Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2041094_0001.png
MINISTER FOR LIGESTILLING
Redegørelse/
Perspektiv- og
handlingsplan 2019
Afgivet til Folketinget af minister for
ligestilling den 28. februar 2019
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0002.png
KOLOFON
Redegørelse /
Perspektiv- og handlingsplan 2019
Minister for ligestilling, februar 2019
Udenrigsministeriet
ISBN:
978-87-93616-99-8 (trykt udgave)
978-87-93760-00-4 (elektronisk udgave)
Fotos:
Getty Images, Ritzau Scanpix, Coders Trust
Layout og produktion:
OTW A/S
Web:
um.dk/da/ligestilling/publikationer
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0003.png
INDHOLD
05
07
Forord
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Rettigheder og frihed for den enkelte
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Tryghed, trivsel og lige muligheder for
LGBTI-personer
Global ligestillingsindsats
Status på initiativerne fra Perspektiv- og
handlingsplan 2018
09
15
21
25
27
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0004.png
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0005.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
5
Ligestilling skal gælde for alle
Ligestilling handler om, at alle skal have friheden til at
leve det liv, de gerne vil. At man frit kan deltage i sam-
fundet og frit sætte sine ressourcer og talenter i spil
uden at blive forskelsbehandlet.
Danmark er et af de mest ligestillede samfund i verden.
Men der er stadig mange områder, hvor vi kan komme
længere. Mænd og kvinder får for eksempel stadig ikke
det samme i løn. Noget kan forklares med, at de vælger
forskellige uddannelser, at kvinder i langt højere grad
arbejder i den offentlige sektor og mænd i den private,
og at langt flere mænd end kvinder er ledere. Men selv
når der er taget hensyn til de skævheder, står vi stadig
tilbage med en lønforskel, som ikke kan forklares.
Danskerne er også blandt verdens lykkeligste folk. Men
vi har en generation af unge, særligt de unge kvinder,
hvor flere og flere kæmper med dårlig mental sundhed,
er stressede og utilfredse med egen krop og eget liv.
Hvor grænseoverskridende adfærd og digitale og sek-
suelle krænkelser er alt for udbredt. De unge skal lære
at forstå og respektere hinanden både online og offline.
De unge er fremtiden, og vi skal gøre vores til, at de tri-
ves og udfolder sig frit.
Vi kæmper stadig med en forældet opfattelse af seksua-
litet og kønsroller. Blandt unge er det stadig sådan, at de
seksuelt aktive drenge hyldes, mens de seksuelt aktive pi-
ger risikerer fordømmelse. Når det kommer til voldtægt,
har vi brug for en tilgang, der beskytter kvinder bedre
mod voldtægt end i dag. Det handler om sikkerhed, og
det handler om retssikkerhed. Både for mænd og kvinder.
Vores opfattelse af køn betyder også, at mange har
svært ved at anerkende, at mænd kan være udsat for
partnervold og have behov for hjælp på linje med volds-
udsatte kvinder. Vi skal slå hul i myten om, at vold mod
kvinder tales ned, hvis vi sætter fokus på vold mod
mænd. Vold i nære relationer har mange former – fy-
sisk og psykisk vold, stalking og digitale krænkelser.
Alt for mange kvinder og mænd lever med vold i deres
parforhold, og alt for mange børn vokser op med vold i
hjemmet. Behovene for hjælp er forskellige. Nogen har
brug for ophold på et krisecenter, men langt fra alle.
Derfor skal der flere ambulante tilbud til både voldsud-
satte, voldsudøvere og pårørende. Vi skal gå nye veje,
så færre fremover skal leve et liv med vold.
Der findes stadig parallelsamfund og etniske minori-
tetsmiljøer, hvor kvinders ligestilling og rettigheder
reelt er sat ud af spil. Hvor kvinder kontrolleres af deres
mænd og fastholdes i voldelige forhold. Hvor religiøse
ægteskaber vejer tungere end danske skilsmisser. Vi kan
ikke lade et syn på kvinder som mindre værd præge en
ny generation. Vi skal give etniske minoritetskvinder og
-piger viden om rettigheder og ligestilling, og kvinderne
skal i beskæftigelse, så de bliver en del af det danske
arbejdsmarked og samfund. Men vi skal også have fat i
mændene og udfordre deres kønssyn for at bryde med
forældede værdier og skabe en reel forandring.
Ligestillingen skal gælde for alle.
God læselyst.
Eva Kjer Hansen
Minister for ligestilling
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0006.png
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0007.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
7
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Ligestilling er et af FN’s 17 mål for en bæredygtig ud-
vikling i verden. Ligestilling er en forudsætning for, at
den enkelte kan udfolde sig og leve frit, og det er en
forudsætning for et demokratisk samfund, hvor alles
ressourcer kan blive bragt i spil. Derfor er arbejdet for
at fremme ligestilling centralt – både nationalt og in-
ternationalt.
Danmark er sammen med de øvrige nordiske lande
blandt de mest ligestillede i verden. Men der er stadig
udfordringer og begrænsninger både for kvinder og
mænd. Udvikling og fremskridt kommer ikke af sig selv.
Rigtig meget handler om vaner, kultur og forventnin-
ger. Det er ikke noget, der ændres fra det ene år til det
andet. Det kræver en vedholdende og langvarig ind-
sats. Og det kræver, at mænd og kvinder, virksomhe-
der, offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner,
organisationer, civilsamfundet og politikere, alle bidra-
ger til at fremme ligestilling og flytte udviklingen. Det
er regeringens vision, at:
”Alle skal have lige muligheder for at deltage i samfun-
det og udfolde deres potentialer og talenter. Alles res-
sourcer skal i spil, og ingen skal opleve diskrimination
på grund af køn, seksuel orientering eller kønsidentitet.”
For at opfylde visionen arbejdes der med en række kon-
krete initiativer inden for fire indsatsområder:
Rettighe-
der og frihed for den enkelte, Bedre udnyttelse af ressourcer og
talenter, Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
og Global ligestillingsindsats.
Rettigheder og frihed
for den enkelte
• ekæmpe vold i nære
B
relationer og stalking
• remme ligestilling og bekæmpe
F
negativ social kontrol
• Bekæmpe sexisme, seksuel
chikane og digitale krænkelser
• ekæmpe menneske-
B
handel
Bedre udnyttelse af
ressourcer og talenter
• remme af ligestilling på ar-
F
bejdsmarkedet og i ledelse
• remme unges trivsel og lige
F
muligheder for valg af uddan-
nelse
• remme offentlige myndig-
F
heders arbejde med
ligestilling
VISION:
Alle skal have lige muligheder for
at deltage i samfundet og udfolde
deres potentialer og talenter.
Alles ressourcer skal i spil, og
ingen skal opleve diskrimination
på grund af køn, seksuel orien-
tering eller kønsidentitet.
Global
ligestillingsindsats
• ktiv dansk indsats for
A
kvinders rettigheder og
ligestilling globalt
• dviklingspolitikken
U
skal bruges som løfte-
stang for ligestilling
Tryghed, trivsel
og lige muligheder
for LGBTI-personer
• tyrke trivsel og støtte til
S
især udsatte LGBTI-personer
• ekæmpe fordomme og
B
fremme åbenhed på ar-
bejdsmarked og i
samfundet i øvrigt
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0008.png
N Ø GL E TA L :
Andelen af 18-29-årige
indvandrere og efter-
kommere med ikke-
vestlig oprindelse, der får
begrænset deres frihed
og selvbestemmelse af
deres familie med hensyn
til valg af kæreste eller
ægtefælle, fordelt på køn
og årstal
Anm.: En del af udsvingene fra år
til år kan skyldes tilfældigheder,
da data er indsamlet gennem
spørgeskemaundersøgelser.
Kilde: Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets medborger-
skabsundersøgelser
35%
32%
30%
28%
25%
21%
21%
19%
17%
21%
20%
19%
19%
15%
13%
10%
2012
Mænd
2013
Kvinder
2014
2016
2018
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0009.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
9
Rettigheder og frihed
for den enkelte
Rettigheder og frihed for den enkelte er grundsten i det danske demokrati.
Alligevel oplever alt for mange at få deres rettigheder og frihed indskrænket.
I nogle etniske minoritetsmiljøer er ligestilling reelt sat ud af spil. Her begrænser
forældede kønsroller og parallelle retsopfattelser den enkeltes rettigheder og frihed.
Mænd og særligt kvinder udsættes for vold i deres nære relationer. Og seksuel
chikane, sexisme og digitale krænkelser har vist sig at være et udbredt problem.
Særligt unge og unge kvinder er udsatte. Det påvirker trivslen og livskvaliteten.
Fremme ligestilling og bekæmpe negativ
social kontrol
I Danmark vægter demokratiske værdier som frihed, li-
geværd, frisind og ligestilling højt. Mange indvandrere
og efterkommere deler disse værdier og deltager ak-
tivt i samfundet. Men særligt kvinder halter efter, når
det kommer til deltagelse på arbejdsmarkedet. Der er
også fortsat parallelsamfund, hvor beboerne mangler
tilknytning til det omgivende samfund, og hvor andre
værdier hersker. Hvor det fx ikke er i orden for ægtefæl-
ler at have venner af det andet køn, hvor manden skal
have det sidste ord, og det primært er kvindens ansvar
at stå for opdragelsen. Hvor homoseksualitet ikke er
accepteret, og familiens ære sættes over individets
trivsel og frihed.
Negativ social kontrol og betydningen af familiens ære
gør, at over en tredjedel af unge etniske minoritets-
kvinder oplever begrænset selvbestemmelse, når det
kommer til valg af kæreste og ægtefælle.
En del handler om kvindernes ærbarhed. Her spil-
ler myten om jomfruhinden og forestillingen om, at
kvinder er født med en ubrudt hinde, som brister med
første samleje, en rolle. Jomfruhindemyten er med til
at undertrykke, kontrollere og begrænse unge kvinders
ret til at bestemme over eget liv og egen krop. Også
andre regler kan begrænse kvinder, fx oplever nogle
kvinder, at en skilsmisse efter dansk ret ikke bliver an-
erkendt af familien eller nærmiljøet.
Med blandt andet regeringens ghettoudspil sættes der
ind på en lang række områder for at få flere i arbejde og
til at deltage i samfundet. Der er brug for fortsat fokus
på at fremme ligestilling og begrænse negativ social
kontrol i etniske minoritetsmiljøer. Her er mænd og
drenge en vigtig del af løsningen.
Fakta
• 3-5-årige børn af bl.a. familier med ikke-vestlig bag-
grund har gennemsnitligt svagere socioemotionelle,
sproglige og tidlige matematiske kompetencer end
børn af familier med vestlig baggrund bl.a. pga. for-
skelle i læringsunderstøttelse.
• 6 pct. af minoritetsetniske piger og 10 pct. af mino-
ritetsetniske drenge i 6.-8. klasse må ikke deltage i
seksualundervisningen. 29 pct. af minoritetsetniske
elever ved ikke, om de må.
• 37 pct. af 15-17-årige minoritetsetniske kvinder og 24
pct. af minoritetsetniske mænd oplever begrænset
selvbestemmelse i relation til valg af kæreste/ægte-
fælle.
• 25 pct. af 18-29-årige minoritetsetniske kvinder og 28
pct. af minoritetsetniske mænd oplever, at hensynet
til familiens ære betyder ’alt’ eller ’meget’ for, hvad de
må i deres hverdag.
• 33 pct. af 18-29-årige minoritetsetniske mænd og 13
pct. af minoritetsetniske kvinder erklærer sig ’i høj
grad’ eller ’i nogen grad’ enige i, at brødre er ansvar-
lige for deres søstres opførsel.
• 12 pct. af 18-29-årige minoritetsetniske mænd tror, at ’alle
kvinder bløder ved første samleje’, og 37 pct. er i tvivl.
• 19 pct. minoritetsetniske mænd og 15 pct. minori-
tetsetniske kvinder er 'helt enige' eller 'overvejende
enige' i, at hvis nogen fornærmer en mand, bør han
forsvare sit omdømme med magt om nødvendigt.
• 20 pct. minoritetsetniske mænd og 15 pct. minori-
tetsetniske kvinder svarer 'nej' til spørgsmålet om,
hvorvidt de tillader deres partner/ægtefælle at have
venner af det modsatte køn ud over familien.
• 23-24 pct. minoritetsetniske mænd og kvinder sva-
rer 'nej' til spørgsmålet om, hvorvidt det er i orden
at have sex før ægteskabet. Det samme gør 1-2 pct.
m joritetsetniske mænd og kvinder.
a
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (2016)
Børns tidlige udvikling og læring
Als Research (2018)
Omfang og karakter af negativ social kontrol
i grundskolens 6.-8. klasse
Als Research (2018)
Unges oplevelser af negativ social kontrol
Als Research (2019)
Maskulinitetsopfattelser og holdninger til
ligestilling – særligt blandt minoritetsetniske mænd
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0010.png
10
Rettigheder og frihed for den enkelte •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
Bekæmpe vold i nære relationer og stalking
Vold og overgreb skaber mistrivsel, utryghed og sund-
hedsproblemer og er samtidig omgivet af tabuer, som
kan gøre det svært at søge hjælp.
Kvinder udsættes langt oftere end mænd for både
fysisk og psykisk partnervold og stalking. Antallet af
kvinder, der udsættes for fysisk partnervold har ikke
ændret sig siden 2005, mens fysisk partnervold mod
mænd er steget.
Herudover er kvinder med ikke-vestlig oprindelse
væsentligt overrepræsenterede på kvindekrisecen-
trene. Næsten 50 pct. af de kvinder, som påbegyndte
et ophold på et krisecenter i 2017, har ikke-vestlig
oprindelse. Til sammenligning udgør kvinder med
ikke-vestlig oprindelse ca. 10 pct. af det samlede antal
18-64-årige kvinder i Danmark.
Vold i familierne har store konsekvenser for samfun-
det, den enkelte og for de børn, der oplever eller over-
værer volden. I gennemsnit er der i hver skoleklasse
minimum ét barn, som oplever vold i familien.
Der er brug for større opmærksomhed på og anerken-
delse af, at vold i nære relationer kan have mange for-
mer, og at volden, uanset om den er fysisk eller psykisk,
har store konsekvenser for den enkelte og eventuelle
børn. Viften af tilbud til voldsudsatte skal være vari-
eret, så forskellige behov dækkes.
Fakta
• 38.000 (1,6 pct.) kvinder og 19.000 (0,8 pct.) mænd
har været udsat for fysisk partnervold inden for det
seneste år.
• Blandt 16-24-årige har 3,2 pct. kvinder og 1,6 pct. mænd
været udsat for fysisk partnervold det seneste år.
• 3,9 pct. kvinder og 1,2 pct. mænd har inden for det
seneste år været udsat for psykisk partnervold.
• 5,3 pct. af børn i Danmark vokser op i familier, som
er registreret med én eller flere voldsepisoder, inden
barnet fylder otte år.
• Der blev i 2017 indskrevet 1.687 kvinder og 1.649 børn
på et krisecenter. 243 af kvinderne og 245 af børnene
havde mere end ét ophold.
• 49 pct. af de kvinder, der påbegyndte et ophold på et
kvindekrisecenter i 2017, havde ikke-vestlig oprindelse.
• 2,0 pct. af danskerne i alderen 18-74 år har været ud-
sat for stalking inden for det seneste år. Det svarer til
mellem 67.000 og 98.000 personer.
• 2,8 pct. kvinder var udsat for seksuelle overgreb i
2017 (defineret som beføling, voldtægt, voldtægts-
forsøg eller andre seksuelle overgreb). Blandt 16-
24-årige kvinder har 11,4 pct. inden for det seneste
år været udsat for et seksuelt overgreb.
• 17 pct. minoritetsetniske mænd og 14 pct. minori-
tetsetniske kvinder er 'helt enige' eller 'overvejende
enige' i, at kvinder, der går udfordrende klædt, selv
er skyld i, hvis de udsættes for seksuelle overgreb.
Det samme gælder 5 pct. af både majoritetsetniske
mænd og kvinder.
Statens Institut for Folkesundhed (2018)
Vold og seksuelle
krænkelser
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Vel-
færd (2018)
Psykisk partnervold – en kvantitativ kortlægning
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (2017)
Børn, der oplever vold i familien. Omfang og konsekvenser.
Danmarks Statistik (2018)
Kvindekrisecentre 2017
Børne- og Socialministeriet (2018)
Socialpolitisk Redegørelse 2018
Justitsministeriets forskningskontor (2018)
Omfanget og
karakteren af stalking. En befolkningsundersøgelse 2017/18
Als Research (2019)
Maskulinitetsopfattelser og holdninger til lige-
stilling – særligt blandt minoritetsetniske mænd
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0011.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
• Rettigheder og frihed for den enkelte
11
Bekæmpe sexisme, seksuel chikane og digitale
krænkelser
#MeToo-bevægelsen vidner om, at der fortsat er behov
for at sætte fokus på sexisme og seksuel chikane, ikke
bare ude i verden, men også i Danmark. Det gælder
både på arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt.
Særligt børn og unge kan have svært ved at navigere
online. På internettet udviskes grænserne for, hvad der
er offentligt og privat, og billeder og videoer spredes
hurtigt. Det kan have store psykiske og sociale konse-
kvenser for de unge, der udsættes for digitale krænkel-
ser. Samtidig ved alt for mange ikke, hvad der er lovligt,
og hvad der er ulovligt i forhold til fx optagelse af video,
billeder mv. og deling af dem uden andres samtykke.
Børn og unge har brug for vejledning i at færdes trygt
på internettet, og der er behov for at sikre rådgivning
og støtte til dem, der udsættes for digitale krænkelser.
Der er gennem de seneste år taget en række initiativer
for at bekæmpe sexisme, seksuel chikane og digitale
krænkelser. Indsatserne fortsætter, men der er sær-
ligt blandt unge behov for en kulturændring, så der er
større respekt for den enkeltes grænser.
Fakta
• 12 pct. drenge og 2 pct. piger blandt udvalgte gym-
nasieelever angiver, at de har videredelt et nøgenbil-
lede af andre uden samtykke.
• 27 pct. 16-24-årige kvinder har været udsat for
ikke-fysiske seksuelle krænkelser såsom seksuelt
stødende breve, beskeder, billeddelinger mv. det se-
neste år. For unge mænd er tallet 7 pct.
• 82 pct. af de universitetsstuderende, som har svaret,
at de har været udsat for uønsket seksuel adfærd, er
kvinder.
• 50 pct. af den seksuelle, krænkende adfærd, som
universitetsstuderende har oplevet, er blevet udvist
af medstuderende. 11 pct. var fra en rusvejleder og/
eller tutor og 10 pct. fra en underviser.
• 30 pct. af de adspurgte 13-17-årige har oplevet, at
unge i det skjulte har taget seksuelle billeder af no-
gen og delt dem på nettet, mens 11 pct. selv har taget
et billede af en andens kropsdel i smug inden for det
seneste år.
• 24 pct. af de adspurgte 13-17-årige har inden for det
seneste år oplevet rygtespredning på nettet om
deres seksuelle adfærd; her siger 72 pct., at piger
bedømmes hårdere for dette end drenge.
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd (2018)
Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet
Statens Institut for Folkesundhed (2018)
Vold og seksuelle
krænkelser
Analyse
&
Tal F.M.B.A (2018)
Undersøgelse af uønsket seksuel
adfærd rettet mod studerende på de danske universiteter
Project deSHAME (2018)
Unges erfaringer med digitale
sexkrænkelser
Bekæmpe menneskehandel
Menneskehandel er et globalt problem og desværre en
lukrativ ”forretning” for kyniske bagmænd. Samtidig er
det i strid med helt grundlæggende menneskerettighe-
der om den enkeltes ret til at bestemme over egen krop
og eget liv.
Langt størstedelen af de mennesker, som er ofre for
menneskehandel, er kvinder handlet til prostitution –
både i Danmark og internationalt. Men der afdækkes
også hele tiden nye former for udnyttelse.
Der er behov for tæt samarbejde og koordination mel-
lem forskellige aktører på området for at indsatsen
bliver fleksibel og tilpasset det enkelte offers behov.
Handlingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel
2019-2022 sætter rammerne for arbejdet og bygger vi-
dere på den tidligere indsats.
Fakta
• I 2018 blev 97 personer vurderet handlet af de danske
myndigheder. 61 af dem var mænd, 35 var kvinder og
en var transkønnet.
• Størstedelen af ofrene kom i 2018 fra Filippinerne og
Nigeria. Ofrene blev primært udnyttet til tvangsar-
bejde eller seksuel udnyttelse.
• Antallet af vurderede ofre for menneskehandel var 93
personer i 2015, 121 personer i 2016, 98 personer i 2017.
• Ifølge International Labour Organization er næsten
25 mio. mennesker på verdensplan ofre for tvangs-
arbejde, herunder menneskehandel.
Center mod Menneskehandel (2019)
Statistik - Nøgletal 2018
Center mod Menneskehandel (2018)
Statistik 2017
Ofre for
menneskehandel i Danmark
ILO - International Labour Organization (2017)
Global Estima-
tes of Modern Slavery – Forced Labour and Forced Marriage
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0012.png
12
Rettigheder og frihed for den enkelte •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
INDSAT SER:
Ekspert- og praktikergruppe vedr. kønsroller, negativ
social kontrol og ligestilling:
Ligestillingsministeren ned-
sætter en ekspert- og praktikergruppe, som skal komme med
anbefalinger til, hvordan minoritetsetniske mænd og -drenge
kan inddrages i forhold til at fremme ligestilling. Initiativet
er en opfølgning på undersøgelsen om opfattelser af køns-
roller, ligestilling og maskulinitet fra februar 2019. Styrelsen
for International Rekruttering og Integration har endvidere
som led i arbejdet med Dialogkorpset igangsat et forløb, hvor
unge mænd i udsatte boligområder uddannes til at gå i dialog
med andre unge om de kønsnormer, de lever efter.
og Dansk Folkeparti om at indføre et 25-timers obligatorisk
læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder, der ikke
er i dagtilbud. Læringstilbuddet skal medvirke til at give børn
fra udsatte områder en god start på livet og bekæmpe paral-
lelsamfund ved at styrke børnenes dansksproglige kompe-
tencer og generelle læringsparathed samt introducere dem
til danske traditioner, demokratiske normer og værdier, som
fx ligestilling mellem kønnene. Det forventes, at de nye regler
træder i kraft d. 1. juli 2019.
Oplysning og information om jomfruhindemyten:
Re-
geringen har iværksat forskellige initiativer, der skal bidrage
til at mane jomfruhindemyten til jorden, bl.a. et lovforslag
om et forbud mod konstruktion af en kunstig hymen, der
forventes at træde i kraft den 1. juli 2019. Sundhedsministeren
har bedt Sundhedsstyrelsen om at sikre, at de ord og begre-
ber, som styrelsen anvender, er ”up to date” med den nyeste
viden og sproglige udvikling og ikke fastholder et kønsstereo-
typt billede.
Forebyggelse af radikalisering og negativ social kon-
trol i dagtilbud, grundskolen, fritidstilbud og ung-
domsuddannelser:
Undervisningsministeriet igangsætter
primo januar 2019 en kvalitativ undersøgelse af negativ social
kontrol på ungdomsuddannelserne, der skal belyse karak-
teren af social kontrol, selvsegregering og kulturkonflikter
blandt eleverne. Ministeriets læringskonsulenter tilbyder
vejledningsforløb om indsatser, der styrker børn og unges
modstandskraft mod radikalisering og negativ social kontrol.
Der udvikles endvidere forløb, der skal ruste undervisere på
ungdomsuddannelser til at undervise i kontroversielle og føl-
somme emner.
Initiativer om ophævelse af religiøse ægteskaber:
Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet igangsætter en ny un-
dersøgelse om religiøse ægteskaber og skilsmisser. Styrelsen
for International Rekruttering og Integration styrker også de-
res uddannelsesindsats til kommunale medarbejdere med et
nyt kursus om religiøse vielser uden borgerlig gyldighed samt
skilsmisse. Endvidere arbejdes der sammen med relevante
organisationer om en kampagne om rettigheder i forhold til
indgåelse og opløsning af ægteskaber efter dansk ret.
Selvstændig bestemmelse om psykisk vold og hand-
lingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i
nære relationer 2019-2022:
Justitsministeriet fremsatte
den 9. januar 2019 et lovforslag om en selvstændig bestem-
melse om psykisk vold i straffeloven, der forventes at træde i
kraft den 14. marts 2019. Med satspuljeaftalen for 2019 er der
afsat 65 mio. kr. til en række konkrete initiativer i den kom-
mende handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold
i nære relationer. Handlingsplanen indeholder bl.a. initiativer
om ambulant støtte og rådgivning til voldsudsatte og volds-
udøvere. Herudover har handlingsplanen fokus på at aner-
kende og forebygge psykisk og fysisk vold gennem oplysning
til børn og unge og befolkningen generelt, og på at sikre ny
viden om vold.
Flere etniske minoritetskvinder i beskæftigelse:
Som
led i satspuljeaftalen for 2019 igangsætter Udlændinge- og
Integrationsministeriet en målrettet og koordineret indsats
med op til 25 deltagende kommuner, der skal få flere indvan-
drerkvinder i arbejde. Initiativet har fokus på barrierer og
problemstillinger forbundet med etniske minoritetskvinders
vej ind på arbejdsmarkedet, herunder manglende kompeten-
cer og kendskab til det danske samfunds normer og værdier,
social isolation eller negativ social kontrol.
Demokratisk engagement:
Udlændinge- og Integrations-
ministeriet har i efteråret 2018 udmeldt en pulje på 5 mio. kr.,
der understøtter initiativer, som sætter fokus på forståelse
for det danske samfund, herunder ligestilling og demokratisk
engagement blandt personer med etnisk minoritetsbag-
grund i udsatte og isolerede boligområder. Puljen er målret-
tet civilsamfundsaktører evt. i partnerskab med kommunale
institutioner i og omkring udsatte boligområder.
Driftstilskud til Dansk Stalking Center:
Med satspul-
jeaftalen for 2019 er der afsat et årligt varigt driftstilskud til
Dansk Stalking Center, så der fortsat er landsdækkende tele-
fonrådgivning, social og juridisk rådgivning og psykologbe-
handling af stalkingudsatte, samt behandling af stalkere og
opkvalificering af fagfolk.
Styrket indsats til mænd i krise:
Med satspuljeaftalen for
2019 er der afsat 4,8 mio. kr. til en ansøgningspulje, der kan
søges af kommunale og private krisecentre, som har til for-
mål at hjælpe mænd i krise fx som følge af partnervold, skils-
misse og arbejdsløshed. Der er endvidere afsat 3,2 mio. kr. i
driftsstøtte til henholdsvis Horsens Krisecenter for Mænd og
Krisecenter for Mænd i Fredericia. Derudover er satspulje-
partierne enige om, på baggrund af evalueringen af et pilot-
projekt med botilbud og rådgivning til voldsudsatte mænd, at
vurdere, hvordan man bedst kan sikre den nødvendige støtte
til voldsudsatte mænd, så der på voldsområdet samlet set er
de rette tilbud til både mænd og kvinder.
Demokratisk dannelse:
Undervisningsministeren har
iværksat forskellige initiativer, der skal styrke den demokra-
tiske dannelse på ungdomsuddannelserne. Der er blevet afsat
penge til afholdelse af en konference, der afholdes ultimo ja-
nuar, og udvikling af undervisnings- og vejledningsmateriale
vedrørende demokratisk dannelse. Derudover er der nedsat
et Råd for demokratisk dannelse, som bl.a. kan drøfte, hvor-
dan eleverne opnår viden om og accept af frihedsrettigheder
og værdier som ligestilling mellem kønnene.
Screening af indsatser til voldsudsatte kvinder og
mænd:
Børne- og Socialministeriet igangsætter et arbejde
med at screene indsatser til voldsudsatte kvinder, som ikke
tager ophold på krisecenter samt til voldsudsatte mænd.
Formålet er at indsamle viden med henblik på eventuelt se-
nere at kunne igangsætte metodeudvikling og efterfølgende
Obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte
boligområder:
Regeringen har indgået en delaftale på
Børne- og Socialministeriets område med Socialdemokratiet
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0013.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
• Rettigheder og frihed for den enkelte
13
udbredelse af indsatser over for målgrupperne. Initiativet er
besluttet som en del af Udviklings- og Investeringsprogram-
met på voksenområdet for 2019, som er besluttet af satspul-
jepartierne.
Ét samlet familieretligt system:
Det indgår i aftalen om
ét samlet familieretligt system fra marts 2018, at der i det
kommende Familieretshus, som oprettes den 1. april 2019,
skal være den nødvendige viden om vold og dens betydning
for familien. Samtidig indføres en ret til, at den part, der har
været udsat for vold, eller hvis barn har været udsat for vold,
ikke vil skulle møde i Familieretshuset sammen med voldsud-
øveren.
familiekundskab” på grundskoleniveau blandt forvaltninger,
skoleledere, lærere, elever og forældre overvejer Undervis-
ningsministeriet, hvilken opfølgning der er behov for. Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet overvejer ligeledes, om der
skal ske ændringer i forhold til det frivillige kursus i emnet
”sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab” på
læreruddannelsen på baggrund af en evaluering, som viste,
at kun 21 pct. af de lærerstuderende gennemfører det frivillige
kursus.
Bedre forhold for kvinder og mænd i prostitution:
Der nedsættes en tværministeriel arbejdsgruppe, som skal
komme med anbefalinger til, hvordan der skabes bedre ba-
lance mellem rettigheder og pligter for kvinder og mænd i
prostitution, og samtidig bedre mulighed for, at myndighe-
derne kan hjælpe dem, der gerne vil ud af prostitution. Mål-
gruppen er forskelligartet, og rummer både dem, der i kortere
eller længere tid sælger sex, gadeprostituerede og gråzone-
prostitution, herunder sugardating, der kan været starten på
et liv i prostitution.
Styrket indsats mod sexisme og digitale krænkelser:
Med satspuljeaftalen for 2019 er der afsat midler til Red
Barnets rådgivningsenhed ”SletDet”, som er målrettet børn
og unge, der udsættes for ufrivillig billeddeling eller anden
grænseoverskridende adfærd på internettet. Ligestillings-
ministeren iværksætter en kampagne rettet mod unge, som
skal skabe debat om omgangstone, kønsstereotyper, digital
dannelse og respekt på de sociale medier. Kulturministeriets
institutioner vil i 2019 iværksætte konkrete initiativer til at
forebygge og bekæmpe krænkende adfærd såvel i lærer/elev-
relationen på uddannelsesstederne som i arbejdsrelationen
mellem de ansatte.
Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel
2019-2021:
Handlingsplanen, der træder i kraft 1. januar, er
finansieret med 63 mio. kr. fra satspuljeaftalen 2018. Den byg-
ger videre på den eksisterende indsats, og der vil bl.a. blive
arbejdet på, at en bredere gruppe af aktører rustes til den før-
ste kontakt med potentielle ofre for menneskehandel, at der
etableres nøglepersonsordninger i de relevante politikredse
om menneskehandel, og at der oprettes botilbud flere steder
i landet.
Opfølgning på evaluering af sundheds- og seksualun-
dervisning og familiekundskab på grundskoleniveau
og evaluering på læreruddannelsen:
På baggrund af en
evaluering af emnet ”sundheds- og seksualundervisning og
C ASES:
National enhed, Lev Uden Vold
Som led i satspuljeaftalen 2017-2020 blev en national enhed mod vold i nære relationer oprettet. Et konsortium
bestående af Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Dannerhuset, Dialog mod Vold, Fundamentet
og Mødrehjælpen blev valgt til at opbygge og drive enheden. Enheden har fået navnet Lev Uden Vold og har fra
oktober 2017 stået for tilbud til voldsudsatte kvinder og mænd og voldsudøvere. Blandt andet en national hotline,
juridisk rådgivning, netværksgrupper mv. Enheden fungerer desuden som et videnscenter, der indsamler og for-
midler viden og erfaringer til blandt andre fagfolk, der arbejder med vold i nære relationer.
Oplysningsindsats om rettigheder og ligestilling
I 2018 lancerede ligestillingsministeren en oplysningskampagne om rettigheder og ligestilling. Frem til 2020 kan
kommunale indsatser, foreninger, sprogskoler mv. booke gratis kurser, der skal give viden og skabe debat blandt
unge og voksne etniske minoritetskvinder og -mænd. Kursernes temaer er køn, kønsroller, ligestilling og negativ
social kontrol, og der oplyses om rettigheder vedrørende egen økonomi, skilsmisse, vold, seksualitet, mødom mv.
Oplysningskampagnen er finansieret af satspuljeaftalen for 2017.
Forhøjelse af godtgørelsesniveauet for seksuel chikane på arbejdspladsen
Regeringen har i kølvandet på #MeToo styrket indsatsen mod seksuel chikane på arbejdspladsen bl.a. ved at æn-
dre ligebehandlingsloven, så der pr. 1. januar i loven er et styrket fokus på forbuddet mod seksuel chikane og sker
en forhøjelse af godtgørelsesniveauet i sager om seksuel chikane med 1/3 til ca. 33.000 kr. Samtidig understreges
det, at der ikke skal lægges vægt på, om den generelle omgangstone på en arbejdsplads er sådan, at man må ac-
ceptere mere, når sager om seksuel chikane bliver vurderet.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0014.png
N Ø GL E TA L :
Udvikling i bruttoløn-
forskel mellem kvinder
og mænd på arbejds-
markedet i procent
Note: Opgørelsen ”smalfortjene-
ste inkl. Pension og personalego-
der” for 2007-2008 gælder som for
”standardberegnet timefortjene-
ste” for 2009-2016.
Kilde: VIVE - Det Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Vel-
færd(2018)
Forskelle mellem kvinder
og mænds timeløn
20%
15%
10%
5%
0%
2007
2008
2009
2010
2011
Rest
2012
2013
2014
2015
2016
Bruttolønforskel
Fædre og mødres tid
brugt på børneomsorg
(på aktive omsorgsdage)
Note: Børneomsorg såsom at
hente/bringe, børnepasning og
læsning og leg.
Kilde: Rockwool Fondens Forsk-
ningsenhed (2018)
Hvordan bruger
danskerne tiden?
2001
2008
2018
1:07
1:56
1:27
2:00
2:15
2:55
Mødre
Fædre
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0015.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
15
Bedre udnyttelse
af ressourcer og talenter
Alle skal have lige muligheder for at udfolde deres potentiale og sætte deres
ressourcer i spil. Det danske uddannelsesvalg og arbejdsmarked er stadig meget
kønsopdelt, og der er ulighed i forhold til løn, ledelsesposter, og hvem der tager
orlov. Hvis de unge trives bedre, kan de bedre udfolde deres potentiale. Der er
behov for at få alle talenter i spil for at sikre Danmarks vækst og velstand.
Fremme ligestilling på arbejdsmarkedet
Danmark har en af verdens højeste erhvervsfrekvenser
for kvinder. Men godt hver tredje kvinde og knap hver
fjerde mand arbejder i et fag, hvor deres eget køn ud-
gør 80 pct. eller mere
1
.
En væsentlig årsag er, at unges uddannelsesvalg fort-
sat er meget kønsopdelt. Men unge bør vælge netop
den uddannelse, der passer til deres interesser og evner
og ikke lade traditionelle kønsnormer stå i vejen for de-
res valg af uddannelse.
Et kønsopdelt arbejdsmarked har konsekvenser både
for den enkelte, og for de virksomheder der efterspør-
ger kvalificeret arbejdskraft. Og det bidrager til de for-
skelle i løn og pensionsopsparing, der stadig er mellem
mænd og kvinder.
Selvom der er sket et fald i bruttolønforskellen i Dan-
mark, har den uforklarede lønforskel ikke ændret sig.
Og når en kvinde forlader arbejdsmarkedet, har hun
omkring en fjerdedel mindre stående på pensionsop-
sparingen. Mænd bruger stadig mere tid sammen med
deres børn. Men der er fortsat en skæv fordeling af
barsel, selvom en stor del af de danske fædre gerne ville
have taget mere orlov, end de gjorde.
Der er behov for at fortsætte arbejdet med at fremme
ligestilling på arbejdsmarkedet, mindske det kønsop-
delte uddannelsesvalg, fremme en bedre kønsbalance i
ledelser og bestyrelser, få en bedre fordeling af orloven
og fremme ligeløn.
Fakta
• På erhvervsakademi- og professionsbacheloruddan-
nelserne er andelen af kvindelige studerende særlig
høj på det sundhedsfaglige område (85 pct.), det de-
signfaglige område (85 pct.) og det samfundsfaglige
område (82 pct.).
• Andelen af mandlige studerende er særlig høj på det
maritime område (97 pct.), det tekniske område (76
pct.) og det it-faglige område (72 pct.).
• I 2027 forventes der at mangle 17.000 personer med
en byggefaglig uddannelse. Kvinderne udgør kun ca.
9 pct. af arbejdsstyrken i bygge- og anlægsbranchen.
• Andelen af kvinder i den samlede forskerstab på
professor-, lektor- og adjunktniveau på de danske
universiteter er fra 2010 til 2017 steget med 5 pro-
centpoint fra 29 til 34 pct.
• 17 pct. af de omkring 346.000 topposter i bestyrelser
og direktioner var i 2017 varetaget af kvinder.
• I 2016 er bruttolønforskellen mellem kvinder og
mænd 14,5 pct. I 2007 var bruttolønforskellen 19,5 pct.
• Når der tages højde for, at mænd og kvinder typisk
har forskellige uddannelser, jobs mv. er den uforkla-
rede lønforskel mellem 4 og 7 pct.
• I 2017 havde 50-59-årige mænd i gennemsnit sparet
ca. 221.000 kr. mere op til pensionen end kvinderne.
Det svarer til, at kvinderne har sparet 21 pct. mindre
op end mændene.
• I både 2008 og 2018 brugte kvinder knap 1 time
mere på husholdningsarbejde på en gennemsnitlig
ugedag end mænd, og mænd brugte 1 time mere på
arbejde end kvinder.
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2018)
Optag 2018 – køn
Dansk Byggeri Barometer (2018)
Flere kvinder vil være elektri-
kere, tømrere og snedkere
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2018)
Videnskabeligt
personale på universiteterne 2017
Danmarks Statistik (2018)
Statistikbanken: LIGEDB7
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd (2018)
Forskelle mellem kvinders og mænds timeløn
Danmarks Statistik (2018)
Statistikbanken: LIGEII8
Rockwool Fondens Forskningsenhed (2018)
Hvordan bruger
danskerne tiden?
1
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (2016)
Et kønsopdelt
arbejdsmarked
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0016.png
C ASES:
Styrket kønsbalance blandt fondsansøgere
Danmarks Innovationsfond har taget en række initiativer for at styrke kønsbalancen blandt deres ansøgere. Fx
igennem kvindelige ambassadører inden for forskning, innovation og entreprenørskab. Fonden har bl.a. foretaget
en justering af krav til store forskningspartnerskaber, hvor partnerskaberne nu skal forklare deres overvejelser
om diversitet i teamet ud fra parametre som fx køn.
Teknologipagten
Regeringen lancerede i 2018 en Teknologipagt, som har til formål at styrke danskernes tekniske og digitale kompe-
tencer til gavn for erhvervslivet og den enkelte. Der er nedsat et TeknologipagtRåd, som skal rådgive regeringen
om pagten. Rådet har vedtaget strategiske sigtelinjer for de kommende års arbejde med Teknologipagten, herun-
der bl.a. særligt fokus på flere kvinder i teknologi, ingeniørkundskab, naturvidenskab og matematik.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0017.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
• Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
17
Fremme unges trivsel
Selvom det at være ung i Danmark er kendetegnet ved
en høj grad af frihed og muligheder, tyder noget på, at
det også er svært for et stadig større mindretal. Det er
unge med et stigende stressniveau og stigende dårligt
mentalt helbred. Det gælder især de unge kvinder. Det
kan begrænse unge i at udleve deres potentiale og del-
tage i samfundet.
Den digitale udvikling har givet mange nye muligheder.
Men den betyder også, at man kan spejle sig i andre
24/7. Der synes at være opstået en form for perfekt-
hedskultur, hvor man skal vise, at man kan performe
i skolen og fremvise en hverdag, hvor der er styr på
venner og udseende. Og der gælder stadig forskellige
normer for, hvordan drenge og piger kan udtrykke sig
og opføre sig både online og offline.
Med de senere års reformer på undervisningsområdet,
er der et øget fokus på elevernes og de studerendes
trivsel bl.a. gennem de nationale mål for folkeskolen
og erhvervsuddannelserne. Og med bl.a. regeringens
stresspanel og sundhedsministerens ungepanel er der
sat fokus på, hvordan trivsel blandt de unge kan øges.
Fakta
• 41 pct. 16-24-årige kvinder har et højt stressniveau,
mens dette gælder for 23 pct. unge mænd.
• 24 pct. 16-24-årige kvinder har et dårligt mentalt hel-
bred, mens dette gælder for 13 pct. unge mænd.
• 64 pct. af unge er utilfredse med deres krop. Piger er
oftere utilfredse med deres krop og ønsker at tabe
sig – også hvis de er normalvægtige.
• 69 pct. af adspurgte unge mellem 13-17 år er enige i, at
folk vil tænke dårligt om en pige, hvis hendes intim-
eller nøgenbillede blev postet på nettet, mens 28 pct.
er enige i, at folk vil tænke dårligt om en dreng, der
oplevede det samme.
Sundhedsstyrelsen (2018)
Danskernes Sundhed - Den Nationale
Sundhedsprofil 2017
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd (2018)
Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet
Project deSHAME (2018)
Unges erfaringer med digitale sex-
krænkelser
N Ø GL E TA L :
Kønsfordeling på optag
på det it-faglige område,
pct.
Kilde: Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet (2018)
Optag
2018 - køn
80%
60%
40%
20%
0%
2011
Andel kvinder
2014
2016
Andel mænd
2017
2018
Udviklingen i dårligt
mentalt helbred blandt
unge fra 16-24 år
8,3
Kilde: Sundhedsstyrelsen (2018)
Danskernes Sundhed - Den Nationale
Sundhedsprofil 2017
2010
2013
2017
8,2
15,8
1:56
17,5
12,9
23,8
Kvinder
Mænd
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0018.png
18
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
Fremme offentlige myndigheders arbejde
med ligestilling
Offentlige myndigheder har en vigtig rolle i at fremme
ligestilling i Danmark. Det kan de gøre på mange for-
skellige måder bl.a. ved at have fokus på forskelle i
behov, ressourcer og adfærd blandt mænd og kvinder,
når de tilrettelægger ydelser, tilbud og kommunikerer
til borgerne.
Kommunerne kan fx iværksætte initiativer til at
fremme flere mænd i dagtilbud, så børn kan spejle sig i
begge køn, fra de er helt små. Eller de kan tilrettelægge
rehabiliteringsydelser, så de også taler til mændenes
behov, og beskæftigelsesindsatsen, så den fremmer
etniske minoritetskvinders beskæftigelse. Ligesom det
er vigtigt at have fokus på, at mænd er overrepræsen-
terede både i forhold til selvmord og hjemløshed.
Kommuner, regioner og statslige myndigheder redegør
i dag for deres ligestillingsindsats i ligestillingsrede-
gørelserne hvert andet år. Men mange synes, redegø-
relserne er bureaukratiske, og de oplever ikke, de kan
bruges som et redskab i ligestillingsarbejdet.
Der er behov for, at det offentlige arbejder for at
fremme ligestilling. Samtidig skal ligestillingsredegø-
relserne være mere relevante og enkle, så de i højere
grad kan bruges til at understøtte ligestillingsindsat-
sen.
Fakta
• 71 pct. af offentligt ansatte er kvinder, mens kun 30
pct. af toplederne i det offentlige er kvinder.
• Af trafikulykker i 2017 var 2.001 af de dræbte og til-
skadekomne mænd, mens kun 1.307 var kvinder. 45
pct. af de dræbte eller tilskadekomne kvinder var
cyklister eller fodgængere, mens det kun gjaldt for 31
pct. af de dræbte eller tilskadekomne mænd. 69 pct.
af de mænd, der blev dræbt eller tilskadekommet,
udgjorde andre trafikanter som personbilister, mo-
torcyklister mv.
• I 2016 var 11 pct. mænd beskæftiget i vuggestuer og 13
pct. i børnehaver.
• 72 pct. af de ældre, der begik selvmord i 2016, var mænd.
• I 2017 havde 40-49-årige mænd i gennemsnit 4,4 læ-
gebesøg om året, mens tallet for kvinder var 7,8.
• 6.635 personer blev i 2017 registreret som i en hjem-
løshedssituation. 75 pct. af de hjemløse er mænd.
• I 2. kvartal af 2018 var jobparate, kvindelige flygt-
ninge på integrationsydelse i gennemsnit i virk-
somhedsrettet aktivering i 15 pct. af perioden. Det
samme gjaldt for 34 pct. af flygtningemændene.
Udenrigsministeriet (2018)
Ligestillingsredegørelser 2017
- Hovedrapport
Vejdirektoratet (2018)
Trafikulykker for året 2017
Danmarks Statistik (2018)
Statistikbanken: LIGEAI3
Sundheds- og Ældreministeriets beregninger på baggrund af
datatræk fra Center for Selvmordsforsknings statistikbank
Danmarks Statistik (2018)
Statistikbanken: LIGEHI6
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd (2017)
Hjemløshed i Danmark 2017.
Tælleuge 6
Dansk Arbejdsgiverforening (2018)
Kommunerne sender halvt
så mange flygtningekvinder i praktik som mænd
C ASES:
Projektet "Boss Ladies" sætter fokus på kvinder i byggebranchen
Arbejdsgivere, fagforeninger, kommuner og uddannelser er i 2018 gået sammen om et 3-årigt projekt, "Boss La-
dies", med det formål at få flere piger og unge kvinder til at søge ind i bygge-, anlægs- og installationsbrancherne.
Bl.a. igennem et ambassadørkorps af kvindelige håndværkere, der holder oplæg på folkeskoler, branchepraktik,
udvikling af undervisningsforløb til brug for uddannelsesvejledning af unge og rekrutteringsmøder med virksom-
heder.
Fremme af flere kvinder i ledelse
I 2018 lancerede erhvervsministeren sammen med ligestillingsministeren et inspirationsmateriale, hvor 10 tople-
dere fra forskellige brancher deler konkrete eksempler på, hvordan de arbejder målrettet på at opnå en balanceret
kønsfordeling i deres ledelse. Ligestillingsministeren lancerede desuden i samarbejde med Danish Diversity Coun-
cil en rollemodelkampagne under #leadthefuture for at inspirere kvindelige studerende til at vælge uddannelser,
der kan føre til ledelse, og til at gå efter en lederkarriere gennem personlige fortællinger.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0019.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
• Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
19
INDSAT SER:
Workshop om fremtidens ligestilling:
Ligestillingsmini-
steren afholdt i januar 2019 en workshop med virksomheder,
organisationer, forskere og meningsdannere, der drøftede
udfordringer og kom med ideer til, hvordan ligestillingen kan
fremmes både i forhold til uddannelse, arbejdsmarkedet og
familieliv. Der vil blive arbejdet videre med ideerne.
og mangfoldighed fra 2019. Det Jyske Musikkonservatorium
og Rytmisk Musikkonservatorium vil fx fokusere på en styr-
ket kønsbalance. Filminstituttet vil bl.a. i 2019 prøvekøre en
’selvangivelse’, hvor danske producenter ved ansøgning og
regnskabsaflæggelse skal oplyse om kønsfordelingen på egne
spillefilm og gennemføre obligatorisk kursus i blinde vinkler
og præferencer for støttetildelere.
Diversitet i rekruttering og kvinder i ledelse:
I dialog
med rekrutteringsbranchen undersøges muligheden for at
udvikle en frivillig aftale om rekruttering af ledere, der kan bi-
drage til at få mere diversitet og flere kvinder i spil til ledelses-
poster. Der gennemføres en undersøgelse af mulighederne for
benchmarking/ranking af virksomheder omfattet af reglerne
om en mere ligelig kønsfordeling i ledelse og bestyrelser.
Barbershop-arrangement for mandlige ledere om
kvinder i ledelse:
For at engagere mænd i arbejdet med
at fremme flere kvinder i ledelse vil ligestillingsministeren
holde et barbershop-event i forbindelse med den årlige Wo-
menomics. Der vil blive sat fokus på fordelene ved diversitet i
ledelse, ubevidste kønsbias, og hvordan mænd kan involveres
i arbejdet med at fremme kvinder i ledelse.
Unges stress og trivsel:
Regeringen nedsatte på tværs af 6
ministerier i juni 2018 et nationalt stresspanel, som i begyn-
delsen af 2019 kommer med en række konkrete anbefalinger
til regeringen til, hvordan man kan reducere stress på tværs
af samfundsområder. Et af fokusområderne for stresspanelet
har været at se på, hvorfor de unge, og særligt de unge kvin-
der, har så højt et stressniveau. Sundhedsministeren ned-
satte i juni 2018 et selvstændigt ungepanel, der i december
2018 gav deres ni gode råd til sundhedsministeren om, hvor-
dan den psykiske trivsel blandt unge kan forbedres.
Delt forældreskab og ligedeling af børne- og ungeydel-
sen:
Det nye familieretlige system forventes at træde i kraft
den 1. april 2019. Systemet skal forbedre mulighederne for et
ligeværdigt forældreskab ved, at forældre kan aftale, at deres
barn har delt bopæl og dermed sammen træffe beslutninger
om overordnede forhold i barnets liv, som ellers besluttes
af bopælsforælderen alene. Det er desuden aftalt at ændre
reglerne om udbetaling af børne- og ungeydelsen, så den
som udgangspunkt udbetales med halvdelen til hver af foræl-
drene. Lovforslaget forventes fremsat i 2019.
Ligeløn på arbejdsmarkedet og fokus på pension:
Det undersøges bl.a. i dialog med arbejdsmarkedets parter,
hvordan der kan komme øget fokus på restlønforskellen/den
uforklarede lønforskel mellem mænd og kvinder – både ude på
arbejdspladserne og i samfundet generelt. I 2019 udarbejder
beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren i henhold
til ligelønsloven en redegørelse for indsatsen for at opnå lige
løn mellem mænd og kvinder. Derudover vil ligestillingsmi-
nisteren gå i dialog med pensionssektoren om at sætte øget
fokus på konsekvenserne af orlov og deltid for livsindkomst og
pension.
HPV-vaccination til alle drenge:
HPV-vaccination er et
fast tilbud i sundhedsvæsenet til piger, men der er også vig-
tige fordele for drenge ved at få vaccinen. Unge drenge i Dan-
mark skal derfor fra midten af 2019 ligesom pigerne tilbydes
gratis vaccination mod HPV.
Forenkling af ligestillingsredegørelserne:
Ligestil-
lingsministeren fremsætter et lovforslag, der forenkler og
moderniserer ligestillingsredegørelserne, så de bliver mere
relevante og bidrager til at fremme ligestillingsarbejdet i det
offentlige, samt sikrer fortsat monitorering af indsatsen.
Fremover skal der udarbejdes ligestillingsredegørelser hvert
tredje år, og der udvikles et nyt indberetningssystem frem
mod næste indrapportering i 2020.
Understøttelse af mor og barns sundhed:
Som en del af
fødselsudspillet ”En god og sikker start på livet” er Sundheds-
styrelsen i gang med at revidere anbefalingerne for svangre-
omsorgen i Danmark, herunder med fokus på øget differen-
tiering og individualisering i forhold til behov og risiko samt
en tidlig opsporing med henblik på at understøtte mor og
barns sundhed under graviditeten. Inddragelse af partnere og
understøttelse af familiedannelsen indgår som et fokus i de
nye anbefalinger, der forventes offentliggjort i 2019.
Flere dimittender med tekniske, digitale og naturvi-
denskabelige kompetencer (STEM):
Regeringen vil lave
en STEM-handlingsplan (Science, Technology, Engineering
and Mathematics), der skal få flere til at vælge, blive optaget
på og i sidste ende gennemføre en videregående teknisk, di-
gital eller naturvidenskabelig uddannelse. Der vil i handlings-
planen bl.a. være fokus på kvinders søgemønstre mv.
Aktiv indsats for kvinder i risiko for at efterlade deres
børn:
Kvinder, der møder op på landets fødeafdelinger i aktiv
fødsel uden at have haft forudgående kontakt med sundheds-
væsenet, kan have skjult eller fornægtet deres graviditet og
er i risikozonen for at efterlade deres barn i det offentlige
rum. Sundhedsministeren iværksætter initiativer, der skal
hjælpe kvinderne i graviditeten og skabe et alternativt rum,
hvor de kan komme anonymt og få rådgivning og hjælp.
Fokus på kønsfordeling på erhvervsuddannelser:
Undervisningsministeriet igangsætter en landsdækkende
indsats for at udvikle og udbrede god praksis om undervis-
ningsmiljøer, bl.a. med fokus på at tiltrække flere piger og
kvinder til traditionelle mandefag og flere drenge og mænd til
traditionelle kvindefag. I 2019 indføres et obligatorisk prak-
tisk/musisk valgfag (håndværk og design, billedkunst, musik
eller madkundskab) i folkeskolens 7.-8. klasse. Kønsfordeling
vil indgå i erfaringsopsamlingen.
Indsatser imod ensomhed og mistrivsel hos ældre
mænd:
Med satspuljeaftalen for 2019 er der afsat 35 mio. kr.
til en pulje til bekæmpelse af ensomhed blandt særligt ældre
mænd, som kan søges af kommuner, private aktører eller
civilsamfund. Puljens formål er at sikre sammenhængende
indsatser imod ensomhed og mistrivsel, da ældre borgere
er særligt udsatte, og dårlig trivsel kan i værste tilfælde lede
til selvmord. Ældres andel af selvmord er næsten dobbelt så
høj, som den andel de udgør af befolkningen, og særligt ældre
mænd er udsatte.
Mangfoldighed og bedre kønsbalance i kunstbran-
chen:
Flere af de kunstneriske uddannelsesinstitutioner un-
der Kulturministeriet iværksætter indsatser vedr. ligestilling
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0020.png
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0021.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
21
Tryghed, trivsel og lige
muligheder for LGBTI-personer
I Danmark er der frihed for den enkelte, og alle skal behandles lige uanset køn,
seksuel orientering eller kønsidentitet. Men der er stadig mange lesbiske, bøsser,
biseksuelle, transkønnede og interkønnede (LGBTI-personer), der trives dårligere
end den øvrige del af befolkningen, og som oplever begrænsninger i deres frie
udfoldelse, fordomme og diskrimination.
Styrke trivsel og støtte til især udsatte
LGBTI-personer
I Danmark er lige muligheder uanset køn, seksuel ori-
entering eller kønsidentitet en præmis, alle skal accep-
tere, og som ikke kan gradbøjes efter kultur, tradition
eller religion. For frihed, ligeværd og lige muligheder er
fælles værdier, der skal værnes om.
Sammenlignet med andre lande er Danmark kommet
langt, men der er fortsat arbejde at gøre i forhold til
at mindske LGBTI-personers oplevelse af mistrivsel.
Selvom mange er ressourcestærke, viser undersøgel-
ser, at gruppen bl.a. oftere har generende smerter eller
ubehag, oftere føler sig stressede, drikker mere og tre
gange så ofte forsøger at begå selvmord sammenlignet
med resten af den danske befolkning. Særligt minori-
tetsetniske homoseksuelle er udsatte.
I det kommende år fortsætter arbejdet med at ud-
mønte initiativerne fra handlingsplanen til fremme af
tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer,
og indsatsen forstærkes blandt andet gennem civil-
samfundet.
Fakta
• Diskrimination på baggrund af seksuel oriente-
ring fører til dårligere helbred og dermed dårligere
tilknytning til arbejdsmarkedet, hvilket koster EU-
landene mellem 68 og 210 mio. kroner i tabte skatte-
indtægter om året.
• Hver tredje nydanske LGBT-person (33 pct.) har
overvejet at begå selvmord inden for det seneste år,
mens det gælder for 19 pct. af de øvrige LGBT-perso-
ner.
• 57-59 pct. af 18-29-årige minoritetsetniske unge tror
’i mindre grad’ eller ’slet ikke’, at deres familie ville ac-
ceptere, hvis de havde en kæreste af samme køn som
dem selv. For majoritetsetniske unge er det 7-12 pct.
• 63 pct. af danske LGBT-personer skjulte ofte eller al-
tid deres seksuelle orientering eller kønsidentitet, da
de gik i skole og var under 18 år.
• 31 pct. af danske LGBT-personer har følt sig diskrimi-
neret eller chikaneret på grund af deres seksuelle
orientering i løbet af et år.
• I 2017 registrerede Politiet 81 sager om seksuelt
orienterede hadforbrydelser. I 68 af tilfældene var
motivet gerningspersonens opfattelse af en persons
homoseksualitet og i 13 tilfælde gerningspersonens
opfattelse af en persons transkønnethed.
• 22 pct. minoritetsetniske mænd og 12 pct. minori-
tetsetniske kvinder mener, at homoseksualitet ikke
bør være accepteret af samfundet. Det samme me-
ner hhv. 3 pct. og 1 pct. majoritetsetniske mænd og
kvinder.
European Parliamentary Research Service (2018)
Equality and
the Fight against Racism and Xenofobia. Cost of Non-Europe Report
Als Research (2015)
Nydanske LGBT-personers levevilkår
Als Research (2018)
Unges oplevelser af negativ social kontrol
FRA – Fundamental Rights Agency (2013)
EU LGBT survey –
Results at a glance
Rigspolitiet (2018)
Hadforbrydelser i 2017
Als Research (2019)
Maskulinitetsopfattelser og holdninger
til ligestilling – særligt blandt minoritetsetniske mænd
Undersøgelserne vedr. LGBT-personer dækker ikke
interkønnede, derfor er i'et udeladt.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0022.png
22
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
Bekæmpe fordomme og fremme af åbenhed på
arbejdsmarked og i samfundet i øvrigt
I Danmark skal alle kunne leve deres liv, som de ønsker,
i tryghed med den kæreste, ægtefælle og børn, og med
det kropsudtryk eller kønskarakteristika, de har eller
ønsker at have. Uden at frygte fordømmelse, eksklu-
sion eller overgreb. LGBTI-personer skal kunne være
trygge ved at gå på gaden, komme i idrætsklubber og
ved åbent at fortælle i frokostpausen, hvordan eller med
hvem de tilbringer deres fritid, og hvem de holder af.
Mange steder rundt om i verden er homoseksuelle,
trans- og interkønnedes rettigheder og lige mulighe-
der under pres. I Danmark er der generelt stor åbenhed
og frisind, men der er fortsat udfordringer for den en-
kelte fx på arbejdspladsen, i uddannelsessystemet og i
idrætten. Og generelt mener mange etniske minorite-
ter ikke, at samfundet bør acceptere homoseksualitet.
Der er derfor brug for at blive ved med at presse på
for at fremme åbenhed, inklusion og frihed både her-
hjemme og internationalt.
C ASES:
Rådgivning, støtte og netværk for LGBTI-personer og bekæmpelse af fordomme
I efteråret 2018 modtog fire projekter midler til etablering af rådgivning, støtte og netværksmuligheder for
LGBTI-personer og bekæmpelse af fordomme. To af projekterne fokuserer på at udbrede rådgivning og støtte til
LGBTI-personer til hele landet. Der etableres bl.a. en mobil peer-to-peer rådgivning til transpersoner, som rejser
rundt til udvalgte byer. De sidste to projekter fokuserer på at skabe mere inklusion og forståelse for forskellighed
i forhold til køn, krop og seksualitet på landets folkeskoler og ungdomsuddannelser. Der etableres bl.a. et foran-
dringsagentkorps på ungdomsuddannelserne. Projekterne gennemføres af Sex & Samfund, TransAktion og LGBT
Danmark (to projekter) fra 2018-2021.
Café Aura
I efteråret 2017 igangsatte LGBT Danmark et landsdækkende initiativ kaldet ”Café Aura” målrettet unge, der bry-
der med normer for køn og seksuel orientering. I projektet etableres fysiske mødesteder i forskellige byer i Dan-
mark, hvor LGBT-unge kan møde ligesindede og udvide deres netværk med unge, der har samme erfaringer som
dem selv. Målet er at reducere og forebygge ensomhed og psykisk mistrivsel hos de unge ved at styrke deres egne
ressourcer og livsmestring via fællesskab og inklusion.
Regnbueflag på ambassader
Regeringens LGBTI-handlingsplans internationale afsnit indeholder en række nye initiativer, herunder instruktion
til danske ambassader og repræsentationer om at flage med LGBTI-regnbueflaget i forbindelse med særlige mær-
kedage fx IDAHOT (International Day Against Homofobia, Transfobia and Bifobia) og lokale prides, under hensyn-
tagen til lokale forhold og efter repræsentationschefens skøn.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0023.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
• Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
23
INDSAT SER:
Lovgennemgang:
Regeringen har nedsat en tværministe-
riel arbejdsgruppe, som har til formål at koordinere og yderli-
gere styrke indsatsen for at fremme lige muligheder og frihed
for den enkelte uanset seksuel orientering og kønsidentitet.
Arbejdsgruppen vil i 2019 fremlægge gennemgangen af eksi-
sterende lovgivning for regeringen med henblik på stillingta-
gen til eventuelle lovgivningsmæssige justeringer og tiltag.
Initiativer på sundhedsområdet for transkønnede:
Med satspuljeaftalen for 2018 er der afsat midler til bl.a. et
videnscenter om transkønnede i sundhedsvæsnet. Centret
etableres i 2019 og skal udvikle viden og fastholde erfaringer
på transområdet. Derudover igangsætter Sundhedsministe-
riet et pilotprojekt, hvor transkønnede kan modtage supple-
rende rådgivning, der er uafhængig af den øvrige udredning
og behandling. Desuden igangsættes en informationsind-
sats, der skal fremme dialog og åbenhed omkring behand-
lingstilbud.
Kapacitetsopbygning af civilsamfundet:
Med satspul-
jeaftalen for 2019 er der afsat et varigt årligt driftstilskud til
LGBT Danmark. Det skal bidrage til, at homoseksuelle, bisek-
suelle og transkønnede modtager målrettet og kvalificeret
rådgivning, støtte og netværksmuligheder. LGBT Danmark
forpligtes til at understøtte samarbejde og udvikling på tværs
af organisationer på LGBTI-området.
Inspirations- og vejledningsmateriale til skoler og
ungdomsuddannelser:
Der udarbejdes et inspirations- og
vejledningsmateriale om udfordringer for unge LGBTI-per-
soner, så bl.a. ledelse, lærere og pædagogisk personale kan
understøtte de unges trivsel og fremme åbenhed og forstå-
else blandt klassekammerater. Materialet skal særligt under-
støtte skoler med bl.a. høj andel af elever med etnisk mino-
ritetsbaggrund. Materialet udarbejdes i sammenhæng med
film og materialer, udviklet med tilskud fra udlodningsmidler
fra Undervisningsministeriet i 2017, og samtænkes med LGBT
Danmarks projekt om udvikling af læringspakke og opkvalifi-
ceringsforløb for fagpersoner i udskolingen.
LGBT-personer med etnisk minoritetsbaggrund:
Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet yder i 2018-2021 projekt-
støtte til foreningen Sabaah, så flere minoritetsetniske LGBT-
personer og deres pårørende får adgang til rådgivning. Med
satspuljeaftalen for 2019 er der afsat midler til at videreføre
og styrke rådgivning og oplysning til minoritetsetniske LGBT-
personer samt deres pårørende frem til og med 2022.
LGBTI-personer på asylcentre:
Udlændingestyrelsen
videreudvikler og systematiserer det igangværende arbejde
med fokus på LGBTI-personer i asylsystemet. Udlændin-
gestyrelsen har i operatørkontrakterne for 2019 forpligtet
operatørerne til at udpege en eller flere ressourcepersoner
på indkvarteringsstederne, som bl.a. kan bistå beboerne
med spørgsmål relateret til LGBTI-forhold. Der udarbejdes en
vejledning til alle asylcentre om, hvordan centrene kan imø-
dekomme særlige behov hos LGBTI-asylansøgere. Endvidere
indgås faste samarbejdsaftaler med LGBT Asylum, som om-
fatter, at LGBT Asylum orienteres, når et asylcenter får viden
om, at en asylansøger er LGBTI-person, hvis denne samtykker
hertil, med henblik på at bistå og støtte asylansøgeren.
Støtte til Copenhagen 2021:
Med finanslovsaftalen for
2019 gives tilskud til Copenhagen 2021, hvor World Pride og
EuroGames afholdes i København og Malmø i august 2021.
World Pride er en international LGBTI-kulturfestival, og Euro-
Games er et sportsarrangement for LGBTI-personer.
Undersøgelse af barrierer for LGBTI-personer i idræts-
foreninger og omfanget af homo- og transfobi:
Kul-
turministeriet gennemfører en undersøgelse af omfanget af
oplevede barrierer for LGBTI-personer i de danske idrætsfor-
eninger og omfanget af homo- og transfobi i disse miljøer.
Undersøgelsen skal danne grundlag for efterfølgende initiati-
ver på området i 2020 og 2021.
Udvidelse af spørgsmål til brug for offerundersøgel-
sen:
Justitsministeriet udvider spørgeskemaet til brug for
offerundersøgelsen med et spørgsmål, der i videre omfang
belyser motiver for voldshandlinger mod LGBTI-personer.
Spørgsmålet vil indgå fra 2019.
Donorblod fra primært mandelige bi- og homoseksu-
elle:
Sundhedsministeren indfører muligheden for, at mænd,
der har sex med mænd (MSM), kan donere blod efter en 4
måneders karantæneperiode. Muligheden for MSM-bloddo-
nation forventes implementeret i løbet af 2019.
Undersøgelse af udfordringer og stigma i forhold til
at ”springe ud”:
Der iværksættes en undersøgelse af de for-
skellige udfordringer og stigma, der kan være forbundet med
at stå frem og være åben omkring ens seksuelle orientering
eller kønsidentitet. Undersøgelsen skal bidrage til ny viden og
til at aftabuisere området.
Dansk indsats for fremme af LGBTI-rettigheder glo-
balt:
Danmark vil blandt andet som medlem af FN’s Menne-
skerettighedsråd fortsætte arbejdet for at fremme respekten
for menneskerettighederne, uanset seksuel orientering eller
kønsidentitet, herunder afsøge mulighederne for forlængelse
af mandatet for den Særlige Ekspert på seksuel orientering
og kønsidentitet. Derudover forsøger Danmark som nyt
medlem af Equal Rights Coalition (ERC) at opbygge alliancer
og fremme dagsordenen globalt og i enkeltsager. Danmark
arbejder fortsat på at indtræde i UN LGBT Core Group og sam-
arbejder med danske civilsamfundsaktører på området.
Undersøgelse af barrierer for åbenhed på arbejds-
pladsen:
I 2019 offentliggøres en undersøgelse af barrierer
for åbenhed på arbejdspladsen mv. Undersøgelsen skal
bidrage med ny viden på området og danne grundlag for, at
ligestillingsministeren tager en dialog med erhvervslivet,
arbejdsmarkedets partner og de faglige organisationer samt
iværksætter en kampagne om åbenhed og inklusion af LGBTI-
personer på arbejdsmarkedet.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0024.png
N Ø GL E TA L :
Antal piger og drenge
på verdensplan, der
ikke går i skole (5-11 år)
(millioner)
Kilde: UNICEF (2018)
Primary School
Age Education - UNICEF DATA
60
50
40
30
20
10
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Drenge
Piger
Andel piger mellem 15
og 19 år, som har været
udsat for omskæring
Kilde: UNICEF (2016)
Female Genital
Mutilation/Cutting: A global concern
Note: vægtet gennemsnit på bag-
grund af sammenlignelige data.
Nuværende fremskridt er ikke til-
strækkeligt til at følge med befolk-
ningstilvæksten. Antallet af piger og
kvinder, der udsættes for omskæring,
vil stige de næste 15 år.
50
51
45
40
35
30
49
48
46
44
41
37
2000
2005
2015
2010
1990
1995
1985
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0025.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
25
Global ligestillingsindsats
FN’s 17 verdensmål danner rammen for den globale udviklingsindsats frem til
2030, herunder mål 5 om ligestilling. Der er sket fremskridt på flere fronter, men
mange steder i verden er kvinders rettigheder stadig mere eller mindre sat ud af
kraft, og deres muligheder for at udfolde sig frit begrænsede.
Aktiv dansk indsats for kvinders rettigheder
og ligestilling globalt
Med FN’s verdensmål er ligestilling blevet sat på den
globale dagsorden. Det er tiltrængt, for der er stadig
alt for mange piger og kvinder, der ikke har ret til at
bestemme over egen krop. Alt for mange piger, der ud-
sættes for lemlæstende omskæring, og som ikke selv
kan bestemme, hvornår de skal giftes, have børn, eller
hvor mange børn de vil have. Og alt for mange piger og
kvinder udsættes for vold og diskrimination.
Med sit internationale engagement arbejder Danmark
aktivt for at skabe yderligere fremdrift for ligestillin-
gen. Danmarks indsats gennemføres primært i regi af
Nordisk Ministerråd, EU, Europarådet og FN samt gen-
nem udviklingsbistanden.
Fakta
• Det skønnes, at omkring 200 mio. piger og kvinder
har været udsat for omskæring globalt set.
• Det skønnes, at 21 pct. af alle unge kvinder mellem 20
og 24 år blev gift inden de fyldte 18 år. For 10 år siden
gjaldt det for ca. 25 pct. af unge kvinder.
• Mere end 800 kvinder dør hver eneste dag i forbin-
delse med graviditet eller fødsel.
• Hvert år gennemføres tæt ved 25 mi0. usikre aborter
på verdensplan, svarende til 45 pct. af alle aborter.
• I situationer med konflikt og kriser har piger 2,5
gange større risiko for at være uden skolegang end
drenge.
• Selvom det er en myte, at piger fødes med en jom-
fruhinde, som springer ved første samleje, foretager
læger, politifolk mm. i mindst 20 lande stadig jom-
fruhindetests for at fastslå, hvorvidt kvinder har haft
samleje – i visse tilfælde under tvang.
• For hver 100 mænd lever 122 kvinder i alderen 25-34 år
i ekstrem fattigdom globalt.
• Blot 30 pct. af jobs inden for forskning og innovation
varetages af kvinder.
UNICEF (2018)
Female Genital Mutilation
UNICEF (2018)
Child Marriage: Latest trends and future prospects
WHO (2018)
Maternal mortality
WHO (2017)
Worldwide, an estimated 25 million unsafe abortions
occur each year
UNICEF (2017)
Education Uprooted
WHO, OHCHR, UN Women (2018)
Eliminating Virginity Testing:
An Interagency Statement
UN Women (2018)
Infographic: Why gender equality matters to
achieving all 17 SDGs
Udviklingsbistanden som løftestang
for ligestilling
Den danske udviklingsbistand er et af de redskaber,
regeringen bruger for at fremme ligestilling og piger og
kvinders rettigheder globalt. Alt for mange steder i ver-
den er piger og kvinder afskåret fra at deltage i samfun-
det på lige fod med drenge og mænd. Det er ikke bare
uretfærdigt, men sætter også de samfund tilbage.
Det koster i forhold til bæredygtig vækst og udvikling
og lader det bidrag, kvinder og piger kan yde på alle
niveauer, være uudnyttet. Alle skal have lige mulighe-
der for at bidrage til og deltage i det politiske liv, i den
økonomiske udvikling og i et samfunds sociale og kul-
turelle liv.
Danmark vil fastholde sin position som en stærk global
fortaler for seksuel og reproduktiv sundhed og rettig-
heder. Retten til at bestemme over egen krop og egen
seksualitet er en fundamental menneskeret og grund-
lag for, at piger og kvinder kan udfolde sig på andre
områder.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0026.png
26
Global ligestillingsindsats •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
INDSAT SER:
Dansk medlemskab af FN’s menneskerettighedsråd:
Danmark blev i oktober 2018 indvalgt som medlem i Men-
neskerettighedsrådet, og med USA's nylige udtræden af
Menneskerettighedsrådet er der særligt fokus på at fastholde
de politiske landevindinger på ligestillingsdagsordenen. Dan-
mark vil bruge sin internationale profilering på området til
fortsat at sætte fokus på kvinder og pigers rettigheder ved at
fastholde det progressive sprog i resolutioner, styrke fortaler-
virksomhed og interagere med stater, som ligger på vippen af
den progressive blok.
rettigheder og ’work life balance-direktivet’ er der i januar
2019 opnået et flertal blandt landene for, at der skal øremær-
kes ret til 2 måneders forældreorlov med barselsdagpenge til
hver forælder, som dermed ikke kan overføres til den anden
forælder. Regeringen støtter ligestilling på arbejdsmarkedet
og i familierne, men ønsker ikke yderligere EU-regulering af
forældreorlov, herunder særligt øremærket orlov. Regeringen
følger også nøje udviklingen vedr. direktivforslag om kønsfor-
delingen i de største europæiske virksomheders bestyrelser.
Danmarks rapport til FN’s kvindekomité:
Regeringen
25-året for vedtagelsen af Beijing-handlingsplan:
I
2020 vil verdenssamfundet globalt fejre vedtagelsen af FN’s
handlingsplan fra den 4. Verdenskvindekonference i Beijing.
Nationalt og regionalt igangsættes et arbejde med at gøre
status for Beijing-handlingsplanen og forberede markeringen
af 25-året. Det europæiske ligestillingsinstitut EIGE udarbej-
der den regionale EU-rapport om implementeringen af hand-
lingsplanen.
afleverer i marts 2019 Danmarks 9. rapport til FN’s kvinde-
komité, der beskriver, hvordan Danmark lever op til FN’s
konvention om afskaffelse af diskrimination mod kvinder
(CEDAW).
FN’s Kvindekommissions samling:
Årets samling i
Kvindekommissionen har fokus på, hvordan sociale sikrings-
ordninger, bæredygtige infrastruktur og adgang til offent-
lig service kan styrke ligestilling og kvinders muligheder.
Danmark vil være vært for en række side events, deltage i
bilaterale møder, forhandlinger mv. og vise gode erfaringer
om, hvordan det danske samfund understøtter ligestilling
gennem fx dagtilbud, ældrepleje, lige adgang til sundheds-
væsenet mv.
Forberedelse af det danske formandskab af Nordisk
Ministerråd:
I 2019 forberedes det danske formandskab af
Nordisk Ministerråd i 2020. Det forventes, at der vil blive sat fo-
kus på at skabe ny fælles nordisk viden på LGBTI-området samt
unges kønsroller, respekt og digitale dannelse og en nordisk
markering af 25-året for vedtagelsen af FN’s Beijing-handlings-
plan for ligestilling og kvinders rettigheder. Det islandske for-
mandskab vil i 2019 fortsætte arbejdet med at fremme mænds
engagement i ligestillingsarbejdet, opfølgningen på #MeToo-
bevægelsen samt ligestilling på arbejdsmarkedet.
Danmarks handlingsplan for implementering af
UNSCR1325:
Danmarks handlingsplan for implementering af
UNSCR1325 om kvinder, fred og sikkerhed udløber ved udgan-
gen af 2019. I handlingsplanen understreges kvinders betyd-
ning for konfliktløsning og varig fred. Danmark var det første
land, der vedtog en handlingsplan, og har haft en prominent
rolle på området. Handlingsplanen evalueres, og i 2019 udar-
bejdes en ny plan for 2020 og et antal år frem.
EU:
Det europæiske ligestillingsinstitut EIGE fortsætter
udviklingen af det europæiske ligestillingsindeks. Som led i
Kommissionens forslag til den europæiske søjle for sociale
C ASES:
Støtte til kvinder i humanitære kriser
Danmark har oprettet en særlig pulje i 2018-2019 til Verdensfødevareorganisationen (WFP)’s indsats for at fremme
kvinders beskyttelse, ligestilling og seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder med afsæt i fødevarebi-
stand. Gennem fx samarbejde med organisationer, der arbejder med kønsbaseret vold, familieplanlægning og
sundhedsydelser, kan WFP hjælpe til med at livsvigtige ydelser når ud til piger og kvinder, som ellers er svære at
nå. Programmet er støttet af Danmark med 60 mio. kr. og opererer i humanitære kriser i bl.a. Afghanistan, Came-
roun, Congo (Brazzaville), Ecuador, Libanon, Nigeria, Sydsudan og Sri Lanka.
Kvinder og pigers adgang til ICT-sektoren
African Girls Can Code er et initiativ, der har til formål at uddanne fremtidens kvindelige afrikanske tech-entrepre-
nører og bidrage til udviklingen og vækstpotentialet for IT-sektoren i Afrika. Programmet er et samarbejde med
UN Women, International Telecommunications Union (ITU) og den Afrikanske Union, og støttet af bl.a. Danmark.
Der planlægges afholdt 19 Coding Camps med 1.800 piger fra hele kontinentet. Programmet anvender kvindelige
rollemodeller i en kampagne for at gøre sektoren og kodning mere interessant for unge piger. Initiativet finansie-
res under tech-midlerne med indtil videre 10 mio. kr. i perioden 2018-2022.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0027.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2019
27
Status på initiativerne fra
Perspektiv- og handlingsplan 2018
INDSAT SOMR ÅDE
Rettigheder og frihed for den enkelte
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Global ligestillingsindsats
I alt
Antal
initiativer
10
11
6
6
33
Gennemført
6
5
5
4
20
Gennemført
Igangsat
4
5
1
2
12
Igangsat
Ikke
gennemført
0
1
0
0
1
Ikke
gennemført
INDSAT SOMR ÅDER
Rettigheder og frihed for den enkelte
Oplysningsindsats om rettigheder og ligestilling i etniske minoritetsmiljøer
Lokale dialogmøder om negativ social kontrol
Forebyggelse af radikalisering og social kontrol i dagtilbud og uddannelse
Ny viden om negativ social kontrol og maskulinitet i etniske minoritetsmiljøer
Styrket indsats for etniske minoriteters deltagelse i arbejds- og fritidsliv
Indsats mod vold i nære relationer og stalking
Bekæmpelse af seksuel chikane på arbejdspladsen
Lovforslag om skærpet straf for grovere digitale sexkrænkelser
Fokus på unge, køn og krop
Styrket indsats mod menneskehandel
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Indsats for at fremme flere kvinder i ledelse
Mere repræsentative kommunalbestyrelser og regionsråd
Aktiviteter og viden om fædres brug af orlov
Debat om det kønsopdelte uddannelsesvalg
Fokus på piger og teknologiforståelse
Ny model for udbetaling af en børne- og ungeydelse
Inspirationsdage for kvinder i Forsvaret
Fokus på køn i sundhedsindsatser
Forskning i madvaner blandt unge mænd på erhvervsuddannelser
Undersøgelse af kvinder i hjemløshed
Etablering af kvindefængsel
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Handlingsplan til fremme af LGBTI-personers tryghed, trivsel og lige muligheder
Koordinerende funktion på LGBTI-området
Evaluering af sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Forundersøgelse af monitorering af LGBTI-elevers trivsel
Europæisk konference om lige rettigheder for LGBTI-personer
Dansk indsats for fremme af LGBTI-rettigheder globalt
Global ligestillingsindsats
Dansk formandskab for Europarådet
EU’s ligestillingstemaer
Nordisk Ministerråd
FN’s Kvindekommissions samling – kvinders lige muligheder i landdistrikter
Danmarks nationale handlingsplan for implementering af FN’s sikkerheds-
resolution 1325 om Kvinder, Fred og Sikkerhed
Fokus på ligestilling og kvinders rettigheder i udviklingsbistanden
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2019), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2041094_0028.png
MINISTER FOR LIGESTILLING
UM.DK / LIGESTILLING