Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 193
Offentligt
1978757_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 29. november 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om
ændring med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende undtagelse 37 for bly i overfladebehandling af højspæn-
dingsdioder på en basis af zinkboratglas (delegeret retsakt).
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en uændret påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau
i Danmark, da der er tale om en forlængelse af en eksisterende undtagelse.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 193: Grundnotat om ROHS - bly i zinkboratglas, delegeret retsakt
1978757_0002.png
Den 27. november 2018
MFVM 712
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændring med henblik på til-
pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende undtagelse 37 for bly i over-
fladebehandling af højspændingsdioder på en basis af zinkboratglas (delegeret
retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 16. november 2018 fremsat forslag til en delegeret retsakt om ændring med
henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2011/65/EU. Forslaget indebærer, at undtagelse 37 om bly i overfladebehandling på en basis af
zinkboratglas forlænges i en tidsbegrænset periode frem til 21. juli 2021. Den delegerede retsakt vur-
deres generelt at have en uændret påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark, da
der er tale om en forlængelse af en eksisterende undtagelse. Forslaget vurderes ikke at have væsent-
lige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Der er
tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet uændret miljøvirkning. Undta-
gelsen forlænges, da der endnu ikke findes pålidelige alternativer, der kan substituere bly til denne
anvendelse. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 16.november 2018 fremsat forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Forslaget er modtaget i Rådsse-
kretariatet den 19. november 2018.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra a, som en
delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 193: Grundnotat om ROHS - bly i zinkboratglas, delegeret retsakt
indtil 21. januar 2019. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 7. december
2018.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidig undtagelse fra
de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en
optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr til specifikke anvendel-
ser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at en optagelse ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH), og en af følgende betingelser skal være opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
Undtagelse 37, for anvendelse af bly i overfladebehandling af højspændingsdioder på en basis af zink-
boratglas, i RoHS-direktivets bilag III, skulle have været udløbet den 21. juli 2016, men eftersom der er
blevet indsendt to ansøgninger i januar 2015 om fornyelse af undtagelsen efter proceduren i RoHS-
direktivet, er undtagelsen fortsat gyldig, indtil Kommissionen træffer afgørelse om ansøgningen om
fornyelse.
Højspændingsdioder kan bygges med en gennembrudsspænding på op til flere kilovolt, hvilket ikke
kan opnås med konventionelle diodepakker. Diodernes særlige design gør, at chippen er hermetisk
forseglet. Dioderne anvendes i eksterne strømforsyninger til IT- og telekommunikationsudstyr og i
biler. I løbet af fremstillingsprocessen for disse dioder opløses den mængde bly, der befinder sig i glas-
perlerne, i overfladebehandlingsmaterialet, hvilket giver overfladelaget et blyindhold på ca. 2,5 %.
Blyet tilsættes dermed ikke med bevidst, men skyldes kontaminering fra det blyholdige glas.
Kommissionen har vurderet, at anvendelsen fortsat opfylder betingelserne for at kunne undtages, da
det vurderes, at den ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH), og da kravet i artikel 5, stk. 1, litra a), anden pind, vurderes at være opfyldt
for den specifikke anvendelse, da det ikke er teknisk muligt at undgå kontaminering af overfladelaget i
højspændingsdioder og der ikke findes pålidelige alternativer.
Med dette forslag foreslås, at undtagelsen forlænges i fem år, således at den udløber den 21. juli 2021,
dvs. fem år fra den oprindelige udløbsdato.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
21. januar 2019, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke
bekendt med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 193: Grundnotat om ROHS - bly i zinkboratglas, delegeret retsakt
1978757_0004.png
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser eller nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da der
er tale om en forlængelse af en eksisterende undtagelse. Den undtagelse, der fornyes har været tilladt
indtil nu og tillades nu fortsat.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd har ikke bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet uændret miljø- og sund-
hedspåvirkning. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegere-
de retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3