Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1952775_0001.png
Flere kvinder
i ledelse
— anbefalinger
og best practice
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
1952775_0002.png
Hvorfor fokusere på kvinder i ledelse?
Virksomheder har en klar interesse i at rekruttere, fastholde og forfrem-
me medarbejdere fra den bredest mulige pulje af kvalificerede personer
uanset køn, alder, nationalitet, handicap, seksuel orientering og køns-
identitet. Jo flere talenter erhvervslivet kan få, jo større bliver konkurren-
ceevnen.
Et af de emner, der ofte bliver omtalt i den forbindelse, er andelen af
kvinder i ledelse.
Men før vi kan tale om at få flere kvinder ind i ledelserne, skal vi kigge
på en udfordring, der ligger forud for det – nemlig det faktum, at kun en
tredjedel af alle de heltidsansatte i den private sektor er kvinder. I den of-
fentlige sektor er andelen to tredjedele. Det er en vigtig pointe i en debat,
der ofte problematiserer ”de få” kvinder i ledelse i virksomhederne. For
udgangspunktet for at få flere kvinder til at forfølge en (top)lederkarriere
er meget smalt.
Stigning i andel af kvindelige ledere
Det er derfor meget glædeligt, at andelen af kvindelige ledere er steget
betydeligt gennem de seneste 10 år. 23 pct. af alle lederposter i den
private sektor er i dag besat af kvinder.
1
Ser vi specifikt på toplederni-
veau – CEO’s og Vice Presidents (øvrige direktører) – i den brede kreds
af virksomheder med over 50 ansatte, er andelen oppe på hhv. 12 og 21
pct.
2
I de store danske selskabers bestyrelser udgør andelen af kvinder
blandt de generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer mere end en
fjerdedel.
Udarbejdet af DI
Redaktion: Anna Leclercq Vrang
Tryk: Kailow Graphic A/S
ISBN 978-87-7144-134-5 (tryk)
115.02.2018
1
2
DI analyse: ”Stadig flere kvinder i selskabernes bestyrelser”, august 2017.
DI analyse: ”Markant flere kvinder i ledelse og bestyrelser”, januar 2017.
2
3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
1952775_0003.png
Danske virksomheder følger i høj grad anbefalingerne om god selskabsle-
delse, herunder tydeligvis at fremme mangfoldighed gennem rekruttering
af kvinder og udlændinge. Og den danske lov om kønssammensætning i
ledelsen med måltal for bestyrelser samt en politik for at få flere kvinder
til at påtage sig lederstillinger er i fin overensstemmelse med virksomhe-
dernes praksis og leverer gode rammer til at skabe resultater med hensyn
til kønsdiversitet i virksomhedernes øverste ledelseslag.
Alle talenter skal i spil
Dermed er alt ikke løst. Der er stadig et potentiale, der skal indfries, og
jo hurtigere det kan lykkes at lede flere kvinder frem til toplederposter,
jo bedre. Når virksomhederne råder over flere talenter, får de en øget
konkurrenceevne.
Der er en bredere samfundsudfordring i at få flere kvinder til at vælge ud-
dannelser rettet mod det private erhvervsliv og prioritere en karriere her.
Men det er essentielt, at private virksomheder samtidig plejer fødekæden
af ledelsestalenter for at bringe flere frem mod topposterne.
DI har derfor udarbejdet otte anbefalinger til, hvordan virksomheder kan
arbejde med at få flere kvinder til at forfølge en lederkarriere.
Disse anbefalinger tager afsæt i, at virksomheder bør screene deres
organisation og se på kønsfordelingen i alle ledelseslag og i de enkelte
forretningsområder.
Det handler ikke kun om antal – men om lige vilkår
En vigtig pointe her er, at kønsfordelingen ikke bare handler om selve
antallet af kvindelige og mandlige ledere – der er som nævnt langt flere
mænd end kvinder ansat i det private erhvervsliv. Det handler om, at det
skal være lige så sandsynligt for kvinder som mænd at blive forfremmet
og gøre lederkarriere. Hvis sandsynligheden for at blive forfremmet er
tydeligt forskellig for de to køn, bør virksomheden reagere og imødegå
udfordringerne ved at indføre en politik på området.
3
3 Som store virksomheder i regnskabsklasse C og alle virksomheder i regnskabsklasse D med over 50 ansatte
er forpligtet til at gøre.
4
5
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
1952775_0004.png
1
Gør kønsfordeling til en del af
ledelsesstrategien
Fokus på kønssammensætning og -tiltag skal være forankret i virk-
somhedens øverste ledelse for at sikre opbakning på alle niveauer i
organisationen. Indarbejd så vidt muligt tiltag i eksisterende proces-
ser frem for at indføre nye, separate spor.
Hvis der skal ske mærkbare ændringer og sættes større fokus på kønsfor-
delingen, skal det komme fra den øverste ledelse. For at skabe resultater
og engagement i resten af organisationen er topledelsens opmærksom-
hed på emnet nødvendig, så det ikke ”blot” bliver en HR-dagsorden. Hvis
der er behov for at foretage specifikke tiltag i forhold til at forbedre køns-
fordelingen, bør det tænkes ind i allerede eksisterende koncepter frem for
at lave nye, separate tiltag.
DI’S OTTE
ANBEFALINGER
ISS har en ambition om, at ledergruppen
skal afspejle sammensætningen af
medarbejderne og har løbende fokus
på flere kvinder og etniske minoriteter i
ledelsen som en vedvarende indsats – vi
arbejder konstant på at øge andelen i de
højere ledelseslag.”
Lotte Hjortlund Andersen, direktør, People & Culture, ISS Facility Services A/S
7
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
1952775_0005.png
2
Fastsæt klare målsætninger
I henhold til dansk lovgivning skal virksomhederne opstille måltal for
andelen af kvinder i deres bestyrelser, hvis virksomheden ikke har en
ligelig kønsfordeling.
4
Herudover anbefaler DI at arbejde med måltal
for kønsfordeling i de øvrige ledelseslag også – som et ledelsesmål
eller en KPI (Key Performance Indicator). Det er nyttigt i forbindelse
med afrapportering som følge af den danske lov på området.
Selvom virksomheder ikke er tvunget til at fastsætte måltal for andre le-
delseslag end bestyrelsen, kan det være en god idé at konkretisere nogle
målbare målsætninger for de øvrige ledelseslag for at styrke fødekæden
til topledelsesniveauet. Ved at fastsætte måltal for andelen af kvinder på
de øvrige ledelseslag bliver det muligt at kvantificere og overvåge udvik-
lingen i andelen af kvinder på de forskellige ledelseslag.
Fastsæt måltallene i antal eller andel og sæt mål, der både er ambitiøse
og realistiske – ligesom det gælder måltal for bestyrelsen.
Målsætningen kan med fordel forankres i en allerede eksisterende per-
formance management-praksis eller i KPI-værktøjer, hvis virksomheden
arbejder med sådanne på alle niveauer af organisationen. På den måde
bliver emnet behandlet løbende, og målet om forandring får dedikeret
fokus, hvor der bliver fulgt op på, om målet er nået. Det kan også medvir-
ke til at sikre, at målet om at få flere kvinder i ledelsen ikke kun er en hen-
sigtserklæring, men en reel forpligtelse fra direktionen og HR, som der
bliver målt på. Dertil kommer, at det er yderst nyttigt, når virksomheden
skal rapportere om fremskridtet i henhold til lov om kønssammensætning
i ledelsen.
ISS fastsætter måltal for andelen af
kvinder og gennemfører systematisk
rapportering på området. Det hjælper
os til at holde retningen for at nå vores
målsætninger.”
Lotte Hjortlund Andersen, direktør, People & Culture, ISS Facility Services A/S
4 Store virksomheder i regnskabsklasse C og alle virksomheder i regnskabsklasse D.
8
9
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
1952775_0006.png
3
Udarbejd en politik
Virksomheder
5
skal i henhold til dansk lovgivning også formulere,
gennemføre og rapportere om en politik, der kan forbedre kønsfor-
delingen på alle ledelsesniveauer. DI anbefaler, at politikken fokuse-
rer på de ledelsesniveauer og/eller forretningsområder, hvor der er
identificeret udfordringer i forhold til mangfoldighed i talentpuljen for
topledelse.
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en vejledning i de krav, som lovgivnin-
gen stiller til udarbejdelse af politikker.
6
Heraf fremgår det, at virksom-
hedernes politikker skal være understøttet af konkrete tiltag. Det er med
andre ord ikke nok med en hensigtserklæring om, at virksomheden ”vil
arbejde for at få flere kvinder i ledelse” – politikken skal knyttes til kon-
krete handlinger eller aktiviteter. Politikken bør omfatte ledende stillinger,
som varetager den daglige drift. Det kan være direktører, økonomidirek-
tører, teamledere, afdelingsledere m.fl. Det vil bero på den enkelte
virksomheds ledelsesstruktur, hvornår der er tale om en ledende stilling.
Politikken for de øvrige ledelsesniveauer skal medvirke til at forbedre
rekrutteringsgrundlaget til topledelses- og bestyrelsesposter. Virksomhe-
den bør derfor tage stilling til, hvordan kvalifikationer kan oparbejdes eller
forbedres i forhold til lederrollen.
Politikken skal indeholde en beskrivelse af virksomhedens ligestillings-
mæssige tiltag og kan f.eks. omhandle:
>
Samarbejde med andre virksomheder
>
Rammer for den enkelte leders karriereudvikling gennem netværk
>
Mentorordninger
>
Interne måltal for andelen af kvinder i ledelse*
>
Andre tiltag, der gør virksomheden attraktiv for ledere af begge køn,
f.eks. ved personalepolitikker, der fremmer kvinders og mænds lige
karrieremuligheder eller ansættelsesprocedurer og rekruttering, der
bidrager til at synliggøre kvindelige ledertalenter, så der både er kvin-
delige og mandlige kandidater ved intern og ekstern rekruttering.
Virksomheden kan med fordel fastsætte interne måltal for andelen af
kvinder på de forskellige ledelsesniveauer, da det synliggør en retning og
muliggør at påvise en konkret udvikling.
FLSmidth A/S har en erklæret global
målsætning om, at vi, i 2020, skal have
en andel på 20 pct. kvindelige ledere.
Udgangspunktet er, at kvinder i dag
udgør en andel på ca. 13 pct. af vores
globale medarbejderstab. Den konkrete
målsætning hjælper til at sætte en retning
samt måle og styre udviklingen.”
Bente Engholm, Head of Human Resources Denmark, FLSmidth A/S
Find gode eksempler på politikker og afrapportering her:
di.dk
5 Store virksomheder i regnskabsklasse C eller alle virksomheder i regnskabsklasse D med over 50 ansatte.
6 Erhvervsstyrelsen, ”Vejledning om måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen og for
afrapportering herom”, 2016.
* I princippet ”det underrepræsenterede køn”.
10
11
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
1952775_0007.png
4
En shortlist over kandidater bør
indeholde kvinder
Virksomheden bør sikre, at der altid er mindst to kvindelige kandi-
dater på listen over kandidater, når der rekrutteres til lederstillinger.
Det bør også gælde ved brug af eksterne rekrutteringsfirmaer.
Et godt greb for at sikre flere kvinder i lederstillinger er at yde en helt
konkret indsats for at identificere og motivere ansøgere til lederstillinger.
Derfor anbefaler DI altid at have mindst to kvindelige kandidater på listen
over kandidater til lederstillinger.
5
Motivér ledelsestalenterne
og ”skub dem frem”
Dygtige medarbejdere bør opmuntres til at forfølge en lederkarriere –
uanset køn. Find ud af, hvad de enkelte talenter har af muligheder og
barrierer, og adressér dem individuelt med opbakning, mentorstøtte,
aflønning, ledelsesprogrammer osv.
At udvikle og fastholde medarbejdere med lederpotentiale er helt cen-
tralt for virksomheder, ikke mindst i en tid hvor der er rift om talenterne.
Forfremmelser kan derfor med fordel tage udgangspunkt i en kategorise-
ring af medarbejdere, hvor det tydeligt fremgår, hvorvidt medarbejderen
er ”high performer” og i denne sammenhæng en ”high performer med
lederpotentiale”.
I The Nielsen Company har vi, på
europæisk plan, haft et krav om, at der
skal være kvinder på listen af kandidater
for senior lederroller. Det har medvirket
til en forbedring af kønsbalancen på de
pågældende ledelsesniveauer.
Denne succes gør, at vi nu er ved at
implementere initiativet globalt.”
Cecilie Westh, nordisk direktør, The Nielsen Company (Denmark) ApS
Danish Crown gør meget ud af at
kortlægge vores medarbejdere med
højt potentiale. Det er vigtigt, at
vi identificerer medarbejdere med
lederpotentiale, så vi har en pulje af
potentielle ledere at rekruttere fra.
Og her skal kvinder selvsagt også være
repræsenteret.”
Andreas Friis, koncerndirektør HR, Danish Crown
12
13
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
1952775_0008.png
6
Det kan f.eks. ske via en 360 graders evaluering, hvor alle medarbejderes
præstationer og udviklingspotentiale vurderes fra flere vinkler. Det bety-
der, at alle ledere og medarbejdere får feedback på deres præstationer fra
nærmeste leder, kolleger, kunder mv. På den måde identificeres de væ-
sentligste udviklingsområder for organisationen som helhed og for teams
og enkeltpersoner i forhold til individuelle og organisatoriske målsætnin-
ger. Værktøjet kan derfor være nyttigt til at skabe konkrete handlinger
som f.eks. at øge andelen af kvinder i ledelsen, da alle medarbejdere får
klar besked om deres præstation og potentiale, og HR forpligter sig til at
konsultere listen over medarbejdere med lederpotentiale i forbindelse
med rekrutteringer. Evalueringen er derfor et godt redskab til at spotte
lederaspiranter, som skal have et skub fremad og opfordres til at forfølge
en lederkarriere.
Brug mentorprogrammer og netværk
Medlemmer af den øverste ledelse bør, i en begrænset periode,
fungere som mentorer for kvindelige toplederaspiranter. Mentorpro-
grammer bør udarbejdes i samarbejde med en anden virksomhed for
at skabe et ”neutralt rum”, hvor man kan dele overvejelser og reflek-
sioner.
Mentorprogrammer og netværk for toplederaspiranter eller nye ledere er
en oplagt mulighed for at støtte udviklingen mod en ligelig kønsfordeling
på de øverste ledelseslag. Via mentorordningen tilbydes toplederaspiran-
ten eller den nye leder (mentee) en række møder med et medlem af den
øverste ledelse. Mentorforløbet sigter mod at tilbyde kommende ledere
og nye ledere adgang til den viden, den indsigt og den erfaring, som den
erfarne leder besidder. Målet er at afmystificere rollen som topleder, mo-
tivere talenterne til at turde gå efter topledelse og hjælpe nye ledere med
at finde sig til rette i lederrollen og dermed give støtte i deres karriere-
mæssige udvikling.
Netværk er også et godt middel til at styrke motivationen for medarbej-
dere med lederpotentiale eller nye ledere. Via netværk kan medarbejdere
med lederpotentiale og nye ledere møde kolleger fra andre virksomheder
og udveksle erfaringer, overvejelser og evt. udfordringer, som de måtte
opleve. Det er en fordel, hvis netværk etableres i samarbejde med andre
virksomheder for at skabe et ”neutralt rum”, hvor ting kan deles uden
frygt for, at det kan få indflydelse på de deltagendes arbejdssituation.
14
15
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
7
The Nielsen Company har lanceret
et mentorprogram som skal booste
medarbejderes udvikling. Vi kalder det
”Mentoring by WIN–Women in Nielsen”,
og programmet kobler en erfaren leder
med en mindre erfaren, hvor begge parter
får et konkret udbytte ved at indgå i
mentor/mentee-relationen. Vi håber, at
det kan medvirke til, at flere kvindelige
medarbejdere får mod på at forfølge en
lederkarriere hos os.”
Cecilie Westh, nordisk direktør, The Nielsen Company (Denmark) ApS
Styrk kvindelige medarbejderes til­
knytning til arbejdspladsen ifm. barsel
Forskning viser tydeligt, at kvinders relativt lange barselsorlov i høj
grad er medvirkende til at begrænse deres karrierevej. Virksomheden
bør sikre kvindelige medarbejderes tilknytning til arbejdspladsen
ved løbende at orientere om, hvad der sker på arbejdspladsen i tiden
under barslen. Virksomheden kan også opfordre forældre til at dele
forældreorloven mere ligeligt.
En del forskning fra Danmark og udlandet viser, at omfanget af kvinders
barselsorlov giver kvinder en ”child penalty”. Når kvinder bliver forældre
og tager langt størstedelen af forældreorloven, oplever de, at deres karri-
ere bremses, af den simple grund at de er fraværende på arbejdspladsen.
Hvis de får flere børn, lider karrieren endnu større last. Virksomheden bør
sikre sine kvindelige medarbejderes tilknytning til arbejdspladsen under
barselsorloven f.eks. ved løbende at holde den barslende medarbejder
orienteret om, hvad der sker på arbejdspladsen. Virksomheden kan infor-
mere via infomails, så længe det står helt klart, at det ikke er noget, som
medarbejderen skal forholde sig til eller svare på. Virksomheder kan også
generelt opfordre medarbejdere til at overveje mulighederne for at dele
forældreorloven mere ligeligt mellem de to forældre og derigennem undgå
kvindens ”child penalty”. Det er dog vigtigt, at det ikke kan opfattes som
et pres på de kvindelige medarbejdere for at holde mindre orlov.
16
17
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
8
Se karriereveje ud fra et livsfase­
perspektiv
Talentfulde medarbejdere bør motiveres i retning af en lederkarriere.
Husk derfor, at der er mange måder at gøre karriere på. Det behøver
ikke være en fortløbende stigning op ad karrierestigen, og barsels-
fravær er en del af tilværelsen for de fleste. Tilbyd derfor flere mulige
karriereveje, der er tilpasset den livsfase, som medarbejderen befin-
der sig i – med mulighed for at genoptage karrieren efter et eller flere
barselsforløb eller andre begivenheder.
Arbejdslivet er ikke nødvendigvis en fortsat fremadskridende bevægelse
mod toppen af karrierestigen, og karriereveje bør heller ikke ses som
one-size-fits-all. Medarbejdere kan have forskellige behov på forskellige
tidspunkter i deres arbejdsliv, og det er ikke længere sådan, at man har
bestemte behov som ung, som bliver afløst af nogle andre, når man kom-
mer længere op i årene. Alderen definerer i langt mindre grad, hvordan
livet leves, end den tidligere har gjort. Med et livsfaseperspektiv er det
muligt at møde medarbejdere dér, hvor de befinder sig. En lederkarriere
behøver med andre ord ikke partout at skulle starte i 30’erne, som ofte
falder sammen med etablering af familie, men kan derimod sagtens sky-
des i gang på et senere tidspunkt. At karrieren tilpasses den livsfase, som
medarbejderen befinder sig i, vil styrke motivationen hos medarbejdere
med lederaspirationer.
Mange af vores partnere i The Danish
Diversity Council arbejder med
livsfaseperspektivet. Hos Microsoft,
hvor diversitet og inklusion er nogle
af grundstenene i kulturen, tror man
meget på fleksibilitet og tilpasning til den
enkelte, uanset om det er et ønske om
at skrue ned for arbejdslivet som senior
medarbejder, at have fleksibilitet til dyrke
en elitesport, eller om en medarbejder
har behov for særlig tilpasning af
arbejdslivet pga. et handicap.
Vi er ikke i tvivl om, at fremtidens
talentudfordringer bliver vundet af dem,
der formår at vise fleksibilitet.”
Tine A. Willumsen, stifter af The Danish Diversity Council
18
19
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: DI Analyse "Bestyrelsesformænd: Vi skal have flere kvindelige topledere" og publikation "Kvinder i ledelse - anbefalinger og best practice", fra Dansk Industri
1952775_0011.png
DI – Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18
1787 København V
Tlf. 3377 3377
di.dk
[email protected]