Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 11
Offentligt
1948298_0001.png
Note (MOE —sekr.)
Yderligt bilagsmatetjale kan rekvireres
i
Miljø- og Fødevareudvalgets sekretariat
.Miljø- og Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Vedr.: Hvor ofte og hvor meget må en kommune overtræde sandhedspligten bl.a. i
forbindelse med udarbejdelsen af spildevandspianer?.
Kære Jakob Ellemann-Jensen
Hjertelig tillykke med ministerposten. Jeg håber det bedste for dig, og herunder at du
kan fastholde en konstruktiv kritisk distance til embedsmændene omkring dig, således
at der på intet tidspunkt er tvivl om, at du også reelt er den øverste chef i ministeriet.
Jeg sender dig en samlet fremstilling af et problem indenfor dit ansvarsområde, som vi
som beboere i landsbyen Busemarke, som ligger på Østmøn er blevet mere og mere
optaget af.
Vi ved i dag, at landsbyen i hvert fald blev påbegyndt kloakeret omkring 1940, foretaget
af det daværende Magleby sogneråd.
En af dine forgængere Per Stig Møller gennemførte i 1992 en lovgivning som indebar,
at der ikke fremadrettet fra d. 1.7.1992 kunne pålignes en ejendom tilslutningbidrag til
kloakforsyningen, såfremt ejendommen allerede var tilsluttet et offentligt
spildevandsanlæg uanset om der tidligere var indbetalt tilslutningsbidrag eller ej, eller
hvor stort bidraget dengang havde været i dette tilfælde 30 kr.
).
Jeg mener i øvrigt, at
det var en lovgivning, som hele Folketinget stemte for.
I 2008/09 foretager Vordingborg kommune en omkloakering at Busemarke og sender i
den sammenhæng en opkrævning af tilslutningsbidrag til ejendommene i Busemarke.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Henvendelse af 22/9-18 fra Uffe Thorndal om sandhedspligten i forbindelse med udarbejdelsen af spildevandsplaner
1948298_0002.png
Det fører til nogle reaktioner fordi borgerne mener, at deres ejendomme allerede et
tilsluttet et offentligt spildevandsanlæg. Kommunen hævder imidlertid, at der aldrig
tidligere har været nogen offentlig kloak i Busemarke forud for 2008, og det accepterer
borgerne så i første omgang.
lmidlerrtid opstår der en fornyet offentlig debat i nabolandsbyen Magleby i 2013/14 om
helt samme problemstilling. Dette indbærer, at borgere i Busemarke nu væsentlig mere
grundigt gennemgår kommunens arkivmateriale. En gennemgang der fører til, at det
kan konstateres, at Busemarke har været offentligt kloakeret i hvert fald helt tilbage til
1940, og at borgerne får samtidigt den opfattelse, at kommunen bevidst har vildledt
dem og helt undladt at efterleve officialprincippet. Det har i Busemarke så rejst
spørgsmålet:
Hvor ofte og hvor meget må Vordingborg kommune overtræde sandhedspligten i
forbindelse med udarbejdelse af spildevandspianer?.
Det er dette spørgsmål, som vi med henvisning til forvaitningslovens
§
7 stk.1 skal
bede dig om bistand og vejledning til som minister at besvare.
Dokumenter.
Jeg har medsendt følgende dokumenter:
*
Tillæg nr. 1 til spildevandsplan 2002-2013.
*
Vordingborg Forsynings brev af februar 2008 til beboerne i Busemarke.
*
Uddrag af Møn kommunes sag om Kloakering af Busemarke by af 1974.
*
Uddrag at Storstrøms amts beslutningsgrundlag vedrørende Møn kommunes
spildevandspian på møde d. 30.5.1978.
*
Uddrag af kort i 1.5.000 over kloakopland nr. 5. Busemarke. Spildevandspianforslag
1977.
*
Bl og B2 skema fra spildevandsplan 1989.
*
Husstandsomdelt information om kloakdispositionsplan og betalingsvedtægt.
september 1975.
*
Notat at 4.5.1954. Magleby kommune off. bivej nr. 1 ved Busemarke.
*
Opkrævning fra Magleby sogneråd at 16.3.1955 at6 ejendommes betaling for
tilslutning at kloak.
*
Magleby Sogneråds tilladelse at 21.4.1952 til tilslutning til kommunens ledning.
Tillæg I til spildevandspian 2002-201 3.
Af planens side 9 fremgår:
“4.3.1. Busemarke (opland C 11).
Området ligger i landzonen, og spildevandet fra de enkelte ejendomme renses i
bundfældningstank på ejendommen og udledes via dræn/ledning. Overfladevand
udledes/nedsives på de enkelte ejendomme.”
I brev at februar 2008 meddeles det den enkelte ejendomsejer, at der vil blive
opkrævet et tilslutningsbidrag på 31.437,50 kr.
Møn kommunes kloakering.
11974 gennemfører Møn kommune en omlægning af hovedkloakken i Busemarke.
Begrundelsen for omlægn ingen var den, at der selv ved moderat kraftige regnskyl sker
oversvømmelser af nogle ejendomme i den vestlige del af landsbyen. Det drejer sig
som det fremgår hovedsageligt om ejendomme på sydsiden af” Den Søndre
Landevej
Det drejer sig først og fremmest om 3 ejendomme, hvis stuekote ligger 1-
1.5 meter under vejoversiden, og som derfor vil opleve tilbagestuvning at spildevandet i
“.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Henvendelse af 22/9-18 fra Uffe Thorndal om sandhedspligten i forbindelse med udarbejdelsen af spildevandsplaner
1948298_0003.png
badeværelse m.v., når spildevandsledningen i vejen udenfor ejendommene er under
tryk under regn. Det siger sig selv, at man ikke som myndighed nogle årtier senere kan
hævde, at der aldrig har været kloakeret i Busemarke, når samme kommune selv i
1974 har gennemført en væsentlig omlægning af den eksisterende hovedkloak i
Busemarke.
Da den første spildevandsplan som en af konsekvenserne ved miljøbeskyttelseslovens
vedtagelse i 1973 skulle behandles og godkendes, skete det ved, at Møn kommune
udarbejdede et forslag til spildevandspian (1977
),
som så efterfølgende skulle
behandles og godkendes af Storstrøms amtsråd.
Den centrale del af behandlingen skete på et møde i amtets teknik og miljøudvalg d.
30.5.1978. Jeg har vedlagt de første 4 sider af det ca. 30 sider lange notat. Jeg sender
gerne resten af notatet, hvis du har brug for det.
Notatet indledes med følgende markante anerkendelse af Møn kommunes arbejde
Der er af Mon kommune foretaget en ret grundig undersøgelse af de
eksisterende kloakforhold i samtlige landsbyer, og større bebyggelser samt
enkeltudledere. Herved er spildevandsledningernes beliggenhed i terrænet i vid
udstrækning kortlagt, ligesom Iedningernes kvalitet er vurderet.
Med det materiale, der foreligger, er givet en rimelig god beskrivelse af de
eksisterende ktoakforhold samt afgrænsning af oplandene.”
På notatets side 4 er givet en kort gennemgang af kloakforholdene i Busemarke.:
“Opland nr. 5, Busemarke. 46 ejendomme. Langs Klintholm Havnevej er en
fællesledning fra Ca. 1940. Byens vestdel afvandes ved fællesledninger i Søndre
Landevej fra Ca. 1950.”
Jeg har vedlagt den østlige del af plantegning i 1:5.000 af kloakopland Busemarke.
Heraf fremgår de kommunale ledninger i denne del af byen. Af signauturoversigten
fremgår oplandsgrænsen for kloakopland nr. 5. Kloakoplandet er markeret med
signaturen: “Område, hvor detailkloak udskiftes.”
Jeg har medsendt skema Bl og B2 fra spildevandsplanen at 1989 for Møn kommune.
Af skema Bl kan du se oplysninger om opland 5 : Busemarke Magleby skole.
Kommunen har angivet, at landsbyen er kloakeret efter tællessystemet.
At skema B 2 kan du læse, at det om kloakopland 5, et angivet, at det er kommunen,
der står som ejer at kloakanlæggene i det samlede kloakopland på 18.7. ha.
I september 1975 udarbejdede kommunen et 6 siders notat om kloakdispositionsplan
og betalingsvedtægt. Notatet blev husstandsomdelt i hele Møn kommune og blev også
benyttet som grundlag for to borgermøder, der afholdtes i september 1975. På side 2
er Busemarke angivet som et af kommunens kloakområder. På side 3 er angivet at:
“Endvidere gennemføres udskiftning af lokale ledningsanlæg. Tidspunkterne for
gennenforelse heraf er anført på kortet.”
Kortet indeholder samtidig en kode tor bidrag. Koden tor bidrag for Busemarks
ejendomme er
angivet som B. At side 5 fremgår, at tilslutningsbidraget reduceres med værdien af det
lokale ledningsnet. For Busemarkes vekommende har kommunen opgjort værdien at
det bestående ledningsnet til 2.000 kr. pr. bolig.
-
Magteby sognekommune.
Jeg har vedlagt notat af 4.5.1954 udarbejdet tor Magleby Sogneråd at amtsvejassistent
G. Jensen, Præstø amt.
Det trem går af notatet:
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Henvendelse af 22/9-18 fra Uffe Thorndal om sandhedspligten i forbindelse med udarbejdelsen af spildevandsplaner
1948298_0004.png
Da jeg ikke tør regne med at de eks. kloakledninger kan benyttes har jeg regnet
med nedlægning af 925 m. lb.m. 15cm ledning og 18 stk. nye
rendestensbrønde.”
Den eksisterende ledning har formentligt været lagt for højt i forhold til at kunne
afvande alle ejendomme langs Søndre Landevej ved gravitation, og den renoverede
ledning er derfor med stor sandsynlighed lagt dybere. I hvert fald kan det konstateres,
at Magleby Sogneråd året efter tilslutter 12 ejendomme til kommunens nye
spildevandsledning i Søndre Landevej. Jeg har vedlagt en fælles opkrævning at
16.3.1955 til 6 ejendomsejere, der opkræves betaling for tilslutning at kloak.
d. 21.4.1952 godkender Magleby Sogneråd, at Chauffør Richard Nielsen tilslutter sin
ejendoms spildevand til den oprindelige kloakledning ud for hans ejendom.
Sammenfatning.
Langt hovedparten af ovenstående materiale må kommunen bl.a. med grundlag i
officialprincippet formodes at have været bekendt med, og det materiale burde også
have indgået i spildevandspianlægningen og også
i
henhold til sandhedspligten være
formidlet til Vordingborg kommunes politiske ledelse. Dette har kommunen imidlertid
fuldstændigt misligeholdt, og det må lægges til grund, at kommunen bevidst har vildiedt
borgerne i den hensigt at bedrage hver ejendom for et beløb, der dengang var på godt
30.000 kr. Havde noget tilsvarende foregået i den private sektor f.eks. i en
andeisboligforening havde ingen vel været i tvivl om, at der var tale om en
bed ragerisag.
Jeg har i de senere år fået fornemmelsen at, at når det drejer sig om det, der bedst kan
beskrives som offentlig kriminalitet, så er det meget svært, at få andre myndigheder til
at reagere. Det opleves nærmest som om, der foreligger en udbredt
ansvarseskapisme. Vi betaler jo meget høje lønninger tor, at personer skal påtage sig
et ansvar, men så snart det virkeligt gælder, så er der trængsel både ved håndvask og
hoveddør og det er meget tå, der lever op til det ansvar, vi som skatteydere betaler
dem i dyre domme for at have påtaget sig.
Konkret skal jeg derfor med henvisning til forvaitningslovens
§
7 stk.1 bede dig som
minister om at yde os bistand og vejledning til at få afklaret:
Hvor ofte og hvor meget må Vordingborg kommune overtræde sandhedspligten
bla. i forbindelse med udarbejdelsen af spildevandspianer?.
Som du kan se, har sagen så stor interesse, at jeg har sendt den rundt i et bredt
netværk, og jeg regner med, at sagen herfra rundsendes yderligere i andre netværk, og
på sociale medier samt bliver anvendt i vore medier.
Jeg har sendt kopi til Folketingets miljø- og fødevareudvalg
Med venlig hilsen
Uffe Thorndahl
Ambassadør for
Borgerretsbevægelsen
Belønnet med Niels Ebbesen
Medaljen ijuli 2018.
5