Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 21
Offentligt
1949210_0001.png
EU og Internationalt
Den 3. oktober 2018
Spørgsmål BØ om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. oktober 2018
Samrådsspørgsmål BØ:
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen
den 15. oktober 2018 samt eventuelle sager, hvortil der søges
mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge landbrugsdelen af rådsmødet den 15. oktober
2018. Alle punkter er til orientering.
1.-3.
-
Punkt 1-3 handler om
reformen af den fælles landbrugspo-
litik.
På rådsmødet forventer vi en politisk drøftelse med ud-
gangspunkt i en fremskridtsrapport fra formandskabet.
-
Kort sagt er alle artikler i reformforslaget blevet gennemgået og
medlemsstaterne har haft mulighed for at kommentere og stille
spørgsmål til Kommissionen. Det danner grundlag for formand-
skabets fremskridtsrapport.
-
For det første forventer vi, at rapporten vil fremhæve, at en lang
række medlemsstater mener, at støttelofter skal være frivilligt for
medlemslandene. Det støtter vi fra dansk side.
-
For det andet forventer vi, at rapporten vil afspejle, at mange
medlemsstater har kritiseret den såkaldte konditionalitet. Det er
de regler, som alle landmænd skal overholde for at modtage hele
deres indkomststøtte. Samtidig sætter disse krav bundgrænsen
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 3/10-18 om indstilling til rådsmødet (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 15.-16./10-18
1949210_0002.png
for de indsatser, som medlemsstaterne må støtte med landbrugs-
budgettet. Kommissionen foreslår at øge antallet af krav, mens en
række medlemslande har påpeget, at der er behov for en mere in-
citamentsbaseret tilgang. Den analyse deler vi.
-
Vi forventer også, at rapporten vil gengive mange medlemslandes
ønske om, at små landmænd skal undtages fra konditionalitet.
Umiddelbart deler vi ikke dette ønske, da miljø- og klimaindsat-
sen jo er vigtig uanset størrelsen på din bedrift.
-
For det tredje forventer vi, at rapporten vil fremhæve, at mange
medlemslande ønsker, at de 1-årige grønne støtteordninger i søjle
I skal være frivillige. Fra dansk side ser vi ellers potentiale i den-
ne nye mulighed for at lave 1-årige målrettede grønne indsatser.
-
For det fjerde forventer vi, at rapporten sætter fokus på skiftet fra
en regelbaseret til en resultatbaseret politik. Det er der bred op-
bakning til, men mange medlemslande har sat spørgsmålstegn
ved de nye byrder og usikkerheder.
-
Usikkerheden skyldes blandt andet kravene til planlægning af
indsatserne. Det er relativt enkelt, hvis der er tale om et område,
hvor vi nogenlunde kender antallet af hektar, som kan få støtte og
støttesatsen. Det kunne eksempelvis være økologisk arealtilskud.
-
Det er til gengæld ret svært, hvis det drejer sig om vådområder,
hvor vi sjældent vil kunne forudsige antallet af projekter eller
omkostningerne per projekt. Derfor deler vi også ønsket om at
sikre en håndterbar model.
-
Men vi vender tilbage til landbrugsreformen på de kommende
rådsmøder.
-
Punkt 4 er en
afrapportering fra landbrugsministrenes
G20-møde,
som fandt sted i juli 2018. Her vil jeg henvise til
samlenotatet. Vi forventer ikke, at punktet vil give anledning til
debat.
-
Det sidste punkt drejer sig om
skummetmælkspulver.
Her fo-
reslår Kommissionen, at der i 2019 ikke skal opkøbes skummet-
2
4.
5.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 3/10-18 om indstilling til rådsmødet (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 15.-16./10-18
1949210_0003.png
mælkspulver til en fast interventionspris. Det samme blev beslut-
tet for 2018. På den måde undgik vi, at der blev opkøbt skum-
metmælkspulver i 2018. Forslaget understøtter markedsoriente-
ringen af mælkesektoren, og derfor støtter vi forslaget.
---o0o---
-
Under
siden sidst
har jeg ikke noget denne gang.
3