Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 212
Offentligt
1980663_0001.png
Ekstraheringspligtige oplysninger
Notat vedrørende Danmarks Fiskeriforening
Producent Organisation og MSC-
certificering:
”1.
Opdrag
[…]
Sagen er opstået i kølvandet på en klage fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri (herefter
”FSK”), der har klaget
over DFPO for det, foreningen kalder misbrug af en dominerende
stilling, idet DFPO efter FSK’s opfattelse forvalter retten til MSC-certificering
i strid med EU-
retten.
I forbindelse med besvarelsen af et spørgsmål stillet af fiskeriordfører for Socialdemokratiet,
Simon Kollerup, har minister for fiskeriet Karen Ellemann tilkendegivet, at ministeriet vil bede
Kammeradvokaten om at vurdere de konkurrenceretlige problemstillinger, der måtte være
forbundet med udnyttelsen og opnåelsen af MSC-certificering i DFPO-regi.
1
Fiskeristyrelsen og Kammeradvokaten afholdt den 2. november 2017 møde, hvor de
konkurrenceretlige problemstillinger blev defineret og drøftet.
Efterfølgende har Udenrigsministeriet, Fiskeristyrelsen og Kammeradvokaten holdt møde om
sagen den 15. november 2017.
[…]
Til brug for udarbejdelsen af dette notat har vi anmodet styrelsen om at fremsende materiale
vedrørende:
o
o
o
Aftale og korrespondance mellem DFPO og MSC.
Styrelsens godkendelse [afgørelse] af DFPO som producentorganisation.
Oversigt over arbejdsgange, processer evt. checklister mv., der blev foretaget i
forbindelse med vurderingen af, om DFPO opfyldte betingelserne i artikel 14 i
forordning 1379/2013.
Styrelsens godkendelse af støtte på ca. 9 mio. til DFPO for årene 2008
2015.
Korrespondance
mellem styrelsen og DFPO vedr. DFPO’s vedtægtsændringer i 2014,
samt eventuelle andre vedtægtsændringer.
Den netop indgivne ansøgning om fornyet støtte til DFPO.
Årlige regnskaber fra DFPO indsendt som følge af den tilkendte støtte.
o
o
o
o
Styrelsen har ved e-mails af 7., 8. og 13. december 2017 fremsendt materiale til brug for
notatet. Materialet omfattede følgende:
o
o
o
DFPO’s aftale med MSC.
Styrelsens afgørelse vedrørende anerkendelse af DFPO som en producentorganisation.
Tilsagnsbreve for støtte tildelt til DFPO.
MOF alm. del
svar på spørgsmål 1084 fra Simon Kollerup (S) stillet den 29. august 2017 til ministeren for fiskeri
og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde. Spørgsmålet er besvaret den 3. oktober 2017.
1
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Orientering de ekstraheringspligtige oplysninger i Kammeradvokatens notat vedrørende MSC-certificering og Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
o
o
o
Korrespondance mellem styrelsen og DFPO vedrørende DFPO’s vedtægtsændringer i
2014 og 2017.
Årsberetninger fra DFPO for 2015 og 2016.
Korrespondance med Kommissionen vedrørende anvendelsen af konkurrencereglerne.
Herunder mail af 12. april 2017, hvor Kommissionen redegør for reglerne om misbrug
af en dominerende stilling samt brev af 1. september 2017, hvori Kommissionen
redegør for kravene i forordning 1379/2013, herunder til overholdelse af
konkurrencereglerne samt relevant retspraksis i relation til traktatens artikel 101.
Kammeradvokaten fremsendte udkast til notat i slutningen af december 2017.
Styrelsen har endvidere ved e-mail af 23. januar 2018 fremsendt følgende yderligere
materiale:
o
o
o
o
o
o
o
o
Korrespondance mellem DFPO og Fiskeristyrelsen om godkendelse
af DFPO’s
produktions- og afsætningsplaner for 2018/2019.
DFPO’s produktions-
og afsætningsplaner for 2018/2019 med bilag.
Fiskeristyrelsens godkendelse af 18. oktober 2017 af DFPO’s årsberetning for 2016.
Fiskeristyrelsens godkendelse af 23. marts 2017 af
DFPO’s årsberetning for 2015.
DFPO’s høringssvar af 24. februar 2017 vedrørende DFPO’s årsrapport for 2015.
Fiskeristyrelsens høringsbrev af 10. februar 2017 vedrørende DFPO’s årsberetning for
2015.
Korrespondance mellem DFPO og Fiskeristyrelsen om DFPO’s
reviderede
produktions- og afsætningsplaner for 2016/2017.
FSK har ved e-mails af 6. november 2017, 27. december 2017 samt 31. januar 2018
fremsendt materiale til Kammeradvokaten, der efter FSK’s opfattelse belyser, at DFPO har
handlet i strid med konkurrencereglerne.
Endvidere har vi
efter anmodning fra Udenrigsministeriet
den 6. februar 2018 deltaget i et
møde med formand for DFPO Svend-Erik Andersen samt administrerende direktør for DFPO
Niels Wichmann. På mødet fik vi udleveret et uddrag af en power point-præsentation, der
beskriver opbygningen af DFPO, samt hvilke danske fiskearter der er MSC-certificeret.
Fiskeristyrelsen har ved e-mails af 22. januar og 26. januar 2018 fremsendt bemærkninger til
det faktuelle grundlag.
På den baggrund udarbejdede Kammeradvokaten et revideret udkast til notat, der blev
fremsendt til styrelsen og Udenrigsministeriet i første halvdel af februar 2018. Den 8. marts
2018 afholdt Udenrigsministeriet, Fiskeristyrelsen og Kammeradvokaten endvidere møde, hvor
det reviderede udkast til notat blev drøftet.
På baggrund af drøftelserne på mødet fremsendte Kammeradvokaten nyt revideret tredje
udkast til notat i slutningen af marts.
Fiskeristyrelsen fremsendte bemærkninger hertil i april, hvilket gav anledning til at revidere
udkastet. Fjerde udgave af notatet blev fremsendt til styrelsen i maj 2018. Samtidig hermed
udarbejdede Kammeradvokaten et selvstændigt notat om de konkurrenceretlige
problematikker. Notatet blev efterfølgende sendt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til
orientering.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Orientering de ekstraheringspligtige oplysninger i Kammeradvokatens notat vedrørende MSC-certificering og Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
1980663_0003.png
Styrelsen fremsendte i starten af juli 2018 bemærkninger til det fjerde udkast. I den
forbindelse fremsendte styrelsen ligeledes bemærkninger fra Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
De afsluttende bemærkninger er indarbejdet i denne endelige udgave af notatet.
[…]
3. SAGSFORLØB
3.1 Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
DFPO blev ved Fiskeristyrelsens
2
afgørelse af 27. januar 2014 anerkendt som
producentorganisation
3
. I afgørelsen om anerkendelse anføres bl.a., at det følger af forordning
nr. 1379/2013 af 11. december 2013 om den fælles markedsordning for fiskevarer og
akvakulturprodukter (herefter ”markedsforordningen”), at det er en betingelse for
anerkendelse som en producentorganisation, at organisationen overholder
konkurrencereglerne i markedsforordningens kapitel V, samt at foreningen ikke misbruger en
dominerende stilling på et bestemt marked.
Herudover anføres det i afgørelsen, at styrelsen løbende vil kontrollere, at betingelserne for
anerkendelsen overholdes.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri (FSK), der ligesom DFPO er en forening for demersale
fiskere, blev oprettet ved stiftende generalforsamling i november 2014
det vil sige efter
anerkendelsen af DFPO som producentorganisation.
Inden for det pelagiske område findes producentorganisationen Danmarks Pelagiske
Producentorganisation (DPPO), der blev stiftet i november 1984.
3.1.1 DFPO’s formål
DFPO er en forening for erhvervsfiskere, der har til formål at virke til fiskeriets fremme i
almindelighed og specifikt at varetage de opgaver, som dansk lovgivning, den til enhver tid
gældende fælles markedsordning og anden EU-lovgivning giver DFPO mulighed for.
4
Det følger af foreningens egen hjemmeside, at foreningen er hovedorganisation for en lang
række lokalforeninger, der via tre kredse indstiller og vælger formanden og medlemmerne af
bestyrelsen.
Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen, der vedtager og ændrer foreningens
vedtægter.
2
Henset til, at sagsforløbet, der er relevant for denne sag, strækker sig over et par år, og styrelsen i denne periode
har ageret under betegnelsen NaturErhvervstyrelsen, Landbrugs- og Fiskeristyrelsen samt pr. november 2017 som
Fiskeristyrelsen, har vi for læsevenlighedens skyld konsekvent omtalt styrelsen som Fiskeristyrelsen, uanset om
styrelsen måtte have ageret under et andet navn, da den traf de pågældende afgørelser.
3
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation blev stiftet i maj 2014, da Danmarks Fiskeriforening og Danske
Fiskeres Producent Organisation lagde sig sammen. Som det fremgår af navnet, var Danske Fiskeres Producent
Organisation tidligere anerkendt som producentorganisation.
4
Jf. således DFPO’s vedtægter § 2.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Orientering de ekstraheringspligtige oplysninger i Kammeradvokatens notat vedrørende MSC-certificering og Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
Det fulgte bl.a. af § 4 i DFPO’s vedtægter –
som godkendt ved styrelsens afgørelse af 27.
januar 2014
at organisationens medlemmer er:
”1.
Statsborgere eller juridiske personer i et EU-land, der, som ejer af et
registreret EU-fiskefartøj eller af anden erhvervsmæssig drevet fiskebedrift,
lander fiskerivarer, og som i forvejen ikke er medlem af en anden
producentorganisation for så vidt angår samme art, og som har tilknytning til
DFPO gennem sammenslutninger af medlemmer, jf. nr. 2, hvor disse
sammenslutninger af medlemmer er repræsentationer for DFPO.
2. Lokalforeninger, dvs. sammenslutninger af medlemmer som defineret i nr. 1
samt forhyrede fiskere. Lokalforeningerne tilhører kredse, der består af alle
foreninger indenfor de områder, de enkelte kredse dækker, jf. § 10. En lokal
fiskeriforening skal være medlem af en kredsforening, hvis en sådan er oprettet
for den kreds, i hvilkenforeningen er beliggende.
3. Associerede medlemmer.
Organisationens associerede medlemmer er organisationer inden for eller
organisationer med tilknytning til fiskerisektoren i EU, hvis optagelse godkendes
af DFPO’sbestyrelse. […]
Stk. 2. Medlemskabs indgåelse.
Ansøgning om medlemskab sker skriftligt, og det meddeles ansøgeren skriftligt, at
denne er optaget som medlem.”
Vedtægternes § 4, stk. 1, er med virkning fra den 19. maj 2017 ændret.
[…]
Ordlyden er
herefter følgende:
Stk. 1.
Organisationens medlemmer er:
1. Fartøjsmedlemmer’
Medlemmer af lokale fiskeriforeninger (foreningsmedlemmer jf. nr. 2) med
erhvervsfiskerstatus, der, som statsborgere eller juridiske personer i et EU-land
ejer et registreret EU-fiskefartøj, lander fiskerivarer, og som i forvejen ikke er
medlem af anden producentorganisation for så vidt samme art.
2. Foreningsmedlemmer
Lokale fiskeriforeninger, dvs. sammenslutninger af fartøjsmedlemmer som
defineret i nr. 1 samt forhyrede fiskere. De lokale fiskeriforeninger tilhører kredse,
der består af alle foreninger inden for de områder, de enkelte kredse dækker,
jfr.§ 10. En lokal fiskeriforening skal være medlem af en kredsforening, hvis en
sådan er oprettet for den kreds, i hvilken foreningen er beliggende.
3. Associerede foreningsmedlemmer
Organisationens associerede foreningsmedlemmer er organisationer inden for
eller organisationer med tilknytning til fiskerisektoren i EU. For associerede
foreningsmedlemmer indgås for hvert enkelt medlem en aftale, der fastlægger:
Medlemmets økonomiske bidrag til DFPO.
Arten og omfanget af medlemmets repræsentation i DFPO’s organer.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Orientering de ekstraheringspligtige oplysninger i Kammeradvokatens notat vedrørende MSC-certificering og Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
1980663_0005.png
Hvis relevant, medlemmets tilknyttede fartøjers økonomiske forhold over
for
DFPO´s lokalforeninger, hvor der måtte være medlemskab.
4. Associerede fartøjsmedlemmer
Organisationens associerede fartøjsmedlemmer er medlemmer af lokale
fiskeriforeninger (foreningsmedlemmer jf. nr. 2.) eller af associerede
foreningsmedlemmer jf. nr. 3, der som statsborgere eller juridiske personer i et
EU-land ejer et registreret EU-fiskefartøj og lander fiskerivarer, og som ikke falder
ind under § 4, stk.1, nr. 1. For associerede fartøjsmedlemmer fastlægger
bestyrelsen arten af og prisen for de tilbud fra DFPO, som kan benyttes.
[…]
Det er imidlertid alene lokalforeningerne, der kan stemme på foreningens generalforsamling,
hvilket følger af vedtægternes § 5, stk. 2, hvoraf følgende fremgår:
”På generalforsamlingen stemmer kun de af de lokale foreningsmedlemmer valgte
stemmeberettigede repræsentanter, det vil sige medlemmerne efter § 4 stk. 1,
nr. 2.”
Det er dermed en betingelse for fiskeres mulighed for at få indflydelse i DFPO, at de samtidig
er medlem af en lokalforening.
[…]
3.1.2 Kredsinddeling og lokalforeninger
DFPO’s organisation er opdelt i 3 kredse (Vest, Nord og Øst), jf. § 10 i DFPO’s vedtægter.
Opdelingen i kredse kan illustreres på følgende måde
5
:
5
http://fiskeriforening.dk/om-danmarks-fiskeriforening/kredse-og-lokalforeninger/
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Orientering de ekstraheringspligtige oplysninger i Kammeradvokatens notat vedrørende MSC-certificering og Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
1980663_0006.png
De tre kredse består af en række lokalforeninger, der alle har deres egne vedtægter og egen
ledelse.
6
En række af lokalforeningerne har
i modsætning til DFPO
vedtægtsbestemmelser, der
regulerer muligheden for at være medlem af andre (konkurrerende) demersale
fiskeriforeninger.
Som et eksempel kan nævnes, at lokalforeningen Hirtshals Fiskeriforening, der hører under
Kreds Nord, ved vedtægtsændring af 29. august 2016 har ændret vedtægternes § 3 til
følgende:
”Som
aktive medlemmer af foreningen kan optages personer, der
erhvervsmæssigt udøver fiskeri samt fysiske og juridiske personer, som er ejere
af fiskefartøjer. Som medlemmer kan endvidere optages partsfiskere, som er
forhyret med et fiskefartøj og registrerede bierhvervsfiskere. Som passive
medlemmer af foreningen kan optages personer, der tidligere har været
erhvervsfiskere. Passive medlemmer betaler samme kontingent som aktive
medlemmer. Intet medlem må stå som medlem af nogen anden demersal
erhvervsfiskeriforening.”
7
Man er med andre ord som medlem af Hirtshals Fiskeriforening udelukket fra sideløbende at
være medlem af en anden demersal erhvervsfiskeriforening.
Tilsvarende fremgår det af § 4 i vedtægterne for lokalforeningen Hanstholm Fiskeriforening,
der hører under Kreds Nord, at:
”Intet aktivt medlem af foreningen kan samtidig være medlem af nogen anden
fiskeriforening”
8
Ud over vedtægterne fra Hirtshals Fiskeriforening har vi i forbindelse med vores undersøgelser
alene kunnet finde offentliggjorte vedtægter for Stevns Fiskeriforening og Thyborøn Havns
Fiskeriforening. Ingen af disse lokalforeninger har vedtægter svarende til de bestemmelser,
der findes i Hirtshals og Hanstholms fiskeriforeningers vedtægter.
Fra FSK har vi den 27. december 2017 fået tilsendt vedtægter for Gilleleje Fiskeriforening.
Heraf fremgår det, at der i foreningens vedtægter § 3, fremgår et forbud mod, at medlemmer
uden tilladelse står som medlem i nogen anden fiskeriforening.
Vi har endvidere modtaget et brev af 10. december 2014 fra Gilleleje Fiskeriforening, hvori det
under henvisning til vedtægternes § 3 meddeles, at Søren Jacobsens medlemskab bringes til
ophør.
[…]
3.2 Fiskeristyrelsens efterfølgende kontrol af DFPO som producentorganisation
6
For en oversigt over de enkelte lokalforeninger under de tre kredse henvises til DFPO’s hjemmeside -
http://fiskeriforening.dk/om-danmarks-fiskeriforening/kredse-og-lokalforeninger/
7
Vedtægterne kan tilgås via dette link:
http://www.hirtshalsfiskeriforening.dk/vedtaegter/
8
Vedtægterne kan tilgås via dette link:
http://www.hhf.dk/index.asp?page_id=9&submenu=743
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Orientering de ekstraheringspligtige oplysninger i Kammeradvokatens notat vedrørende MSC-certificering og Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
Fiskeristyrelsen har som den ansvarlige ressortmyndighed for fiskeriet i Danmark en
forpligtelse til i medfør af markedsforordningens artikel 18, stk. 1, at føre (løbende) kontrol
med, at godkendte producentorganisationer (som DFPO) fortsat opfylder betingelserne for
anerkendelse som en producentorganisation i medfør af markedsforordningens artikel 14 og
16.
Til brug for udarbejdelsen af dette notat har vi anmodet styrelsen om at fremsende relevant
materiale, der dokumenterer det tilsyn, som styrelsen har udført siden godkendelsen af DFPO
som en producentorganisation i 2014.
Af det modtagne materiale fremgår det, at Fiskeristyrelsen ved brev af 15. april 2016
anmodede DFPO om en redegørelse for DFPO’s opfyldelse af betingelserne for anerkendelse
som producentorganisationer i 2015, herunder særligt betingelserne i forordningens artikel 14
og 17.
DFPO fremsendte ved brev af 27. juni 2016 en sådan redegørelse og vedlagde dels en
redegørelse for, hvordan kravene i markedsforordningens artikel 14 og artikel 17 var opfyldt,
og dels kopier af DFPO’s årsberetninger for 2015 og 2016.
Ved brev af 25. juli 2017 fra Fiskeristyrelsen til DFPO fremgik det, at styrelsen havde
gennemført sin kontrol, og at DFPO fortsat levede op til betingelserne for anerkendelse som
producentorganisation.
Fiskeristyrelsen har herudover løbende kontrolleret de af DFPO indsendte årsberetninger:
Årsberetningen for 2015 med bilag blev fremsendt af DFPO ved e-mail af 31. marts 2016.
Ved brev af 10. februar 2017 betingede styrelsen godkendelsen af årsberetningen af, at DFPO
redegjorde for, hvilke komplementære mål DFPO forfulgte med årsberetningens afsnit om
kommunikation og information. Styrelsen anmodede samtidig hermed DFPO om ved fremtidige
rapporteringer at forberede disse på en række konkrete punkter, herunder bl.a., at:
”DFPO
ved udarbejdelse af planernes indledning (pkt. 2.1) lægge[r] sig tættere op
ad henstillingens anvisning, og gør rede for den overordnede sammenhæng
mellem de foranstaltninger, som DFPO har til hensigt at gennemføre og de mål,
der er fastsat i planen. Det vil gøre det muligt at vurdere, hvorvidt de strategiske
mål i planen er nået, hvis man sammenligner med den situation, der beskrives i
planens indledning. Begge forhold vil gøre det nemmere for styrelsen fremover at
føre kontrol med gennemførelsen af foranstaltningerne.”
DFPO fremkom med sine bemærkninger ved brev af 24. februar 2017, og styrelsen godkendte
herefter ved e-mail af 23. marts 2017 årsberetningen for 2015.
Årsberetningen for 2016 med bilag blev fremsendt af DFPO ved e-mail af 4. april 2017, og
styrelsen godkendte uden bemærkninger årsberetningen ved e-mail af 18. oktober 2017.
DFPO’s produktions-
og afsætningsplan for 2018/2019 med bilag blev fremsendt ved e-mail af
4. november 2017. Ved e-mail af 15. december 2017 meddelte Fiskeristyrelsen imidlertid, at
produktions- og afsætningsplanen ikke kunne godkendes i dens nuværende form, idet den ikke
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Orientering de ekstraheringspligtige oplysninger i Kammeradvokatens notat vedrørende MSC-certificering og Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
1980663_0008.png
overholdt Kommissionens henstilling af 3. marts 2014 om udarbejdelse og gennemførelse af
produktions- og afsætningsplaner.
Styrelsen henledte i den forbindelse DFPO’s opmærksomhed på en række konkrete punkter i
henstillingen og fastsatte under henvisning til artikel 3 og 7 i markedsforordningen en frist på
to uger til indsendelse af en revideret plan.
DFPO fremsendte en revideret produktions- og afsætningsplan ved e-mail af 5. januar 2018 og
bemærkede samtidig:
”Det
skal bemærkes, at det tidligere fremsendte materiale er udfærdiget efter
samme skabelon som de af NAER/LFST godkendte Produktions- og
Afsætningsplaner for 2014/2015 og 2016/2017. Årsrapporter for 2014 og 2015 er
ligeledes godkendt af NAER/LFST. Årsrapporten meddelte du godkendelsen af
18.10.17
Det er ikke DFPO bekendt, at der er ændringer i regelsættet for udfærdigelse af
Produktions-og Afsætningsplaner for 2018/2019 for at kunne efterkomme
Fiskeristyrelsensønsker.”
DFPO har herudover ved brev af 16. marts 2017 fremsendt et forslag til ændring af
foreningens vedtægter til Fiskeristyrelsen med henblik på styrelsens godkendelse af
ændringerne. Konkret ønskede DFPO at ændre vedtægternes § 4, stk. 1, nr. 4 (associerede
fartøjsmedlemmer), § 4, stk. 1, nr. 3 (associerede foreningsmedlemmer), § 4, stk. 2
(medlemskabs indgåelse), og § 6, stk. 3, nr. 1 (medlemspligter/foreningsmedlemmer og
associerede foreningsmedlemmer, jf. § 4, stk. 1, nr. 3).
Om baggrunden for ændringen anførte DFPO, at DFPO ønskede at åbne op for at optage
associerede fartøjsmedlemmer, som i forvejen var medlemmer af en anden
producentorganisation.
Fiskeristyrelsen godkendte ved brev af 11. april 2017 vedtægtsændringerne med den
bemærkning, at ændringen ikke berørte grundlaget for den af styrelsen udbetalte støtte,
herunder anvendelsen af støttemidlerne.
4. MARINE STEWARDSHIP COUNCIL (MSC)
Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation, der driver et
globalt program med henblik på at fremme bæredygtige fiskeriprincipper
9
.
MSC giver mulighed for, at fiskerier, der lever op til MSC’s standarder, kan blive certificeret og
kan markedsføre sig hermed ved anvendelse af det blå MSC-mærke på de certificerede
produkter. Certificeringen er en stor fordel i forbindelse med salg af fisk og medfører, at prisen
for den certificerede fisk er højere end fisk uden MSC-mærke.
9
https://www.msc.org/dokumenter-dk/vejledningsmateriale/bliv-certificeret-fiskerier
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Orientering de ekstraheringspligtige oplysninger i Kammeradvokatens notat vedrørende MSC-certificering og Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
1980663_0009.png
DFPO har på vegne af dets medlemmer ansøgt og fået certificeret en stor del af dansk fiskeri.
10
Det indebærer derfor, at medlemmerne af DFPO, såfremt de overholder foreningens regler
herfor, kan sælge fisk, der er MSC-certificeret.
Certificeringsprocessen består af en før-vurdering, en forberedelsesfase, en fuld vurdering af
syv nærmere specificerede trin og en efter-certificering.
11
Omkostningerne ved at gennemføre en certificering varierer men lå ved udarbejdelsen af MSC’
s vejledning i 2011 på mellem USD 15.000 og USD 120.000
dog højere ved mere komplekse
vurderinger med flere certificeringsenheder.
Gennemførelsen af en certificering varierer tilsvarende meget, men gennemsnitstiden herfor er
på ca. 17 måneder.
Til brug for udarbejdelsen af dette notat har Fiskeristyrelsen anmodet DFPO om at fremsende
den aftale, som foreningen har indgået med MSC.
Aftalen er indgået den 3. februar 2017 mellem MSC på den ene side og DFPO, SFPO (svensk
producentorganisation), EZG (tysk producentorganisation) og CVO (hollandsk
producentorganisation) på den anden side. Kontrakten giver producentorganisationerne ret til
at anvende MSC-mærket for de fisk, der er blevet certificeret.”
10
En oversigt over danske MSC-certificerede fisk findes her:
http://mscfiskere.fiskeriforening.dk/danske-msc-
certificeredefiskerier/
11
Jf. MSC’s officielle vejledning om certificeringsprocessen, side 4
https://www.msc.org/dokumenter-
dk/vejledningsmateriale/bliv-certificeret-fiskerier