Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
Rapport om ma ltal og poli-
tikker
7 - for kønssam-
mensætningen i statslige in-
stitutioner og virksomheder
Ligestillingsafdelingen, Udenrigsministeriet
December 2018
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Indholdsfortegnelse
Kapitel 1. Indledning .......................................................................................................................................... 3
Kapitel 2. Anvendt metode og datagrundlag .................................................................................................... 6
Kapitel 3. Kønssammensætning i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen........................................................ 9
Kapitel 4. Måltal for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen ...................... 13
Kapitel 5. Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer ............................................... 16
Kapitel 6. Statslige aktieselskabers kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen .................... 18
Bilag 1. Spørgsmål besvaret af statslige virksomheder og institutioner i henhold til ligestillingslovens § 11 21
Bilag 2. Øvrige ministeriers indberettende institutioner fordelt på institutions- virksomhedstype............... 22
Bilag 3. Supplerende tabeller om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller ............................. 23
2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0003.png
Kapitel 1. Indledning
I december 2012 vedtog Folketinget nye regler i ligestillingslovens § 11 om måltal og politikker for den køns-
mæssige sammensætning af ledelsen i statslige institutioner og virksomheder med et kollektivt ledelsesor-
gan. Reglerne trådte i kraft den 1. april 2013.
Ligestillingslovens § 11 indebærer, at alle statslige institutioner og virksomheder med et kollektivt ledelses-
organ skal opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen. Statslige institutioner og virksom-
heder med over 50 ansatte skal tillige udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de
øvrige ledelsesniveauer. Der skal afrapporteres om måltal og politikker en gang om året.
Formålet med reglerne er at fremme en mere ligelig kønssammensætning af ledelsen i det øverste ledelses-
organ såvel som i institutionens og virksomhedens øvrige ledelse.
Sidste år blev reglerne evalueret for blandt andet at belyse, om der var sket fremskridt i udviklingen i ande-
len af kvinder i de statslige institutioner og virksomheders bestyrelse, i de fire år lovgivningen havde været i
kraft. På baggrund af evalueringen er reglerne fastholdt.
Med denne rapport gøres der for femte gang status over de statslige institutioners og virksomheders afrap-
portering af måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i deres ledelse i 2017.
1
Rapporten er
udarbejdet af Ligestillingsafdelingen, Udenrigsministeriet på baggrund af modtagne indberetninger medio
2018.
Rapportens formål og baggrund
Formålet med denne rapport er at gøre status for de statslige institutioners og virksomheders arbejde med
at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og udarbejde politikker for kønssammen-
sætningen i de øvrige ledelsesniveauer
jf. reglerne i ligestillingslovens § 11.
Det er endvidere hensigten at afdække niveauet for de opstillede måltal i statslige institutioner og virksom-
heder og tidshorisonten for opfyldelsen af måltallene. På baggrund af indberetningerne gøres derudover
status for kønsfordelingen i bestyrelserne. Ligesom der gøres status for måltal og politikker i statslige aktie-
selskaber og bestyrelser mv.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen som ligelig, såfremt hvert køn er repræsenteret
ved minimum 40 pct., mens kønsfordelingen betragtes som afbalanceret, såfremt hvert køn er repræsente-
ret med 33 pct.
Denne rapport beskriver de statslige institutioners og virksomheders indberetning om måltal og politikker
ved afslutning af regnskabsperiode 2017.
1
Den årlige indberetning skal ske senest 5 måneder efter regnskabsperiodens afslutning, det vil sige senest d. 31. maj.
Det fre går af ”Beke dtgørelse o
åltal og politikker i estyrelser v…” BEK r.
af . .
.
3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0004.png
1.1.
Rapportens indhold
Rapporten består af et resumé, samt en række kapitler og bilag.
Kapitel 2 beskriver anvendt metode og datagrundlag.
Kapitel 3 redegør for kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen hos de statslige insti-
tutioner og virksomheder.
Kapitel 4 redegør for de statslige institutioners/virksomheders opstilling af måltal.
Kapitel 5 redegør for de statslige institutioners/ virksomheders udarbejdelse af politikker.
Kapitel 6 indeholder en beskrivelse af kønssammensætningen i statens aktieselskaber.
Bilag 1 indeholder det skema, som de indberettende statslige institutioner og virksomheder har udfyldt.
Bilag 2- 3 indeholder supplerende oplysninger om de indberettende statslige institutioner og virksomheder.
Denne rapport om de statslige institutioners og virksomheders indberetninger kan findes på
www.um.dk.
Resumé
I 2018 har 1178 statslige institutioner og virksomheder været forpligtet til at indberette om måltal og poli-
tikker for den kønsmæssige sammensætning af deres ledelse. Af disse har 1107 institutioner og virksomhe-
der fremsendt en indberetning, hvilket svarer til en svarprocent på 94 pct. Svarprocenten sidste år var på
96 pct.
Hovedparten af de modtagne indberetninger - 1037, svarende til 94 pct. hører under Undervisningsministe-
riets ressortområde, mens de resterende 70 indberetninger, svarende til 6 pct., fordeler sig på i alt 13 øv-
rige ministeriers ressort.
Derudover har 10 statslige aktieselskaber indberettet om måltal og politikker via årsregnskabslovens § 99 b.
De statslige aktieselskaber behandles separat i denne rapport.
Set under ét er kønssammensætningen i de statslige bestyrelser ligeligt fordelt. Den gennemsnitlige andel
af kvinder i bestyrelser blandt de indberettende statslige institutioner og virksomheder er således 41,4 pct.
ultimo 2017. Det svarer til en stigning på 1,7 pct. point i forhold til ordningens start i 2013, hvor den gen-
nemsnitlige andel af kvinder var 39,7 pct.
Ca. halvdelen af de indberettende statslige institutioner og virksomheder (i alt 570), svarende til 51,4 pct.,
har en ligelig kønssammensætning i deres øverste ledelsesorgan og er dermed ikke forpligtet til at opstille
måltal. Dette er på niveau med sidste års afrapportering, hvor andelen af institutioner med en ligelig køns-
sammensætning var på 50,9 pct.
4
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Blandt de 536 indberettende statslige institutioner og virksomheder, som ikke har en ligelig kønssammen-
sætning i deres øverste ledelsesorgan har 446, svarende til 83 pct., opstillet et måltal. Sammenlignet med
sidste år er andelen af institutioner, der har fastsat et måltal faldet med 2 pct. point fra 85 til 83 pct.
De statslige institutioner og virksomheder har i gennemsnit opstillet et måltal for det underrepræsenterede
køn i bestyrelsen på 40,4 pct., hvilket svarer til niveauet for sidste afrapportering. Langt de fleste statslige
institutioner og virksomheder har fastsat et måltal for det underrepræsenterede køn på mellem 30 og 60
pct. Det gælder således 86 pct. af institutionerne. Ses der alene på andelen af institutioner, der har fastsat
måltal, svarende til en ligelig kønssammensætning i intervallet 40-60 pct. er tallet 71 pct.
Blandt dem, der har fastsat måltal, har 94 pct. oplyst om den forventede tidshorisont for opnåelse af mål-
tallet. Det svarer til niveauet for sidste år. Tidshorisonten er for de fleste mellem 1 og 4 år.
For de 10 statslige aktieselskaber er den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelsen 38 pct. 9 af de stats-
lige aktieselskaber har en lige kønssammensætning i bestyrelsen og er dermed ikke forpligtet til at opstille
måltal. Det sidste selskab har en bestyrelse på tre personer, der alle er mænd. Selskabet har ikke opstillet
måltal.
352 af de statslige institutioner, svarende til 32 pct. af samtlige indberettende enheder, har oplyst, at de
har 50 ansatte eller flere. De er derfor forpligtet til at have en politik for at fremme flere kvinder i ledelse i
øvrigt. 214 institutioner svarende til 61 procent har oplyst, at de allerede har en ligelig kønssammensæt-
ning. Tilbage er 138 statslige institutioner og virksomheder, som skal have en politik for kønssammensæt-
ningen i deres ledelse, heraf har 67 institutioner (49 pct.) svaret ja til, at de har en politik.
5
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0006.png
Kapitel 2. Anvendt metode og datagrundlag
Ligestillingsafdelingen, Udenrigsministeriet har stillet et elektronisk indberetningssystem til rådighed for
ministerierne til brug for deres institutioners/virksomheders afrapportering om måltal og politikker. De 10
statslige aktieselskaber har indberettet via deres årsrapport i henhold til årsregnskabslovens § 99 b.
Denne rapport bygger på en gennemgang/statistisk beskrivelse af de afrapporteringer, der er indsendt
elektronisk til Ligestillingsafdelingen, Udenrigsministeriet i 2018. Derudover er der foretaget en separat
gennemgang af de 10 statslige aktieselskaber
på baggrund af de oplysninger, som de har afgivet i deres
årsrapporter for 2017.
De statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet via ministeriets elektroniske indberetnings-
system, er blevet bedt om at levere oplysninger om følgende:
Kønssammensætningen i bestyrelsen ved afslutning af henholdsvis regnskabsperiode 2016 og regn-
skabsperiode 2017
Opstillet måltal for det underrepræsenterede køn
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelseslag
Det præcise indhold af indberetningsskemaet fremgår af tabellen nedenfor og af bilag 1.
Tabel 2.1. Indhold - indberetningsskemaet
Kønssammensætningen i bestyrelsen
v/afslutning af regnskabsperiode 2016: Antal kvinder ____ Antal mænd ____
v/afslutning af regnskabsperiode 2017: Antal kvinder____ Antal mænd ____
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
Opstillet måltal: Antal: ____ Pct.:____
Hvornår forventes måltallet opfyldt
angiv årstal: ______
Fritekst (til forklaring af status vedr. måltal):
Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
Har virksomheden/institutionen 50 ansatte eller flere? Ja___ Nej ___
Hvis ja - Har virksomheden/institutionen en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesorga-
ner?
2
Ja___ Nej___
Hvis nej - Har I en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesorganer? Ja___ Nej ___
2
Dette spørgsmål, som er rettet til institutioner med 50 ansatte eller flere - til afklaring af om de har en ligelig køns-
sammensætning
er nyt og først indsat i indberetningsskemaet i 2018. Det skyldes, at statslige institutioner med 50
ansatte eller flere, som i forvejen har en ligelige kønssammensætning i den øvrige ledelse - ikke er forpligtet til at have
en politik. De skal derfor trækkes fra, når det skal beregnes, hvor stor en andel af institutioner, som har en politik.
6
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0007.png
Fritekst (til beskrivelse af politikken):
I alt 1178 statslige institutioner og virksomheder har ifølge ministerierne skulle indberette om måltal og
eventuelt politikker. Af disse har i alt 1107, svarende til 94 pct. af samtlige, indberettet. Det er nogenlunde
på niveau med svarprocenten i sidste år (2017), som var 96 pct.
Tabel 2.2. Statslige institutioner der har indberettet om måltal og politikker
3
fordelt på ministerier
Antal institutioner - der
har indberettet
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Socialministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Kulturministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Skatteministeriet
Statsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
I alt
3
1
6
2
6
2
2
1
0
3
2
0
0
0
1
38
3
1037
0
3
1107
De 10 statslige aktieselskaber indgår ikke i tabel 2, men er gennemgået særskilt i kapitel 6 i rapporten.
7
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0008.png
De indberettende institutioner og virksomheder er meget ujævnt fordelt på ministerområder. Det ses af
tabel 2.2. ovenfor. Undervisningsministeriet tegner sig med 1037 institutioner for hovedparten af de indbe-
rettende enheder, svarende til 94 pct. Hovedparten af de indberettende institutioner og virksomheder på
Undervisningsministeriets ressortområde er private grundskoler og friskoler eller efterskoler. De udgør så-
ledes tilsammen godt 2/3 af de indberettende enheder.
De resterende 70 institutioner og virksomheder fordeler sig på 13 ministeriers ressort med hovedvægten
på Uddannelses- og Forskningsministeriet, som har 38 institutioner, der skal indberette om måltal.
5 ministerier har ikke nogen institutioner og virksomheder, der er forpligtet til at indberette efter § 11 i li-
gestillingsloven. Det drejer sig om: Kirkeministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og Æl-
dreministeriet samt Udlændinge- og Integrationsministeriet.
I tabel 2.3. nedenfor, ses hvordan de indberettende institutioner på Undervisningsministeriets ressortom-
råde fordeler sig på institutionstype.
Tabel 2.3 Indberettende institutioner under Undervisningsministeriet
fordelt på institutionstype
Institutionstype
Private grundskoler og friskoler
Efterskoler
Frie fagskoler
Gymnasier og HF
Erhvervsskoler
VUC’er
Produktionsskoler
Uden angivelse
I alt
Antal
490
221
7
132
75
23
74
15
1037
Pct.
47
21
1
13
7
2
7
2
100
For en yderligere uddybning af de øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder henvises
til bilag 2.
8
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0009.png
Kapitel 3. Kønssammensætning i det øverste ledelsesorgan/be-
styrelsen
4
De indberettende statslige institutioner og virksomheder er blevet bedt om at oplyse om den kønsmæssige
sammensætning i deres bestyrelser ved afslutning af regnskabsperiode for henholdsvis 2016 og 2017. Det
giver mulighed for at følge udviklingen i kønssammensætningen i de statslige institutioners bestyrelser in-
den for det seneste år.
Som det fremgår af det forrige kapitel, udgør de indberettende institutioner og virksomheder på Under-
visningsministeriets ressortområde 94 procent af samtlige indberettende enheder i staten. På baggrund af
den ujævne fordeling af de indberettende institutioner på ressortområder præsenteres resultaterne i dette
og de følgende kapitler både samlet og særskilt for Undervisningsministeriet og øvrige ministeriers ressort-
områder.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen i det øverste ledelsesorgan som ligelig, såfremt
hvert køn er repræsenteret med minimum 40 pct. Det fremgår af tabel 3.1, at den gennemsnitlige køns-
sammensætning i de statslige bestyrelser under et er ligelig i 2016 og 2017. Ultimo 2017 var den gennem-
snitlige andel af kvinder i de statslige bestyrelser på 41,3 pct. Der er sket en marginal stigning i perioden fra
ultimo 2016 til ultimo 2017 på 0,4 pct. point (fra 40,9 pct. til 41,3 pct.)
Tabel 3.1. Gennemsnitligt antal mænd og kvinder i bestyrelserne ultimo 2016 og ultimo 2017
5
Alle institutioner og
virksomheder
(i alt 1107 indberet-
tende)
Kønssammensætning
Gns. antal kvinder,
ultimo 2016
Gns. antal mænd,
ultimo 2016
Gns. antal kvinder, fra
2016 ultimo 2017
Gns. antal mænd,
ultimo 2017
Gns. antal
2,9
4,2
2,9
4,1
Pct.
40,9
59,0
41,3
58,6
Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestillings
institutioner og virksom-
heder
(i alt 1037 indberettende)
Gns. antal
Pct.
2,9
4,1
2,9
4,1
41,2
58,7
41,6
58,3
Øvrige ministeriers insti-
tutioner og virksomheder
(i alt 70 indberettende)
Gns. antal
2,9
5,0
3,4
5,3
Pct.
35,4
64,5
36,2
63,7
Forpligtigelsen til at sætte måltal gælder for institutionens eller virksomhedens øverste ledelsesorgan, for så vidt der
ikke er en ligelig kønssammensætning i det øverste ledelsesorgan, defineret som minimum 40/60. I langt de fleste til-
fælde vil det øverste ledelsesorgan være en bestyrelse.
5
Tallene vedr. 2016 er hentet fra evalueringsrapporten om måltal og politikker - udgivet i oktober 2017 samt data-
fil/excelark med oversigt over alle besvarelser fra samme år.
4
9
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0010.png
For institutioner under Undervisningsministeriets ressort, ses en lignende marginal stigning i den gennem-
snitlige andel af kvinder i bestyrelsen fra 41,2 pct. ultimo 2016, til 41,6 pct. ultimo 2017. For øvrige ministe-
riers institutioner og virksomheder er den gennemsnitlige andel kvinder i bestyrelse/det øverste ledelsesor-
gan på 36,2 pct. ultimo 2017, hvilket er en stigning på 0,8 pct. point i forhold til 2016.
Ses der nærmere på kønsfordelingen blandt de forskellige institutionstyper på Undervisningsministeriets
område er der en vis spredning. Private grundskoler, friskoler og frie fagskoler har således en gennemsnit-
ligt kønssammensætning i deres bestyrelser, som er meget tæt på 50/50, mens erhvervsskoler og produkti-
onsskoler ligger lavest med lige under 30 pct. kvinder i deres bestyrelse. Det fremgår af tabel 3.2.
Tabel 3.2 Kønssammensætningen i bestyrelser på Undervisningsministeriets område ultimo 2017– for-
delt på institutionstype
Institutionstype
Antal institutio-
ner i alt
490
221
7
132
75
23
74
15
1037
Andel kvinder i be-
styrelserne
pct.
48,7
38,0
53,0
36,5
29,3
35,0
28,4
43,8
41,6
Andel mænd i be-
styrelserne
pct.
51,3
62,0
46,9
63,4
70,6
65,0
71,6
52,2
58,3
Private grundskoler og friskoler
Efterskoler
Frie fagskoler
Gymnasier og HF
Erhvervsskoler
VUC’er
Produktionsskoler
Uden angivelse
I alt
Ses der på udviklingen fra reglernes ikrafttræden i april 2013 og frem til 2017 er der en stigning i kvindernes
andel i bestyrelsen på i alt 1,7 pct. point (fra 39,7 pct. til 41,4 pct.) jf. tabel 3.3. For institutioner under Un-
dervisningsministeriets ressort ses en stigning i kvindernes andel af bestyrelsen på 1,4 pct. point i perioden,
mens andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer blandt øvrige ministeriers institutioner er steget med
3,0 pct. point i samme periode.
10
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0011.png
Tabel 3.3. Udviklingen i kønssammensætningen fra 2013 til 2017
6
Alle institutioner og virksom-
heder
Kønssam-
mensætning
fordelt på år i
procent
Kønssam-
mensætning
ultimo 2013
Kønssam-
mensætning
ultimo 2017
Kvinder i pro-
cent
Mænd i pro-
cent
Ministeriet for Børn, Under-
visning og Ligestillings institu-
tioner og virksomheder
Kvinder i pro- Mænd i pro-
cent
cent
Øvrige ministeriers institutio-
ner og virksomheder
Kvinder i pro-
cent
Mænd i pro-
cent
39,7
60,3
40,3
59,7
33,3
66,7
41,4
58,6
41,7
58,3
36,3
63,7
Det gennemsnitlige antal kvinder og mænd i statslige institutioners bestyrelser indfanger ikke de variatio-
ner i kønssammensætningen, der er mellem de enkelte institutioner. For at få et mere præcist billede af
variationerne i kønssammensætningen i institutionerne, er der udarbejdet en opgørelse, der viser, hvordan
de statslige institutioner og virksomheder fordeler sig på 10 procentintervaller i forhold til kønssammen-
sætningen i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, jævnfør tabel 3.4 nedenfor.
Tabel 3.4. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2017. Alle indberettende institutioner og
virksomheder - fordelt på 10 procentintervaller
7
Procentinterval
Andel kvinder,
ult. 2017
Antal virksom-
heder
Procent
Andel mænd,
ult. 2017
Antal virksom-
heder
Procent
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
49
4
71
6
202
18
94
9
359
32
211
19
44
4
61
6
11
1
4
0,4
1106
99,4
4
0,4
11
1
61
6
44
4
277
25
293
27
94
9
202
18
71
6
49
4
1106
100,4
Tallene for kønssammensætningen 2013, er hentet fra den første hovedrapport der blev udarbejdet i december
2013. Tallene for kønssammensætning i 2017 er baseret på de modtagne indberetninger i 2018.
7
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en lige kønssammensætning, er de midterste intervaller
”skæve” i forhold
til de øvrige, idet de er ændret til 40-50 og 51-60 (i stedet for 40-49 og 50-59).
6
11
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Tabel 3.4. viser, at 570 statslige institutioner og virksomheder har en kønssammensætning i intervallet 40-
60 pct., svarende til en ligelig kønssammensætning. De 570 statslige institutioner udgør ca. halvdelen (51,4
pct.) af samtlige indberettende institutioner og virksomheder. Sammenlignet med sidste års afrapportering
er der sket en marginal stigning på 0,5 pct. point i andelen af statslige institutioner med en kønssammen-
sætning i intervallet 40-60 pct.
For de 536 statslige institutioner og virksomheder (de resterende 48,6 pct.), som endnu ikke har en ligelig
kønssammensætning, ligger andelen af kvinder for mange institutioners vedkommende på 20-29 pct. og
30-39 pct. Det gælder således for 55 pct. af disse. Tabel 3.4 viser endvidere, at der fortsat er relativt få
statslige institutioner, der ligger i yderintervallerne med en kønssammensætning på 0-9 pct. og 91-100 pct.
4 procent af samtlige institutioner har en bestyrelse, hvor kun det ene køn er repræsenteret, heraf har 46
institutioner ingen kvinder i deres bestyrelse og 3 institutioner ingen mænd.
Derudover kan det konstateres, at den ulige kønssammensætning blandt 37 pct. af de statslige institutioner
skyldes en underrepræsentation af kvinder, mens det for 11 pct. af institutionerne skyldes en underrepræ-
sentation af mænd. Hovedparten af de indberettende statslige institutioner, der har en underrepræsenta-
tion af mænd, er uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriets ressort.
For en yderligere uddybning af, hvorledes 10 procentintervallerne fordeler sig på henholdsvis Under-
visningsministeriets institutioner og øvrige ministeriers institutioner og virksomheder, henvises til bilag 3.
12
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0013.png
Kapitel 4. Måltal for det underrepræsenterede køn i det øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i det øverste ledel-
sesorgan/bestyrelsen, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtet til at opstille måltal for det un-
derrepræsenterede køn. Blandt de 1107 indberettende institutioner og virksomheder drejer det sig om 536
enheder svarende til 49 pct.
Blandt disse 536 enheder har 446, svarende til 83 pct., opstillet et måltal, mens 90 institutioner og virksom-
heder (17 pct.) ikke har opstillet et måltal. Sammenlignet med institutionernes afrapportering sidste år er
der sket et fald i andelen af statslige institutioner, som har opstillet et måltal på 2 procent point.
Ses der nærmere på de 90 institutioner, der ikke har indberettet et måltal fordeler de sig med 78 institutio-
ner på Undervisningsministeriets ressort og 12 institutioner på øvrige ministeriers ressort.
De 446 indberettende institutioner, der har opstillet et måltal, har i gennemsnit opstillet et måltal for det
underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 40,4 pct. Det svarer til niveauet for sidste års afrapportering.
Tabel 4.1. nedenfor viser de opstillede måltal blandt de 446 institutioner og virksomheder fordelt på ti pro-
centintervaller.
Tabel 4.1. Måltal for det underrepræsenterede køn - alle forpligtede statslige institutioner og
virksomheder ultimo 2017
- fordelt på 10 procentintervaller
Procentinter-
val
Antal virk-
somheder
Procent
0-9
8
2
10-19
12
3
20-29
35
8
30-39
66
15
40-50
189
42
51-60
129
29
61-70
4
1
71-80
1
0,2
81-90
0
0
91-100
2
0,4
Total
446
100,6
Som det ses af tabel 4.1, har langt de fleste statslige institutioner og virksomheder et måltal for det under-
repræsenterede køn på 30-39 pct., 40-50 pct. eller 51-60 pct. Det gælder således for 86 pct. af institutio-
nerne.
Det skal bemærkes, at 10 statslige institutioner og virksomheder, svarende til 2,4 pct., har sat måltal i yder-
intervallerne 0-9 og 91-100.
Tabel 4.2 og 4.3 nedenfor viser de opstillede måltal for institutioner og virksomheder under henholdsvis
Undervisningsministeriets og de øvrige ministeriers ressort - fordelt på ti procentintervaller.
13
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0014.png
Tabel 4.2. Måltal for det underrepræsenterede køn
Undervisningsministeriets institutioner og virksom-
heder ultimo 2017 - fordelt på 10 procentintervaller
Procentin-
terval
Antal virk-
somheder
Procent
0-9
8
2
10-19
12
3
20-29
31
7
30-39
64
15
40-50
176
42
51-60
120
29
61-70
4
1
71-80
1
0,2
81-90
0
0
91-100
2
0,4
Total
418
99,6
Tabel 4.3. Måltal for det underrepræsenterede køn - øvrige ministeriers institutioner og virksomheder
ultimo 2017 - fordelt på 10 procentintervaller
Procentin-
terval
Antal virk-
somheder
Procent
0-9
0
0
10-19
0
0
20-29
4
14
30-39
2
7
40-50
13
46
51-60
9
32
61-70
0
0
71-80
0
0
81-90
0
0
91-100
0
0
Total
28
99
Det fremgår af tabel 4.2, at 86 pct. af institutionerne og virksomhederne på Undervisningsministeriets res-
sortområde har sat deres måltal i intervallerne 30-39 pct., 40-50 pct. eller 51-60 pct. Det tilsvarende gælder
for 85 pct. for øvrige ministeriers institutioner og virksomheder, jf. tabel 4.3.
94 procent af alle de statslige institutioner og virksomheder, der har opstillet et måltal, har angivet et årstal
for, hvornår de forventer, at måltallet opfyldes.
8
Det svarer til niveauet for sidste års afrapportering, hvor
95 pct. af de institutioner, der opstillede et måltal angav en tidshorisont for, hvornår måltallet skulle være
opfyldt. 405 institutioner og virksomheder, svarende til 96 pct., har angivet et årstal indenfor perioden
2018-2022, mens 15 institutioner, svarende til 4 pct., har angivet et årstal efter 2022.
9
I tabel 4.4. nedenfor er angivet, hvor mange institutioner og virksomheder, der har sat hvilke årstal inden-
for perioden af 2018-2022
10
8
Der er 20 institutioner, der har angivet et årstal før 2018, som tidspunkt for målopfyldelsen. Disse indgår ikke i opgø-
relsen.
9
De 15 institutioner og virksomheder med en tidshorisont på opfyldelse af måltal efter 2022 er institutioner på Under-
visningsministeriets ressort.
10
I ”Beke dtgørelse o
åltal i estyrelser .v. og politik for de øvrige ledelses iveauer……” ek r.
af de
30.1.2014) præciseres, at måltallet som udgangspunkt højest bør fastsættes til fire år, hvilket er den tid, det alminde-
ligvis vil tage at udskifte i bestyrelsen.
14
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0015.png
Tabel 4.4. Årstal for hvornår måltallet forventes opfyldt - Indberettende statslige institutioner og virk-
somheder
Årstal
Samtlige institutioner/
virksomheder
Antal
Procent
Undervisningsministeriets
institutioner/
virksomheder
Antal
Procent
Øvrige ministeriers insti-
tutioner/
virksomheder
Antal
Procent
2018
133
33
2019
76
19
2020
108
27
2021
22
5
2022
66
16
Total
405
100
125
31
69
18
104
28
20
5
59
16
377
98
8
29
7
25
4
14
2
7
7
25
28
100
133 af de indberettende statslige institutioner og virksomheder, svarende til 33 pct., forventer at opfylde
deres måltal i 2018, mens 184 af de i alt 405 statslige institutioner og virksomheder svarende til knap 45
pct., forventer at opfylde deres måltal i 2019 og 2020.
15
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0016.png
Kapitel 5. Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledel-
sesniveauer
Statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere, der ikke har en ligelig kønssammensæt-
ning i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtet til at ud-
arbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn på deres øvrige ledelsesniveauer.
Blandt de 1107 statslige institutioner og virksomheder, der har fremsendt en elektronisk indberetning, har
745 institutioner, svarende til 67 pct. oplyst, at de har under 50 ansatte. De er dermed ikke lovgivnings-
mæssigt forpligtet til at udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i virksomhedens
øvrige ledelsesniveauer. Derudover har 10 institutioner, svarende til 1 pct., ikke besvaret spørgsmålet.
De øvrige 352 institutioner, svarende til 32 pct. af samtlige indberettende enheder, har 50 ansatte eller
flere i deres virksomhed. Ud af disse oplyser 214 institutioner, at de allerede har en ligelig kønssammen-
sætning i deres øvrige ledelsesniveauer. Der er således 138 institutioner og virksomheder, svarende til 12
pct. af de 1107 indberettende institutioner, som umiddelbart er forpligtet til at udarbejde en politik.
I tabel 5.1. nedenfor ses, at i alt 67 institutioner ud af de forpligtede 138 institutioner (49 pct.), har sagt ja
til, at de har en politik, mens 63 (46 pct.) har svaret, at de ikke har en politik, 8 institutioner har ikke besva-
ret spørgsmålet. Sammenlignet med sidste års afrapportering er, der sket et fald på 5 procent point i ande-
len af institutioner, der har en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn på deres øvrige
ledelsesniveauer.
Tabel 5.1. Statslige institutioner med 50 ansatte eller flere, som har sagt ja eller nej til at have en politik
for kønssammensætningen i institutionens øvrige ledelsesniveauer.
50 ansatte eller flere
(som ikke har
en ligelig kønssammensætning i den øv-
rige ledelse)
Antal insti-
tutioner
115
23
138
Har en politik
Har ikke en poli-
tik
57 (50 pct.)
6 (26 pct.)
63 (46 pct.)
Ikke besvaret
Institutioner under Under-
visningsministeriet
Øvrige ministeriers institutioner
I alt
51 (44 pct.)
16 (70 pct.)
67 (49 pct.)
7 (6 pct.)
1 (4 pct.)
8 (6 pct.)
Andelen af institutioner, som har sagt ja til, at de har en politik, er langt højere blandt øvrige ministeriers
institutioner (70 pct.) end på Undervisningsministeriets ressortområde, hvor 44 pct. svarer, de har en poli-
tik. De forpligtede institutioner på øvrige ministeriers ressortområde udgør dog kun 23 institutioner i alt,
hvorfor små antalsmæssige forskydninger vil vise sig i større procentvise ændringer.
Det skal nævnes, at beregningen af hvor mange institutioner, der allerede har en ligelig kønssammensæt-
ning i deres øvrige ledelsesniveauer, er mere præcis i denne hovedrapport end i de foregående rapporter,
16
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
idet der er tilføjet et spørgsmål om dette til indberetningsskemaet i år. Dette er i modsætning til de foregå-
ede år, hvor opgørelsen af, hvor mange der i forvejen har en ligelig kønssammensætning, har været baseret
på en manuel optælling af de institutioner, der af sig selv har oplyst dette i fritekstfeltet i indberetningsske-
maet.
Der er således en form for databrud i år sammenlignet med opgørelsesmetoden af de forpligtede de fore-
gående år. Det betyder, at man ikke direkte kan sammenligne efterlevelsesprocenten fra i år med de fore-
gående år. Der har dog været en nedadgående tendens i efterlevelsesprocenten de senere år. Det kan der-
udover konstateres, at antallet af institutioner, der er forpligtet til at have en politik, udgør en meget lille
andel af det samlede antal indberettende institutioner (12 pct.), efter at der er taget en mere præcis opgø-
relsesmetode i brug. I de foregående rapporter har andelen af de forpligtede således ligget på godt 25 pct.
17
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0018.png
Kapitel 6. Statslige aktieselskabers kønssammensætning i øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen
De statslige aktieselskaber skal ikke indberette om måltal og politikker via det elektroniske indberetningssy-
stem, som Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet har stillet til rådighed. Statslige aktieselskaber skal i
stedet indberette om måltal og politikker i henhold til årsregnskabslovens § 99 b. Det fremgår af Ligestil-
lingslovens § 11 stk. 5.
Der er i alt 10 statslige aktieselskaber i Danmark. Det viser en opgørelse fra Erhvervsstyrelsen i november
2018.
Erhvervsstyrelsen har gennemgået de 10 statslige aktieselskabers årsrapporter for 2017 med henblik på at
indsamle de oplysninger, som selskaberne har angivet, dels om kønssammensætningen i deres bestyrelse,
dels om eventuelle måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og om politikker for kønssam-
mensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
I tabel 6.1 nedenfor er udarbejdet en oversigt med de informationer, som de 10 statslige aktieselskaber har
givet i deres årsrapport for 2017 - om kønssammensætningen i deres bestyrelse og om eventuelle måltal og
politikker.
Som det ses af tabel 6.1 er den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelsen i de 10 selskaber under et på
38 pct. Det ligger 7 procentpoint højere end sidste år, hvor den gennemsnitlige andel af kvinder i de stats-
lige aktieselskaber var på 31 pct. Den positive udvikling skyldes dels, at det gennemsnitlige antal kvinder i
de statslige aktieselskaber er steget fra 1,6 personer til 1,8 personer i perioden, dels at det gennemsnitlige
antal mænd er faldet fra 3,2 til 3,0 i perioden. Det skal bemærkes, at der er tale om meget små talstørrel-
ser.
Det skal oplyses, at Erhvervsstyrelsen har
foretaget e række præ iseri ger i deres ”Vejled i g o Måltal
og politikker for de kø s æssige sa
e sæt i g af ledelse og for afrapporteri g hero ” i arts
6,
heru der l.a. for så vidt a går defi itio e ”e ligelig fordeli g”. I vejled i ge er følgende
præciseret:
”Ved e ligelig kø sfordeli g forstås e fordeli g på /6 p t. af he holdsvis kvi der og æ d eller det
a tal/p t. so ligger tættest på p t.”. De e præ iseri g etyder at e række tilfælde, der i tidligere
rapporter ikke talte med som en ligelig kønssammensætning - nu indgår som en ligelig fordeling. (det gæl-
der fx selskaber der har kønssammensætningen 1k+3m, 2k +4m , 3k +5m) jf. tabel 6.1.
Efter Erhvervsstyrelsens opgørelsesmetode har 9 af de 10 aktieselskaber (90 pct.) en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen, og har dermed nået lovens mål for kønssammensætningen i deres bestyrelse. Det
ene statslige selskab, der har en underrepræsentation af kvinder i deres bestyrelse, og som dermed er for-
pligtet til at opstille måltal - har ikke gjort dette. Der er tale om en bestyrelse på 3 personer, som udeluk-
kende består af mænd.
5 statslige aktieselskaber er ikke forpligtet til at udarbejde politikker til fremme af en ligelig kønssammen-
sætning i deres øvrige ledelse
fordi de har under 50 ansatte. Blandt de øvrige 5 selskaber med over 50
18
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0019.png
ansatte oplyser 4, at de har en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesni-
veauer, mens 1 selskab oplyser, at de ikke har en politik.
11
Tabel 6.1. Oversigt over statslige aktieselskabers kønssammensætning i bestyrelsen
12
og angivelse af
eventuelle måltal og politikker
Selskab
Kønsfordeling GF-
valgte medlemmer
af det øverste ledel-
sesorgan
Kvinder
Bornholm-trafikken Hol-
ding A/S
Dansk Jagtforsikring A/S
Danske Spil A/S
1
Mænd
2
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen
Har ikke fastsat måltal.
Er ikke forpligtet til at udar-
bejde politik (har under 50
ansatte).
Er ikke forpligtet til at udar-
bejde politik (har under 50
ansatte).
Ja. Har en politik for køns-
sammensætningen i den øv-
rige ledelse
Er ikke forpligtet til at udar-
bejde politik (har under 50
ansatte).
Ja. Har en politik for køns-
sammensætningen i den øv-
rige ledelse.
Er ikke forpligtet til at udar-
bejde politik (har under 50
ansatte).
Ja. Har ikke en politik for
kønssammensætningen i
den øvrige ledelse
Ja. Har en politik for køns-
sammensætningen i den øv-
rige ledelse.
Måltal
(Har selskabet opstillet mål-
tal? Eller har selskabet en lige-
lig kønssammensætning i be-
styrelsen?
Politikker
(Er selskabet forpligtet til at
have en politik
og har de
én?
0
3
2
1
13
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen.
Det Danske Klasselotteri
A/S
Ørsted A/S
2
2
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen.
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen.
3
5
Statens Ejendomssalg
A/S
Statens og Kommuner-
nes Indkøbsservice A/S
2
3
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen.
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen.
1
3
Sund og Bælt Holding
A/S
2
4
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen.
Blandt de 5 statslige aktieselskaber med over 50 ansatte er der ingen der i forvejen har en ligelig kønssammensæt-
ning i de øvrige ledelsesniveauer, det vil sige er undtaget for forpligtelsen til at have en politik
12
Tallene om kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan er udarbejdet af Erhvervsstyrelsen på baggrund af
de statslige aktieselskabers årsrapporter fra 2017
det vil sige opgjort på tidspunktet for godkendelsen af årsrappor-
ten.
13
Erhvervsstyrelsen nævner følgende ift. DANSKE SPIL: I Ledelsesberetningen fremgår at 3 ud af de 4 mænd i besty-
relsen er politisk udpegede. Disse bør derfor ikke indgå i opgørelsen. Derfor er der for regnskabsåret 2017 noteret én
mand.
11
19
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0020.png
Selskab
Kønsfordeling GF-
valgte medlemmer
af det øverste ledel-
sesorgan
Kvinder
Mænd
3
Måltal
(Har selskabet opstillet mål-
tal? Eller har selskabet en lige-
lig kønssammensætning i be-
styrelsen?
Politikker
(Er selskabet forpligtet til at
have en politik
og har de
én?
TV2/Danmark A/S
3
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen.
Ja. Har en politik for køns-
sammensætningen i den øv-
rige ledelse.
Er ikke forpligtet til at udar-
bejde politik (har under 50
ansatte).
Eksport Kredit Finansie-
ring A/S
I alt antal
14
2
4
Har en ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelsen.
I alt pct.
Kilde: De 10 aktieselskabers årsrapporter for 2017.
18
38
30
62
20
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0021.png
Bilag 1. Spørgsmål besvaret af statslige virksomheder og institutioner i henhold til
ligestillingslovens § 11
a.
Indberettende institution/virksomhed
Der henvises til Bek nr. 114 af den
30.1.2014:
”Beke dtgørelse o
åltal i bestyrel-
ser mv. og politik for de øvrige ledel-
ses iveauer …”
Angiv navnet på den virksomhed, der
indberetter om måltal og politikker og
det ressortministerium, det henhører
til.
Her oplyses kun kønsfordelingen for
de generalforsamlingsvalgte medlem-
mer til det øverste ledelsesorgan/be-
styrelsen
Ressortministerium:________________________________
Virksomhed/institution:_____________________________
b. Kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
b.1. v/afslutning af regnskabsperiode 2016: Antal kvinder ____ Antal mænd ____
b.2. v/afslutning af regnskabsperiode 2017: Antal kvinder____ Antal mænd ____
c.
Måltal for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
Pct:____
c.1. Opstillet måltal - det underrepræsenterede køn: Antal: ____
c.2. Hvornår forventes måltallet opfyldt? Angiv årstal: ______
c.3. Fritekst (til forklaring af status vedr. måltal):
Virksomheder/institutioner som under
b.2 har oplyst, at de har en ligelig
kønssammensætning i deres besty-
relse (defineret som minimum 40 pct.
af det underrepræsenterede køn) er
ikke forpligtet til at opstille måltal el-
ler svare på spørgsmål c.
For virksomheder/institutioner der
skal svare på c skal flg. præciseres:
Måltallet skal være højere end den
gældende kønssammensætning i virk-
somhedens øverste ledelsesorgan.
Der bør max afsættes 4 år til opnåelse
af måltallet. I friteksten skal virksom-
heden angive en status på opfyldelse
af det opstillede måltal og en begrun-
delse for, hvorfor virksomheden i gi-
vet fald ikke har opnået det opstillede
måltal.
Virksomheder/ institutioner med un-
der 50 ansatte er ikke forpligtet til at
have en politik. Svares nej på 1.d får
institutionen derfor ikke spm. d.2-d.4.
Virksomheder/institutioner med en li-
gelig kønssammensætning er ikke for-
pligtet til at have en politik. Svares ja
på 2.d får institutionen derfor ikke
spm. d.3 - d.4
Svares ja til d.3 skal virksomhe-
dens/institutionens politik for at øge
antallet af det underrepræsenterede
køn, herunder hvordan politikken gen-
nemføres, og hvad der er opnået - be-
skrives.
d. Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
d.1. Har virksomheden/institutionen 50 ansatte eller flere: Ja___ Nej___
hvis ja
d.2. Har virksomheden/institutionen en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelses
organer: Ja___ Nej___
Hvis nej
d.3 Har I en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesorganer:
Ja___ Nej ___
d.4. Fritekst (til beskrivelse af politik til fremme af ligelig kønssammensætning i ledelse):
Afrapportering indsendt af
Dato: ____________
Navn: _____________________________
Stilling: _____________________________
21
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0022.png
Bilag 2. Øvrige ministeriers indberettende institutioner fordelt på
institutions- virksomhedstype
Ministerium
Antal instituti-
oner og virk-
somheder
38
15
6
Institutions- og virksomhedstype
Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet
Børne- og Socialministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
-Kulturministeriet
Udenrigsministeriet
6
3
3
Økonomi- og Indenrigsministeriet
3
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Energi-, Forsynings-, og Klimamini-
steriet
Beskæftigelsesministeriet
Justitsministeriet
Trafik-, Bygge-, og Boligministeriet
I alt
2
2
2
2
1
1
1
70
Fx professionshøjskoler, erhvervsakademier og
universiteter
Kofoeds Skole, Livslinien, Center for Frivilligt Soci-
alt Arbejde, Center for Selvmordsforskning, Døve-
film, Den Uvildige Konsulentordning på Handicap-
området
Vækstfonden, Norsøenheden, Eksport Kredit Fon-
den, Design Society, DanPilot og VisitDenmark
Det Kongelige Teater, DR og Det Danske Filminsti-
tut
Institut for Menneskerettigheder og Dansk Institut
for Internationale Studier
Danida Fellowship Centre
VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd), Danmarks Statistik, Økonomi- og In-
denrigsministeriets Benmarkingenhed
Kompetencesekretariatet, DREAM
Beredskabsforbundet og Fonden Danske Veteran-
hjem
Madkulturen
Miljømærkenævnet
Sekretariatet for Energitilsynet, De nationale Geo-
logiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Domstolsstyrelsen
Center for Boligsocial Udvikling
Følgende 38 institutioner under UFM har indberettet i 2018:
Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universi-
tet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School, IT-Universitetet,
Danmarks Medie og Journalisthøjskole, University College Lillebælt, Dansk Dekommissionering, University College Sjælland,
University College Nordjylland, UC Syddanmark, Københavns Professionshøjskole, VIA University College, Erhvervsakademi
Dania, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Er-
hvervsakademi Aarhus, Cphbusiness, Erhvervsakademiet Lillebælt, Københavns Erhvervsakademi, MARTEC Frederikshavn,
Svendborg Internationale Maritime Aacademy, Fredericia Maskinmesterskole, Københavns Maskinmester skole, Aarhus Ma-
skinemesterskole, Artikektskolen Aarhus, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konserve-
ring, Designskolen Kolding, Innovationsfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Svendborg Søfartsskole, Skoleskibet Georg
Stage, Danmarks Frie Forskningsfond
15
22
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0023.png
Bilag 3. Supplerende tabeller om kønssammensætning fordelt på
10 procentintervaller
Bilagstabel 3.1. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2017.
Undervisningsministeriet
fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Andel kvinder,
ult. 2017
Antal virksom-
heder
Procent
Andel mænd,
ult. 2017
Antal virksom-
heder
Procent
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
16
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
43
4
66
6
191
18
81
8
339
33
201
19
39
4
61
6
11
1
4
0,3
1036
99,3
4
O,3
11
1
61
6
39
4
264
25
276
27
81
8
191
18
66
6
43
4
1036
99,3
Bilagstabel 3.2. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2017.
Øvrige ministeriers institutio-
ner og virksomheder - fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Andel kvinder,
ult. 2017
Antal virksom-
heder
Procent
Andel mænd,
ult. 2017
Antal virksom-
heder
Procent
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
6
9
5
7
11
15
13
19
20
29
10
14
5
7
0
0
0
0
0
0
70
100
0
0
0
0
0
0
5
7
13
19
17
24
13
19
11
15
5
7
6
9
70
100
16
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en lige kønssammensætning, er de midterste intervaller
’skæve’ i forhold til de øvrige, idet de er æ dret til
-50 og 51-60 (i stedet for 40-49 og 50-59).
23
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 28: "Rapport om måltal og politikker 2017 - for kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder", fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1990462_0024.png
Bilagstabel 3.3. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2016.
Alle indberettende institutio-
ner og virksomheder - fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Andel kvinder,
ult. 2016
Antal virksom-
heder
Procent
Andel mænd,
ult. 2016
Antal virksom-
heder
Procent
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
53
5
80
7
198
18
95
9
356
32
204
19
32
3
62
6
12
1
4
0,3
1096
100
4
0,3
12
1
62
6
32
3
278
25
282
26
95
9
198
18
80
7
53
5
1096
100
Bilagstabel 3.4. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2016. Undervisningsministeriets
in-
stitutioner og virksomheder - fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Andel kvinder,
ult. 2016
Antal virksom-
heder
Procent
Andel mænd,
ult. 2016
Antal virksom-
heder
Procent
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
45
4
76
7
190
19
81
8
334
32
195
19
30
3
61
6
12
1
4
0,3
1028
99,3
4
0,3
12
1
61
6
30
3
261
25
268
26
81
8
190
19
76
7
45
4
1028
99,3
Bilagstabel 3.5. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2016.
Øvrige ministeriers institutio-
ner og virksomheder - fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
Andel kvinder,
ult. 2016
Antal virksom-
heder
Procent
Andel mænd,
ult. 2016
Antal virksom-
heder
Procent
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
8
12
4
6
8
12
14
21
22
32
9
13
2
3
1
1
0
0
0
0
68
100
0
0
0
0
1
1
2
3
17
25
14
21
14
21
8
12
4
6
8
12
68
101
24