Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 100
Offentligt
1958569_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål J
Hvad vil ministeren gøre for at hjælpe
forbrugerne med at undgå legetøj med skadelig
kemi, som det bl.a. er set i sager om bolde,
squishies og slim med farlige kemikalier?
Samrådsspørgsmål K
Er ministeren tilfreds med de
sanktionsmuligheder, som findes i dag, når
virksomheder overtræder reglerne om kemi i
legetøj, og mener ministeren, at der er
tilstrækkelig kontrol med virksomhedernes
efterlevelse af reglerne på området?
Samrådsspørgsmål L
Er ministeren enig med Forbrugerrådet Tænk
Kemi, som gerne ser, at der bliver indført
mærkning på legetøj, så forbrugerne nemmere
kan se hvad produktet indeholder, eksempelvis
som på kosmetiske produkter?
Svar
1. Indledning
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at det
står meget højt på min dagsorden, at det legetøj,
der sælges, er sikkert for vores børn. Der har på
det seneste været alt for mange sager om legetøj,
der ikke overholder reglerne og nu senest
legetøjsslim. Det er vigtigt for mig, at det har
konsekvenser, når vi ser, at der er nogle, som ikke
overholder reglerne.
I kemiaftalen fra 2017, som blev indgået med alle
Folketingets partier, fremgår det, at
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion skal have
særligt fokus på produkter til børn og unge. Med
aftalen er der øremærket midler til kontrol af bl.a.
legetøj og til undersøgelser af om legetøj
indeholder stoffer, der bør reguleres.
Der er kemi i legetøj, det kan vi ikke komme uden
om, men vi er helt enige i, at det legetøj, der
sælges, selvfølgelig skal være sikkert for vores
børn.
1
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/10-18 om kemi i legetøj
1958569_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
2. Hjælp til forbrugere
Jeg kan godt forstå, hvis man den seneste tid er
blevet bekymret for, om det legetøj, der er på
hylderne, er sikkert. Derfor er det også vigtigt for
mig at understrege, at det heldigvis er sjældent,
at kontrollen finder ulovligt legetøj, der udgør en
risiko, selv om man godt kan få et andet indtryk
med de seneste mange sager.
Som forbruger skal man føle sig tryg, når man
køber legetøj og andre produkter. Man skal
kunne stole på, at det legetøj, der sælges i
Danmark, er sikkert for børnene og ikke
indeholder eller afgiver kemiske stoffer, der kan
medføre en risiko.
Der skal ikke være nogen tvivl om, at det er de
erhvervsdrivendes ansvar, at det legetøj, de
sætter på markedet, er sikkert og overholder
gældende grænseværdier.
Generelt vil jeg mene, at medlemmerne af
Legebranchen har godt styr på reglerne, men det
er ikke nok, at Legebranchens medlemmer har
3
styr på reglerne. Alle, der sælger legetøj, skal have
styr på legetøjsreglerne. Det er derfor vigtigt, at vi
får løftet niveauet hos dem, som ikke har styr på
reglerne, og jeg har derfor iværksat en række
initiativer.
Vi har sammen med Legebranchen,
Miljøstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen aftalt, at vi
i fællesskab skal udarbejde
informationsmateriale til legetøjsvirksomheder
om, hvordan man laver en sikkerhedsvurdering,
og hvilke ting man skal være opmærksom på og
spørge ind til, når man er importør eller
forhandler. En del af dette arbejde er også at få
materialet ud til virksomheder, der ikke er
medlemmer af Legebranchen, så de får nemmere
tilgang til viden og dermed lettere ved at
overholde reglerne.
Den 12. november afholder vi en informationsdag
om legetøj i samarbejde med Legebranchen og
Sikkerhedsstyrelsen, hvor temaet netop er,
hvilken dokumentation der skal følge legetøjet,
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/10-18 om kemi i legetøj
1958569_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
for at vise at kravene er opfyldt, så sikkerheden er
i orden.
Herudover bliver vi nødt til at være på forkant for
at undgå en ny squishysag, særligt i forhold til
nye legetøjsprodukter, hvor der kan være
problemer, som man endnu ikke har kunnet taget
højde for via lovgivningen. Vi har derfor aftalt at
have en tæt dialog med Legebranchen og
Sikkerhedsstyrelsen om nye legetøjstendenser, så
vi åbent kan diskutere eventuelle udfordringer,
der kan være for nye legetøjsprodukter med stor
efterspørgsel.
Hvis man som forbruger alligevel savner nogle
gode råd, så man kan føle sig ekstra tryg, så har
Miljøstyrelsen de seneste år offentliggjort mange
gode kampagner med råd om legetøj og andre
produkter til børn.
Miljøstyrelsen opdaterer løbende sin hjemmeside
og har også gode råd om nye tendenser indenfor
legetøj, og hvordan man kan forholde sig
fornuftigt til disse. Miljøstyrelsen har for
5
eksempel gode råd om hjemmelavet slim, som
har været meget populært. Grunden til, at
Miljøstyrelsen igangsatte projektet med at
undersøge squishies var blandt andet for at
kunne give gode råd om denne legetøjsmode.
Jeg mener derfor, at der er solid information til
forbrugerne om legetøj.
3. Sanktionsmuligheder og kontrol
Som jeg har sagt tidligere, vil jeg ikke acceptere,
at der sælges legetøj, der udgør en risiko for
børnene, uden at det har konsekvenser.
Folketingets partier har allerede i kemiaftalen fra
2017 aftalt, at den eksisterende sanktionspraksis
skal evalueres med henblik på, om der er behov
for skærpede sanktioner - for eksempel ved
gentagne overtrædelser.
Derudover er vi ved at se på nye mulige tiltag.
Som det er i dag, kan virksomhederne kun
straffes, hvis de bevidst overtræder
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/10-18 om kemi i legetøj
1958569_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
legetøjsreglerne. Dvs. producenten skal have
vidst, at det legetøj, som han bringer på
markedet, udgør en risiko. Det er en vanskelig
bevisbyrde at løfte for tilsynsmyndigheden, og
her mener jeg ikke, at lovgivning er skrap nok.
Jeg ønsker altså, at der slås hårdere ned overfor
dem, som ikke overholder reglerne. Det er
ligegyldigt om de overtræder reglerne med vilje
eller fordi de ikke kender dem. Det handler om
vores børns sikkerhed og sundhed. Det er
Erhvervsministeriets regler, som skal ændres, og
jeg er rigtig glad for at kunne fortælle jer, at
erhvervsministeren og jeg er blevet enige om at
ændre strafbestemmelsen, så man nemmere kan
blive straffet, når legetøj, der bringes i
omsætning, ikke lever op til de væsentlige
sikkerhedskrav. Det betyder, at reglerne ændres,
så man i stedet kan blive straffet, når man
handler uagtsomt, og ikke kun når der handles
forsætligt. Det er en stor forbedring af reglerne.
Kontrol er vigtigt. Det er vi enige om. Men når vi
taler om kontrol, så er det vigtigt at huske på, at
7
vi ikke har et godkendelsessystem som mange
forbrugere tror. Det er virksomhedernes ansvar,
at legetøj og alle andre produkter, de sætter på
markedet, er sikre. Vi skal kontrollere, men vi
kan ikke kontrollere alt.
Vi har i mange år haft stor fokus på kontrol af
produkter til børn herunder også legetøj. I
perioden 2013-16 blev der afsat 20 mio. kr. til at
sikre børn og unge mod skadelig og unødvendig
kemi. Her kan jeg bl.a. nævne, at Miljøstyrelsens
Kemikalieinspektion var ude og kontrollere
balloner flere gange, fordi der ved første kontrol
var mange overtrædelser.
Kontrollen blev gentaget tre gange på grund af de
mange overtrædelser og antallet af overtrædelser
faldt fra knap 60 % til 20 % på to år. 20 % lyder
af meget, og vi er selvfølgelig ikke helt i mål.
Heldigvis var det kun én ud af alle de balloner,
der blev kontrolleret over de tre kampagner, der
udgjorde en risiko.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/10-18 om kemi i legetøj
1958569_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Siden 2013 har Miljøstyrelsens
Kemikalieinspektion kontrolleret 287
legetøjsprodukter. Hertil kommer indberetninger
fra for eksempel forbrugere og virksomheder,
samt 61 legetøjsprodukter som i dette øjeblik
bliver analyseret for indhold af de blødgørende
ftalater.
Legetøj bliver altså kontrolleret, og der er særlig
fokus på legetøj og kemikalier, hvor vi tidligere
har set mange overtrædelser. Den indsats vil
fortsætte, og jeg går ud fra, vi er enige om
omfanget af kontrollen, da kontrollen finansieres
via den fælles Kemiindsats 2018-21, som vi alle
blev enige om i november sidste år.
4. Mærkningsordning
Der er nogle, som mener, at alle kemikalier i
legetøj skal mærkes på legetøjet med en
varedeklaration. Det har jeg vanskeligt ved at se
for mig.
For det første er reglerne for legetøj
totalharmoniserede i EU. Det betyder, at
9
medlemsstaterne som udgangspunkt er afskåret
fra at udstede nationale regler på området, og
dermed også fra at indføre varedeklaration eller
mærkning for legetøj.
For det andet skal legetøj og andre produkter,
som sælges være sikre og lovlige. Man skal ikke
som forældre være den lille kemiker for at kunne
handle sikkert legetøj. For, at mærkning af kemi i
legetøj skal virke, så forudsætter det, at
forældrene har grundig viden om kemi.
Det kan man hverken forlange eller forvente.
At legetøj indeholder farlige kemikalier er ikke lig
med, at legetøjet udgør en risiko for børnene.
Stofferne skal afgives, før det er et problem. Det
vil ikke fremgå af en mærkning. Hvis nogle
stoffer viser sig at udgøre et problem, må de slet
ikke være i legetøjet. Her nytter en mærkning
altså heller ikke noget.
Der er ikke noget problem, hvis producenter og
importører overholder loven. Vi skal derfor sørge
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/10-18 om kemi i legetøj
1958569_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
for, at produkter på markedet er lovlige i stedet
for at mærke dem.
Det er branchens ansvar at sørge for, at legetøjet
på hylderne er sikkert. Ansvaret skal ikke lægges
over på forældrene.
Afslutning
Afslutningsvist så vil jeg gerne igen understrege,
at det er virksomhedernes ansvar, at de
produkter, de sætter på markedet, er sikre og ikke
er farlige for børn.
Derfor er jeg først og fremmest ved at finde en
løsning, så det har konsekvenser, når man ikke
overholder reglerne. Konsekvenser, som ikke blot
er, at produkterne selvfølgelig skal væk fra
hylderne.
Når det er sagt, vil jeg selvfølgelig gerne hjælpe
de virksomheder, som gerne vil overholde
reglerne, men som kan have svært ved at navigere
i de forskellige krav. Derfor skal der i samarbejde
med branchen udarbejdes et
11
informationsmateriale, så der er nem tilgang til
reglerne på en måde, der er nemmere at forstå,
end når man læser en lovtekst.
Der er altså mange gode initiativer i gang, som
skal hjælpe hen imod mere sikkert legetøj.
12