Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 181
Offentligt
1977274_0001.png
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0002.png
Cirkulær økonomi hvad nu?
Oplæg af Sine Beuse Fauerby
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0003.png
Danmarks Naturfredningsforening: Gode
takter i regeringens strategi for cirkulær
økonomi
Nu har vi en retning, men vi mangler stærkere virkemidler, for at
ambitionerne kan blive indfriet:
- Vi glæder os over at regeringen ser et stort potentiale i cirkulær økonomi,
og nu er kommet med en samlet strategi.
- Men hvis regeringer mener, at Danmark skal være forgangsland i forhold
til cirkulær økonomi, er der brug for meget
mere….
-
Vi mangler at komme ud over frivillige aftaler og hensigterklæringer.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0004.png
4 forslag til
konkrete
indsatser
Som opfølgning på den politisk
aftale om cirkulær økonomi, skal
der sættes konkrete initiativer i
gang.
Cirkulær økonomi skal ikke bare
overlades til forbrugere og
virksomheder
selvom disse
spiller en centrale rolle.
Der er brug for regulering, der
fremmer cirkulær økonomi.
1. Cirkulær økonomi ind i
undervisningen. Blandt andet
via obligatorisk
affaldssortering i offentlige
institutioner.
2. Det skal kunne betale sig
at reparere produkter.
3. Producentansvar skal
fremmer et bæredygtigt
design af emballage.
4. Det skal være mere
attraktivt for virksomheder at
få produkter miljømærket.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0005.png
Obligatorisk
affaldssortering i
offentlige
institutioner
Det skal være et krav at på alle offentlige institutioner sorteres
affald efter samme kriterier som husholdningen.
Det indebærer, at forholdet mellem hvad der er erhvervsaffald og
hvad der er husholdningsaffald skal gentænkes.
Alle kommuner
skal sorter affald
ensartet
med
fokus på kvalitet i
genanvendelsen
Når genbrug og genanvendelse bliver italesat f.eks. i skolerne kan
cirkulær økonomi med fordel blive en del af undervisningen.
Som minimum kan staten opfordre alle kommuner til at lade deres
offentlig institutioner sortere som husstande.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0006.png
Det skal kunne
betale sig at
reparere
produkter.
Intet nyt…
Reparation kan fremmes ved at kompensere forbrugerne for deres
udgift til reparationen.
Der er i flere andre EU lande lavet ordninger der begunstiger
reparation f.eks. i Belgien og Sverige.
I Danmark er indført et permanent håndværkerfradrag
(servicefradrag), men der gives ikke fradrag til reparation af f.eks.
hårde hvidevarer som der f.eks. blev indført i Sverige den 1. januar
2017. Der er samtidig i Sverige indført en halvering af momsen på
reparation af for eksempel cykler, sko og tøj.
Det foreslås, at det permanente håndværkerfradrag
(servicefradrag) udvides til også at omfatte reparation i hjemmet
af hårde hvidevarer og at der indføres halveret moms for
småreparationer.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0007.png
Producentansvar
fremmer et
bæredygtige
design af
emballage
Det er nu at vi skal beslutte hvordan vi vil implementer
producentansvar for emballage i Danmark.
Det er helt afgørende, at producentansvaret (som man f.eks. gør i
Fremkrig) tager udgangspunkt i at afgiften på emballage afspejles af
evnen til genanvendelse.
Afgiften på emballage skal være
differentieret og følge affaldshierarkiet.
Hvis en virksomhed har produceret emballage, der kun kan sendes
til forbrænding bliver afgiften større end hvis emballagen kan
genbruges, eller næstbedst, genanvendes.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0008.png
Det skal være
mere attraktivt for
virksomheder at
få produkter
miljømærket.
Det skal være gratis for en virksomhed at få miljømærket et produkt.
Da miljømærkerene og deres finansieringsmodel er fastsat i hhv. de
nordiske retningslinjer fastlagt af Nordisk Ministerråd og i EU-
miljømærkeforordningen for Blomsten, vurderes de vanskelige at
ændre inden for en kortere tidsramme.
Det foreslås derfor at der indføres skattefradrag for
virksomhedens udgift til miljømærket.
[Som alternativ til at gøre det gratis for virksomheden, kan man
arbejde med en differentiering af momsen, så der er mindre moms
på miljømærkede produkter end på ikke miljømærkede produkter.]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0009.png
CØ-Wash…
Vi er nødt til at
reducere forbruget af
nye produkter.
Ikke alt kan og bør
genanvendes igen og
igen.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: Præsentationer fra dialogmødet 28/11-18 med Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd
1977274_0010.png
Tak for
opmærksomheden
Kontakt: Sine Beuse Fauerby
[email protected]
@sinebeuse
Mobil: 3119 3251