Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 126
Offentligt
Det glæder os at kunne meddele, at Den Europæiske Revisionsret netop har offentliggjort
"Opinion
on Commission proposals for regulations relating to the Common Agricultural Policy for the post
2020 period".
Den foreslåede reform af den fælles landbrugspolitik for perioden efter 2020 lever ikke op til EU's
ambitioner om en grønnere og mere solid resultatbaseret tilgang. Vi identificerer også en række
andre problemer ved forslaget, navnlig vedrørende ansvarlighedsforhold.
Da Europa-Kommissionen offentliggjorde sit forslag til den nye fælles landbrugspolitik for perioden
efter 2020, fremhævede den, at miljø- og klimamålsætninger ville få høj prioritet. Vi anerkender,
at den foreslåede reform indeholder værktøjer til håndtering af disse målsætninger, men
målsætningerne er hverken klart defineret eller udmøntet i kvantificerede mål. Det er derfor
stadig uklart, hvordan denne grønnere fælles landbrugspolitik skal kunne vurderes eller måles.
Hertil kommer, at Kommissionens skøn over den fælles landbrugspolitiks bidrag til opfyldelsen af
EU's målsætninger vedrørende klimaforandringer virker urealistiske.
Vi bemærker, at mange af de foreslåede politikmuligheder i høj grad ligner den nuværende fælles
landbrugspolitik. Navnlig er det hensigten, at størstedelen af budgettet fortsat skal afholdes som
direkte betalinger til landmænd baseret på det antal hektar, de ejer eller bruger. Dette instrument
egner sig imidlertid ikke til at adressere mange miljørelaterede forhold, og det sikrer heller ikke
den mest effektive støtte til en bæredygtig indkomst.
Kommissionens forslag indeholder centrale ændringer i den måde, hvorpå politikken gennemføres
i praksis. Fokus flyttes fra regeloverholdelse til resultater, og dette hilser vi velkommen. Efter vores
mening indeholder forslaget imidlertid ikke de elementer, som kræves i et effektivt
resultatbaseret system. Den nye fælles landbrugspolitik bør have flere incitamenter til sikring af
god performance og indeholde målsætninger, som er klart forbundet med output, resultater og
virkninger.
En anden central ændring består i, at EU-støtteberettigelsen i forbindelse med betalinger under
den fælles landbrugspolitik omdefineres, men i betragtning af den foreslåede models
begrænsninger vil dette sandsynligvis føre til en svækket sikkerhedsramme. Der vil blive foretaget
færre og mindre effektive kontroller og revisioner.
"Overgangen til en resultatbaseret vurdering fjerner ikke behovet for at kontrollere lovlighed og
formel rigtighed,"
siger João Figueiredo, det medlem af Den Europæiske Revisionsret, der er
ansvarligt for udtalelsen.
"Vi frygter, at en lovbestemmelse, der kun fastsætter, at en meget lille
del af udgifterne skal være afholdt i overensstemmelse med EU-reglerne, kan gøre disse regler
meningsløse og underminere anvendelsen af EU-retten."