Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2022364_0001.png
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd
Dansk Kvindesamfund har fra Udenrigsministeriet, Ligestillingsafdelingen modtaget forslag til
ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd. Vi har med interesse læst lovforslaget og
fremsender hermed vores høringssvar.
Dansk Kvindesamfund er enige i, at der er behov for at ændre lovgivningen, således at den
understøtter en reel fremgang for ligestilling og mindsker kønsgabet mellem kønnene, men finder, at
det foreliggende lovforslag
ikke
understøtter mulighederne for en reel fremgang for ligestilling.
Endvidere finder Dansk Kvindesamfund det bekymrende, at ændringsforslaget primært tager
udgangspunkt i kommunernes og regionernes opfattelse af redegørelserne som administrativt tunge,
fremfor de konkrete og dokumenterede udfordringer Danmark står overfor i forhold til at sikre
ligestilling mellem kvinder og mænd.
Dansk Kvindesamfund er enig med regeringen i, at ligestilling mellem kønnene ikke fremmes af
periodiske ligestillingsredegørelser
hvis de står alene. Ikke desto mindre løses udfordringen for
ligestilling i Danmark ikke ved, at man øger intervallet for indberetninger med et år og ændrer
”ligestillingspolitik” til ”målsætninger for ligestilling”,
medmindre de er forankret i konkrete og
forpligtende målsætninger.
I henhold til Kvindekonventionens artikel 3 er regeringen forpligtet til
”….på
alle, og især på
politiske, sociale, økonomiske og kulturelle områder, at tage passende skridt, herunder lovgivning,
for at sikre kvinders
fulde udvikling og fremgang……”.
Konventionens artikel 4, stk.1 fastslår
endvidere, at
”…..midlertidige
særforanstaltninger med sigte på at fremskynde faktisk ligestilling
mellem mænd og kvinder skal ikke betragtes som diskrimination efter definitionen i denne
konvention…”
Endvidere bemærkes det, i henhold til World Economic Forum’s årlige ”Global Gender Gap Report,
2018”,
at andelen af kvinder i ledende stillinger (lovgivere, ledende embedsmænd og ledelse generelt)
i Danmark er faldende. I 2018 rangerer Danmark som nummer 95 ud af 149 lande, hvilket er en
tilbagegang fra 2017, hvor vi var nummer 80 ud af 144 lande.
Dansk Kvindesamfund ser derfor gerne, at lovteksten skærpes således, at de opstillede målsætninger
for ligestilling indeholder konkrete handlingsplaner med dertilhørende målbare indikatorer, der
forpligter de respektive kommuner og regioner. Kommuner og regioner kan derved holdes ansvarlige
for indsatsen på ligestillingsområdet. Endvidere foreslår Dansk Kvindesamfund, at kommuner og
regioner rapporterer årligt med henblik på at sikre en kontinuerlig fremgang for ligestilling i
Danmark.
I forlængelse heraf ser Dansk Kvindesamfund gerne, at regeringen, med udgangspunkt i
Kvindekonventionens artikel 3 og 4, udarbejder tilsvarende målsætninger for ligestilling med
tilsvarende handlingsplan og målbare indikatorer og dertilhørende budget, således at Danmark med
udgangspunkt i ændringsforslaget strategisk kan arbejde mod at lukke ligestillingsgabet og således
igen kan indtage en førende position globalt, i lighed med vores nordiske naboer: Island, Norge,
Sverige og Finland.