Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2023634_0001.png
Børne- og socialministeren
Mai Mercardo
Holmens Kanal 22
1060 København K.
København, den 20. februar 2019
Vedr. : Høring og anbefaling til Ministeren
Foreningen Far skal hermed anbefale Ministeren IKKE at underskrive de foreliggende forskrifter for
familieretshuset og familiedomstolen. Vi skal gøre opmærksom på, at der tale om alvorlige svigt af
retssikkerheden for borgerne. De fremsendte forskrifter må betegnes som ikke tilladt forvaltning af
Ministeriet.
Der er tale om forskrifter, som er knopskydning af forældet og diskriminerende lovgivning med få
justeringer, i stedet for ministeriel erkendelse af ikke tilladt forvaltning og brud på menneskeretten i den
gældende lovgivning, hvor borgerne ikke er lige for loven.
Det gælder eksempelvis på områder som opdelingen af almindelige forældre i bopæl og samværsforældre,
manglende digital post, fædreorlov, sociale ydelser til en forælder, barnets ret til at kende og blive passet af
sine forældre samt manglende ligeværdighed i voldsindsatsen og brugen af begrebet samt den finansielle
støtte.
Foreningen Far står med en markant kontaktflade til danske børn og fædre, har afholdt hundrede
tusindevis af samtaler og har 41 års erfaring, men har ingen reel mulighed for at lave høringssvar på det
fremsendte ministerielle grundlag. Foruden at vi fortsat står uden statslige midler og uden fastansatte i
forhold til en kønsdiskriminerende og skandaløs statslige støtte. Vi finder dette som et alvorligt overgreb på
borgernes retssikkerhed i Danmark.
Foreningen Far forventer at der føres menneskeretslige sager, såfremt Ministeren og Ministeriet ikke
ændre sin forvaltningsretlige praksis og erkender borgerne ikke er lige for loven. Foreningen Far vil på det
foreliggende grundlag indberette den ministerielle diskrimination i forhold til familieformer,
bopæl/samværsforældre samt køn til FN, Europa Kommissionen og den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol.
HOVEDPROBLEMSTILLINGER
Som eksempel på et par hovedproblemstillinger kan nævnes:
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0002.png
Der er sket knopskydning af bekendtgørelser og vejledningerne og er kommet rigtig mange gentagelser
ind, hvilket vil gøre dem tunge både at læse og bruge i praksis. Flere steder er det påtrængende med en
ny gennemskrivning af hele afsnit for at gøre vejledningerne nutidige og anvendelige i praksis samt for
overholdelse af menneskeretten.
Bopæl og samværsbegrebet bør betragtes som ikke tilladt forvaltning og bør straks fjernes fra
lovgivningen, som udgangspunkt for almindelige børn og forældre, medmindre der er truffet individuel
og konkret domstolsafgørelse om en sådan opdeling. Det syntes at være en fundamental manglende
erkendelse af ansvar i embedsværket og manglende fyldestgørende orientering af ministre og
politikere i forhold til direkte og indirekte diskriminationen af familieformer og køn med brug af
begrebet.
Den kønsdiskriminerende finansielle støtte af interesse organisationer med kontakt til borgerne har
afgørende betydning for en manglende ligeværdighed i indsatsen, statistik, høringssvar samt familie
lovgivningen. Borgerne er ikke lige for loven.
Link:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/flere-milliarder-gemt-i-hemmelige-puljer
Det bør fremgår af alle vejledninger og bekendtgørelser, at forskelsbehandling baseret på køn eller
andre former f.eks. familieformen og bopæl / samværsforældre ikke er tilladt. Det sker generelt ikke og
offe tlige edar ejdere tror derfor de har e ” la ko he k” til at træffe afgørelser,
som de subjektivt
finder er bedst for barnet uden at tage hensyn til barnets ret til begge forældre og ligeværdigheden.
Borgerne er herved ikke lige for loven.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0003.png
Delt bopæl: Der skal ved indførelse af delt bopæl baseret på fælles forældreskab være tale om fuld
ligeværdighed i øvrige lovgivning. Det er anført
i forskrifter e ”at
lovgivningen ud over den
familieretlige lovgivning, herunder reglerne i CPR-loven om bopælsregistrering af barnet og lovgivning
om udbetaling af offentlige ydelser vedrørende barnet, administreres uafhængigt af den delte bopæl.”
En praksis som vidner om lovgivning lavet af og for ministeriet
ikke for borgerne, som ikke er lige for
loven.
Domstolene skal have mulighed for at beslutte delt bopæl da fælles forældreskab som helhed er bedst
for børns sundhed i livet, om forældrene er i konflikt eller ikke konflikt. Delt bopæl og ligeværdighed
skaber ro i familierne og for barnet som udgangspunkt viser virkeligheden og forskningen.
I forhold til forældrenes aftalefrihed er der allerede i dag mange eksempler på, hvordan
myndighederne tolker de godt kan ændre et barns samvær, men ikke økonomiske aftale pga.
forældrenes aftalefrihed. Det må forventes at dette problem skaleres med de nye regler. Der vil være
stor forskel på om en aftale mellem to forældre er indgået alene baseret på delt bopæl, som en
forudsætning for øvrige bestemmelser i aftalen, eller som en generel aftale ved samlivsophør. Der må
forventes mange sager og misforståelser, hvor frygten er at kun dele af forældrenes aftaler behandles
uden at det er kendt for forældrene ved indgåelse af aftalerne.
Kønsfordelingen: Det fremgår af svar til Foreningen Far at der fortsat vil være en meget skæv
kønsfordeling i det nye familieretshus. Det vil have afgørende betydning for retssikkerheden, da
kønsfordelingen vil præge fortolkningen af vejledninger og bekendtgørelserne, såfremt det ikke
præciseres at der skal ske beskyttelse mod forskelsbehandling, afskaffelse af bopæl og
samværsbegrebet som udgangspunkt samt for dens sags skyld ligeværdige 7/7 ordninger og fordeling
af barnets økonomi med indtægter og udgifter som udgangspunkt for familierne.
Ordet mor og bopælsforælder går igen i forskrifterne og brugen af voldsbegrebet er åbenlyst
kønsdiskriminerende og usaglig uden dokumentation ved nærmere gennemsyn. Der er tale om grov,
direkte og indirekte kønsdiskrimination i forhold til brugen af voldsbegrebet
og en enten bevidst
ministeriel praksis af enkelte medarbejdere eller alment manglende kompetencer og ligeværdig indsigt
hos Ministeriet. Det må anses som et bevidst brud på menneskeretten, da ministeriet tidligere har
været gjort bekendt med en praksis hos udvalgte medarbejdere i lovteksterne
ed rug af ordet ’ or’
og ’ opælsforældre’.
Borgerne er ikke lige for loven
Digital post: Ministeriet er forud for forskrifterne orienteret om at det fortsat ikke i Danmark er muligt
at opstille en liste over børn under 18 år i forhold til forældremyndighed og orienteringsretten, da dette
mod bedrevidende fortsat ikke er sikret ministerielt. Foreningen Far forventer den digitale post mellem
kommunerne og familieretshuset vil blive et administrativt og menneskeretligt problem, fordi den
digital post om børn til begge forældre fortsat ikke er sikret.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0004.png
Vi taler i forhold til digital post dels om en stigende brug af digitalisering, online kurser foruden nogle af
de mest alvorlige børnesager i Danmark. Det er helt normalt at bekymringsskrivelser netop i denne
gruppe alene sendes til en forælder og forkert forælder. Vi ser det konstant.
Familieretshuset og familiedomstolen vil endvidere næppe kunne kommunikere effektivt med
kommunernes uden der er styr på den digitale post og informeringsretten / forældremyndigheden i
cpr.
Fædreorlov: Det fremgår ikke af de nye forskrifter, at børn har ret til orlov med begge forældre som
udgangspunkt. Potentialet for forebyggelse af familiesager via fædreorlov ignoreres ministerielt på
trods af utallige henvendelser. Forældreansvarsloven skal som udgangspunkt give barnet ret til barsel
med begge forældre i henhold til menneskeretten og beskyttelse mod forskelsbehandling. Det sker ikke
og der sker i stedet misbrug af lovgivningen.
Biologisk forældreskab: Barnets livsvarige menneskeret til at kende og blive passet af sine forældre er
ikke blevet sikret. Dette må anses som et bekendt forhold for ministeriet og som et direkte brud på
menneskeretten for børn og forældre i ministeriet.
Sociale ydelser: Det fremgår af forskrifterne at bopæl og samværsbegrebet samt folkeregister adressen
i cpr opretholdes med tildeling af sociale ydelser ved behov til den ene forælder alene. Et forhold som
er bekendt for ministeriet og som må betragtes som et bevidst brud på menneskeretten.
Børneenheden: Det vil være afgørende for succes om børneenheden baserer sine procedurer på fælles
forældreskab og skal ske kvalitetssikring heraf. Bekendtgørelser og vejledninger nævner ikke dette
centrale udgangspunkt og at alle borgere skal være lige for loven, hvorfor forældet kultur ved samme
medarbejdere som tidligere må forventes at være problematisk for børnene.
Fri proces og gebyrer: Det er afgørende for børnene at fri proces ikke kan bruges som pression ved at
en forælder tildeles fri proces og den anden ikke. Fri proces bør tildeles i forhold til barnet og barnets
forældre samlet i sagen. Forældre og advokater misbruger fri proces reglerne og det skaber konflikter.
Foreningen Far vedlægger på denne baggrund sit oprindelige høringssvar og skal anmode ministeren om at
sikre alle borgere er lige for loven.
Foreningen Far skal gøre ministeren, folketingets relevante udvalg samt ombudsmanden og statsrevisionen
opmærksom på, at det i lighed med skandalen hos skat
åbenlyst med de fremsendte forskrifter
ikke kan
forventes længere at ministeriet internt selv erkender problemet med ikke tilladt forvaltningsretlig praksis.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0005.png
Borgerne er ikke lige for loven og der bør være en åbenlys bekymring for borgernes retssikkerhed og
opleves direkte og indirekte brud på menneskeretten i familielovgivningen og de gældende forskrifter.
Foreningen Far står som altid til rådighed for positiv dialog.
Foreningen Far rejser meget skarp kritik.
Det anbefales at Ministeren IKKE underskriver de forelæggende forskrifter.
Jesper Lohse, Formand
E-mail:
[email protected]
BILAG
A
Eksempel
”Bilag
7:
Vejled i g o
forældre
dighed, ar ets opæl og sa vær”
B
Foreningen Fars høringssvar
https://mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/107965
C
FN Børnekonventionen
https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx
D
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention:
https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0006.png
Bilag A: Eksempel
Som eksempel på de nye forskrifter og de mange fejl og mangler vedlægger vi kommentarer
til bilag 7
”Vejledning
om forældremyndighed, bar
ets bopæl og sa vær”.
Der er generelt kommet rigtig mange gentagelser ind i vejledningen, hvilket vil gøre den tung både at læse
og bruge i praksis. Flere steder er det påtrængende med en ny gennemskrivning af hele afsnit for at gøre
vejledning nutidig og anvendelig i praksis.
Side 1:
Indholdsfortegnelse
Ad . . ”Vold” ør være ”Vold og græ seoverskride de adfærd”. Det e ærkes, at der er rugt a de
overskrift i afsnit.
Ad . ”Bar ets pas” ør være ”Bar ets pas og s gesikri gs evis”. Jf. i istersvar
skal dette afsnit skrives
grundlæggende igennem, da både pas og sygesikringsbevis (både gult og blåt) altid skal følge barnet.
Endvidere har kun bopælsforældre adgang til at bestille nyt gult og blåt sygesikringsbevis i dag, hvilket i sig
selv er diskriminerende.
Side 4
Sidste afs it, side sæt i g, efter ” åde.. ” tilføjes ”
… og at ar et ikke lidt overlast.” Begru delse: Der har været ko krete sager, hvor et ar er levet s g
flere dage efter deltagelse i en børnesamtale i Statsforvaltningen. Dette er overgreb på børn, der ikke selv
er i stand til at vide, hvornår deres mentale grænser lider overlast. Det må ikke ske.
Side 5
Første afsnit. Hvordan håndteres sager med åbenlys forældrefremmedgørelse? Det skal fremhæves her,
hvordan sådanne sager håndteres. Forældrefremmedgørelse er internationalt anerkendt som en måde,
hvorpå en forældre påvirker barnet så meget psykisk, at det tager afstand fra den anden forælder uden
grund.
Overskrift ” . . . ”Vold” ør være ”Vold og græ seoverskride de adfærd”.
Side 6
Sidste afs it. I sæt i ge ”Dette sk ldes, at det ka være … ” der a gler et ord.
I samme sætning bør
”eller fr gt” skrives i d i ”… udsætter ar et for skade, fare eller fr gt, o … ” . li ie
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0007.png
Side 7
Første 4 afsnit er slettet.
Afsnit der
starter ed ”Selv o der på aggru d af… ” er e favoriseri g af opælsforældere . Afs it skal
skrives neutralt. Vold og grænseoverskridende adfærd kan finde sted hos begge forældre. Og når
departementet har valgt, at dette skal fylde så meget, så skal det skrives, så det dækker begge forældre.
Dette lægger resten af vejledningen i øvrigt også op til. Fokus skal være på barnet ikke tilfældige roller som
” opælsforældre” og ”sa værsforældre” eller ”e eforældre
digheds i dehaver”.
Side 8
3. afsnit. Sætning
der eg der ed ”Fa ilieretshuset skal i … ” skal i deholde, at ”Fa ilieretshuset skal
være op ærkso på forældrefre
edgørelse” Det skal stå ere klart og t deligt.
. afs it ”Fa ilieretshuset skal ved odtagelse af… ”
er en favorisering af bopælsforælderen. Afsnit skal
skrives neutralt.
”Dagligt” i . sæt i g skal slettes.
. afs it ”Der ør so udga gspu kt… ”
er en favorisering af bopælsforælderen. Afsnit skal skrives neutralt.
En bopælsforældre kan også begå vold og overgreb på en samværsforældre, det samme kan
bopælsforælderens familie eller dennes partner.
Side 9
1.
afs it. E ”a
eldelse” er juridisk ikke et evis.
2. afsnit. Her er der næsten 100% mulighed for at lave sagsbehandlingsfejl. Måske det her er bedre at
fjerne barnet fra begge forældre, til sagen er ordentligt belyst. Det er typisk her, at børn ses brugt som
”vå e ” og trusler i od de a de forælder. Hvis e opælsforælder f ge
er ar et ed påsta d
om, at barnet ikke ønsker samvær, så skal myndighederne straks tage fat i barnet, således at det straks
gøres klart, om udtalelse kommer fra barnet og hvad det skyldes, eller om der er tale om chikane,
trusler eller pression fra bopælsforælderens side.
Side 10
3. afsnit. Bortførelse af børn skal på denne liste og der skal medtages / tages hensyn til oplevet
bortførelser ved at en forælder fjerner barnet planlagt fra hjemmet ved samlivsophør af
procesretlige årsager.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0008.png
Side 11
Afs it . Der er tale o forskels eha dli g, år e ” or” eller ” ore ” æv es spe ifikt. I ”Lolla ds ase ”
er en mor dømt for at have taget livet af en række personer. I sagen fra Midtjylland er en mor dømt for at
have tappet blod fra sønnen i 4 år, og bragt denne i livsfare. Både mænd og kvinder kan dræbe under pres.
Derfor skal afsnit gøres neutralt.
Side 12
3.
afs it i ”Der vil ku e opstå… ” Hvad er for ålet ed at søge opl s i ger, år e perso s straf er
udstået? Skal en person (mor eller far) være livsvarigt dømt?
Side 13
Afs it i ” . . . Bar ets i itiativret”. I forlæ gelse af sidste sæt i g ”Mødet vil so udga gspu kt være… ”
skrives: ”Evt. ør esagk dig rådgiv i g ka dog ikke erstatte e forældres ko krete a od i g o
børnesagkyndig rådgivning og eller konfliktmægling. Det skal altid være mødedeltagerne klart, hvad det er
for et øde, de i dkaldes til, og hvad for ålet ed ødet er, og hve der deltager i ødet.”
Side 14
Sidste afs it, der starter ed ”Det eror på e … ”. Det er uklart, hvad dette afs it ege tlig
handler om. Der
skal flere ord på, da afsnit ikke kan stå alene.
Side 15
Ge erelt til ” . . Sa ar ejds hika e”. Der skal sættes et afs it i d her o
”forældrefre
edgørelse”.
Afs it , der starter ed ”Det sa
e gør sig gælde de i … ” E opælsforældre kan
også chikanere en
samværsforældres familie via trusler om vold, økonomiske trusler, opsøger eller kontakter familien under
samvær eller ved at lave GPS overvågning eller lign. Eksemplerne på chikane og krænkelser kan være
mange.
Afsnit 4, der starter med
”Det sa
e gør sig gælde de i … skal deles i afs it, fra sæt i g der starter
”Sa ar ejds hika e ka f.eks. også … ”
ed
Tilbageholdelse af barn fra samvær ses ofte hos bopælsforældre. Der er tale om grov samarbejdschikane,
når dette sker. Og det er direkte i strid med Forældreansvarslovens intensioner om, at et barn har ret til
kontakt med begge dets forældre.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0009.png
Der skrives, at ”… forældere hi drer forældre es sa ar ejde ved vedvare de og ude ri elig gru d at
rette henvendelse til familieretshuset,
ko
u e… ” Da Da ark er e retsstat, ka det aldrig ko
ee
forælder til skade at påtale magtmisbrug eller ulovligheder i Familieretshuet, Familieretten, kommunen
eller a dre
digheder. Der vil altid fi des ” rod e kar” i et fa ilieretsligt s ste ,
som på forskelligvis
handler imod gældende lovgivning.
Afs it , der starter ed ”Fa ilieretshuset skal være særligt op ærkso på… ” Da dette afs it er gjort
neutralt, skal afsnit ovenfor også gøres neutralt i forhold til bopælsforældre og samværsforældre og kvinde
og mand eller seksualitet.
Side 16
Til afs it tilføjes efter ”… forældres es ko flikt.” Fa ilieretshuet og fa ilierette ka også overføre
bopælen til den anden forælder og på denne måde friholde barnet fra forældrenes konflikt.
Side 17
Ge erelt til afs it ” . Digital a søg i g”. Der er tale o så a ge u dtagelser og for ehold, at afs it
trænger til en gennemgribende gennemskrivning, der fjerner gentagelser og undtagelse på undtagelse. Det
skal have processuel skades virkning, at en bopælsforælder gang på gang har indsendt mails til enten
Statsforvaltningen og Familieretshuset om enten at reducere et samvær eller stoppe et samvær. Det skal
have konsekvenser, når en forælder gang på gang søger at skabe ustabilitet og usikkerhed i den anden
forældres kontakt og relation til barnet.
Der er endvidere al for står risiko for misbrug, når vurdering overlades til de ansatte uden opfølgning og
evaluering.
Side 19
Afs it , der starter ed ”E dvidere å Fa ilieretshusets… ” De første sæt i g er e ”su jektiv
vurderi g”. Ma ka ikke skrive såda i e vejled i g. A de sæt i g skal gøres eutral, der skal stå: ”… …
af r delse af et sa vær, der er skadeligt for ar et, fordi forældere ikke ka tage sig af ar et.”
Sidste sæt i g i afs it ”Det e ærkes dog… ” giver ikke e i g. Sa vær skal ikke ku e af r des, fordi
en bopælsforældre bortfører et barnet, fremmedgøre et barn eller nægter at udlevere et barn til samvær.
Afs it . Dette afs it tilføjes: ”Pro edure skal altid udleveres ved a
od ing
herom.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0010.png
Side 20
I elle afs it og afs it skrives ”Medar ejder e i visitatio e skal have særligt fokus på opl s i ger,
hvor en forældre tilbageholder et barn og afskærer barnet fra kontakt til den anden forælder og biologiske
søskende. Det er ikke bare et barn, man skader, det er ofte flere børn, man skader ved manglende fokus.
Afsnit 6: Generelt skal familieretshuset have fokus på konfliktdæmpende tiltag. Se FFs tidligere indsendte
høringssvar.
Side 21
Der
a gler et ”er” i sæt i ge ”Udga gspu ktet o
sa let… ” .
Side 25
Sidste afs it . Her tilføjes følge de: ”Der ka ikke i dhe tes perso følso
e opl s i ger ude
forældre es udtr kkelige tilladelse, jf. GDPR. ”Opl s i g af sage ” skal Fa ilieretshuset være op ærkso
på ikke at indhente personfølsomme oplysninger, som ikke har relevans for barnets sag.
Side 28
Afs it , her tilføjes: ”Sager o fastsættelse af ko kret og tidsafgræ set sa vær til afholdelse af
forældreorlov er altid hastende, og dette er underlagt anden lovgivning. Familieretshuset kan ikke nægte
en mor eller far at afholde lovbestemt forældreorlov, med mindre denne forælder er til fare for barnet, og
det vil de færreste forældre være.
Side 29
Efter afs it ”Fa ilieretshusets afgørelse ka efter … ” skrives følge de i d: ”Fa
ilieretshuset må ikke
begrænse eller stoppe et samvær, når barnet tilbageholdes fra samvær. Sådanne sager skal altid behandles
af Familieretten, og en bopælsforældre skal rådgives om, at denne står til at miste bopælen på barnet, når
denne tilbageholder barnet fra samvær, også selvom der er tale om enkeltstående tilfælde over en periode
på 2-
år.”
Side 30
Afs it , der
a gler oget i . li ie ”I paragraf
-sager
e… ”.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0011.png
Side 31
I ”Opl s i g af sage ” i afs it
skal ske… ”
Side 33
Spørgs ålet er, hve der skrives til, år der a ve des fre
ed ord so ”e offi io” og
”offi ial aksi e ”. Overvej o ordvalg er ødve digt, ellers skriv ud og forklar egre er e.
a gler der et ko
a og ”det”. Der skal stå: ”…. Forskellige
åder, og det
Side 37
Overskrift ” . . Bar ets pas” skal hedde ” . . Bar ets pas og s gesikri gs evis”. Da pas og
sygesikringsbevis er barnets, skal de altid følge barnet.
Der henvises her til konkret ministersvar som et af
mange eksempler på ministersvar tilsidst.
Side 38
Sidste
afs it i ” . ”: Afs it skal skrives eutralt, så der ikke optræder ” opælsforældre” og
”sa værsforældre”. Det er ikke ødve digt her. Bar ets pas og s gesikri gs evis skal so
æv t følge
barnet, sådan er lovgivningen, jf. konkret ministersvar.
Side 39
Skema skal generelt opdateres.
Spørgsmålet er også, om det overholder internationale konventioner?
Side 40
Afs it ”Fælles forældre
dighed efter paragraf og paragraf ”. Afs it skal ge erelt u dergå e
ligestillingsvurdering. Der skal således skrives
” edfar” i d flere steder.
Side 41
Afs it , der skrives
ed grø t ”Det er afgøre de, at … ” . Hvor står det, og hvilke
dighed, og
et d i g har det?
Afs it , der skal stå: ”… ø sker fælles forældre
ore
eller faderen
er i od det.”
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0012.png
Side 42
Afs it i ”Aftaler o fælles forældre
dighed”. Sidste sæt i g slettes, da det er oget vås. I stedet
skrives ”… f.eks. rug af vold, trusler o vold, til ageholdelse af ar et fra ko takt ed a de forældre
eller trusler om økonomiske sanktioner.
Side 43
Afs it , sæt i g . Der skal i stedet stå, ”Hvis der ikke er e ighed
elle … ”
ps kisk.”
Afs it , slut i g. Her skal stå: ”…. heru der at være vid e til vold, f sisk so
Afsnit 3,
li ie . I stedet for ” ar et” skal der stå ” ar ets”.
Afsnit 4,
”forældrefre
Side 48
edgørelse” har stor et d i g ved vurderi g af såda
e sager.
Afs it , her he vises der til ”TFA
.
”. Disse he vis i ger skal ge erelt vedlægges vejled i g so
bilag, eller kunne findes på ministeriets hjemmeside, eller via link.
Side 62
Slutning på afsnit 2: Det bemærkes, at en bopælsforælder også kan søge tilflugt i et land, som ikke har
tiltrådt Haagerkonventionen af 1980. Afsnit skal gennemskrives, så fokus er på barnet og ikke på
forældrene.
Afs it . Dette tilføjes: ”Bar ets
sommerferier skal på anmodning fordeles ligeligt mellem forældrene i
udga gspu ktet.”
Side 63
Afsnit 1: Hvordan undgås bortførelser af børn til udlandet, dvs. en bopælsforældres bortførelse af barnet til
udlandet?
Afsnit 8, linie
: Der skal stå: ”Hvis der ikke er e ighed
Side 66
Afs it , sæt i g : Der skal stå: ”Hvis der ikke er e ighed
elle
parter e o
ar ets opæl ved… ”
elle
parter e o
ar ets opæl ved… ”
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0013.png
Side 68
Afs it , sidste sæt i g: Der skal stå: ”Hvis ikke
der lykkes at forlige forældrene under Familieretshusets
eha dli g af sage , træffer fa ilierette afgørelse o
ar ets opæl.”
Side 72
Afs it u der ” . Sa vær” tilføjes: ”Begge forældre ka dog a ode Fa ilieretshuet o , at der laves
afgørelse på, hvorda
tra sport og he te og ri ge situatio e skal være i for i delse ed sa vær.”
Bemærkning: Statsforvaltningens digitale løsninger giver allerede mulighed herfor i dag.
Side 73
I afs it , li ie slettes ” sa værsforældere
”.
elle
parter e o
ar ets opæl ved… ”
på, o
der er tale o
Afsnit 5, sætning 2: Der
skal stå: ”Hvis der ikke er e ighed
Afs it tilføjes: ”Ved afgørelser skal Fa ilieretshuset særligt være op ærkso
la gvarig forældrefre
edgørelse.”
Side 74
I afsnit 3, linie 3 tilføjes, så
der ko
er til at stå: ”… det skal have at spise,
smartphones, anvendelse af GPS-e
heder, o det å se TV og … ”
Side 75
edie rud, rug af
I afs it tilføjes: ”Fa ilieretshuset og dets ør ee hed skal her være særligt op ærkso
forudgående langvarig forældrefremmedgørelse.
e på
I afs it u der ” . . Sa værets o fa g” tilføjes i li ie : ”… e kelte ar , dog skal et sa vær også i praksis
ku e lade sig gøre.”
Side 76
I afs it u der ” . . . Weeke d- og hverdagssa vær, heru der deleord i ger” slettes hele
sætningen
”Det e ærkes, at der efter forældrea svarslove altid vil være… ”, da de e åde er elære de og
diskriminerende.
I afs it u der ” . . . Weeke d- og hverdagssa vær, heru der deleord i ger” e ærkes det til a de
sæt i g, at ”Det er ikke korrekt.
Hvis der er tale om at bopæl er delt, jf. paragraf 18a, er tid hos hver af
forældre e ude et d i g.”
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0014.png
Side 77
I afs it u der ” . . . Feriesa vær” tilføjes: ”… og udvikli gstri sa t ar ets ko takt til søske de,
herunder halvsøskende. Udgangspunktet er, at skolesøgende børns ferier over året deles ligeligt imellem
forældre e ed i dre helt særlige forhold taler i od dette.”
Side 78
I afs it skrives i li ie : ”… fastsættes sa vær i halvdele af so
erferie , e uge i … ”
Afsnit 3 slettes, da en forældres arbejde godt kan gøre, at barnet ikke kan være sammen med denne
forælder i det daglige, men godt kan være dette i ferier og lign. Dette forhold kan fx gøre sig gældende, hvis
forældrene bor langt fra hinanden eller den ene forælder bor i udlandet.
Afs it : Her e ærkes det, at ”påske ” er e kriste højtid, dvs. e religiøs egive hed.
Afs it , sæt i g , her skal der stå: ”… afgørelser efter forældrea svarslove foretages … ”
Side 79
I afs it skrives i sidste sæt i g: ”… for i delse
ed f.eks. pi se , fejri g af det … ”
Side 79
I afs it skrives ” . . sa vær ed i dre ør ” ”Sa vær ka e dvidere ikke fastsættes, før faderska et
er fastslået”. Dette å vel også gælde større ør , ligeso et ar ikke ka have sa vær ed e far, so
det viser sig ikke er barnets far efter en DNA-test. Ministeriet skal tænke godt over denne formulering, og
hvad den kan åbne af nye sager i forhold til, at mange børn statistisk ikke har den far, som de tror de har.
Side 80
I afs it der eg der ed ”Hvis der f.eks. aldrig… ”. De til li ier skal ve des o . Der skal være særlig
opmærksomhed på, hvorledes barn og forældre kan opbygge en uforstyrret relation, der ikke præges af en
anden forældres vedvarende modvilje imod relationen. Sker det alligevel vil det påvirke barnet resten af
livet, og der vil komme konflikt på konflikt til barnet selv vil være i stand til at sige fra overfor begge
forældre. Det må aldrig komme et barn til last, at barn og forældre har haft meget lidt kontakt i alderen 0-3
år, ressourcerne skal bruges på at få fokus på at få skabt en relation, og ikke på at skabe yderligere konflikt.
Det er ikke Familieretshuset eller børneenhedens opgave. Deres opgave er at søge at skabe grundlag for en
relation, og om denne relation kan udvikles. Ikke alle mødre og fædre er gode til babyer og små børn, nogle
mødre og fædre er bare bedre til større børn og omvendt.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0015.png
Afs it , der eg der ed ”Det ka være særligt… ” Hvilke opl s i ger forve ter a at he te her?
Mange sundhedsplejersker kobles tidligt af barnet pga. ressourcemangler, nogle gange modtager familien
besøg af flere sundhedsplejersker. Det kan være relevant at tage kontakt til sundhedsplejerske og læge for
at få afdækket, om en af forældrene har eller har haft en efterfødselsreaktionen, noget som de fleste
sundhedsplejersker i dag i 2019 screener forældrene for.
Afs it , der eg der ed ”Fa ilieretshuset ka evt. overveje… ” I sidste sæt i g skrives: ”Det e ærkes,
at det i praksis ofte er… ”. Hvad skulle for ålet være ed det?, og
i hvilket omfang? Det som det ofte
handler om i disse sager er, at barn og forældre skal beskyttes imod en bopælsforælder, som måske ikke
ønsker en relation etableret. Det kan være en bopælsforælder, som lider af en svær ubehandlet
efterfødselsreaktion. Det kan være situationer, hvor der er usikkerhed på, hvem der er far til barnet, men
hvor man ikke ønsker at inddrage den, som kan være far til barnet f.eks. pga. arbejdsmæssige relationer.
Det kan også være, at barn og forældre skal beskyttes imod bopælsforælderens familie, som aktivt og
direkte udtalt søger at skade relationen. Disse sager er således ofte komplicerede, og de kræver personale
fra Familieretshuset, som har mange års erfaring i at etablere disse relationer og ved, hvad der skal til at
beskytte opbygningen af disse sårbare barn-forældre relationer.
Side 81
I afsnit 1 nævnes der �½-1 time. Praksis viser, at der skal 2 timer til, for at skabe tilknytning.
I afs it æv es, der ”Ved vurderi g af o fa get af… ” i de e sæt i g skal ”ikke”
slettes. Naturligvis er
der forskel på, om der allerede er etableret en relation, hvilket også fremgår af praksis.
I afs it tilføjes: ”Det er vigtigt af he s til ar ets edste og trivsel, at sa vær og ko takt foregår
uforstyrret og uden nogen form for chikane, trusler og lign.
I afs it i ” . . . Sa vær i udla det” tilføjes efter første sæt i g: ”I for atio i de rejsestart skal dog
gives af begge forældre. Dvs. Senest en uge før og ved rejser uden for EU senest 2 uger før inden rejsens
star skal begge forældre give sædvanlige oplysninger om rejsen, herunder rejsemål, transportform,
eve tuel ko taktadresse .v.”
Side 82
I afs it tilføjes: ”Ved sager hvor e opælsforælder å e l st søger at egræ se og hi drer et ar og
families fælles oplevelser igennem at besøge familie og venner i udlandet i sen skoleferie i 3 uger, skal
bopælsforælderens motiver for at hindre dette undersøges ifht til, om der er tale om chikane og evt.
forældrefremmedgørelse. Enestående muligheder for at besøge udstationerede venner og familie opstår
ofte kun få gange i livet, og kræver som regel forberedelse. Begge forældre kan komme i disse situationer,
hvorfor Familieretshuset skal opfordrer forældrene til at udvise fleksibilitet.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0016.png
I afs it u der ”E eforældre
sa været skal ku e… ”
dighed”
a gler der oget i sæt i ge , der starter
ed ”ad
, Hvis
I afs it u der ”E eforældre
dighed” skal der rettes i . sæt i ger, der starter ed ”Der ka i de
for i delse l.a. lægges… ” , der skal stå: ”… o
ar et tidligere har været
på ferie i udlandet med
forældre e, … ”
Side 82
I afs it tilføjes: ”Det skal her altid overvejes og edtages i sags eha dli ge , o
fra bopælsforælderens side, evt. forsøg på forældrefre
edgørelse”.
der er tale o
hika e
til
I afsnit 5, der starter
ed ”Afgørelser eller aftaler o sa vær… ”. Dette er e god regel, so
barnets bedste og trivsel skal gælde begge forældre.
af he s
I afs it u der ”Beha dli ge af sager o sa vær i udla det ved e eforældre
dighed” tilføjes:
”Fa ilieretshuset skal
dog ikke være et halvt år om at behandle disse sager. De skal behandles under
respekt af, at der er en planlægning i gang, som omfatter mange personer, og hvor flere myndigheder kan
være i ddraget.”
I afs it u der ”Beha dli ge af sager o sa vær i udla det ved e eforældre
dighed” tilføjes sidste
sæt i g: ”…, ligeso Fa ilieretshuset skal ruge u ødige a ge ressour er på såda e sager, da det at
lave i e glo al verde
edfører rejser over la degræ ser.”
Side 84
Afsnit 6, sætning 2: Der skal stå:
”Hvis der ikke er e ighed
Side 85
Afs it , efter sæt i g tilføjes: ”Hi dri ger af hika øse årsager skal dog eha dles af Fa ilieretshuset af
hensyn til barnets bedste og barnets generelle trivsel, jf. Forældreansvarsloven.
elle
parter e o
ar ets opæl ved… ”
Side 86
Afs it u der ” . Vilkår for sa været” tilføjes: ”Fa ilieretshuset ka ikke edtage eller eha dle
perso opl s i ger på a dre ed parter e, hvis a dre perso er ikke ø sker det, jf. GDPR.”
Til afs it u der ” . . Overvåget sa vær” Overvåg i g skal altid egru des.”
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0017.png
Side 87
Til afs it u der ” . . Overvåget sa vær”. Sidste sæt i g er ikke releva t og skal slettes. Alter ativt ka
der skrives: ”… hvor e af forældre e har udøvet vold –
fysisk som psykisk - imod den anden forældre, eller
der har været tale o
assiv forældrefre
edgørelse.”
Afs it u der ” . . Overvåget sa vær” : Det er lige æv t, at overvåg i g i udga gspu ktet skal foregå i
Familieretshuset og ikke i privat hjem, hvor der er stor risiko for, at en forældre kan blive udsat for chikane
og overgreb fra den anden forælder eller fra den anden forældres familie. Det kan ikke være ret, at en
sagesløs forælder skal udsættes for chikane, vold eller trusler fra en tidligere partner eller den tidligere
partners familie.
Afs it u der ” . . Overvåget sa vær”: Dette afs it er i odstrid
bekendtgørelsen. Hvad tjener dette og efterfølgende afsnit til?
ed paragraf
, stk. i
Side 89
Afs it u der ” . . . A dre vilkår”, sæt i g . Der a gler start ord i sæt i
g. Hele afsnit skal
gennemskrives, da der er selvmodsigelser, eller der er tale om et indforstået skriv.
Side 90
Afs it u der ” . Tra sport”. Der er tale o u ødigt ureaukrati og at sk de gråspurve ed ka o er.
Hvis der anmodes om at få skrevet en rimelig ordning om at hente og bringe ind i barnet resolution, så skal
dette ske uden stort postyr. Det er også det, som den efterfølgende tekst lægger op til.
Afs it , i sæt i g stort tilskrevet afs it : Der skal stå: ”Hvis der ikke er e ighed
ar ets opæl ved… ”
Afs it u der ” . Tra sport” skal ge erelt sa ord es ed sidste afs it på side
93, således at der ikke er modstrid imellem disse 2 afsnit og dette afsnit 2.
elle
parterne
om
og første afs it på side
Side 92
Afs it tilføjes: ”Varsli gsbestemmelserne
skal overholde de varslingsbestemmelser, som forældre er
u derlagt på deres jo .” Det er ikke det da ske ar ejds arked, der skal tilpasser sig Forældrea svarslove .
Afs it skrives: ”Det e ærkes, at der ikke i forældrea svarslove er hje
el til at fastsætte
este
elser, der regulerer opælsforældere s forhold”. Ko
e tar: Der er asser af ekse pler på, at
Forældreansvarsloven regulerer både bopælsforælderens og samværsforælderens forhold, hvorfor sætning
skal slettes. Hvis ministeriet fastholder, bør ministeriet tage problemstillingen op med Folketinget.
Forældreansvarsloven er en adfærdsregulerende lov, som regulerer begge forældres forhold.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0018.png
Afs it og afs it . Der er odstrid i elle disse afs it. Afs it i dledes ed ”E delig skal
det fremgå
af sa værsdoku e tet, at… ”, e s der i afs it skrives: ”Over æv te sta dard este
elser er ikke til
hi der for, at der også ka fastsættes a dre este
elser i sa værsdoku e tet.” Dvs. e te skal afs it
gælde og afsnit 6 slettes, eller også skal tekst i afsnit 5 være en vejledende tekst, sådan som det også er i
dag i Statsforvaltningens digitale skemaer til opstilling af barnets resolution.
Side 93
Afs it u der ” . Æ dri g af et fastsat eller aftalt sa vær” tilføjes: ”Paragraf ka
heller ikke bruges til
at afvis genoptagelse af et samvær, hvor afgørelse er truffet på et ulovligt grundlag, fx inhabilitet eller
dighedsi ha ilitet, jf. Forvalt i gslove s og Straffelove s este
elser hero .”
Side 94
Afs it , pi d fire tilføjes: ”He ve delser o
f.eks. se getider, tøj,
ad,
mobil- og
ediefor rug… ”
Afsnit 4,
sidste pi d tilføjes, så der ko
er til at stå: ”A od i ger o erstat i gssa vær på gru dlag af
samarbejdschikane eller forældrefremmedgørelse, eller hvor fraværet af samvær har betydning for
ko takte forælder og ar i elle .”
Afs it pi d tilføjes: ”-
sager der er truffet på et ulovligt grundlag, fx inhabilitet eller myndighedsinhabilitet,
jf. Forvaltningslovens og Straffelovens bestemmelser
hero .”
Side 99
Afs it , tilføjes følge de: ”Der skal altid fastsættes ko kret tidsfastsat erstat i gssa vær i disse tilfælde,
som en del af sagsbehandlingen. Dette begrundes med, at der tages tid fra barnets og den anden forældres
tid sa
e , hvorved relatio e skades.”
Side 100
Afs it , der starter ed: ”Auto atisk erstat i gssa vær… ” tilføjes følge de: ”Fa ilieretshuset og
Familieretten skal være opmærksomme på samværschikane og forældrefremmedgørelse i sager med
automatisk erstatningssamvær og derfor behandle sager
straks.”
Side 101
Afs it efter ”Afgørelse o afslag på sa vær eller ophør af sa vær”. , der starter ed: ”Hvis e forælder
er … ” her tilføjes. ”Fa ilieretshuset og Fa ilierette skal altid være op ærkso på, o der fi der hika e
af samvær og forældrefremmedgørelse sted i disse sager, og om barnet sporadisk, periodisk eller
ko sekve t til ageholdes fra sa vær.”
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0019.png
Side 102
Afs it tilføjes: ”Sa vær ka ikke egræ ses, hvis der er tale o eller egru det ista ke o
inhabilitet
eller myndighedsinhabilitet i Familieretshuset eller i Familieretten, jf. Forvaltningslovens og Straffelovens
este
elser hero .”
Afs it u der ”Udsatte ør " tilføjes: ”Belast i ger e ka også fi de sted hos opælsforældere , hvorfor
det her vil være aktuelt at overføre barnets bopæl til den anden forælder. Fokus skal altid være på barnet i
disse sager og ikke de e e eller a de forælders aktuelle ehov og ø sker.”
Side 103
Afs it tilføjes. ”Fa ilieretshuset og Fa ilierette skal altid være op ærkso på, o der fi der hika
e af
samvær og forældrefremmedgørelse sted i disse sager, og om barnet sporadisk, periodisk eller konsekvent
til ageholdes fra sa vær.”
Side 105
Afs it tilføjes. ”Fa ilieretshuset og Fa ilierette skal altid være op ærkso på, o der har fu det
chikane af samvær og forældrefremmedgørelse sted i disse sager, og om barnet sporadisk, periodisk eller
konsekvent har været tilbageholdt fra samvær. Hvis barnet har været udsat for langvarig
forældrefremmedgørelse, skal barnet have Familieretshusets børneenheds hjælp til at få dette bearbejdet
på e professio al åde, så la gvarige skader i dskes.”
Afs it u der ”Usta ilitet hos sa værsforældere ” tilføjes. ”Fa ilieretshuset og Fa ilierette skal altid
være opmærksom på, om der har fundet chikane af samvær og forældrefremmedgørelse sted i disse sager,
og om barnet sporadisk, periodisk eller konsekvent har været tilbageholdt fra samvær. Hvis barnet har
været udsat for langvarig forældrefremmedgørelse, skal barnet have Familieretshusets børneenheds hjælp
til at få
dette ear ejdet på e professio al åde, så la gvarige skader i dskes.”
Afs it u der ” . Sa vær ed a dre e d ar ets forældre”, sæt i g : Der skal stå: ”Hvis der ikke er
e ighed elle parter e o sa været ved i dgivelse … ”
Side 105
Afsnit 3 tilføjes.
””eller
Side 117
Afs it tilføjes: ”… at ar et ortføres til udla det, eller hvor e
eller skjuler ar et, således at sa vær ikke ka ge e føres.”
opælsforælder s ste atisk til ageholder
edfar”, hvor ” ed or”er æv t.
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0020.png
Side 118
Afsnit 5 tilføjes
efter sæt i g : ”E a eldelse er ikke et evis i sig selv. Fa ilieretshuset skal derfor være
meget påpasselig med at stoppe samvær i disse situationer, da der kan være tale om samværschikane eller
forældrefre
edgørelse”.
Side 121
Afs it u der ” . Midlertidige afgørelser o
ar ets opæl” tilføjes. ”Fa ilieretshuset og Fa ilierette
skal altid i disse sager være opmærksom på, om der har fundet chikane af samvær og
forældrefremmedgørelse sted i disse sager, og om barnet sporadisk, periodisk eller konsekvent har været
til ageholdt fra sa vær.”
Side 123
Afs it u der ” . Midlertidige afgørelser o sa vær” tilføjes: ”Fa ilieretshuset og Fa ilierette skal
altid være opmærksom på, om der har fundet chikane af samvær og forældrefremmedgørelse sted i disse
sager, og om barnet sporadisk, periodisk eller konsekvent har været tilbageholdt fra samvær. Hvis barnet
har været udsat for langvarig forældrefremmedgørelse, skal barnet have Familieretshusets børneenheds
hjælp til at få dette ear ejdet på e professio al åde, så la gvarige skader i dskes.”
Side 127
Afs
it u der ” . . Midlertidige afgørelser o ophør eller egræ s i g af sa vær” tilføjes:
”Fa ilieretshuset og Fa ilierette skal altid være op ærkso på, o der har fu det hika e af sa vær og
forældrefremmedgørelse sted i disse sager, og om barnet sporadisk, periodisk eller konsekvent har været
tilbageholdt fra samvær. Hvis barnet har været udsat for langvarig forældrefremmedgørelse, skal barnet
have Familieretshusets børneenheds hjælp til at få dette bearbejdet på en professional måde, så langvarige
skader
i dskes.”
Efter afs it tilføjes: ”Sa vær ka ikke egræ ses eller ri ges til ophør, hvis der er tale o eller
begrundet mistanke om inhabilitet eller myndighedsinhabilitet i Familieretshuset eller i Familieretten, jf.
Forvaltningslovens og Straffelove
s este
elser hero .”
Side 128
Efter afs it tilføjes: ”Fa ilieretshuset og Fa ilierette skal altid være op ærkso på, o der har fu det
chikane af samvær og forældrefremmedgørelse sted i disse sager, og om barnet sporadisk, periodisk eller
konsekvent har været tilbageholdt fra samvær. Hvis barnet har været udsat for langvarig
forældrefremmedgørelse, skal barnet have Familieretshusets børneenheds hjælp til at få dette bearbejdet
på e professio al åde, så la gvarige skader i dskes.”
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0021.png
Afsnit 5
tilføjes efter sæt i g : ”… eller ved krise e tererklæri g. E a eldelse er ikke et evis i sig selv.
Familieretshuset skal derfor være meget påpasselig med at stoppe samvær i disse situationer, da der kan
være tale om samværschikane eller forældrefremmedgørelse”.
Side 129
I afs it slettes ”… f.eks. at sa vær skal foregå hos opælsforældere .”
Dette begrundes med, at barn og
forældre skal have ro til at opbygge relationen, og det kan ikke foregå hos en bopælsforælder, der udsætter
denne kontakt for chikane eller der er chikane og trusler fra en bopælsforælders familie.
Side 137
Efter afsnit 4
i pu kt ” . Fuld rdelse” tilføjes: ”Fa ilieretshuset og Fa ilierette skal altid være
opmærksom på, om der har fundet chikane af samvær og forældrefremmedgørelse sted i disse sager, og
om barnet sporadisk, periodisk eller konsekvent har været tilbageholdt fra samvær. Hvis barnet har været
udsat for langvarig forældrefremmedgørelse, skal barnet have Familieretshusets børneenheds hjælp til at
få dette ear ejdet på e professio al åde, så la gvarige skader i dskes.”
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
Kø e hav Ø
www.foreningenfar.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0022.png
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0023.png
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-19 fra Foreningen Far om høringssvar til foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
2023634_0024.png