Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
Fra:
Sendt:
5. oktober 2018 09:47
Til:
Cc:
Emne:
Nordisk ligestillingsfond/Kammaratten/diskrimineringsombuddet
Til:
Statsrevisionen,
Hermed til orientering i forhold til Nordisk Ligestillingsfond http://www.nikk.no/en/about-nikk/contact/ og
behandling ved kammaratten samt diskriminationsombuddet i Sverige. De nordiske børn og fædre
organisationer har klaget over manglende point specifikation og synlighed i tildelingen af midler til Nordisk
ligestilling. Det virker som om vi modtager forskellige svar fra henholdsvis NIKK og ministerierne.
Der henvises til tidligere sag med 5.8 mia. i støtte midler i over 600 ministerielle puljer, hvoraf de 300 var
såkaldte ”lukkede” puljer. Der opleves fortsat e
a gle de åbe hed og sy lighed o tildeli ge af da ske
og Nordiske skatteborgeres midler på ligestillingsområdet samt at de største børn og fædre organisationer
åbenlyst ikke modtager midler. Dette selvom det ofte i befolkning betragtes som det største ligestillings- og
diskriminationsproblem af alle.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forening-hemmelige-milliardpuljer-er-lukket-land-os-der-ikke-kender-
de-rigtige
https://www.dr.dk/nyheder/politik/flere-milliarder-gemt-i-hemmelige-puljer
Vær venligst opmærksom på at det opleves at støtte effekten for skatteborgernes penge kan gå tabt, fordi
det ikke vurderes og prioriteres hvad kontaktfladen til borgerne er i praksis, og om der sker en ligeværdig
tildeling mellem kønnene ved samlet tildeling af støttemidler og ved tildeling i faste netværk. Det opleves
at der strukturelt sker langt flere tildelinger af midler og der dermed er størst fokus på ligestillingsområdet
for kvinder af ofte historiske og kulturelle årsager. På fædre området sker der ofte ingen eller minimal
forebyggende ligestillingsindsats og de skattemidler der tildeles, sker når det først er gået galt med f.eks.
faderløshed, arbejdsløshed, skilsmisser, alkohol, hjemløshed, ensomhed og selvmord m.v.
Der opleves et markant kulturelt og strukturelt problem i ligestillingsarbejdet med henvisning til det
udarbejdede ligestillingskatalog for børn og fædre. Et ligestillingskatalog som blev udarbejdet på 2 timer og
som indeholder 348 punkter i 12 temaer, der er fuldstændig overset af de etablerede ligestillings- og
menneskeretlige institutioner. Det er for os bemærkelsesværdigt at det er frivillige, der på 2 timer kan lave
en sådan oversigt over direkte og indirekte brud på fundamental menneskeret, FN børnekonventionen og
ligestillingsloven i Danmark.
http://foreningenfar.dk/ligestillingskatalog-2017
Det understreges at Foreningen Far samt de Nordiske børn og fædre organisationer finder ligestillingen for
kvinder og mænd, drenge og piger af samme betydning i Norden. Der opleves dog en markant historisk
diskurs og mønstre i ligestillingsindsatsen med en overrepræsentation af kvindelige medarbejdere og
fokusområder på samme vis, som man oplevede det med mandlige bestyrelsesmedlemmer i 50´erne. En
problemstilling som ofte er overset i det nordiske og danske ligestillingsarbejde. Vi oplever i de nordiske
børn og fædre organisationer markant at ligestillingen af børn og fædre er nøglen til lige muligheder for alle
foruden overholdelse af fundamental menneskeret for borgerne samt bedre folkesundhed og velfærd jfr.
forskningen i børns sundhed og næste generation af borgere vedhæftet.