Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 123
Offentligt
1964603_0001.png
Forespørgsel til skriftlig besvarelse P-004720/2018
til Kommissionen
jf. forretningsordenens artikel 130
Ole Christensen (S&D)
Om:
TAC og kvoter for Østersøen
I Kommissionens forslag om fastsættelse for 2019 af fiskerimuligheder i Østersøen
(https://ec.europa.eu/fisheries/commission-proposes-baltic-sea-fishing-opportunities-2019-increased-
quotas-plaice-and-western-cod_en)
reduceres TAC for vestlig sild (område 22-24) med 63%, og for den
vestlige torsk (område 22-24) forøges TAC for 2019 med 31%. I den forbindelse bedes Kommissionen svare
på:
Hvorfor følger Kommissionens forslag til TAC for vestlig sild (område 22-24) ikke referencepunkterne fastsat
i den flerårige forvaltningsplan for Østersøen (EU 2016/1139)? Ifølge denne skulle TAC øges med 5% i 2019.
Hvorfor foreslår Kommissionen TAC for den vestlige torsk (område 22-24), der er lavere end Fmsy, som det
fremgår af den flerårige forvaltningsplan for Østersøen (EU 2016/1139)?
ICES' vedledning for vestlig torsk (område 22-24) indeholder godt nok en sætning om, at det kun er én
enkelt årgang, der ligger til grund for væksten. Men samtidig vurderes det også, at bestanden ved et fiskeri
på Fmsy vil vokse til mere end 75.000 tons, hvilket er det højeste, den nogensinde har været. Finder
Kommissionen ikke, at fiskerne har fortjent en belønning for den byrde, de har båret de seneste to år?
P-004720/2018
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Karmenu Vella
(30.10.2018)
Den flerårige forvaltningsplan angiver intervaller for fastsættelse af de samlede tilladte fangstmængder
(TAC'er) med henblik på at sikre den fleksibilitet, der er nødvendig af hensyn til tilpasningen til skiftende
omstændigheder.
Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) oplyste, at øgningen i den vestlige torsks bestand skyldes én
årgang i 2016. Fordi 2017 og 2018 igen var meget svage årgange, og bestanden stadig er under
grænseniveauet, har Kommissionen besluttet at udvise forsigtighed og foreslå, at TAC'en øges i
overensstemmelse med planens nedre grænse for maksimalt bæredygtig udbytte (MSY), samtidig med at
forbudsperioden ophører.
ICES har foretaget en ny vurdering af den vestlige silds tilstand og bekræfter, at den for øjeblikket er under
grænseniveauet. Derfor rådgav ICES om nulfangst med henblik på at bringe bestanden op over
grænseniveauet så hurtigt som muligt. Kommissionen tager ICES' råd meget alvorligt, men den tager også
højde for de socioøkonomiske konsekvenser, som et fuldstændigt forbud mod fiskeri af vestlig sild vil føre
til. Derfor foreslog Kommissionen, at TAC'en reduceres med 63 %, hvilket ifølge den videnskabelige
rådgivning vil øge bestandens biomasse med 9,3 % i 2019.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 123: Kopi af spørgsmål og svar fra Europa Parlamentet om TAC og kvoter for Østersøen
Rådet besluttede på sit møde den 15. oktober 2018 at fastsætte TAC'en til +70 % for torsk i den vestlige del
af Østersøen og -48 % for sild i den vestlige del af Østersøen.