Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 144
Offentligt
Notat vedr. juridiske overvejelser i forbindelse med implementering af
fremtidig model for muslinge- og østersfiskeriet
Det vurderes i det følgende, om det vil være juridisk muligt at gennemføre en nedsættelse af det mak-
simale antal licenser til muslinge- og østersfiskeri, der får virkning fra offentliggørelsen af den politiske
aftale, således at de fiskere, der har købt licenser efter offentliggørelsen og frem til ændringen af be-
kendtgørelsen, vil kunne underlægges en kortere frist for afhændelse end øvrige fiskere.
Baggrund og konklusion
Den 19. juni 2018 blev der indgået en politisk aftale som led i indsatsen mod kvote-
koncentration i dansk fiskeri. Det følger bl.a. af aftalen, at ”personer
eller selskaber,
der ejer mere end 3 licenser for blåmuslinger og/eller ejer mere end 3 licenser for
østers, skal afhænde disse inden udgangen af 2026.”
og at ”Fremadrettet
vil det således
ikke være tilladt at eje mere end 3 licenser for blåmuslinger og/eller 3 licenser for
østers.”
Ændringen agtes implementeret ved en ændring af den relevante bekendtgørelse,
1
der
i dag fastsætter et loft på 4 licenser for hhv. blåmuslinger og/eller østers. Bekendtgø-
relsen er udstedt i medfør af fiskeriloven.
2
Hovedkonklusionerne i det følgende er:
- Det er ikke muligt at
håndhæve
den politiske aftale, før en ændringsbekendtgø-
relse træder i kraft.
- Der synes ikke at være hjemmel i fiskeriloven til
i bekendtgørelsesform at udstede
bebyrdende regler med tilbagevirkende kraft.
- Der kan
–
uden at der er tale om tilbagevirkende kraft
–
gennemføres
regulering,
der begrænser antallet af licenser.
- Der vil dog i givet fald kunne være tale om
ekspropriation,
der skal gennemføres
ved lov og giver ret til erstatning.
- Risikoen for, at indgrebet anses som ekspropriation, vil kunne svækkes, hvis
der indføres en
udfasningsperiode.
- Det kan ikke udelukkes, at
fristen vil kunne være kortere end 8 år for de fiskere, der har
købt licenser efter offentliggørelsen af den politiske aftale,
uden at der bliver tale om
ekspropriation. Men det vil formentlig kræve ny lovgivning og det vil bero på
en konkret vurdering, hvor meget kortere end 8 år afhændelsesperioden kan
blive, der bl.a. tager hensyn til størrelsen af et eventuelt økonomisk tab, samt
de berørtes berettigede forventninger til at kunne opretholde licensen til ud-
gangen af 2026.
1
Bekendtgørelse nr. 463 af 9. maj 2014 om tilladelse til fiskeri efter muslinger og østers herunder om
overdragelige fartøjstilladelsesandele.
2
Lovbekendtgørelse nr. 764 af 19. juni 2017 om fiskeri og fiskeopdræt med senere ændringer.