Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 156
Offentligt
1970569_0001.png
EU og Internationalt
Den 14. november 2018
Spørgsmål Y om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. november 2018
Samrådsspørgsmål Y:
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen
den 19. november 2018 samt eventuelle sager, hvortil der søges
mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge landbrugsdelen af rådsmødet den 19. november
2018. Der er 6 punkter på dagsordenen, og de er alle til oriente-
ring. Derudover er der fire yderligere punkter, hvoraf de tre fore-
lægges til forhandlingsoplæg. Jeg begynder med forhandlingsop-
læggene.
7.
-
Punkt 7 er
forslag om revision af fødevareforordningen,
hvor Kommissionen i april 2018 fremsatte et forslag, og hvor vi
nu nærmer os en generel indstilling i Rådet.
-
Formålet er at sikre større åbenhed i forhold til risikovurderinger
og øget tillid til den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (i
daglig tale EFSA). Det kan vi støtte fra dansk side.
-
Det skal selvfølgelig være proportionalt, så der ikke kommer nye
byrder for små og mellemstore virksomheder. Regeringen støtter
forslaget, men lægger vægt på ikke at foregribe forhandlingerne
om EU's flerårige finansielle ramme fra 2021-2027.
8.
-
Punkt 8 er
forslag om et nyt LIFE-program,
som er EU’s
miljøprogram, hvor rammerne for den næste budgetperiode skal
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 156: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 14/11-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 19. november 2018
1970569_0002.png
fastlægges. Også her håber formandskabet snart at kunne opnå
opbakning til en delvist generel indstilling i Rådet.
-
Forslaget viderefører store dele af det eksisterende program og
tilføjer et delprogram om omstilling til ren energi samt et betyde-
ligt øget budget. Regeringen støtter indholdet af programmet,
men lægger vægt på ikke at foregribe forhandlingerne om EU's
flerårige finansielle ramme 2021-2027.
-
Det er endvidere vigtigt for regeringen,
at EU’s medlemsstater
fortsat har indflydelse på udmøntningen, og at ansøgninger prio-
riteres på baggrund af kvalitet og ikke geografi.
9.
-
Punkt 9 er
forslag til EU's holdning til et møde under
Bern-konventionen
om et schweizisk forslag om at nedsætte
beskyttelsen af ulv og et norsk forslag om at nedsætte beskyttel-
sen af bramgæs.
-
I begge forslag anses den høje beskyttelse for mindre nødvendig i
lyset af udviklingen i bestanden af ulve og især bramgæs.
-
Kommissionen vil støtte forslaget om bramgæs, men Kommissi-
onen vil derimod udskyde beslutningen om ulv. Kommissionen
vurderer, at der ikke er tilstrækkelig data om ulvens udbredelse.
-
Ingen af forslagene ændrer ved, at de to arter er under streng be-
skyttelse af EU's naturdirektiver, men det er vigtigt at sende et
politisk signal om, at der er behov for større fleksibilitet i forvalt-
ningen af både ulve og bramgæs i Danmark og EU.
-
Regeringen kan støtte både det schweiziske forslag om ulv og det
norske forslag om bramgæs. Det ser dog svært ud at få ændret el-
ler opsplittet Kommissionens forslag.
-
Jeg mener, at det er vigtigt, at EU kan støtte forslaget om bram-
gæs. Derfor kan vi blive nødt til at acceptere at udskyde afstem-
ningen om forslaget om ulv.
1-3.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 156: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 14/11-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 19. november 2018
1970569_0003.png
1.-3.
Punkt 1-3 handler om
reformen af den fælles landbrugspo-
litik.
Drøftelsen vil fokusere på forordningen om forvaltning af
landbrugspolitikken og den fælles markedsordning.
-
Kort sagt er det punkt 2 og 3 i samlenotatet, hvor formandskabet
på rådsmødet vil præsentere en fremskridtsrapport.
-
For det første forventer vi, at rapporten vil fremhæve, at med-
lemsstaterne efterspørger mere information om Kommissionens
muligheder for at suspendere og reducere medlemsstaternes be-
talinger.
-
For det andet forventer vi, at rapporten vil fremhæve, at der ikke
er appetit på en stor reform af den fælles markedsordning.
-
Nogle medlemsstater ser ellers gerne flere muligheder for offent-
lig intervention og støtteordninger. Hvis det kommer op, vil vi fra
dansk side arbejde for at fastholde markedsorienteringen af
landbrugspolitikken og imod nye støtteordninger.
-
Vi vender tilbage til landbrugsreformen på det næste rådsmøde i
december.
4.
-
Punkt 4 er en drøftelse af
markedssituationen.
Det er et tilba-
gevendende punkt, og der er ikke meget nyt at bemærke. Så her
vil jeg henvise til samlenotatet.
-
Punkt 5 er en orientering om
Kommissionens Taskforce om
Afrika og landbrug.
Task forcen ser på mulighederne for at
styrke samarbejdet på landbrugsområdet mellem EU og Afrika.
Jeg mener dog også, at man skal fokusere på at sikre markedsad-
gang for landbrugsprodukter fra Afrika i den forbindelse.
-
Punkt 6 er om
aktuelle udfordringer vedrørende plante-
beskyttelse.
Formandskabet vil drøfte udfordringen med nye
plantesygdomme i Europa. Det drejer sig både om gennemførel-
sen af den nye plantesundhedsforordning, samt at en række pe-
sticidaktivstoffer ikke opnår fornyet godkendelse i EU. Det giver
udfordringer.
3
5.
6.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 156: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 14/11-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmødet (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen den 19. november 2018
1970569_0004.png
-
Det er bestemt ikke lette udfordringer. Vi skal sikre beskyttelse af
sundhed og miljø og samtidigt arbejde på at finde løsninger på
udfordringerne med plantebeskyttelsen.
-
Endelig er der punkt 10, som er
EU’s holdning til
møde om
10.
migrerende vandfugle.
Jeg orienterede allerede om sagen i
juni i forhold til et forslag fra EU om topskarv, alk og lunde.
-
Vedtages forslaget vil det ændre beskyttelsesniveauet for tops-
karv, alk og lunde. Regeringen mener ikke, at en vedtagelse af
forslaget vil være i overensstemmelse med Rigsfællesskabets
samlede interesser.
-
Som Danmark også gjorde klart i EU-kredsen i juni, vil vi derfor
stemme imod forslaget på partskonferencen.
-
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil Danmark på vegne af Færøerne
indgive en reservation over for ændringerne, og Færøerne vil
dermed blive undtaget.
---o0o---
-
Under
siden sidst
har jeg ikke noget denne gang.
4