Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 187
Offentligt
1978721_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 29. november 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om
ændring med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende undtagelse 8.b for cadmium og cadmiumforbindelser i
elektriske kontakter (delegeret retsakt).
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en uændret påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau
i Danmark, da der er tale om en forlængelse af en undtagelse.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Grundnotat om ROHS - cadmium i elektriske kontakter, delegeret retsakt
1978721_0002.png
Den 27. november 2018
MFVM 706
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændring med henblik på til-
pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende undtagelse 8.b for cadmium
og cadmiumforbindelser i elektriske kontakter (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 16. november 2018 fremsat forslag til en delegeret retsakt om ændring med
henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2011/65/EU. Forslaget indebærer, at undtagelse 8.b om cadmium og cadmiumforbindelser i elek-
triske kontakter forlænges frem til 21. juli 2021 for de anvendelser, hvor der på nuværende tidspunkt
ikke findes pålidelige alternativer. Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en uændret på-
virkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark, da der er tale om en forlængelse af en
undtagelse. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser. Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af
cadmium, som har en samlet uændret miljøvirkning. Den eksisterende undtagelse, herunder forlæn-
gelse, ændres, da der endnu ikke findes pålidelige alternativer, som kan substituere cadmium til dis-
se anvendelser. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegere-
de retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 16. november 2018 fremsat forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Forslaget er modtaget i Rådsse-
kretariatet den 19. november 2018.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, som en dele-
geret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Grundnotat om ROHS - cadmium i elektriske kontakter, delegeret retsakt
indtil den 21. januar 2019. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra
enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 7. december
2018.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidig undtagelse fra
de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en
optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anven-
delser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV, skal det
fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
Undtagelse 8.b, om cadmium og cadmiumforbindelser i elektriske kontakter i RoHS-direktivets bilag
III, skulle have været udløbet den 21. juli 2016, men eftersom der er blevet indsendt to ansøgninger i
januar 2015 om fornyelse af undtagelsen efter proceduren i RoHS-direktivet, er undtagelsen imidlertid
stadig gyldig, indtil Kommissionen træffer afgørelse om ansøgningen om fornyelse.
Dette gælder nærmere bestemt for de kategorier af elektrisk og elektronisk udstyr, der fremgår af
RoHS bilag 1, nr. 1-7 og 10, dvs. for store og små husholdningsapparater, it- og teleudstyr,
forbrugerudstyr, belysningsudstyr, elektrisk og elektronisk værktøj, legetøj og fritids- og sportsudstyr
samt salgsautomater.
Cadmiumholdige materialer til elektriske kontakter anvendes i mange elektromekaniske anordninger
som komponenter, som der periodisk kan føres strøm igennem via kontaktflader. De pågældende an-
ordninger omfatter navnlig effektomkobling i elektriske motorer, relæer og kontaktorer, kontakter til
elværktøj og husholdningsapparater, afbrydere til koblingsudstyr, strømforsyningsenheder, tilstede-
værelses-/tidsforsinkelsessensorer og belysningskontrolpaneler. Cadmium i elektriske kontakter med-
fører vigtige egenskaber såsom bedre ydelse, bueslukning, bedre ledeevne, mindre kontakterosion og
forholdsvis nem fremstilling i forhold til alternativerne.
Kommissionen har vurderet, at visse anvendelser i de nævnte kategorier (kategori nr. 1-7 og 10), fort-
sat opfylder betingelserne for en undtagelse, da det er vurderingen, at det ikke svækker den miljø- og
sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), og da kravet i artikel 5,
stk. 1, litra a) vurderes at være opfyldt med henvisning til, at substitution eller eliminering af disse
anvendelser ikke er teknisk eller videnskabeligt mulig pga. manglende pålidelige alternativer, eller der
kræves mere tid til at sikre pålideligheden af tilgængelige alternativer. Undtagelsen begrænses således
til de anvendelser, som der endnu ikke findes pålidelige alternativer til.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Grundnotat om ROHS - cadmium i elektriske kontakter, delegeret retsakt
1978721_0004.png
Undtagelsen forventes ikke at få nævneværdig negativ indvirkning på allerede tilgængelige pålidelige
alternativer, da gradvis substitution med cadmiumfrie alternativer allerede er undervejs. Undtagelsen
forventes heller ikke at gå ud over innovation på området.
For andre anvendelser, inden for de samme kategorier, vurderes betingelserne for fornyelse ikke at
være opfyldt. Undtagelsen for disse anvendelser vil dog fortsat finde anvendelse 12 måneder efter, at
denne delegerede retsakt er trådt i kraft
Med dette forslag foreslås således, at undtagelsen forlænges i fem år, hvor der på nuværende tidspunkt
ikke findes pålidelige alternativer, således at den udløber den 21. juli 2021, det vil sige fem år fra den
oprindelige udløbsdato.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
21. januar 2019, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser eller nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. I tilfælde, hvor der alle-
rede findes pålidelige alternativer, forventes substitutionen kun at have ubetydelige socioøkonomiske
indvirkninger i denne periode, da en gradvis substitution med cadmiumfrie alternativer allerede er i
gang.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da der
er tale om en ændring af en eksisterende undtagelse, herunder forlængelse.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd bemærker, at anvendelsen af cadmium og cadmiumforbindelser i elektriske kon-
takter bør udfases med kort varsel.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Grundnotat om ROHS - cadmium i elektriske kontakter, delegeret retsakt
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet neutral miljø- og sund-
hedspåvirkning. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegere-
de retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4