Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1972827_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. november 2018
Strafferetskontoret
Bjarke Gano
2018-0090-0379
878762
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven
(Selvstændig bestemmelse om psykisk vold)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
I
§ 94, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter »For overtrædelse af«: »§ 243,«.
2.
Efter § 241 indsættes:
Ȥ
243.
Den, som tilhører eller er nært knyttet til en andens husstand eller
tidligere har haft en sådan tilknytning til husstanden, og som gentagne gange
over en periode udsætter den anden for nedværdigende, manipulerende el-
ler krænkende adfærd, der er egnet til utilbørligt at styre den anden, straffes
for psykisk vold med bøde eller fængsel indtil 3 år.«
3.
I
§ 247, stk. 1,
ændres »§§ 244-246« til: »§§ 243-246«, og der indsættes
efter »legemsangreb«: », psykisk vold«.
§2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018, fore-
tages følgende ændringer:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1.
I
§ 741 a, stk. 1 og 3, 1. pkt.,
ændres »§§ 244-246,« til: »§§ 243-246,«.
2.
I
§ 741 g, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »vold,«: »psykisk vold,«.
3.
I
§ 745 e, stk. 1, nr. 2, litra b,
ændres »§§ 244-246,« til: »§§ 243-246,«.
4.
I
§ 762, stk. 2, nr. 2,
ændres »§§ 244-246,« til: »§§ 243-246,«.
§3
I lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold, opholdsforbud og bortvisning,
som ændret senest ved lov nr. 1724 af 27. december 2016, foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »vold,«: »psykisk vold,«.
§4
I lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 54 af
23. januar 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 34, stk. 1,
indsættes efter »forsætlig vold«: »eller psykisk vold«.
§5
Loven træder i kraft [den X. X 2019].
§6
Loven gælder ikke for Færøerne.
Stk. 2.
Loven gælder ikke for Grønland, men §§ 3 og 4 kan ved kongelig an-
ordning sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
2
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
3
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1. Indledning
Det kan have store konsekvenser for en persons frihed og psykiske velbe-
findende at blive udsat for psykisk vold. De negative konsekvenser af psy-
kisk vold kan – især i nære relationer – være langvarige eller endog livsva-
rige, da den psykiske vold nedbryder ofrenes psykiske integritet. Det er der-
for afgørende at værne om ofrene og deres retsfølelse, så de får den beskyt-
telse, forståelse og anerkendelse fra samfundet, som de fortjener.
På den baggrund er der efter Justitsministeriets opfattelse behov for at ind-
føre en selvstændig bestemmelse om psykisk vold i straffeloven. På den
måde afspejles det, at psykisk vold kan være lige så alvorlig og skadelig som
fysisk vold, og at udøvelse af psykisk vold er lige så strafværdigt som udø-
velse af vold i øvrigt. Lovforslaget har således til formål at kriminalisere
psykisk vold i nære relationer.
Lovforslaget har herudover til formål at sidestille psykisk vold med fysisk
vold i relation til f.eks. strafforhøjelse på grund af tidligere domme om vold
(gentagelsesvirkning). Strafforhøjelsen foreslås således at finde anvendelse
på gerningsmænd til vold eller psykisk vold, som tidligere har fået en dom
for enten vold, psykisk vold eller en anden forbrydelse, der har været for-
bundet med forsætlig vold.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om, at forældelsesfristen ud-
skydes i sager om psykisk vold mod personer under 18 år, når forholdet er
begået af en person i eller nært knyttet til forurettedes husstand. Forældel-
sesfristen skal således tidligst regnes fra det tidspunkt, den forurettede er
fyldt 21 år.
Lovforslaget indeholder herudover ændringer i retsplejeloven og lov om til-
hold, opholdsforbud og bortvisning, som følge af den foreslåede kriminali-
sering af psykisk vold. Lovforslaget indeholder desuden en ændring af æg-
teskabsloven, således at der fremover kan opnås umiddelbar skilsmisse på
baggrund af psykisk vold i lighed med fysisk vold.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Straffeloven indeholder på nuværende tidspunkt ingen selvstændig
bestemmelse om psykisk vold.
4
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Straffeloven indeholder imidlertid en række andre bestemmelser, som om-
fatter adfærd, der kan være udtryk for krænkelser af en andens psykiske in-
tegritet.
Efter straffelovens § 213 straffes den, som ved vanrøgt eller nedværdigende
behandling krænker sin ægtefælle, sit barn eller nogen i hans myndighed el-
ler forsorg undergiven person under 18 år eller i opstigende linje beslægtet
eller besvogret, eller som ved modvillig at unddrage sig en ham over for no-
gen af de nævnte personer påhvilende forsørgelses- eller bidragspligt, ud-
sætter dem for nød, med indtil 2 års fængsel. Bestemmelsen straffer både
ikke-økonomiske krænkelser og tilsidesættelse af forsørgelses- og bidrags-
pligter.
For ulovlig tvang straffes efter straffelovens § 260, stk. 1, med bøde eller
fængsel indtil 2 år, den, som ved vold eller trussel om vold, om betydelig
skade på gods, om frihedsberøvelse eller om at fremsætte usand sigtelse for
et strafbart eller ærerørigt forhold eller at åbenbare privatlivet tilhørende for-
hold tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget. Det samme gælder
den, som ved trussel om at anmelde eller åbenbare et strafbart forhold eller
om at fremsætte sande ærerørige beskyldninger tvinger nogen til at gøre,
tåle eller undlade noget, for så vidt fremtvingelsen ikke kan anses tilbørlig
begrundet ved det forhold, som truslen angår. Straffen kan stige til fængsel
indtil 4 år, hvis nogen tvinges til at indgå ægteskab eller til en religiøs vielse
uden borgerlig gyldighed, eller nogen tvinges til at bære en beklædnings-
genstand, der skjuler vedkommendes ansigt, jf. straffelovens § 260, stk. 2
og 3.
For trusler efter straffelovens § 266 straffes den, som på en måde, der er eg-
net til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred
eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling. Straffen for sådanne
handlinger er bøde eller fængsel indtil 2 år.
Efter straffelovens § 245, stk. 2, straffes den, som uden, at der er tale om le-
gemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter eller mishandling, tilfø-
jer en anden person skade på legeme eller helbred. Bestemmelsen omfatter
også skade på helbred, således at tilføjelse af psykiske traumer vil være om-
fattet. Skade antages f.eks. at foreligge, når angrebet har nødvendiggjort læ-
gehjælp, eller når det har medført længere tids sygeleje eller uarbejdsdyg-
tighed. Overtrædelse af bestemmelsen straffes med fængsel indtil 6 år.
5
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
2.1.2.
Straffeloven indeholder endvidere bestemmelser om (fysisk) vold.
Det fremgår således af straffelovens § 244, stk. 1, at den, som øver vold mod
eller på anden måde angriber en andens legeme, straffes med bøde eller
fængsel indtil 3 år den.
Efter straffelovens § 244, stk. 2, kan straffen stige til 6 år, hvis forhold, der
er nævnt i straffelovens § 244, stk. 1, begås gentagne gange over en periode
af en person i eller nært knyttet til den forurettedes husstand, uden at forhol-
det er omfattet af straffelovens § 245 om grov vold.
Efter straffelovens § 245, stk. 1, 1. pkt., straffes den, som udøver et legem-
sangreb af særligt rå, brutal eller farlig karakter, eller som gør sig skyldig i
mishandling, med fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb haft bety-
delig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en sær-
ligt skærpende omstændighed, jf. § 245, stk. 1, 2. pkt. For så vidt angår straf-
felovens § 245, stk. 2, henvises til pkt. 2.1.1 ovenfor.
Det følger af straffelovens § 246, at straffen for overtrædelse af straffelovens
§ 245 om grov vold (eller § 245 a om kvindelig omskæring) kan stige til
fængsel i 10 år, hvis legemsangrebet har været af en så grov beskaffenhed
eller haft så alvorlige følger eller døden til følge, at der foreligger særdeles
skærpende omstændigheder.
Efter straffelovens § 247, stk. 1, kan straffen forhøjes med indtil det halve,
hvis nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, begås af en
person, der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en forbry-
delse, der har været forbundet med forsætlig vold. Det samme gælder, når
en lovovertrædelse som nævnt i §§ 244-246 begås over for en person, der
efter karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold, jf. § 247, stk. 2.
Det fremgår af afsnittet om vold mod børn (§§ 244-246) af 29. juni 2018 i
Rigsadvokatens Meddelelse, at anklagemyndigheden i almindelighed bør
påberåbe sig som en skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, at
et barn eller flere børn har været vidne til vold udøvet mod en til barnet nært-
stående person. En til barnet nærtstående person omfatter først og fremmest
barnets forældre. Andre personer, som barnet har et nært forhold til, f.eks.
stedforældre, forælderens samlever, bedsteforældre eller andre familiemed-
lemmer, kan også være omfattet.
6
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
2.1.3.
Det følger af straffelovens § 92, at en lovovertrædelse ikke straffes,
når der er indtrådt forældelse efter reglerne i straffelovens §§ 93-94.
Efter straffelovens § 93 afhænger forældelsesfristens længde som udgangs-
punkt af strafferammen for den pågældende forbrydelse. Forældelsesfristen
er 2 år, når strafferammen ikke overstiger fængsel i 1 år, 5 år ved en straffe-
ramme på fængsel indtil 4 år, 10 år ved en strafferamme på fængsel indtil
10 år og 15 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel på bestemt
tid.
Efter straffelovens § 94, stk. 1, regnes forældelsesfristen som udgangspunkt
fra den dag, da den strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt. Som
undtagelse hertil følger det af straffelovens § 94, stk. 4, at forældelsesfristen
for en række overtrædelser begået over for en person under 18 år dog tid-
ligst regnes fra den dag, den forurettede fylder 21 år. Det fremgår af § 94,
stk. 4, 3. pkt., at forældelsesfristen for overtrædelser af straffelovens § 244,
stk. 2 (gentagen simpel vold i nære relationer), § 245 (grov vold) og § 246,
jf. § 245 (særlig grov vold), over for en person under 18 år tidligst regnes
fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når gerningsmanden på gernings-
tidspunktet tilhørte eller var nært knyttet til den forurettedes husstand.
Efter straffelovens § 94, stk. 5, afbrydes forældelsesfristen, når den pågæl-
dende gøres bekendt med sigtelsen, eller når anklagemyndigheden anmoder
om rettergangsskridt, hvorved den pågældende sigtes for overtrædelsen.
2.1.4.
Lov nr. 112 af 2. februar 2012 med senere ændringer om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning (herefter tilholdsloven) giver endvidere mulig-
hed for at træffe en foranstaltning til sikring af en person, som udsættes for
fredskrænkelser, forfølgelse og chikane.
Ved tilhold kan en person forbydes at opsøge en anden ved personlig,
mundtlig eller skriftlig henvendelse, herunder ved elektronisk kommunika-
tion, eller på anden måde kontakte eller følge efter den anden, jf. tilholdslo-
vens § 1.
Bestemmelsen omfatter for det første “kontakt”. Kontakt kan forekomme på
forskellige måder. Det er efter lovens forarbejder afgørende, at den pågæl-
dendes adfærd reelt har karakter af en henvendelse eller kontakt fra perso-
nen til den forurettede, jf. bemærkningerne til § 1 til lovforslag nr. L 10 af
9. november 2011. Det er derimod ikke afgørende, om kontakten sker di-
rekte. Efter bestemmelsen er enhver kontakt forbudt, medmindre det af sær-
7
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
lige grunde må anses for beføjet, jf. lovens § 13. Bestemmelsen omfatter for
det andet at “følge efter” den anden. Udtrykket “følge efter” sigter bl.a. til
tilfælde, hvor en person følger efter den forurettede uden helt at nærme sig,
således at adfærden ikke eller ikke med sikkerhed kan betegnes som kon-
takt.
Ved et opholdsforbud kan en person forbydes at opholde sig eller færdes i
et nærmere afgrænset område i nærheden af en anden persons bolig, ar-
bejds-, uddannelses- eller opholdssted eller andet område, hvor denne ofte
færdes, jf. tilholdslovens § 3. Et opholdsforbud omfatter dog ikke færden og
ophold, som af særlige grunde må anses for beføjet, jf. § 13.
Endelig kan en person over 18 år efter tilholdslovens § 7 forbydes at op-
holde sig i sit hjem.
Det følger af tilholdslovens § 21, stk. 1, at den, der forsætligt overtræder et
tilhold, et opholdsforbud eller en bortvisning, straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år. Det skal ved fastsættelsen af straffen indgå som en skær-
pende omstændighed, at forholdet har udgjort et led i en systematisk og ved-
varende forfølgelse eller chikane (stalking), jf. stk. 2.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Psykisk vold er et indarbejdet begreb især på det sociale område. Begrebet
er ikke ensartet defineret, men bruges som regel til at betegne et gentagent
eller kontinuerligt mønster af handlinger eller undladelser (eller begge dele),
der har til formål at kontrollere eller dominere en anden, så denne underord-
ner sig eller nedbrydes. Der kan være tale om meget forskelligartede hand-
linger mv., som kan rumme forskellige typer af fysiske eller psykiske kræn-
kelser, der begås i nære relationer.
Straffeloven kriminaliserer i dag en række nærmere bestemte krænkelser af
den psykiske integritet. Det vil typisk være isolerede handlinger som f.eks.
ulovlig tvang efter straffelovens § 260, trusler efter § 266 eller til dels grov
vold efter straffelovens § 245, stk. 2 (om forsætlig skade på legeme eller
helbred). Endvidere kan også andre mere varige tilstande som f.eks. vanrøgt
straffes, jf. straffelovens § 213.
De eksisterende strafbestemmelser beskytter imidlertid efter Justitsministe-
riets opfattelse ikke i tilstrækkeligt omfang mod krænkelser af den psykiske
integritet. Det skyldes, at en række handlinger, der kan karakteriseres som
8
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
psykisk vold, ikke er omfattet af de gældende strafbestemmelser. Der kan
være tale om krænkelser, som ikke er så alvorlige, at de i sig selv opfylder
gerningsindholdet for f.eks. strafbare trusler eller ulovlig tvang, men som
kan virke tilsvarende eller mere krænkende for en forurettet, der flere gange
over en periode udsættes for en sådan adfærd. Der kan endvidere være tale
om krænkelser af den psykiske integritet, hvor betingelserne for at straffe
for grov vold efter straffelovens § 245, stk. 2, ikke er opfyldt, fordi en skade
ikke kan påvises. Der kan desuden være tale om krænkelser af en type, der
ikke omfattes af nogen gældende bestemmelse. Der vil herudover sjældent
i familierelationer være truffet foranstaltninger efter lov om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning, der har til formål at beskytte et offer for kræn-
kelser. Samtidig afspejler den eksisterende retstilstand ikke alvoren af psy-
kisk vold.
Der er på den baggrund efter Justitsministeriets opfattelse behov for en selv-
stændig bestemmelse i straffeloven om psykisk vold.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at psykisk vold – især i
nære relationer – kan have langvarige eller endog livsvarige konsekvenser
for et offer, idet det f.eks. kan medføre, at den pågældende langsomt isole-
res eller nedbrydes. Særligt i forhold til børn kan psykisk vold forhindre
eller ødelægge barnets udvikling, herunder især udviklingen af barnets iden-
titet, selvværd og selvtillid.
I nogle tilfælde kan psykisk vold føre til psykiske skader hos forurettede.
Justitsministeriet finder, at en indtrådt psykisk skade bør indgå i vurderin-
gen af grovheden af den psykiske vold – som det er tilfældet i relation til
grov vold efter straffelovens § 245, stk. 2 – men at der er behov for at be-
skytte ofre for krænkelser, uden at en psykisk skade er opstået, eller uden en
sådan skade kan påvises. Strafbarheden bør således ikke afhænge af, hvor
modstandsdygtigt et offer er over for krænkelser af den psykiske integritet,
ligesom det kan være vanskeligt at påvise psykiske skader.
Der er endvidere i andre sammenlignelige lande allerede en beskyttelse mod
psykiske krænkelser mv. i nære relationer. Eksempelvis straffes i Norge
vedvarende og gentagne krænkelse af et offer i hjemmet, jf. den norske straf-
felovs §§ 282 og 283 om mishandling i nære relationer. I England og Wa-
les straffes gentagen eller kontinuerlig kontrollerende eller tvingende ad-
færd i nære relationer ved den såkaldte Serious Crime Act.
9
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Justitsministeriet er opmærksom på, at der – som i andre sager – kan være
bevismæssige udfordringer i forbindelse med sager om psykisk vold. Ju-
stitsministeriet finder dog ikke, at dette er et tilstrækkeligt argument for ikke
at kriminalisere den krænkende adfærd.
Justitsministeriet finder, at en kriminalisering af psykisk vold bør gælde i
nære relationer, hvor gerningsmanden har en tilknytning til forurettedes hus-
stand. Justitsministeriet har herved lagt vægt på, at flere organisationer, der
beskæftiger sig med psykisk vold, har peget på, at der er et særligt behov for
en kriminalisering af psykisk vold i nære relationer, fordi krænkelser i nære
relationer opleves som særligt indgribende for en forurettet, som kan op-
leve, at det er svært at finde et ”frirum” fra den psykiske vold eller at flygte
herfra. Justitsministeriet finder således, at det er mest hensigtsmæssigt på
nuværende tidspunkt at foretage en afgrænset kriminalisering af psykisk
vold i forhold til denne særligt sårbare gruppe, der må vurderes at have et
stort behov for beskyttelse.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at der også er behov for at sikre
at f.eks. psykisk vold, der har stalking-lignende karakter, fordi det fortsæt-
ter eller begynder efter en samlivsophævelse, er omfattet af kriminaliserin-
gen. Psykisk vold, som begås af personer, som tidligere har haft en nær til-
knytning til forurettedes husstand vil kunne opleves som lige så indgribende
som psykisk vold fra f.eks. et medlem af husstanden, fordi gerningsmanden
som regel har et tilsvarende kendskab til forurettede og husstanden.
I tilfælde, hvor den foreslåede bestemmelse om psykisk vold ikke finder an-
vendelse, vil de grove tilfælde af psykisk vold fortsat kunne straffes efter
straffelovens § 245, stk. 2, om grov vold, som finder anvendelse på forsæt-
lig tilføjelse af psykiske skader. Herudover er der på en række andre områ-
der iværksat mekanismer i forhold til psykisk vold, f.eks. i arbejdsmiljølov-
givningen, hvor der findes regler om arbejdsrelateret psykisk vold.
Justitsministeriet finder endvidere, at der ved en overtrædelse af den fore-
slåede bestemmelse på samme måde som for overtrædelse af straffelovens
§ 244, stk. 2 (gentagen simpel vold i nære relationer), § 245 (grov vold) og
§ 246, jf. § 245 (særlig grov vold) bør være en udskudt forældelsesfrist, hvis
forholdet er begået mod en person under 18 år af en person, der på gernings-
tidspunktet tilhørte eller var nært knyttet til forurettedes husstand.
Justitsministeriet har herved lagt vægt på, at et barn, der udsættes for psy-
kisk vold af en af sine primære omsorgspersoner, f.eks. en forælder eller
10
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
stedforælder, kan have svært ved at indse, at der er tale om psykisk vold
eller fortælle om den psykiske vold, mens barnet stadig bor hjemme. Hertil
kommer, at eventuelle vidner til den psykiske vold ofte også vil stå i et nært
forhold til såvel barnet som gerningsmanden, og derfor også vil kunne have
svært ved at anmelde den psykiske vold. Det samme vil efter omstændighe-
derne gøre sig gældende, hvis den psykiske vold er begået af andre i eller
nært knyttet til barnets husstand. I sager om psykisk vold mod navnlig små
børn, vil forholdet derfor ikke sjældent være forældet, før barnet anmelder
den psykiske vold, f.eks. i forbindelse med, at barnet flytter hjemmefra.
I overvejelserne om at udskyde forældelsesfristen for psykisk vold er disse
omstændigheder afvejet over for de grundlæggende hensyn, der ligger bag
forældelsesreglerne, herunder at straffens nyttevirkninger i almindelighed
aftager i styrke, efterhånden som tiden går. Dette gælder både med hensyn
til almenprævention, gengældelseshensyn og individualprævention. I den
sammenhæng må der efter Justitsministeriets opfattelse også skulle lægges
vægt på forholdets grovhed, som i forhold til psykisk vold efter den foreslå-
ede ordning ikke omfatter mindre eller enkeltstående forhold, jf. pkt. 2.3 ne-
denfor.
Efter en samlet afvejning af hensynet til barnet og hensynene bag forældel-
sesreglerne er det således Justitsministeriets opfattelse, at forældelsesfristen
bør udskydes i sager om psykisk vold.
2.3. Den foreslåede ordning
Justitsministeriet foreslår, at der indsættes en selvstændig bestemmelse om
psykisk vold i straffelovens 25. kapitel om forbrydelser mod liv og legeme.
Herved tilkendegives det, at psykisk vold er en væsentlig krænkelse af en
persons integritet, som kan være lige så alvorlig og skadelig som fysisk vold.
Det foreslås, at den, som tilhører eller er nært knyttet til en andens husstand
eller som tidligere har haft en sådan tilknytning til husstanden, og som gen-
tagne gange over en periode udsætter den anden for nedværdigende, mani-
pulerende eller krænkende adfærd, der er egnet til utilbørligt at styre den an-
den, skal straffes for psykisk vold. Det foreslås endvidere, at strafferammen
er bøde eller fængsel indtil 3 år.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at omfatte gentagne krænkelser i
nære relationer over en periode, som tilsammen har en vis intensitet.
11
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
En sådan bestemmelse vil være en udvidelse af gældende ret, idet den både
omfatter adfærd, som ikke er strafbar efter gældende ret, og adfærd, der al-
lerede er strafbar.
Det bemærkes, at det ikke er hensigten med den foreslåede bestemmelse at
fastsætte en almen gældende definition af begrebet ”psykisk vold”.
På grund af den variation, som de forskelligartede sager om overtrædelse af
den foreslåede bestemmelse kan have, er det ikke muligt at angive et be-
stemt strafniveau for overtrædelserne. Det er dog forudsat, at straffen for
overtrædelse af bestemmelsen skal udmåles med afsæt i straffen for gen-
tagne overtrædelser af straffelovens § 244, stk. 1, over for det samme offer.
Det vil indebære, at de laveste strafpositioner (mindre end 60 dages fængsel)
som udgangspunkt ikke bør finde anvendelse ved udmåling af straffen for
overtrædelser af den foreslåede bestemmelse.
Fastsættelsen af straffen i den enkelte sag vil bero på domstolenes konkrete
vurdering af alle sagens relevante omstændigheder. Domstolene skal såle-
des i forbindelse med straffens fastsættelse bl.a. tage højde for karakteren
og varigheden af den nedværdigende, manipulerende og krænkende behand-
ling, forurettedes forhold og de konsekvenser, som adfærden har haft for
forurettede. Det bør f.eks. indgå som en skærpende omstændighed ved straf-
fens fastsættelse, at forurettede er et barn, har en funktionsnedsættelse eller
på anden måde er gerningsmanden fysisk eller psykisk underlegen. Det bør
ligeledes være en skærpende omstændighed, hvis et barn overværer psykisk
vold mod en nærtstående.
Det foreslås endvidere, at der skal være en tilsvarende gentagelsesvirkning
efter straffelovens § 247, stk. 1, i forhold til psykisk vold, således at straf-
fen for overtrædelse af den foreslåede bestemmelse på samme måde som de
gældende bestemmelser om vold i straffelovens §§ 244-246 kan medføre en
forhøjelse med indtil det halve, hvis gerningsmanden tidligere er dømt for
forsætlig legemsangreb, psykisk vold eller for en forbrydelse, der har været
forbundet med forsætlig vold. Tilsvarende vil straffen for vold over for en
gerningsmand, der tidligere er dømt for psykisk vold, være omfattet af gen-
tagelsesvirkningen.
Det foreslås herudover, at straffelovens § 94, stk. 4, om udskydelse af for-
ældelse ændres, således at forældelsesfristen for overtrædelse af den fore-
slåede bestemmelse på samme måde som for vold efter straffelovens § 244,
stk. 2, § 245 og § 246, tidligst regnes fra den dag, den forurettede fylder 21
12
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
år, når forholdet begås over for en person under 18 år, og gerningsmanden
på gerningstidspunktet tilhørte eller var nært knyttet til forurettedes hus-
stand.
Der foreslås desuden en række ændringer af retsplejeloven og lov om til-
hold, opholdsforbud og bortvisning som følge af kriminaliseringen af psy-
kisk vold, herunder bl.a. indførelse af samme mulighed for at beskikke bi-
standsadvokater i sager om psykisk vold, som for vold efter gældende ret.
Der foreslås herudover en ændring af ægteskabsloven, hvorefter psykisk
vold på linje med fysisk vold kan danne grundlag for en umiddelbar skils-
misse. Ændringen skal sikre, at en ægtefælle ikke mod sin vilje fastholdes i
et ægteskab, hvor der har været udøvet psykisk vold mod enten ægtefællen,
dennes børn eller nærmeste pårørende eller andre børn. Dette svarer til, hvad
der i forvejen gælder for forsætlig vold mod enten ægtefællen, dennes børn
eller nærmeste pårørende eller andre børn.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til §§ 1-4.
3. Økonomiske og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der forventes få sager årligt om psykisk vold efter den foreslåede § 243. Der
forventes herved i det væsentlige at være tale om sager, hvor der foretages
samtidig strafforfølgning for andre lovovertrædelser, herunder f.eks. vold
eller trusler. Der vil formentlig i meget få sager årligt blive indledt straffor-
følgning for overtrædelse af den foreslåede § 243, uden en samtidig straf-
forfølgning af andre strafbare forhold.
Der forventes flere sager om psykisk vold for politiet og anklagemyndighe-
den end for domstolene, fordi der på grund af de bevismæssige forhold i så-
danne sager må antages at være et vist antal anmeldelser, der ikke vil kunne
føre til indledning af en straffesag ved domstolene.
Det er vurderingen, at lovændringen vil medføre begrænsede merudgifter på
Justitsministeriets område. Merudgifterne vil derfor blive afholdt inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
13
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. november 2018 til den 18.
december 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrå-
det, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Ankestyrelsen, Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus
Universitet (Juridisk Institut), Barnets Tarv Nu, Børnesagens Fællesråd,
Bryd Tavsheden, Børnerådet, Børns Vilkår, Center for Voldsramte, Danner
Dansk Kvindesamfund, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Stalking
Center, Dansk Psykolog Forening, Danske Regioner, Danske Familieadvo-
kater, Dare Gender, Det grønlandske Departement for Sociale anliggender
og Justitsvæsenet, Det Kriminalpræventive Råd, Dialog mod vold, Digitalt
Ansvar, Digitaliseringsstyrelsen, Københavns Kommune (Etnisk Konsu-
lentteam), Everyday Sexism Project Danmark, Etnisk Ung, Exitcirklen,
Fonden Fundamentet & Mandecentret Botilbud, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Ad-
vokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen Far til Støtte for Børn og For-
ældre, Foreningen mor, ForældreLANDSforeningen FBU, Gadejuristen,
Godfar, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene,
14
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1972827_0015.png
Justitia, KL, Kvinderådet, Kvinfo, Københavns Universitet (Det Juridiske
Fakultet), Landsforeningen for Voldsramte Kvinde, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen KRIM, Landsforeningen
Børn og Samvær, Landsforeningen for børn og forældre, Lev uden Vold,
Mary Fonden, Mødrehjælpen, OAK Foundation Denmark, Offerrådgivnin-
gerne i Danmark, Red Barnet, Red-Safehouse, Rigsombudsmanden i Grøn-
land, Røde Kors, Retspolitisk Forening, Sabaah, SAVN, Statens Institut for
Folkesundhed, Statsforvaltningen, Syddansk Universitet (Juridisk Institut),
TUBA, Unicef Danmark og VIVE.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Lovforslaget vurderes
at have mindre øko-
nomiske konsekven-
ser for kriminal-
forsorgen, politi, an-
klagemyndighed og
domstole, der vil
blive afholdt inden for
institutionernes øko-
nomiske ramme.
Ingen
Administrative konse-
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget
aspekter.
Ingen
Ingen
indeholder
ikke
EU-retlige
15
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1972827_0016.png
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtigelser (sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 92, at en lovovertrædelse ikke straffes, når der
er indtrådt forældelse efter reglerne i straffelovens §§ 93-94. Efter straffe-
lovens § 93 afhænger forældelsesfristens længde af strafferammen for den
pågældende forbrydelse.
Efter straffelovens § 94, stk. 1, regnes forældelsesfristen som udgangspunkt
fra den dag, da den strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt. Som
undtagelse hertil følger det af straffelovens § 94, stk. 4, at forældelsesfristen
for en række overtrædelser begået over for en person under 18 år dog tid-
ligst regnes fra den dag, den forurettede fylder 21 år. Det fremgår af § 94,
stk. 4, 3. pkt., at forældelsesfristen for overtrædelser af straffelovens § 244,
stk. 2 (gentagen simpel vold i nære relationer), § 245 (grov vold) og § 246,
jf. § 245 (særlig grov vold), over for en person under 18 år tidligst regnes
fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når gerningsmanden på gernings-
tidspunktet tilhørte eller var nært knyttet til den forurettedes husstand.
Det foreslås at tilføje den foreslåede § 243 i straffelovens § 94, stk. 4, såle-
des at forældelsesfristen på samme måde som overtrædelse af straffelovens
§ 244, stk. 2, § 245 og § 246 over for en person under 18 år tidligst regnes
fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når gerningsmanden på gernings-
tidspunktet tilhørte eller var nært knyttet til den forurettedes husstand.
Det er en forudsætning for, at forældelsesfristen udskydes, at overtrædelsen
er begået af en person, som på gerningstidspunktet tilhørte eller var nært
knyttet til forurettedes husstand. Bestemmelsen vil bl.a. finde anvendelse på
psykisk vold begået af forældre, stedforældre eller plejeforældre mod deres
børn eller sted-/plejebørn og psykisk vold mellem søskende. Bestemmelsen
vil ligeledes finde anvendelse på psykisk vold begået af personer med en
16
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
nær tilknytning til husstanden, f.eks. en onkel der er involveret i opdragel-
sen af børnene. Ved vurderingen af, om gerningsmanden tilhørte eller var
nært knyttet til forurettedes husstand, vil det bl.a. kunne indgå, om gernings-
manden har eller tidligere har haft folkeregisteradresse på samme adresse
som forurettede, om der er et afhængighedsforhold mellem gerningsmanden
og forurettede, om gerningsmanden og forurettede er beslægtet, samt om
gerningsmanden jævnligt kommer i forurettedes hjem.
Det bemærkes, at opregningen er ikke udtømmende. Det vil således i for-
hold til psykisk vold, som også kan udøves ved hjælp af telefon, sms eller
gps-overvågning, ved vurderingen af, om der foreligger en sådan nær til-
knytning til husstanden, tillige være relevant at se på, om gerningsmanden
og forurettede jævnligt har kontakt over telefon, sms eller lignende.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Straffeloven indeholder på nuværende tidspunkt ingen selvstændig bestem-
melse om psykisk vold.
Den foreslåede bestemmelse kriminaliserer som noget nyt, at en person, som
tilhører eller er nært knyttet til en andens husstand eller tidligere har haft en
sådan tilknytning til husstanden, gentagne gange over en periode udsætter
den anden for nedværdigende, manipulerende eller krænkende adfærd, der
er egnet til utilbørligt at styre den anden. Det foreslås, at en overtrædelse af
bestemmelsen straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.
Straffeloven indeholder i dag en række andre bestemmelser, som omfatter
krænkelser af en andens psykiske integritet, herunder bl.a. straffelovens §
260 om ulovlig tvang, § 266 om trusler, § 245, stk. 2, om grov vold (forsæt-
lig skade på legeme eller helbred) og § 213 om vanrøgt. Der kan endvidere
– afhængig af de nærmere omstændigheder – være tale om overtrædelser af
foranstaltninger efter lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse på gerningsmænd, der ”til-
hører eller er nært knyttet til en andens husstand”. Ordlyden skal forstås i
overensstemmelse med straffelovens § 244, stk. 2, som i det væsentlige har
samme formulering.
17
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Det forudsættes således, at den foreslåede bestemmelse finder anvendelse
på personer i den forurettedes husstand, f.eks. en ægtefælle, samlever, for-
ældre, søskende eller plejeforældre. Bestemmelsen vil ligeledes finde an-
vendelse på personer med en nær tilknytning til den andens husstand. Det
vil eksempelvis kunne gøre sig gældende for tidligere ægtefæller, der stadig
jævnligt kommer i husstanden, f.eks. fordi deres fællesbørn har bopæl der,
eller en onkel, der er involveret i opdragelsen af børnene.
Ved vurderingen af, om en person er nært knyttet til forurettedes husstand,
vil bl.a. kunne indgå, om gerningsmanden har eller tidligere har haft folke-
registeradresse på samme adresse som forurettede, om der er et afhængig-
hedsforhold mellem gerningsmanden og forurettede, om gerningsmanden
og forurettede er beslægtede, samt om gerningsmanden jævnligt kommer i
forurettedes hjem.
Det bemærkes, at opregningen ikke er udtømmende. Det vil således i for-
hold til psykisk vold, som også kan udøves ved hjælp af telefon, sms eller
gps-overvågning, tillige være relevant at se på, om gerningsmanden og foru-
rettede jævnligt har kontakt over telefon, sms eller lignende.
Herudover foreslås det, at den foreslåede bestemmelse om psykisk vold skal
finde anvendelse på gerningsmænd, som tidligere har tilhørt eller været nært
knyttet til den andens husstand. Det vil omfatte gerningsmænd, som tidli-
gere har været del af husstanden eller i øvrigt har haft en sådan nær tilknyt-
ning til husstanden, f.eks. en ekskæreste, som er flyttet fra husstanden, eller
et familiemedlem, som ikke længere jævnligt kommer i forurettedes hjem.
Det forudsættes, at der foreligger en vis forbindelse mellem den psykiske
vold og gerningsmandens tilknytning til husstanden. F.eks. vil krænkelser,
som begynder mens forurettede og gerningsmanden bor sammen, og som
fortsætter efter, at gerningsmanden ikke længere er del af husstanden, og
krænkelser, som begynder i forbindelse med en ophævelsen af samlivet,
have tilstrækkelig sammenhæng. Hvis en krænkende adfærd derimod først
begynder længere tid efter samlivsophævelsen mv., vil adfærden som ud-
gangspunkt ikke være omfattet af den foreslåede bestemmelse. F.eks. vil
psykisk vold, som begynder et år efter en samlivsophævelse, normalt ikke
have en sådan sammenhæng, medmindre parterne har opretholdt en regel-
mæssig og nær kontakt, f.eks. på grund af parternes fællesbørn.
18
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse forudsætter endvidere, at der er tale om en ad-
færd, der er foretaget ”gentagne gange over en periode”. Ordlyden svarer til
straffelovens § 244, stk. 2.
Der skal være tale om en adfærd, der gentages og i almindelighed opfattes
som et mønster. Enkeltstående krænkelser falder således uden for bestem-
melsen. Er der tale om meget alvorlige krænkelser, vil få tilfælde dog være
tilstrækkeligt.
Det handlingsmønster, som den forurettede skal være underlagt, kan ofte ka-
rakteriseres som et regime, der er præget af utryghed og frygt for, at vold,
seksuelle overgreb, trusler, tvang eller andre krænkelser fortsætter. Regimet
har normalt karakter af, at den forurettede bestemmes over og kontrolleres
på en enevældig og hensynsløs måde. Der kan være tale om meget forskel-
ligartede handlinger eller undladelser, som kan rumme forskellige typer af
krænkelser af den andens legeme eller helbred, herunder vedkommendes
mentale tilstand.
Den pågældende adfærd skal endvidere være foregået over en vis periode.
Hvor lang denne periode skal være afhænger af en samlet konkret vurde-
ring. Heri indgår bl.a. intensiteten og den potentielle skadevirkning af ad-
færden. Er der tale om meget hyppige eller intensive episoder, vil selv en
meget kort periode kunne medføre, at den foreslåede bestemmelse finder
anvendelse. Det tillægges endvidere væsentlig betydning i forhold til foru-
rettede børn og unge, at handlingerne eller undladelserne er af en sådan ka-
rakter, at de – selv over en kort periode – er egnet til at skade barnets eller
den unges udvikling eller selvopfattelse.
For at bestemmelsen skal kunne finde anvendelse, skal der være tale om, at
nogen udsættes for ”nedværdigende, manipulerende eller krænkende ad-
færd”. Begreberne lader sig ikke klart afgrænse over for hinanden, idet nogle
handlinger både kan udgøre nedværdigende, manipulerende og krænkende
behandling.
Med nedværdigende handlinger sigtes til en adfærd, der er egnet til at yd-
myge eller nedgøre offeret. Der kan f.eks. være tale om, at gerningsmanden
åbenlyst behandler den forurettede dårligere end andre, at den forurettede
berøves muligheden for at få indflydelse på egne forhold, eller at den foru-
rettede tvinges til at gøre eller tåle noget, som den forurettede ikke bryder
sig om eller opfatter som uværdigt. Det er ikke i den forbindelse et krav, at
andre end gerningsmanden er vidne til ydmygelsen.
19
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Manipulerende sigter til gerningsmandens påvirkning af forurettedes tanker,
holdninger og adfærd ved udspekulerede, vildledende, agiterende eller for-
førende handlinger. Den forurettede vil f.eks. kunne opleve, at gernings-
manden fordrejer en situation, sådan at gerningsmandens krænkende adfærd
opleves af den forurettede som selvforskyldt. Manipulation vil også kunne
foreligge ved urimelig kritik, hentydninger eller anklager, som har til for-
mål at få forurettede til at underkaste sig gerningsmanden.
Krænkende adfærd er et bredt begreb, som omfatter en adfærd, der er egnet
til at skade forurettedes ære eller selvfølelse, eller som i øvrigt negativt kan
påvirke den forurettedes psykiske integritet. Det vil typisk være et element
i den krænkende behandling, at forurettede oplever at få sine grænser over-
skredet, herunder f.eks. seksuelt eller gennem overvågning. Krænkende ad-
færd kan også foreligge, hvis en person overværer handlinger, der opleves
som ubehagelige eller chokerende, over for sine nærmeste, f.eks. hvor et
barn overværer vold, psykisk vold eller andre overgreb over for barnets for-
ældre eller søskende.
Den omfattede adfærd kan bestå af handlinger eller undladelser (eller begge
dele).
Som eksempler på adfærd, der – afhængig af de nærmere omstændigheder
– kan betragtes som nedværdigende, manipulerende og krænkende, kan
nævnes
at
isolere en person fra den pågældendes netværk,
at
monitorere el-
ler overvåge en person uden samtykke f.eks. via digitale tjenester eller gps-
udstyr,
at
tage kontrol over en persons dagligdag ved at beslutte, hvornår
personen må sove, indgå i sociale sammenhænge med andre, hvilke perso-
ner vedkommende må omgås, hvilket tøj personen må iføre sig osv.,
at
ig-
norere en person,
at
holde en person i uvished om afgørende beslutninger
f.eks. rejser til udlandet,
at
indskrænke en persons bevægelsesfrihed,
at
nægte en samlever eller ægtefælle at søge arbejde,
at
fratage en persons ad-
gang til støtte,
at
omtale en person som om vedkommende ikke er noget
værd,
at
indføre et regelsæt, der udstiller eller ydmyger personen,
at
isolere
en person fra sit barn eller dennes nærmeste,
at
tage kontrol over en per-
sons økonomi,
at
true en person eller den pågældendes børn eller nærmeste
(truslerne behøver ikke nødvendigvis være omfattet af straffelovens § 266),
at
udsætte en persons børn eller nærmeste for krænkelser eller vold for at
skade personen,
at
fastholde en person i et ægteskab med henvisning til fo-
restillinger om ærbarhed og/eller familiens generelle status eller udsætte
forurettede for anden negativ social kontrol,
at
formå andre personer til at
20
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
lægge pres på forurettede til at træffe bestemte livsbeslutninger, som f.eks.
uddannelse eller ægtefællevalg,
at
tvinge en person til at gennemføre eller
afslutte en graviditet,
at
afpresse en person,
at
ødelægge eller true med at
ødelægge en persons ejendele eller
at
udbrede ondsindet sladder, rygter el-
ler intime oplysninger om forurettede.
Det bemærkes, at de nævnte eksempler ikke er udtømmende samt at det i
forhold til flere af de nævnte handlinger afhænger af de foreliggende om-
stændigheder og parternes relation i øvrigt, om der er tale om nedværdi-
gende, manipulerende og krænkende adfærd.
Adfærden skal være egnet til utilbørligt at styre forurettede. Ordlyden
”styre” sigter til en form for kontrollerende adfærd af en vis grovhed (inten-
sitet), som forhindrer forurettede i at udfolde sig frit. Adfærden har således
i almindelighed til formål at give gerningsmanden en magtposition i forhold
til forurettede eller at styrke eller opretholde magtpositionen. Der kan f.eks.
være tale om dominerende adfærd, der kan medføre, at forurettede får frata-
get fornemmelsen af at bestemme over sig selv og sit eget liv, at forurette-
des selvværd nedbrydes, at forurettede isoleres eller gøres afhængig af ger-
ningsmanden. Adfærden skal således samlet set være egnet til at påvirke
forurettede til at gøre eller tåle noget, som ikke er udtryk for forurettedes
frie vilje.
Det er en objektiv vurdering, om adfærden er egnet til at styre forurettede.
Det er således ikke afgørende for anvendelsen af bestemmelsen, at foruret-
tede rent faktisk er blevet styret. Strafbarheden afhænger endvidere ikke af,
om styringen har påført den forurettede psykiske skader eller lignende.
Den styrende adfærd skal endvidere være ”utilbørlig”, hvilket omfatter sty-
rende adfærd, som ikke er en naturlig del af parternes relation. Styring er så-
ledes i visse tilfælde nødvendig og helt naturlig, f.eks. i særlige relationer
mellem voksen og barn (forudsat at der tages fornøden højde for barnets al-
der og modenhed) eller i relationen mellem plejekrævende ældre eller han-
dicappede og den person, som plejer eller passer den ældre eller handicap-
pede. Det må dog antages, at grove krænkelser kun sjældent vil kunne op-
fattes som en naturlig del af parters relation.
På grund af den variation, som de forskelligartede sager om overtrædelse af
den foreslåede bestemmelse kan have, er det ikke muligt at angive et be-
stemt strafniveau for overtrædelserne. Det er dog forudsat, at straffen for
overtrædelse af bestemmelsen skal udmåles med afsæt i straffen for gen-
21
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
tagne overtrædelser af straffelovens § 244, stk. 1, over for det samme offer.
Det vil indebære, at de laveste strafpositioner (mindre end 60 dages fængsel)
som udgangspunkt ikke bør finde anvendelse ved udmåling af straffen for
overtrædelser af den foreslåede bestemmelse.
Fastsættelsen af straffen i den enkelte sag vil bero på domstolenes konkrete
vurdering af alle sagens relevante omstændigheder. Domstolene skal såle-
des i forbindelse med straffens fastsættelse bl.a. tage højde for karakteren
og varigheden af den nedværdigende, manipulerende og krænkende behand-
ling, forurettedes forhold og de konsekvenser, som adfærden har haft for
forurettede. Det bør f.eks. indgå som en skærpende omstændighed ved straf-
fens fastsættelse, at forurettede er et barn, har en funktionsnedsættelse eller
på anden måde er gerningsmanden fysisk eller psykisk underlegen. Det bør
ligeledes være en skærpende omstændighed, hvis et barn overværer psykisk
vold mod en nærtstående.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse efter omstændighederne om-
fatter adfærd, der i forvejen er selvstændigt kriminaliseret, herunder f.eks.
vanrøgt efter straffelovens § 213, ulovlig tvang efter straffelovens § 260 og
trusler efter straffelovens § 266. Der kan herudover være tale om andre for-
mer for kriminalitet, som begås som led i regimet af psykisk vold, f.eks.
vold efter straffelovens §§ 244-246, voldtægt efter straffelovens § 216 eller
andre seksualforbrydelser. I de nævnte tilfælde forudsættes den forslåede
bestemmelse at skulle anvendes i sammenstød med andre strafbestemmel-
ser, jf. dog nedenfor om § 245, stk. 2. Det samme gælder for overtrædelse
af foranstaltninger efter lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Straffelovens § 245, stk. 2, om grov vold omfatter skade på legeme eller hel-
bred, herunder bl.a. tilføjelse af psykiske traumer, og har en strafferamme
på bøde eller fængsel indtil 6 år. Bestemmelsen omfatter grove (kvalifice-
rede) former for psykisk vold og må således anses som en overbygning i
forhold til den foreslåede bestemmelse. I tilfælde, hvor der sker domfæl-
delse efter § 245, stk. 2, for sådanne overtrædelser, skal de samme handlin-
ger ikke straffes i sammenstød med den foreslåede bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af straffelovens § 247, stk. 1, at straffen for lovovertrædelser ef-
ter §§ 244-246 om vold kan forhøjes med indtil det halve, hvis overtrædel-
22
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
serne begås af en person, der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb
eller for en forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig vold.
Det foreslås, at den foreslåede § 243 skal indsættes i straffelovens § 247,
stk. 1, og at en tidligere domfældelse for psykisk vold tilsvarende skal tilfø-
jes som en af de forbrydelser, der kan medføre en forhøjelse af straffen med
indtil det halve. Det vil betyde, at straffen for overtrædelse af den foreslå-
ede § 243 på samme måde som legemsangreb efter de gældende bestemmel-
ser i straffelovens §§ 244-246 kan medføre en forhøjelse med indtil det
halve, hvis gerningsmanden tidligere er dømt for forsætlig legemsangreb,
psykisk vold eller for en forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig
vold.
Straffen (dvs. strafferammen) for overtrædelse af den foreslåede § 243 kan
herefter forhøjes med indtil det halve, hvis gerningsmanden tidligere er
dømt for overtrædelse af den foreslåede § 243, straffelovens §§ 244-246
samt enhver anden forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig vold.
Tilsvarende vil straffen for overtrædelse af straffelovens §§ 244-246 kunne
forhøjes med indtil det halve, hvis gerningsmanden tidligere er dømt for
overtrædelser af den foreslåede § 243, straffelovens §§ 244-246 samt en-
hver anden forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig vold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til § 2
Til nr. 1
Retsplejelovens § 741 a vedrører beskikkelse af bistandsadvokater for foru-
rettede i straffesager. Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at retten i sager,
der vedrører overtrædelse af straffelovens § 119 (vold og trusler mod perso-
ner i offentlig tjeneste mv.), § 123 (vidnetrusler), § 210 (incest), §§ 216-223
(voldtægt mv.), § 225, jf. §§ 216-223 (voldtægt mv. ved andet seksuelt for-
hold end samleje), § 232 (blufærdighedskrænkelse), § 237, jf. § 21 (forsøg
på manddrab), §§ 244-246 (vold), §§ 249 (uagtsom skadetilføjelse) og 250
(hensættelse i hjælpeløs tilstand mv.), § 252, stk. 2 (hensynsløs forvoldelse
af fare for smitte med livstruende eller uhelbredelig sygdom), §§ 260-262 a
(ulovlig tvang, frihedsberøvelse mv.) eller § 288 (røveri), beskikker en ad-
vokat for den, der er forurettet ved lovovertrædelsen, når den pågældende
fremsætter begæring om det. Det fremgår af bestemmelsens stk. 3, 1. pkt.,
23
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
at beskikkelse af advokat kan afslås i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 119, § 123, §§ 218-221, § 222, stk. 1, § 223, stk. 2, § 232, § 237, jf. § 21,
§§ 244-246, §§ 249 og 250, § 252, stk. 2, §§ 260-262 a eller § 288, hvis lo-
vovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter, og advokatbistand må anses
for åbenbart unødvendig.
Det foreslås, at den foreslåede § 243 tilføjes i retsplejelovens § 741 a, stk.
1, således der på samme måde som for overtrædelser af straffelovens § 244-
246 om vold efter begæring fra forurettede kan beskikkes en bistandsadvo-
kat i sager om overtrædelse af den foreslåede § 243. Det foreslås endvidere,
at den foreslåede § 243 tilføjes i § 741 a, stk. 3, 1. pkt., således at retten på
samme måde som for overtrædelser af straffelovens § 244-246 om vold kan
afslå at beskikke en bistandsadvokat i sager om overtrædelse af den foreslå-
ede § 243, hvis lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter og advokat-
bistand må anses for åbenbart unødvendig.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af de pågældende bestemmel-
ser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af retsplejelovens § 741 g, stk. 1, at der i sager, hvor der er afsagt
dom om ubetinget fængselsstraf for en grovere overtrædelse af straffeloven,
hvor vold, trusler eller anden personfarlig kriminalitet indgår, eller en seksu-
alforbrydelse, underrettes den forurettede efter anmodning om tidspunktet
for den dømtes første uledsagede udgang og løsladelse og om eventuel und-
vigelse, hvis den dømte har været varetægtsfængslet før dom og ikke har
været løsladt mellem dommens afsigelse og fuldbyrdelse. I sådanne tilfælde
underrettes den forurettede desuden efter anmodning, hvis gerningsmanden
under afsoning og på institutionens område med institutionens viden med-
virker i optagelserne til et tv- eller radioprogram produceret til udsendelse
her i landet, hvori den pågældende har en fremtrædende rolle, eller i et po-
rtrætinterview i et dansk dagblad. Det samme gælder ved medvirken i opta-
gelserne af et sådant tv- eller radioprogram eller interview uden for institu-
tionens område i tilfælde, hvor institutionen har meddelt tilladelse til ud-
gang med viden herom. Er den forurettede afgået ved døden, underrettes den
forurettedes nære pårørende efter anmodning. Underretning kan afslås, hvis
væsentlige hensyn til gerningsmanden taler for det.
24
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Det foreslås, at psykisk vold tilføjes i retsplejelovens § 741 g, stk. 1, 1. pkt.
Dette indebærer, at der i forhold til en ubetinget fængselsstraf for en grovere
overtrædelse af straffeloven, hvor psykisk vold efter den foreslåede § 243
indgår, på samme måde som for vold skal ske underretning af forurettede
eller dennes nære efter de nærmere regler herom i § 741 g, stk. 1.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den pågældende bestem-
melse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Retsplejelovens § 745 e indeholder regler om politiets foretagelse af video-
afhøring. Det følger af bestemmelsens stk. 1, at politiets afhøring af en per-
son kan optages på video med henblik på anvendelse af optagelsen som be-
vis under hovedforhandlingen, hvis personen er under 13 år, eller personen
er under 15 år, og efterforskningen vedrører en overtrædelse af straffelovens
§ 210 (incest) eller kapitel 24 (seksualforbrydelser) eller straffelovens §§
237 (manddrab) eller 244-246 (vold), hvor personen eller en af dennes nær-
meste er forurettet og den, der er mistænkt, er en af personens nærmeste. Vi-
deoafhøring kan endvidere ske, hvis personen er under 18 år, og særlige om-
stændigheder taler for videoafhøring, eller personen er 18 år eller derover
og har en alvorlig psykisk lidelse eller væsentlig funktionsnedsættelse, og
særlige omstændigheder taler for videoafhøring.
Det foreslås, at den foreslåede § 243 tilføjes i retsplejelovens § 745 e, stk.
1, således der på samme måde som for efterforskningen vedrørende over-
trædelse af straffelovens § 244-246 om vold kan foretages videoafhøring af
personer under 15 år vedrørende efterforskning om overtrædelse af den fo-
reslåede § 243, hvor personen eller dennes nærmeste er forurettet og den,
der er mistænkt, er en af personens nærmeste.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den pågældende bestem-
melse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
25
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Retsplejelovens § 762 vedrører betingelserne for varetægtsfængsling. Be-
stemmelsens stk. 2 vedrører den såkaldte retshåndhævelsesarrest. Det føl-
ger af stk. 2, nr. 1, at en sigtet kan varetægtsfængsles, når der foreligger en
særligt bestyrket mistanke om, at han har begået en lovovertrædelse, som er
undergivet offentlig påtale, og som efter loven kan medføre fængsel i 6 år
eller derover, og hensynet til retshåndhævelsen efter oplysningerne om for-
holdets grovhed skønnes at kræve, at sigtede ikke er på fri fod. Efter bestem-
melsens stk. 2, nr. 2, kan varetægtsfængsling endvidere ske ved særligt be-
styrket mistanke om en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 (vold og
trusler mod personer i offentlig tjeneste mv.), § 123 (vidnetrusler), § 134 a
(deltagelse i slagsmål), § 192 a, stk. 2 (overtrædelse af våbenlovgivningen
under særligt skærpende omstændigheder), § 218 (samleje ved udnyttelse af
en persons sindssygdom mv.), § 222 (pædofili), § 225, jf. § 216, stk. 2, §
218 eller § 222 (voldtægt af barn under 12 år, samleje ved udnyttelse af en
persons sindssygdom mv. eller pædofili ved andet seksuelt forhold end sam-
leje), § 235, stk. 1 (børnepornografi), §§ 244-246 (vold), § 250 (hensættelse
i hjælpeløb tilstand mv.) eller § 252 (hensynsløs forvoldelse af fare) eller en
overtrædelse af straffelovens § 232 (blufærdighedskrænkelse) over for et
barn under 15 år, såfremt lovovertrædelsen efter oplysningerne om forhol-
dets grovhed kan ventes at ville medføre en ubetinget dom på fængsel i
mindst 60 dage og hensynet til retshåndhævelsen skønnes at kræve, at sig-
tede ikke er på fri fod.
Det foreslås, at den foreslåede § 243 tilføjes i retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2, således der på samme måde som for særligt bestyrket mistanke om
overtrædelse straffelovens § 244-246 om vold kan ske retshåndhævelsesar-
rest i tilfælde af en sådan mistanke om psykisk vold efter den foreslåede §
243.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den pågældende bestem-
melse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Betingelserne for at meddele et tilhold fremgår af § 2 i lov om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning. Det følger af bestemmelsens stk. 2, at tilhold
bl.a. kan gives, hvis der er begrundet mistanke om, at en person har begået
en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om drab, røveri, frihedsberø-
velse, vold, brandstiftelse, voldtægt eller anden seksualforbrydelse eller for-
26
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
søg på en af de nævnte forbrydelser, og den forurettede eller dennes nærme-
ste efter lovovertrædelsens grovhed ikke findes at skulle tåle kontakt mv.
Det foreslås, at psykisk vold tilføjes i § 2, stk. 2, nr. 1, i lov om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning. Det vil indebære, at tilhold på samme måde som
ved begrundet mistanke om vold kan gives, hvis der er begrundet mistanke
om, at en person har begået psykisk vold efter den foreslåede § 243 (eller
forsøg herpå), og den forurettede eller dennes nærmeste efter lovovertræ-
delsens grovhed ikke findes at skulle tåle kontakt mv.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den pågældende bestem-
melse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Efter § 29 i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (ægteskabsloven) har
ægtefæller ret til separation og skilsmisse, når de er enige om det. Ægtefæl-
ler, der er enige, kan således blive skilt uden forudgående separation (umid-
delbar skilsmisse).
Det bemærkes, at denne adgang til skilsmisse foreslås ændret for ægtefæl-
ler med fælles børn under 18 år ved lovforslag nr. L 91 af 7. november 2018
til lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning og forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om Fami-
lieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter foræl-
dreansvarsloven). Det foreslås i lovforslaget, at ægtefæller med fælles børn
under 18 år, der er enige om at blive skilt, først kan opnå skilsmisse efter
udløbet af en refleksionsperiode, hvor ægtefællerne skal gennemgå et digi-
talt forløb. Denne ændring foreslås at træde i kraft den 1. april 2019.
Ægteskabslovens §§ 32-36 indeholder bestemmelser om ret til umiddelbar
skilsmisse, uanset at ægtefællerne ikke er enige om skilsmissen. Disse be-
stemmelser medfører endvidere ret til umiddelbar skilsmisse i tilfælde, der
er omfattet af den ovennævnte foreslåede refleksionsperiode.
Det fremgår af ægteskabslovens § 34, stk. 1, at en ægtefælle har ret til skils-
misse, når den anden ægtefælle har udøvet forsætlig vold eller har udøvet
seksuelt overgreb mod ægtefællen, mod ægtefællernes børn, mod ægtefæl-
lens eller ægtefællernes børns nærmeste pårørende, som ægtefællen eller
27
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
ægtefællernes børn er knyttet til, eller mod andre børn. Det fremgår videre
af bestemmelsens stk. 2, at en anmodning om skilsmisse skal indgives in-
den et år efter, at ægtefællen er blevet vidende om handlingen, og inden tre
år efter at handlingen er begået.
Det foreslås, at det tilføjes i ægteskabslovens § 34, stk. 1, at bestemmelsen
også finder anvendelse ved psykisk vold. Den foreslåede ændring vil inde-
bære, at en ægtefælle har ret til umiddelbar skilsmisse, uanset om ægtefæl-
lerne er enige om skilsmissen eller ej, hvis den anden ægtefælle har udøvet
psykisk vold mod ægtefællen, mod ægtefællernes børn, mod ægtefællens el-
ler ægtefællernes børns nærmeste pårørende, som ægtefællen eller ægtefæl-
lernes børn er knyttet til, eller mod andre børn. Der vil dermed være samme
ret til umiddelbar skilsmisse ved psykisk vold, som der efter gældende ret
er, når der er tale om vold eller seksuelle overgreb.
Begrebet ”psykisk vold” skal forstås i overensstemmelse med den foreslå-
ede § 243.
Det er en forudsætning for umiddelbar skilsmisse ved psykisk vold, at fri-
sterne i ægteskabslovens § 34, stk. 2, er opfyldte. Disse regler foreslås ikke
ændret med lovforslaget. Anmodningen om skilsmisse skal således indgi-
ves inden et år efter, at ægtefællen er blevet vidende om den psykiske vold,
og inden tre år efter at den er begået.
I lighed med praksis efter gældende ret for så vidt angår vold og seksuelle
overgreb vil det ikke være et krav, at ægtefællen, der har udøvet den psyki-
ske vold, er idømt en straf herfor. Ved vurderingen af en sag om umiddel-
bar skilsmisse på grund af psykisk vold, skal myndighederne dog af sig selv
påse, at den psykiske vold er dokumenteret. Det vil normalt være i form af
en dom, eller, hvis der ikke foreligger en sådan, eventuelle politirapporter
sammen med den pågældende ægtefælles erkendelse af forholdet eller even-
tuelt kun en forklaring fra begge ægtefæller.
Det vil også vedrørende psykisk vold være uden betydning, om den person,
som den psykiske vold er udøvet mod, eller om den person, der har udøvet
den psykiske vold, bor i Danmark eller i udlandet. Det er ligeledes uden be-
tydning, om handlingen er udøvet i Danmark eller i udlandet. Er handlingen
udøvet i udlandet, er det ligeledes uden betydning, om psykisk vold er straf-
bart i det pågældende land. Det afgørende er, hvorvidt der er tale om psy-
kisk vold efter den foreslåede § 243, som ville være strafbar i Danmark, hvis
den psykiske vold var udøvet her i landet.
28
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger
og bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den [X. X 2019].
Loven finder anvendelse på handlinger, der er begået efter lovens ikrafttræ-
den.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed.
Den foreslåede
stk. 1
fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne. Lovens §
1 (om ændring af straffeloven) og § 3 (om ændring af lov om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning) vurderes at være omfattet af sagsområdet straf-
feretten, som pr. 1. marts 2010 er overtaget af Færøerne. For så vidt angår §
2 (om ændring af retsplejeloven) gælder der en særlig retsplejelov for Færø-
erne. Lovens § 4 (om ændring af ægteskabsloven) vurderes at være omfat-
tet af sagsområdet person-, familie- og arveretten, som pr. 29. juli 2018 er
overtaget af Færøerne.
Den foreslåede
stk. 2
fastslår, at loven ikke gælder for Grønland, men at §§
3 og 4 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland. For så vidt
angår § 1 og § 2 gælder der en særlig retsplejelov og en særlig kriminallov
for Grønland.
Bilag 1
29
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1972827_0030.png
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1156 af 20. september
2018, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 94. ---
Stk. 2-3. ---
Stk. 4.
For overtrædelse af § 245 a,
§ 246, jf. § 245 a, § 260, stk. 2, og
§ 262 a, stk. 2, over for en person
under 18 år eller af § 232 over for
et barn under 15 år regnes foræl-
delsesfristen dog tidligst fra
den dag, den forurettede fylder 21
år. Det samme gælder overtræ-
delse af §§ 244, 245 og 246 i form
af svangerskabsafbrydelse, foster-
reduktion eller sterilisation uden
samtykke over for en person under
18 år. For overtrædelse af § 244,
stk. 2, § 245 og § 246, jf. § 245,
over for en person under 18 år reg-
nes forældelsesfristen tidligst fra
den dag, den forurettede fylder 21
år, når gerningsmanden på ger-
ningstidspunktet tilhørte eller var
nært knyttet til den forurettedes
husstand. Hvis gerningsmanden
ved vold, ulovlig tvang efter § 260
eller på anden måde ved en straf-
bar handling har tvunget foruret-
tede til at undlade at anmelde lo-
vovertrædelsen til politiet, regnes
forældelsesfristen dog tidligst fra
det tidspunkt, hvor tvangen er op-
hørt.
Stk. 5-6.
---
30
1.
I
§ 94, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes ef-
ter »For overtrædelse af«: »§ 243,«.
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1972827_0031.png
2.
Efter § 241 indsættes:
Ȥ
243.
Den, som tilhører eller er
nært knyttet til en andens husstand
eller tidligere har haft en sådan til-
knytning til husstanden, og som
gentagne gange over en periode
udsætter den anden for nedværdi-
gende, manipulerende eller kræn-
kende adfærd, der er egnet til util-
børligt at styre den anden, straffes
for psykisk vold med bøde eller
fængsel indtil 3 år.«
§ 247.
Begås nogen af de lovover-
trædelser, der er nævnt i §§ 244-
246, af en person, der tidligere er
dømt for forsætligt legemsangreb
eller for en forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig
vold, kan straffen forhøjes med
indtil det halve.
Stk.2. ---
3.
I
§ 247, stk. 1,
ændres »§§ 244-
246« til: »§§ 243-246«, og der ind-
sættes efter »legemsangreb«:
», psykisk vold«.
§2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1284 af 14. november
2018, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 741 a.
I sager, der vedrører over-
trædelse af straffelovens § 119,
§ 123, § 210, §§ 216-223, § 225,
jf. §§ 216-223, § 232, § 237, jf.
§ 21, §§ 244-246, §§ 249 og 250,
§ 252, stk. 2, §§ 260- 262 a eller
§ 288, beskikker retten en advokat
for den, der er forurettet ved lo-
vovertrædelsen, når den pågæl-
dende fremsætter begæring om
det, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. ---
1.
I
§ 741 a, stk. 1 og 3, 1. pkt.,
ændres »§§ 244-246,« til: »§§ 243-
246,«.
31
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1972827_0032.png
Stk. 3. I sager om overtrædelse af
straffelovens § 119, § 123, §§ 218-
221, § 222, stk. 1, § 223, stk. 2,
§ 232, § 237, jf. § 21, §§ 244-246,
§§ 249 og 250, § 252, stk. 2,
§§ 260- 262 a eller § 288 kan be-
skikkelse af advokat dog afslås,
hvis lovovertrædelsen er af mindre
alvorlig karakter og advokatbi-
stand må anses for åbenbart unød-
vendig. Det samme gælder i sager,
der vedrører overtrædelse af straf-
felovens § 225, jf. §§ 218-221, §
222, stk. 1, eller § 223, stk. 2.
§ 741 g.
I sager, hvor der er afsagt
2.
I
§ 741 g, stk. 1, 1. pkt.,
indsæt-
dom om ubetinget fængselsstraf
tes efter »vold,«: »psykisk vold,«.
for en grovere overtrædelse af
straffeloven, hvor vold, trusler el-
ler anden personfarlig kriminalitet
indgår, eller en seksualforbrydelse,
underrettes den forurettede efter
anmodning om tidspunktet for den
dømtes første uledsagede udgang
og løsladelse og om eventuel und-
vigelse, hvis den dømte har været
varetægtsfængslet før dom og ikke
har været løsladt mellem dommens
afsigelse og fuldbyrdelse.
2.-5. pkt.---
Stk.2-3.---
§ 745 e.
Politiets afhøring af en
person kan optages på video med
henblik på anvendelse af optagel-
sen som bevis under hovedfor-
handlingen efter § 872 (videoafhø-
ring) i følgende tilfælde:
1) Personen er under 13 år.
2) Personen er under 15 år, og ef-
terforskningen vedrører en over-
trædelse af
a) straffelovens § 210 eller kapitel
24 eller
b) straffelovens §§ 237 eller 244-
246, hvor personen eller en af den-
3.
I
§ 745 e, stk. 1, nr. 2, litra b,
ændres »§§ 244-246,« til: »§§ 243-
246,«.
32
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1972827_0033.png
nes nærmeste er forurettet og den,
der er mistænkt, er en af personens
nærmeste.
nr. 3-4.---
Stk. 2-4.---
§ 762. ---
Stk. 2.
En sigtet kan endvidere va-
4.
I
§ 762, stk. 2, nr. 2,
ændres »§§
retægtsfængsles, når der foreligger 244-246,« til: »§§ 243-246,«.
en særligt bestyrket mistanke om,
at han har begået
1). ---
2) en overtrædelse af straffelovens
§ 119, stk. 1, § 123, § 134 a, § 192
a, stk. 2, § 218, § 222, § 225, jf. §
216, stk. 2, § 218 eller § 222,
§ 235, stk. 1, §§ 244-246, § 250 el-
ler § 252 eller en overtrædelse af
straffelovens § 232 over for et barn
under 15 år, såfremt lovovertræ-
delsen efter oplysningerne om for-
holdets grovhed kan ventes at ville
medføre en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage og hen-
synet til retshåndhævelsen skønnes
at kræve, at sigtede ikke er på fri
fod.
§3
I lov nr. 112 af 3. februar 2012 om
tilhold, opholdsforbud og bortvis-
ning, som ændret senest ved lov nr.
1724 af 27. december 2016, foreta-
ges følgende ændring:
§ 2. ---
Stk. 2.
Tilhold kan endvidere gi-
1.
I
§ 2, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter
ves, hvis
»vold,«: »psykisk vold,«.
1) der er begrundet mistanke om,
at en person har begået en overtræ-
delse af straffelovens
bestemmelser om drab, røveri, fri-
hedsberøvelse, vold, brandstiftelse,
voldtægt eller anden
33
LIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 23: Lovudkast - Udkast til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
1972827_0034.png
seksualforbrydelse eller forsøg på
en af de nævnte forbrydelser, og
2) den forurettede eller dennes
nærmeste efter lovovertrædelsens
grovhed ikke findes at skulle tåle
kontakt m.v. med den pågældende
som anført i § 1.
§4
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr.
54 af 23. januar 2018, foretages føl-
gende ændring:
§ 34.
En ægtefælle har ret til skils-
1.
I
§ 34, stk. 1,
indsættes efter »for-
misse, når den anden ægtefælle har sætlig vold«: »eller psykisk vold«.
udøvet forsætlig vold eller har
udøvet seksuelt overgreb mod æg-
tefællen, mod ægtefællernes børn,
mod ægtefællens eller ægtefæller-
nes børns nærmeste pårørende,
som ægtefællen eller ægtefæller-
nes børn er knyttet til, eller mod
andre børn.
Stk. 2.---
§5
Loven træder i kraft den [X. X
2019].
§6
Loven gælder ikke for Færøerne.
Stk. 2.
Loven gælder ikke for Grøn-
land, men §§ 3 og 4 kan ved konge-
lig anordning sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
34