Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 157
Offentligt
1970579_0001.png
EU og Internationalt
Den 1 4. november 2018
Spørgsmål Z om rådsmøde (transport, telekommunikation og energi)
den 3. december 2018
Samrådsspørgsmål Z:
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (transport, telekommunikation og ener-
gi) - transportdelen den 3. december 2018 samt eventuelle sager,
hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge en enkelt sag til forhandlingsoplæg, som forven-
tes på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikati-
on og energi) den 3. december 2018 med henblik på generel ind-
stilling.
1.
-
Punkt 1 er
forslaget om revision af direktivet om renere
køretøjer.
Formålet med direktivet er at øge andelen af rene of-
fentlige køretøjer. Forslaget er en lille del af den samlede vejpak-
ke.
-
Europa-Parlamentet har allerede fastlagt en holdning til forsla-
get, og formandskabet forsøger nu at få opbakning til en generel
indstilling i Rådet.
-
Det nuværende direktiv er meget løst. Der lægges med forslaget
nu op til, at der sættes specifikke krav om rene offentlige køretø-
jer for henholdsvis lette køretøjer, busser og tunge køretøjer.
-
Forslaget understøtter regeringens klima- og luftudspil. Vi støtter
derfor, at der stilles konkrete mål op på EU-plan med en fornuftig
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 157: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 14/11-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) - transportdelen den 3. december 2018
indfasningsperiode i takt med teknologiudviklingen frem mod
2030.
-
Regeringen vil i forhandlingerne lægge vægt på ambitiøse krav til
offentlige indkøb, leje og leasing. Vi vil samtidigt arbejde for, at
indfasningen af nulemissionsbiler, busser og lastbiler tilrettelæg-
ges hensigtsmæssigt frem mod 2030.
-
Det er også vigtigt, at vi holder fast i princippet om teknologineu-
tralitet. Den teknologiske udvikling går meget stærkt på dette
område, så derfor er det svært at forudsige de teknologiske mu-
ligheder i 2025 eller 2030. Det er der taget højde for i Kommissi-
onens forslag.
-
Et andet element er, at der sættes ambitiøse mål for alle med-
lemslande. Det er nok ikke let at komme igennem med.
-
Det er generelt en vanskelig forhandling i Rådet, men det vigtig-
ste er, at der snart bliver fastlagt en holdning, så forhandlingerne
om et kompromis med Europa-Parlamentet kan indledes.
2