Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2024506_0001.png
Europa-Parlamentet
2014-2019
VEDTAGNE TEKSTER
Foreløbig udgave
P8_TA-PROV(2019)0010
Integration af ligestillingsaspektet i Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets beslutning af 15. januar 2019 om integration af
ligestillingsaspektet i Europa-Parlamentet (2018/2162(INI))
Europa-Parlamentet,
der henviser til artikel 2 og 3 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU), hvori
princippet om ligestilling mellem mænd og kvinder er nedfældet som en kerneværdi i
Unionen,
der henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), særlig
artikel 8 og 19,
der henviser til artikel 23 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, der indeholder specifikke bestemmelser om det horisontale princip om
ligestilling mellem mænd og kvinder, og til artikel 6 i TEU, hvori det anerkendes, at
chartret har samme juridiske værdi som traktaterne,
der henviser til konventionen til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder (EMRK),
der henviser til verdenserklæringen om menneskerettigheder fra 1948,
der henviser til FN's konvention om afskaffelse af alle former for diskrimination mod
kvinder (CEDAW) fra 1979,
der henviser til Europarådets konvention af 11. maj 2011 til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet (Istanbulkonventionen),
der henviser til sin beslutning af 24. november 2016 om EU's tiltrædelse af
Istanbulkonventionen til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder
1
,
der henviser til Beijingerklæringen og den tilhørende handlingsplan, som blev vedtaget
på den fjerde verdenskonference om kvinder den 15. september 1995, og til de
efterfølgende slutdokumenter, som blev vedtaget på de ekstraordinære FN-samlinger
EUT C 224 af 27.6.2018, s. 96.
1
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
2024506_0002.png
Beijing +5 (2000), Beijing +10 (2005) og Beijing +15 (2010), og slutdokumentet fra
revisionskonferencen Beijing +20,
der henviser til sine beslutninger af 10. februar 2010 om ligestilling mellem kvinder og
mænd i EU
2009
1
, af 8. marts 2011 om ligestilling mellem kvinder og mænd i Den
Europæiske Union
2010
2
, af 13. marts 2012 om ligestilling mellem kvinder og mænd i
Den Europæiske Union
2011
3
, af 10. marts 2015 om fremskridt for ligestillingen
mellem kvinder og mænd i Den Europæiske Union i 2013
4
, og af 14. marts 2017 om
ligestilling mellem mænd og kvinder i Den Europæiske Union i 2014-2015
5
,
der henviser til sin beslutning af 13. marts 2003 om integrering af ligestillingsaspektet i
Europa-Parlamentet
6
,
der henviser til sin beslutning af 18. januar 2007 om integrering af ligestilling mellem
kvinder og mænd i udvalgsarbejdet
7
,
der henviser til sin beslutning af 22. april 2009 om integrering af ligestilling mellem
kvinder og mænd i udvalgs- og delegationsarbejdet
8
,
der henviser til sin beslutning af 7. maj 2009 om ligestillingsaspektet i EU's eksterne
forbindelser og fredsopbygning/nationsopbygning
9
,
der henviser til sin beslutning af 13. marts 2012 om kvinders deltagelse i politisk
beslutningstagning
10
,
der henviser til sin beslutning af 9. juni 2015 om EU's strategi for ligestilling mellem
kvinder og mænd efter 2015
11
,
der henviser til sin beslutning af 3. februar 2016 om en ny strategi for kvinders
rettigheder og ligestilling mellem mænd og kvinder i Europa efter 2015
12
,
der henviser til sin beslutning af 8. marts 2016 om integrering af kønsaspektet i Europa-
Parlamentets arbejde
13
,
der henviser til sin beslutning af 26. oktober 2017 om bekæmpelse af seksuel chikane
og misbrug i EU
14
,
der henviser til sin beslutning af 11. september 2018 om foranstaltninger til
EUT C 341 E af 16.12.2010, s. 35.
EUT C 199 E af 7.7.2012, s. 65.
EUT C 251 E af 31.8.2013, s. 1.
EUT C 316 af 30.8.2016, s. 2.
EUT C 263 af 25.7.2018, s. 49.
EUT C 61 E af 10.3.2004, s. 384.
EUT C 244 E af 18.10.2007, s. 225.
EUT C 184 E af 8.7.2010, s. 18.
EUT C 212 E af 5.8.2010, s. 32.
EUT C 251 E af 31.8.2013, s. 11.
EUT C 407 af 4.11.2016, s. 2.
EUT C 35 af 31.1.2018, s. 35.
EUT C 50 af 9.2.2018, s. 15.
EUT C 346 af 27.9 2018, s. 192.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
2024506_0003.png
forebyggelse og bekæmpelse af mobning og seksuel chikane på arbejdspladsen, i det
offentlige rum og i det politiske liv i EU
1
,
der henviser til forordning nr. 31 (EØF), 11 (Euratom), om vedtægten for tjenestemænd
og om ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Det Europæiske Økonomiske
Fællesskab og Det Europæiske Atomenergifællesskab (og ændringer og rettelser hertil),
særlig vedtægtens artikel 1c og 1d
2
,
der henviser til brochuren "Women in the European Parliament" fra 2018,
der henviser til Europa-Parlamentets "Human Resources Annual Report 2017"
(årsberetning om menneskelige ressourcer), der blev offentliggjort i august 2018,
der henviser til retningslinjerne for kønsneutral sprogbrug i Europa-Parlamentet,
der henviser til rapporten fra Dimitrios Papadimoulis, næstformand for Europa-
Parlamentet og formand for Gruppen på Højt Plan om Ligestilling og Mangfoldighed,
til Europa-Parlamentets Præsidium med titlen "Gender Equality in the European
Parliament Secretariat
state of play and the way forward 2017-2019" (ligestilling i
Europa-Parlamentets generalsekretariat
status og vejen frem 2017-2019), der blev
vedtaget på Præsidiets møde den 16. januar 2017,
der henviser til køreplanen for 2017-2019 for gennemførelse af rapporten "Gender
Equality in the European Parliament Secretariat
state of play and the way forward
2017-2019",
der henviser til "Action plan for the promotion of gender equality and diversity in the
European Parliament Secretariat for the period 2014-2019" (handlingsplan for fremme
af ligestilling og mangfoldighed i Europa-Parlamentets generalsekretariat i perioden
2014-2019),
der henviser til det mandat, som Gruppen på Højt Plan om Ligestilling og
Mangfoldighed har fået,
der henviser til sine retningslinjer vedrørende ligestilling for medlemmer
af/rekrutteringspersoner i udvælgelsespaneler,
der henviser til Kommissionens meddelelse af 19. juli 2017 med titlen "A better
workplace for all: from equal opportunities towards diversity and inclusion" (en bedre
arbejdsplads for alle: fra lige muligheder til mangfoldighed og inklusion)
(C(2017)5300)
3
og det deri indeholdte "Diversity and Inclusion Charter"
4
,
der henviser til arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene af 3. december 2015
med titlen "Strategic engagement for gender equality 2016-2019" (strategisk indsats for
1
2
3
4
Vedtagne tekster, P8_TA(2018)0331.
EFT P 45 af 14.6.1962, s. 1385 (dansk særudgave EFT 1959-1962, s. 126).
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-equal-opportunities-diversity-
inclusion-2017.pdf
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/diversity-inclusion-charter-2017-07-19-en.pdf
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
2024506_0004.png
ligestilling mellem kvinder og mænd 2016-2019) (SWD(2015)0278)
1
,
der henviser til Europarådets strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2018-
2023
2
,
der henviser til Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens fælles erklæring af 19.
november 2013 om integrering af kønsaspektet, der er knyttet som bilag til Europa-
Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning om udkast til Rådets forordning om
fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020, der er vedhæftet
den flerårige finansielle ramme (FFR)
3
,
der henviser til Den Interparlamentariske Unions rapport fra 2011 med titlen:"Gender-
sensitive Parliaments: A Global Review of Good Practice", der blev offentliggjort i
2011,
der henviser til forretningsordenens artikel 52,
der henviser til betænkning fra Udvalget om Kvinders Rettigheder og Ligestilling (A8-
0429/2018),
der henviser til, at ligestilling mellem kønnene er en grundlæggende værdi for EU og er
anerkendt i traktaterne og i chartret om grundlæggende rettigheder; der henviser til, at
ifølge artikel 8 i TEUF skal Unionen i alle sine aktiviteter tilstræbe at fjerne uligheder
og fremme ligestilling mellem mænd og kvinder, når den fastlægger og gennemfører
sine politikker og aktiviteter;
der henviser til, at opnåelse af ligestilling mellem mænd og kvinder generelt er af
central betydning for beskyttelsen af menneskerettighederne, et velfungerende
demokrati, respekten for retsstatsprincippet, økonomisk vækst, social inklusion og
bæredygtighed, og at integration af ligestillingsaspektet er relevant for alle
politikområder under EU's kompetence;
der henviser til, at retten til ligestilling og garantien for ikkediskrimination er
fundamentale principper, der ligger til grund for integration af ligestillingsaspektet; der
henviser til, at integration af ligestillingsaspektet betyder, at der gøres en indsats for at
fremme rettigheder, perspektiver og velbefindende i forhold til kvinder, piger,
LGBTIQ-personer og personer med alle kønsidentiteter;
der henviser til, at fremskridt i retning af kønsligestilling i EU ikke blot stagnerer
overalt i EU, men at der også er sket væsentlige tilbageskridt i visse medlemsstater;
der henviser til, at Istanbulkonventionen understreger vigtigheden af at ændre mentalitet
og holdninger for at forhindre alle former for kønsbetinget vold i fortsat at finde sted;
der henviser til, at undervisning på alle niveauer og for alle aldersgrupper i ligestilling
mellem kvinder og mænd, ikke-fastlåste kønsroller og respekt for den personlige
integritet derfor er nødvendig i denne henseende;
https://ec.europa.eu/anti-
trafficking/sites/antitrafficking/files/151203_strategic_engagement_en.pdf
https://rm.coe.int/prems-093618-gbr-gender-equality-strategy-2023-web-
a5/16808b47e1
Vedtagne tekster, P7_TA(2013)0455.
A.
B.
C.
D.
E.
1
2
3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
2024506_0005.png
F.
der henviser til, at der afsættes utilstrækkelige midler og menneskelige ressourcer til at
sikre reelle fremskridt i integreringen af kønsaspektet i EU's politikker, programmer,
initiativer og aktioner;
der henviser til, at befolkningen i Den Europæiske Union består halvt af kvinder og
halvt af mænd, men at Europa-Parlamentets sammensætning afspejler en markant
underrepræsentation af kvinder, eftersom kun 36,1 % af MEP'erne er kvinder; der
henviser til, at denne kløft fremhæves yderligere af sammensætningen af Europa-
Parlamentets Præsidium, der består af 7 kvinder og 13 mænd; der henviser til, at en
kønsafbalanceret repræsentation og mangfoldighed i Europa-Parlamentets organer
bidrager til at nedbryde stereotyper, mindske diskrimination og øge niveauet for den
demokratiske repræsentation af borgerne i EU og legitimiteten i Europa-Parlamentets
beslutninger;
der henviser til, at udnævnelser til Parlamentets topledelse (generaldirektører og
direktører) kun omfattede 11 % kvinder i 2016 og 33 % kvinder i 2017;
der henviser til, at mål 5 blandt målene for bæredygtig udvikling tilstræber, at man skal
"opnå ligestilling mellem kønnene og styrke kvinders og pigers rettigheder og
muligheder" senest i 2030, og at dette er en tværgående målsætning for samtlige 17 må
for bæredygtig udvikling; der henviser til, at integration af ligestillingsaspektet er et
redskab til at sikre en effektiv, varig, bæredygtig og retfærdig udvikling med en positive
konsekvenser for opfyldelsen af fattigdomsbekæmpelsesmålene; der henviser til, at der
imidlertid kun sker meget langsomme fremskridt på området ligestilling mellem
kønnene og minimale forandringer i mange lande verden over
1
, herunder i Europa; der
henviser til, at der har været blandede resultater i forbindelse med implementeringen af
mål 5 inden for og på tværs af EU-medlemsstaterne, og at andelen af kvinder i de
nationale parlamenter og i beslutningstagende stillinger stadig langt fra svarer til
andelen af mænd
2
;
der henviser til, at kønsspecifikke konsekvensanalyser er nødvendige for at vurdere og
identificere sandsynligheden af, at en given afgørelse får negative konsekvenser for
ligestillingen mellem kønnene; der henviser til, at det således er af afgørende betydning,
at budgetterne analyseres ud fra et kønsperspektiv for at indhente oplysninger om de
forskelligartede konsekvenser, en eventuel tildeling og fordeling af budgetmidler kan få
for ligestillingen mellem kønnene, og for at skabe større gennemsigtighed og
ansvarlighed;
der henviser til, at integration af ligestillingsaspektet betragtes som en effektiv og
globalt anerkendt strategi til sikring af ligestilling og til at bekæmpe diskrimination ved
at omorganisere, forbedre, udvikle og evaluere de politiske processer, således at
kønsligestillingsaspektet bliver inkorporeret i alle politikker, regulerende
foranstaltninger og udgiftsprogrammer på alle niveauer og i alle faser af de aktører, der
står for den politiske beslutningstagning; der henviser til, at integration af
"The Global Gender Gap Report 2016", World Economic Forum, 2016,
http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016/
"Sustainable development in the European Union
monitoring report on progress
towards the SDGs in an EU context", Eurostat, 2018,
https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/9237449/KS-01-18-656-EN-
N.pdf/2b2a096b-3bd6-4939-8ef3-11cfc14b9329
G.
H.
I.
J.
K.
1
2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
2024506_0006.png
ligestillingsaspektet giver adgang til nøgleværktøjer til at foretage en systematisk
behandling af alle menneskers vilkår, omstændigheder og behov i politiske strategier og
foranstaltninger og til at fremme kønsligestilling og lige rettigheder og en
kønsafbalanceret repræsentation på forskellige administrative, politiske, sociale og
økonomiske niveauer og i beslutningsprocesserne;
L.
der henviser til, at der er behov for et tættere interinstitutionelt samarbejde om
integrering af kønsaspektet mellem Parlamentet, Rådet og Kommissionen for at sikre, at
kønsperspektivet kan indføres i alle faser af Unionens budget, politikker, programmer
og initiativer, hvilket ville lette Parlamentets eget arbejde med integrering af
kønsaspektet;
der henviser til, at de ændringsforslag om integration af ligestillingsaspektet, som er
blevet vedtaget af Udvalget om Kvinders Rettigheder og Ligestilling, og som er blevet
indgivet til vedtagelse i andre udvalg, udgør et effektivt redskab til at sikre, at
kønsligestilling bliver behandlet på behørig vis i Parlamentets betænkninger og
beslutninger;
der henviser til, at kønsbudgettering i form af planlægning og programmering bidrager
til at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd og respekten for kvinders rettigheder
og er et af de centrale værktøjer, som anvendes af de politiske beslutningstagere til at
fremme ligestilling mellem kønnene, men ikke desto mindre stadig ikke anvendes
systematisk af EU-institutionerne;
der henviser til, at kvinder ifølge de seneste tilgængelige tal
1
udgør 59 % af
Parlamentets medarbejdere, men stadig er underrepræsenterede på alle ledelsesniveauer;
der henviser til, at antallet af kvinder i toplederstillinger endda er faldet siden juni 2017,
og at antallet af kvinder i mellemlederstillinger kun er forøget i beskedent omfang;
der henviser til, at man i 2017-rapporten om ligestilling mellem mænd og kvinder, der
er udarbejdet af næstformand for Europa-Parlamentet Dimitrios Papadimoulis, har
fastsat tre mål for kvinders repræsentation i mellem- og topledelsen, der skal nås inden
2019: 30 % på generaldirektørniveau, 35 % på direktørniveau og 40 % på
kontorchefniveau, og der henviser til, at den efterfølgende køreplan skitserer, hvordan
disse mål skal nås;
der henviser til, at man for at fremme integration af ligestillingsaspektet i arbejdet i
Parlamentets udvalg og delegationer bør udpege et medlem med ansvar for integration
af ligestillingsaspektet i hvert udvalg og i Delegationsformandskonferencen, som skal
udveksle erfaringer og bedste praksis i kønsmainstreamingnetværket;
der henviser til, at det er afgørende for Parlamentets og de andre EU-institutioners
troværdighed at sikre sammenhæng mellem deres interne personalepolitikker og deres
tiltag udadtil på området fremme af ligestilling mellem kønnene og LGBTIQ-
rettigheder;
der henviser til, at Parlamentets forretningsorden siden 2014 har foreskrevet, at
Rapport med titlen "Kvinder i Europa-Parlamentet", Europa-Parlamentet, 8. marts 2018,
http://www.europarl.europa.eu/RegData/publications/2018/0001/P8_PUB%282018%29
0001_DA.pdf
M.
N.
O.
P.
Q.
R.
S.
1
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
Parlamentets mangfoldighed skal afspejles i sammensætningen af hvert enkelt
parlamentsudvalgs formandskab, og at det ikke må være tilladt at have et formandskab
med udelukkende mænd eller udelukkende kvinder;
T.
U.
der henviser til, at topstillinger i Parlamentet udelukkende tildeles af Europa-
Parlamentets Præsidium;
der henviser til, at integration af ligestillingsaspektet skal omfatte behørig hensyntagen
til rettigheder, perspektiver og velbefindende for LGBTIQ-personer og personer med
alle kønsidentiteter; der henviser til, at Parlamentet ganske vist tillægger LGBTIQ-
spørgsmål øget betydning, men at LGBTIQ-aktivister har en relativt lav synlighed og
taler med en svag stemme;
der henviser til, at der er behov for at anerkende den sociale og politiske værdi af
kvindeorganisationer og kvindefora, deres historie og deres arbejde samt deres centrale
rolle i forbindelse med forebyggelse af kønsbaseret vold og fremme af kønsligestilling,
kvinders selvbestemmelser og interkulturel dialog; der henviser til, at der ikke kan
foregå nogen form for bevidst integration af ligestillingsaspektet, medmindre der findes
steder, hvor kvinder kan opnå selvbestemmelse og autoritet, og hvor vold over for
kvinder bliver bekæmpet;
der henviser til, at kvinders legitimitet i den politiske sfære undertiden stadig anfægtes,
og at kvinder er ofre for stereotype opfattelser, som afholder dem fra at deltage i politik
et fænomen, der er særligt iøjnefaldende, når kvinder er underrepræsenteret i politik;
der henviser til, at kvinder i EU har de samme politiske og borgerlige rettigheder som
mænd, men ikke desto mindre hyppigt bliver konfronteret med sociale,
samfundsmæssige eller økonomiske uligheder;
der henviser til, at ligestilling mellem kønnene bidrager til en mere omfattende debat og
en bedre beslutningsproces, eftersom ligestilling betyder, at alle synspunkter bliver
repræsenteret;
der henviser til, at institutionerne må tage ansvaret for at undgå vertikal og horisontal
kønsopdeling;
V.
W.
X.
Y.
Z.
AA. der henviser til, at Parlamentet i mange år har arbejdet for at fremme ligestilling mellem
kønnene, og at Udvalget om Kvinders Rettigheder og Ligestilling har ansvaret for at
implementere og videreudvikle integration af ligestillingsaspektet inden for alle
politikområder;
AB. der henviser til, at Parlamentet fortsat skal bekæmpe sexchikane og implementere de
aftalte foranstaltninger;
AC. der henviser til, at Parlamentet har flere forskellige organer, som har ansvaret for at
udvikle og implementere integration af ligestillingsaspektet og fremme ligestilling
mellem kønnene og mangfoldighed både på det politiske og det administrative plan,
som f.eks. Gruppen på Højt Plan om Ligestilling og Mangfoldighed, Udvalget om
Kvinders Rettigheder og Ligestilling, kønsmainstreamingnetværket, Enheden for
Lighed og Mangfoldighed, Udvalget om Lige Muligheder og Mangfoldighed (COPEC),
égalité,
sammenslutningen af LGBTI+-medarbejdere i EU-institutionerne, det
rådgivende udvalg for forebyggende foranstaltninger og beskyttelse på arbejdspladsen
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
samt gruppen af ligestillings- og mangfoldighedskoordinatorer; der henviser til, at der
imidlertid ikke findes nogen klar koordinering eller sammenhæng mellem disse organer;
AD. der henviser til, at integration af ligestillingsaspektet er en proces, der kræver særlige
færdigheder og særlig viden samt engagement, og at en sådan integration kun kan
gennemføres effektivt, hvis der sideløbende foregår bevidsthedsfremmende og
kapacitetsopbyggende aktiviteter i institutionerne og blandt personalet;
AE. der henviser til, at Parlamentet allerede i 2003 gav tilsagn om at vedtage og
implementere en politikplan for integration af ligestillingsaspektet med det overordnede
mål at integrere kønsperspektivet i udvalgenes og delegationernes arbejde ved hjælp af
konkrete redskaber til at fremme. skabe større bevidsthed omkring og implementere
princippet om integration af ligestillingsaspektet i deres daglige arbejde;
Generelle bemærkninger
1.
bekræfter på ny sin stærke tilslutning til ligestilling mellem kønnene både i indholdet af
EU's politikker, initiativer og programmer og på tværs af alle Unionens politiske,
budgetmæssige, administrative og udøvende niveauer;
mener, at den nye FFR
ligesom den foregående FFR
skal være ledsaget af en fælles
erklæring fra Parlamentet, Kommissionen og Rådet, som forpligter dem til at sikre, at
de årlige budgetprocedurer, der er gældende for FFR'en, i fornødent omfang indbefatter
kønsspecifikke elementer under hensyntagen til, hvordan Unionens overordnede
finansielle ramme bidrager til målsætningen om ligestilling og sikrer integration af
ligestillingsaspektet;
gentager sin opfordring til Kommissionen om at forelægge en reel europæisk strategi
for ligestilling mellem kønnene i form af en meddelelse, der indeholder klare og i videst
muligt omfang kvantificerbare mål, og om at få denne strategi oversat til alle officielle
EU-sprog for at sikre en større udbredelse og forståelse blandt borgerne og de sociale og
økonomiske aktører;
er af den opfattelse, at Parlamentet bør skabe og fremme en kultur med mangfoldighed
og inklusion og et sikkert arbejdsmiljø for alle, og at tværgående foranstaltninger til
sikring af alle medarbejderes og MEP'ers velbefindende bør ledsages af målrettede
foranstaltninger til opnåelse af en ligelig kønsfordeling på såvel administrativt som
politisk plan;
understreger, at integration af ligestillingsaspektet også kan indebære, at der
gennemføres særlige foranstaltninger med kvinder eller mænd som målgruppe for at
imødegå vedvarende uligheder, eller at man ændrer integrationsstrategierne for at tage
hensyn til individers eller gruppers forskelligartede omstændigheder;
glæder sig over de mandlige og kvindelige rollemodeller med hensyn til ligestilling
samt diverse initiativer både i Parlamentets administration og på politisk plan, der aktivt
fremme ligestilling mellem kønnene og lige muligheder; mener desuden, at der bør
gøres en indsats for at fremme forskellige rollemodeller for at udrydde alle former for
kønsstereotyper;
understreger, at ligestilling ikke blot er et kvindepolitisk sprøgsmål, men et spørgsmål,
der bør vedrøre hele samfundet;
2.
3.
4.
5.
6.
7.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
8.
beklager, at Parlamentets visuelle kommunikation undertiden anvender kønsstereotyper
og stereotyper baseret på seksuel orientering og kønsidentitet; minder i denne
forbindelse om, at det er vigtigt at afspejle og fremme ligestilling i
kommunikationsmateriale inden for samtlige politikområder;
minder om, at integration af ligestillingsaspektet omfatter politiske valg,
beslutningsprocessen, procedurer og praksisser samt gennemførelse, overvågning og
evaluering; understreger derfor, at man for at kunne foretage en samlet vurdering af
situationen for så vidt angår integration af ligestillingsaspektet i Parlamentet er nødt til
at tage hensyn til ikke blot det politiske indhold, men også kønsfordelingen i
administrationen og hos beslutningstagerne;
finder det beklageligt, at kvinder fortsat er underrepræsenterede i Parlamentets centrale
beslutningstagende stillinger på politisk og administrativt plan, og mener, at
Parlamentet er nødt til at sikre, at der ved tildelingen af beslutningstagende stillinger er
en ligelig fordeling af kønnene;
beklager den manglende sammenhæng og koordinering mellem de forskellige organer,
der arbejder med ligestilling mellem kønnene og mangfoldighed i Parlamentet; gentager
sin opfordring om at forbedre den interne koordinering for at opnå en bedre integration
af ligestillingsaspektet, bl.a. i forbindelse med ansættelse af personale,
arbejdstilrettelæggelse samt arbejdsrelaterede beslutninger og procedurer;
bifalder Parlamentets beslutning om at ære Simone Veil, den første kvindelige formand
for en EU-institution og en urokkelig fortaler for kvinders rettigheder, navnlig adgang
til legal abort og reproduktive rettigheder, ved at opkalde prisen for lighed og
mangfoldighed efter hende, eftersom det er et middel til at fremhæve og anerkende god
praksis og rollemodeller inden for lige muligheder i Europa-Parlamentets
generalsekretariat; henstiller, at denne vigtige pris bliver gjort mere synlig, og at der
skabes større opmærksomhed omkring den;
understreger, at det er vigtigt at føre en dialog med eksterne interessenter som
civilsamfundets kvindeorganisationer, græsrodsgrupper til fremme af kvinders
rettigheder og ligestilling mellem kønnene, kvindebevægelser, internationale
institutioner, den akademiske verden og nationale parlamenter for at udvikle værktøjer
og indsamle data; minder om, at en sådan mobilisering er vigtig for at forbedre EU's
processer til integration af ligestillingsaspektet og fremme gensidig udveksling af bedste
praksis;
9.
10.
11.
12.
13.
Værktøjer til integration af ligestillingsaspektet
14.
efterlyser effektive foranstaltninger til at sikre reel ligestilling mellem mænd og kvinder
i Europa-Parlamentet; understreger i denne kontekst, at det navnlig er yderst vigtigt at
gennemføre foranstaltninger til bekæmpelse af seksuel chikane; fokuserer især på
behovet for oplysnings- og uddannelsesforanstaltninger;
glæder sig over de reviderede retningslinjer for kønsneutral sprogbrug i Europa-
Parlamentet, som blev offentliggjort i juli 2018, og som nu bedre afspejler den sproglige
og kulturelle udvikling og giver praktiske råd på alle EU's officielle sprog om brugen af
et kønsmæssigt retfærdigt og inklusivt sprog; minder om, at Parlamentet var en af de
første internationale organisationer, der vedtog flersprogede retningslinjer for
15.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
kønsneutral sprogbrug i 2008; minder om, at det er vigtigt at skabe en bred offentlig
accept af retningslinjerne, og opfordrer alle medlemmer af Europa-Parlamentet, såvel
som de ansatte, til at fremme og anvende disse retningslinjer konsekvent i deres arbejde;
16.
anerkender arbejdet i kønsmainstreamingnetværket, glæder sig over, at repræsentanter
for Delegationsformandskonferencen nu også indgår i dette netværk, og opfordrer til at
udvikle det yderligere;
glæder sig over, at de fleste af Parlamentets udvalg har vedtaget handlingsplaner for
integration af ligestillingsaspektet i deres arbejde, og at mange allerede har forelagt dem
for kønsmainstreamingnetværket; opfordrer derfor de resterende få udvalg til at følge de
andres eksempel; noterer sig imidlertid, at disse planer er af heterogen karakter og ikke
nødvendigvis er blevet gennemført; mener, at der bør vedtages en fælles
kønshandlingsplan i Europa-Parlamentet, som i det mindste bør omfatte bestemmelser
om ligelig kønsfordeling i alt parlamentarisk arbejde og i alle Parlamentets organer,
indførelse af et kønsperspektiv i alle Parlamentets politiske aktiviteter og
arbejdstilrettelæggelse samt kønsneutral sprogbrug i alle dokumenter; anmoder om, at
Parlamentets forretningsorden ændres i overensstemmelse hermed;
finder det beklageligt, at den seneste reform af forretningsordenen ikke omfattede
procedurer til integration af ligestillingsaspektet;
glæder sig over de fremskridt, der er gjort i de seneste år med at vedtage
kønshandlingsplaner i de fleste af Parlamentets udvalg;
efterlyser et tættere samarbejde mellem udvalgene med det formål at inkorporere en reel
kønspolitisk dimension i deres betænkninger og understreger, at det er vigtigt, at
samtlige udvalg udviser behørig respekt over for Udvalget om Kvinders Rettigheder og
Ligestilling både ved at acceptere de ændringsforslag om integration af
ligestillingsaspektet, som udvalget fremsætter, og ved at samarbejde om at undgå
kompetencekonflikter;
gentager, at det er vigtigt at anvende kønsbudgettering på alle niveauer i
budgetproceduren; finder det yderst beklageligt, at EU-institutionerne ikke råder over
kønsbudgetteringsmekanismer, selv om de har afgivet et stærkt tilsagn til fordel for
sådanne mekanismer; opfordrer indtrængende Parlamentets ansvarlige organer til at
inkorporere et kønspolitisk perspektiv og anvende kønsspecifikke indikatorer, når de
udarbejder og vedtager Parlamentets overslag og gennem hele dechargeproceduren;
glæder sig over Europa-Parlamentets beslutning af 26. oktober 2017 om bekæmpelse af
seksuel chikane og seksuelle overgreb i EU; understreger, at seksuel chikane er en
alvorlig forbrydelse, der i de fleste tilfælde ikke bliver indberettet, en ekstrem form for
kønsdiskrimination og en af de største hindringer for ligestilling mellem kønnene;
glæder sig over Præsidiets afgørelse af 2. juli 2018 om at revidere den måde, Det
Rådgivende Udvalg for Behandling af Klager over Chikane vedrørende Medlemmer af
Europa-Parlamentet fungerer på, samt udvalgets procedurer for behandling af klager, og
noterer sig med stor tilfredshed, at det i artikel 6 er fastlagt, at der skal udpeges to
sagkyndige rådgivere
en læge fra Lægetjenesten og et medlem af Juridisk Tjeneste
af generalsekretæren, og at der er blevet tilføjet en artikel 34a til
gennemførelsesbestemmelserne til statutten for Europa-Parlamentets medlemmer for så
vidt angår de finansielle følger af et bevist tilfælde af chikane over for en akkrediteret
17.
18.
19.
20.
21.
22.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
parlamentarisk assistent;
23.
glæder sig over de nye foranstaltninger til bekæmpelse af chikane, der blev efterlyst i
Parlamentets beslutning af 26. oktober 2017, og som Parlamentet har iværksat med
ikrafttræden den 1. september 2018, nemlig ved:
a)
at give det rådgivende udvalg et særskilt permanent sekretariat i tilknytning til
Præsidiets og kvæstorernes sekretariat med et udvidet sagkyndigt personale, der
regelmæssigt modtager videreuddannelse og udelukkende beskæftiger sig med
chikanesager;
at lade endnu en repræsentant for de akkrediterede assistenter deltage i udvalgets
møder som fuldgyldigt medlem for at løse problemerne med hensyn til et
begrænset quorum og arbejdsbelastningen for repræsentanten for de akkrediterede
assistenter;
at sikre, at Parlamentets forretningsorden (artikel 11 og 166) omfatter nye
sanktioner for chikane samt en kodeks for EP-medlemmers passende adfærd ved
varetagelsen af deres opgaver, at der udfærdiges en erklæring, som hvert enkelt
medlem underskriver ved overtagelsen af sit hverv, og som indgives til
formanden, at hvert enkelt medlem læser kodeksen og bekræfter, at han eller hun
vil efterleve de deri indeholdte principper, og at samtlige erklæringer
(underskrevne og ikke-underskrevne) bliver offentliggjort på Parlamentets
websted;
at sikre bedre information til akkrediterede parlamentariske assistenter hvad angår
muligheden for at få alle deres omkostninger til juridisk bistand dækket af
Parlamentet og modtage støtte gennem hele processen;
b)
c)
d)
24.
beklager dog dybt, at der kun gøres langsomme og utilstrækkelige fremskridt med
gennemførelsen af de øvrige vigtige henstillinger i Parlamentets beslutning; kræver, at
Parlamentets formand og administration retter deres fulde og udelte opmærksomhed
mod fuldstændig gennemførelse af alle krævede foranstaltninger, navnlig ved hjælp af
køreplanen 2017-2019 om foranstaltningerne til forebyggelse af og hurtig støtte til at
håndtere konflikter og chikane mellem medlemmer og akkrediterede parlamentariske
assistenter, praktikanter eller andet personale, som bør revideres så hurtigt som muligt
for på passende vis også at omfatte mindst følgende krav fra beslutningen med en klar
frist for gennemførelsen:
a)
b)
obligatorisk efteruddannelse til alle medlemmer og medarbejdere
oprettelse af en taskforce af uafhængige, eksterne eksperter, der indkaldes med
mandat til at undersøge dels situationen med hensyn til seksuel chikane i Europa-
Parlamentet, dels hvordan dets to chikaneudvalg fungerer
styrkelse af de to chikaneudvalg ved at sammenlægge dem til ét enkelt udvalg
med en varierende sammensætning, alt efter hvilken sag det drejer sig om, og med
eksperter som f.eks. jurister og læger som faste medlemmer af udvalget;
c)
25.
opfordrer Kommissionen til i denne kontekst at foretage yderligere overvågning af den
regelmæssige anvendelse og gennemførelse af direktiv 2006/54/EF om gennemførelse
af princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
2024506_0012.png
forbindelse med beskæftigelse og erhverv
1
, hvori det er fastlagt, at bevisbyrden
pålægges indklagede i sager om kønsdiskrimination;
26.
gentager sin opfordring til Europa-Parlamentets Forskningstjeneste om at gennemføre
regelmæssig detaljeret kvalitativ og kvantitativ forskning i, hvilke fremskridt der gøres
hvad angår integration af ligestillingsaspektet i Parlamentet, og hvordan den
organisatoriske struktur, der er ansvarlig herfor, fungerer, samt om at udvikle
kønsspecifikke konsekvensvurderinger og kønsbaserede analyser; efterlyser en øget,
systematisk og periodisk indsamling af kønsopdelte data og statistikker i
konsekvensanalyser af politikker og programmer samt i den politiske beslutningsproces
for at analysere de fremskridt, der bliver gjort i retning af ligestilling, give en korrekt
gengivelse af kønsskævheder, vurdere resultater eller tilbageskridt og skabe grundlag
for en evidensbaseret beslutningstagning;
opfordrer atter til, at der gennemføres obligatorisk efteruddannelse om respekt og
værdighed for samtlige medlemmer af Europa-Parlamentet og samtlige medarbejdere, i
hvert fald ved indledningen af en ny valgperiode;
gentager, at det er vigtigt at opbygge kapacitet til integration af ligestillingsaspektet
inden for alle EU-institutioner ved at sikre, at den tilbudte efteruddannelse inddrager
kønsaspektet, og ved at tilbyde særlige efteruddannelsesprogrammer om ligestilling
mellem kønnene inden for alle politikområder; udtrykker sin fulde støtte til at udvikle
målrettet og regelmæssig efteruddannelse i integration af kønsaspektet og tilbyde
særlige efteruddannelsesprogrammer for kvinder med lederpotentiale; opfordrer
Generaldirektoratet for Personale til at tilbyde efteruddannelse i integration af
ligestillingsaspektet for medlemmer, assistenter og medarbejdere i Europa-Parlamentet
og opfordrer Parlamentets politiske grupper til at tilbyde tilsvarende efteruddannelse til
deres medarbejdere;
hilser det værktøj velkomment, som er udviklet af Det Europæiske Institut for
Ligestilling mellem Mænd og Kvinder (EIGE) og målrettet parlamenter, der er
opmærksomme på kønsaspektet, med det formål at hjælpe Europa-Parlamentet og
nationale og regionale parlamenter med at vurdere og forbedre deres
kønsopmærksomhed; opfordrer Parlamentets administration og politiske grupper til at
sikre passende opfølgning af resultaterne af vurderingen og evalueringen;
opfordrer EIGE til regelmæssigt at indsende oplysninger til Parlamentets udvalg og til
Kommissionen for at understrege kønsperspektivet inden for alle politikområder og
stille de data og værktøjer, som det har udviklet, såsom kønsbudgettering på en platform
for integration af ligestillingsaspektet, til rådighed som en del af en bredere
kapacitetsopbygning, der også henvender sig til medarbejdere og parlamentariske
assistenter;
27.
28.
29.
30.
Det politiske niveau
31.
glæder sig over, at der i 2016 blev udpeget en fast ordfører for integration af
ligestillingsaspektet i Europa-Parlamentet, og at den faste ordfører har engageret sig
aktivt i arbejdet i Gruppen på Højt Plan om Ligestilling og Mangfoldighed; henstiller
derfor, at Parlamentet bibeholder denne post i valgperioden 2019-2024;
EUT L 204 af 26.7.2006, s. 23.
1
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
32.
mener, at styrkede interinstitutionelle forbindelser med hensyn til integration af
ligestillingsaspektet kan medvirke til at fremme kønsopmærksomme EU-politikker; beklager,
at der endnu ikke er blevet etableret et struktureret samarbejde om integration af kønsaspektet
med andre institutionelle partnere såsom Kommissionen, Rådet og EIGE;
33.
påpeger, at det er vigtigt at styrke tilstedeværelsen af det underrepræsenterede køn,
oftest kvinder, på valglisterne; opfordrer på det bestemteste de europæiske politiske
partier og deres partimedlemmer til at sikre en ligelig kønsfordeling blandt kandidaterne
til valget til Europa-Parlamentet i 2019 ved hjælp af alternerende lister eller andre
metoder som f.eks. paritetiske lister; giver tilsagn om at sikre en ligelig fordeling af
mænd og kvinder på alle niveauer;
slår til lyd for, at Parlamentets politiske grupper i valgperioden 2019-2024 sikrer en
ligelig kønsfordeling i Europa-Parlamentets styrende organer, og henstiller, at de
opstiller både mandlige og kvindelige medlemmer som kandidater til posterne som
formand, næstformand og medlem af Præsidiet samt til udvalgs- og
delegationsformandsposterne;
henstiller, at Parlamentets politiske grupper i valgperioden 2019-2024 hver især vælger
to medlemmer, et mandligt medlem og et kvindeligt medlem, til posten som
gruppemedformand;
opfordrer Parlamentets politiske grupper til i valgperioden 2019-2024 at tage hensyn til
målsætningen om at opnå en ligelig kønsfordeling, når de udpeger medlemmer til
samtlige udvalg og delegationer, og navnlig til at udpege et ligeligt antal
parlamentarikere af begge køn som medlemmer og stedfortrædere i Udvalget om
Kvinders Rettigheder og Ligestilling for at anspore mænd til at engagere sig i
ligestillingspolitik;
foreslår, at man undersøger mulighederne for at etablere et kvindenetværk inden for
Parlamentet og integrere de nationale netværk heri, fordi formelle og uformelle netværk
ikke alene forbedrer arbejdsgangene, men også spiller en central rolle ved at levere
oplysninger, gensidig støtte og coaching samt rollemodeller;
opfordrer Parlamentets politiske grupper til at vedtage en strategi for integration af
ligestillingsaspektet for at sikre, at deres forslag tager hensyn til konsekvenserne for
ligestilling mellem kønnene;
opfordrer generalsekretæren og Præsidiet til at følge det samme princip ved besættelse
af stillinger i topledelsen som ved besættelse af kontorchefstillinger, dvs. at gøre det
obligatorisk, at de korte lister indeholder tre passende kandidater, med mindst én
kandidat af hvert køn, og at bekendtgøre, at det underrepræsenterede køn bør
foretrækkes alt andet lige (f.eks. med hensyn til kvalifikationer, erfaring); bemærker, at
en given stilling bør genopslås, hvis disse krav ikke er opfyldt;
fordømmer på det skarpeste afstand den mandschauvinistiske sprogbrug, der flere gange
er taget i anvendelse i mødesalen; glæder sig over de sanktioner, som Europa-
Parlamentets formand har iværksat, og som Præsidiet har stadfæstet, over for et medlem
af Europa-Parlamentet, der på plenarmødet den 1. marts 2017 fremsatte bemærkninger,
som undergraver kvinders værdighed; er foruroliget over, at Den Europæiske Unions
Ret den 31. maj 2018 traf afgørelse om at annullere formandens og Præsidiets afgørelse
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
på grundlag af både en fortolkning af de relevante bestemmelser i forretningsordenen
og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis vedrørende artikel 10 i
EMRK (ytringsfrihed); opfordrer indtrængende det udvalg, der er kompetent med
hensyn til forretningsordenen, til at revidere de gældende regler med henblik på at sikre
respekt og værdighed i mødesalen til enhver tid og til navnlig at tilføje en bestemmelse
om, at medlemmerne i forbindelse med forhandlingerne skal afholde sig fra en
sprogbrug, der ansporer til had eller diskrimination på grund af køn, race, hudfarve,
nationalitet, etnisk eller social oprindelse, genetiske karakteristika, sprog, religion eller
tro, politiske eller andre standpunkter, medlemskab af et nationalt mindretal, handicap,
alder eller seksuel orientering, og til at indføre afskrækkende sanktioner for en eventuel
overtrædelse af denne bestemmelse;
41.
glæder sig over, at der er adgang til erhvervsuddannelseskurser om ubevidst
forudindtagethed og chikane, og understreger, at sådanne efteruddannelseskurser bør
lægge særlig vægt på ligestilling mellem kønnene og LGBTIQ-spørgsmål og være
obligatoriske for ledere og medlemmer af udvælgelseskomitéer og kraftigt anbefales til
alle andre medarbejdere;
støtter Kommissionens strategi for mangfoldighed og inklusion, der blev offentliggjort i
2017; opfordrer indtrængende Parlamentet til at følge dette gode eksempel, til fuldt ud
at engagere sig i mangfoldighedsledelse og til at anerkende, værdsætte og inddrage
medarbejdere med forskellige seksuelle orienteringer eller kønsidentiteter;
42.
Det administrative niveau
43.
glæder sig over rapporten fra Dimitrios Papadimoulis med titlen "Gender Equality in the
European Parliament Secretariat
state of play and the way forward 2017-2019" og
køreplanen for gennemførelse af rapporten; noterer sig med tilfredshed de fremskridt,
der er gjort for at gennemføre de konkrete tiltag i køreplanen, og dens klare tidslinje for
specifikke foranstaltninger vedrørende ledelse, efteruddannelse, øget bevidsthed om
ligestilling, foranstaltninger til sikring af balance mellem arbejdsliv og privatliv samt
regelmæssig overvågning af ligevægten mellem kønnene ved hjælp af statistikker;
mener, at det er påkrævet at gøre hurtigere fremskridt for at nå de ligestillingsmål, der er
opstillet for 2019;
opfordrer indtrængende Gruppen på Højt Plan om Ligestilling og Mangfoldighed til
hvert andet år at foretage en struktureret vurdering af gennemførelsen af køreplanen for
ligestilling punkt for punkt på grundlag af en redegørelse fra GD PERS;
er bekymret over, at målsætningerne om ligestilling trods stærke institutionelle og
politiske tilsagn ikke udtrykkeligt fremgår af Parlamentets budgetdokumenter og heller
ikke bliver inddraget i alle faser af budgetprocessen;
foreslår, at GD PERS udarbejder et spørgeskema, som skal udfyldes på et frivilligt
grundlag af kvinder, især af kvindelige mellemledere, for at indhente oplysninger om
deres motivation samt forhindringer og muligheder i arbejdslivet for at få et bedre
overblik over, hvad der forhindrer dem i at søge toplederposter;
noterer sig med tilfredshed, at Parlamentet udarbejder en årlig beretning om
menneskelige ressourcer;
44.
45.
46.
47.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
48.
minder om, at det
i forbindelse med anvendelsen af foranstaltninger til fremme af
bedre ligevægt mellem arbejdsliv og privatliv
er nødvendigt at gøre en særlig indsats
for at anspore chefer til at acceptere sådanne foranstaltninger og for, i relevante tilfælde,
at anspore begge partnere til i ligelig grad at udnytte disse muligheder; bemærker, at der
bør skabes større offentlig opmærksomhed omkring Parlamentets indsats til fremme af
ligevægt mellem arbejdsliv og privatliv ved hjælp af workshops, efteruddannelseskurser
og publikationer; påpeger, at medlemmer og medarbejdere bør være velorienterede om,
at foranstaltninger til forbedring af ligevægten mellem arbejdsliv og privatliv
som
f.eks. barselsorlov/fædreorlov, forældreorlov, plejeorlov og fleksible arbejdsformer
kan bidrage til at sikre ligestilling mellem kønnene i Parlamentet, fremme en bedre
fordeling af omsorgsopgaver mellem kvinder og mænd, forbedre kvaliteten af kvinders
beskæftigelse og deres velbefindende og have langsigtede konsekvenser for den sociale
og økonomiske udvikling;
henstiller, at Parlamentets Generaldirektorat for Kommunikation medtager et stærkere
og mere aktivt kønsperspektiv i sine rapporter om Parlamentets politiske beslutninger
og navnlig i forbindelse med forberedelserne til valgkampagnen frem til valget til
Europa-Parlamentet i 2019;
glæder sig over de fremskridt, der er gjort i Parlamentets Generalsekretariat for at
fremme ligestilling på poster i top- og mellemledelsen, men bemærker, at kvinder
fortsat kun er repræsenteret på sådanne poster i meget beskeden grad, selv om flertallet
af Parlamentets tjenestemænd er kvinder; ved udgangen af 2017 var 15,4 % af
generaldirektører, 30,4 % af direktører og 36,2 % af kontorchefer i Parlamentets
Generalsekretariat kvinder; minder derfor om, at det underrepræsenterede køn bør
foretrækkes, når valget står mellem ansøgere med samme profil (erfaring,
kvalifikationer mv.);
mener, at viden eller erfaring med hensyn til integration af ligestillingsaspektet skal
betragtes som et aktiv i forbindelse med rekruttering og udvælgelse af medarbejdere;
opfordrer Parlamentets udvalgssekretariater til at bistå deres medlemmer med at sikre en
ligelig kønsfordeling blandt talere ved udvalgshøringer ved at foreslå en
kønsafbalanceret ekspertliste;
understreger, at, når det drejer sig om at opnå reelle fremskridt i retning af ligestilling i
Parlamentets Generalsekretariat, er der brug for en ny virksomhedskultur med et ændret
begrebsapparat og ændrede adfærdsnormer, således at Generalsekretariatet kan bevæge
sig frem mod en ligestillingskultur;
o
o
o
49.
50.
51.
52.
53.
54.
pålægger sin formand at sende denne beslutning til Rådet og Kommissionen.