Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2022355_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af li-
gestillingsloven (forenkling af reglerne om indretning af ligestillings-
redegørelser)
Udkast til forslag til lov om ændring af ligestillingsloven har været i offentlig høring
fra den 18. december 2018 til 18. januar 2019. Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
KL, Danske Regioner, Moderniseringsstyrelsen, Næstved Kommune, Hillerød
Kommune, Solrød Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Halsnæs Kommune,
Vejen Kommune, Region Hovedstaden, Mainstreamingsnetværket, Akademikernes
Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd, HK, 3F, Landsorganisationen i Danmark, KVINFO, Dansk
Kvindesamfund, Institut for Menneskerettigheder, Kvinderådet, Foreningen Far,
Forhandlingsfællesskabet.
Udenrigsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Vejen Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Kvinderådet, Forhandlingsfælles-
skabet, Dansk Kvindesamfund, KL, Danske Regioner, KVINFO, Akademikerne,
HK, FH (LO og FTF), Institut for Menneskerettigheder, Charlotte Roest, Copenha-
gen Pride.
Nedenfor følger en gennemgang af de indkomne høringssvar opdelt efter de punkter
af lovforslaget, der er kommenteret på i de indkomne høringssvar. I en række af hø-
ringssvarene gives tillige udtryk for mere overordnede bemærkninger til det politiske
arbejde med ligestilling. Udenrigsministeriets kommentarer til de dele af høringssva-
rene, der primært retter sig til lovforslaget er indsat i
kursiv.
Enhed:
Ligestillingsafdelingen
(LIGE)
Sagsbehandler:
Emma Holm
Dato:
01-02-2019
Sagsnummer:
2018-40637
Bilag:
-
1. Generelt om lovforslaget i sin helhed
Vejen Kommune, KL og Danske Regioner
er i sin helhed tilfredse med lovforsla-
get og er ikke kommet med substantielle bemærkninger til lovforslaget.
Vesthim-
merlands Kommune
havde gerne set, at kravet om udarbejdelse af ligestillingsrede-
gørelser blev ændret til et krav om en drøftelse i kommunalbestyrelsen/regionsrådet
om ligestilling hvert fjerde år/i hver valgperiode.
De øvrige organisationer,
der har afgivet høringssvar er grundlæggende forstående
over for ønsket om at afbureaukratisere og fjerne unødvendige administrative byrder,
men har bekymring for, om forenklingen sker på bekostning af kvaliteten af ligestil-
lingsredegørelserne, ambitionerne og prioriteringen af det offentliges ligestillingsar-
bejde, og at lovforslaget dermed vil svække det offentliges fokus på ligestilling og
ligestillingslovens formål.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i de offentlige myndigheders forpligtelse til at
arbejde med ligestilling. Lovforslaget handler alene om formen for ligestillingsredegørelserne.
Formålet med lovforslaget er, at modernisere og forenkle ligestillingsredegørelserne, så de bliver mere
relevant for stat, regioner og kommuner og i højere grad medvirker til at fremme arbejdet med ligestil-
ling. Samtidig skal redegørelserne opleves som et anvendeligt redskab i ligestillingsarbejdet, der kan
inspirere myndighederne, og som følger op på ligestillingsindsatsen i det offentlige. Det er vurderingen,
at ligestillingsredegørelserne i dag ikke i tilstrækkelig grad opleves som relevante. Med lovforslaget er
hensigten, at redegørelserne vil skabe et bedre grundlag for blandt andet politiske drøftelser og priori-
teringer på ligestillingsområdet, samtidig med at rapporteringsforpligtelsen fastholdes, og de admini-
strative byrder lettes.
2. Ændring af indberetning af ligestillingspolitik til målsætninger om ligestil-
ling
Kvinderådet, Forhandlingsfællesskabet, Dansk Kvindesamfund, KVINFO,
Akademikerne, HK, FH, Institut for Menneskerettigheder, Copenhagen Pride
og Charlotte Roest
har til forslaget om at ændre indberetning af ligestillingspolitik
til indberetning vedrørende målsætninger for ligestilling anført, at de finder målsæt-
ninger mindre forpligtende end ligestillingspolitik og ønsker at bevare forpligtelsen til
at indberette om ligestillingspolitik.
FH, Dansk Kvindesamfund, Kvinderådet og Copenhagen Pride
ser gerne, at
indberetningen af målsætninger skærpes, så de indeholder konkrete måltal og handle-
planer/redegørelser for, hvordan man vil opnå en givent måltal/målsætning, der for-
pligter de respektive kommuner og regioner.
Vesthimmerlands Kommune
finder, at såfremt der skal laves målsætninger, er det
også relevant at anføre indholdet af en given målsætning.
Når det i lovforslaget foreslås, at der fremover sættes fokus på målsætninger for ligestillingsarbejdet,
er det fordi, de færreste har én samlet ligestillingspolitik. Der er i højere grad tale om, at ligestilling
indgår i forskellige strategier og politikker inden for specifikke områder f.eks. personaleområdet,
skole-, sundheds- eller dagtilbudsområdet. Da de politikker, der inddrager ligestilling, kan fore-
komme på forskellige niveauer, forvaltninger eller i konkrete institutioner, kan det være vanskeligt
for myndighederne at skabe et samlet og relevant overblik. Det betyder, at vurderingen af, om der er
en politik, bliver uklar, ligesom beskrivelserne af indholdet oftest bliver en oplistning af en lang
række forskellige enkeltstående projekter og indsatser. Derfor er relevansen og overblikket begrænset,
og drøftelserne af ligestillingsindsatsen risikerer at blive ufokuseret og ukonkret.
Målsætninger er erfaringsmæssigt et virksomt instrument i arbejdet med ligestilling. Nogle anvender
konkrete måltal som led i opstilling af målsætninger. Ved at fokusere på målsætninger for ligestil-
lingsarbejdet både på personaleområdet og i forhold til relevante kerneydelser er det forventningen, at
ligestillingsarbejdet i højere grad kan løftes op på et strategisk niveau
både ledelsesmæssigt og poli-
tisk. Dermed kan også drøftelsen af de ligestillingspolitiske prioriteter blive mere relevant og strate-
gisk.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Konkret er det endvidere forventningen, at myndighederne skal beskrive enkelte gode eksempler på,
hvordan de arbejder med ligestilling inden for personaleområdet og i forhold til kerneydelser. Ved at
erstatte beskrivelsen af politikker med enkelte og mere uddybede gode eksempler er det forventningen,
at det både vil kunne inspirere ledelsen og det politiske niveau i organisationen og samtidig efterføl-
gende bidrage til inspiration på tværs af myndigheder.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at stille lovkrav om måltal, indikatorer og konkrete handlepla-
ner, da det kan dels gribe ind i kommuner og regionernes ret til selv at tilrettelægge og prioritere deres
arbejde, dels vurderes det i modstrid med ønsket om, at redegørelserne skal forenkles. Ved at spørge
ind til målsætninger er det endvidere forventningen, at myndigheder, der har opstillet måltal, vil
rapportere herom.
I lyset af bemærkningerne i høringssvarene, og for at styrke den strategiske fokus på ligestillingsar-
bejdet, ændres bestemmelsen i lovforslaget således, at der både skal redegøres for, om der er opstillet
målsætninger og i givet fald indholdet af disse.
3. Ændring af kønsmæssig fordeling i forhold til de enkelte stillingskategori-
er til kønsfordelingen i forhold til ledelse og personaleområdet i øvrigt
Forhandlingsfællesskabet, KVINFO, Akademikerne, HK, FH og Charlotte
Roest
finder, at der både skal måles på kønsfordelingen i ledelse og alle stillingskate-
gorier, og at det ikke er hensigtsmæssigt at måle på to overordnede personalegrupper,
ledelse og personaleområdet i øvrigt. Det fremføres, at ændringen forventes at med-
føre et videnstab.
FH, Forhandlingsfællesskabet, KVINFO
finder det hensigtsmæssigt at måle på
andre indikatorer end personalesammensætninger f.eks. deltid, barsel og ligeløn, og at
tilføjelsen af data vil kvalificere ligestillingsredegørelserne i retningen af at være rel e-
vante, enkle og anvendelige redskaber.
Vesthimmerland og Akademikerne
bakker
op om brugen af flere data og opfordrer til, at de relevante oplysninger indhentes fra
Danmarks Statistik. Endvidere finder
FH og KVINFO
det uheldigt, at det vil være
op til myndighederne selv at måle på andre indikatorer end personalesammensætnin-
gen, idet der ikke i loven står foreskrevet andet, end at der skal måles på ”personal
e-
området i øvrigt”.
Det er ikke hensigten, at det fremover er op til myndighederne selv at vælge, hvilke indikatorer der
skal måles på. De konkrete nøgletal, der skal rapporteres, vil indgå i indberetningsskemaet og såle-
des være fastlagt fra centralt hold. Fremover vil kønsfordelingen på relevante ledelsesniveauer og sam-
let på medarbejdergruppen indgå i redegørelserne. Når der lægges op til at se på kønsfordelingen på
personaleområdet i øvrigt, er det ud fra et ønske om at brede opgørelsen af kønsfordelingen ud til
andre relevante områder end stillingskategorier, så der medtages områder, hvor der i dag erfarings-
mæssigt kan være ligestillingsudfordringer. Det er således, som det fremgår af lovforslaget, hensigten,
at der
under kategorien ”i øvrigt” i første omgang
skal måles på kønsfordelingen inden for deltid og
orlov. For at sikre fleksibilitet i forhold til brug af relevante data vurderes det ikke hensigtsmæssigt
at lægge sig fast på specifikke områder i selve lovteksten.
I forlængelse heraf lægges der op til, at der kan medtages tematiske data, dette kan f.eks. være på
personalekategorier, f.eks. mandlige pædagoger, lærere, sygeplejersker, for at sætte fokus på det køns-
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
opdelte arbejdsmarked. Endelig vil der på sigt kunne inddrages f.eks. analyser af ligeløn, dette vil
dog kræve en forudgående større undersøgelse fordelt på de forskellige myndigheder og myndighedsni-
veauer. Minister for ligestilling udvælger de tematiske data. Det vil under udviklingen af det nye
indberetningssystem blive afdækket, i hvilket omfang det er muligt på forhånd at indhente ensartede
statistiske oplysninger for stat, regioner og kommuner, så myndighederne ud over kønsopdelte data
for deres eget område kan se, hvordan de ligger i forhold til gennemsnittet i tilsvarende myndigheder
f.eks. i forhold til deltid.
I forhold til relevansen af at bibeholde kravet om rapportering om kønsfordelingen på alle stillings-
kategorier bemærkes det, at de nuværende data er trukket fra henholdsvis Kommunerne og Regio-
nernes Løndatakontor og Finansministeriets Forhandlingsdatabase, hvor stillingskategorierne er
ordnet efter en stor mængde overenskomstgrupper. For at give et vist overblik er der i dag sket en
inddeling i seks grupper
samt kategorien ”øvrige”. Der er ikke tale om
sammenlignelige stillingska-
tegorier/personalegrupper for stat, kommune og regioner. Det er vurderingen, at en opdeling på alle
stillingskategorier inden for de enkelte myndigheder ikke giver relevant viden eller et overblik over
kønsfordelingen.
Samtidig udarbejder en stor del af myndighederne egne nøgletalsrapporter i HR-regi. Størstedelen af
de offentlige myndigheder, der udarbejder sådanne data, udarbejder dem hyppigere, end ligestillingsre-
degørelserne indsamles. Der er således ikke tale om, at viden går tabt.
4. Indberetning af den kønsmæssige sammensætning af udvalg m.v. omfat-
tet af § 10 a
Akademikerne, Institut for Menneskerettigheder og Charlotte Roest
finder ikke, at kommunernes og regionernes forpligtelse til at indberette om
udvalg m.v. bør ophæves. Det anføres, at indberetningen understøtter den
pligt til at fremme ligestilling i udvalgenes sammensætning, som findes i § 10 a
og giver mulighed for et overblik på nationalt niveau.
Akademikerne
foreslår,
at kravet justeres, så det alene omfatter de stående udvalg.
Institut for Men-
neskerettigheder
har anført, at hvis indberetningen opleves som vanskelig, er
det fordi, der er uklarhed om, hvordan gruppen af udvalg omfattet af § 10 a
afgrænses, og at dette bør afhjælpes med bedre vejledning om loven.
Kommuner og regioner vil fortsat være forpligtet til at overholde reglerne i ligestillingslovens § 10 a
om, at de myndigheder og organisationer, der skal udpege et medlemmer til de udvalg, der udpeges af
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, skal udpege både en mand og en kvinde. Udenrigsministeri-
et vurderer ikke, at forpligtelsen til at indberette om udvalg m.v., og det anvendte ressourceforbrug
dertil modsvarer udkommet af indberetningerne om udvalgene mv.
5. Forpligtelsen til at oplyse om ligestillingsarbejdet over for kommunens og
regionens borgere
Akademikerne og HK
finder, at kommunernes og regionernes informationsforplig-
telse over for borgerne bør bevares, idet det er borgernes eneste mulighed for at føl-
ge kommunernes arbejde med ligestilling.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2022355_0005.png
I dag skal kommuner og regioner hvert andet år redegøre for situationen med hensyn til ligestillingen
mellem kvinder og mænd blandt de kommunalt og regionalt ansatte.
Udenrigsministeriet vurderer, at kommunerne og regionernes forpligtelse til at informere borgerne om
indsatser på ligestillingsområdet allerede følger af offentlighedslovens § 17, lov nr. 606 af 12. juni
2013 om, at en forvaltningsmyndighed på myndighedens hjemmeside skal give borgerne information
om sin virksomhed. Af lovbemærkningerne til § 17 fremgår det som eksempel på information, myn-
dighedernes eksterne og interne målsætninger og lignende, f.eks. eventuelt fastsatte værdi - og service-
mål, løn-, personale- og trivselspolitik.
Med offentlighedslovens § 17, er der således indført en aktiv informationspligt for offentlige myndi g-
heder, som vurderes også at omfatte forpligtigelsen til at informere borgerne om indsatser på ligesti l-
lingsområdet. Der er dog ikke noget til hinder for, at der kan være en eksplicit oplysningsforpligtelse
i ligestillingsloven.
På baggrund af høringssvarene ændres lovforslaget således, at der fortsat vil være en eksplicit oplys-
ningsforpligtelsen over for kommunerne og regionernes borgerne i ligestillingsloven. Oplysningsforplig-
telsen kan efterleves ved f.eks. at offentliggøre ligestillingsredegørelsen.
6. Ophævelse af ressortministerens forpligtelse til at udarbejde og indsende
en redegørelse til minister for ligestilling
FH, Vesthimmerlands Kommune, Kvinderådet, KVINFO, Akademikerne og
HK,
finder, at forpligtelsen til at udarbejde en samlet rapport bør bevares for at und-
gå et videnstab, og for at det også fremadrettet vil være muligt at dokumentere og
følge den samlede udvikling for ligestillingsarbejdet i myndighederne.
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at der er tale om en misforståelse, idet der fortsat på baggrund
af ligestillingsredegørelserne fra staten, kommuner og regioner vil blive udarbejdet en samlet rapport,
som ligestillingsministeren offentliggør. Rapporten vil give et samlet billede af ligestillingsindsatsen i
offentlige myndigheder, relevant data og gode eksempler m.v. på tværs af myndigheder.
Ophævelsen af ligestillingslovens § 5, stk. 4, er rettet mod den bearbejdning, der i dag sker inden for
de enkelte ministerier af de ligestillingsredegørelser, der afgives af de tilknyttede styrelser og institutio-
ner. De enkelte ressortministre vil fortsat få de underliggende enheders ligestillingsredegørelser, så de
er orienteret om ligestillingsarbejdet på deres samlede ressort. Det vurderes imidlertid ikke at give
merværdi, at de enkelte ressortministerier laver en samlet rapport, idet ligestillingsministeren udar-
bejder en samlet rapport på tværs af alle indberettende myndigheder og institutioner.
7. Interval for indberetning
FH, Kvinderådet, Forhandlingsfællesskabet, KVINFO, Akademikerne, HK,
Institut for Menneskerettigheder, Copenhagen Pride
har ønsket at beholde det
to-årige interval for indberetningerne, idet de finder, at den jævnlige indberetning
sikrer et kontinuerligt fokus på ligestillingsarbejdet i det offentlige.
Dansk Kvinde-
samfund
har ønsket årlig indberetning for at sikre kontinuerlig fremgang for ligestil-
ling.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Vesthimmerlands Kommune og KL
så gerne, at indberetningsfrekvensen var
hvert fjerde år.
Interessentundersøgelsen pegede på, at tidsintervallerne for indberetningen bør afhænge af, hvilken
udformning redegørelserne får. Udenrigsministeriet vurderer, at redegørelserne hensigtsmæssigt kan
afgives hvert tredje år, idet der med lovforslaget sættes øget fokus på målsætninger, brug af nøgletal og
konkrete gode eksempler. Det vurderes, at målsætninger og eventuelle måltal for ligestillingsarbejdet
ofte ikke ændrer sig væsentligt i løbet af en to årig periode og inden for samme valgperiode. Samtidig
sker der erfaringsmæssigt ikke store forskydninger i nøgletallene over to år, f .eks. udviklingen i ledel-
se, deltid og orlov. Det kan derfor opleves som mindre relevant at udarbejde og tage stilling til redegø-
relserne hvert andet år. Samtidig er der et ønske om at forenkle redegørelserne, og her er intervallerne
for indberetningen et af de centrale elementer, der er peget på under blandt andet udfordringsretten.
Inden for de tre år, vil der endvidere i en stor del af perioden være fokus på ligestillingsarbejdet, dels
er der en proces til myndighedernes udarbejdelse, godkendelse og afgivelse af redegørelserne, efterføl-
gende bearbejdes de samlede resultater og offentliggøres af ligestillingsministeren i en hovedrapport, og
endelig vil der være formidling af de gode eksempler m.v.
En tre årig periode sikrer, at der mindst en gang i hver valgperiode tages politisk stilling til målsæt-
ningerne for ligestillingsarbejdet, og at der her er mulighed for at sætte den strategiske retning og
forholde sig til ligestillingsudfordringer og nøgletal. I forhold til ønsket om fire årige intervaller har
dette været overvejet, men henset til kontinuiteten i indberetningen og arbejdet med ligestilling, er det
vurderet, at hvert fjerde år er for lang en periode.
8. Øvrige kommentarer vedr. viden, kompetence og behov for vejledning
Kvinderådet, KVINFO, Akademikerne, Institut for Menneskerettigheder og
Charlotte Roest
finder, at der er behov for at sikre kompetencer til at arbejde med
ligestilling og ligestillingsredegørelserne samt behov for øget viden om ligestilling.
Akademikerne
foreslår f.eks. konkret, at der nedsættes en task force, der kan bistå
med at kvalificere arbejdet med redegørelser vedrørende køn og ligestilling.
Institut
for Menneskerettigheder
anfører, der er behov for bedre vejledning til myndighe-
derne, så de nemmere kan arbejde kvalificeret med ligestilling og forpligtelsen i lige-
stillingslovens § 4.
Kommentarerne vedrørende viden, kompetencer og vejledning ligger uden for lovforslaget. Udenrigsmi-
nisteriet er dog enig i, at der er behov for bedre vejledning til myndighederne til udarbejdelse af ligestil-
lingsredegørelserne, hvilket også var et af resultaterne i interessentundersøgelsen. Undersøgelsen pegede
også på, at det særligt er i arbejdet med ligestilling i forhold til de borgerettede ydelser, der er brug for
bedre vejledning.
Der vil sideløbende med lovforslaget blive set nærmere på indberetnings- og vejledningsmaterialet. Det
er forventningen, at der vil blive udarbejdet en vejledning til brug for myndighederne, som både vil
præcisere forpligtelsen i § 4, formålet med redegørelserne, og hvordan man kan arbejde med ligesti l-
ling i myndighederne
både på personaleområdet og i forhold til de borgerrettede ydelser, herunder
hvordan man kan bruge ligestillingsredegørelserne til dette.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser), fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Der lægges endvidere op til, at der skal indberettes gode eksempler på ligestillingsarbejdet i myndig-
hederne, som kan videreformidles, herunder i vejledningsmateriale og i mere generelt inspirationsma-
teriale til myndighederne.