Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2022370_0001.png
Dato: 10. januar 2019
Byrådssekretariat, HR og
Kommunikation
Vestre Boulevard 7
9600 Aars
Sagsnr.:
81.00.15-G01-1-19
Pernille Knudsen
Telefon: 99 66 79 48
Mail: [email protected]
Vesthimmerlands Kommunes høringssvar til ændring af lov om ligestilling af
kvinder og mænd
Udenrigsministeriet, Ligestillingsafdelingen sendte udkast til lov om ændring af lov om ligestilling af
kvinder og mænd i høring den 18. december 2018.
Vesthimmerland Kommunes høringssvar til de forslående ændringer i § 1 i lov om ændring af lov om
ligestilling af kvinder og mænd fremgår af nedenstående:
Vesthimmerlands Kommune havde håbet på en mere omfattende ændring af reglerne.
Vesthimmerlands Kommune mener, at kravet om udarbejdelse af en redegørelse om ligestilling bør
ændres til et krav om en drøftelse i kommunalbestyrelsen/regionsrådet om ligestilling hvert fjerde år/i
hver valgperiode. Kravet om en redegørelse virker som en kontrolforanstaltning
Ved krav om en drøftelse sikres at der er fokus på ligestilling, samtidigt åbnes op for en drøftelse, der er
relevant i forhold til den enkelte institution, virksomhed, myndighed, region eller kommune. Det ville være
muligt at tage de temaer indenfor ligestilling op, som er relevant, f.eks. hvordan kommer der flere
mandlige pædagoger i daginstitutionerne, hvordan tiltrækker vi flere kvindelige ledere, hvordan gøres
undervisningen i skolerne mere relevant for drengene. En af udfordringerne ved et ønske om flere
mandlige pædagoger eller flere kvindelige ledere er, at vi ikke i ansættelsessituationen må foretrække
personer af et bestemt køn. Det vil derfor kræve et længerevarende forarbejde at ændre
kønssammensætningen, hvilket igen giver en længere periode inden man kan se effekterne/resultaterne
af de besluttede målsætninger. En fireårig periode vil give mulighed for lave en evaluering af de sidst
besluttede målsætninger.
Vesthimmerland Kommune mener derfor at et krav om en drøftelse af ligestilling, vil give en mere
meningsfuldt og relevant debat.
Ad. 1: Ændring af ”hvert andet år inden 1. september” til ”hvert tredje år inden 1. juni”
Vesthimmerlands Kommune er enig i ændringen, men havde foretrukket, at tidsintervallet var hvert fjerde
år (en gang for hver valgperiode) eller at kravet om udarbejdelse af en redegørelse helt blev slette til
fordel for et krav om, at der skulle være en drøftelse af ligestilling hvert fjerde år/i hver valgperiode.
Ad. 2: Ændring af ”en ligestillingspolitik” til ”målsætninger for ligestilling”
Ingen kommentar
Ad. 3: Sletning af ”og i givet fald det nærmere indhold af denne”
Vesthimmerlands Kommune mener, at såfremt der skal laves en redegørelse, så er det også relevant
hvad indholdet af en eventuel målsætning er, da redegørelsen ellers ikke er brugbar.
Vesthimmerlands Kommune
Vestre Boulevard 7
9600 Aars
Tel. 99 66 70 00
www.vesthimmerland.dk
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2022370_0002.png
Ad. 4: Ændring af ”de enkelte stillingskategorier” til ”ledelse og personaleområdet i øvrigt”
Vesthimmerlands Kommune foreslår, at disse oplysninger hentes fra Danmarks statistik, for at gøre
arbejdet med udarbejdelsen af redegørelsen mindre besværligt og bureaukratisk, samtidig sikres
sammenlignelige tal.
Ad. 5: Tilføjelse af ”og til ministeren for ligestilling”
Ingen kommentar
Ad. 6: Ophævelse
Vesthimmerlands Kommune er uforstående overfor, at man vil fjerne kravet om ressortsministerens
bearbejdning af de indsendte redegørelser og udarbejdelse af en samlet rapport, men at man vil
fastholde kravet om, at de enkelte ministerier, regioner, kommuner, institutioner og virksomheder skal
udarbejde en redegørelse.
Herved forsvinder meningen med udarbejdelse og indsendelse af en redegørelse – fastholdelse af kravet
om udarbejdelse og indsendelse af en redegørelse fremstår som kontrol og giver ikke ”færre regler og
mindre bureaukrati” for dem der skal udarbejde redegørelserne.
Ad. 7: Ændring af § 5a, stk. 1, nr. 1 til ”Kommunalbestyrelsen og regionsrådet skal hvert tredje år
redegøre for deres arbejde for ligestilling, jf. § 4”
Vesthimmerlands Kommune ønsker, at kravet om en redegørelse ændres til et krav om en drøftelse.
Ad. 8: Ændring af ”en ligestillingspolitik” til ”målsætning for ligestilling”
Ingen kommentar
Ad. 9: Sletning af ”og i givet fald det nærmere indhold af denne”
Vesthimmerlands Kommune mener, at såfremt der skal laves en redegørelse, så er det også relevant
hvad indholdet af en eventuel målsætning er, da redegørelsen ellers ikke er brugbar.
Ad. 10: Ændring af ”de enkelte stillingskategorier” til ”ledelse og Personaleområdet i øvrigt”
Vesthimmerlands Kommune foreslår, at disse oplysninger hentes fra Danmarks statistik, for at gøre
arbejdet med udarbejdelsen af redegørelsen mindre besværligt og bureaukratisk, samtidig sikres
sammenlignelige tal.
Ad. 11: Ophævelse af § 5a, stk. 2, nr. 3
Vesthimmerlands Kommune er enig i at dette vil give en mindre ressourcemæssig byrde. Dog vil der kun
være tale om en lille forbedring.
Ad. 12: Ændring af ”den 1. november” til ”den 1. juni”
Ingen kommentar
Ad. 13: Sletning af § 10a, stk. 4, 2. pkt.”
Ad. 14: Indsættelse af overskriften: ”Kønssammensætningen ved besættelse af visse bestyrelsesposter i
den statslige forvaltning m.v.”
Ingen kommentar
Side 2 af 2