Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 209
Offentligt
1979691_0001.png
Den 29. november 2018
ORIENTEREDE NOTAT TIL FOLKETINGETS MILJØ- OG FØDEVAREUDVALG
om Helsinkikommissionens (HELCOM’s) anbefaling om rødlistede naturtyper
Resumé
Der skal på møde i HELCOM den 4. december 2018 tages stilling til HELCOM’s anbefaling om be-
skyttelse af særligt truede naturtyper, de såkaldte rødlistede naturtyper. Anbefalingen, der ikke er
juridisk bindende, indeholder en række henstillinger til medlemslandene, der blandt andet skal sikre,
at der gennemføres en konsekvensvurdering af planer og projekter med henblik på at begrænse eller
forbyde aktiviteter, der kan påvirke ødelægge eller skade de omfattede biotoptyper og biotopkom-
plekser. Idet der ikke er fuldt kendskab til udbredelse af rødlistede naturtyper i dansk farvand inde-
holder skøn af konsekvenserne af anbefalingen betydelig usikkerhed. Miljø- og Fødevareministeriet
vurderer, at Danmark på nuværende tidspunkt og med det nuværende kendskab til rødlistede natur-
typer kan gennemføre anbefalingen gennem eksisterende tiltag.
Baggrund
Anbefalingen om rødlistede naturtyper omfatter en række truede havnaturtyper og forslag til, hvordan
de skal beskyttes. Det overordnede formål med anbefalingen er at sikre en effektiv beskyttelse af rødli-
stede naturtyper i Østersøen. Anbefalingen erstatter en tidligere anbefaling om rødlistede naturtyper
og udvider antallet af omfattede habitattyper.
Der forventes taget stilling til anbefalingen på møde i HELCOM den 4. december 2018.
Formål og indhold
Helsinkikommissionen (HELCOM) er en mellemstatslig kommission, som styrer og administrerer
Helsinkikonventionen (Convention on the Protection of the Marine Environment of the Baltic Sea
Area). HELCOM arbejder for beskyttelse af det maritime miljø i Østersøen. Kommissionens medlem-
mer er Danmark, Estland, EU, Finland, Tyskland, Letland, Litauen, Polen, Rusland og Sverige.
HELCOM’s nye anbefaling omhandler beskyttelse af truede
såkaldte rødlistede - naturtyper. Disse
opdeles i anbefalingen i biotoper og biotopkomplekser. Biotopkomplekserne svarer til habitatdirekti-
vets marine habitattyper, mens biotoperne er specifikke naturtyper, hvoraf nogle, men langt fra alle, er
omfattet af habitatdirektivet. Der er på HELCOM’s rødliste 59 biotoper og 10 biotopkomplekser. Ifølge
anbefalingen er det de truede, der særligt skal beskyttes. Der vurderes i Danmark at være 7 biotop-
komplekser og cirka 7 biotoper der er blandt de mest truede . Anbefalingen omhandler også visse kyst-
nære terrestriske naturtyper, men da disse ikke er truede i Danmark, er de ikke omfattet af anbefalin-
gen for Danmarks vedkommende.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 209: Orienteringsnotat om HELCOMs anbefaling om rødlistede naturtyper
Anbefalingen indeholder særligt fire henstillinger:
1. Implementering i dansk lov
Medlemslandene skal inkorporere anbefalingen i national lovgivning eller via incitamenter, admini-
strative foranstaltninger eller forhandlede aftaler. Bestemmelsen indebærer metodefrihed i forhold til,
hvordan anbefalingen implementeres.
2. Miljøvurdering af nye projekter
Endvidere skal medlemslandene forbyde eller begrænse aktiviteter, der kan påvirke, ødelægge eller
skade de rødlistede biotoper eller biotopkomplekser. Det gøres ved at sikre, at der etableres en VVM-
eller lignende procedure (miljøvurdering) i forhold til nye projekter, der kan påvirke de rødlistede
naturtyper. Således skal ansøger redegøre for, at rødlistede biotoper eller biotopkomplekser ikke på-
virkes væsentligt af projektet. Projekter, som skader rødlistede biotoper og biotopkomplekser, kan kun
gennemføres, hvis de er af væsentlig offentlig interesse, eller hvis negative virkninger kan afhjælpes.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at gældende initiativer inden for Natura 2000-områderne og i
regi af VVM kan være tilstrækkeligt til at leve op til anbefalingen. Hvis Danmark i forbindelse med
kortlægning af havbunden finder ubeskyttede rødlistede naturtyper, kan supplerende initiativer over-
vejes.
3. Vurdering af behov for supplerende beskyttelsestiltag
Medlemslandene skal foretage en opgørelse af eksisterende og planlagte nationale eller regionale for-
valtningstiltag for rødlistede biotoper og biotopkomplekser. På baggrund heraf skal medlemslandene i
2018 (forventes i praksis udskudt til efter anbefalingens vedtagelse) evaluere effektiviteten af disse
tiltag og vurdere behovet for supplerende indsatser, som skal implementeres senest i 2021.
Der foretages ikke i dag en systematisk opgørelse af samtlige forvaltningstiltag, som kan bidrage til
beskyttelsen af de rødliste biotoper og biotopkomplekser. Opgørelsen vil bestå af aktiviteter under
vandrammedirektivet, habitatdirektivet og havstrategidirektivet, og det er vurderingen, at de relativt
let vil kunne samles og evalueres.
Vurderes der at være behov for supplerende tiltag, kan det være en større opgave, der i princippet kan
være omkostningstung for de pågældende erhverv der rammes. Omfanget af omkostninger og afhol-
delse heraf afhænger af hvilke initiativer, der måtte være behov for. Således har HELCOM vurderet, at
hovedparten af biotoperne trues af eutrofiering og fiskeri. Indsatser under vandområdeplanerne
adresserer allerede eutrofieringsproblematikken og er til fordel for alle biotoperne. Derudover er der
allerede iværksat eller planlagt fiskeriregulering i Natura 2000-områder og i havstrategiområder, som
vil beskytte en række af biotoperne.
Det vurderes således, at Danmark kan opliste allerede eksisterende initiativer, og at der med nuværen-
de kendskab til udbredelse af naturtyperne ikke skal iværksættes supplerende initiativer. Hvis der
bliver behov for fremtidige tiltag på baggrund af fund af rødlistede naturtyper, kan disse håndteres
som indsatser under havstrategidirektivet, ved væsentlige økonomiske konsekvenser forelægges det
ØU på et tidligt stadie.
4. Kortlægning og overvågning
Anbefalingen indeholder endvidere punkter om henholdsvis kortlægning og overvågning af rødlistede
biotoper og biotopkomplekser. Både kortlægning og overvågning skal gennemføres
om muligt.
Danmark foretager allerede kortlægning af havbunden i regi af habitatdirektivet, havstrategidirektivet
og indirekte i forbindelse med råstofindvinding. Da Danmark inden for Natura 2000-områder foreta-
ger kortlægning og identifikation af habitatdirektivets habitattyper, vil dette samtidig være en kortlæg-
ning af HELCOMs biotopkomplekser. Danmark kan uden store meromkostninger inddrage rødlistede
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 209: Orienteringsnotat om HELCOMs anbefaling om rødlistede naturtyper
biotoper både inden for og uden for Natura 2000-områder i forbindelse med eksisterende kortlægnin-
ger for eksempel under havstrategidirektivet.
Der sker allerede i dag i overvågningsprogrammet en overvågning af visse naturtyper. Således overvå-
ges alle biotopkomplekser i Natura 2000-områderne i det eksisterende overvågningsprogram, der også
omfatter overvågning af en række af biotoperne. Visse biotoper overvåges desuden for Natura 2000-
områderne i regi af vandrammedirektiv og havstrategidirektivet. En konsekvent overvågning af alle
forekomster af rødlistede naturtyper kan i princippet medføre væsentligt øgede omkostninger. Det
vurderes, at der kun er fem af de særligt truede rødlistede biotoper, som ikke overvåges i dag. Identifi-
ceres disse biotoper i dansk farvand kan de fem naturtyper ud fra et mål om minimumsimplemente-
ring overvåges for ca. 0,1 mio. kr. pr år, hvis hver naturtype skal overvåges et sted hvert 6. år.
Efterlevelse af anbefalingen i forhold nuværende regulering
Samlet vurderes det, at Danmark allerede i dag gør en indsats for en række biotoper og biotopkom-
plekser. Det vurderes dermed, at det ud fra en tilgang om minimumsimplementering og med nuvæ-
rende kendskab til udbredelsen af de rødlistede naturtyper vil være tilstrækkeligt med eksisterende
regulering. Anbefalingens hensigter ligger i et vist omfang i forlængelse af de forpligtelser og målsæt-
ninger, der findes under vandrammedirektivet og havstrategidirektivet om god miljøtilstand og under
habitatdirektivet om at opnå gunstig bevaringsstatus. Anbefalingen vil kunne inddrages i forbindelse
med arbejdet med opfyldelsen af disse forpligtelser.
Gældende dansk ret
Habitatdirektivet, havstrategidirektivet og vandrammedirektivet
Som beskrevet oven for er de omfattede biotopkomplekser og biotoptyper og anbefalingens henstillin-
ger allerede omfattet af en række indsatser under habitatdirektivet, havstrategidirektiv og vandram-
medirektivet.
Flere af de rødlistede naturtyper er omfattet af habitatdirektivets bilag I. Det er Miljø- og Fødevaremi-
nisteriets vurdering, at en række af de i anbefalingen indeholdte henstillinger allerede i dag løftes i regi
af habitatdirektivet. Alle biotopkomplekser er således omfattede af habitatdirektivet, mens dette også
gælder for en mindre del af biotoperne.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at gældende initiativer inden for Natura 2000-områderne og i
regi af VVM vil være tilstrækkeligt til at leve op til anbefalingen. Hvis Danmark i forbindelse med kort-
lægning af havbunden finder ubeskyttede rødlistede naturtyper, kan supplerende initiativer overvejes.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da anbefalingen ikke stiller krav om, at implementering skal ske ved lovgivning, og da en stor del af
anbefalingens henstillinger løftes af eksisterende lovgivning, der implementerer habitatdirektivet og
havstrategidirektivet forventes ingen lovgivningsmæssige konsekvenser i forbindelse med tilslutningen
til anbefalingen.
Økonomiske konsekvenser
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer umiddelbart ikke, at tilslutning af anbefalingen vil have er-
hvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser. Evt. statsfinansielle konsekvenser, herunder
også evt. udgifter til kortlægning og overvågning vil som udgangspunkt afholdes inden for Miljø- og
Fødevareministeriets eksisterende ramme. Omkostninger til miljøvurdering afholdes af erhvervet og
vil være upåvirket ved denne implementering af anbefalingen. Dog på nær eventuelle omkostninger til
miljøvurderinger i forbindelse med muslingeerhverv, som Udenrigsministeriet afholder. Idet der ikke
er fuldt kendskab til udbredelse af rødlistede naturtyper i dansk farvand indeholder skøn af konse-
kvenserne af anbefalingen betydelig usikkerhed.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 209: Orienteringsnotat om HELCOMs anbefaling om rødlistede naturtyper
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det overordnede formål med anbefalingen er at sikre en effektiv beskyttelse af rødlistede naturtyper i
Østersøen. Eksisterende indsatser bidrager allerede til anbefalingens henstillinger. Nye fund af rødli-
stede naturtyper vil ikke nødvendigvis forhindre projekter, der er i konflikt med beskyttelseshensyn,
idet man i den givne situation konkret vil vurdere muligheder for at tilpasse projektet, for eksempel
ved at flytte en havvindmølle uden for naturtypens udbredelsesområde eller tilsvarende afværgeforan-
staltninger.
Anbefalingens fulde hensigt og rækkevidde kunne potentielt være uforenelig med visse aktiviteter, der
påvirker havbunden, såsom Forsvarets aktiviteter, råstofindvinding og muslingefiskeri. Anlægsprojek-
ter, omfattet af gældende VVM-regler, er allerede i overensstemmelse med anbefalingen. I anbefalin-
gen fremgår, at projekter af ’væsentlig samfundsmæssig interesse’ er undtaget. Større projekter for
eksempel broer, tunneler eller aktiviteter, der alene tjener forsvarsformål eller den nationale sikker-
hed, vurderes derfor at kunne undtages.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til anbefalingen blandt alle medlemslandene på mødet i HELCOM
den 4. december 2018.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at man fra dansk side kan tilslutte sig anbefalingen, som hovedsagelig implemente-
res gennem eksisterende tiltag, og derudover vil kortlægning fremadrettet omfatte de rødlistede natur-
typer.
4