Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 183
Offentligt
1978351_0001.png
Talepunkt til brug for ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk sam-
arbejde til besvarelse af samrådsspørgsmål T om MSC-sagen ved
samråd i Miljø- og Fødevareudvalget onsdag den 28. november
[
Det talte ord gælder
]
Enhed:
Tilsyn og Koordination
(TIK)
Sagsbehandler:
Tilsyn og Koordination
(TIK)
Dato:
22-11-2018
Sagsnummer:
2017 - 40901
Tak for ordet.
Tak for muligheden for at komme her i dag og redegøre for den
såkaldte MSC-sag og gøre udvalget opmærksom på, at der er fun-
det en tilfredsstillende afslutning på sagen.
[1. Introduktion]
For regeringen er det vigtigt, at vi har et stærkt bæredygtigt fiskeri
i Danmark, og at både store, mellemstore og små fiskere har gode
muligheder for at afsætte deres produkter.
Siden jeg tiltrådte som minister og blev gjort bekendt med sagen,
har min holdning til sagen derfor også været klar. MSC-mærket
skal være tilgængeligt for alle fiskere, der lever op til kravene for
certificering.
Derfor er jeg også tilfreds med, at Danmarks Fiskeriforening
(DFPO) har meldt klart ud, at alle danske fiskere, der ønsker det,
skal have mulighed for at blive MSC-certificerede. Det har der væ-
ret skabt tvivl om, og det skal der ikke være.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
[2. Hvad er MSC?]
Lad mig først lige bruge et par ord på, hvad MSC egentlig er. Det
er vigtigt at forstå, at MSC-mærket er et privat mærke, som myn-
dighederne som udgangspunkt ikke har indflydelse på, og at alle i
princippet kan blive MSC-certificerede. Der er derfor ingen, der
kan skabe sig et monopol på MSC-mærket.
MSC står for Marine Stewardship Council og er en international
non-profit organisation, der har til formål at fremme og udbrede
bæredygtigt fiskeri.
MSC’s
mærke
er en standard for bæredygtigt fiskeri, som konkrete
fiskerier kan certificeres i forhold til. Hvis fiskeriet certificeres,
kan fangsterne sælges
med MSC’s mærke, hvilket på mange mar-
keder er en stor fordel og på nogle områder sågar en betingelse for
at få adgang til markedet.
DFPO har forestået et stort arbejde med MSC-certificering af
dansk fiskeri. Det betyder, at mere end 90 % af den fisk, der fanges
af danske fiskere, i dag stammer fra MSC-certificerede fiskerier.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
DFPO har i perioden 2008-2015 samlet modtaget omkring 9 mio.
kr. i støtte til dette, og får derudover støtte som anerkendt produ-
centorganisation.
På samme måde har Danmarks Pelagiske Producent Organisation
(DPPO) og muslingevirksomheden Vilsund Blue ligeledes fore-
stået en række MSC-certificeringer.
Den mulighed er altså åben for alle
også andre organisationer end
DFPO. Det gælder i Danmark, og det gælder i udlandet. En række
af de danske certificeringer er opnået i samarbejde med fiskerifor-
eninger i udlandet.
Samtidig vil jeg gerne slå fast, at MSC ikke er en rettighed. Det er
en certificering, som man skal opfylde en række krav for at opnå
og bevare. Og som man skal betale for. Det svarer til fx det, man
kender fra ISO-certificeringer.
[
3. Sagsforløbet
]
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri (FSK) rettede i oktober 2016
henvendelse til NaturErhvervstyrelsen.
FSK var bl.a. utilfredse med, at man oplevede, at det krævede med-
lemskab af DFPO at få adgang til MSC-mærket, og at man ifølge
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
nogle af DFPO’s lokalforeningers vedtægter
ikke kunne være med-
lem af DFPO, hvis man samtidig var medlem af en anden fiskeri-
forening.
Dette havde ifølge FSK den konsekvens, at DFPO i praksis ude-
lukkede
FSK’s medlemmer fra at få adgang til
MSC-mærket, som
DFPO havde fået offentlig støtte til.
Der er tale om en kompleks sag, der har rejst flere vanskelige juri-
diske problemstillinger.
DFPO er anerkendt som producentorganisation i medfør af
EU’s
markedsforordning. Det fremgår af markedsforordningen, at aner-
kendelse som producentorganisation forudsætter, at ansøger over-
holder konkurrenceretten.
Med henblik på at få afklaret om DFPO’s
administration af MSC-
mærket var i strid med konkurrencereglerne rettede Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen af to omgange henvendelse til Europa-Kommissi-
onen om forståelsen af reglerne, herunder forbuddet mod misbrug
af dominerende stilling.
På baggrund af Kommissionens svar var det Landbrugs- og Fi-
skeristyrelsens foreløbige vurdering, at DFPO’s administration af
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
MSC-certificeringen ikke udgjorde misbrug af dominerende stil-
ling i forordningens forstand.
Kommissionens svar var dog på visse punkter ikke fuldstændigt
klart. I lyset heraf bad Udenrigsministeriet for en sikkerhed skyld,
efter at have overtaget ansvaret for fiskeriområdet, Kammeradvo-
katen om at se på sagen.
Kammeradvokaten vurderede i første omgang, at et forbud mod
dobbelt medlemskab kunne være i strid med konkurrenceretten og
dermed betingelserne for at være anerkendt som producentorgani-
sation, men en endelig afklaring af de juridiske spørgsmål i sagen
måtte afvente en høring af DFPO.
På Kammeradvokatens anbefaling drøftede Udenrigsministeriet
endvidere de konkurrenceretlige aspekter af sagen med Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen.
I overensstemmelse med Kammeradvokatens rådgivning gennem-
førte Fiskeristyrelsen en høring af DFPO, hvor DFPO bl.a. blev
bedt om at redegøre for baggrunden for forbuddene mod dobbelt
medlemskab i en række af organisationens lokalforeninger.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
DFPO afgav
et omfattende og udførligt
høringssvar den 31.
oktober 2018, som også er oversendt til udvalget. Udenrigsmini-
steriet har efterfølgende vendt også høringssvaret med Kammerad-
vokaten.
Udenrigsministeriet har løbende gennem det sidste år holdt begge
de involverede parter
DFPO og FSK
orienteret om sagens ud-
vikling, og hvad ministeriet havde gjort og ville gøre med henblik
på at afklare sagen. Ligeledes har Fødevareministeriet, da de havde
ressortansvaret, besvaret FSK’s henvendelser, idet FSK modtog
skriftlige svar den 6. januar 2017, den 21. april 2017 og den 6. juli
2017.
På baggrund af hele denne omfattende
og bekostelige
proces,
hvor såvel sagens faktum som de juridiske aspekter er afklaret, er
vi nu nået så langt, at Fiskeristyrelsen den 26. november har kunnet
afslutte sagen.
[3. Sagens faktum]
Centralt i sagen har stået at få afklaret DFPO’s
organisatoriske
struktur og undersøgt, hvorvidt man fra DFPO’s side systematisk
og i strid med konkurrenceretten måtte have søgt at indrette sig på
en måde, der udelukker andre
som fx medlemmer af FSK
fra
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
at søge at opnå MSC-certificering via de ordninger, DFPO har cer-
tificeret. Med andre ord: om forbuddet mod dobbeltmedlemskab
har været i strid med konkurrenceretten. Det kunne det være, hvis
forbuddet reelt betød, at FSK ikke kunne hverve medlemmer, fordi
man som medlem af FSK ikke ville kunne få adgang til MSC-mær-
ket.
I høringssvaret oplyste DFPO bl.a., at fem lokalforeninger ud af
DFPO’s
i alt 32 foreningsmedlemmer har forbud mod medlemskab
af anden fiskeriforening. Det drejer sig om foreningerne i Hirts-
hals, Hanstholm, Thorupstrand, Sydvestjysk og Klintholm.
DFPO har henvendt sig til de fem foreninger og henstillet til, at
foreningerne ved førstkommende generalforsamling ændrer ved-
tægterne, således at der ikke længere er forbud mod medlemskab
af anden fiskeriforening. Det har de fire af foreningerne meddelt,
at de vil. Det drejer sig om Hirtshals, Hanstholm, Sydvestjysk og
Klintholm. Jeg forstår, at DFPO fortsat søger at få et bekræftende
svar også fra den sidste forening af de fem (Thorupstrand).
Derudover har DFPO oplyst, at ni lokalforeninger har bestemmel-
ser om, at medlemskab af anden fiskeriforening kræver godken-
delse af bestyrelsen i lokalforeningen.
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
De øvrige 18 lokalforeninger har ikke og har aldrig haft bestem-
melser, der begrænser muligheden for dobbelt medlemskab.
DFPO har endvidere oplyst, at der allerede er ikke-medlemmer til-
knyttet DFPO’s MSC certificeringer.
Muligheden for at blive til-
knyttet DFPO’s MSC certificeringer
har DFPO tydeliggjort i en
pressemeddelelse den 14. juni 2018.
På samme vis har høringen af DFPO dokumenteret, at der ikke har
været formelle begrænsninger i adgangen for ikke-medlemmer til
at anvende faciliteter
som fx trucks og kølehuse
som lokalfor-
eninger i DFPO råder over.
Samlet viser den efterhånden omfattende dokumentation i sagen,
at der ikke har været systematiske organisatoriske hindringer i
DFPO, der stod i vejen for adgang til MSC-certificering via
DFPO’s ordninger for medlemmer af FSK eller for den sags skyld
andre, der ønskede det.
Det har været vigtigt at få dette klarlagt
bl.a. fordi sagen indehol-
der enkelte mails fra medarbejdere i DFPO, hvor man kunne få
indtryk af, at dette var tilfældet. Fra Udenrigsministeriets side har
man lagt vægt på at få dette spørgsmål undersøgt til bunds.
[4. Afslutning af sagen]
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
På baggrund af det samlede materiale i sagen og Kammeradvoka-
tens rådgivning har Fiskeristyrelsen ved brev af 26. november
2018 meddelt DFPO, at Fiskeristyrelsen ikke har fundet grundlag
for at forfølge sagen yderligere. FSK er samtidig blevet orienteret
og har modtaget Styrelsens afgørelse. Udvalget har ligeledes mod-
taget kopi af afgørelsen, idet det er bilagt svaret på MOF spml. 217.
Fiskeristyrelsen har i denne forbindelse lagt vægt på, at der med
DFPO’s
udmelding
ikke længere er tvivl om, at alle, der ønsker
det, har mulighed for at indgå i MSC-certificeringerne.
Fiskeristyrelsen har endvidere ikke kunnet konstatere, at der bag-
udrettet har været tale om en ordning i strid med konkurrencereg-
lerne.
På baggrund af Kammeradvokatens anbefalinger vil Fiskeristyrel-
sen intensivere tilsynet med producentorganisationerne. Ligesom
Styrelsen på sin hjemmeside vil redegøre tydeligere for bestem-
melserne, der gælder for producentorganisationer.
Jeg er tilfreds med, at sagen nu rent juridisk er afsluttet. Men hvad
der er vigtigere for mig, så er sagen også løst fornuftigt rent poli-
tisk. Der er således ikke længere tvivl om, at alle fiskere
der i
øvrigt lever op til MSC’s krav –
mod rimelig betaling kan blive
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-18 om certificeringsordningen for bæredygtigt fiskeri, MSC, jf. MOF alm. del - samrådsspm. T
MSC-certificeret inden
for DFPO’s ordninger.
Dette gælder uan-
set, om de er medlem af DFPO eller ej.
Afslutningsvis vil jeg sige, at Danmark jo er en stor fiskerination
med et mindre antal fiskeriforeninger. Det er afgørende for dansk
fiskeri, at fiskeriforeningerne samarbejder med hinanden, ikke
mindst i lyset af Brexit.
Samarbejde er da også normalen inden for fiskerisektoren, men jeg
må sige, at denne sag har belyst, at der desværre er undtagelser til
reglen.
Tak for ordet.
10