Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2024504_0001.png
Baggrundsnotat
Til brug for interparlamentarisk møde Women’s power in
politics 7. marts 2019 i Europa-Parlamentet
Om mødet
Mødet er initieret af Europa-Parlamentets Udvalg for kvinders rettigheder og
ligestilling (FEMM). Det finder sted dagen før kvindernes internationale kamp-
dag, torsdag den 7. marts 2019 kl. 9.00-12.30 i Parlamentet (room JAN 4Q2).
Formanden for udvalget vil lede mødet, hvor den kroatiske præsident og
EU’s ligestillingskommissær er hovedtalere. Der er to paneldebatter med te-
maerne:
Kvinders reelle magt og hvordan man booster den
samt
Unge kvin-
der i politik.
Deltagerne er medlemmer af nationale parlamenter og Europa-Parlamentet.
Om kvinder i politik
Med kun tre måneder til europa-parlamentsvalget er der særligt i Parlamen-
tets Ligestillingsudvalg overvejelser om, hvordan man kan sikre en bedre
kønsbalance i det næste parlament.
Et nyligt
studie
foretaget for Parlamentets researchafdeling viser, at 36,9% af
medlemmerne af Europa-Parlamentet var kvinder umiddelbart efter valget i
2014. I april 2018 var det faldet en anelse til 36,2%. Kun Kroatien, Malta,
Frankrig, Irland, Spanien, Sverige og UK har over 40% kvindelige parlamen-
tarikere. Danmark har 30,7% (4 ud af 13). Et nyt
brief
og et
faktaark
fra same
afdeling viser, at det går bedre i EU sammenlignet med resten af verden.
Studiet noterer, at partierne spiller en central rolle ved sammensætning af
kandidatlister. Internationale erfaringer viser, at der er størst succes med at
fremme kvindelig repræsentation hos partier med en ambitiøs og multifacet-
teret tilgang med handlingsplaner og kapacitetsopbygning blandt kvindelige
kandidater med træning og mentorordninger.
4. marts 2019
J.nr.: Skriv ref. og tryk F11
Lotte Rickers Olesen (3330)
Side 1 | 3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
2024504_0002.png
Forskerne bag studiet siger, at det ikke er tilstrækkeligt med kvinder på opstil-
lingslister, de skal også placeres, så de har en chance for at vinde. Til det for-
mål er kvoter med zipping effektive (zipping er ligelig fordeling af kandidater
af begge køn på de øverste pladser ved opstilling efter partilisteprincippet).
Studiet opfordrer nationale partier til at:
indføre 50% kvoter (med zipping ved partilisteopstilling)
sørge for træning og mentorordning for kvinder
øremærke midler til kvindelige kandidaters kampagner
sikre at kulturen i partiet et respektfuld over kvinder.
Lande med meget lav kvindelige repræsentation bør ifølge studiet overveje at
indføre kvoter på opstillingslister ved lov.
Ligestillingsudvalget vedtog i januar en
rapport om kønsmainstreaming,
der:
opfordrer Kommissionen til at vedtage en europæisk handlingsplan
for ligestilling
opfordrer Rådet, Parlamentet og Kommissionen til at vedtage en fæl-
les erklæring,
som ledsager EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
om at integrere ligestilling i den årlige budgetprocedure (i lighed med
den nugældende MFF)
beklager kvinders repræsentation i Parlamentets øverste politiske og
administrative lag (mens 59% af de ansatte i Parlamentet er kvinder,
er kun 33% af direktørerne og generaldirektørerne kvinder)
understreger vigtigheden af at modvirke seksuel chikane
bifalder nye guidelines for kønsneutralt sprogbrug i Parlamentet
opfordrer de sidste udvalg til at følge de øvrige og vedtage hand-
lingsplaner for kønsmainstreaming og beklager at Parlamentets for-
retningsorden ikke indeholder en procedure for kønsmainstreaming
opfordrer de politiske grupper i næste valgperiode til sikrer en ligelig
kønsfordeling i Europa-Parlamentets styrende organer ved at opstil-
ler både mandlige og kvindelige kandidater.
EU og ligestilling generelt
I EU-traktaten står ligestilling mellem kvinder og mænd som en helt central
værdi for EU i artikel 2. Faktisk har ligestilling stået i Romtraktaten siden
1957, hvor Frankrig fik en bestemmelse om lige løn med. Frankrig havde
gennemført det i national ret og var bange for, at lave lønninger til kvinder i
andre EF-lande ville føre til social dumping. Ligestilling i EU-regi handler så-
ledes også om lige konkurrencevilkår på det indre marked.
EU har været en drivkraft for ligestilling i mange EU-lande - inklusiv Danmark.
Eksempelvis fik Danmark først en lov om ligeløn, da direktiv om ligeløn blev
vedtaget i 1975 i det daværende EF. Senere blev Danmark dømt ved EF-
Domstolen for ikke at leve op til det direktiv. Den danske funktionærlov blev
Side 2 | 3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Interparlamentarisk møde: Women´s power in politics som afholdes den 7/3-19 i Europa-Parlamentet
2024504_0003.png
også underkendt af EF-Domstolen i 1998, da en dom slog fast, at gravide
kvinder har ret til fuld løn ved sygdom. Et dansk, uafhængigt organ for over-
vågning af ligebehandling kom først i 2010 efter pres fra Kommissionen.
Mens EU sikrede kvinder ret til 14 ugers øremærket barsel tilbage i 1992, er
Rådet og Parlamentet for nylig nået til enighed om øremærket forældreorlov
til hver forældre på 1�½ måned med ydelse samt 14 dages øremærket barsel
til faren umiddelbart efter fødsel/adoption. Mens det sidste svarer til de dan-
ske regler, vil den øremærkede barsel på 1�½ måned til hver forældre med
ydelse være et nybrud i Danmark.
Side 3 | 3