilfælde kan det være svært
at undgå plastikaffald i naturen. Det
drejer sig om jagt og fiskeri, hvor der
f.eks. tabes udstyr eller efterlades
plastikaffald, som det er svært at finde
og samle op. Her skal der fokuseres
på at udvikle alternativer, som kan
nedbrydes i naturen uden at efterlade
mikroplast.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0041.png
DANSKERNE SKAL RAMME SKRALDESPANDEN
39
Initiativer
11
Pulje for lokale initiativer til
rengøring af de danske strande
for plastikaffald
Den landsdækkende kommunikations-
indsats suppleres med en 4-årig tilskud-
spulje med tilskud til lokale frivillige
initiativer til at rengøre de danske
strande for plastik og andet affald.
9
Danmark støtter EU-Kommis-
sionens engangsplastik-direktiv
Engangsplastik-direktivet reducerer
forbruget af de plastiktyper, der ofte
ender i naturen som affald i Europa.
Direktivet gennemføres i Danmark med
fokus på at sikre samarbejde i værdi-
kæden, så udfordringerne med affald i
naturen løses effektivt.
12
Forbud mod ikke-nedbrydelige
haglskåle
Brug af hagl-skåle af plastik, som ikke
kan nedbrydes i naturen, skal forbydes.
Til brug for udarbejdelse af et forbud
udvikles en kravspecifikation for
bionedbrydelighed under danske natur-
forhold.
10
National informationskampagne
for at reducere affald i naturen
Der igangsættes en landsdækkende
kommunikationsindsats for at fore-
bygge og reducere mængden af affald
i naturen. Indsatsen fokuseres på de
affaldstyper, der oftest findes i naturen,
f.eks. engangsemballage fra take-away-
branchen.
13
Undersøgelse af spøgelsesnet
i danske farvande og metoder
til oprensning
Omfanget af spøgelsesnet (efterladt
fiskegrej) i danske farvande kortlægges
og der afprøves metoder til effektiv
oprensning, samt vejledning til fiskerne
om, hvordan tab af fiskeredskaber kan
forebygges.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0042.png
20-30 tons
plastik efterlades i naturen
om året i forbindelse med jagt
Jagt og plastik
Ved jagt anvendes haglpatroner,
som består af to stykker plastik:
et patronhylster og en haglskål.
Haglskålen er nødvendig ud fra et
sikkerhedsmæssigt synspunkt, da
stålhagl tilføjer skade til geværets
løb. Haglskålene, som skydes ud
sammen med haglene, samles sjæl-
dent op i forbindelse med jagt, da
de lander 20-40 m fra skytten.
Haglskålen efterlades derfor i
naturen, og det estimeres, at dette
medfører ca. 20-30 tons plastik i
naturen om året. Problemet vil
kunne løses ved udvikling af hagl-
skåle, som er bionedbrydelige
under danske naturlige forhold.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0043.png
DANSKERNE SKAL RAMME SKRALDESPANDEN
41
Der foregår rigtigt
mange oprydnings-
initiativer i Danmark
– større eller mindre
begivenheder rundt
omkring der alle
bidrager til, at vi har
en renere natur:
Nordisk strandrydder dag
En dag om året er kysterne i Danmark, Sverige,
Norge, Finland, Island og Færøerne befolket
af frivillige, der har travlt med at samle affald
fra strande, havne og hav. Hold Danmark Rent
koordinerer indsatsen.
Dansk Naturfredningsforenings årlige
affald-i-naturen-kampagne
Affaldsindsamlingen er Danmarks Naturfrednings-
forenings årlige indsamling af affald i naturen. Hvert år
deltager over 100.000 danskere frivilligt og giver naturen
en hånd ved at indsamle over 100 tons affald.
Miljøkajak i
København og Aarhus
I København og Aarhus, kan du låne en
kajak, hvis du forpligter dig til at samle
affald op i havnen.
Kampagnen
”Sammen om et hav uden affald”
I 2018 afholdt Miljø- og Fødevareministeriet en stor
kampagne ”Sammen om et hav uden affald”, der havde
deltagelse af over 30 forskellige organisationer. Kampagnen
havde til formål at reducere mængden af affald på strande
og i havet.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0044.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0045.png
Brug plastik
med omtanke
Nogle plastikprodukter er bedre end andre. Og
nogle plastikprodukter bruger vi alt for mange af.
Vi skal bruge plastik klogere og smartere og kun
der, hvor der ikke er bedre alternativer. Det skal
være nemt og sikkert at tage det gode plastik-
valg. En del af problemet i dag er, at det er uklart,
hvad det gode plastikvalg er.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0046.png
44
BRUG PLASTIK MED OMTANKE
Initiativer
14
Forbud mod uddeling af gratis
bæreposer med hank
Gratis udlevering af bæreposer
med hank i detailhandlen forbydes.
Forbuddet vil gælde alle typer af bære-
poser med hank, så forbrugerne moti-
veres til at reducere forbruget.
16
Danskernes bæreposeforbrug
skal halveres inden 2023
Der indgås en frivillig aftale mellem
miljø- og fødevareministeren, Dansk
Erhverv, COOP og andre relevante
butikskæder om at arbejde for en halve-
ring af bæreposeforbruget inden 2023.
15
Forbud mod tynde plastikbære-
poser med hank
Brug af tynde plastikbæreposer
forbydes. Forbuddet vil ikke gælde f.eks.
fryseposer, affaldsposer og rulleposer
til frugt og grønt i supermarkederne, da
disse har en fødevare-hygiejnefunktion.
17
Udvikling af krav om reduktion
af engangsplastikforbrug ved
større arrangementer
Kommunernes muligheder for at regu-
lere engangsplastikforbrug i forbindelse
med godkendelse af afholdelse af
større arrangementer kortlægges. Der
udarbejdes desuden et idékatalog over
mulige tiltag, som kan anvendes til at
reducere engangsplastikforbrug. Dette
kan f.eks. være opsætning af vandfon-
tæner ved større events.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0047.png
BRUG PLASTIK MED OMTANKE
45
18
Analyse af emballageafgiften på
engangsservice for at reducere
plastikforbrug
Emballageafgiften på engangsservice
skal kun differentieres efter materiale-
type, hvis det er miljømæssigt fornuftigt.
For at afdække dette udarbejdes der en
række livscyklusanalyser af alternati-
verne til engangsservice af plastik.
19
Forbud mod tilsætning af mikro-
plast i kosmetiske produkter
Bevidst tilsætning af mikroplast i kosme-
tikprodukter, der vaskes af (rinse-off),
forbydes. Der udarbejdes desuden et
beslutningsoplæg om, hvorvidt bevidst
tilsat mikroplast også kan forbydes
nationalt i øvrige kosmetiske produkter
(leave-on produkter).
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0048.png
46
BRUG PLASTIK MED OMTANKE
Flere musikfestivaller har
allerede selv taget initiativ til
løsninger, der kan reducere
forbruget af engangsplastik
og sikre genanvendelse.
Vi skal
gentænke,
hvordan vi
bruger plastik
og begrænse
unødvendigt
forbrug.
Engangsplastikprodukter er særligt i
søgelyset som unødvendigt forbrug.
Engangsplastikprodukter bliver sjæl-
dent genanvendt, men forbrændes
ofte eller ender som affald i naturen.
EU‘s kommende direktiv om engangs-
plastik vil betyde, at flere engangspro-
dukter bliver forbudt.
Der er allerede emballageafgift på
engangsplastikprodukter som f.eks.
plastikbestik, tallerkner, kopper
og glas. Det bidrager til at reducere
forbruget. Men emballageafgiften
er i dag vægtbaseret og det letteste
emballage har derfor den laveste
afgift. I mange tilfælde vil det letteste
materiale være plastik. Dette er ikke
hensigtsmæssigt, da det dermed bliver
attraktivt at anvende plastik som det
foretrukne materiale. Men samtidig
kan det være fornuftigt, hvis alter-
nativerne til engangsplastik ikke er
et bedre valg miljømæssigt set. Her
mangler vi stadig viden.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0049.png
BRUG PLASTIK MED OMTANKE
47
Et af de steder, hvor der forbruges store
mængder engangsplastik er ved store
arrangementer og events i det offent-
lige rum. De store mængder engangs-
plastik bliver ikke genanvendt og kan
ende i naturen. Flere musikfestivaller
har allerede selv taget initiativ til
løsninger, der kan reducere forbruget
af engangsplastik og sikre genanven-
delse. Erfaringer og viden fra disse
initiativer er dog ikke blevet indsamlet
og delt systematisk.
445 mio
afgiftbelagte plastikbæreposer
bruger danskerne om året
80
bæreposer bruger hver dansker
i gennemsnit om året
Plastikbæreposer
En plastikbærepose er ikke nødvendigvis en dårlig
ting. De tykkere plastikbæreposer i supermarke-
derne kan typisk bruges flere gange og ende deres
liv som skraldepose. Et sådant forbrugsmønster
reducerer det samlede materialeforbrug. Men
en del plastikbæreposer udleveres gratis, uden
at forbrugeren tager stilling, om der er behov for
en bærepose. Samtidig er disse gratis poser ofte
så tynde og skrøbelige og/eller i en størrelse og
form, som gør, at poserne sandsynligvis hverken
genbruges eller kan bruges som skraldepose.
.
9.000
tons plastik om året bruges alene
til bæreposer
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0050.png
48
BRUG PLASTIK MED OMTANKE
Mikroplast i kosmetik
Mikroplast i kosmetik er et andet
eksempel på unødvendigt forbrug af
plastik. Mikroplast tilsættes bevidst
til visse kosmetiske produkter som
f.eks. skrubbecremer (såkaldte
rinse-off produkter). Mikroplast
tilsættes også i f.eks. makeup
(såkaldte leave-on produkter), men
her er det sværere at finde gode
alternativer.
Sverige, Frankrig og
Storbritannien har på forskellig
vis indført forbud mod bevidst
tilsat mikroplast i rinse-off
produkter. I EU arbejder man i
øjeblikket hen mod at forbyde
mikroplast i en række produkt-
typer, herunder kosmetik (både
rinse-off og leave-on).
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0051.png
BRUG PLASTIK MED OMTANKE
49
Forslag nyt engangs-
plastikdirektiv.
Forslaget er fremsat for at reducere
mængden af plastikaffald i naturen.
Direktivet indeholder initiativer til
håndtering af de ti hyppigst fundne
engangsplastikprodukter og fiske-
redskaber af plastik,. Disse produkter
vurderes at udgøre ca. 70 pct. af de
affaldsgenstande, som findes på euro-
pæiske strande.
Direktivet vil medføre:
Forbud mod salg af engangsbestik og
-tallerkner,
sugerør, ballonpinde, drinkspinde og
vatpinde
fremstillet af plastik.
Reduktion i forbruget af take-away
emballage af plastik.
Drikkevarebeholdere i form af f.eks.
plastikflasker og mælke- og juicekar-
toner, skal konstrueres, så plastiklåg
ikke kan adskilles fra selve behol-
deren.
Udvidet producentansvar og opryd-
ningsansvar på f.eks. cigaretskodder,
take-away emballage, vådservietter
og balloner.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0052.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0053.png
Træf
beslutninger
på et oplyst
grundlag
På en række andre områder er der også behov
for mere viden om plastik-udfordringen, før der
kan peges på de rigtige løsninger. Dette gælder
særligt i forhold til sekundær mikroplast, biopla-
stik og PVC.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0054.png
52
BESLUTNINGER SKAL TRÆFFES PÅ ET OPLYST GRUNDLAG
Initiativer
20
Nationalt forsknings- og
innovationsnetværk om
mikroplast
For at sikre erfaringsudveksling og
synergi mellem de mange forskellige
forskningsprojekter om mikroplast, som
gennemføres nationalt og internatio-
nalt, etableres et nationalt forsknings-
og innovationsnetværk om mikroplast.
Netværket vil omfatte myndigheder,
universiteter, rådgivere, forbruger-
og interesseorganisationer og være
tilknytte det nationale plastikcenter.
21
Vidensopbygning om mikroplast
i spildevandsslam
Forekomsten af mikroplast i spilde-
vandsslam skal kortlægges. Der skal
etableres mere viden om, hvor store
mængder mikroplast, der er i slammet,
herunder hvilken miljøpåvirkning dette
medfører, når spildevandsslammet
spredes på landbrugsjord.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0055.png
BESLUTNINGER SKAL TRÆFFES PÅ ET OPLYST GRUNDLAG
53
22
Vidensopbygning om mikro-
plastudledning fra kunstgræs-
baner og mulige alternativer
Mængden af mikroplast, som spredes
fra kunstgræsbaner til det omgivende
miljø, skal kortlægges mere præcist for
at kunne at vurdere, om der er behov for
initiativer til at forebygge spredningen.
Desuden skal mulighederne for at
anvende alternativer til gummigranu-
latet kortlægges. Dette kan f.eks. være
granulat af kork eller kokosfibre.
24
Kortlægning af PVC-produkter
på det danske marked og sub-
stitutionsmuligheder
Mængder, typer og forbrug af PVC på
det danske marked kortlægges, her-
under graden af genanvendelse og
mulighederne for substitution med
andre plastiktyper.
23
Vidensopbygning om fordele
og ulemper ved biobaseret og
bionedbrydelig plastik
De miljømæssige og samfundsøkono-
miske effekter ved brug af biobaseret
plastik i stedet for fossilt-baseret plastik
skal kortlægges. Det skal desuden kort-
lægges i hvilket omfang bionedbrydelig
plastik kan bionedbrydes under danske
naturforhold.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0056.png
54
BESLUTNINGER SKAL TRÆFFES PÅ ET OPLYST GRUNDLAG
På nuværende
tidspunkt er der ikke
tilstrækkelig viden til,
at man med sikkerhed
kan fastslå, at et skift til
biobaseret plastik vil
være at foretrække.
Overalt i landet bruger fodboldklubber
i stigende grad kunstgræsbaner som
supplement til græsbanerne. De fleste
kunstgræsbaner etableres med et
kunstgræstæppe af plastik med fyld
af granulat. Mere end 80% af kunst-
banerne anvender granulat fra brugte
bildæk. Det er estimeret, at der årligt
spredes mellem 450-790 tons mikrop-
last fra fodboldbaner af kunstgræs. Det
svarer til omkring 6% af den samlede
mængde mikroplast, der spredes til
miljøet.
Bioplastik
Et andet område, hvor der mangler
viden, er bioplastik. På nuværende
tidspunkt er der ikke tilstrækkelig
viden til, at man kan fastslå, at et skift
til biobaseret plastik vil være fornuf-
tigt. Biobaseret plastik vil kunne have
negative effekter ved, at man skal
bruge landbrugsarealer til plastik-
produktion frem for til foder- og/eller
fødevareproduktion. Desuden kan det
påvirke genanvendelsesmulighederne
negativt at have blandinger af bioba-
seret og olie-baseret plastik i brug.
Ligeledes er der behov for mere viden
om bionedbrydelig plastiks reelle
nedbrydningstider, og hvad det
nedbrydes til.
Mikroplast
Til trods for et stort fokus på mikrop-
last i de danske forsknings- og videns-
miljøer er der fortsat et stort behov for
mere viden om oprindelse, spredning,
mikroplasts effekter i miljøet, samt
udvikling af overvågnings- og måle-
metoder. Undersøgelser viser, at
mikroplast i stor udstrækning tilsy-
neladende opfanges i spildevands-
anlæggene i Danmark. Det formodes
derfor, at den mikroplast, som ender
i miljøet i dag i høj grad kommer fra
spildevandsslam, som udbringes
på landbrugsjorden sammen med
vigtige næringsstoffer som fosfor og
kvælstof. Der er brug for yderligere
undersøgelser af omfang, samt hvilken
skæbne og effekt mikroplast har, når
den spredes på landbrugsjorden.
Derudover skal der generelt etab-
leres mere viden om de sundheds- og
miljømæssige risici forbundet med
mikroplast.
PVC
En anden plastiktype, som har både
fordele og ulemper, er PVC. PVC er
en meget brugbar og meget holdbar
plastik, som desværre kan skabe
store forureningsproblemer, hvis det
håndteres forkert som affald. PVC
er desuden i nogle tilfælde svært at
genanvende pga. indhold af skadelige
kemiske stoffer, som med årene er
blevet forbudt at bruge i ny PVC.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0057.png
Mikroplast i drikkevand
Miljøstyrelsen fik i efteråret 2018 undersøgt forekomster af mikroplast
i det danske drikkevand. Resultaterne viste, at indholdet af mikroplast
var under målegrænsen i 16 ud af 17 vandprøver, For den ene prøve,
der overskred grænsen, viste en efterfølgende analyse, at det primært
skyldes andre partikler end mikroplast. Som del af projektet blev der også
udviklet en ny pålidelig målemetode til måling af mikroplast.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0058.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0059.png
Et indre marked
for cirkulær
plastik
Danmark kan ikke løse udfordringerne med
plastik alene. Plastikforurening er et globalt
problem. Hvis der for alvor skal skabes et
marked for genanvendt plastik, skal det som
minimum ske på europæisk plan, hvor der kan
skabes en efterspørgsel i stor skala. Det samme
gælder reguleringen af kemiske stoffer
i plastik, som også løses mest effektivt på
EU-niveau.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0060.png
58
BESLUTNINGER SKAL TRÆFFES PÅ ET OPLYST GRUNDLAG
Der skal stilles krav til
design og produktion
af plastikprodukter
på europæisk niveau,
så plastikprodukter
designes til genbrug og
genanvendelse.
På europæisk plan er der i 2018 udar-
bejdet en fælles plastikstrategi. Den
vil medføre en række europæiske
initiativer til at understøtte en mere
cirkulær plastikøkonomi i Europa. Et
første eksempel på dette er forslaget
om et engangsplastik-direktiv. I
EU-regi er der desuden fastlagt ambi-
tiøse genanvendelsesmålsætninger for
plastikemballage i 2025 og 2030.
Regeringen har været og vil fortsat
være med ved forhandlingsbordet i
alle sammenhænge og især arbejde
for, at der etableres gode ramme-
betingelser for et indre marked for
genanvendt plastik. I et europæisk
perspektiv er det især vigtigt for rege-
ringen, at der arbejdes på at løse de to
afgørende problemstillinger i forhold
til genanvendelse af plastikaffald:
Produktdesign, materialevalg og
udfasning af problematiske stoffer:
Plastikprodukter skal fra start
designes til at kunne genbruges og
genanvendes.
Dokumenteret kvalitet af gen-
anvendt plastik:
Enkel og sikker handel og afsæt-
ning af genanvendt plastik på tværs
af landegrænser.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0061.png
ET INDRE MARKED FOR CIRKULÆR PLASTIK
59
Initiativer
25
Fælles europæiske krav til design
for genanvendelse
Regeringen vil arbejde for, at der på
EU-niveau stilles krav til design og
produktion af plastikprodukter, så de
designes til genbrug og genanvendelse
og uden problematiske stoffer, der
hindrer genanvendelse. Desuden vil
regeringen arbejde for, at der i EU laves
kvalitetsstandarder for genanvendt
plastik for at fremme høj kvalitet i
plastikgenanvendelsen og øge andelen
af genanvendt plastik i nye produkter.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0062.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0063.png
ET INDRE MARKED FOR CIRKULÆR PLASTIK
61
En EU-strategi for
plastik i en cirkulær
økonomi
Strategien fra januar 2018 er udformet som et
katalog over mulige virkemidler, der kan bringes
i anvendelse for at realisere en konkret vision for
plastik og plastikaffald i 2030 i Europa.
I strategiens 2030-vision indgår fire centrale
pejlemærker:
1.
Genanvendelsen af plastikemballage skal bringes
på niveau med genanvendelsen af emballage af
pap, papir og glas. Dvs. 75-85 pct., og minimum
50 pct. af alt plastikaffald skal genanvendes.
2.
Sorterings- og genanvendelseskapaciteten i
Europa er firedoblet i forhold til 2015, og EU’s
eksport af usorteret plastikaffald er stoppet.
3.
Der skal etableres et velfungerende marked
for genanvendt plastik, som er grundlagt på en
solid industriel efterspørgsel.
4.
Der skal iværksattes effektive foranstaltninger
for at modvirke forurening med mikroplast.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0064.png
62
ET INDRE MARKED FOR CIRKULÆR PLASTIK
Materialekredsløb og
konkrete initiativer fra EU
Ny råvare
Ny råvare
Design og produktion
Udvikling af definiti-
oner for bionedbryde-
ligt plastik
Begrænse mængden af
OXO-plastik og mikrop-
last i miljøet ved f.eks.
regulering
Forbud mod bevidst
tilsætning af mikroplast
Mindske spild af
plastikgranulat
Produk
forbrug og
af pla
Råvare af
genanvendt plastik
Udvikling af standarder for
kvaliteten af genanvendt plastik
A aldsbehandlere
Marke
genanvend
Viden på tværs af hele
værdikæden
Revision af emballagedirektivet:
så al plastikemballage på EU-mar-
kedet i 2030 kan genanvendes
eller genbruges omkostningsef-
fektivt.
Forbrænding
Forbrænding
Finsortering(er)
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0065.png
ET INDRE MARKED FOR CIRKULÆR PLASTIK
63
Detail og Forbrug
Miljømærker der synliggør
cirkulære produkter
for forbrugeren.
Mærkning af komposterbare og
bionedbrydelige plastiktyper
ktion,
g genbrug
astik
Kildesortering
Plastik
Rest-
a ald
Pant
Indsamling
Nye EU guidelines for separat
affaldsindsamling og sortering
af plastikaffald.
Revideret direktiv om modta-
gelse af affald i havne fra skibe
Bringeordning(er)
ed for
dt plastik
Henteordning(er)
Forbrænding
Forbrænding
Forsortering(er)
Forbrænding
Forbrænding
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0066.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0067.png
Global
udfordring
kræver fælles
løsninger
På globalt plan ender der hvert år mellem 4 og
12 millioner tons plastik i havet, og forbruget af
plastik er stigende. Det har store konsekvenser
for dyrelivet og samfundsøkonomiske konse-
kvenser i form af øgede udgifter til strandrens-
ning samt gener for fiskeri og for mennesker, der
færdes ved stranden og på havet.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0068.png
66
GLOBAL UDFORDRING KRÆVER FÆLLES LØSNINGER
Ét land kan ikke
løse problemet
alene. Er affaldet
først havnet
i havet, kender
det ikke til
grænser.
De største kilder til plastikaffald på
globalt plan er flere af de asiatiske
samt afrikanske lande, som har
ikke-eksisterende eller utilstrækkelig
affaldsindsamling og -håndtering. Der
findes endnu ikke tekniske løsninger,
som på en omkostningseffektiv måde
vil kunne fjerne plastikaffaldet fra
verdenshavene, og der bør derfor foku-
seres på forebyggelse af plastikaffald
primært fra de største landbaserede
kilder.
Af de 17 verdensmål vedtaget i 2015
handler mål 14 om livet i havet.
Dette har markant øget den globale
opmærksomhed på at bevare og
sikre bæredygtig brug af verdens
have og deres ressourcer, inklusive at
nedbringe plastikforurening. Både
regionale og globale fora har fokus på
problemstillingen.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0069.png
GLOBAL UDFORDRING KRÆVER FÆLLES LØSNINGER
67
Initiativer
26
Opprioritering af Danmarks
internationale engagement
Danmarks deltagelse i regionale og
globale fora opprioriteres med fokus på
at være med der, hvor der på baggrund
af danske styrkepositioner kan bidrages
til løsninger.
27
Styrket indsats i de nære hav-
områder
Den danske indsats i forhold til de regi-
onale havkonventioner i Østersøen og
Nord-øst Atlanten styrkes. Dette f.eks.
ved, at Danmark tager initiativ til eller
bidrager med støtte til finansiering af
initiativer i forbindelse med de regionale
handlingsplaner.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0070.png
68
GLOBAL UDFORDRING KRÆVER FÆLLES LØSNINGER
Globale initiativer til
bekæmpelse af plastik-
forurening
De regionale havkonventioner
De regionale havkonventioner spiller en
stor rolle i arbejdet med at bekæmpe
marint affald. Danmark er medlem af to
regionale havkonventioner, -
OSPAR,
der
dækker Nordøstatlanten og
HELCOM,
der dækker Østersøen. Både OSPAR
og HELCOM har vedtaget regionale
handlingsplaner for marint affald,
og Danmark støtter dette arbejde.
Danmark har i HELCOM påtaget sig
rollen som ”lead country” for et tiltag
om flamingoplast i Østersøen.
HELCOM
OSPAR
EU‘s havstrategidirektiv
EU’s havstrategidirektiv adresserer udfor-
dringen ved marint affald. Danmark
skal derfor i den kommende rapport
”Danmarks Havstrategi II” beskrive, hvad
der er ”god miljøtilstand” for marint
affald og fastsætte miljømål med
henblik på at reducere det marine affald.
Dette vil blive fulgt op af et overvåg-
nings- og indsatsprogram.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0071.png
GLOBAL UDFORDRING KRÆVER FÆLLES LØSNINGER
69
Nordisk Ministerråd
Plastikaffald har været et samarbejds-
område indenfor Nordisk Ministerråd i
flere år, hvor fælles indsatser i forhold
til f.eks. cirkulære forretningsmodeller,
effektive indsamlingssystemer, genan-
vendelsesmetoder og -systemer, samt
plastikaffald og mikroplast i havet,
allerede er blevet udført. Som del af
Nordisk Ministerråds to-årige plastpro-
gram 2017-18 deltager Danmark i en
række projekter, der adresserer plastik.
Dette lige fra design af plastikprodukter,
affaldshåndtering og effekterne af
mikroplast på havmiljøet.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
70
GLOBAL UDFORDRING KRÆVER FÆLLES LØSNINGER
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0073.png
2018/19:7
December 2018
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotholmsgade 12
1216 København K
Tlf: +45 3814 2142
E-mail: [email protected]
ISBN digital: 978-87-93635-99-9
ISBN tryk: 978-87-93635-90-6
Design: Kontrapunkt
Fotos:
Forside, Jørgen Bausager / Ritzau Scanpix
Side 12, Kim Wyon / Visit Denmark
Side 18, Letbaek Plast A/S
Side 24, Arla
Side 30, NIRAS
Side 36, Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Side 40, Johner Images / Ritzau Scanpix
Side 41 og 66, Sgufaaz Shamoon / Unsplash
Side 42, Caroline Attwood / Unsplash
Side 46, William Krause / Unsplash
Side 48, Erica Cirino / Plastic Change
Side 50, Peter Halskov / Modelbureau Danish Models
Side 56, Laura Bisgaard Krogh / Ritzau Scanpix
Side 64, Johner Images / Ritzau Scanpix
Tryk: Dystan og Rosenberg
Publikation kan hentes på:
mfvm.dk
regeringen.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 224: Regeringens plastikhandlingsplan
1982313_0074.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf: +45 3814 2142