Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 159
Offentligt
Nørrebrogade 39
2200 København N
Til Vejdirektoratet og
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
København den 17. november 2018
Vedrørende: Evt. udvidelse til motorvej mellem Allerød og Hillerød. VVM-
undersøgelse
Resumé
Kommissoriet for VVM-undersøgelsen indeholder et krav om, at der skal undersøges et K-alternativ
med udbygning af kollektiv trafik. Det er ikke sket. Der er blot nogle korte betragtninger, som munder
ud i afvisende bemærkninger. Der er ingen seriøs analyse af muligheder for at nogle at de bilpendlere,
der nu kører i bil med en gennemsnits belægning på 1,05 person pr. bil, kunne tilbydes transport med
kapacitetsstærke kollektive transportmidler. Det er disse næsten tomme pendlerbiler, som fylder i
myldretiden, der udgør hovedargumentationen for anlæg af en motorvej. På alle andre tidspunkter er der
rigeligt med vejkapacitet.
Det fremgår af materialet, at bygning af en motorvej blot vil flytte den trafikale flaskehals længere mod
København og Vejdirektoratet forventer, at en motorvej vil give et stort trafikspring. Derved vil
vejtrafikken i store dele af Storkøbenhavn blive negativt påvirket. Derved vil fremkommeligheden for et
utal af andre trafikanter blive forringet. Denne forringelse er ikke beregnet.
Med hensyn til trafikstøjen er der ikke taget højde for WHOs kritik af de alt for høje støjgrænser i
Danmark. Danmark kan ikke sidde en sådan kritik overhørig og samtidig bryste sig med at være et
miljømæssigt foregangsland.
Vejdirektoratet har sammenlignet støjen efter anlæg af en motorvej med støjen fra en fiktiv og ikke
mulig fremskrivning med 15-26 % mere trafik i 2025 på den eksisterende vej. Dertil kommer, at man har
beregnet støjen i 2025 ud fra at alle kører svarende til hastighedsgrænsen på 90 km/t, hvilket ikke er
realistisk, når der allerede nu er nedsat hastighed i myldretiden. Med denne stærkt tendentiøse
beregningsmetode nedtones den store ekstra støjbelastning, som en motorvej med hastighedsgrænse på
110 km/t og stort trafikspring vil indebære. Derfor misinformeres borgerne vedrørende den
støjbelastning som en motorvej vil betyde.
Vejdirektoratet har tillige lavet en analyse, der skal vise hvordan bilpendlere kommer frem i myldretiden
efter anlæg af en motorvej. Her har man igen sammenlignet med en fremskrivning af trafikken til 2025
på den eksisterende vej, selvom man skriver at kapaciteten allerede nu er opbrugt. Ved at sammenligne
med en fiktiv og ikke mulig situation, giver man indtryk af, at bilpendlere fra Helsinge med mål i det
meste af Storkøbenhavn vil komme hurtigere frem. Det er ikke realistisk og seriøst.