Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 215
Offentligt
1980695_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 3. december 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af bilag XVII
i forhold til (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol og TDFAs i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH), komitésag.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 11.-12. december 2018.
Forslaget skønnes på sigt at sikre, at beskyttelsesniveauet i Danmark og EU ikke forringes.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 215: Grundnotat om silanetriol (REACH), Komitésag
1980695_0002.png
Den 29. november 2018
MFVM 719
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af bilag XVII i forhold til
(3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol og TDFAs i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (ko-
mitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag XVII i forhold til (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8
tridecafluorioctyl) silanetriol og TDFAs. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen
den 11.-12. december 2018. Forslaget skønnes på sigt at sikre, at beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU ikke forringes. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske,
erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Det vurderes, at risici ved anven-
delse af spray-produkter indeholdende (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol og
TDFAs i kombination med organisk opløsningsmiddel ikke er tilstrækkeligt kontrolleret, og at der
derfor er behov for at begrænse anvendelsen. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af bilag XVII i forhold til (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-
tridecafluorioctyl) silanetriol og dets mono-, di- og tri-O-(alkyl)derivater (herefter TDFAs) i kombina-
tion med organisk opløsningsmiddel i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH).
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Danmark i henhold til artikel
69, stk.4, hvorefter der træffes endelig afgørelse om begrænsning af blandingen i henhold til artikel
133, stk.4 i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørel-
se 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordningen nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 215: Grundnotat om silanetriol (REACH), Komitésag
REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og aboslut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forsla-
get, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for fri-
sten.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 11.-12. december 2018.
Formål og indhold
Med forslaget ønskes markedsføringen til forbrugere af sprayprodukter indeholdende organiske op-
løsningsmidler og en koncentration af (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol og
TDFAs over 2 ppb begrænset. Anvendelsen af (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol
og TDFAs sammen med organiske opløsningsmidler i sprayprodukter medfører seriøse akutte lunge-
skader og udgør derfor en risiko for befolkningen. Det vurderes, at 20-40% af de 725 tilfælde af lunge-
skader rapporteret i EU efter brug af imprægneringsspray skyldes et indhold af
(3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol og TDFAs i kombination med organiske opløs-
ningsmidler. Effekten er også genfundet i museforsøg.
Sprayprodukterne anvendes til at opnå vand-, plet- og olieafvisende overflader og bliver også refereret
til som imprægneringsspray. Blandinger af (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol og
TDFAs og organiske opløsningsmidler udgør kun en lille del af det samlede marked for imprægne-
ringsspray.
Ifølge det svenske produktregister er sprayprodukter indeholdende (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-
tridecafluorioctyl) silanetriol og TDFAs sammen med organiske opløsningsmidler ikke blevet mar-
kedsført i Sverige siden 2014. Det har ikke været muligt for myndighederne i andre EU medlemsstater
at be- eller afkræfte, om det samme er gældende i deres lande. Men det er i forslaget antaget, at mar-
kedsføringen af sprayprodukter indeholdende (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol
og TDFAs i kombination med organiske opløsningsmidler er udfaset i hele EU. Begrænsningsforslaget
er derfor begrundet med ønsket om at undgå uønsket substituering tilbage til
(3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl) silanetriol og TDFAs.
Det er stadigvæk muligt at markedsføre sprayprodukter med (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-
tridecafluorioctyl) silanetriol og TDFAs i kombination med organiske opløsningsmidler til professionel
brug, da det forventes, at professionelle brugere vil kunne anvende produktet sikkert ved blandt andet
at benytte sig af åndedrætsværn eller andre former for personlige værnemidler. Sprayprodukter mar-
kedsført til professionel brug skal dog mærkes "Kun til professionel brug" og "Livsfarlig ved indån-
ding". Samme information skal gengives i produktets sikkerhedsdatablad.
Der gives en overgangsperiode på 18 måneder efter vedtagelsesdatoen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 215: Grundnotat om silanetriol (REACH), Komitésag
1980695_0004.png
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes endvidere ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Forslaget skønnes på sigt at sikre, at beskyttelsesniveauet i Danmark og EU ikke forringes, idet det vil
forhindre unødig substitution tilbage til anvendelse af (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorioctyl)
silanetriol og TDFAs i kombination med organiske opløsningsmidler i sprayprodukter til forbrugere.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
LO og FTF støtter begrænsningen af TDFA i forbrugerprodukter, men ser gerne at så farlige stoffer
også begrænses i produkter til professional brug.
Forbrugerrådet Tænk kan ikke støtte, at der fastsættes en koncentrationsgrænse for anvendelsen, men
ønsker et fuldt forbud mod anvendelsen af TDFA.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for miljøet og/eller menneskers sundhed skal be-
grænses, når der kan identificeres en uacceptabel risiko. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3