Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2020507_0001.png
maskulinitetsopfattelser og
holdninger til ligestilling
– særligt blandt minoritets-
etniske mænd
R E SUMÉ A F R A PPOR T
MINISTER FOR
LIGESTILLING
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0002.png
Maskulinitetsopfattelser og
holdninger til ligestilling – særligt
blandt minoritetsetniske mænd.
Resumé af rapport.
Udarbejdet af Als Research
for Ligestillingsafdelingen.
Forfattet af: Bjarke Følner, Sofie
Aggerbo Johansen, Silas Turner og
Gustav Egede Hansen
Layout: Refleks
København, 2019
ISBN: 978-87-93373-30-3
Als Research ApS
Ny Vestergade 1, 2.
1471 København K.
www.alsresearch.dk
2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0003.png
Indhold
1.
Undersøgelsens baggrund og
nøglebegreber
side 4
Undersøgelsens datagrundlag
side 7
Hovedkonklusioner
side 8
Familieliv, børn og opdragelse
side 10
Anerkendelse, omdømme og
negativ social kontrol
side 14
Mænd og kvinders rolle på
arbejdsmarkedet
side 16
Parforhold, ægteskab og
seksualitet
side 18
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. Holdningsprofiler
side 24
9.
Baggrundsmønstre
side 28
10. Litteraturstudie
side 30
11. Litteraturliste
– udvalgte publikationer
side 32
3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0004.png
1.
UNDERSØGELSENS BAGGRUND
OG NØGLEBEGREBER
Om undersøgelsen
Dette resumé formidler de væsentligste resultater
fra undersøgelsesrapporten
Maskulinitetsopfattelser
og holdninger til ligestilling – særligt blandt mino-
ritetsetniske mænd,
udgivet i februar 2019.
Undersøgelsen har haft til formål at tilvejebringe ny
viden om maskulinitetsopfattelser og holdninger til
fx ligestilling, vold, seksualitet og kønsroller særligt
blandt minoritetsetniske mænd, og hvordan dette
spiller sammen med eksempelvis negativ social
kontrol.
Undersøgelsen er gennemført af Als Research på
vegne af Ligestillingsafdelingen. Som samarbejds-
partner og underleverandør har Danmarks Statistik
stået for dataindsamling og databearbejdning i rela-
tion til vægtning af data mv., mens lektor ved Institut
for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde
Universitet, Yvonne Mørck, har bidraget til udarbej-
delsen af undersøgelsens rammesættende litteratur-
studie og har givet input og feedback til spørgeskema
og interviewguide mv.
Undersøgelsens resultater har til hensigt at skulle
bruges i eksisterende og kommende tiltag mod
negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Endvidere har undersøgelsen haft til formål at skabe
debat og dialog fx blandt fagfolk mv. og i minoritets-
etniske miljøer om maskulinitet, negativ social kon-
trol, ligestilling og forældreskab.
Dette resumé formidler blot de væsentligste resul-
tater fra undersøgelsen. Ønskes en mere uddybende
og detaljeret gennemgang af undersøgelsens resul-
tater kan den samlede undersøgelsesrapport down-
loades på: www.alsresearch.dk og um.dk/ligestilling.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Regeringen (2016), s. 9.
Spierings (2015).
Se fx Macionis (2012).
Caldwell (1978), Kandiyoti (1988),
Ottosen et al. (2014) og El Feki et. al
(2017).
https://www.dst.dk/da/Statistik/
emner/befolkning-og-valg/
indvandrere-og-efterkommere/
indvandrere-og-efterkommere.
Fatum og Sandøe (2018).
4
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0005.png
Maskulinitetsopfattelser
Begrebet
maskulinitetsopfattelser
anvendes i denne undersøgelse
som en bred og inkluderende
betegnelse for de forestillinger
og normer, som undersøgelsens
informanter forbinder med det
at være mand. Maskulinitets-
begrebets betydning afhænger
således af den kulturelle, sociale
og historiske kontekst, det indgår
i. Der kan fx være forestillinger
og normer forbundet med det
at være mand i Danmark, som
adskiller sig betydeligt fra de
forestillinger, der er udbredte i
lande præget af mere traditionelle
eller patriarkalske familiestruk-
turer. Der kan også være andre
forventninger og forestillinger
forbundet med det at være far
og mand i familielivet, end der er
til mandens rolle i arbejdslivet,
ligesom forestillinger og forvent-
ninger til mandens rolle kan
ændre sig over tid.
Patriarkalske maskulinitets-
opfattelser
Om mere traditionelle forestillinger og
normer forbundet med det at være mand
benyttes betegnelserne
traditionelle og/
eller patriarkalske maskulinitetsopfattelser.
Ifølge Spierings (2015) er begrebet
patriarki i flere definitioner særligt
forbundet med to kerneelementer,
henholdsvis
ulighed mellem kønnene og
systematik: “In patrilineal systems, status
is determined first by sex and then age:
the eldest man is head of household; the
transfer of status over generations runs
through the male line; women live in
their husband’s households; sons are
preferred over daughters, and women
are subordinate to male household
members”.
2
Begrebet patriarkalske
maskulinitetsopfattelser anvendes i
forlængelse heraf som en samlet beteg-
nelse for et sæt holdninger – eller en
ideologi – som forklarer, ”naturliggør”
og legitimerer forhold, hvor mænd
har den primære magt og tillægges
den primære moralske autoritet både
internt i familien og i relation til det bre-
dere samfunds politiske, sociale eller
Minoritetsetniske og
majoritetsetniske mænd og
kvinder
Begreberne
minoritetsetniske
mænd og minoritetsetniske kvinder
bruges som betegnelser for
mænd og kvinder, der er enten
indvandrere eller efterkommere
med ikke-vestlig oprindelse,
mens begreberne
majoritets-
etniske mænd og majoritets-
etniske kvinder
bruges som be-
tegnelser for mænd og kvinder
med dansk og/eller vestlig op-
rindelse. Afgrænsningen af de to
målgrupper tager udgangspunkt
i Danmarks Statistiks definitioner
af
indvandrere, efterkommere,
vestlig oprindelse og ikke-vestlig
oprindelse.
5
Traditionel seksualmoral
Med traditionel seksualmoral for-
stås en seksualmoral, som er
baseret på den historisk set rela-
tivt udbredte form for seksual-
moral, som
”både inden for den
vestlige kristne kultur… men også
i jødedom og islam har været en
stærk og religiøst sanktioneret
seksualmoral, som foreskriver
seksuel afholdenhed og alene
accepterer seksuelt samkvem
mellem ægtefolk… Seksuel adfærd
som homoseksuel aktivitet og sex
uden for ægteskabet har været
genstand for forskellige grader af
fordømmelse og sanktioner”.
6
Negativ social kontrol
Begrebet negativ social kontrol
anvendes med udgangspunkt
i definitionen fra den nationale
handleplan for forebyggelse af
æresrelaterede konflikter og ne-
gativ social kontrol:
”Handlinger,
styring, kontrol eller sanktioner,
der i væsentlig grad hæmmer eller
begrænser den enkeltes livsudfol-
delse, adfærd, valg og rettigheder.
Det kan fx være kontrol eller restrik-
tioner i forhold til livsstil, fritids-
aktiviteter, sociale relationer, valg
af ægtefælle eller retten til at
bestemme over egen krop”.
1
økonomiske strukturer. Legitimeringen
af disse forhold sker som oftest ud fra
en antagelse om, at mænds dominans
skyldes iboende og uforanderlige for-
skelle mellem mænd og kvinder.
3
Mange ikke-vestlige indvandrere og
efterkommere i Danmark kommer fra
oprindelseslande, der er beliggende
i det såkaldte ”patriarkalske bælte”.
Hermed menes en geografisk region,
som inkluderer Nordafrika, Mellem-
østen, samt dele af det sydøstlige
Asien, hvor patriarkalske holdninger
er forholdsvis udbredte.
4
En række af
undersøgelsens spørgsmål har således
søgt at belyse udbredelsen af sådanne
holdninger blandt minoritetsetniske
mænd og kvinder i Danmark.
5
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0006.png
6
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0007.png
2.
UNDERSØGELSENS DATAGRUNDLAG
Undersøgelsen er baseret på to empiriske datasæt
og et rammesættende litteraturstudie af eksisterende
relevant national og international litteratur. De to
datasæt består henholdsvis af en kvantitativ spørge-
skemaundersøgelse samt en kvalitativ interview-
undersøgelse.
Ud fra ovenstående stikprøvedesign har DST Survey
ved hjælp af SAS Proc Survey Select dannet en stik-
prøve, som er universelt repræsentativ. Efter data-
indsamlingen har DST Survey foretaget en vejning
af data, hvor hver respondent er blevet tildelt en
vægt i forhold til antallet af personer i det givne
stratum i populationen. Vægtene er herefter blevet
korrigeret ved hjælp af Danmarks Statistiks register-
oplysninger.
De angivne svarfordelinger fra surveyen, som er
gengivet i dette resumé, angiver alene udbredelsen
af forskellige holdninger blandt henholdsvis minori-
tetsetniske mænd og kvinder og blandt majoritets-
etniske mænd og kvinder. Selvom nogle holdninger
er signifikant mere udbredte blandt minoritetsetni-
ske mænd (og kvinder), er dette ikke nødvendigvis
ensbetydende med, at der rent antalsmæssigt er
flere personer med minoritetsetnisk baggrund end
med majoritetsetnisk baggrund, der deler holdnin-
gen.
vælges, 2) Udvælgelsen skal ske med lodtrækning
og 3) Sandsynligheden for at blive valgt med lod-
trækning skal være kendt.
Undersøgelsens litteraturstudie
Litteraturstudiet er udarbejdet på baggrund af en
systematisk litteratursøgning af eksisterende natio-
nal og international litteratur. Der er i litteratur-
søgningen lagt vægt på forskning, der er baseret på
solid empirisk data, dvs. undersøgelser, som enten
udelukkende baserer sig på kvantitative data, eller
undersøgelser, som baserer sig på både kvantitative
og kvalitative data. I de tilfælde, der er inddraget
undersøgelser, som udelukkende beror på kvalita-
tive data, har det været et minimumskrav, at data-
grundlaget er baseret på mindst 10 interview-
personer.
Undersøgelsens kvantitative del
Den kvantitative del af undersøgelsen udgøres af
et spørgeskema, som er besvaret af 4.423 mænd og
kvinder i alderen 18-64 år, herunder 2.324 minori-
tetsetniske mænd (se begrebsdefinition, s. 5). Rekrut-
tering af respondenter til spørgeskemaundersøgelsen
er foretaget af DST Survey, som tilfældigt har udvalgt
en stikprøve i et aktuelt cpr-register. Der er udtruk-
ket en stikprøve med i alt 10.535 personer, herunder
6.300 minoritetsetniske mænd, 1.485 minoritets-
etniske kvinder, 1.860 majoritetsetniske mænd samt
890 majoritetsetniske kvinder. Gruppen af mænd
– og særligt minoritetsetniske mænd – er således
oversamplet i stikprøven i forhold til de andre
grupper. Dette er sket med henblik på at sikre et
ekstra solidt datagrundlag for denne målgruppe.
Den samlede stikprøve opfylder de 3 ufravigelige
krav, der gælder for en universel repræsentativ
undersøgelse; 1) Alle i populationen skal kunne ud-
Undersøgelsens kvalitative del
Undersøgelsens kvalitative del består af dybdegående
interview med 28 minoritetsetniske mænd i alders-
gruppen 19-67 år. Størstedelen af interviewene er
foretaget face-to-face, mens enkelte er foretaget
telefonisk. Samtlige informanter har deltaget ano-
nymt, og alle interview er blevet fuldt transskriberet.
Følgende oprindelseslande er repræsenteret blandt
interviewundersøgelsens informanter: Afghanistan,
Bangladesh, Bosnien-Hercegovina, Burma, Cameroun,
Indien, Irak, Iran, Marokko, Palæstina, Serbien, Sri
Lanka, Syrien, Tanzania, Tyrkiet, Uganda og Vietnam.
Derudover er der én af informanterne, som har én
dansk og én ikke-vestlig forælder, samt en infor-
mant, som har kroatisk baggrund.
7
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0008.png
3.
HOVEDKONKLUSIONER
Undersøgelsen af maskulinitetsopfattelser og hold-
ninger til ligestilling – særligt blandt minoritetsetni-
ske mænd – viser helt overordnet, at:
• 48 % af de minoritetsetniske mænd giver
Størstedelen af de minoritetsetniske mænd har
overvejende ligestillingsorienterede holdninger.
På langt de fleste spørgsmål giver et betydeligt
flertal af de minoritetsetniske mænd således ud-
tryk for ligestillingsorienterede holdninger. Det-
te forhold gør sig også gældende for minoritets-
etniske kvinder og for majoritetsetniske mænd
og kvinder (se eksempler på svarfordelinger på
side 10-21)
• Der findes dog mindretal blandt både minoritets-
etniske og majoritetsetniske mænd og kvinder,
som giver udtryk for mere traditionelle, patriar-
kalske og/eller ikke-ligestillingsorienterede
holdninger. I forhold til langt størstedelen af de
undersøgte spørgsmål er de minoritetsetniske
mænd den gruppe, hvor der ses det største min-
dretal med ’traditionelle’ og/eller ikke-ligestillings-
orienterede holdninger, mens majoritetsetniske
kvinder typisk udgør den gruppe, der er mindst
’traditionel’ (se eksempler på svarfordelinger på
side 10-21).
• Foruden betydningen af køn og etnisk baggrund
• De minoritetsetniske mænd og kvinders syn på
maskulinitet og holdninger til ligestilling ligger
gennemsnitligt set tættere på de holdninger og
opfattelser, der gør sig gældende i den øvrige
danske befolkning, end på de holdninger og op-
fattelser, der findes i en række ikke-vestlige op-
rindelseslande, som fx Egypten, Libanon, Palæstina
og Marokko (se litteraturstudie, side 30-31).
• På baggrund af en faktoranalyse af samtlige
besvarelser kan der opstilles en række sammen-
hængende og idealtypiske holdningsprofiler,
viser undersøgelsen, at der særligt ses en signifi-
kant sammenhæng mellem en høj grad af religiø-
sitet og sandsynligheden for at have traditionelle
maskulinitetsopfattelser og patriarkalske eller
ikke-ligestillingsorienterede holdninger. For nog-
le spørgsmåls vedkommende ses der endvidere
eksempler på signifikante sammenhænge i rela-
tion til faktorer som fx oplevelser med diskrimi-
nation, oplevet ansvar for familiens omdømme,
alder, migrationsgeneration og civilstand mv. En
høj grad af religiøsitet er dog den mest gennem-
gående signifikante baggrundsfaktor (læs mere
om baggrundsfaktorer på side 28-29).
• Selvom nogle mænd giver udtryk for forskellige
sæt af konsekvent sammenhængende holdninger
i relation til maskulinitetsopfattelser og ligestil-
ling, så viser undersøgelsen også, at tilbagehol-
denhed, tvivl og/eller ambivalens i forhold til de
undersøgte holdninger er relativt udbredt – sær-
ligt blandt minoritetsetniske mænd (læs mere på
side 26-27).
konsekvent udtryk for
ligestillingsorienterede
holdninger
(læs mere på side 24-25)
• 15 % af de minoritetsetniske mænd giver kon-
sekvent udtryk for
traditionelle seksualmoralske
holdninger
(læs mere på side 24-25)
• 6 % af de minoritetsetniske mænd giver kon-
sekvent udtryk for
patriarkalske / ikke-ligestil-
lingsorienterede holdninger
(læs mere på side
26-27)
• 2 % af de minoritetsetniske mænd giver kon-
sekvent udtryk for
voldslegitimerende hold-
ninger
(læs mere på side 26-27)
som kendetegner en større eller mindre andel af
de minoritetsetniske mænd i Danmark:
8
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0009.png
9
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0010.png
4.
FAMILIELIV, BØRN OG
OPDRAGELSE
Huslige pligter og kønsroller i hjemmet
Når det gælder huslige pligter i familien er et klart
flertal – på tværs af køn og etnisk baggrund – enige
i, at mænd bør have lige så meget ansvar for huslige
pligter som kvinder, når det gælder pligter relateret
til vasketøj, rengøring, madlavning og indkøb. Dog
er andelen af minoritetsetniske mænd, som er enten
’helt’ eller ’overvejende enige’ (74 %) noget lavere
end blandt minoritetsetniske kvinder og majoritets-
etniske mænd (begge 79 %), mens andelen er højest
blandt majoritetsetniske kvinder (87 %).
Mens huslige pligter relateret til vasketøj, rengøring,
madlavning og indkøb historisk og traditionelt set
primært har været varetaget af kvinder, har det
omvendt især været mænd, der traditionelt set har
været ansvarlige for at administrere familiens
økonomi. En række eksisterende studier viser sam-
tidig, at der fortsat findes en overordnet tendens til
en kønsulige fordeling af disse typer af opgaver i
Danmark – både blandt minoritets- og majoritets-
etniske danskere.
7
sammen med en opfattelse af mandens rolle som
”familiens beskytter”.
På spørgsmålet om, hvorvidt det bør være mandens
rolle, at være familiens beskytter, ses der også
signifikante forskelle i svarfordelingen i forhold til
både etnisk oprindelse og køn. Her er det i særlig
grad de minoritetsetniske mænd, som erklærer sig
’helt’ eller ’overvejende enige’ (69 %), efterfulgt af de
minoritetsetniske kvinder (59 %) og de majoritets-
etniske mænd (49 %). De majoritetsetniske kvinder
skiller sig ud fra de øvrige grupper, da der er mar-
kant færre majoritetsetniske kvinder, som er ’helt’
eller ’overvejende’ enige (23 %).
Ifølge den internationale IMAGES MENA-undersø-
gelse er det en forholdsvis udbredt holdning i mel-
lemøstlige og nordafrikanske lande, at manden bør
have det sidste ord, når det gælder beslutninger i
hjemmet. Blandt de adspurgte mænd i regionen er
der eksempelvis 90 % i Egypten, 71 % i Marokko og
80 % i Palæstina, som erklærer sig ’enige’ i, at en
mand skal have det sidste ord, når det gælder be-
slutninger i hjemmet.
8
Som vist i tabellen er denne holdning væsentligt
mindre udbredt blandt minoritetsetniske mænd i
Danmark end blandt mænd i de ovenfor nævnte
ikke-vestlige oprindelseslande. Blandt de minori-
tetsetniske mænd svarer 20 %, at de er enten ’helt’
eller ’overvejende’ enige i udsagnet, mens det til-
svarende gælder for 12 % af de minoritetsetniske
kvinder og 5 % af de majoritetsetniske mænd. Blandt
de majoritetsetniske kvinder er der ingen (0 %),
som erklærer sig enige i udsagnet.
På spørgsmålet om, hvorvidt det især bør være man-
den, der er ansvarlig for at administrere familiens
økonomi, ses signifikante forskelle i svarfordelingen
i forhold til både køn og etnisk oprindelse. Her er de
minoritetsetniske mænd den gruppe, hvor flest er-
klærer sig ’helt’ eller ’overvejende enige’ (26 %), ef-
terfulgt af de minoritetsetniske kvinder (22 %). Til
sammenligning ligger andelen blandt majoritets-
etniske mænd og kvinder på henholdsvis 8 % og 4 %.
Traditionelle opfattelser af mandens rolle i familien
kan – foruden synet på manden som den primære
ansvarlige for familiens økonomi – også hænge
7.
8.
Se fx Bonke og Schultz-Nielsen (2013), Bonke (2012) samt Deding og Jakobsen (2006).
El Feki et. al (2017).
10
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0011.png
Andel som er enten helt eller overvejende
enige
i, at:
Minoritets-
etniske mænd
Manden bør have lige så meget
ansvar for huslige pligter som
kvinden (fx vasketøj, rengøring,
madlavning og indkøb)
Det bør især være manden, der
er ansvarlig for at administrere
familiens økonomi
Det bør være mandens rolle at
være familiens beskytter
Manden bør have det sidste ord,
når det gælder beslutninger i
hjemmet
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
74 %
79 %
79 %
87 %
26 %
69 %
20 %
22 %
59 %
12%
8%
49 %
5%
4%
23 %
0%
For mig er det ligesom 50/50. Sådan synes jeg.
[…] Men selvom det er en moderne verden, vi bor i, vil
jeg gerne have, at konen eller pigen skal være sikker
på, at manden er manden i familien. Den respekt
skal altid være der. Hun skal ikke gå så meget uden
at spørge. [Det er] manden, der bestemmer. Det er
manden, der siger: ’Nu er vi enige om det der’”
– Paul, 45 år.
11
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0012.png
Holdninger til børneopdragelse og kønsroller
i relation hertil
Gennem tiden har mænd i Danmark fået en mere
betydelig rolle i forhold til børneomsorgen i hjem-
mene. På trods af, at danske kvinder bruger mere
tid på arbejdsmarkedet end tidligere, og at mænd
laver mere husholdningsarbejde end tidligere, bru-
ger den gennemsnitlige danske kvinde imidlertid
fortsat mere tid på børneomsorg end den gennem-
snitlige mand.
9
Den kønsulige arbejdsdeling i relation til børne-
opdragelse er endnu mere udtalt blandt forskellige
grupper af ikke-vestlige indvandrere. Ifølge en un-
dersøgelse fra 2006 har eksempelvis indvandrere
fra Tyrkiet og Pakistan i langt større omfang end
danske familier indrettet sig traditionelt i forhold
til, at det er manden, der arbejder og tjener penge,
og kvinden, der tager sig af børnene og hjemmet.
10
Endvidere viser IMAGES MENA-undersøgelsen en
meget høj tilslutning til kønsulige arbejdsdeling i
relation til børneopdragelse i en række mellemøst-
lige og nordafrikanske lande. Fx mener hele 98 %
af mændene i Egypten, 72 % af mændene i Marokko
og 77 % mændene i Palæstina, at det at skifte ble på
børn, at give børn bad og at give børn mad er mo-
derens ansvar.
11
Som vist i tabellen på modstående side tegner der
sig et andet billede af holdningen blandt minoritets-
etniske mænd i Danmark. Her er det et mindretal
på 24 %, som er enten ’helt’ eller ’overvejende’ eni-
ge i, at det især
”bør være kvindens ansvar at stå for
børneopdragelsen”.
De minoritetsetniske mænds
holdning ligger således tættere på holdningen blandt
majoritetsetniske mænd og kvinder i Danmark end
på holdningen blandt mænd i en række ikke-vestlige
oprindelseslande.
Endvidere ses det, at et flertal på 75 % af de mino-
ritetsetniske mænd er enige i, at
”mænd kan tage
sig lige så godt af børn som kvinder”.
Ikke desto
mindre er der dog fortsat signifikant forskel på ud-
bredelsen af de to ovennævnte holdninger blandt
henholdsvis minoritetsetniske og majoritetsetniske
mænd og kvinder i Danmark.
Samtidig er 13 % af de minoritetsetniske mænd
enten ’helt’ eller overvejende’ enige i, at det er ac-
ceptabelt at opdrage drenge med mere frihed end
piger. Til sammenligning deles denne holdning af
6 % af de minoritetsetniske kvinder, 4 % af de majo-
ritetsetniske mænd og 2 % af de majoritetsetniske
kvinder.
Som vist i tabellen på modstående side er der både
blandt minoritetsetniske og majoritetsetniske mænd
i Danmark et mindretal på 7 %, som er enige i, at
det
”nogle gange kan være nødvendigt at slå børn”.
Blandt kvinder deles holdningen af et mindretal
på 5 % af de minoritetsetniske kvinder og 2 % af de
majoritetsetniske kvinder. Ser man alene på andelen,
som er ’helt uenige’ i, at det nogle gange kan være
nødvendigt at slå børn’, så ligger den på 68 % blandt
de minoritetsetniske mænd, 75 % blandt de minori-
tetsetniske kvinder, 75 % blandt de majoritetsetniske
mænd, og 90 % blandt de majoritetsetniske kvinder.
I relation til barsel er der på tværs af køn og etnisk
baggrund bred enighed om, at det er vigtigt, at mænd
tager barsel og forældreorlov. Cirka 3 ud af 4 mino-
ritetsetniske mænd (73 %), minoritetsetniske kvinder
(74 %) og majoritetsetniske mænd (74 %) mener, at
det er ’vigtigt’ eller ’meget vigtigt’, at mænd tager
barsel og forældreorlov, mens andelen er lidt høje-
re blandt majoritetsetniske kvinder (78 %).
9. Se fx Bonke (2012).
10. Deding og Jakobsen (2006).
11. El Feki et al. (2017).
12
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0013.png
Andel som er enten helt eller overvejende
enige
i:
Minoritets-
etniske mænd
Mænd kan tage sig lige så godt af
børn som kvinder
Det bør især være kvindens ansvar
at stå for børneopdragelsen
Det er acceptabelt at opdrage
drenge med mere frihed end piger
Det kan nogle gange være
nødvendigt at slå børn
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
75 %
24 %
13 %
7%
80 %
21 %
6%
5%
85 %
5%
4%
7%
94 %
2%
2%
2%
Andel som synes det er enten
meget vigtigt
eller
vigtigt:
Minoritets-
etniske mænd
Det er vigtigt, at mænd tager bar-
sel og forældreorlov
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
73 %
74 %
74 %
78 %
Når man er rigtig mand, skal man jo passe en
familie. Man har familie, og man skal have styr på
familien. Man skal prøve på, at man har det godt, og
familien skal have det godt, kone og børn. Man skal
have styr på sådan nogle ting, mange ting.”
– Thaung, 30 år
13
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0014.png
5.
ANERKENDELSE, OMDØMME
OG NEGATIV SOCIAL KONTROL
Undersøgelsen viser, at de fleste mænd og kvinder i
Danmark oplever, at de som henholdsvis mænd og
kvinder
”får den anerkendelse fra deres familie, som
de føler, at de fortjener”.
Flertallet, som oplever at
blive anerkendt, er dog signifikant mindre blandt
mænd end blandt kvinder – og dette forhold ses på
tværs af etnisk baggrund. Mens henholdsvis 69 %
og 71 % af de minoritetsetniske og majoritetsetniske
mænd oplever at blive anerkendt af deres familie,
så gælder dette til sammenligning 80 % af de mino-
ritetsetniske kvinder og 82 % af de majoritetsetniske
kvinder.
Gennem de seneste cirka 10 år er der – særligt i
Danmark og de øvrige nordiske lande – gennemført
en række forskningsprojekter og undersøgelser, som
på forskellig vis belyser udbredelse, karakter og år-
sager til negativ social kontrol, æresrelaterede kon-
flikter og æresrelateret vold.
12
Et norsk studie viser
eksempelvis, at unge minoritetsetniske mænd, som
har været udsat for eller har udøvet negativ social
kontrol, ofte er blevet opdraget med klassisk patriar-
kalske og æresrelaterede værdier. Dette kan inde-
bære, at de som sønner forventes at tage ansvar for
familiens omdømme, hvilket ikke mindst betyder, at
de forventes at ’passe på’ deres søstre, så det sikres,
at søstrenes adfærd ikke kan risikere at give familien
et dårligt omdømme.
13
Her ses det blandt andet, at 19 % af de minoritetset-
niske mænd er enten ’helt’ eller ’overvejende’ enige
i udsagnet
”Hvis nogen fornærmer en mand, bør han
forsvare sit omdømme, med magt om nødvendigt”.
Til
sammenligning gælder dette 15 % af de minoritets-
etniske kvinder, mens holdningen er signifikant
mindre udbredt blandt majoritetsetniske mænd (8 %)
og majoritetsetniske kvinder (2 %).
I relation til negativ social kontrol og holdninger
til ægteskab ses det, at et mindretal på 5 % af de
minoritetsetniske mænd mener, at
”det er i orden,
hvis forældre og andre familiemedlemmer beslutter,
hvem unge skal gifte sig med”.
Holdningen er væsent-
ligt mindre udbredt blandt minoritetsetniske kvin-
der (2 %) og blandt majoritetsetniske mænd og
kvinder (0-1 %).
Samtidig svarer et altovervejende flertal af de majori-
tetsetniske mænd (94 %) og majoritetsetniske kvinder
(89 %), at de
”tillader deres partner/ægtefælle, at have
venner af de modsatte køn”,
mens dette flertal er
væsentligt mindre blandt minoritetsetniske mænd
(64 %) og minoritetsetniske kvinder (73 %). Hver
femte minoritetsetniske mand (20 %) svarer direkte
’nej’ på dette spørgsmål sammenlignet med 2 %
blandt de majoritetsetniske mænd.
Endelig har 9 % af de minoritetsetniske mænd og
Som vist i tabellen på modstående side er der også
i denne undersøgelse stillet en række spørgsmål,
som belyser sammenhænge mellem opfattelser af
manderoller, ligestilling og omdømme/ære samt
negativ social kontrol.
11 % af de minoritetsetniske kvinder inden for det
seneste år følt sig presset til at kontrollere andre fa-
miliemedlemmer. Til sammenligning gælder dette
for henholdsvis 7 % de majoritetsetniske mænd og
6 % af de majoritetsetniske kvinder.
12. En samlet liste over den relevante litteratur fremgår af selve rapporten: Als Research (2019). Se også Als Research (2018a).
13. Bredal (2011).
14
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0015.png
Andel som i høj eller i nogen grad
oplever,
at:
Minoritets-
etniske mænd
Som mand / kvinde, får jeg den
anerkendelse fra min familie, som
jeg føler, jeg har fortjent
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
69 %
80 %
71 %
82 %
Andel som er enten helt eller overvejende
enige
i, at:
Minoritets-
etniske mænd
Hvis nogen fornærmer en mand,
bør han forsvare sit omdømme,
med magt om nødvendigt
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
19 %
15 %
8%
2%
Andel som svarer
ja:
Minoritets-
etniske mænd
Det er i orden, hvis forældre og
andre familiemedlemmer beslutter,
hvem unge skal gifte sig med
Jeg har indenfor det seneste år følt
mig presset til at kontrollere andre
familiemedlemmer
Jeg tillader min partner/ægtefælle
at have venner af det modsatte
køn
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
5%
2%
1%
0%
9%
11 %
7%
6%
64 %
73 %
94 %
89 %
15
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0016.png
6.
MÆND OG KVINDERS ROLLE
PÅ ARBEJDSMARKEDET
Der findes en lang række undersøgelser, som bely-
ser indvandrere og efterkommeres deltagelse på
arbejdsmarkedet, herunder beskæftigelsesfrekven-
ser, beskæftigelsesmønstre, arbejdsforhold, ind-
komst, diskrimination, beskæftigelsesindikatorer mv.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik er beskæftigelsen
lavere for 16-64-årige ikke-vestlige indvandrere og
efterkommere end for øvrige danskere. Blandt mænd
var 77 % af de majoritetsetniske mænd i arbejde i
2016, mens det til sammenligning kun gjaldt for 55 %
af indvandrermændene og 56 % af efterkommer-
mændene. For kvinder er forskellen endnu større.
Her var 74 % af de majoritetsetniske kvinder i arbejde
i 2016 sammenlignet med 46 % af indvandrerkvin-
derne og 56 % af efterkommerkvinderne. Endvidere
viser tallene, at der er betydelige forskelle mellem
indvandrere fra forskellige oprindelseslande.
14
Samtidig viser eksisterende undersøgelser, at ind-
vandrere og efterkommere overordnet set har en
meget stærk arbejdsorientering, som på mange om-
råder omtrent er på niveau med den øvrige danske
befolkning.
15
Dette billede bekræftes også i denne
undersøgelse. På tværs af køn og etnisk oprindelse
mener et flertal på samlet set 94 %, at det er enten
’vigtigt’ eller ’meget vigtigt’
”at have et arbejde, så
jeg kan forsørge mig selv”
– og der er ikke signifikan-
te forskelle at spore fordelt på køn eller etnicitet.
Når det gælder holdninger til kønsroller – herunder
mænd og kvinders roller som forsørgere og ledere –
ses der imidlertid signifikante forskelle i svarforde-
lingerne fordelt på både køn og etnisk oprindelse.
På tværs af køn og etnisk baggrund er et flertal eni-
ge i, at
”det er lige så acceptabelt, hvis det er en kvin-
de, der forsøger familien, som hvis det er en mand”,
li-
gesom et flertal mener, at
”kvinder kan være lige så
gode ledere som mænd”.
Imidlertid er disse flertal
signifikant mindre blandt minoritetsetniske mænd
og kvinder end blandt majoritetsetniske mænd og
kvinder.
Eksempelvis er 76 % af de minoritetsetniske mænd
og 77 % af de minoritetsetniske kvinder enten ’helt’
eller ’overvejende’ enige i, at
”det er lige så accep-
tabelt, hvis det er en kvinde, der forsørger familien,
som hvis det er en mand”,
mens den tilsvarende
holdning deles af et betydeligt større flertal på hen-
holdsvis 93 % af de majoritetsetniske mænd og 97 %
af de majoritetsetniske kvinder.
På spørgsmålet om holdningen til kvindelige ledere
ses det, at 84 % af de minoritetsetniske mænd er
enten ’helt’ eller ’overvejende’ enige i, at
”kvinder
kan være lige så gode ledere som mænd”.
Til sammen-
ligning gælder dette 90 % af de minoritetsetniske
kvinder, 92 % af de majoritetsetniske mænd og 98 %
af de majoritetsetniske kvinder.
Endelig ses der også signifikante forskelle – både i
relation til køn og etnisk baggrund – når det gælder
holdningen til udsagnet
”Mænd har generelt for lidt
magt i det danske samfund”.
Omkring hver tredje
minoritetsetniske mand (32 %) og hver femte mino-
ritetsetniske kvinde (19 %) er enten ’helt’ eller ’over-
vejende’ enige i dette udsagn. Til sammenligning
gælder dette 8 % af de majoritetsetniske mænd og
4 % af de majoritetsetniske kvinder.
14. Tal fra Danmarks Statistiks statistikbank. RAS204: Erhvervs- og beskæftigelsesfrekvenser (ultimo november 2018) efter
oprindelsesland, alder (16-64 år) og køn.
15. Se fx Andersen (2008).
16
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0017.png
Andel som synes det er enten
meget vigtigt eller vigtigt:
Minoritets-
etniske mænd
Det er vigtigt for mig at have et
arbejde, så jeg kan forsørge mig
selv
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
95 %
93 %
94 %
95 %
Andel som er enten helt eller overvejende
enige
i, at:
Minoritets-
etniske mænd
Det er lige så acceptabelt, hvis det
er en kvinde, der forsørger familien,
som hvis det er en mand
Kvinder kan være lige så gode
ledere som mænd
Mænd har generelt for lidt magt
i det danske samfund
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
76 %
84 %
32 %
77 %
90 %
19 %
93 %
92 %
8%
97 %
98 %
4%
Det er selvfølgelig relevant, at vi skal løfte kvinder-
ne, men man skal også lige passe på med at lovgiv-
ningen gør sådan, at det faktisk [kun] er dem… For så
mister vi jo mændene, og deres rettigheder. Og det
synes jeg er meget forkert. Og så handler det jo ikke
om lige muligheder eller ligestilling. Jeg synes begge
køn skal have lige muligheder.”
– Erajh, 35 år.
17
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0018.png
7.
PARFORHOLD, ÆGTESKAB OG
SEKSUALITET
Holdninger til parforhold og ægteskab
Overordnet set er et altovervejende flertal af både
mænd og kvinder – på tværs af etnisk baggrund –
enten ’tilfredse’ eller ’meget tilfredse’ med deres
parforhold/ægteskab (samlet set 90 %). Som det frem-
går af tabellen på modstående side, er denne andel
dog en smule lavere blandt minoritetsetniske kvin-
der (85 %) end blandt de øvrige grupper (89-91 %).
En række eksisterende kvalitative studier har på-
peget, at nogle minoritetsetniske kvinder lever i
ægteskaber præget af ulige magtforhold og mangel
på ligestilling, ligesom det er dokumenteret, at ind-
vandrerkvinder er betydeligt overrepræsenterede
på landets kvindekrisecentre.
16
enige i udsagnet. Ser man alene på andelen som er
’helt enig’, så udgør denne andel henholdsvis 74 %
af de minoritetsetniske mænd, 84 % af de minori-
tetsetniske kvinder, 92 % af de majoritetsetniske
mænd og 96 % af de majoritetsetniske kvinder.
Når det gælder spørgsmålene om, hvorvidt mænd
og kvinder bør vente med at have sex, til de er gift,
ses der ikke de store forskelle fordelt på køn – men
til gengæld ses der meget tydelige forskelle i svar-
fordelingerne fordelt på etnisk baggrund.
Mens knap en tredjedel af de minoritetsetniske
mænd og kvinder er enten ’helt’ eller ’overvejende’
enige i, at
mænd bør vente med at have sex til de er
gift
(27-28 %) og at kvinder bør vente med at have
sex, til de er gift (30-31 %), så er det blandt de majo-
ritetsetniske mænd og kvinder et lille mindretal på
3 %, som er enten ’helt’ eller ’overvejende’ enige i
de to udsagn.
På tværs af køn og etnisk baggrund er der et alt-
overvejende flertal, som mener, at vold mod ens
partner/ægtefælle er uacceptabelt. Dog findes der et
lille mindretal blandt både de minoritetsetniske og
majoritetsetniske mænd (2 %) og blandt de mino-
ritetsetniske kvinder (ligeledes 2 %), som er enten
’helt’ eller ’overvejende’ enige i, at det
nogle gange
kan være nødvendigt at slå ens partner/ægtefælle.
Blandt majoritetsetniske kvinder deles denne po-
tentielt voldslegitimerende holdning af 1 %. Ser man
alene på andelen som er ’helt uenig’ i, at det nogle
gange kan være nødvendigt at slå ens partner/ægte-
fælle, så ligger den på 85 % af de minoritetsetniske
mænd, 86 % af de minoritetsetniske kvinder, 91 %
af de majoritetsetniske mænd og 95 % af de majori-
tetsetniske kvinder.
Disse forhold kan
være med til at forklare, at andelen, som er ”meget
tilfredse” med deres parforhold/ ægteskab, er noget
lavere blandt de minoritetsetniske kvinder end
blandt de øvrige grupper. Imidlertid er det værd
at hæfte sig ved det generelle billede, som viser, at
der – også blandt de minoritetsetniske kvinder – kun
er et lille mindretal, som er decideret utilfredse med
deres parforhold/ægteskab (2 %).
Ligesom der ses en kønsforskel i relation til de mino-
ritetsetniske mænd og kvinders grad af tilfredshed
med deres parforhold/ægteskab, viser der sig også
en kønsforskel, når det gælder deres holdning til
skilsmisse. Som vist i tabellen på modstående side,
er andelen, som er enten ’helt’ eller ’overvejende’
enige i, at
”kvinder bør have samme ret til at blive
skilt som mænd”,
noget lavere blandt minoritetsetni-
ske mænd (83 %) end blandt minoritetsetniske kvin-
der (90 %), ligesom der også ses en forskel i relation
til etnisk baggrund. Blandt de majoritetsetniske
mænd og kvinder er der således i alt henholdsvis
94 % og 98 %, som er enten ’helt’ eller ’overvejende’
16. Se fx Liversage og Rytter (2014), Danneskiold-Samsøe et.al. (2011) og LOKK (2014).
18
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0019.png
Andel som er enten
meget tilfredse eller tilfredse:
Minoritets-
etniske mænd
Er generelt meget tilfreds eller
tilfreds med mit parforhold/
ægteskab
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
90 %
85 %
91 %
89 %
Andel som er enten helt eller overvejende
enige
i, at:
Minoritets-
etniske mænd
Kvinder bør have samme ret til
at blive skilt som mænd
Kvinder bør vente med at have
sex til de er gift
Mænd bør vente med at have
sex til de er gift
Det kan nogle gange være
nødvendigt at slå ens partner/
ægtefælle
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
83 %
31 %
28 %
2%
90 %
30 %
27 %
2%
94 %
3%
3%
2%
98 %
3%
3%
1%
19
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0020.png
Holdninger til homoseksualitet, sex og
seksuelle overgreb
Det er veldokumenteret, at der på globalt plan er
meget stor forskel på graden af accept af homo-
seksualitet i forskellige lande og regioner.
17
En
eksisterende dansk undersøgelse viser endvidere,
at selvom de fleste indvandrere og efterkommere
med ikke-vestlig baggrund i Danmark har tolerante
holdninger til LGBT, så findes der et betydeligt min-
dretal, som fx opfatter homoseksualitet som en reli-
giøs synd (39 %) og/eller som en sygdom (22 %).
18
siger nej til sex med sin mand, når hun ikke har
lyst”.
Imidlertid er andelen som er enig i dette
højere blandt majoritetsetniske kvinder (98 %) og
mænd (94 %) end blandt minoritetsetniske kvinder
(89 %) og mænd (85 %). Der ses således både en for-
skel i relation til etnisk baggrund og køn på dette
spørgsmål.
I forlængelse af historier om minoritetsetniske
mænds involvering i seksuelle overgreb har der i
de senere år været rejst en debat i Danmark og i
andre europæiske lande omkring minoritetsetniske
mænds holdninger til kvinder, om deres kendskab til
spillereglerne for mødet mellem kønnene i Danmark
og om deres repræsentation i statistikker over
voldtægter og seksuelle overgreb. Imidlertid er det
ikke tidligere belyst om manglende forståelse for
spillereglerne mellem kønnene i Danmark og/eller
holdninger, som kan bidrage til legitimering af sek-
suelle overgreb, alene er et problem blandt en lille
gruppe minoritetsetniske mænd, eller om der er
tale om et problem af mere udbredt karakter.
Som vist i tabellen på modstående side er i alt 17 %
af de minoritetsetniske mænd enten ’helt’ eller
’overvejende’ enige i udsagnet: ”Kvinder,
der går
udfordrende klædt, er selv skyld i, hvis de udsættes
for et seksuelt overgreb”.
Denne holdning deles af
14 % af de minoritetsetniske kvinder og af 5 % af de
majoritetsetniske mænd og kvinder. Da minoritets-
etniske mænd og kvinder udgør en væsentlig mindre
andel af den samlede danske befolkning viser dette
resultat, at der rent antalsmæssigt er flere majori-
tetsetniske mænd og kvinder, der har denne hold-
ning i Danmark, selvom holdningen er signifikant
mere udbredt blandt minoritetsetniske mænd og
kvinder.
Ser man på andelen, som er ’helt uenige’ i at, ”kvin-
der, der går udfordrende klædt, selv er skyld i, hvis
de udsættes for et seksuelt overgreb”,
så ligger den
på henholdsvis 49 % af de minoritetsetniske mænd,
56 % af de minoritetsetniske kvinder, 73 % af de
majoritetsetniske mænd og 78 % af de majoritetset-
niske kvinder.
Som vist i tabellen på modstående side er respon-
denterne i denne undersøgelse blevet spurgt, om de
mener, at homoseksualitet bør være accepteret af
samfundet eller ej. Her ses der en meget tydelig
forskel i relation til etnisk baggrund, ligesom der
også kan spores en kønsforskel. Mens næsten alle
majoritetsetniske mænd (91 %) og kvinder (96 %)
mener, at homoseksualitet bør være accepteret af
samfundet, så deles denne holdning af under halv-
delen (49 %) af de minoritetsetniske mænd og af 58 %
af de minoritetsetniske kvinder. Samtidig er det
bemærkelsesværdigt, at omtrent hver femte minori-
tetsetniske mand og kvinde svarer ”ved ikke”. Ser
man alene på andelen, som specifikt svarer at homo-
seksualitet ikke bør accepteres af samfundet, så lig-
ger den på 22 % blandt de minoritetsetniske mænd,
12 % blandt de minoritetsetniske kvinder, 3 %
blandt de majoritetsetniske mænd og 1 % blandt de
majoritetsetniske kvinder.
Også på en række af de øvrige spørgsmål, der ved-
rører forskellige holdninger til sex og seksualitet,
ses der meget betydelige og signifikante forskelle
mellem svarfordelingerne fordelt på etnisk baggrund.
Eksempelvis mener et klart flertal af både de majo-
ritetsetniske mænd (89 %) og kvinder (86 %), at
det
er i orden at have sex med en person, man ikke har
til hensigt at indgå i et seriøst forhold til.
Til sam-
menligning deles denne holdning til uforpligtende
sex af et mindretal på 40 % blandt de minoritetset-
niske mænd og 32 % blandt de minoritetsetniske
kvinder.
På tværs af etnisk baggrund og køn ses det, at et
klart flertal er enige i, at det er i orden, at ”en
kvinde
17. Pew Research (2013).
18. Als Research (2015).
20
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0021.png
Andel som er mest
enige
i, at:
Minoritets-
etniske mænd
Homoseksualitet bør være
accepteret af samfundet
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
49 %
58 %
91 %
96 %
Andel som svarer
ja:
Minoritets-
etniske mænd
Det er i orden at have sex med en
person, man ikke har til hensigt at
indgå i et seriøst forhold til
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
40 %
32 %
89 %
86 %
Andel som er enten helt eller overvejende
enige
i, at:
Minoritets-
etniske mænd
Det er i orden, at en kvinde siger
nej til sex med sin mand, når hun
ikke har lyst
Kvinder, der går udfordrende
klædt, er selv skyld i, hvis de
udsættes for seksuelle overgreb
Minoritets-
etniske kvinder
Majoritets-
etniske mænd
Majoritets-
etniske kvinder
85 %
89 %
94 %
98 %
17 %
14 %
5%
5%
I forhold til min far især, der ved jeg, at han
forventer, at jeg opfører mig på en bestemt måde.
Nogle gange kan jeg godt finde på at være sådan lidt
fjantet. Det kan jeg godt komme i – det der ’mode’
nogle gange. Og der kan jeg godt mærke, at der
bliver han sådan lidt utilpas. Han kan ikke lide det!”
– Ishaan, 26 år, der er sprunget ud som homoseksuel
21
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0022.png
22
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0023.png
23
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0024.png
8.
HOLDNINGSPROFILER
Undersøgelsen af maskulinitetsopfattelser og hold-
ninger til ligestilling – særligt blandt minoritets-
etniske mænd – viser helt overordnet, at:
Langt størstedelen af de minoritetsetniske
mænd har overvejende ligestillingsorienterede
holdninger.
Dette forhold gør sig også gældende
for minoritetsetniske kvinder og for majoritets-
etniske mænd og kvinder. Der findes dog mindretal
i alle fire grupper – og særligt blandt minoritetset-
niske mænd – som giver udtryk for mere traditio-
nelle og/eller patriarkalske holdninger.
På baggrund af en faktoranalyse af samtlige besvarel-
ser kan der opstilles en række sammenhængende
og idealtypiske holdningsprofiler, som kendetegner
en større eller mindre andel af de minoritetsetniske
mænd.
Mere konkret identificerer undersøgelsen følgende
holdningsprofiler:
Den traditionelle seksualmoralske mand
15 % af de minoritetsetniske mænd kan betegnes
som traditionelle seksualmoralske mænd.
Disse
mænd giver således konsekvent udtryk for traditio-
nelle seksualmoralske holdninger, herunder fx, at
det ikke er i orden at have sex før ægteskab – hver-
ken for kvinder eller mænd – samt at homoseksu-
alitet ikke bør accepteres af samfundet. Omkring
hver syvende minoritetsetniske mand kan således
idealtypisk betegnes som en traditionel seksualmo-
ralsk mand. Blandt de øvrige grupper findes der et
tilsvarende traditionelt seksualmoralsk mindretal,
som udgør 12 % blandt minoritetsetniske kvinder,
samt 0-1 % blandt majoritetsetniske mænd og kvin-
der.
Den konsekvent ligestillingsorienterede
mand
48 % af de minoritetsetniske mænd kan betegnes
som konsekvent ligestillingsorienterede mænd.
Knap halvdelen af de minoritetsetniske mænd giver
således konsekvent udtryk for ligestillingsoriente-
rede holdninger i relation til fem sammenhængen-
de ligestillingsspørgsmål. Til sammenligning gælder
dette henholdsvis 54 % af de minoritetsetniske
kvinder, 58 % af de majoritetsetniske mænd og 71 %
af de majoritetsetniske kvinder.
24
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0025.png
Den konsekvent ligestillings-
orienterede mand
er en mand, som er enten helt eller overvejende enig
i alle de følgende udsagn:
manden bør have lige så meget ansvar for huslige
pligter som kvinden
mænd kan tage sig lige så godt af børn som kvinder
det er lige så acceptabelt, hvis det er en kvinde, der
forsøger familien, som hvis det er en mand
kvinder kan være lige så gode ledere som mænd og
som samtidig mener, at det er meget vigtigt eller vigtigt
at mænd tager barsel og forældreorlov
48 %
af de minoritetsetniske
mænd er konsekvent lige-
stillingsorienterede.
Det samme gælder 54 % af
de minoritetsetniske kvinder,
58 % af de majoritetsetniske
mænd og 71 % af de majori-
tetsetniske kvinder.
Den traditionelle seksual-
moralske mand
er en mand, som
både
svarer nej til spørgsmålene:
Er det i orden at have sex før ægteskabet?
Er det i orden at have sex med en person, man ikke
har til hensigt at indgå i et seriøst forhold til?
15 %
af de minoritetsetniske mænd
har traditionelle seksual-
moralske holdninger
Det samme gælder 12 % af
de minoritetsetniske kvinder
og 0-1 % af de majoritets-
etniske mænd og kvinder.
og
er helt eller overvejende enig i, at:
Kvinder bør vente med at have sex, indtil de er gift
Mænd bør vente med at have sex, indtil de er gift
samt
er mest enig i, at:
Homoseksualitet bør ikke være acceptereret af
samfundet
25
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0026.png
Den patriarkalske / ikke-
ligestillingsorienterede mand
6 % af de minoritetsetniske mænd kan betegnes
som konsekvent patriarkalske / ikke-ligestillingsori-
enterede mænd. Disse mænd mener blandt andet,
at manden bør have det sidste ord i hjemmet, at
især manden bør administrere familiens økonomi,
og at en mand bør indtage en rolle som ”familiens
beskytter” mv.
Blandt andre mænd og kvinder i Danmark er der til
sammenligning 0-2 %, som konsekvent deler disse
patriarkalske eller ikke-ligestillingsorienterede
holdninger.
således på tværs af etnisk baggrund blandt mænd.
Blandt kvinder har 6 % af de minoritetsetniske
kvinder helt eller delvist voldslegitimerende hold-
ninger, mens det gælder for 2 % af de majoritets-
etniske kvinder.
Den ambivalente mand
Selvom nogle mænd og kvinder giver udtryk for
forskellige sæt af konsekvent sammenhængende
holdninger i relation til maskulinitetsopfattelser og
ligestilling, så viser undersøgelsen også, at tilbage-
holdenhed, tvivl og/eller ambivalens i forhold til de
undersøgte holdninger er relativt udbredt – særligt
blandt minoritetsetniske mænd. Særligt når det
gælder spørgsmål om seksualmoral, om mænds
Den voldslegitimerende mand
2 % af de minoritetsetniske mænd har både volds-
legitimerende holdninger i relation til vold mod
børn og/eller vold mod partner/ægtefælle. Disse
mænd er således helt eller overvejende enige i begge
de to følgende udsagn:
”Det kan nogle gange kan være
nødvendigt at slå børn”
og
”Det kan nogle gange kan
være nødvendigt at slå ens partner/ægtefælle”.
Ser
man på andelen af minoritetsetniske mænd, som
er enten ’helt’ eller ’delvist’ enige i mindst ét af de
to udsagn, så ligger denne andel samlet set på 9 %.
Disse mænd kan således betegnes som enten helt
eller delvist voldslegitimerende. Blandt de majo-
ritetsetniske mænd findes en tilsvarende andel af
helt eller delvist voldslegitimerende mænd (8 %).
Udbredelsen af voldslegitimerende holdninger ses
magtposition i samfundet og i familien, samt spørgs-
målet om, hvorvidt en mand bør forsvare sit om-
dømme med magt, er der en betydelig andel af mi-
noritetsetniske mænd, som enten er ambivalente,
i tvivl eller tilbageholdende med at give udtryk for
en klar holdning. Sammenlignet med andre mænd
og kvinder er minoritetsetniske mænd mere tilbøje-
lige til at svare ”hverken enig eller uenig”, ”ved
ikke” eller ”ønsker ikke at svare” på spørgsmål om
ligestilling og maskulinitetsopfattelser. Eksempelvis
har 17 % af de minoritetsetniske mænd svaret enten
”ved ikke” eller ”hverken enig eller uenig” mere
end 5 gange i undersøgelsens survey, mens det til
sammenligning blot gør sig gældende for 3 % af de
majoritetsetniske mænd.
26
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0027.png
Den patriarkalske / ikke-
ligestillingsorienterede mand
er en mand som er enten helt eller overvejende enig
i alle de følgende fem udsagn:
Manden bør have det sidste ord, når det gælder
beslutninger i hjemmet
Det bør især være manden, der er ansvarlig for at
administrere familiens økonomi
Det bør være mandens rolle at være familiens
beskytter
Hvis nogen fornærmer en mand, bør han forsvare
sit omdømme med magt om nødvendigt
En mand skal være fysisk stærk
6%
af de minoritetsetniske
mænd har patriarkalske /
ikke-ligestillingsorienterede
holdninger.
Det samme gælder 2 % af
de minoritetsetniske kvinder,
1 % af de majoritetsetniske
mænd og 0 % af de majori-
tetsetniske kvinder.
Den voldslegitimerende mand
er en mand, som er enten helt eller overvejende enig
i de følgende to udsagn:
Det kan nogle gange være nødvendigt at slå børn
Det kan nogle gange være nødvendigt at slå ens
partner/ægtefælle
2%
af de minoritetsetniske mænd
har voldslegitimerende hold-
ninger i forhold til både børn
og partner/ægtefælle.
Blandt majoritetsetniske
mænd ligger andelen på 1 %.
Den ambivalente mand
Den ambivalente mand er en betegnelse for en idealtypisk
holdningsprofil, som kendetegner mænd, der er ambi-
valente, i tvivl om eller ”usammenhængende” i deres hold-
ninger til og opfattelser af maskulinitet og ligestilling. Denne
holdningsprofil er mere udbredt blandt minoritetsetniske
mænd end blandt andre mænd i Danmark. Eksempelvis har
17 % af de minoritetsetniske mænd svaret enten ”ved ikke”
eller ”hverken enig eller uenig” mere end 5 gange i under-
søgelsens survey, mens det til sammenligning blot gør sig
gældende for 3 % af de majoritetsetniske mænd.
?
De minoritetsetniske mænd
er mere tilbøjelige end andre
mænd og kvinder til at svare
”hverken enig eller uenig”,
”ved ikke” eller ”ønsker ikke at
svare” på spørgsmål om lige-
stilling og maskulinitets-
opfattelser
27
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0028.png
9.
BAGGRUNDSMØNSTRE
I relation til de fleste af undersøgelsens overordnede
holdningsspørgsmål er der gennemført regressions-
analyser, som afdækker betydningen af en række
mulige baggrundsfaktorer i relation til traditionelle
maskulinitetsopfattelser og/eller ikke-ligestillings-
orienterede holdninger.
19
Sammenfattende viser de
gennemførte analyser, at:
En høj grad af religiøsitet øger fx signifikant sand-
af religiøsitet og traditionelle maskulinitets- og
seksualitetsopfattelser samt mindre ligestillings-
orienterede holdninger. På tværs af køn og etnisk
baggrund viser en høj grad af religiøsitet sig således
at være den mest gennemgående signifikante bag-
grundsfaktor blandt de undersøgte faktorer.
Køn og etnisk baggrund har stor betydning
I forhold til langt størstedelen af de undersøgte
spørgsmål er minoritetsetniske mænd den gruppe,
hvor der ses det største mindretal med ’traditionel-
le’ og/eller ikke-ligestillingsorienterede holdninger,
mens majoritetsetniske kvinder typisk udgør den
gruppe, der er mindst ’traditionel’. De minoritets-
etniske kvinder og majoritetsetniske mænd placerer
sig typisk et sted imellem. På nogle spørgsmål ligger
de minoritetsetniske kvinder tættest på holdningen
blandt de minoritetsetniske mænd – mens de på
andre spørgsmål ligger tættere på de majoritets-
etniske mænd.
Det er forskelligt, i hvilket omfang signifikante for-
skelle fordelt på køn og etnisk baggrund vedbliver
med at være statistisk signifikante, når der testes for
betydningen af andre faktorer. Både køn og etnisk
baggrund er dog blandt de mest gennemgående
signifikante faktorer og er dermed nogle af de bag-
grundsfaktorer, der har mest betydning for, hvad
der svares.
synligheden for at være ’helt’ eller ’overvejende
enig’ i, at mænd generelt har for lidt magt i det
danske samfund; at det bør være mandens rolle at
være familiens beskytter; at det er acceptabelt at
opdrage drenge med mere frihed end piger; at sex
før ægteskab ikke er i orden; samt at det især bør
være kvindens rolle at stå for børneopdragelsen mv.
Graden af religiøsitet er belyst ved at anvende et
indeks, som er baseret på Pew Researchs inter-
nationale religiøsitetsindeks,
20
og som har været
anvendt i en række internationale og nationale
undersøgelser.
Sammenhæng med hensynet til familiens
omdømme
Der er signifikant sammenhæng mellem oplevet
ansvar for families omdømme og sandsynligheden
for at have traditionelle maskulinitetsopfattelser
og mindre ligestillingsorienterede holdninger.
Personer, som ’i høj’ eller ’i nogen grad’ føler sig
ansvarlige for deres families omdømme er eksem-
pelvis mere tilbøjelige til at erklære sig enige i, at
manden bør have det sidste ord, når det gælder
beslutninger i hjemmet; at det er acceptabelt at op-
drage drenge med mere frihed end piger, samt at
kvinder, der går udfordrende klædt, selv er skyld i,
hvis de udsættes for seksuelle overgreb.
En høj grad af religiøsitet øger signifikant
sandsynligheden for at have traditionelle
opfattelser
Undersøgelsens regressionsanalyser viser en tydelig
og signifikant sammenhæng mellem en høj grad
19. De undersøgte faktorer er køn (mand/kvinde), etnisk baggrund (ikke-vestlig vs. vestlig/dansk baggrund),
migrationsgeneration (indvandrer vs. efterkommer), civilstand (gift/ugift og parforhold/single), grad af religiøsitet,
beskæftigelsesstatus (i arbejde, i uddannelse eller ingen af delene), oplevelser med diskrimination, fysisk fravær af far under
opvækst samt oplevet ansvar for at opretholde familiens omdømme.
20. Pew Research (2013).
28
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0029.png
Alder, migrationsgeneration og oplevelser
med diskrimination
På nogle spørgsmål har faktorer som alder, migra-
tionsgeneration og oplevet diskrimination signifi-
kant betydning for holdninger til maskulinitet og
ligestilling. De tre nævnte faktorer har signifikant
betydning i relation til nogle spørgsmål, men er
ikke gennemgående signifikante på tværs af de un-
dersøgte spørgsmål.
I relation til alder ses det kun i enkelte tilfælde, at
der er signifikante forskelle mellem holdningen i
forskelige aldersgrupper, når der kontrolleres for
betydningen af en række andre mulige faktorer.
Dog ses det eksempelvis, at unge i aldersgruppen
18-24 år er signifikant mere tilbøjelige end personer
over 24 år til at mene, at samfundet bør acceptere
homoseksualitet.
I forhold til migrationsgeneration (indvandrere/ef-
terkommere) ses der ikke et tydeligt eller entydigt
mønster i relation til holdningsforskelle, når det
gælder traditionelle seksualmoralske holdninger
eller overordnede ligestillingsorienterede holdninger.
Dog er især efterkommerkvinder mere ligestillings-
orienterede end indvandrerkvinder på nogle af
disse spørgsmål.
Til gengæld ses der en mere gennemgående forskel
i relation til decideret patriarkalske holdninger.
Mens indvandrermænd er signifikant mere tilbøje-
lige end majoritetsetniske mænd til at have patri-
arkalske holdninger/maskulinitetsopfattelser, gør
dette sig ikke i samme grad gældende for efterkom-
mermænd. Ligeledes er indvandrerkvinder over-
ordnet set mere tilbøjelige til at have patriarkalske
holdninger end majoritetsetniske mænd, mens dette
ikke gør sig gældende for efterkommerkvinder.
Personer, som har oplevet diskrimination, er mere
tilbøjelige end andre til at angive, at de føler sig
presset til at kontrollere andre familiemedlemmer;
at de ikke er tilfredse med deres parforhold/ægte-
skab; at mænd har for lidt magt i det danske sam-
fund, og at både mænd og kvinder bør vente med
sex, til de bliver gift.
Civil- og beskæftigelsesstatus
Foruden de ovennævnte faktorer har undersøgelsen
også belyst sammenhænge i relation til civil- og be-
skæftigelsesstatus. Disse faktorer er belyst gennem
respondenternes egne angivelser af, om de er gift
eller ej, om de indgår i et parforhold eller ej, samt
om de er i arbejde, i uddannelse eller ingen af dele-
ne. De nævnte faktorer ses kun at have signifikant
betydning i relation til nogle få af de undersøgte
holdningsspørgsmål, og de er således ikke gennem-
gående signifikante.
I relation til civilstatus ses det eksempelvis, at per-
soner, som er gift, er signifikant mere tilbøjelige
end ugifte til at være enige i, at det er lige så accep-
tabelt, hvis det er en kvinde, der forsørger familien,
som hvis det er en mand. Ligeledes er personer,
som er gift, signifikant mere tilbøjelige end ugifte
til at være enige i, at en mand skal være fysisk stærk,
samt at både mænd og kvinder bør vente med at
have sex, til de bliver gift.
I relation til beskæftigelsesstatus ses det eksempelvis,
at personer, som hverken er i arbejde eller under
uddannelse, er mere tilbøjelige end andre til at mene,
at sex før ægteskab ikke er i orden.
29
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0030.png
10.
LITTERATURSTUDIE
Den eksisterende kønsforskning har traditionelt set
primært beskæftiget sig med at belyse kønsroller
og kønsopfattelser relateret til kvinder, mens der
findes et mere begrænset antal studier, som beskæf-
tiger sig specifikt med mænd og opfattelser af masku-
linitet. Imidlertid er der i de senere år kommet øget
fokus på området.
Dette har medført, at der – både internationalt og i
Danmark – er gennemført en række undersøgelser
med fokus på maskulinitetsopfattelser, herunder
blandt minoritetsetniske mænd. Fælles for disse
studier er dog, at der typisk er tale om kvalitative
undersøgelser med et relativt begrænset empirisk
datagrundlag. Der er således fortsat relativt få under-
søgelser af kvantitativ karakter, der beskæftiger sig
med udbredelsen af forskellige maskulinitetsopfattel-
ser og holdninger til ligestilling – herunder blandt
etniske minoriteter.
Nedenfor præsenteres udvalgte nøgleresultater fra
en række af de væsentligste studier.
Oprindelseslandet har dog fortsat betydning.
Indvandrere fra lande med en mere ulige køns-
kultur har langt mindre ligestillingsorienterede
holdninger end indvandrere fra lande med en
kønskultur, der ligner kønskulturen i opholds-
landet.
Religion har betydning.
En høj grad af religiøsitet
øger sandsynligheden for at have ikke-ligestil-
lingsorienterede holdninger.
Alder og uddannelse har betydning.
Jo yngre og jo
bedre uddannet – desto større sandsynlighed for
• I lande som Egypten, Marokko og Palæstina har
flertallet af befolkningen holdninger, der under-
at have ligestillingsorienterede holdninger. Der
er dog regionale forskelle. I en række mellem-
Indvandreres holdninger ligger i højere grad på
linje med holdningerne blandt majoritetsbefolk-
ningerne i deres opholdslande i Europa end med
holdningerne blandt befolkningen i deres oprin-
delseslande.
Når det gælder udbredelsen af forskellige kønsopfat-
telser og holdninger til ligestilling blandt indvandrere
og efterkommere med ikke-vestlig baggrund i for-
skellige dele af den vestlige verden, viser undersø-
gelser – som fx
The European Social Survey
22
– at:
støtter ulighed mellem mænd og kvinder i rela-
tion til kønsroller, samt magt- og arbejdsforde-
ling mellem kønnene. Fx er mere end 3 ud af 4
mænd og mere end hver anden kvinde i disse
tre lande enige i, at
”kvindens vigtigste rolle er
at tage sig af huslige pligter”,
og at
”manden bør
have det sidste ord, når det gælder beslutninger i
hjemmet”.
Nøgleresultater fra eksisterende kvantitative
studier
En række internationale undersøgelser belyser køns-
opfattelser og holdninger til ligestilling i regioner
og lande, hvorfra en stor del af de ikke-vestlige ind-
vandrere og efterkommere i Danmark har deres
oprindelse. Særlig relevant er undersøgelsen
Inter-
national Men and Gender Equality Survey – Middle
East and North Africa
viser, at:
21
fra 2017, som blandt andet
21. El Feki et al. (2017). Undersøgelsen er den største af sin art og er besvaret af mere end 10.000 mænd og kvinder i MENA-
regionen.
22. Se fx European Social Survey, round 5 (2010) og round 7 (2014), samt Pessin & Arpino (2018).
30
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0031.png
østlige og nordafrikanske lande adskiller yngre
mænds syn på ligestilling og maskulinitet sig
eksempelvis ikke væsentligt fra ældre mænds.
I en dansk kontekst er det særligt relevant at frem-
hæve undersøgelsen
Værdier og normer – blandt ud-
lændinge og danskere
fra 2007. Denne undersøgelse
viste blandt andet, at:
og det forventes, at manden udfylder forsørger-
rollen, mens hustruen forventes at tage sig af
hjem og børn. Familieformen indebærer typisk
samtidig et alders- og kønshierarki med de ældste
mænd i toppen, ligesom kontrol af kvinders
seksualitet og reproduktivitet udgør et centralt
omdrejningspunkt.
• Indvandrere synes i betydelig grad at blive på-
Indvandrere og efterkommere i Danmark bakker i
langt mindre grad op om ligestilling mellem køn-
nene end andre danskere.
Fx mente 32 % af ind-
vandrerne og 17 % af efterkommerne i under-
søgelsen fra 2007, at mænd har mere ret til arbej-
de end kvinder, hvis der ikke er job til alle. Til
sammenligning gjaldt dette 2 % blandt andre
danskere.
Indvandrere og efterkommere har i særlig grad
holdninger, der ligger langt fra andre danskeres
holdninger, når det gælder emner som homosek-
sualitet, abort og skilsmisse.
Indvandrere i Danmark har mere vestlige værdier
end personer i deres oprindelseslande.
virket af de opfattelser, normer og praksisser,
der råder i deres nye (hjem)land, hvorved de
kan forandre deres forestillinger om køn, seksu-
alitet og familieformer og deres praksis over tid.
Nogle holder dog af forskellige årsager mere fast
ved velkendte patriarkalske maskulinitetsopfat-
telser, hvilket i nogle tilfælde kan føre til uhen-
sigtsmæssige subkulturelle fællesskaber præget
af modkultur i form af hypermaskulinitet, krimi-
nalitet og/eller religiøs radikalisering. Sådanne
fællesskabs- og maskulinitetsformer kan også
være udtryk for både hybridkultur, forsøg på styr-
kelse af identitet og håndterings- eller coping-
strategier.
Nøgleresultater fra eksisterende kvalitative
studier
Der findes en lang række forskellige kvalitative
studier, som på forskellig vis belyser sammenhæn-
ge mellem migration, køn og kønsopfattelser mv.
Overordnet set indikerer studierne
23
, at:
• Migration fra ikke-vestlige lande til vestlige lande
medfører, at der krydses grænser for opfattelser
af og normer vedrørende fx seksualitet, køns-
mæssig adfærd og familieformer.
• En række ikke-vestlige lande er i høj grad kende-
tegnet ved et såkaldt
”patriarkalsk kønsrelations-
regime”,
som er forbundet med kollektivt orien-
terede familieformer og patriarkalsk dominerede
sociale og religiøse fællesskaber. Her ses der
typisk en høj grad af arrangerede ægteskaber,
23. Et udvalg af de væsentligste kvalitative studier fremgår af litteraturlisten i denne publikation. I selve rapporten findes en
mere fyldestgørende sammenfatning og litteraturliste: Als Research (2019).
31
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0032.png
11.
LITTERATURLISTE – UDVALGTE
PUBLIKATIONER
Als Research (2014): Kønsroller og social kontrol
blandt unge med etnisk minoritetsbaggrund.
Connell, R. W. (2005): Masculinities.
Danmarks Statistik (2018): Indvandrere i Danmark
Als Research (2015): Nydanske LGBT-personers leve-
vilkår.
2018.
Danneskiold-Samsøe, S. et al. (2011): ’Familien betyder
Als Research (2018a): Unges oplevelser af negativ so-
cial kontrol.
alt’. Vold mod kvinder i etniske minoritetsfamilier.
Deding, M. & Jakobsen, V, (2006): Indvandreres arbejds-
Als Research (2018b): Omfang og karakter af negativ
social kontrol i grundskolens 6.-8. klasse.
liv og familieliv. Socialforskningsinstituttet.
El Feki, S. et al. (2017): Understanding Masculinities:
Als Research (2019): Maskulinitetsopfattelser og hold-
ninger til ligestilling – særligt blandt minoritetsetni-
ske mænd.
Andersen, J. G. (2008): ”Orientering til uddannelse og
arbejde blandt unge indvandrere og forældregenera-
tionen”, i: Tranæs, T. (red).: Indvandrerne og det dan-
ske uddannelsessystem.
Bonke, J. (2012): Har vi tid til velfærd? – om dansker-
nes brug af deres tid ude og hjemme.
Bonke, J. og Schultz-Nielsen, M. L. (2013): Integration
blandt ikke-vestlige indvandrere – Arbejde, familie,
netværk og forbrug. Rockwool Fondens Forsknings-
enhed.
Bonnerup, E. et al. (2007): Værdier og normer – blandt
udlændinge og danskere. Tænketanken om udfordrin-
ger for integrationsindsatsen i Danmark.
Bredal, A. (2011): Mellem makt og avmakt. Om unge
menn, tvangsekteskap, vold og kontroll.
Caldwell, J. C. (1978): “A Theory of Fertility: From High
Plateau to Destabilization”, Population and Develop-
ment Review, 4:4.
Results from the National Men and Gender Equality
Survey (IMAGES) – Middle East and North Africa.
Promundo.
Europakommissionen (2017): Special Eurobarometer
465. Gender Equality 2017.
European Social Survey – round 5, ESS5 (2010) og
round 7, ESS7 (2014). www.europeansocialsurvey.org
Fatum, L. og Sandøe, P. (2018): ”Seksualmoral”, i: Den
Store Danske. http://denstoredanske.dk/index.php?si-
deId=157225
Fuglsang, J. L. og Qvotrup, S. J. (2014): ”Unge etniske
minoriteter og nudanskhed: lejre, identitetsarbejde og
dobbelte bevidstheder”, Dansk Sociologi, 25:2.
Helweg-Larsen, K. (2012): Vold i nære relationer.
Omfanget, karakteren og udviklingen samt indsatsen
mod partnervold blandt kvinder og mænd.
Institut for Menneskerettigheder (2017): Ekstrem so-
cial kontrol
Jensen, T.G. og Liversage, A. (2007): Fædre, sønner og
ægtemænd. Om maskulinitiet og manderoller blandt
etniske minoritetsmænd. SFI.
32
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0033.png
Justitsministeriet Forskningskontor (2017): Gernings-
mænd og gerningssituationer i sager om voldtægt og
andre seksualforbrydelser.
Schlytter, A. og Rexvid, D. (2016): Mäns heder – att
vara både offer och förövare.
Soei, A. (2011): Vrede unge mænd: Optøjer og kampen
Kandiyoti, D. (1988): “Bargaining with patriarchy”,
Gender & Society, 2:3.
for anerkendelse i et nyt Danmark.
Soei, A. (2018): Omar – og de andre. Vrede unge mænd
Kostenko, V. (2014): ”Gender Attitudes of Muslim
Migrants in Western and Northern Europe”, Interna-
tional SGEM Conference on Social Sciences and Arts.
Conference Proceedings, vol. 2.
Liversage, A. og Christensen C.P. (2017): Etniske mino-
ritetsunge i Danmark. En undersøgelse af årgang 1995
Liversage, A. og Jensen, T.G. (2011): Parallelle retsop-
fattelser i Danmark. Et kvalitativt studie af privatrets-
lige praksisser blandt etniske minoriteter.
Liversage, A. og Rytter, M., red. (2014): Ægteskaber og
migration. Konsekvenser af de danske familiesam-
menføringsregler 2002-2012.
LOKK, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
(2014): Årsstatistik 2013.
Macionis, J. J. (2012): Sociology (13.udg.)
Mørck, Y. (1998): Bindestregsdanskere. Fortællinger
om køn, generationer og etnicitet.
Ottosen, M. H. et al. (2014): Skilsmissebørn med etnisk
minoritetsbaggrund. SFI
Pessin, L. og Arpino, B. (2018): “Navigating between
two cultures: Immigrants’ gender attitudes toward
working women”, i: Demographic Research, 38:35.
Pew Research (2013): The Global Divide on Homo-
sexuality.
Reinicke, K. (2006): Fædre med anden etnisk baggrund
end dansk – mellem tradition og modernitet.
Rexvid, D. og Schlytter, A. (2012): “Heroes, Hymen and
Honour: A Study of the Character of Attitude Change
among Male Youth with Their Roots in an Honour-
Based Context”, Review of European Studies, 4:2.
Saroglou, V. et al. (2004): “Values and religiosity: A
meta-analysis of studies using Schwartz’s model”, i:
Personality and Individual Differences, 37:4.
og modborgerskab.
Spierings, N. (2015): “Patriarchy and Household Confi-
gurations in 28 Countries”, i: Women’s Employment in
Muslim Countries.
Regeringen (2016): Forebyggelse af æresrelaterede
konflikter og negativ social kontrol. National hand-
lingsplan.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2017): Bag-
grundstabeller fra Medborgerskabsundersøgelsen
2017.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2018): Bag-
grundstabeller fra Medborgerskabsundersøgelsen
2018.
33
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0034.png
Tak til:
Als Research vil gerne sige mange tak til de mere end 4.400 respondenter, som har
besvaret spørgeskemaet, og til de 28 mænd, som har deltaget i de dybdegående
kvalitative interview. Endvidere vil vi gerne sige mange tak til de forskellige ”gate-
keepere”, som har hjulpet os med at etablere tillid og skabe kontakt til informanter,
til Danmarks Statistik og lektor Yvonne Mørck, samt til Ligestillingsafdelingen for
det gode samarbejde i forbindelse med undersøgelsen. Endelig skal der lyde en
særlig tak til direktør Gary Barker, seniorforsker Shereen El Feki og forsker Kristina
Vlahovicova fra den internationale maskulinitetsforskningsorganisation Promundo,
som på frivillig basis har taget sig tid til at bidrage med værdifulde kommentarer
og feedback i relation til udarbejdelsen af undersøgelsens spørgeskema.
34
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0035.png
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Orientering om undersøgelse af opfattelser og holdninger til ligestilling, særligt blandt minoritetsetniske mænd, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2020507_0036.png
Dette resumé formidler de væsentligste resultater fra undersøgelsesrapporten
Maskulinitetsopfattelser og holdninger til ligestilling – særligt blandt minoritets-
etniske mænd, udgivet i februar 2019.
Undersøgelsen har haft til formål at tilvejebringe ny viden om maskulinitetsopfat-
telser og holdninger til fx ligestilling, vold, seksualitet og kønsroller særligt blandt
minoritetsetniske mænd, og hvordan dette spiller sammen med eksempelvis nega-
tiv social kontrol.
Undersøgelsen er baseret på to empiriske datasæt og et rammesættende litteratur-
studie af eksisterende relevant national og international litteratur. De to datasæt
består henholdsvis af en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt
4.423 mænd og kvinder i alderen 18-64 år (herunder 2.324 mænd med ikke-vestlig
baggrund), samt en dybdegående kvalitativ interviewundersøgelse blandt 28 mino-
ritetsetniske mænd.
Undersøgelsen er gennemført af Als Research på vegne af Ligestillingsafdelingen.
Som underleverandør har Danmarks Statistik stået for dataindsamling og data-
bearbejdning i relation til vægtning af data, mens lektor ved Institut for Samfunds-
videnskab og Erhverv på Roskilde Universitet, Yvonne Mørck, har bidraget til udar-
bejdelsen af undersøgelsens rammesættende litteraturstudie.
MINISTER FOR
LIGESTILLING