Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1991931_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd
(Forenkling af reglerne om indberetning af ligestillingsredegørelser)
§1
I lov om ligestilling af kvinder og mænd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1678 af 19. december
2013, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »hvert andet år inden den 1. september udarbejde en
redegørelse om ligestilling« til »hvert tredje år inden den 1. juni redegøre for deres
arbejde for ligestilling, jf. § 4«.
2.
I § 5, stk. 2, nr. 1,
ændres »en ligestillingspolitik« til »målsætninger for ligestilling«.
3.
I
§ 5, stk. 2, nr. 1,
udgår »og i givet fald det nærmere indhold af denne«.
4.
I
§ 5, stk. 2, nr. 2,
ændres »de enkelte stillingskategorier« til »ledelse og personale-
området i øvrigt«.
5.
I
§ 5, stk. 3,
tilføjes »og til ministeren for ligestilling«.
6.
I
§ 5, stk. 4,
ophæves.
7.
§ 5 a, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således: »Kommunalbestyrelsen og regionsrådet skal
hvert tredje år redegøre for deres arbejde for ligestilling, jf. § 4«.
8.
I
§ 5 a, stk. 2, nr. 1,
ændres »en ligestillingspolitik« til »målsætninger for ligestilling«.
9.
I
§ 5 a, stk. 2, nr. 1,
udgår »og i givet fald det nærmere indhold af denne«.
10.
I
§ 5 a, stk. 2, nr. 2,
ændres »de enkelte stillingskategorier« til »ledelse og personale-
området i øvrigt«.
11.
§ 5 a, stk. 2, nr. 3,
ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
12.
I
§ 5 a, stk. 3,
ændres »den 1. november« til »den 1. juni«.
13.
§ 10 a, stk. 4, 2. pkt.,
udgår.
14.
Før
§
11 indsættes overskrift, der affattes således: »Kønssammensætning ved besæt-
telse af visse bestyrelsesposter i den statslige forvaltning m.v.«.
§2
Loven træder i kraft den 1. maj 2019.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Stk.
1 De i § 5 og 5 a nævnte redegørelser udarbejdes første gang i 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ligestillingslovens formål er at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder. Ligestilling
betyder, at mænd og kvinder skal have lige indflydelse og lige muligheder i alle samfun-
dets funktioner, det vil sige lige adgang til samfundets styrende organer, lige adgang til
arbejdsmarkedet og lige muligheder for at få uddannelse og undervisning. Loven slår sam-
tidig fast, at offentlige myndigheder inden for deres område skal arbejde for ligestilling og
indarbejde ligestilling i al planlægning og forvaltning. Ligestillingsloven forpligter i forlæn-
gelse heraf kommuner, regioner, ministerier, statslige institutioner og virksomheder til at
redegøre for deres ligestillingsindsats. I 2017 indberettede 137 statslige institutioner,
samt alle 98 kommuner og fem regioner, ligestillingsredegørelser.
Gennem tiden har der været debat om ligestillingsredegørelsernes form, og blandt andet
en række kommuner har fremført, at redegørelserne opleves som en administrativ byrde.
Regeringen ønsker at begrænse bureaukratiet i den offentlige sektor, så medarbejderen
bruger tiden på kerneopgaverne. Derfor skal regler og registreringskrav reduceres og i
højere grad understøtte udviklingen og opgaveløsningen i den offentlige sektor. Det gæl-
der også på ligestillingsområdet.
Regeri ge la erede i septe er
8 udspillet ”Færre regler og i dre ureaukrati”.
Heraf fremgår det, at ligestillingsredegørelserne skal forenkles, og intervallerne mellem
indberetningerne skal øges. Forud for udspillet genindførte regeringen en udfordringsret
sa t iværksatte et regelfore kli gsi itiativ ”Meld e regel”. Udfordri gsrette giver
blandt andet regioner og kommuner mulighed for at komme med deres forslag til afbu-
reaukratisering og forenkling af regler. Seks kommuner og én region har udnyttet deres
udfordringsret og ønsket, at ligestillingsredegørelserne forenkles eller helt afskaffes, og
at indberetningen sker med længere intervaller. Gennemgående for argumentationen har
været, at redegørelserne i deres nuværende form er en ressourcetung opgave, og at de
mangler relevans og/eller har meget ringe eller ingen effekt/betydning for ligestillingsar-
bejdet.
Formålet med lovforslaget er at modernisere og forenkle ligestillingsredegørelserne, så
de bliver mere relevante for stat, regioner og kommuner og i højere grad medvirker til at
fremme arbejdet med ligestilling. Ligestillingsredegørelserne skal være et relevant, enkelt
og anvendeligt redskab i ligestillingsarbejdet, der kan inspirere myndighederne, og som
samtidig følger op på ligestillingsindsatsen i det offentlige.
Fremadrettes skal der indberettes om, hvorvidt der er formuleret målsætninger for lige-
stilling, og ikke om der er formuleret en ligestillingspolitik og det nærmere indhold af
denne, som i dag. Endvidere skal der indberettes om kønsfordeling i ledelse og persona-
leområdet i øvrigt. Dermed åbnes der op for, at de offentlige myndigheder forholder sig
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
til kønsfordelingen på forskellige relevante områder, f.eks. fordelingen af orlov, deltid
m.v., fremfor alene kønsfordelingen på de enkelte stillingskategorier. Endvidere forenkles
redegørelserne så de krav, der ikke opleves som relevante for de offentlig myndigheder,
ophæves. Det drejer sig om kravet til kommuner og regioner om at indberette om køns-
sammensætningen i udvalg m.v. og til ressortministeren om at udarbejde en samlet rap-
port over redegørelserne. Lovforslaget medfører desuden, at indberetningerne fremover
sker hvert tredje år, svarende til mindst en gang i hver valgperiode.
2. Baggrund for de nuværende lovbestemmelser
Reglerne om udarbejdelse af ligestillingsredegørelser i kommunerne blev første gang ind-
ført i styrelsesloven i 1995 (lov nr. 380 af 14. juni 1995 om kommunernes styrelse), hvor
man med § 62, stk. 3 indsatte en regel om, at kommunalbestyrelsen blev forpligtet til over
for kommunens beboere mindst hvert andet år at redegøre for situationen med hensyn
til ligestillingen mellem kvinder og mænd blandt de kommunalt ansatte.
I lovbemærkningerne til § 62, stk. 3 fremgår, at kommunerne, ligesom andre offentlige
myndigheder i henhold til § 1, stk. 2 i den daværende lov om ligestilling mellem mænd og
kvinder (lov nr. 238 af 20. april 1988), er forpligtet til inden for deres område at arbejde
for ligestilling og kan i den forbindelse iværksætte særlige foranstaltninger med henblik
på at fremme lige muligheder for mænd og kvinder. Som yderligere begrundelse er anført,
at Folketinget den 28. april 1994 vedtog et forslag om motiveret dagsorden (nr. D57) un-
der e forespørgselsde at i Folketi get, hvor Ligestilli gsrådets rapport ”Veje videre” fra
november 1993 blev drøftet. Af den motiverede dagsorden fremgik bl.a., at Folketinget
opfordrede
regeri ge til at sikre, ”at ar ejdet ed at fre
e ligestilli ge i te siveres”,
l.a. ved ”at optage forha dli ger ed ko
u er og a tsko
u er o fre
e af lige-
stilli ge på ko
u ale og a tsko
u ale ar ejdspladser”. Folketi get fre satte for-
slag om pligten til at redegøre for ligestillingssituationen blandt kommunalt ansatte. For-
slaget skulle ses som led i etableringen af det bedst mulige grundlag for de kommende års
samarbejde mellem regeringer og kommuner og amtskommuner, og samtidig sikre, at der
på et rimeligt niveau blev oplyst om ligestillingssituationen i den enkelte kommune.
I lov om ligestilling af kvinder og mænd ved lov nr. 388 af 30. maj 2000, blev ministerier,
statslige institutioner og statslige virksomheder pålagt at udarbejde ligestillingsredegørel-
ser efter samme retningslinjer, som gjaldt for kommuner og amtskommuner i medfør af
lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen fra lov om kommunernes styrelse er overført til lov om ligestilling af kvin-
der og mænd ved lov nr. 373 af 6. juni 2002. Af bemærkningerne til lovforslaget henvises
til, at ministeren for ligestilling over for Folketinget hvert år skal udarbejde en perspektiv-
og handlingsplan for ligestilling. Det sker blandt andet på baggrund af de statslige og kom-
munale ligestillingsredegørelser, hvorfor det med lovforslaget blev foreslået, at den stats-
lige, kommunale og amtskommunale forpligtigelse til at udarbejde ligestillingsredegørel-
serne blev samlet i lov om ligestilling af kvinder og mænd, og at redegørelserne fremover
skulle indsendes til ministeren for ligestilling. Ved at samle forpligtelsen i ligestillingsloven,
blev der skabt ens retningslinjer for statslige, amtskommunale og kommunale myndighe-
der.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Ligestillingsredegørelserne indgik dermed som en opfølgning på forpligtelsen i § 4 om, at
offentlige myndigheder inden for deres område skal arbejde for ligestilling og indarbejde
ligestilling i al planlægning og forvaltning.
3. Baggrunden for lovforslaget
Flere kommuner og regioner har gennem tiden gjort opmærksom på, at de ikke mener, at
det har effekt på arbejdet med ligestilling at udarbejde redegørelser om ligestilling, og at
de oplever det som en administrativ byrde. Det har blandt andet ført til en forenkling i
2013 og til, at frikommunerne som et forsøg under den tidligere udfordringsret selv kunne
bestemme, hvordan de ville rapportere om deres ligestillingsarbejde. Redegørelserne om
ligestilling er således løbende blevet udfordret af kommunerne.
Senest har i alt seks kommuner og én region i 2017/2018 udfordret § 5 a i lov om ligestil-
ling af kvinder og mænd i forhold til udarbejdelse af ligestillingsredegørelser, under enten
udfordri gsrette eller ”Meld e regel”.
Til brug for arbejdet med forenklingen af ligestillingsredegørelserne er der gennemført en
ekstern interessentundersøgelse med inddragelse af udvalgte kommuner, regioner og
staten. 22 kommuner, 3 regioner og 9 statslige myndigheder og institutioner har gennem
interviews og workshops bidraget med viden om arbejdet med ligestillingsredegørel-
serne, samt ideer og forslag til, hvordan ligestillingsredegørelserne kan forenkles og afbu-
reaukratiseres og gøres mere anvendelige og vedkommende.
Overordnet viser undersøgelsen, at institutionernes vurdering af ligestillingsredegørel-
serne er, at redegørelserne i et vist omfang bidrager til at skabe opmærksomhed om lige-
stillingsarbejdet. Relevansen og anvendeligheden af ligestillingsredegørelserne opleves
imidlertid ikke at modsvare det administrative arbejde, som udarbejdelse af indberetnin-
gen medfører.
Det er på den ene side institutionernes oplevelse, at processen med at indberette rede-
gørelsen fremmer, at ligestillingsspørgsmål sættes på dagsordenen i institutionen. Det
sker oftest i forbindelse med, at ligestillingsredegørelsen skal godkendes af byrådet/øko-
nomiudvalget/regionsrådet eller andre centrale enheder i institutionen. I enkelte institu-
tioner har arbejdet med at udarbejde redegørelsen også givet anledning til at foretage
yderligere analyser og undersøgelser i institutionen.
På den anden side vurderer størstedelen af institutionerne, at det arbejde, der pågår i
institutionerne med at udarbejde redegørelsen og koordinere besvarelser på tværs af in-
stitutionen, er administrativt tungt sammenholdt med den oplevede relevans og anven-
delighed.
Mere konkret viser undersøgelsen, at institutionerne er usikre på, hvad der ligger i det
eksisterende krav om, at der skal oplyses om, hvorvidt der er formuleret en ligestillings-
politik og indholdet heraf. Ligesom de anfører, at ligestilling ofte indgår i andre politikker,
samt at der f.eks. i kommunerne er decentrale tiltag og politikker, som gør det svært og
bureaukratisk at indhente relevante oplysninger på en fyldestgørende måde.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Undersøgelsen påpegede desuden, at indberetningen om kønsfordelingen i forhold til de
enkelte stillingskategorier er med til at fastholde en opfattelse af, at ligestillingsindsatsen
fortrinsvist handler om at have en ligelig fordeling mellem mandlige og kvindelige medar-
bejdere.
For så vidt angår kommunernes og regionernes forpligtigelse til at indberette kønsforde-
lingen i de udvalg med eksterne medlemmer, der nedsættes af kommunalbestyrelsen el-
ler regionsrådet, viser undersøgelsen, at denne indberetning i høj grad opleves som irre-
levant for ligestillingsindsatsen, og at det samtidig er en særdeles tidskrævende opgave
for myndighederne at indhente oplysningerne og udarbejde opgørelserne.
Undersøgelsens resultater er inddraget som baggrund for udformningen af lovforslaget.
Der er i lovforslaget lagt vægt på at balancere forskellige hensyn. Hensynet til ønsket om,
at redegørelserne skal være et relevant og anvendeligt redskab i myndighedernes ligestil-
lingsarbejde, der bidrager til at fremme ligestilling, er søgt afbalanceret over for behovet
for at følge op på offentlige myndigheders forpligtelse til at arbejde med ligestilling på
deres område og indarbejde ligestilling i al planlægning og forvaltning (§ 4) samt ønsket
om afbureaukratisering og forenkling.
4. Lovforslagets indhold
4.1. Gældende ret
Ligestillingsloven indeholder i kapitel 3 om offentlige myndigheders forpligtelser regler
om, at alle offentlige myndigheder inden for deres område skal arbejde for ligestilling og
indarbejde ligestilling i al planlægning og forvaltningen, jf. § 4. Der skal samtidig redegøres
for ligestillingsindsatsen på tre niveauer; 1. Ministerier, statslige institutioner og statslige
virksomheder og 2. Regioner og kommuner skal redegøre for deres ligestillingsindsats
over for ministeren for ligestilling. Endelig skal 3. Ministeren for ligestilling hvert år inden
den 1. marts udarbejde en redegørelse og en perspektiv- og handlingsplan for ligestilling
til Folketinget.
Redegørelserne fra ministerierne samt de statslige institutioner og statslige virksomheder
skal ifølge § 5 indeholde oplysninger om, hvorvidt der er formuleret en ligestillingspolititik
og i givet fald det nærmere indhold af denne, den kønsmæssige fordeling i forhold til de
enkelte stillingskategorier, og andre forhold, der skønnes at have betydning for vurderin-
gen af ministeriets, institutionens eller virksomhedens indsats på ligestillingsområdet. Re-
degørelserne skal indsendes til ressortministeren, som udarbejder en samlet rapport på
baggrund af de indsendte redegørelser, som sendes til minister for ligestilling sammen
med redegørelserne inden den 1. november i de år, hvor redegørelserne udarbejdes.
§ 5 a foreskriver, at kommunalbestyrelsen og regionsrådet over for kommunens og regi-
onens beboere mindst hvert andet år skal redegøre for situationen med hensyn til lige-
stillingen mellem kvinder og mænd blandt de kommunalt ansatte. Redegørelsen skal ved-
tages af kommunalbestyrelsen og regionsrådet i et møde. Redegørelsen skal indeholde
oplysninger om, hvorvidt kommunen eller regionen har formuleret en ligestillingspolitik,
og i givet fald det nærmere indhold af denne, den kønsmæssige fordeling i forhold til de
enkelte stillingskategorier, den kønsmæssige sammensætning af de udvalg m.v. omfattet
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
af § 10 a, der nedsættes af kommunalbestyrelsen og regionsrådet og andre forhold, der
skønnes at have betydning for kommunens og regionens indsats på ligestillingsområdet.
I praksis består redegørelserne af en rapportering og evaluering fra myndighederne af
deres ligestillingsindsats på henholdsvis personaleområdet og i forhold til deres kerne-
ydelser (borgerrettede tilbud, kampagner, puljer, lovgivning o.a.). Indberetningen sker
gennem et elektronisk skema med cirka 20 spørgsmål og mulighed for uddybende beskri-
velser. Opsamlingen på de indsendte ligestillingsredegørelser sker i form af en samlet ho-
vedrapport og opgørelse af et ligestillingsindeks, der giver de enkelte myndigheder mu-
lighed for at benchmarke deres ligestillingsindsats med andre tilsvarende myndigheder.
Hovedrapporten, ligestillingsindekset og alle ligestillingsrapporterne offentliggøres på
www.ligestillingidanmark.dk.
4.2 Lovforslagets indhold
Formålet med ligestillingsredegørelserne er at fremme de offentlige myndigheders ar-
bejde med ligestilling samt følge op på og synliggøre ligestillingsindsatsen jf. § 4.
Lovforslaget indeholder en forenkling af lovens bestemmelser om kravene til det nær-
mere indhold af redegørelserne, der samtidig understøtter formålet med ligestillingsre-
degørelserne. Det foreslås, at der ikke længere skal indberettes om, hvorvidt der er for-
muleret en ligestillingspolitik, men om, hvorvidt der er formuleret målsætninger for lige-
stilling.
Der lægges i forlængelse heraf op til, at der sættes fokus på enkelte konkrete eksempler
på handlinger frem for beskrivelse af det nærmere indhold af en given ligestillingspolitik.
Det forventes, at dette konkret vil blive udmøntes sådan, at myndighederne beskriver to
gode eksempler på, hvordan de arbejder med ligestilling indenfor: 1) personaleområdet,
f.eks. tiltag for at få flere mandlige pædagoger, kvinder i ledelse m.v., 2) i forhold til ker-
neydelser, f.eks. fremme mænds brug af rehabiliteringstilbud, fremme etniske minoritets
kvinders beskæftigelse m.v. Dermed skabes der synlighed om udvalgte gode eksempler,
og de offentlige myndigheder kan i højere grad bruge eksemplerne til inspiration.
Endvidere foreslås det, at der fremadrettet vil skulle indberettes om den kønsmæssige
sa
e sæt i g i ledelse og på perso aleo rådet i øvrigt. Med for uleri ge ”på per-
so aleo rådet i øvrigt” å es op for at åle på a dre i dikatorer e d perso alesa
e -
sætning, f.eks. deltid, barsel og eventuelt ligeløn. På denne måde skabes et grundlag for,
at den enkelte institution kan se bredere på indsatsen end alene en talmæssig optælling
af, hvor mange der er ansat i de forskellige stillingskategorier, og derved etableres et mere
anvendeligt redskab på områder, hvor der i forvejen findes data hos myndighederne.
Det fastholdes, at der vil kunne inddrages andre forhold, der skønnes at have betydning
for den offentlige myndigheds indsats på ligestillingsområdet, med henblik på at sikre
fleksibilitet i lovgivningen.
Som led i forenklingen ophæves kravet i § 5 om, at ressortministeren skal udarbejde en
samlet rapport vedlagt de enkelte redegørelser til ministeren for ligestilling. Fremadrettes
skal styrelser, institutionerne og virksomhederne indsende redegørelserne til ressortmi-
nisteren og ministeren for ligestilling samtidig.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
I forhold til kommunernes og regionernes redegørelser udgår kravet om at indberette om
kønssammensætningen i udvalg m.v., som er nedsat efter § 10 a. Denne del af indberet-
ningen opleves i høj grad som irrelevant for ligestillingsindsatsen for de omfattede myn-
digheder, og samtidig er det en meget tidskrævende opgave for myndighederne at ind-
hente oplysningerne og udarbejde opgørelserne.
Derudover øges intervallerne for indberetningen fra to til tre år, hvormed de administra-
tive byrder lettes.
Som en del af forenklingen af ligestillingsredegørelserne vil der endvidere administrativt
blive arbejdet med at forenkle udformningen af det spørgeskema, der anvendes ved ind-
beretningerne. Fremadrettet vil antallet af spørgsmål blive færre og af mere overordnede
karakter, der lægges op til yderligere inddragelse af data, og graden af subjektive vurde-
ringer samt beskrivelser og fritekster begrænses.
5.
Ligestillingsmæssige overvejelser
Formålet med lovforslaget er at fremme ligestillingsarbejdet i stat, kommuner og regioner
med en modernisering og forenkling af redegørelser om ligestilling. Hensigten er, at lige-
stillingsredegørelserne i højere grad skal kunne bruges af de omfattede myndigheder i
deres ligestillingsarbejde, og at det f.eks. skal være lettere at hente inspiration til ligestil-
lingsarbejdet.
Ændringen af ligestillingsredegørelserne til øget brug af data og eksempler kan medvirke
til positive ligestillingsmæssige konsekvenser, fordi der bl.a. skabes et grundlag for at
kunne iværksætte ligestillingsindsatser.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil betyde administrative forenklinger for kommuner, regioner og staten.
Lovforslaget vurderes ikke at have negative økonomiske eller administrative konsekven-
ser for det offentlige.
7.Økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1991931_0008.png
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11.
Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos: KL, Danske Regioner, Moderniseringsstyrelsen,
Næstved Kommune, Hillerød Kommune, Solrød Kommune, Vesthimmerlands Kommune,
Halsnæs Kommune, Vejen Kommune, Region Hovedstaden, Mainstreamingsnetværket,
Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, HK, 3F, Landsorganisationen i Danmark, Kvinfo, Dansk
Kvindesamfund, Institut for Menneskerettigheder, Kvinderådet, Foreningen Far. Derud-
over har lovforslaget været offentliggjort på høringsportalen.
12.
Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindre udgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og re-
gioner
Administrative konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Miljømæssige konsekven-
ser
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget forventes at
medføre administrative
lettelser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 5, stk. 1)
Den foreslåede bestemmelse i
§ 5, stk. 1,
vil indebære, at intervallerne for, hvornår
der skal indsendes redegørelse om ligestilling ændres fra hvert andet år til hvert tredje
år. Dermed lettes de administrative byrder, mens det samtidig tilstræbes, at der inden
for hver valgperiode mindst én gang skal indberettes en redegørelse.
I forbindelse med udfordringsretten blev muligheden for helt at afskaffe ligestillings-
redegørelserne nævnt, ligesom det også blev foreslået at ændre indberetningsinter-
vallet til hvert fjerde år. Samtidig har interessenterne i undersøgelsen givet udtryk for,
at såfremt ligestillingsredegørelserne forenkles og gøres mere vedkommende, vil den
nuværende kadence ikke nødvendigvis opleves som for ofte af myndighederne.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Det har på den baggrund været overvejet, om frekvensen skulle ændres til hvert
fjerde år, men henset til, at der skal være kontinuitet i indberetningen og arbejdet
med ligestilling, er det vurderet, at hvert fjerde år er for lang en periode.
Indberetningsdatoen ændres til den 1. juni for både stat, regioner og kommuner. Det
sker af hensyn til at skabe en mere sammenhægende indberetningsperiode, som ikke
afbrydes af en sommerperiode, og for at indberetning af ligestillingsredegørelserne
og den centrale opsamling kan ske i samme kalenderår.
Endvidere ændres formuleringen af, hvad der skal indberettes om, sådan at det tyde-
ligere fremgår, at der er tale om en opfølgning på forpligtelsen i ligestillingslovens §
4, der dækker arbejdet med at indarbejde ligestilling i al planlægning og forvaltning,
dvs. i både personaleområdet og i den almindelige forvaltning af opgaver. Forpligtel-
sen for kommuner og regioner ændres på samme måde, så alle offentlige myndighe-
der, der skal indberette redegørelser, får samme ramme for redegørelserne.
Til nr. 2 og 3 (§ 5, stk. 2, nr. 1)
Det foreslås med ændringen i
§ 5, stk. 2, nr. 1,
at der i redegørelserne ikke længere
skal indberettes om en ligestillingspolitik, men at der i stedet skal indberettes om,
hvorvidt myndigheden har formuleret målsætninger for ligestilling henholdsvis på
personaleområdet og i forhold til kerneydelser. Opstilling af målsætninger er erfa-
ringsmæssigt et virksomt instrument for arbejdet med ligestilling både i forhold til
personaleområdet og konkrete tilbud og kerneopgaver. Det kan f.eks. være målsæt-
ninger for deltidsbeskæftigelse, kønsfordelingen i ledelse, drenge og piger der tager
en ungdomsuddannelse, beskæftigelse af etniske minoritets kvinder m.v. Der lægges
ikke op til, at målsætninger og eventuelle mål skal beskrives. Derimod er det hensig-
ten, at der skal indberettes f.eks. to eksempler på konkrete ligestillingsinitiativer/ind-
satser inden for henholdsvis personaleområdet og kerneydelsesområdet.
Dette vil kunne bidrage til at inspirere myndighederne i forhold til, hvilke områder det
kan være relevant at arbejde med ligestilling på.
Til nr. 4 (§ 5, stk. 2, nr. 2)
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 5, stk. 2, nr. 2,
skal myndighederne indberette
om den kønsmæssige fordeling af ledelse og personaleområdet i øvrigt. Hensigten er,
at de offentlige myndigheder som del af redegørelserne tager stilling til relevante nøg-
letal for kønsfordelingen på personaleområdet f.eks. i ledelse, fordelingen af barsel,
deltid og eventuel ligeløn. Dette giver de offentlige myndigheder mulighed for at for-
holde sig til, om nøgletallene giver anledning til at styrke indsatsen på området, eller
om myndighederne finder udviklingen tilfredsstillende.
Til nr. 5 og 6 (§ 5, stk. 3 og 4)
Det foreslås, at reglen om, at ressortministeren skal bearbejde de indsendte redegø-
relser og lave en samlet rapport, der fremgår af
§ 5, stk. 4,
udgår. Den administrative
byrde, som det medfører for ministerierne, modsvarer ikke værdien af rapporterne.
Fremadrettet skal de omfattede institutioner og virksomheder sende redegørelserne
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
til ressortministeren og ministeren for ligestilling samtidig. Ressortministerens mulig-
hed for at holde sig orienteret med arbejdet for ligestilling på det samlede ressortom-
råde bevares dermed.
Til nr. 7 (§ 5 a, stk. 1)
Den foreslåede bestemmelse i
§ 5 a, stk. 1,
indebærer, at kommuner og regioner for-
pligtes til at udarbejde en redegørelse for deres arbejde med ligestilling, jf. § 4. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.
Med hensyn til kommunerne og regionernes forpligtelse til at informere borgerne om
indsatser på ligestillingsområdet følger det allerede af offentlighedslovens § 17, lov
nr. 606 af 12. juni 2013, at en forvaltningsmyndighed på myndighedens hjemmeside
skal give borgerne information om sin virksomhed. Af lovbemærkningerne til § 17
fremgår, at det beror på en konkret vurdering i forhold til den enkelte myndighed,
hvilke oplysninger der omfattet af informationspligten, og at der overlades et skøn til
den enkelte forvaltningsmyndighed med hensyn til vurderingen af, hvilken informa-
tion der skal gives på hjemmesiden. Der nævnes dog som eksempel på information,
myndighedernes eksterne og interne målsætninger og lignende, f.eks. eventuelt fast-
satte værdi- og servicemål, løn-, personale- og trivselspolitik.
Med offentlighedslovens § 17, er der således indført en aktiv informationspligt for
offentlige myndigheder, som vurderes også at omfatte forpligtigelsen til at informere
borgerne om indsatser på ligestillingsområdet.
På den baggrund foreslås det, at kommunalbestyrelsens og regionsrådets forpligti-
gelse til over for borgerne at redegøre for situationen med hensyn til ligestillingen
mellem kvinder og mænd blandt de kommunalt og regionalt ansatte, ophæves.
For så vidt angår ændringen i intervallet for indberetningerne henvises til bemærk-
ningerne til nr. 1.
Til nr. 8 og 9 (§ 5 a, stk. 2, nr. 1)
Der henvises til bemærkningerne til nr. 2 og 3.
Til nr. 10 (§ 5 a, stk. 2, nr. 2)
Der henvises til bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 11 (§ 5 a, stk. 2, nr. 3)
Den foreslåede bestemmelse i
§ 5 a, stk. 2, nr. 3,
indebærer, at kommunernes og re-
gionernes forpligtigelse til at indberette om den kønsmæssige sammensætning af de
udvalg m.v. omfattet af § 10 a, der nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regions-
rådet, udgår. Bestemmelsens ressourcemæssige byrde for kommuner og regioner
står ikke mål med den mulige effekt på kønsfordeling.
Interessentundersøgelsen viser, at der er stor uklarhed om omfanget af indberet-
ningspligten, herunder at det er svært for de omfattede myndigheder at afgrænse
gruppen af udvalg m.v., der skal indberettes om. Indberetningerne er meget forskel-
ligartet, og der anvendes samtidig mange ressourcer på at lave indberetninger.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1991931_0011.png
Til nr. 12 (§ 5 a, stk. 3)
Der henvises til bemærkningerne til nr. 1 for så vidt angår ændring af indberetnings-
datoen til den 1. juni.
Til nr. 13 og 14 (underoverskrift til § 11)
Der er tale om en korrektion af en tidligere lovændring, hvorefter der sker en redak-
tionel ændring af sætningen efter
§ 10 a, stk. 4, 1. pkt.,
der ændres til en underover-
skrift til
§ 11,
sådan som det oprindeligt var meningen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2019.
Første gang der skal indberettes redegørelser er inden den 1. juni 2020.
Hovedloven gælder ikke for Færøerne og Grønland, hvorfor denne lov heller ikke vil
gælde for Færøerne og Grønland.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om ligestilling af kvinder og mænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1678 af 19. decem-
ber 2013, foretages følgende ændringer:
§ 5.
Ministerier, statslige institutioner og
statslige virksomheder skal hvert andet år
inden den 1. september udarbejde en re-
degørelse om ligestilling. Statslige institu-
tioner og statslige virksomheder skal dog
kun udarbejde redegørelser, hvis de har
mere end 50 ansatte.
Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde op-
lysninger om,
1) hvorvidt, ministeriet, institutionen eller
virksomheden har formuleret en ligestil-
lingspolitik og i givet fald det nærmere
indhold af denne,
1.
I § 5, stk. 1, 1. pkt., ændres »hvert andet
år inden den 1. september udarbejde en
redegørelse om ligestilling« til »hvert
tredje år inden den 1. juni redegøre for de-
res arbejde med ligestilling, jf. § 4 «.
2.
I
§ 5, stk. 2, nr. 1,
ændres »en ligestil-
lingspolitik« til »målsætninger for ligestil-
ling«.
3.
I
§ 5, stk. 2, nr. 1,
udgår »og i givet fald
det nærmere indhold af denne«.
2) den kønsmæssige fordeling i forhold til
4.
I
§ 5, stk. 2, nr. 2,
ændres »de enkelte
de enkelte stillingskategorier og
stillingskategorier« til »ledelse og perso-
3) ---
naleområdet i øvrigt«.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1991931_0012.png
Stk. 3.
Redegørelserne fra de i stk. 1
nævnte institutioner og virksomheder ind-
sendes til ressortministeren.
Stk. 4.
Ressortministeren bearbejder de
indsendte redegørelser og indsender in-
den den 1. november i de år, hvor redegø-
relserne udarbejdes, en samlet rapport
vedlagt de enkelte redegørelser til mini-
steren for ligestilling.
§ 5 a.
Kommunalbestyrelsen og regionsrå-
det skal over for kommunens og regionens
beboere mindst hvert andet år redegøre
for situationen med hensyn til ligestillin-
gen af kvinder og mænd blandt de kom-
munalt og regionalt ansatte. Redegørel-
sen skal vedtages af kommunalbestyrel-
sen og regionsrådet i et møde.
Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde op-
lysninger om,
1) hvorvidt kommunen eller regionen har
formuleret en ligestillingspolitik, og i givet
fald det nærmere indhold af denne,
5.
I
§ 5, stk. 3,
tilføjes »og ministeren for
ligestilling«.
6.
§ 5, stk. 4,
ophæves.
7.
§ 5 a, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Kommuner og regioner skal hvert tredje
år redegøre for deres arbejde med at de-
res arbejde for ligestilling, jf. § 4«.
8.
I
§ 5 a, stk. 2, nr. 1,
ændres »en ligestil-
lingspolitik« til »målsætninger for ligestil-
ling«.
9.
I
§ 5 a, stk. 2, nr. 1,
udgår »og i givet fald
det nærmere indhold af denne«.
2) den kønsmæssige fordeling i forhold til
10.
I
§ 5 a, stk. 2, nr. 2,
ændres »de enkelte
de enkelte stillingskategorier,
stillingskategorier« til »ledelse og perso-
naleområdet i øvrigt«.
3) den kønsmæssige sammensætning af
de udvalg m.v. omfattet af § 10 a, der ned-
sættes af kommunalbestyrelsen eller regi-
onsrådet, og
4) andre forhold, der skønnes at have be-
tydning for kommunens eller regionens
indsats på ligestillingsområdet.
Stk. 3.
Redegørelserne indsendes til mi-
nisteren for ligestilling inden den 1. no-
vember i de år, hvor redegørelserne udar-
bejdes.
11.
§ 5 a, stk. 2, nr. 3,
ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
12.
I
§ 5 a, stk. 3,
ændres »den 1. novem-
ber« til »1. juni«.
§ 10 a ---
Stk. 4.
Stk. 3 omfatter ikke udvalg m.v.,
som træffer generelle eller konkrete afgø-
relser. Kønssammensætning ved besæt-
13.
§ 10 a, stk. 4, 2. pkt.
udgår.
telse af visse bestyrelsesposter i den stats-
lige forvaltning m.v.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd samt høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1991931_0013.png
14.
Før
§ 11
indsættes overskrift, der af-
fattes således: » Kønssammensætning ved
besættelse af visse bestyrelsesposter i den
statslige forvaltning m.v.«.