Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2022367_0001.png
Til Udenrigsministeriet, Ligestillingsafdelingen
Kvinderådet den 17. januar 2019
Høri gssvar til ”Udkast til lov o æ dri g af lov o ligestilli g af kvi der og
reglerne om indberetning af
ligestilli gsredegørelser .”
æ d fore kli g af
Kvinderådet takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med udkastet til lov om
ændring af lov om ligestilling af mænd og kvinder.
Grundlæggende set har vi en forståelse for ønsket om at begrænse bureaukratiet i den offentlige
sektor og fjerne unødvendige administrative byrder. Vi finder det imidlertid stærkt bekymrende, at det
sker på området for ligestilling, da den offentlige sektor er kendetegnet ved et stærkt kønsopdelt
arbejdsmarked, hvor over halvdelen af de ansatte er kvinder, men hvor der samtidig er flere mænd
end kvinder ansat i ledende stillinger. Det er dokumenteret, at en så skæv kønsfordeling har negative
konsekvenser for såvel samfund som enkeltindivid.
1
Samtidig har kommunerne ansvar for
velfærdsydelser som dagtilbud, skole, ældrepleje og andre institutioner, der spiller en vigtig rolle i
indsatsen for at nedbruge kønsstereotyper.
Dette understreger behovet for jævnlige ligestillingsredegørelser, da de brugt på rette måde er vigtige
redskaber i arbejdet med at opnå mere ligestilling på arbejdsmarkedet. Det fremgår af ministeriets
bemærkninger til lovforslaget, at
”redegørelser e i et vist o fa g bidrager til at skabe op ærkso hed
o ligestilli gsarbejdet.”
Når arbejdet med redegørelser samtidig, som det også fremgår af
bemærkningerne, ikke findes relevante eller anvendelige, er der grund til - inden en lovændring - at få
kortlagt om de medarbejdere, der arbejder med området, er klædt godt nok på i form af viden, kurser
og efteruddannelse til at arbejde videre med redegørelsernes konklusioner. En redegørelse er ikke nok,
hvis der mangler viden om, hvordan der konkret kan følges op med handling på området.
1
https://www.sfi.dk/publikationer/et-koensopdelt-arbejdsmarked-11749/
Kvinderådet
Niels Hemmingsensgade 10
1153 København K
Tlf: 33128087
e-mail: [email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2022367_0002.png
Det fremgår af forslaget, at
”ligestilli gspolitik”
skal ændres til
” ålsæt i ger for ligestilli g.”
En sådan
ændring bør indeholde krav om, at målsætningen skal indeholde måltal samt redegørelse for, hvordan
man vil opnå og arbejde med målsætningen. Uden konkrete måltal er en målsætning ikke forpligtende
og målsætningen mister værdi.
Kvinderådet finder det også bekymrende, at lovforslaget indeholder en ændring af afleveringen, så det
nuværende krav om aflevering hvert andet år ændres til hvert tredje år, ligesom det også er
problematisk med en ophævelse af §5, stk. 4:
”Ressort i istere bearbejder
de indsendte redegørelser
og indsender inden den 1. november i de år, hvor redegørelserne udarbejdes, en samlet rapport vedlagt
de e kelte redegørelser til i istere for ligestilli g.”
Længere interval mellem aflevering og en
ophævelse af §5, stk. 4, betragter vi som skridt imod en reducering af ligestillingslovens formål om at
fremme ligestillingen mellem kvinder og mænd.
Det fremgår af bemærkningerne til lovudkastet, at forslaget vil medvirke
”til at fre
e arbejdet
ligestilli g”.
Kvinderådet mener, at forslaget vil forringe arbejdet med ligestilling og svække
ligestillingslovens formål.
ed
Med venlig hilsen
Nanna Højlund, forkvinde
Kvinderådet
Niels Hemmingsensgade 10
1153 København K
Tlf: 33128087
e-mail: [email protected]