Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2001062_0001.png
Danner, 11. januar 2019
Danners replik efter Socialministerens svar på Ligestillingsudvalgets spørgsmål efter Danners
deputation i udvalget den 22. november.
Kære Ligestillingsudvalg,
Det er med undren, at vi læser ministerens svar på jeres spørgsmål om Socialstyrelsens
Årsstatistik for kvinder og børn på krisecentre, i det følgende Årsstatistikken, efter at vi var i
deputation hos jer. Vi føler os forpligtigede til at svare for at rette misforståelser og for at
imødegå muligt forvaltningsbrud
og ikke mindst for at opfordre jer til at kæmpe for at
årsstatistikken skal fastholdes og udbygges.
Forvaltningsbrud
Det er afgørende, at de sociale myndigheder til enhver tid laver kvantitativ statistik, som
afdækker de henvendelser om hjælp på grund af vold i nære relationer som krisecentrene får.
Uden den viden, som Årsstatistikken giver adgang til, kan man ikke leve op til forpligtelsen i
Servicelovens § 109 om at tilbyde midlertidig ophold i boformer til kvinder, som har været
udsat for vold, trusler eller tilsvarende krise…
Serviceloven overholdes ikke i dag, men med en
afvikling af indsamling af data på dette område, bliver det helt mørkelagt i hvor høj grad,
Serviceloven brydes. Loven understøttes desuden af Istanbulkonventionen, som Danmark
ratificerede i 2014, om at enhver voldsudsat kvinde og hendes børn har krav på beskyttelse.
Hvordan vil myndighederne vide hvor stort behovet er for ophold på
krisecenter, hvis de ikke ved hvor mange henvendelser, der kommer?
Hvordan vil myndighederne tilrettelægge deres forvaltning af Servicelovens
§109, så enhver voldsudsat kvinde og hendes eventuelle børn, kan få adgang
til deres rettigheder om ophold på krisecenter?
Allerede i dag bryder myndighederne loven ved at krisecentrene årligt må afvise tusindvis af
berettigede henvendelser om plads på et krisecenter. Det gør vi jævnligt opmærksom på.
Årstatistikken viser
som den eneste videnskilde
det landsdækkende behov. Det er i både
myndigheders, civilsamfund og borgeres interesse løbende og systematisk at indsamle data
om henvendelser om plads på krisecentrene
herunder registrering af de henvendelser, som
krisecentrene vurderer berettiger til en plads på krisecenter, men ikke kan imødekommes på
grund af pladsmangel.
Voldsfaglige data kan altså ikke, jvf forvaltningspligt, nøjes med at blive indsamlet hvert andet
år. Faktisk bør Socialstyrelsen gøre det obligatorisk for alle krisecentre løbende at indberette
data, så vi til enhver tid har et opdateret billede af situationen. I dag er indberetningen
desværre frivillig.
Viden må tilbage i centrum for at forebygge bedst
Det er en yderligere bekymring hos os i Danner, der i 10 år har drevet et landsdækkende
videnscenter om vold mod kvinder, at ingen pt ved hvilke data Socialstyrelsen har tænkt sig at
indhente hvert andet år fra krisecentrene, som en slags erstatning for det hidtidige.
Siden 1999
har Socialministeriet helt eller delvist finansieret ’Årsstatistik for kvinder og børn
på krisecentre’ (skiftende navne).
Vil man bryde den historik, fordi de tal, der kommer ud af det hvert år, er
ubehagelig læsning for en ansvarlig minister?
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 11/1-19 fra Danner om replik efter børne- og socialministerens svar på LIU's spørgsmål efter Danners foretræde for udvalget den 21/11-18
2001062_0002.png
Danner, 11. januar 2019
Ministeren kalder afviklingen af Årsstatistikken
for en ’omlægning’. Hun bruger den forkerte
term, for der er tale om en decideret
’afvikling’
af Årsstatistikken.
Hvert år, når Årsstatistikken udkommer, går vi i medierne og fortæller om antallet af kvinder,
der bliver afvist på krisecentrene på grund af pladsmangel. Det er ubehagelig viden, men den
må ikke forties.
Vidste SATS-partierne besked, eller er vidensdeling et svagt punkt her?
Ministeren anfører at SATS-partierne
er informeret om denne ’omlægning’. Under
deputationen, og i Ligestillingsudvalgets efterfølgende spørgsmål, virkede alle deltagere
SATS-parti eller ej - overraskede over de informationer Danner gav om den planlagte afvikling
af Årsstatistikken. Det giver os fornyet håb om, at der er basis for at genoverveje
beslutningen, da der måske i denne sag har været informeret i utilstrækkelig grad, så
partierne ikke har været klar over, hvad intentionen har været. Vi opfordrer til at man hurtigst
muligt genopfordrer krisecentrene til at indrapportere via det system, der allerede fungerer, så
færrest mulige data går tabt.
For vores eget vedkommende må vi sige, at vi er skuffede over at ministerens svar på
spørgsmål 9. Hun henviser til at krisecentrene skulle være blevet inddraget forud for
beslutningen om at ændre Årsstatistikken via et møde i begyndelsen af 2017. Ja, mødet fandt
sted og ja, Danner var til stede, men mødet rummede på ingen måde dimensionerne af den
beslutning, der er er blevet taget om at afvikle Årsstatistikken. At der går næsten to år fra
Socialstyrelsen mener, at de har informeret os aktører i civilsamfundet, til der kommer en
egentlig melding om beslutningen, kan ikke i ramme alvor være udtryk for, at man føler man
har informeret aktørerne godt. Beslutningen om at afvikle Årsstatistikken blev vi gjort bekendt
med primo november 2019
mindre end to måneder inden beslutningen trådte i kraft.
Kvinder særligt udsatte, derfor særligt fokus
Ministeren skriver, at hun vil indkalde krisecentrene
herunder Danner
til at komme med
input til en ny ’tema-rapport.
Vi deltager gerne, men det giver os stadig ingen
’garanti’ for at
kunne følge de voldsfaglige data, som kun krisecentrene kan levere. Faktisk kan vi frygte, at
man vil lave en tema-analyse om
fx ’voldsudsatte mænd’ på bekostning af ’voldsudsatte
kvinder’ –
og det vil give et endnu større gab i data. Det skal ikke forstås sådan, at Danner
ikke ønsker meget mere viden om voldsudsatte mænd, det gør vi. Det er et vigtigt emne at
belyse for at bekæmpe det, ligesom vi gerne vil have forhold omkring voldsudøvere belyst for
dels at hjælpe de voldsudsatte, men også voldudøverne. Tingene må bare ikke rodes sammen.
Når vi er særligt optagede af kvinders voldsudsathed, så har det dels at gøre med Danmarks
manglende opfyldelse af både Istanbulkonventionen og Servicelovens §109, som specifikt
nævner beskyttelse af voldsudsatte kvinder, og det har dels at gøre med det faktum, at
kvinder i højere grad end mænd er udsat for vold i nære relationer. Den vold de er udsat for
har desuden langt de største fysiske og psykiske konsekvenser. Derfor kan specifik og løbende
viden om voldsudsatte kvinder ikke kan tilsidesættes eller samkøres, når der indsamles viden
om voldsudsatte mænd i en sådan ny
og indtil videre ukendt - rapporteringsform.
Ministerens
anførte ”nye
datakilder”
kan ikke erstatte Årsstatistikkens
voldsfaglighed
Ministeren begrunder afviklingen af den hidtidige
’Socialstyrelsens
Årsstatistik for kvinder og
børn på krisecentre’ med, at der er kommet nye datakilder. Herunder vil vi gerne argumentere
for, hvorfor de tre kilder som ministeren peger på, på ingen måde kan erstatte den viden
krisecentrene har om voldsudsatte kvinder.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 11/1-19 fra Danner om replik efter børne- og socialministerens svar på LIU's spørgsmål efter Danners foretræde for udvalget den 21/11-18
2001062_0003.png
Danner, 11. januar 2019
Første kilde:
Registerdata via Danmarks Statistik (bla i Socialpolitisk Redegørelse 2018) giver informationer
rundt om kvinden, men ikke det voldsfaglige blik. Ved kun at kigge på de langsigtede og socio-
demografiske forhold og mulige konsekvenser mister vi alle viden om årsagssammenhænge
via de voldsfaglige vurderinger. Vurderingerne kan blandt andet sige noget om sammenhæng
mellem dét at være voldsudsat og en række forhold om fx at være på kontanthjælp, have haft
kontakt til psykiatrien, have PTSD-symptomer samt have migrantbaggrund
Den nye indsamling af data via cpr-numrene på de kvinder, der har boet på krisecenter, giver
os også grund til bekymring, hvis man ensidigt
som i Socialpolitisk Redegørelse 2018
sammenholder data som måske/måske ikke har noget med volden at gøre
men alligevel
påstår, at det har noget med volden at gøre. Det er problematisk og skaber nye mørke
videnshuller. Dét at en kvinde har været i kontakt med psykiatrien betyder måske/måske ikke
noget i forhold til voldsudsatheden, mange mennesker er i dag i kontakt med psykiatrien, men
ikke nødvendigvis pga. vold. Dét at en kvinde er på kontanthjælp betyder måske/måske ikke
noget i forhold til voldsudsatheden, osv.
Registerdata egner sig ikke som eneste viden til at forebygge volden
og kan på ingen måde
stå alene, når man fra socialpolitisk hold ønsker at redegøre for voldsudsatte kvinder på
krisecentre. Husk på at en undersøgelse fra Rambøll og SIF (i 2010) har vurderet at fysisk vold
mod kvinder alene koster samfundet omkring en halv milliard årligt. Der er altså penge at
hente ved at indsamle specifik viden, som kan hjælpe med at forebygge.
Der er ikke lavet udregning på, hvor meget psykisk vold koster samfundet, når 4 ud af 100
kvinder og 1 ud af 100 mænd (iflg. VIVE, 2018) er udsat for psykisk vold, men kendte
følgevirkninger er psykosomatiske sygdomme, tabt arbejdsevne, tabt forældreevne, PTSD-
symptomer og selvmord eller selvmordstanker.
Vold i nære relationer/partnervold betyder i øvrigt, at cirka 10 kvinder hvert året bliver dræbt
af en i deres helt nære relation. Så der er mange grunde til at fastholde
og styrke
den
årlige indsamling af viden som krisecentrene har.
Når det er sagt kan registerdata også give gode indsigter, og der er potentiale til at få mere
viden. Nogle af informationerne fra registerdata kender vi allerede, andre er nye når de
samkøres. Data fra Danmarks Statistik kan fx bruges til at give viden om:
geografiske flaskehalse på krisecentrene hen over året
kvindens socio-demografiske data efter krisecenterophold fx forsørgelsesgrundlag
tilknytning til uddannelsessystem, arbejdsmarked mv.
data om sambo/ægtefælle
fx om vedkommendes indkomstgrundlag,
uddannelsesgrundlag, tidligere i kontakt med retsvæsenet/socialvæsenet mv.
Anden kilde:
Lev Uden Vold er en national enhed mod vold i nære relationer, som Danner har været med til
at realisere. Desuagtet at Lev Uden Vold formidler meget god og skarp viden om vold, så kan
enheden i denne sammenhæng ikke levere tilstrækkelig data. Lev Uden Vold kan levere viden
om
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Henvendelse af 11/1-19 fra Danner om replik efter børne- og socialministerens svar på LIU's spørgsmål efter Danners foretræde for udvalget den 21/11-18
2001062_0004.png
Danner, 11. januar 2019
den aktuelle belægningsprocent (og ikke afvisningsprocent)
hvor der aktuelt er ledige pladser (pladsoversigten giver et live billede)
hvem der ringer om hvad til Lev Uden Volds egen hotline (linjen er blot en blandt flere
telefonhjælpelinjer på voldsområdet)
Tredje kilde
Tilbudsportalen beskriver de sociale tilbud og er ikke et redskab til dataindsamling om vold i
nære relationer. Det er en uforståelig argumentation at denne skulle være en ny videnskilde
og argument for at nedlægge Socialstyrelsens Årsstatistik for kvinder og børn på krisecentre.
Viden fra krisecentrene må ikke gå tabt ved at droppe Årsstatistikken
De tre ovennævnte datakilder giver ikke viden om en række voldsfaglige forhold, som kun
data fra krisecentrene kan afdække. Kilderne giver:
Ikke viden
Ikke viden
Ikke viden
Ikke viden
Ikke viden
Ikke viden
Ikke viden
Ikke viden
Ikke viden
i dag)
om
om
om
om
om
om
om
om
om
hvor mange der har henvendt sig om plads på krisecenter
hvor mange der er blevet afvist/henvist videre pga. pladsmangel
den vold kvinder på krisecenter har været udsat for
den vold børn på krisecenter har været udsat for
hvor længe volden har stået på før kvinden opsøger hjælp
kvindens trivsel ved indflytning på krisecenter
følgevirkninger af volden
relationen til udøveren
volden er blevet anmeldt til politiet/om der er faldet dom (indhentes ikke
Som afsluttende kommentar har vi tre budskaber til Ligestillingsudvalget og Socialministeren
1) Kæmp for at Socialstyrelsens årsstatistik for kvindekrisecentre bliver bevaret
gerne
med supplement om voldudsatte mænd på krisecentre
2) Gør det obligatorisk for alle krisecentre at indberette henvendelser og relevante
oplysninger. Det vil betyde en mindre omlægning af Socialstyrelsens praksis og et
kapacitetsløft af krisecentrene, som i dag ofte har for få ressourcer til at prioritere
denne
relativt simple
indrapportering.
3) Inddrag civilsamfundet på dette område i højere grad end i dag.
Med venlig hilsen
Maiken Kirk Andersen, videnskonsulent
Henriette Winther, senior kommunikationsrådgiver
Mette Marie Yde Poulsen, leder af kommunikation og viden
Lisbeth Jessen, direktør