Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2022358_0001.png
Udenrigsministeriet, ligestillingsafdelingen
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Sendt pr. e-mail til
[email protected], [email protected]
Høringssvar om forslag til ændring af lov om ligestilling mel-
lem mænd og kvinder
Akademikerne har modtaget ovennævnte lovforslag og har efter en høring
af medlemsorganisationerne følgende bemærkninger:
Generelle bemærkninger
Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er ligestillings-
lovens formål at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder.
Samtidig fremgår det af lovforslaget, at formålet med ændringen, er et
ønske om at afbureaukratisere og forenkle ligestillingsredegørelserne, og
et forsøg på at gøre disse mere vedkommende i kommuner, regioner og
i staten.
Akademikerne er som udgangspunkt tilhænger af at begrænse al unød-
vendigt bureaukrati i både stat, kommuner og regioner. Dette bør efter
Akademikernes opfattelse, dog ikke ske på bekostning af lovens formål
om at fremme ligestillingsarbejdet. Akademikerne frygter, at nærværende
lovforslag på flere punkter kan skabe mindre professionalisering af ar-
bejdsmetoderne og medføre lavere generel kvalitet af ligestillingsredegø-
relserne.
Det er Akademikernes opfattelse, at ligestillingsredegørelser ikke i sig selv
skaber ligestilling på offentlige arbejdspladser, men er et redskab til at
fastholde et vedvarende fokus på ligestillingsproblematikker.
Som det fremgår af den seneste Ligestillingsredegørelse for 2017 (Ram-
bøll, august 2018) arbejder de statslige institutioner og kommunerne kun
i nogen grad med ligestilling på personaleområdet. Kommuner og regio-
ner arbejder kun i begrænset omfang, og staten kun i nogen grad, med
ligestilling af kerneydelser (gennemsnitlig score). Redegørelsen doku-
menterer dermed, at der fortsat er brug for et fokuseret, vedvarende og
samlet fokus på ligestillingsarbejdet på offentlige arbejdspladser. Akade-
mikerne og vores 25 akademiske medlemsorganisationer må konstatere,
at bl.a. kommunernes indsats på ligestillingsområdet er højst varierende.
Selv om enkelte kommuner er meget aktive, særligt på
Den 18. januar 2019
Sagsnr. S-2018-1020
Dok.nr. D-2019-2886
sfk/bef
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Sagsnummer hos Udenrigsministe-
riet: 2018-40637
Nørre Voldgade 29, 2. sal
DK
1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
personaleområdet, er det generelle aktivitetsniveau relativt lavt i hoved-
parten af kommunerne, hvorfor arbejdet med ligestillingsredegørelserne
snarere bør få øget fokus, frem for at blive væsentligt nedprioriteret i en
afbureaukratiseringsdagsorden.
Akademikerne finder ikke, at ændringsforslagene til § 5 stk. 2, nr. 1 samt
§ 5 a, stk. 2 nr. 1,
omkring at ændre kravet om ”en
ligestillingspolitik”
til
alene at omfatte ”målsætninger” er tilstrækkeligt forpligtende for myn-
dighederne. Akademikerne finder helt overordnet, at ”målsætninger” må
anses som generelt mindre forpligtende for myndigheden, og finder
tværtimod, at der er brug for at styrke grundlaget for arbejdet med lige-
stilling og mainstreaming ved at gøre den statistiske måling af væsentlige
kønsligestillingsaspekter mere tydelig og brugervenlig, end i dag. Myndig-
hederne i Sverige og Norge har erfaringer, som peger i samme retning,
jf. Målbar Ligestilling, statistik til femme af kønsligstilling i kommunerne,
Institut for Menneskerettighederne, 2014.
Når ressortministeren efter lovforslaget ikke længere skal udarbejde en
samlet rapport over status på ligestillingsarbejdet, vil dette betyde, at det
fremadrettet bliver mere vanskeligt at dokumentere og følge den samlede
udvikling for ligestillingsarbejdet i kommuner, regioner og stat. Et mang-
lende samlet overblik vil medføre markant dårligere mulighed for at spotte
centrale udfordringer med ligestilling, og dermed markant dårligere mu-
lighed for at iværksætte målrettede og samlede tiltag og indsatser, der
kan rette op på skævheder. Akademikerne er bekymrede for, at mulighe-
derne for at spotte udviklingstendenser, for benchmarking og for evalue-
ring af ligestillingsindsatsen her forringes væsentligt.
Frem for en gennemgribende forsimpling af ligestillingsredegørelserne,
som der i lovforslaget lægges op til, mener Akademikerne snarere, at der
er brug for at løfte indsatsen i form af handlingsplaner, strategier og mål-
tal for ligestillingsarbejdet. Når redegørelserne i sin nuværende form op-
leves som ressourcetunge, afspejler dette, at arbejdet selvfølgelig forud-
sætter kompetencer ressourcer, organisatorisk forankring, politisk vilje
og engagement.
Vedrørende forslaget om, at ligestillingsredegørelserne alene skal udfær-
diges hvert tredje år, i stedet for hvert andet som i dag, kan Akademi-
kerne ikke bakke op om dette, medmindre der samtidig skabes nye og
væsentligt forbedrede værktøjer til at fremme ligestillingsarbejdet.
Akademikerne finder det desuden problematisk at slække på kravet om
fokus på sammensætningen af diverse udvalg i § 10 a, men kan imøde-
komme en eventuel ændring, hvis kravet alene skal omfatte de stående
udvalg.
Side 2 af 3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Endelig finder Akademikerne det uhensigtsmæssigt at begrænse kommu-
nernes forpligtelse til offentlighed om indsatsen, da det er borgernes ene-
ste mulighed for at følge kommunernes arbejde for øget ligestilling mel-
lem mænd og kvinder i den offentlige forvaltning.
Side 3 af 3
Konkrete ændringsforslag
Akademikerne vil opfordre til, at lovforslaget ikke vedtages i sin nuvæ-
rende form.
I stedet anbefaler Akademikerne:
At der nedsættes et Taskforce, der kan bistå med arbejdet i at
kvalificere arbejdet med redegørelser vedrørende køn og ligestil-
ling.
At Danmarks Statistik fremover forpligtes til at producere og for-
midle kønsopdelte data og lønstatistik for offentlige myndigheder.
Akademikerne vurderer, at der er brug for både kønsopdelte data
og egentlig ligestillingsstatistik til fremme af arbejdet for øget li-
gestilling.
At § 10 a stk. 4, 2. pkt. ændres, så kravet om fokus på sammen-
sætningen af diverse udvalg, fremover alene omfatter de stående
udvalg.
At § 5,
stk. 2, nr. 1, samt § 5a stk. 2, nr. 1 ændres til ”… har
vedtaget en ligestillingspolitik, og i givet fald, hvorvidt der er ud-
arbejdet målsætninger for ligestilling”.
At ordlyden i § 5 a stk. 2, nr. 2 præciseres til ”statistiske oplys-
ninger for de kommunalt ansatte/regionalt ansatte fordelt på køn
og stillingskategorier, om antal ansatte, antal ansatte i ledelse
hhv. basispersonale, ligeløn, deltidsbeskæftigelse og barselsor-
lov”.
Den samme ændring foreslås i § 5 stk. 2 nr. 2, for så vidt
angår de statslige myndigheder.
I øvrigt skal der henvises til Forhandlingsfællesskabets høringssvar.
Med venlig hilsen
Sofie Friborg Kjeldgaard
D: 42338760
E: [email protected]