Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 153
Offentligt
1970548_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. november 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag om tre mindre
ændringer i op til seks EU-miljømærkekriterier, komitésag.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning den 26. november 2018 i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s
miljømærke, Blomsten.
Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet neutralt, idet de tre ændringer ikke vurderes at have
nogen miljømæssig betydning.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Grundnotat om tre mindre ændringer i 6 EU-miljømærkekriterier, komitésag
1970548_0002.png
Den 12. november 2018
MFVM 690
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om tre mindre ændringer i op til seks EU-
miljømærkekriterier (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om tre mindre ændringer i op til seks EU miljømærkekriterier: 1)
ændring af definitionen ”urenheder” i seks EU miljømærkekriterier til vaske-
og rengøringsmidler, 2)
en forlængelse af overgangsperioden for miljømærkekriterier til EU miljømærkede rengøringsmidler,
og 3) ændring i brugen af e-phthalimido-peroxy-hexanoic acid (PAP) som blegemiddel i miljømærkede
tekstilvaskemidler (komitesag). Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket. Forslaget er sat til skriftlig afstemning den 26.
november
2018 i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke, Blomsten. Forslaget vurderes
at påvirke beskyttelsesniveauet neutralt, idet de tre ændringer ikke vurderes at have nogen
miljømæssig betydning. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller erhvervslivet. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag, der indeholder tre mindre ændringer i flere EU
miljømærkekriterier.
Forslaget er fremsat med hjemme i artikel 8 (2) i EU miljømærkeforordningen nr. 66/2010.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol
(artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),
jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag,
udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et
forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller
udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, når
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kommissionens
forelæggelse.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning den 26. november 2018 i Kommissionens forskriftudvalg
for EU’s miljømærke, Blomsten.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Grundnotat om tre mindre ændringer i 6 EU-miljømærkekriterier, komitésag
1970548_0003.png
Formål og indhold
Forslaget omfatter tre mindre ændringer i op til i alt seks EU miljømærkekriterier:
1) Ændring af definitionen på urenhed i seks miljømærkekriterier således, at der etableres en
maksimumkoncentrationsgrænse på 0,010 vægtprocent for urenheder i EU miljømærkekriterier for:
Rengøringsmidler
(Kommissionsbeslutning: 2017/1217/EU af 23. juni 2017),
Maskinopvaskemidler
(2017/1216/EU af 23. juni 2017),
Maskinopvaskemidler til professionelt brug
(2017/1215/EU af 23. juni 2017),
Håndopvaskemidler
(2017/1214/EU af 23. juni 2017),
Tekstilvaskemidler til husholdningsbrug
(2017/1218/EU af 23. juni 2017),
Tekstilvaskemidler til industri- og institutionsbrug
(2017/1219/EU af 23. juni 2018).
Ændringen er teknisk begrundet og uden miljømæssig betydning, da der i praksis optræder urenheder i
de kemiske råvarer, man anvender til det færdige vaske- og rengøringsmiddel. Et eksempel på en
urenhed er fosfat, som ikke må anvendes i de fleste miljømærkede vaske- og rengøringsmidler. Uden en
koncentrationsgrænse for urenheder vil flere kemiske råvarer ikke kunne anvendes. Ændringen
medfører, at man tillader en anvendelse af for eksempel fosfor, der ligger et godt stykke under den
tilladte grænse for fosfor i EU's detergentforordning.
2) Ændring i overgangsperiodens gyldighed for EU miljømærkekriterier for rengøringsmidler
(2017/1217/EU): Kommissionen ønsker at forlænge overgangsperioden for miljømærkede
rengøringsmidler-kriterier med 6 måneder, fra 18 måneder til i alt 24 måneder, så de er gyldige til 26.
juni 2019.
Forlængelsen af overgangsperioden fra 18 måneder til 24 måneder vurderes at være miljømæssig
neutral, men nødvendig for, at nuværende licenshavere (300 virksomheder med over 3000
miljømærkede rengøringsmidler) kan nå at forny deres licens. Behandlingen af de mange licenser har
vist sig at være en udfordring i flere medlemslande, der har mange licenser (for eksempel Frankrig,
Tyskland, Italien, Nederlandene og Spanien). Forlænges overgangsperioden ikke, vil virksomhedernes
licens være ugyldig, når de nuværende miljømærkekriterier udløber den 26. december 2018.
3a) Ændring i brugen af
e-phthalimido-peroxy-hexanoic acid
(PAP) som blegemiddel i EU
miljømærkede tekstilvaskemidler til husholdningsbrug (2017/1218/EU) blev tilladt ved seneste revision
af miljømærkekriterierne. Kommissionen anfører, at PAP ikke anvendes i tekstilvaskemidler til
husholdningsbrug, men kun i vaskemidler til industri- og institutionsbrug. Kommissionen foreslår
derfor, at muligheden for at anvende PAP fjernes i EU miljømærkede tekstilvaskemidler til
husholdningsbrug.
3b) Ændring i brugen af
e-phthalimido-peroxy-hexanoic acid
(PAP) som blegemiddel i EU
miljømærkede tekstilvaskemidler til industri- og institutionsbrug (2017/1219/EU), der består af
flerkomponentsystemer med automatiske doseringssystemer.
Kommissionen foreslår, at hvis et EU miljømærket tekstilvaskemiddel til industri- og institutionsbrug
indeholder PAP, kan licenshaveren anvende økotoksiske data fra PAP’s nedbrydningsprodukt
e-
phthalimido hexanoic acid
(PAC), der ikke er giftigt overfor vandlevende organismer og er let
nedbrydeligt i vandmiljøet.
PAP er stabilt i koncentratopløsningen (med tilsatte stabilisatorer), men meget reaktivt, når det opløses
i vaskeprocessen, hvor det spaltes til reaktive iltmolekyler (der giver den blegende effekt) og et ugiftigt
og let nedbrydeligt restprodukt, PAC. PAP og de reaktive iltmolekyler vil derfor i en vaskeproces blive
fuldstændigt nedbrudt til PAC, før vaskevandet udledes til renseanlæg og efterfølgende vandmiljøet.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Grundnotat om tre mindre ændringer i 6 EU-miljømærkekriterier, komitésag
1970548_0004.png
PAP’s reaktive (og
blegeeffektive) egenskaber medfører imidlertid, at PAP i økotoksikologiske forsøg
bliver klassificeret som akut økotoksisk (H400, Meget giftigt for vandlevende organismer). Denne
klassificering begrænser i henhold til miljømærkekriterierne, hvor meget PAP der må anvendes.
Resultatet er, at PAP ikke kan anvendes i de mængder, der er nødvendige for at opnå den ønskede
blegende vaskeeffekt.
Da PAP nedbrydes før det når vandmiljøet, er det derfor mere hensigtsmæssigt at lade det
miljømærkede tekstilvaskemiddels økotoksiske profil beregnes ved brug af data for den økotoksiske
profil fra PAP’s nedbrydningsprodukt, PAC. Da EU miljømærkekriterierne for tekstilvaskemidler til
industri- og institutionsbrug blev vedtaget, blev der indført en øvre grænse på 0,6 gram PAP pr. kg
tøjvask. Denne begrænsning ændres der ikke ved i Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig.
Beslutninger om miljømærkekriterier i medfør af EU’s
miljømærkeforordning er direkte gældende.
Konsekvenser
Forslaget indebærer ingen ændringer i danske love og/eller bekendtgørelser. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der med forslaget er tale om forlængelse af gyldigheden af
allerede vedtagne retsakter. Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser i
ændringsforslaget til Kommissionsbeslutningen, men forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Nærværende forslag vurderes at påvirke
beskyttelsesniveauet neutralt.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Novozymes støtter den del af forslaget, der omhandler en ændring af definitionen på urenheder, og som
medfører en generel grænse for urenheder på 0,01 % vægtprocent.
Danmarks Miljømærkenævn er den 31. oktober 2018 orienteret om Kommissionens forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens forslag om ændring af definitionen af urenheder i EU miljømærkede vaske- og
rengøringsprodukter følger det nordiske miljømærkes
Svanens
definition. Regeringen finder det
hensigtsmæssigt, at de to miljømærker anvender samme definition for urenheder.
Regeringen støtter forslaget om forlængelse af overgangsperioden med 6 måneder for de gældende EU
miljømærkekriterier for rengøringsmidler fra 2011 til de reviderede kriterier fra 2017, da det sikrer, at
eksisterende virksomheder med licenser kan nå at få deres miljømærkede produkter gennemgået med
henblik på at leve op til de nye krav.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Grundnotat om tre mindre ændringer i 6 EU-miljømærkekriterier, komitésag
Regeringen støtter forslaget om at muliggøre brugen af toksicitetsdata for nedbrydningsproduktet (PAC)
af blegemidlet PAP, fremfor det egentlige blegemiddel, samt forslaget om at PAP fjernes i
tekstilvaskemidler til husholdningsbrug. Forslaget indebærer, at PAP fremover kun kan anvendes i
tekstilvaskemidler til industri- og institutionsbrug på industrivaskeanlæg med automatiske
doseringssystemer, der minimerer overdosering og er tilsluttet renseanlæg. De samme kriterier
anvendes ved brugen af blegemidlerne pereddikesyre og brintoverilte, der begge er effektive
blegemidler, der for eksempel erstatter mere langsomt nedbrydelige vaskeaktive stoffer som tensider.
Regeringen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4